جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در مورد آیه و ان یکاد کمی توضیح میدین؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در مورد آیه و ان یکاد کمی توضیح میدین؟




    سلام دوستان
    در مورد آیه و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم الایه ...
    کمی توضیح میدین؟
    در مورد تفسیرش شان نزولش و سایر مواردی که مربوط به اون میشه
    با تشکر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    51-نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مى شنوند تو را با چشمان خود هلاك كنند و مى گويند او ديوانه است !
    52 - در حالى كه اين (قرآن ) جز مايه بيدارى براى جهانيان نيست .
    تفسير :

    مى خواهند تو را نابودكنند اما نمى توانند
    دو آيه فوق كه پايان سوره ((قلم )) را تشكيل مى دهد، در حقيقت تعقيب چيزى است كه در آغاز اينسوره درباره نسبت جنون از ناحيه دشمنان به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده .
    نخست مى فرمايد: ((نزديك است كه كافران هنگامى كهآيات قرآن را از تو مى شنوند تو را با چشمان خود هلاك كنند، و مى گويند او ديوانهاست )) (و ان يكاد الذين كفروا ليزلقونك بابصارهم لما سمعواالذكر و يقولون انه لمجنون ).
    ((ليزلقونك )) از ماده ((زلق )) بهمعنى لغزيدن و بر زمين افتادن است و كنايه از هلاكت و نابودى مى باشد.

    در تفسير اين آيه نظراتگوناگونى داده اند:
    1 - بسيارى از مفسران گفته اند: منظور اين است كه دشمنان بههنگامى كه آيات با عظمت قرآن را از تو مى شنوند، به قدرى خشمگين و ناراحت مى شوند،و با عداوت به تو نگاه مى كنند كه گوئى مى خواهند تو را با چشمهاى خود بر زمينافكنند و نابود كنند!
    و در توضيح اين معنى جمعى افزوده اند كه آنها مى خواهند ازطريق چشم زدن كه بسيارى از مردم به آن عقيده دارند و مى گويند در بعضى از چشمها اثرمرموزى نهفته است كه با يك نگاه مخصوص ممكن است طرف را بيمار يا هلاك كند، تو را ازبين ببرند.
    2 - بعضى ديگر گفته اند كه اين كنايه از نگاههاى بسيار غضب آلود استمثل اينكه مى گوئيم فلانكس آنچنان بد به من نگاه كرد كه گوئى مى خواست مرا با نگاهشبخورد يا بكشد!
    3 - تفسير ديگرى براى اين آيه به نظر مى رسد كه شايد از تفسيرهاىبالا نزديكتر باشد و آن اينكه قرآن مى خواهد تضاد عجيبى را كه در ميان گفته هاىدشمنان اسلام وجود داشت با اين بيان ظاهر سازد و آن اينكه : آنها وقتى آيات قرآن رامى شنوند آنقدر مجذوب مى شوند و در برابر آن اعجاب مى كنند كه مى خواهند تو را چشمبزنند (زيرا چشم زدن معمولا در برابر امورى است كه بسيار اعجاب انگيز مى باشد) امادر عين حال مى گويند: تو ديوانه اى ، و اين راستى شگفت آور است ، ديوانه و پريشانگوئى كجا و اين آيات اعجاب انگيز جذاب و پرنفوذ كجا؟.
    اين سبك مغزان نمى دانندچه مى گويند و چه نسبتهاى ضد و نقيضى به تو مى دهند؟

    به هر حال در اينكه آيا چشمزخم از نظر اسلامى و از نظر علوم روز واقعيت دارد يا نه ؟ در بحث نكات به خواست خداسخن خواهيم گفت .
    و سرانجام در آخرين آيه مى افزايد: ((اينقرآن چيزى جز مايه بيدارى و تذكر براى جهانيان نيست )) (و ماهو الا ذكر للعالمين ).
    معارفش روشنگر، انذارهايش آگاه كننده ، مثالهايش پرمعنى، تشويقها و بشارتهايش روح پرور، و در مجموع مايه ، بيدارى خفتگان و يادآورى غافلاناست ، با اين حال چگونه مى توان نسبت جنون به آورنده آن داد؟
    مطابق اين تفسير ((ذكر)) (بر وزن فكر) در اينجا به معنى ((يادآورى )) است ، ولى بعضى از مفسران آنرا به معنى ((شرف )) تفسير كرده اند، وگفته اند اين قرآن شرافتى است براى تمام جهانيان ، شبيه چيزى كه در آيه 44 سورهزخرف آمده كه مى فرمايد: و انه لذكر لك و لقومك ((قرآن مايهشرف و آبرو براى تو و قوم تو است )) ولى همانگونه كه در ذيلآيه مزبور نيز گفتيم ((ذكر)) در آنجا همبه معنى يادآورى و آگاهى بخشى است ، و اصولا يكى از نامهاى قرآن مجيد همان ((ذكر)) است ، بنابراين تفسير اول صحيحتر به نظرمى رسد.
    ادامه دارد


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    نكته :
    آيا چشم زدن واقعيت دارد؟
    بسيارى از مردم معتقدند در بعضىاز چشمها اثر مخصوصى است كه وقتى از روى اعجاب به چيزى بنگرند ممكن است آن را ازبين ببرد، يا درهم بشكند، و اگر انسان است بيمار يا ديوانه كند.

    اين مساءله از نظر عقلى امرمحالى نيست ، چه اينكه بسيارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشمها نيروىمغناطيسى خاصى نهفته شده كه كارائى زيادى دارد، حتى با تمرين و ممارست مى توان آنرا پرورش داد، خواب مغناطيسى از طريق همين نيروى مغناطيسى چشمها است .
    در دنيائىكه ((اشعه ليزر)) كه شعاعى است نامرئى مىتواند كارى كند كه از هيچ سلاح مخربى ساخته نيست پذيرش وجود نيروئى در بعضى ازچشمها كه از طريق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چيز عجيبى نخواهدبود.
    بسيارى نقل مى كنند كه با چشم خود افرادى را ديده اند كه داراى اين نيروىمرموز چشم بوده اند، و افراد يا حيوانات يا اشيائى را از طريق چشم زدن از كارانداخته اند.
    لذا نه تنها نبايد اصرارى در انكار اين امور داشت بايد امكان وجودآن را از نظر عقل و علم پذيرفت .
    در روايات اسلامى نيز تعبيرات مختلفى ديده مىشود كه وجود چنين امرى را اجمالا تاييد مى كند.
    در حديثى مى خوانيم كه ((اسماء بنت عميس )) خدمت پيامبر (صلى اللّهعليه و آله و سلّم ) عرض كرد: گاه به فرزندان جعفر چشم مى زنند، آيا ((رقيه )) اى براى آنها بگيرم (منظور از ((رقيه )) دعاهائى است كه مى نويسند و افرادبراى جلوگيرى از چشم زخم با خود نگهميدارند و آن را تعويذ نيز مى گويند).
    پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) فرمود: نعم ، فلو كان شى ء يسبق القدر لسبقه العين ((آرى ، مانعى ندارد، اگر چيزى مى توانست بر قضا و قدر پيشىگيرد چشم زدن بود))!.

    و در حديث ديگرى آمده است كهامير مؤ منان (عليه السلام ) فرمود: پيامبر براى امام حسن و امام حسين ((رقيه )) گرفت ، و اين دعا را خواند: اعيذكمابكلمات التامة و اسماء الله الحسنى كلها عامة ، من شر السامة و الهامة ، و من شر كلعين لامة ، و من شر حاسد اذا حسد: ((شما را به تمام كلمات واسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حيوانات موذى ، و هر چشم بد، و حسود آنگاه كه حسدورزد مى سپارم ، سپس پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) نگاهى به ما كرد وفرمود: ((اينچنين حضرت ابراهيم براى اسماعيل و اسحاق تعويذنمود)).
    در نهج البلاغه نيز آمده است العين حق و الرقى حق : ((چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است )).
    ذكر اين نكته لازم است كه هيچ مانعى ندارد اين دعاها و توسلهابه فرمان خداوند جلو تاثير نيروى مرموز مغناطيسى چشمها را بگيرد همانگونه كه دعاهادر بسيارى از عوامل مخرب ديگر اثر مى گذارد و آنها را به فرمان خدا خنثى مىكند.
    اين نيز لازم به يادآورى است كه قبول تاءثير چشم زخم به طور اجمال به اينمعنى نيست كه به كارهاى خرافى و اعمال عوامانه در اينگونه موارد پناه برده شود كههم بر خلاف دستورات شرع است ، و هم سبب شك و ترديد افراد ناآگاه در اصل موضوع است ،همانگونه كه آلوده شدن بسيارى از حقايق با خرافات اين تاءثير نامطلوب را در اذهانگذارده است .

    خداوندا! ما را در پناه خودتاز شر اشرار، و مكائد دشمنان محفوظ دار.
    پروردگارا! استقامت و صبرى مرحمت كن كهدر پرتو آن بتوانيم رضاى تو را جلب كنيم .
    بارالها! توفيق بهره گيرى از نعمتهاىبى پايانت را به ما مرحمت كن پيش ‍ از آن كه ناشكريها آنرا از ما سلب كند.
    آمين يا رب العالمين


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط monamd1 نمایش پست
    سلام دوستان
    در مورد آیه و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم الایه ...
    کمی توضیح میدین؟
    در مورد تفسیرش شان نزولش و سایر مواردی که مربوط به اون میشه
    با تشکر
    سلام عليكم


    با تشكر از توضيحات خوب برادر بزرگوار جناب ابوالفضل گرامي حقير نيز مطالبي به عرض مي رسانم و اميدوارم مفيد واقع بشود :


    مرحوم شیخ عباس قمی(ره) ، خواندن آیه 51 از سوره مبارکه قلم را سفارش کرده است. این آیه با توجه به شأن نزول آن برای دفع چشم زخم مناسب است،

    علاوه بر این آیه در روایات خواندن سوره های دیگری برای دفع چشم زخم مورد تأکید قرار گرفته است از جمله سوره های «ناس»، «فلق»، «حمد»، «توحید». همچنین در تعداد زیادی از تفاسیر در ذیل این آیه ی مذکور، خواندن این سوره ها نیز سفارش شده است.

    چشم زخم از تأثیرات نفسانی است که در خارج کرارا اتفاق افتاده است و دلیلی بر نفی آن وجود ندارد.

    بعضی از روایات حق بودن این مسئله را ثابت می کند. در «در المنثور» از پیامبر اکرم (ص) روایت است که فرمود: مسئله چشم زخم حق است، همچنین فرمود: چشم زخم، مرد سالم را در قبر و شتر سالم را در دیگ قرار می دهد.[ در المنثور ، ص 651]

    در حکمت 400 نهج البلاغه نیز آمده است: چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.[ نهج‏البلاغة ص : 547]

    از این روایات روشن می شود که چشم زخم توهم و خرافه نیست بلکه یک امر واقعی است که در خارج اتفاق می افتد و راههایی برای جلوگیری از آن وجود دارد.

    مشهور است که آیه 51 از سوره مبارکه قلم در دفع چشم زخم مؤثر است. در این آیه خداوند به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مى‏شنوند با چشم ‏زخم خود تو را از بين ببرند، و مى‏گويند: «او ديوانه است! ».[ قلم، 51 ،وَ إِن يَكاَدُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَيزُْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سمَِعُواْ الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لمََجْنُونٌ تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 19، ص 636]

    در شأن نزول این آیه آمده است: شخصی از قبیله ی بنی اسد، گاهی سه روز گرسنگی می کشید، بعد از آن به هر چیزی که برخورد می کرد می گفت: مانند آن را تا به امروز ندیدم، به آن چیز فساد و ضربه ای می رسید. بعضی خواستند تا این کار را درباره ی رسول الله (ص) انجام دهند که خداوند پیامبر را از آن حفظ کرد.[ الکشاف، زمخشری، ج 3 و 4، ص 1278]

    مرحوم علامه طباطبائی( ره) در توضیح آیه فرموده اند:" منظور از «ازلاق به ابصار» در «لیزلفونک» بنابر نظر همه ی مفسرین، چشم زدن است که خود نوعی از تأثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم، بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق هست. با این حال دلیلی ندارد که ما آن را انکار کرده و بگوییم یک عقیده ی خرافی است.[ المیزان، ج 19، ص 648]

    زمخشری خواندن این آیه برای دفع چشم زخم را از حسن بصری (یکی از اکابر اهل سنت) نقل می کند.[ الکشاف، زمخشری، ج 3 و 4، ص 1279]

    مرحوم شیخ عباس قمی محدث شهیر و مؤلف کتاب مفاتیح الجنان در این کتاب ضمن بیان تعویذات برای دفع چشم زخم می گوید: برای چشم زخم وارد شده که «ان یکاد...» خوانده شود.[ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص 319]

    محدث خبیر مرحوم علامه مجلسی (ره) در بیان رفع چشم زخم، بعد از بیان روایت درالمنثور که قبلاً نقل شد، روایتی از امام صادق (ع) در دفع چشم زخم بیان می کند که حضرت فرمود: کسی که می ترسد چشم او در کسی یا چشم کسی در او تأثیر کند سه مرتبه بگوید: «ماشاء الله لاقوة الا بالله العلی العظیم». و یا فرمود: سوره قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق بخواند و در روایت دیگری سوره حمد و توحید اضافه شد. اما در بیان این تعویذات نقلی از آیه ی مورد بحث نمی کند.[ حلیة المتقین، علامه مجلسی، ص 319، چاپ هجرت]

    بنا بر این آن چه مسلم است وقوع خارجی چشم زخم و وجود بعضی از دعاها برای دفع و رفع آن است.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    537
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    1187
    آپلود
    0
    گالری
    206



    سلام با اجازه بزرگان

    حال ینده سخنی بگویم البته آنرا در صحیفه قرآن که بقل قرآن نوشته بود دیدم در خصوص یک آیه قرآنی که بر ضد چشم زخم نوشته بود ذکر کرده بود :

    در زمان گذشته چون میدیدند نمی توانند جلوی حضرت محمد رو بگیرند عده ای از کفار بودند که به بدترین چشم زخم ها و بدترین آُسیب های که با چشمانشان میزدند اشاره کرده و گفته به اینگونه که فقط 3 روز و 3 شب هیچ غذایی نمی خوردند و به بت هایشان دعا میکردند و بعد چشم میزدند و در خطاب اینکار مشرکان خداوند آیه به رسول مان حضرت محمد (ص) وحی و نازل میکنه و با خواندن آن دعا خداوند حضرت محمد را از چشمان شوم مشرکان حفظ میکرده حتی بعدش خود مشرکان باورشان نمی شد آن مشرکانی که همیشه این کار را میکردند و چشم زخمشان در آن دوران بر همگان ثابت شده بوده چرا دیگر چشمانشان بر حضرت محمد (ص) اثر نمیکند .

    میگم این آیه رو در یکی از صحیفه ها یا بغل صفحه کتاب قرآن با دست خط جناب مصباح زاده نوشته بود در خصوص همان آیه که برای جلوگیری از چشم شور و چشم زخم و چشم حسود و ... هرچیزی که بر چشم بد ربط پیدا کند.


    بر چشم بد لعنت
    ویرایش توسط مولودحسین : ۱۳۸۹/۰۲/۲۷ در ساعت ۰۴:۰۴

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307

    نیشخند




    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اخلاقی نمایش پست

    سلام عليكم

    با تشكر از توضيحات خوب برادر بزرگوار جناب ابوالفضل گرامي حقير نيز مطالبي به عرض مي رسانم و اميدوارم مفيد واقع بشود : .....

    ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)
    باید به عرض مبارک جناب/سرکار پاسخگوی مباحث اخلاقی محترم برسونم که این حقیر جزو دسته اناث میباشد و هیچگونه علاقه ای به عضویت در گروه ذکور نداشته و ندارد.
    ویرایش توسط كبوتر دل : ۱۳۸۹/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۴:۲۳


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کبوتر دل نمایش پست

    ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)
    باید به عرض مبارک جناب/سرکار پاسخگوی مباحث اخلاقی محترم برسونم که این حقیر جزو دسته اناث میباشد و هیچگونه علاقه ای به عضویت در گروه ذکور نداشته و ندارد.
    با سلام

    خواهر محترم با عرض پوزش از اينكه اشتباها حضرت عالي را برادر خطاب كردم عفو بفرماييد ؛ بنده متوجه نبودم .

    موفق باشيد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود