صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: يكصد فرق بين احكام مردان و زنان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت يكصد فرق بين احكام مردان و زنان




    جابربن يزيد جعفى مى گويد: از امام باقر عليه السلام شنيدم كه فرمود:(16).
    1 و 2 - بلند اذان و اقامه گفتن بر زنان در حضور اجنبى جايز نيست .
    3 و 4 - رفتن زنان به نماز جمعه و جماعت مكروه است .
    5 و 6 - عيادت مريض و تشييع جنازه بر زنان استحباب ندارد، ولى بر مردان مستحب مؤ كداست .
    7 و 8 - بلند گفتن تلبيه در حين محرم شدن ، و هروله و دويدن در سعى بين صفا و مروه بر زنان لازم نيست .
    9 و 10 - بوسيدن حجرالاسود يا دست كشيدن بر آن ، و داخل خانه كعبه شدن براى زنان استحباب ندارد.
    11 - حلق و سر تراشيدن براى محل شدن زنان لازم نيست ، بلكه بايد مقدارى از موى سر را بچينند.(17)
    12 - زن نبايد عهده دار منصب قضا باشد.
    13 - زن نمى تواند متصدى امرى از امور حكومتى شود كه نياز به اعمال قدرت دارد.
    14 - زن در امور نظامى نبايد طرف مشورت قرار بگيرد.
    15 - مباشرت در قربانى حج بر زن لازم نيست مگر در حال اضطرار.
    16 - زن در وضوء از باطن ذراع آغاز به شستن مى كند و مرد از ظاهر ذراع .
    17 - مسح سر از زير چادر، مقنعه يا روسرى جايز است .
    18 - زن مستحب است در حال قيام نماز ، دو پا را به هم بچسباند، در حالى كه براى مرد استحباب دارد پاها را از سه انگشت تا يك وجب فاصله دهد.
    19 - مستحب است مرد در حال قيام نماز دستهايش را پايئن بياورد، و زن بازوانش را به سينه بچسباند.
    20 - مستحب است زن در حال ركوع دستش را روى ران خود قرار دهد، و مرد بايد دستش را روى زانويش قرار دهد.
    21 - مستحب است زن هنگام سجده رفتن ابتداء بنشيند و بعد سجده كند.
    22 - همچنين هنگام سر بر داشتن از سجده ابتدا بنشيند، و سپس برخيزد.
    23 - مستحب است در حال سجده زنها آرنجها و شكم را بر زمين بگذارند و اعضاء بدن را به يكديگر بچسبانند. ولى در مردها مستحب است آرنجها و شكم را به زمين نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارند.
    24 - هنگام تشهد مستحب است زنان دو پاى خود را بلند كنند و رانهاى خود را بهم بچسبانند.
    25 - هنگام گفتن تسبيحات اربعه مستحب است انگشتان را بهم بچسبانند.
    26 - هر گاه زن بخواهد با خداى خويش راز و نياز كند، بهتر است دو ركعت نماز بجاى آورد. سپس با سر برهنه دعا كند. البته در صورتى كه مشرف نباشد. خداوند دعاى او را اجابت ، و حاجت او را بر طرف فرمايد، و او را ماءيوس و نا اميد نگرداند.
    27 - غسل جمعه براى زن در سفر مكروه ، و براى مرد مستحب است .
    28 - گواهى زنان در مورد اجراء حدود پذيرفته نمى شود.
    29 - گواهى زنان در طلاق مسموع نيست .
    30 - گواهى زنان در آنچه نگاه كردن مرد به آن جايز نيست پذيرفته مى شود.
    31 - شهادت زن در رؤ يت هلال و اثبات اول ماه قابل قبول نمى باشد.
    32 - زنان نبايد از وسط معابر عمومى و اماكن شلوغ و پررفت وآمد حركت كنند، بلكه بايد آهسته از مسيرهائى كه نه خيلى خلوت باشد و نه خيلى شلوغ عبور نمايند.
    33 - شايسته نيست زنان در اطاقهاى فوقانى و مكانهائى كه در منظر اجنبى باشد بنشينند و سكونت كنند.
    34 - آموختن علوم و فنون كه مستلزم اختلاط با مردان اجنبى بدون رعايت حدود شرعى باشد جايز نيست .
    35 - فراگرفتن ريسندگى و بافندگى براى زنان مستحب است .
    36 - آموختن سوره نور براى زنان ثواب فراوان دارد.
    37 - آموختن سوره يوسف براى زنان كراهت ، و براى مردان استحباب دارد.
    38 - اگر زنى مرتد شود و از اسلام برگردد، حاكم او را توبه مى دهد. اگر توبه كرد، او را رها مى كنند. و اگر توبه نكرد، محكوم به حبس ابد با اعمال شاقه مى شود و او را در زندان به كارهاى سخت وامى دارند و از خوردن و آشاميدن منع مى كنند جز مقدارى كه جان او حفظ شود. و بايد خوراك نا مطبوع و بد مزه به او بخورانند و لباس زبر و خشن به او بپوشانند. وقت صلوة او را بزنند تا نماز بخواند، و هنگام روزه او را بزنند تا روزه بگيرد.ولى حكم مرد مرتد قتل است .
    39 - از زنان كافر جزيه گرفته نمى شود، ولى از مردانشان جزيه مى گيرند.
    40 - هر گاه زمان زاييدن فرا رسد، لازم است هر كس در اطاق زايمان باشد بيرون رود تا كسى ناظر عورت زن و كيفيت زاييدن نباشد.
    41 - حضور حائض و زن جنب هنگام تلقين ميت شايسته نيست .
    42 - بر حائض يا جنب جايز نيست ميت را داخل قبر قرار دهد.
    43 - هر گاه زنى از جائى برخاست ، براى مرد جايز نيست بلافاصله در آنجا بنشيند، و نشستن مرد درآنجا مادامى كه سرد نشده كراهت دارد.
    44 - جهاد بر زنان واجب نيست و جهاد زنان خوب شوهردارى است .
    45 - حق شوهر بر زن از بزرگترين حقوق است .
    46 - هر گاه زنى بميرد سزاوارتر از همه براى خواندن نماز ميت ، شوهر اوست .
    47 - زن مسلمان نبايد در حضور زنان يهودى و نصرانى برهنه شود، زيرا آنان زيبائيهاى او را براى شوهران خود توصيف مى كنند و موجب مفسده مى شود.
    48 - استعمال بوى خوش براى زن هنگام خروج از منزل جايز نيست .
    49 - جايز نيست زنان خود را از حيث آرايش سر و صورت و پوشاك و غيره ، شبيه مردان بسازند. زيرا رسول خدا مردانى را كه خود را به زنان ، و زنانى را كه خود را به مردان شبيه سازند، لعن فرموده است .
    50 - مكروه است زن خود را معطل كند و بدون شوهر باقى بماند.
    51 - شايسته نيست ناخنهاى زن سفيد ديده شود، هرچند با كمى حنا آن را رنگين سازد.
    52 - روا نيست دستانش را در حال حيض خضاب كند، زيرا بيم تسلط شيطان بر او مى رود به طورى كه او را به سوى ارتكاب گناه سوق دهد.
    53 - هر گاه زن در حال نماز نيازى داشته باشد بايد دستهاى خود را بهم زند، ولى مرد بايد با سر و دست اشاره كند و بلند تسبيح بگويد.
    54 - براى زن جايز نيست بدون چادر و پوشش كامل نماز بخواند، مگر كنيز باشد. يعنى زن بايد تمام بدن جزگردى صورت ، و دست و پا، تا مچ را بپوشاند، ولى در مرد ستر عورتين كافى است .
    55 - پوشيدن لباس ابريشمى و حرير و زربافت براى زن در نماز و غير نماز و احرام جايز، ولى بر مردان حرام است .
    56 - بدست كردن انگشترى طلا و آويختن زيورآلات حتى در نماز براى زن جايز است ، ولى بر مردان حرام و موجب بطلان نماز مى باشد.
    57 - زن بدون جلب رضايت شوهر نمى تواند مالش را به مصرف برساند.
    58 - زن بدون اجازه شوهر حق ندارد روزه مستحبى بگيرد.
    59 - دست دادن زن با مرد اجنبى حرام است ، مگر از پشت پارچه و جامه .
    60 - بيعت زنان از پشت لباس آنان است .
    61 - زن بدون اذن شوهر جايز نيست به حج مستحبى برود.
    62 - استحمام زنان در بيرون منزل كراهت دارد.
    63 - سوار شدن زنان بر زين اسب ، دوچرخه و موتور سيكلت كراهت دارد.
    64 - ارث زن نصف ارث مرد است .
    65 - ديه نفس زن نصف ديه مرد است .
    66 - ديه زن در جراحات باديه مرد مساوى است تا اينكه به يك سوم ديه كامل برسد و بيش از آن ديه جراحت در مرد بالامى رود و در زن پائين مى آيد.
    67 - هر گاه زنى بخواهد به تنهائى به امام جماعت اقتدا كند بايد پشت سر امام بايستد، ولى اگر ماءموم مرد باشد بايد قدرى عقب تر در طرف راست امام بايستد.
    68 - اگر زنى فوت كند كسى كه بر او نماز ميت مى خواند بايد در مقابل سينه او بايستد و اگر متوفى مرد باشد مصلى بايد مقابل وسط بدن او بايستد.
    69 - در هنگام به خاك سپردن ميت ، زن را از پهنا، و مرد را از طرف سر بايد درقبر گذاشت .
    70 - هيچ شفاعتى براى زن نزد پروردگار بهتر از رضايت شوهر نيست .
    تذكر: غير از آنچه در خصال صدوق آمده ، وجوه افتراق ديگرى را نيز مى توان ذكر نمود.
    71 - در نماز جماعت ، اقتداء زن به مرد جايز، ولى اقتداء مرد به زن جايز نيست .
    72 - شرط صحت جماعت در مرد عدم حائل بين او و ماءمومين يا امام است ، در حالى كه وجود حائل بين ماءمومين زن يا بين زن با امام مانع صحت نيست .
    73 - هر گاه پس از عقد و عروسى ، شوهر ديوانه شود، همسر حق فسخ نكاح دارد، ولى اگر زن ديوانه شد، شوهر حق فسخ ندارد.
    74 - تكميل تعداد لازم براى نماز جمعه بايد مرد باشد و نمازگزار زن در تحقق شرائط كافى نيست .
    75 - مرد نمى تواند خمس و زكات خود را به همسر خود بدهد، ولى زن مى تواند خمس و زكات خود را به شوهرش بدهد.
    76 - قضاءنماز و روزه واجب فوت شده پدر بر ولى ميت و پسر ارشد خانواده واجب است بخلاف مادر.
    77 - زنان بايد هميشه از منتهى اليه طرف راست ، و مردان از وسط معابر عبور نمايند.
    78 - پوشيدن لباس دوخته در حال احرام براى زن جايز، و براى مرد حرام است .
    79 - پوشاندن سر در حال احرام بر مرد حرام ، و بر زن لازم است .
    80 - پوشاندن صورت در حال احرام بر مرد جايز، و بر زن حرام است .
    81 - كوچ زن از مشعر به منى پيش از طلوع آفتاب جايز است ، ولى براى مرد جايز نيست .
    82 - انعقاد نذر زن متوقف بر اذن شوهر است .
    83 - ربا ميان پدر و فرزند جايز است ، ولى بين مادر و فرزند جايز نيست .
    84 - بلوغ پسر اِتمام پانزده سال قمرى ، و بلوغ دختر اكمال نه سال قمرى است .
    85 - در ازدواج دختر، اذن ولى (پدر يا جد پدرى ) شرط است به خلاف پسر، و اذن مادر كافى نيست .
    86 - ازدواج مرد مسلمان با اهل كتاب به صورت موقت جايز است ، ولى ازدواج زن مسلمان با آنها جايز نمى باشد.
    87 - حق حضانت در پسر تا دو سالگى ، و در دختر تا هفت سالگى ، با مادر است .
    88 - اختيار طلاق بالا صالة بامرد است و زن حقى در امر طلاق ندارد مگر تحت شرائط خاص كه ضمن عقد لازم ذكر شود.
    89 - اگر مرد زنش را طلاق دهد بلافاصله مى تواند همسر ديگر اختيار كند. به خلاف زن كه بايد عده نگاه دارد.
    90 - هرگاه مردى در مرض موت با زنى ازدواج كند و قبل از عروسى بميرد، عقد نكاح باطل مى شود، بر خلاف زن كه اگر در مرض ‍ موت ، شوهر اختيار كرد و از دنيا رفت ، نكاح به قوت خود باقى است .
    91 - اگر مرد در حال مرض ، همسرش را طلاق دهد و با همان بيمارى پيش از گذشت يكسال بميرد، زن از او ارث مى برد، ولى اگر زن پس از عده بميرد، مرد از او ارث نمى برد.
    92 - شوهر از تمام اموال زوجه ارث مى برد، ولى زن از زمين ارث ندارد.
    93 - سه خصلت : كبر، بخل و ترس در مرد مذموم ، و در زن ممدوح است .
    94 - صحت طلاق متوقف است بر استماع دو مرد عادل ، و استماع زن در صحت آن اعتبار ندارد.
    95 - پدر مى تواند فرزند صغير خود را در صورت مصلحت به نكاح ديگرى در آورد، ولى مادر بر نكاح فرزند ولايت ندارد.
    96 - نفقه زوجه و اولاد بر عهده شوهر است . و زن در تاءمين هزينه زندگى از نظر شرع مسئوليتى ندارد.
    97 - براى اثبات دعاوى مالى شهادت دو زن به جاى يك مرد بشمار مى آيد.
    98 - كندن مو و خراشيدن صورت در مصيبت براى مرد كفاره ندارد، ولى در زن كفاره دارد.
    99 - مرد مى تواند بيش از يك زن داشته باشد، ولى زن بيش از يك شوهر نمى تواند اختيار كند.
    100 - اگر زن بميرد شوهر در صورت وجود اولاد، ربع مال ، و در صورت عدم اولاد، نصف مال زن را ارث مى برد. ولى اگر مرد بميرد همسرش در صورت وجود اولاد يك هشتم ، و در صورت عدم اولاد يك چهارم مال شوهر را ارث مى برد.




    16 - خصال / ص 707.
    17 - بندهاى 3 تا 6 مربوط به مواردى است كه غالبا شركت آنان ملازم با معصيت باشد و موازين شرع رعايت نشود وگرنه با مراعات حدود هيچ كراهتى ندارد بويژه در شرائط كنونى كه حضور زنان در نماز جمعه و جماعات وتشييع جنازه مخصوصاً شهيدان و عيادت بيماران و معلولين و جانبازان مصلحت دارد و شركت آنان در صحنه هاى اجتماعى ضرورى است . چنانكه حضرت امام امت در پاسخ به استفتائى فرموده اند شركت بانوان در نمازهاى جماعت يوميه و نماز جمعه كراهت ندارد، بلكه در بعضى موارد مطلوب است .
    مهديم من كه مرا گرمي بازاري نيست
    بهتر از يوسفم و هيچ خريداري نيست
    همه گويند كه در حسرت ديدار من اند
    ليك در گفته ي اين طايفه كرداري نيست
    اي كه دائم به دعايي كه بيني رخ من
    تا كه خالص نشوي با تو مرا كاري نيست

    http://mahdiarrivals.mihanblog.com/


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    223
    تشکر:
    1
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    0
    گالری
    6



    خدابهتر می داند/الله اعلم
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    واحفظ سیدنا و قائدنا سید علی خامنه ای


  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    12
    گالری
    0



    الله اعلم است ولی باید گفت که اکثرا ما رعایت نمی کنیم .
    استغفرالله ربی و اتوب الیه
    آیا می دانید که اگر شما در حال حمل قرآن باشید ،
    شیطان دچار درد شدید در سر میشود
    و باز کردن قرآن ، شیطان را تجزیه می کند
    و با خواندن قرآن ، به حالت غش فرو میرود..
    و خواندن قرآن باعث در اغما رفتنش میشود؟؟؟؟



  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    سلام خدمت همه دوستان


    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    - سه خصلت : كبر، بخل و ترس در مرد مذموم ، و در زن ممدوح است
    این یکی خیلی جالبه !!!پس یعنی ما زنها تا می توانیم کبر و بخل و ترس داسته باشیم . دعوت به کار نکوهیده !!!!!!!



    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    3 - ربا ميان پدر و فرزند جايز است ، ولى بين مادر و فرزند جايز نيست .
    عجب !!!!! ما تا حالا شنیده بودیم ربا در هر حالتی حرام است .

    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    75 - مرد نمى تواند خمس و زكات خود را به همسر خود بدهد، ولى زن مى تواند خمس و زكات خود را به شوهرش بدهد.
    عجب !!!!!!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    - تكميل تعداد لازم براى نماز جمعه بايد مرد باشد و نمازگزار زن در تحقق شرائط كافى نيست
    این یکی نشون میده نماز زن اصلا ارزش نداره !!!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    9 - در هنگام به خاك سپردن ميت ، زن را از پهنا، و مرد را از طرف سر بايد درقبر گذاشت .
    توگور هم تبعیض !!!!!!




    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    - استحمام زنان در بيرون منزل كراهت دارد.
    یعنی اگر داخل خانه حمام نبود زن همچنان بدون استحمام باقی بماند ثوابش بیشتر است ؟ پس تکلیف نمازهاش چه می شود ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    - زن بدون جلب رضايت شوهر نمى تواند مالش را به مصرف برساند.
    این یکی واقعا درست نیست . چون الان خلاف این مورد در قوانین کشوری موجود است .پس کدومش درسته ؟ حرف امام باقر یا قوانین جدید !!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    45 - حق شوهر بر زن از بزرگترين حقوق است
    پس حق زن چی میشه ؟ زن اینجا هم حق نداره ؟ بیچاره زنها !!!!!



    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    43 - هر گاه زنى از جائى برخاست ، براى مرد جايز نيست بلافاصله در آنجا بنشيند، و نشستن مرد درآنجا مادامى كه سرد نشده كراهت دارد.
    این یکی شبیهه فتواهای مفتیان مصری است .



    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    - آموختن سوره يوسف براى زنان كراهت ، و براى مردان استحباب دارد.
    این یکی واقعا جالبه !!!!!اموختن قران و کراهت !!!!!!!!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    - گواهى زنان در مورد اجراء حدود پذيرفته نمى شود. 29 - گواهى زنان در طلاق مسموع نيست . 30 - گواهى زنان در آنچه نگاه كردن مرد به آن جايز نيست پذيرفته مى شود. 31 - شهادت زن در رؤ يت هلال و اثبات اول ماه قابل قبول نمى باشد.
    یعنی زنان حتی عقل و شعور برای گواهی هم ندارند ؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    - زن مستحب است در حال قيام نماز ، دو پا را به هم بچسباند، در حالى كه براى مرد استحباب دارد پاها را از سه انگشت تا يك وجب فاصله دهد. 19 - مستحب است مرد در حال قيام نماز دستهايش را پايئن بياورد، و زن بازوانش را به سينه بچسباند. 20 - مستحب است زن در حال ركوع دستش را روى ران خود قرار دهد، و مرد بايد دستش را روى زانويش قرار دهد. 21 - مستحب است زن هنگام سجده رفتن ابتداء بنشيند و بعد سجده كند. 22 - همچنين هنگام سر بر داشتن از سجده ابتدا بنشيند، و سپس برخيزد. 23 - مستحب است در حال سجده زنها آرنجها و شكم را بر زمين بگذارند و اعضاء بدن را به يكديگر بچسبانند. ولى در مردها مستحب است آرنجها و شكم را به زمين نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارند. 24 - هنگام تشهد مستحب است زنان دو پاى خود را بلند كنند و رانهاى خود را بهم بچسبانند. 25 - هنگام گفتن تسبيحات اربعه مستحب است انگشتان را بهم بچسبانند.
    اینها را که فرمودید ایا پیامبر در گوشی به یارانش گفته است ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    12 - زن نبايد عهده دار منصب قضا باشد. 13 - زن نمى تواند متصدى امرى از امور حكومتى شود كه نياز به اعمال قدرت دارد.
    چرا این همه تبعیض !!!!!! بیچاره زنها !!!!!!



    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    عيادت مريض و تشييع جنازه بر زنان استحباب ندارد، ولى بر مردان مستحب مؤ كداست
    یعنی به عیادت مریضم دیگه نریم ؟ اگه از دستمون ناراحت شدن چی بگیم . ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط دستهای خالی نمایش پست
    4 - رفتن زنان به نماز جمعه و جماعت مكروه است .
    یعنی دیگه به نماز جمعه و جماعت نریم ؟ پس چرا اینقدر تبلیغ میشه که برید ؟
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    93 - سه خصلت : كبر، بخل و ترس در مرد مذموم ، و در زن ممدوح است .

    در جلوی نامحرم زن باید متکبره باشد

    بخل در مال شوهر داشته باشد که باعث حف مال شوهر شود

    ترس هم اگر داشت جان خود را در مقابل نامحرم و نرفتن به هرمکان حفظ می کند

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما در مورد تکبر و ترس وبخل در زن شهید مطهری رحمه الله در کتاب ارزشمند تعلیم وتربیت در اسلام ص110 وص111 حدیث زیر را نقل نموده وتوضیح داده اند وما به ذکر حدیث وترجمه آن اکتفا میکنیم:
    قَالَ ( عليه‏السلام )خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ يَعْرِضُ لَهَا - (برخى از نيكوترين خلق و خوى زنان، زشت‏ترين اخلاق مردان است، مانند، تكبّر، ترس، بخل، هر گاه زنى متكبّر باشد، بيگانه را به حريم خود راه نمى‏دهد، و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مى‏كند، و چون ترسان باشد از هر چيزى كه به آبروى او زيان رساند فاصله مى‏گيرد. ترجمه مرحوم دشتی)

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و اما در مورد نبودن ربا بین فرزند و پدر وبودن آن بین فرزند ومادر:
    1- توجه داشته باشید طبق تحقیقی که بنده کردم این روایت از نظر سند ضعیف است وبا حدیث ضعیف نمیتوان بر علیه دین و مذهب ایجاد شبهه کرد وسوال ایجاد کرد. تنها میتوان با مسامحه وآسان گیری از احادیث ضعیف در مباحث اخلاقی ویا مستحبات استفاده کرد.
    2- در هیچ حدیث دیگری طبق تتبع من روایتی مبنی بر اینکه بین مادر وفرزند ربا هست نیامده تنها در برخی احادیث آمده بین والد و ولد ربا نیست. فقها در معنای ولد میگویند ولد هم شامل پسر میشود وهم شامل دختر یعنی ربا بین والد وپسرش و والد ودخترش نیست. اما در مورد لفظ والد فقها فرموده اند والد به معنای پدر است و از طرفی چون حکم کلی ربا حرمت است لذا برای اثبات حرام نبودن موردی از موارد ربا باید دلیل معتبر ودرست وحسابی باشد وچون این روایات نامی از مادر صراحتا نبرده اند برای همین فقط حکم حرام نبودن ربا برای پدر وفرزند ثابت است اصطلاحا برای خروج از حکم کلی به قدر متیقن عمل میشود.
    3- به نظر میرسد تعجب "اشک خدا" از خواندن این قسمت از روایت تبعیض بین جنس مذکر و مونث است اما همانطور که در بالا گفتیم ربا بین پدر ودختر نیز صحیح است یعنی دختر هم میتواند به پدرش ربا بدهد وهم میتواند ربا بپردازد همچنین در احادیث دیگر آمده که بین زن وشوهر نیز ربا اشکالی ندارد پس بحث روی تبعیض بین زن ومرد نیست اسلام خصومتی با زن ندارد وگرنه دو مورد بالا را نیز حرام میکرد.
    4- در روایتی جمله ای آمده که میتوان آنرا اشاره به علت حکم دانست وآن جمله این است:إنما الربا فيما بينك و بين ما لا تملك یعنی ربا در جایی اشکال دارد که طرف مقابلت مملوک تو نباشد برای همین ربا بین مولا و برده اش اشکالی ندارد برای پدر نیز گفته میشود که پدر بر فرزندش ولایت دارد(البته ولایت پدر بر فرزند بحث جدایی را می طلبد) اما چون مادر چنین ولایتی ندارد(به دلیلی که واردش نمیشویم چون از بحث دور میشویم) حکم ربا نیز درمورد او فرق دارد.
    5- حتی در روایاتی که ربا رابین پدر وفرزند را حلال میشمرند اشکال سندی ومتنی شده است البته فقها معمولا حکم به جواز ربا دراین مورد داده اند.
    مطالب فوق دارای ریزه کاری هایی است اگر اشکالی داشتید بفرمایید.

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما در مورد مساله اینکه: مرد نمى تواند خمس و زكات خود را به همسر خود بدهد، ولى زن مى تواند خمس و زكات خود را به شوهرش بدهد.
    اگر مقصود از عَجَب این است که تازه این را دانسته اند و به چیز جدیدی آگاهی پیدا کرده اند که حرفی نیست.
    اما اگر عجب یعنی از چنین حکمی در اسلام تعجب کرده اند باید بگویم عجب از تعجب ایشان است.
    در روایت صحیحی که از نظر سند ودلالت متنی مشکلی ندارد از امام صادق علیه السلام نقل شده که ایشان بعد از بیان اینکه به پنج نفر نمیتوان زکات خود را پرداخت ازجمله به زن میفرمایند علت آن این است که زن عیال و تحت تکفل شوهر است ومخارج او به عهده ی شوهر میباشد یعنی بر شوهر واجب است مخارج همسرش را بدهد. از طرف دیگر زکات نیز(اگر شرایطش باشد) بر او واجب است. حال میگوییم واجب بودن زکات هیچ ربطی به واجب بودن پرداخت نفقه ندارد لذا نمیتوان بایک تیر دو نشان زد وبه عبارت دیگر حکم اسلام را دور زد پس یک مبلغ باید به عنوان نفقه بپردازد واگر بعد از پرداخت نفقه باز شرایط وجوب زکات فراهم بود زکات را بپردازد.
    خلاصه اینکه شوهر نمیتواند زکات مالش را به زن وفرزندش بدهد زیرا نفقه بر عهده ی اوست وبعد از پرداخت نفقه دیگر آن زن مستحق گرفتن زکات نیست زیرا دیگر فقیر نیست. اما زن میتواند چنین کند زیرا نفقه شوهرش بر عهده ی او نیست تا بعد از پرداخت نفقه دیگر مستحق نباشد.

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و اما مساله ی اینکه تكميل تعداد لازم براى نماز جمعه بايد مرد باشد و نمازگزار زن در تحقق شرائط كافى نيست.
    این حکم به هیچ وجه دلیل بر بی ارزشی نماز زن نیست زیرا در صورتی که چهار مرد یک زن حاضر باشند هم نماز جمعه زن صحیح نیست وهم نماز چهار مرد دیگر.
    باید منشا و اصل این حکم را جستجو کرد. اصل بحث در این است که نماز جمعه بر چه کسانی واجب است یکی از افرادی که تکلیف نماز جمعه بر عهده او نیست ونماز جمعه بر او واجب نیست، زن است. حال با توجه به این حکم میرویم سراغ شرایط نماز جمعه. یکی از شرایط نماز جمعه تعداد حاضرین است. تعداد حاضرین با افرادی تکمیل میشود که نماز جمعه بر آنها واجب است. بنابراین زن که از اصل، نماز جمعه بر او واجب نیست تعداد لازم درنمازجمعه با او تکمیل نمیشود. پس این حکم اصلا نشاندهنده بی ارزشی نماز زن نیست بلکه بر عکس منشا این حکم واجب نبودن نماز جمعه بر زن است که ظاهرا به نفع زن است نه به ضرر آن. همانطور که زن برای تکمیل تعداد نماز گزاران نماز جمعه کافی نیست پیرمرد فرتوت و مرد نابینا ودیگر افرادی که نماز جمعه بر آنها واجب نیست برای تکمیل تعداد کافی نمیباشند یعنی اگر چها نفر مرد باشند ویک پیرمرد فرتوت یا یک مرد نابینا باز هم کافی نیست.
    ویرایش توسط hadiesmati : ۱۳۹۲/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۱:۳۷

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مساله ی به خاك سپردن زن از پهنا، و مرد از طرف سر.
    1- این که تبعیض نیست تبعیض یعنی برای دو نفر یا دو گروه که شرایط مساوی دارند دو نوع حکم شود اما زن ومرد که دو جنس متفاوت از هم هستند اگر دو حکم داشته باشند تبعیض نیست مثلا اگر پدری برای دخترش عروسک بگیرد وبرای پسرش تفنگ اسباب بازی ، هیچ کس نمیگوید تو چرا بی عدالتی کرده ای و همچنین دو پسر یا دو دختر که از جهت سنی وشرایط سنی متفاوتند نیز مساله همینطور است.
    2- این حکم مستحب است نه واجب
    3- اصل به خاک سپردن این است که از طرف سر میت واز پایین پا داخل قبر بگذارند ودر روایتی ار رسول خدا آمده است که قسمت پایین قبر جایی که پاها قرار دارد درب قبر است.(إنّ لكلّ بيت بابا و إنّ باب القبر من قِبَل الرّجلين) اما در مورد زن روایت مرفوعه ای(مرفوعه از اقسام روایات ضعیف است) وارد شده که علت متفاوت بودن حکم زن پوشش بیشتری است که در به پهنا به خاک سپردن اوست(زیرا اگر اول سر داخل قبر شود حجم بدن میت مشخص میشود)
    4- نکته آخر اینکه احکام الهی مطابق با حقایق جهان هستی است. چون هرچه بیشتر به احکامی که مربوط به مردگان ویا احکامی که مربوط به مرگ است دقت میکنیم بیشتر پی به اسرار مخفی جهان آفرینش میبریم. اگر مقداری در مسایل مربوط به مردگان مطالعه کنیم متوجه میشویم چیزهایی است که عقل در مورد آنها ساکت بوده وهیچ حرفی ندارد واین وحی آسمانی است که باید به فریاد انسان برسد واو را به راه صحیح راهنمایی کند. اگر چه برای احکام زندگانی دنیا میتوان علت ها وحکمتهایی به دست آورد(مثل حکمت حرمت ربا، ومسایل اقتصادی دیگر که با مطالعه وتحقیق بررسی فی الجمله میتوان چیزهای به دست آورد) ولی چیزهای که مربوط به روح انسانی است به غیر از کسانی که ملکوتی اند وملکوت موجودات وانسانها را میبینند کسی دیگر نمیتوان بفهمد چه سری دراین احکام است.وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ مَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً (و از تو دربارۀ«روح» سؤال مى‌كنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است؛ و جز اندكى از دانش، به شما داده نشده است!») (سوره اسراء آیه85)
    ببخشید زیاد نوشتم.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جايگاه ميكائيل از نگاه قرآن و اسلام از بدو خلقت چيست؟
    توسط roshan_del در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۴/۱۰, ۱۶:۱۳
  2. ^^حفظ قرآن كريم در مدت يكسال ^^
    توسط ریحانه در انجمن حفظ قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۰۴, ۱۸:۲۳
  3. دو ركعت نماز يكشنبه قربة الي الايالات المتحده
    توسط Hamishak در انجمن شعر و ادبیات قرآنی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۶/۲۶, ۰۷:۳۲
  4. ديكتاتور عراق؛ هوسراني و جنايت*عکس:16 زن صدام
    توسط ابوذر زمان در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۵/۲۲, ۱۶:۳۸
  5. افشاي طرح آمريكا براي مداخله در امور ايران
    توسط لوتي در انجمن ولایت و پایداری
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۴/۰۷, ۲۱:۳۰

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود