صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقض عدل الهی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقض عدل الهی




    میانگین عمر یه آدم تو این دنیا 100 ساله (خوشبینانه البته). طبق عقاید دینی ما، اگه یکی بیاد این 100 سال عمرش رو صرف کثیف ترین کارایی که می شه تصور کرد، کنه؛ بعد از مرگش مجازات میشه. این مجازاتم جایی انجام میشه که زمان معنا نداره. گاهی فکر می کنم حتی واسه بدترین آدما این نوع مجازات مغایر با عدل خداوند نیست؟! یا رحمت و مهرش رو نقض نمی کنه؟!

    یه موضوع دیگه مشکلاتیه که آدما از بدو تولد درگیرشونن. مثل بیماری!

    لطفا در صورت پاسخگویی این رو در نظر بگیرید که دارید به کسی جواب میدین که چیز زیادی از اسلام، قران، فقه و ... نمی دونه. اینو واسه این گفتم که احساس می کنم کسایی که عضو اینجان تو این زمینه ها تبحر دارن!


    باغ بهشت و سایه طوبی و قصر حور
    با خاک کوی دوست برابر نمی کنم
    " حافظ "

    آنکس که تو را شناخت، جان را چه کند
    فرزند و عیال و خانمان را چه کند
    دیوانه کنی، هر دو جهانش بخشی
    دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
    " مولانا "

    به مجمعی که در آیند شاهدان دو عالم
    نظر به سوی تو دارم، غلام روی تو باشم
    " سعدی "




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    261
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود
    نمی دانم درست متوجه شدم یا نه!
    اما تصور می کنم شما مفهوم اینکه زمان وجود ندارد را با مفهوم زمان بینهایت است اشتباه گرفتید!!
    اصولا بسیاری و شاید بتوان گفت تقریبا همه کاربران اینجا با مفهوم زمان مشکل دارند .( حتی مدیران این قسمت!!) و همین باعث برداشتهای اشتباه و گاها عجیب از خداوند می شود. مثلا همین برداشت شما که نبود زمان در قیامت را متضاد با عدل خداوند می دانید.
    من برای اینکه مفهوم بعد زمان و نبود زمان را برایتان توضیح بدهم نیاز به یک سری مقدمات دارم. اما قبل از آن دوست دارم 2 سوال از شما ( و البته سایر کاربران )بپرسم . تا بفهمم تصور شما از زمان و عدم وجود زمان چیست؟

    1-فرض کنید توپی در ارتفاع یک متری زمین وجود دارد. و بناگاه بعد زمان در زمین برداشته می شود. چه اتفاقی برای توپ می افتد؟ ( بدون انکه بعد مکان تغییری بکند)
    الف ) توپ با سرعت بیشتری به زمین می خورد !
    ب) توپ با سرعت کمتری به زمین برخورد می کند!
    ج) توپ در همان جایش می ایستد و تکان نمی خورد!
    د) توب در لحظه روی زمین قرار می گیرد!
    ه ) توپ منفجر می شود!
    و ) توپ کش می آید تا حجم بین زمین و همان مکان یک متری را پر بکند!
    ز) توپ بناگاه به بالا پرتاب می شود!
    ح ) توپ ناگهان غیب می شود!
    ط) توپ تکثیر می شود و بینهایت توپ می شود!
    ک ) توپ تکثیر می شود ولی فقط دو توپ یکی در بالا و یکی در پایین بوجود می آید!
    ل )حجم توپ به بینهایت می رسد!
    م)هیچکدام! و اتفاقی که تصور می کند می افتد را توضیح بدهید.

    2- فرض کنید بعد مکان هم برداشته می شود آنگاه به سوال قبل بازهم پاسخ بدهید.
    نکته ای از البرت انيشتين :
    دو چيز را پاياني نيست : يکي جهان هستي و ديگري حماقت انسان. البته در مورد اولي مطمئن نيستم ولي در مورد دومي شکي ندارم!

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط deja vu نمایش پست
    درود
    نمی دانم درست متوجه شدم یا نه!
    اما تصور می کنم شما مفهوم اینکه زمان وجود ندارد را با مفهوم زمان بینهایت است اشتباه گرفتید!!
    اصولا بسیاری و شاید بتوان گفت تقریبا همه کاربران اینجا با مفهوم زمان مشکل دارند .( حتی مدیران این قسمت!!) و همین باعث برداشتهای اشتباه و گاها عجیب از خداوند می شود. مثلا همین برداشت شما که نبود زمان در قیامت را متضاد با عدل خداوند می دانید.
    من برای اینکه مفهوم بعد زمان و نبود زمان را برایتان توضیح بدهم نیاز به یک سری مقدمات دارم. اما قبل از آن دوست دارم 2 سوال از شما ( و البته سایر کاربران )بپرسم . تا بفهمم تصور شما از زمان و عدم وجود زمان چیست؟

    1-فرض کنید توپی در ارتفاع یک متری زمین وجود دارد. و بناگاه بعد زمان در زمین برداشته می شود. چه اتفاقی برای توپ می افتد؟ ( بدون انکه بعد مکان تغییری بکند)
    الف ) توپ با سرعت بیشتری به زمین می خورد !
    ب) توپ با سرعت کمتری به زمین برخورد می کند!
    ج) توپ در همان جایش می ایستد و تکان نمی خورد!
    د) توب در لحظه روی زمین قرار می گیرد!
    ه ) توپ منفجر می شود!
    و ) توپ کش می آید تا حجم بین زمین و همان مکان یک متری را پر بکند!
    ز) توپ بناگاه به بالا پرتاب می شود!
    ح ) توپ ناگهان غیب می شود!
    ط) توپ تکثیر می شود و بینهایت توپ می شود!
    ک ) توپ تکثیر می شود ولی فقط دو توپ یکی در بالا و یکی در پایین بوجود می آید!
    ل )حجم توپ به بینهایت می رسد!
    م)هیچکدام! و اتفاقی که تصور می کند می افتد را توضیح بدهید.

    2- فرض کنید بعد مکان هم برداشته می شود آنگاه به سوال قبل بازهم پاسخ بدهید.
    ج)؟
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    میخواستم به جای گفتن اینکه زمان معنا نداره بگم زمان بی نهایت. اما تصورم اینه که بی نهایت هم اونجا بی معناست. اطلاعات من در این زمینه ها خیلی کمه. فقط سوالی رو پرسیدم که ذهنمو مشغول کرده. بیشتر از اینکه مایل باشم به بی عدالتی خدا برسم مایلم به عدالت اون برسم.
    در مورد سوالا هم جوابشون رو نمی دونم.
    لطف کنید در مورد مسائلی که از بدو تولد و خارج از حیطه اختیار انسان، همراه آدماست هم توضیح بدین. چون خیلی ها مخصوصا در شرایط سخت این مسائل رو به ظلم خدا نسبت میدن و واقعا گیج میشن!


    باغ بهشت و سایه طوبی و قصر حور
    با خاک کوی دوست برابر نمی کنم
    " حافظ "

    آنکس که تو را شناخت، جان را چه کند
    فرزند و عیال و خانمان را چه کند
    دیوانه کنی، هر دو جهانش بخشی
    دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
    " مولانا "

    به مجمعی که در آیند شاهدان دو عالم
    نظر به سوی تو دارم، غلام روی تو باشم
    " سعدی "




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    209
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    موضوع را اينطور هم ميتوان مطرح كرد:
    رفتار هر انساني دو علت دارد: 1-محيط فرد 2-ذات فرد. براي مثال:
    افرادي در محيطي خشن پرورش يافته اند، افرادي تحت تعليم و تربيت ناصحيح بوده اند و...افرادي در خانواده اي بذهكار و متجاوز و... به دنيا آمده اند و....اينها در قسمت اول جاي ميگيرند.
    افرادي ذاتا خشن هستند. افرادي ذاتا داراي روحيه پرخاشگرانه هستند افرادي ذاتا فاقد حس ترحم و انسان دوستي هستند افرادي داراي سطح هوشي پايين بوده اند و...اينها در مورد دوم جاي مي گيرند.
    رفتاري كه هر انساني از خود بروز ميدهد دو عامل دارد. يا محيط فرد، يا روحيات ذاتي فرد. هيچكدام از اين موارد را انسان خود انتخاب نميكند.
    اگر زندگي افراد شرور را مطالعه كنيد، ميبينيد اغلب در خانواده هايي اينچنيني به دنيا آمده اند و اغلب تحت تعليم و تربيت صحيح هم نبوده اند.
    البته انسان اختيار دارد، ولي چيزي كه واضح است اين اختيار در حدي نيست كه بتواند راه زندگي خود را خود انتخاب كند. هميشه راه زندگي انسان توسط محيط و عوامل ژنتيكي انتخاب ميشود. هر تصميمي كه هر فردي در هر نقطه اي از زندگي ميگيرد،‌ ريشه در عوامل بالا دارد. هيچكدام از عوامل بالا را انسان خود نميتواند انتخاب كند.
    شايد بگوييد انسان ميتواند با ممارست و پرهيزكاري و... روح خود را پرورش دهد و راه خود را انتخاب كند، ولي به نظر من كسي كه ذاتا داراي هوش پايين، اعتماد به نفس پايين و... باشد هيچگاه نميتواند اين كار را كند.
    با اين اوصاف فكر ميكنيد مجازات كردن توده اي گوشت و استخوان كه اعمالش را محيط پيرامون او و عوامل ژنتيكي شكل ميداده اند، كار عادلانه ايست؟! البته مجازات در آخرت را ميگويم، مجازات در دنيا ميتواند با انگيزه جلوگيري از تكرار جرم باشد(نه اينكه طرف حقش اين است)
    ویرایش توسط wiZard : ۱۳۸۹/۰۲/۳۱ در ساعت ۲۰:۲۹
    در عالم واقع اگر نتوان برای همه چیز توضیح علمی هم آورد، این موضوع اجی مجی لاترجی سوفیسط ها را موجه نمیکند.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تو این مورد عقیده ی من اینه که تو مجازات یا پاداش آخرت تمام این عوامل ( عوامل ذاتی، ارثی،‌ محیطی و ... ) در نظر گرفته میشه. اینجا خیلی راحت میشه با این توجیه به عدل الهی رسید. مثلا مسئله ی حجاب. دو تا خانم رو در ایران در نظر بگیریم که یکی تو خانواده ی مذهبی و دومی تو خانواده ی آزاد تری از نظر عقاید مذهبی به دنیا اومدن. مطمئنا خدا حجاب یکسانی رو از این دو نفر انتظار نداره و اگه هر دو حجابشون رو رعایت کنند واسه دومی پاداش بیشتری در نظر گرفته میشه. البته این نظر منه!

    باغ بهشت و سایه طوبی و قصر حور
    با خاک کوی دوست برابر نمی کنم
    " حافظ "

    آنکس که تو را شناخت، جان را چه کند
    فرزند و عیال و خانمان را چه کند
    دیوانه کنی، هر دو جهانش بخشی
    دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
    " مولانا "

    به مجمعی که در آیند شاهدان دو عالم
    نظر به سوی تو دارم، غلام روی تو باشم
    " سعدی "




  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی
    سلام
    فصل کاشتن بذر محدوده و اگر کسی تو این کار غفلت کنه یک سال ضرر می بینه! آیا این دوتا برابرن؟
    خوردن سم کشنده فقط چند لحظست ، آیا عادلانست که از تمام عمرش محروم بشه؟
    این دنیا مزرعست و فصل کاشت ؛ باید بکاری تا بعد بتونی از ثمرش استفاده کنی . اون کسی که چیزی نکاشته ، از چی می خواد بهره ببره؟
    یعنی اگر شما فقط یک بار فرصت داشته باشی که کنکور شرکت کنی ، حالا برا همین بک بار ، حاضر نشدی که لای کتاب رو باز هم بکنی ، برا یک عمر از ادامه تحصیل و بهره مند شدن از اون محرومی . اینا قانونه و خودمون هم خبر داریم ؛ حالا حتماً عواقب اون رو هم پذیرفتیم دیگه!

    در حدیثی هست که بی چاره اون کسیه که یکی یکی هاش ، از ده تا ده تایی هاش بیشتر بشه!...یعنی خداوند هر یک گناه رو همون یکی حساب می کنه ، اما هر یک ثواب رو ده تا حساب می کنه .
    بهشت رو به بهانه دارن می دن!
    .
    .
    _________________________________________

    ما بین جبر و اختیار قرار داریم و نکته اساسی با بحث آخرت حل می شه:
    خداوند تکلیف نمی کند کسی را ، مگر به اندازه ی توانش.

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    261
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رو سیاه نمایش پست
    ج)؟
    اشتباه!
    گزینه ج یعنی اینکه زمان می ایستد . نه اینکه زمان وجود ندارد!!
    نکته ای از البرت انيشتين :
    دو چيز را پاياني نيست : يکي جهان هستي و ديگري حماقت انسان. البته در مورد اولي مطمئن نيستم ولي در مورد دومي شکي ندارم!

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    درباره عدالت خدا و عذاب دائمی روز قیامت مطالب فراوانی قابل طرحند، بحثم را با شما با یک سؤال اولیه شروع می کنم:

    مجازات کسی که برق منزلی را قطع کرد چیست؟

    تک تک واژه های فوق نیاز به توضیح دارند، مثلا:
    قطع برق عمدی بوده؟
    قطع برق با نیت خیری صورت گرفته است؟
    مساحت منزل چقدر بوده؟
    آیا مجلسی برقرار بوده؟
    تعداد مهمانها چقدر بوده است؟
    هنگام قطعی برق چه حوادثی رخ داده؟ ظرفی شکسته، هرج و مرج شده و کسانی زیر دست و پا مجروح شده یا احیانا جان داده اند؟

    توضیحات فوق باید ثابت شود و متناسب با آنها، مجازات مشخص گردد.
    حال اگر ثابت شود که قطع برق تعمدی و از روی غرض ورزی و دشمنی بوده و کسانی نیز بخاطر شلوغی جان باختند و اموالی تلف شده است، و برای مجرم زندان یا دیه یا قصاص نفس ببرند، آیا آن مجرم می تواند اشکال کند:
    مجازات فوق هیچ تناسبی با حرکت یک ثانیه ای انگشت سبابه ام در قطع فیوز کنتور برق ندارد.
    گناه یک ثانیه ای و حبس ابد؟
    1 برابر با هزاران؟

    شاید از نگاه او اینچنین باشد، او برق را قطع کرده و رفته و آثار زیانبارش را ندیده است.
    اما آیا قاضي، حکم را طبق اثرات اجتماعیش بايد صادر کند یا نظر شخصی مجرم؟
    قطعا قاضی نمیتواند نگاه آن مجرم را معیار قضاوت قرار دهد، بلکه باید به دفاع از مال و جان مردم او را طبق قانون مجازات نماید.

    حال برگردیم به سؤال شما:

    نقل قول نوشته اصلی توسط شبهای باران نمایش پست
    اگه یکی بیاد این 100 سال عمرش رو صرف کثیف ترین کارایی که می شه تصور کرد، کنه؛
    ببینیم گناهان این فرد چه اثراتی داشته، اثرات فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و غیره.
    آیا بازهم می توانید بگوئید گناه 100 ساله عذاب هزاران ساله.
    قطعا خیر!

    در مثال قطع برق مجلس عروسی، بررسی دقیق تمام بازتابهای جنایت از عهده بشر خارج است، یعنی آن قاضی نمیتواند اثرات ترس و دلهره ای که به دل بعضی از میهمانان افتاد را بررسی و حکمی طبقش صادر نماید، تمام قضاوتهای بشری اینگونه هستند، کارهای خوب و بد (متناسب با خوبی و بدیشان) در دنیا جزا داده نخواهد شد، چون ظرف دنیا محدود است، اما خداوند متعال میتواند دقیقا اثرات یک گناه را تا قرون متمادی دنبال و برایش محکومیتی ببرد و همگان نیز آن را بپذیرند، با یک آیه صحبت این قسمت را به پایان می برم:
    فلله الحجة البالغة، انعام/149
    دلیلی که برای هیچ کس بهانه ای باقی نگذارد از آنِ خداست.

    یعنی خداوند طوری حکم میراند که همه قانع شوند.

    موفق باشید
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۳/۰۱ در ساعت ۱۲:۳۷
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  13. تشکرها 4


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط شبهای باران نمایش پست
    میانگین عمر یه آدم تو این دنیا 100 ساله (خوشبینانه البته). طبق عقاید دینی ما، اگه یکی بیاد این 100 سال عمرش رو صرف کثیف ترین کارایی که می شه تصور کرد، کنه؛ بعد از مرگش مجازات میشه. این مجازاتم جایی انجام میشه که زمان معنا نداره. گاهی فکر می کنم حتی واسه بدترین آدما این نوع مجازات مغایر با عدل خداوند نیست؟! یا رحمت و مهرش رو نقض نمی کنه؟!
    شهيد مطهري در كتاب عدل الهي در خصوص نوع مجازاتها توضيحات قابل توجهي دارند :
    عقوبتها و مجازاتها سه نوعند :
    1- مجازات قراردادی
    2- مجازات تكويني
    3- مجازاتي كه عين جرم و عمل است .
    مجازات برخي از اعمال و جرائم جنبه باز دارندگي از جرم و يا تشفي دل مظلوم را دارد . اين نوع مجازاتها در مورد جرائمي است كه مربوط به جنايت يا تجاوز به ديگران باشد و در جوامع بشري بوسيله قانونگذار وضع مي شود و سعي مي شود در اونها تناسب ميان جرم و مجازات ، لحاظ شود . - اين نوع مجازاتها در شرايع الهي توسط قانونگذار الهي و در جوامع ديگر بر اساس وضع قانونگذار بشري است -
    اين مجازاتها در آخرت راه ندارد چون در آن جهان نه مساله جلوگيري از جرم مطرح هست و نه خداوند نياز به تشفي دارد گذشته از اينكه تمامي مجازاتهاي اخروي مربوط به حق الناس نيست و بسياري مربوط به كوتاهي در عقايد و اعمال ديگر است . پس اين نوع مجازات در جهان ديگر مطرح نيست .
    نوع دوم از مجازاتها مربوط به رابطه تكويني جرم و مجازات است مثال اين مورد بسيار است . تمامي بيماريهايي كه از عدم رعايت صيحيح بهداشت يا تغذيه ناشي مي شوند ، عقوبت طبيعي نقضبهداشت و ... هستند .
    فشار خون بالا در نتيجه استفاده بيش از حد نمك .
    نوع سوم مجازاتها ، رابطه اي تنگاتنگ و شديدتر با عمل دارد و در واقع ، عينيت و تجسم خود عمل است نه جزايي جداي از آن .
    در قران كريم در ضمن آيات شريفه به مواردي از اين نوع مجازاتها تصريح شده است :
    مثلا خوردن مال يتيم خوردن آتش معرفي شده است :
    ان الذين ياكلون اموال اليتامي ظلما انما ياكلون في بطونهم نارا وسيصلون سعيرا ( نسائ /10)
    در حقيقت كسانى كه اموال يتيمان را به ستم مى‏خورند جز اين نيست كه آتشى در شكم خود فرو مى‏برند و به زودى در آتشى فروزان درآيند
    يا در جاي ديگر مي فرمايد :
    يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء ( آل عمران /30 )
    روزى كه هر كسى آنچه كار نيك به جاى آورده و آنچه بدى مرتكب شده حاضر شده مى يابد
    لذا در مجازاتهايي كه رابطه عينيت و وحدت گناه و مجازات مطرح است ، بحث تناسب مطرح نيست زيرا تناسب در جايي است كه مجازات ، غير از عمل باشد . بنابراين در جريان سوالاتي از زمره سوال شما دوست بزرگوار بايد اين مساله لحاظ گردد .


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  15. تشکر


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود