جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعصب چیست ؟ یقین چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0

    مطلب تعصب چیست ؟ یقین چیست ؟




    - تعریف تعصب چیست ؟
    2 - تعریف یقین چیست؟
    3 - تعصب و یقین چه جای اشتراک و یا تضادی دارند؟
    تعصب : ماهیت کنشها و واکنشهای بخصوصی را که ما با عنوان و کلمه تعصب
    می شناسیم چیست آیا صرفابرگرفته از تعالیم ماست ؟ تعالیمی که بعنوان مذهب
    طریقت و غیره(اینجا منظورتنها تعلیم اصیل است تعالیمی الهی و کاملا بری از تحریف)
    آموخته ایم تا چه اندازه ملاک اعمالمان گردیده ؟ تعالیمی را که آموخته ایم آیا شامل
    تمام پندار گفتار و کردارمان را میشود؟


    تعصب چیست و ماهیت این کلمه به چه صورت با یقین در ارتباط است؟ این سئوالات آئینه ای از خودمان
    و عقایدمان را در روبرویمان قرار می دهد.

    پارسال بود که من از اندیشمندان و همینطور اشخاص معمولی مذهبی ادیان و فرقه های متفاوت دعوت کردم ( مسیحی(ارمنی) - کلیمی (یهودی) -زرتشتی - انجمن فلاسفه اسلامی - اهل تسنن و تشیع و ... ) که در ارتباط با این موضوع عقیده و رای خودشان را ذکر کنند. که در زیر نظرشان را عینا انتقال می دهم .البته تنها 5 یا 6 مدعو حاضر شدند نظرشان را بگویند.

    چون این سایت اشخاص مذهبی و همینطور غیر مذهبی را یکجا جمع کرده گفتم بد نیست از این فرصت استفاده کنم تا از محضر شما نیز مطلبی بیاموزم.
    لذا ازهمه شما عزیزان دعوت می کنم در این بحث شرکت کنید که ذکات علم آموختن آن است.

    و من الله التوفیق.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    در این پست من ازدوستانی دعوت کرده ام که از ادیان و فرق متفاوت هستند
    و یا دیدگاههای بخصوصی در تفسیر مفاهیم مذهبی را داشته اند.
    دلیل دعوت من تعلم و آموختن بود این اشخاص هرکدام دارای بینشی عمیق
    بوده و تفسیر و تعبیر هرکدام از این سئوالات میتواند آموزنده باشد.
    و اما سئوالات:
    1- تعریف تعصب چیست ؟
    2 - تعریف یقین چیست؟
    3 - تعصب و یقین چه جای اشتراک و یا تضادی دارند؟
    از کابران مسافر ودوستان صاحب رای دعوت به این پرسش و پاسخ میکنم
    ولی مطالبشان در پست بعدی باذکر لینک و آدرس بلاگها و سایتهایشان
    با امانتداری کامل درج می گردد.
    و من الله التوفیق
    نرگسهای 313
    اولین پاسخ رو برای من فرستادند ازشون ممنونم منتظر تفکراتی مذهبی سیاسی
    و همینطور عرفانی داره قلب پاکش رو نمیتونید منکر بشیدو ارادت خاصی به امام زمان
    ولی عصر داره.من با این دیدگاه که ایشون داشت ازشون درخواست کردم و ایشون
    تشریف آورد و قبول زحمت و پاسخشون این بود.
    با سلام راجع به این موضوعات مفصل باید صحبت بشه ولی خوب با احترام به شما
    دوست عزیز
    یقین : وقتی که با مطالعه ی همه جانبه در مورد چیزی به اون نهایت کمال و پختگی
    رسیدم می تونم بگم با تمام وجود درکش کردم و به یقین رسیدم .
    تعصب: حساسیت شدید راجع به هر چیزی را می توان عنوان کرد البته باید مواظب باشیم تا دچار افراط و تفریط نشویم در واقع می توان گفت اگر در مورد مطلبی یا هر
    چیزی به یقین رسیدیم می توانیم با تعصب و به طور جدی پای حرف و عملمان بایستیم .
    البته پاسخ سئوال سوم رو ایشون در ادامه بیان کردند.

    ادامه در پست بعد
    ...........


    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0




    انجمن احیاگران فلسفه نو
    این انجمن شامل پنج عضو و یک استادمنتقد بنام استاد اکبری مطالب و مقالات فلسفی
    کلاسیک "مدرن و اسلامی رو توی وبلاگی به مراجعین ارائه میدن . آخرین مقاله ای که از
    این گروه دیدم بررسی و نقدتفکرات استاد مسلم فلسفه و حکمت علامه طباطبائی بودکه
    با نقد آقای فرشاد نوروزی ارائه شده بود و همینطور ایشان قبول زحمت کرده و پاسخی به
    شرح زیر بیان کردند .اگر فلسفه حضرت صدرا رو پیگیری میکنید این انجمن مقاله ای در ارتباط
    با پیدایش و شکل گیری تفکرات نوصدرائی منتشر کرده در این صفحه.
    من از آقای نوروزی و انجمنشان سپاسگذارم.
    با سلام
    در تعريف يقين نظر من اين است كه تعريفي قلبي و باطني دارد پس هركس هر تعريفي
    از آن داشته باشد صحيح و محترم است.
    و تعصب نشات يافته از اين است كه ما علاقه به چيزي داشته باشيم و خوب اين علاقه
    سبب اين مي شود كه ما حس كنيم بايد از علاقه هايمان محافظت كنيم.
    رابطه ي اين دو روشن است چراكه يقين حاصل از چيزي مي تواند دليلي بر علاقه ي ما
    بدان باشد پس چنين تعصبي با توجه به تعريف ،طبيعي به نظر مي رسد و قطعا به ميزاني
    كه علاقه مان بيشتر باشد تعصب افراطي تر خواهد بود.


    انجمن بشترنا
    (beshtarna ) نام انجمنی است از زرتشتیان ایران که با این جمله کوتاه قصد دارد از نیات
    کریمانه و بزرگ خود صحبت کند :تارنگاری برای رسیدن به آرمان های انسانی.موضوعی که
    خواننده مطالب این انجمن را جذب کلمات خود می نماید در درجه اول نگاهی بدور از تعصبات
    دینی به انسانیت انسانهائیست که لایق و سزاوار بزرگ داشتن هستند این انجمن از آنها
    تکریمی شایسته بعمل می آورد و احساس من این را به من می گوید این انجمن نیز بدلیل
    داشتن چنین نیاتی سزاوار بزرگ داشتن است. اگر می خواهید نمونه ای از تفکرات این
    عزیزان راببینیددر این صفحه از امام حسین (ع)و حکمت اشراق شیخ شهید سهروردی
    در کنارداستان زندگی حضرت زرتشت سخن به میان آورده .پاسخ این انجمن به سه سئوال
    بنده به شرح زیر بود:
    با درود بی کران
    یقین: پر شدن از تهی که از راه راستی(اشا) بدست آمده.
    تعصب(پی ورزی): رسیدن به تهی ناشی از بی خردی.
    پس این دو چیز هیچ شباهتی به هم ندارند.
    پاینده باشید.


    من در این پست از یک دوست کلیمی دو دوست ارمنی یک آسوری - انحمن بشترنا
    و یک دوست زرتشتی دیگردو اهل تسنن یک مبلغ شیعه و انجمن تحلیلگران فلسفه
    نو یک دوست با تفکر انتظار (شیعه) یک وبلاگ نویس با تفکرات عرفانی (مسلمان)
    رسما دعوت کردم
    ولی متاسفانه تنها سه نفکر از دوستان ذکر شده قابل دانسته و حضور پیدا کردند.
    سپاسگذارم از دو دوست بزرگوار دیگه که مطالبی در این ارتبا ط مطرح کردند و من
    در ادامه همین پست این مطالب رو ذکر می کنم.

    یه بنده خدا
    نام وبلاگیست که آقای هادی مقنی عباسی آنرا مدیریت می کند ساده بی ریا و درعین
    حال عالمانه و عاقلانه نویسنده ای پرتلاش جستجوگر و صاحب رای .
    ایشون کارشناسی آمار رو توی دانشگاه محقق اردبیلی می خوانند. باوجود اینکه رشته
    تحصیلی ایشان آمار است ولی مطالعات خیلی خوبی در ارتباط با مذهبشون دارند ای کاش
    همه ما در ارتباط با مسائل مهم دینی و غیر دینی تحقیقاتی مانند ایشان می داشتیم.
    نگرس مذهبی ایشان در ارتباط کامل و عجین با تفکرات سیاسی . ولایتمداری و اعتماد به
    مرجع دینی بعنوان کسیکه سیاستی با ملاک دینی در کشور ایجاد می کنداز مشحصه
    دیدگاه ایشان است. ایشان قبول زحمت کرده پاسخی به طبع وسعت سئوال بیان فرموده
    که من همینجا از ایشان و از اینکه قابل دانستند کمال تشکر را دارم.
    «یقین»‌عبارت است از اعتقاد ثابت و قطعی انسان به امری كه مطابق با واقع بوده
    و با هیچ شبهه ای، هر قدر هم قوی،قابل زوال نباشد.»
    مرحوم علّامه طباطبایی ـ رحمه الله علیه ـ می فرماید:
    «یقین به معنی قوت ادراك ذهنی است، به طوری كه قابل زوال و ضعف نباشد»
    مورد و متعلّق یقین یا مربوط است به چیزی كه از لوازم و اجزاء ایمان است ماننداعتقاد
    به وجود خداوند تبارك و تعالی و بعثت انبیا و عالم آخرت، و یا مربوط به اموری است كه
    دخالتی در ایمان ندارد و آنچه در كمال انسان و رسیدن او به سعادت نقش دارد، قسم
    اول است و آن یقین داشتن به این است كه تمام امور هستی به دست خداست و او
    مسبّب الاسباب می باشد؛ هیچگونه توجهی به غیر او نداشته بلكه همه اسباب و وسائط
    را مسخّر فرمان و حكم خدا بداند.
    بداند كه خدا ضامن روزیِ اوست و هر چه را او مقدّر كرده می رسد، و در نتیجه طمعی به
    دیگران نداشته باشد.
    بداند كه نتیجه تمامی اعمال خوب و بد خود را می بیند و خدای شاهد و ناظر بر اعمال،‌
    خود حاكم روز قیامت است. و حتی از خاطرات قلبی انسان نیز آگاه است.
    این حقیقت یقین است.
    كسی كه دارای چنین یقینی باشد به لوازم آن نیز ملتزم می شود، زیرا تفاوت میان ایمان
    و یقین به همین است كه چه بسا انسان ایمان به چیزی دارد ولی بعضی از لوازم آن را
    فراموش می كند و در نتیجه، عمل منافی با ایمانش انجام می دهد، به خلاف یقین كه
    دیگر با فراموشی نمی سازد، زیرا اگر كسی عالم و مؤمن به روز حساب باشد و همواره به
    یاد آن روزی باشد، كه به حساب كوچك و بزرگ اعمالش می رسند، مرتكب گناهان نگردیده
    بلكه نزدیك قُرق گاه های خدا هم نمی شود.
    از این رو برخی روایاتی كه در بیان معنی و تفسیر یقین آمده، آن را به لوازم و آثارش تعریف
    كرده اند.
    از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل شده كه فرمود:
    «از جبرئیل پرسیدم تفسیر یقین چیست؟ گفت: مؤمن به گونه ای برای خدا عمل كند كه گویا
    او رامی بیند، و اگر او خدا را نمی بیند، خدا او را می بیند. و یقیناً بداند كه آنچه به او رسیده
    ممكن نبود از او بگذرد و آنچه از او گذشته ممكن نبود به او برسد.»
    از امام رضا ـ علیه السلام ـ سؤال شد: یقین چیست؟ فرمود:
    «توكل بر خدا و تسلیم او شدن و راضی به قضای الهی بودن و همه امور را به خدا واگذاردن.»
    مفهوم واژه تعصّب
    تعصّب از مادّه «عَصَبَ» در اصل به معناى رشته هایى است که مفاصل استخوانها و عضلات
    رابه هم پیوند مى دهد. سپس این مادّه به معناى هر نوع وابستگى شدید فکرى و عملى
    آمده است که غالبا بار منفى دارد؛ هر چند وابستگى مثبت نیز در مفهوم آن هست.

    اقسام تعصّب
    تعصّب و حمیّت به دو قسم مذموم و غیرمنطقى و ممدوح و منطقى تقسیم مى شود؛
    هرچندغالبا این واژه در منابع دینى در بخش منفى و مذموم به کار رفته است.

    اگر تعصّب و وابستگى انسان به امور غیرمنطقى همچون نژاد، قبیله و امثال آن باشد، تعصّب
    مذموم نامیده مى شود و در قرآن و روایات از آن به نام «تعصّب جاهلى» یاد شده است و اگر
    تعصّب و وابستگى نسبت به امور مثبت همچون دین و آیین و مذهب از روى علم و آگاهى
    باشد،به آن تعصّب مثبت و ممدوح گفته مى شود.
    امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه در بخشى از خطبه قاصعة مى فرماید:
    «فَأَطْفِئُوامَا کَمَنَ فِی قُلُوبِکُمْ مِنْ نِیرَانِ الْعَصَبِیَّةِ وَ أَحْقَادِ الْجَاهِلِیَّةِ فَإِنَّمَا تِلْکَ الْحَمِیَّةُ تَکُونُ
    فِی الْمُسْلِمِ مِنْ خَطَرَاتِ الشَّیْطَانِ وَ نَخَوَاتِهِ وَ نَزَغَاتِهِ وَ نَفَثَاتِه؛ شراره هاى تعصّب و کینه هاى
    جاهلیّت را که دردلهاى شما پنهان شده است، خاموش سازید؛ زیرا که این تعصّب [ناروا]
    در مسلمانان از القائات و کبر و نخوت و فریبها و وسوسه هاى شیطان است.»
    این جملات اشاره به عصبیت و تعصّب منفى دارد؛امّا در ادامه خطبه به تعصّب مثبت اشاره
    مى کند و مى فرماید: «فَإِنْ کَانَ لَا بُدَّ مِنَ الْعَصَبِیَّةِ فَلْیَکُنْ تَعَصُّبُکُمْ لِمَکَارِمِ الْخِصَالِ وَ مَحَامِدِ
    الْأَفْعَال وَ مَحَاسِنِ الْأُمُورِ الَّتِی تَفَاضَلَتْ فِیهَا الْمُجَدَاءُ وَ النُّجَدَاءُ مِنْ بُیُوتَاتِ الْعَرَبِ ... فَتَعَصَّبُوا
    لِخِلَالِ الْحَمْدِ مِنَ الْحِفْظِ لِلْجِوَارِ وَ الْوَفَاءِ بِالذِّمَامِ وَ الطَّاعَةِ لِلْبِرِّ وَ الْمَعْصِیَةِ لِلْکِبْرِ وَ الْأَخْذِ بِالْفَضْلِ
    وَ الْکَفِّ عَنِ الْبَغْى؛ اگربناست تعصّبى در کار باشد، پس تعصّب خود را براى اخلاق پسندیده
    و کارهاى نیک و امور نیکى که افراد با شخصیّت و بزرگان از خاندانهاى عرب داشتند، قرار
    دهید!... پس تعصّب بورزید در راه صفات ارزشمند، همچون: حفظ [حقوق[ همسایگان، وفاى
    به عهدها، اطاعت از نیکیها، سرپیچى از تکبّر، جود و بخشش و خوددارى از ستم.»
    البته ایشان در مثال دیگری از سخنان و روایات حضرت زین العابدین آورده بودند وهمینطور
    درفضیلت و ارزش یقین که خیلی باارزش و زیباست ولی بدلیل اینکه در حوصله باید بگنجد
    والا نتیجه مطلوب نخواهد بود ذکر نکردم و اگر کسی توضیحات بیشتری نیاز می بیند در بخش
    نظرات همین پست موجود است.

    دوستی بنام بقا
    یکی دیگر از دوستان کامنتی گذاشتند ولی آدرس وبلاگ ایمیل یا سایتی رو ذکر نکردند
    من عین مطالب ایشان را اینجا ذکر می کنم و امیدوارم موفق باشند.
    یقین : حالتی که وابسته به فرد است اما حکایت از کشف دارد کشف هر چیزی
    ( یقین میوه علم است بدون علم یقین حاصل نمیشود ) بنابراین فرد در تبیین آن دلیل و
    برهان دارد ( در همه امور )
    تعصب : میتواند در پی یقین باشد و میتواند بدون علم باشد ، کدام نوع پسندیده است
    به نظر واضحه ( اگر در مقام ارزش گذاری باشیم ) + همه کلمات میتوانند به دلایلی بار
    اصطلاحی پیدا کنند و تعصب از این دسته است که معمولا به جانبداری بی دلیل
    و کورکورانه معنا میشود ،در اینصورت میتواند زمینه عدم قبول حقیقت باشد.
    ( سوال خوبی مطرح کردی ، فکرت در بیداری افکار همواره پر نشاط .)
    بینا هم از تمام شما دوستان عزیز تشکر می کنه . امیدوارم موفق و پیروز باشید
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    یقین حاصل نمی گردد مگر اینکه هر آنچه را که ما مقصود خود و مقصد خود می دانیم بانی و باعث تعالی در ما می گردد.

    آن هدف و مقصود چگونه شناخته و تبدیل به باورمان می گردد؟

    پس از شناخت برای رسیدن به باور نیازمندیم که

    1- شک کنیم به هرآنچه که بعنوان هدف می شناسیم و با نیل به آن هدف قرار است تعالی ای در ما ایجاد گردد.
    این شک شک مقدس نام دارد.


    2- کنجکاوی مقدس.
    پس از آنکه به تمام ماهیت و ابعاد هدف و مطلوب خود شک حاصل گردید حال نوبت جستجو طرح مسایل مختلف مراجعه به منابع علمی موردنیاز مراجعه به صاحبان خرد الزامیست.
    مراجعه به بزرگان و کتب مربوطه اولا ما را از انحراف باز می دارد و دوم ما را در جهت نتیجهگیری کاملتر در هر بخش و همینطور کلیات مطلب یاری می نماید.
    در این وادی هرچه تلاش بیشتری گردد حصول به یقین ممکن تر خواه بود.


    3-یقین مقدس
    این مرتبت پس از شک و کنجکائی مقدس صورت می گیرد.

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    حال این مسئله پیش می آید که آن هنگام که در مرتبت کنجکاوی و جستجو هستیم عده ای هستند که به ما در راه رسیده به هدف یاری می رسانند این اشخاص را چگونه با اشخاصیکه بخاطر منحرف بودنشان و غرض ورزی شخصی سعی در انحراف من دارند تشخیص داده متمایز گردانیم.

    در درجه اول اینرا باید ملکه ذهن کرد که هرگز مطلبی را می شنویم به سادگی نپذیریم. حتی مطالبیکه در ظاهر و برخورد اول بسیار صحیح می نماید. حال این مطلب از طرف هرکسیکه می خواهد باشد.

    دوم : پس از عدم قبول کردن آن در برخورد نخست نوبت به تحقیق می رسد در دین اسلام بهترین مرجع کتاب خداوند است.

    و سپس برای بیشتر باز شدن مطالب به تفاسیر و سخن بزرگان مراجعه می کنیم.
    عقل - اجماع - کتاب خدا و سنت مرجع تمام علماء دینی است.


    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    تعصب چیست ؟ یقین چیست ؟

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود