جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در کدام آيه از قرآن کريم حکم وجوب حجاب زنان در نماز آمده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    در کدام آيه از قرآن کريم حکم وجوب حجاب زنان در نماز آمده است؟




    در کدام آيه از قرآن کريم حکم وجوب حجاب زنان در نماز آمده است؟



    ابتدا سه مقدمه خدمت خوانندگان عزیز عرض می کنم:

    مقدمه اول:
    منابع شناخت دین در اسلام (از منظر شیعه) سه چیز است: قرآن کریم، سنت (یعنی قول و فعل و تقریر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام)) و عقل
    .

    البته اجماع را هم در تقسیم بندیهای منابع شناخت دین ذکر می کنند اما چون بازگشت آن در واقع به کشف سنت است فلذا به عنوان منبع مستقل شناخت دین ذکر نمی شود؛ یعنی اجماع فی نفسه حجت نیست و در صورتی که کاشف از سنت (و رأی معصوم) باشد، حجت است.

    یکی از دلایل رجوع به منابع روایی مانند اصول کافی، دستیابی به روایات معصومین (یعنی سنت) است که یکی از منابع شناخت دین اسلام محسوب می شود
    .

    مقدمه دوم:
    در قرآن مجيد به همه احکام اسلام با جزئیات آنها تصریح نشده است؛ به عنوان نمونه به موارد زیر اشاره می کنیم:

    در قرآن کریم نمازهاى پنجگانه روزانه صريحا آمده است و همچنين به نمازهاى طواف كه از نمازهاى واجبه است اشاره شده، ولى از نماز آيات كه مورد اتفاق تمام مسلمانان اعم از شيعه و سنى است ذكرى به ميان نيامده است و احدی از علمای فریقین نمى گويد: چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر
    (ص) آمده، پس نبايد به آن عمل كرد، و يا اينكه چون در قرآن به بعضى از غسل ها اشاره شده و سخن از ديگر غسل ها به ميان نيامده است بايد از غسلهای مذکور در روایات را مردود شمرد چون همانطور که در مقدمه قبلی ذکر کردم، سنت (روایات صادره از ائمه اطهار (ع) ) از منابع شناخت دین هستند.

    نیز در مورد آیه 41 انفال، مفسرین و فقهای شیعه معتقدند این آيه تنها خمس غنائم جنگى را بيان مى كند و براى خمس در ساير موضوعات بايد از سنت و اخبار و روايات صحيح و معتبر استفاده كرد و هيچ مانعى ندارد كه قرآن به قسمتى از حكم خمس به تناسب مسائل جهاد (که مورد بحث آیات مذکور است) اشاره كند و موارد دیگر وجوب خمس در سنت بيان شود.بنابراين هيچ اشكالى ندارد كه قرآن تنها قسمتى از موارد خمس را بيان كرده باشد و بقيه را موكول به سنت نمايد و نظير اين مسئله در فقه اسلام بسيار زياد است . (تفسير نمونه، ج‏7 / ص 175)



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۳:۵۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    مقدمه سوم:
    استعمال واژه «حجاب» در مورد پوشش زن یک اصطلاح جدید است و در اصطلاح فقهاء (که در در کتاب الصلاة و کتاب النکاح در این باره بحث می کنند)، کلمه «ستر» (یعنی پوشش) بکار می رود نه «حجاب».

    حجاب بیشتر به معنی پرده استعمال می شود و از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است. در آیه 32 از سوره ص در داستان سلیمان نبی (ع)، غروب خورشید را اینگونه توصیف می کند: حتی توارت بالحجاب، یعنی تا آن وقتی که خورشید در پشت پرده مخفی شد. (بقیه شاهد مثالها را از مجموعه آثار استاد مطهری، ج19/ ص 430 پیگیری فرمایید.)

    آیاتی هم که در سوره نور و احزاب حدود پوشش زن را معرفی می کند، بدون کلمه حجاب این مطلب را عنوان نموده است. آیه 53 سوره احزاب هم که به آیه حجاب معروف است درباره زنان پیامبر اکرم (ص) است و کلمه حجاب در این آیه به معنای پرده است:
    وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجاب یعنی اگر از زنان پیامبر (ص) متاع و کالای مورد نیازی مطالبه می کنید، از پشت پرده از آنها بخواهید. (مجموعه آثار استاد مطهری، ج19/ ص 429 و 430)

    در ميان اعراب و بسيارى مردم ديگر معمول بوده و هست كه به هنگام نياز به بعضى از وسائل زندگى موقتا از همسايه به عاريت مى‏گيرند، خانه پيامبر ص نيز از اين قانون مستثنا نبوده، و گاه و بيگاه مى‏آمدند و چيزى از همسران پيامبر ص به عاريت مى‏خواستند، روشن است قرار گرفتن همسران پيامبر در معرض ديد مردم (هر چند با حجاب اسلامى باشد) كار خوبى نبود لذا دستور داده شده كه از پشت پرده يا پشت در بگيرند.

    منظور از حجاب در اين آيه پوشش زنان نيست، بلكه حكمى اضافه بر آن است كه مخصوص همسران پيامبر ص بوده و آن اينكه مردم موظف بودند به خاطر شرائط خاص همسران پيامبر ص هر گاه مى ‏خواهند چيزى از آنان بگيرند از پشت پرده باشد، و آنها حتى با پوشش اسلامى در برابر مردم در اينگونه موارد ظاهر نشوند، البته اين حكم در باره زنان ديگر وارد نشده و در آنها تنها رعايت پوشش كافى است. (تفسير نمونه، ج‏17 /ص401)

    پس معنای شایع کلمه حجاب، پرده است و اگر در مورد پوشش بکار برده می شود، به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند اسلام خواسته است زن همیشه در پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود؛ مطلبی که در اسلام وجود ندارد.

    پوشش زن در اسلام اینست که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد. (مجموعه آثار استاد مطهری، ج19/ ص 430 و 431)



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۹/۲۴ در ساعت ۲۳:۳۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با این سه مقدمه عرض می کنم که در قرآن آیه ای که «وجوب حجاب در نماز» را ذکر کند، نداریم و این حکم از روایات معتبر بدست می آید. بله، آیات دال بر حکم «وجوب حجاب» و حکم «وجوب نماز» داریم؛


    یک آیه دال وجوب پوشش زنان از نامحرم:

    آیه 31 احزاب:
    قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (30) وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون،

    و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فروگيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را- جز آن مقدار كه نمايان است- آشكار ننمايند و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)، و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم‏كيششان، يا بردگانشان [كنيزانشان‏]، يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند، يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود (و صداى خلخال كه برپا دارند به گوش رسد). و همگى بسوى خدا بازگرديد اى مؤمنان، تا رستگار شويد.


    آیات دال بر وجوب نماز هم زیاد است مانند:

    إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً مَوْقُوتا (نساء/103)،
    نماز، وظيفه ثابت و معيّنى براى مؤمنان است.


    وجوب «پوشش زن در حال نماز» از روایات معتبر استفاده می شود، مانند:

    در کتاب شریف وسائل‏ الشيعة که جامع روایات فقهی است، در جلد 4، صفحه 405 بابی دارد با عنوان: «بَابُ عَدَمِ جَوَازِ صَلَاةِ الْحُرَّةِ الْمُدْرِكَةِ بِغَيْرِ دِرْعٍ وَ خِمَارٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ سَاتِرَةٍ جَمِيعَ بَدَنِهَا إِلَّا الْوَجْهَ وَ الْكَفَّيْنِ وَ الْقَدَمَيْنِ وَ كَذَا الْمُبَعَّضَةُ» که روایات دال بر وجوب پوشش بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ) آمده است. (البته این تا زمانی است که نامحرمی در محل نماز نباشد که اگر باشد، باید پاها را هم پوشاند به دلیل روایات وجوب پوشش از نامحرم).

    به عنوان نمونه چند روایت این باب ذکر می شود که دال بر وجوب پوشش مذکور است:

    عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي فِي الدِّرْعِ وَ الْمِقْنَعَةِ إِذَا كَانَ كَثِيفاً يَعْنِي سَتِيراً (وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 405)
    عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ فِي حَدِيثٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع مَا تَرَى لِلرَّجُلِ يُصَلِّي فِي قَمِيصٍ وَاحِدٍ فَقَالَ إِذَا كَانَ كَثِيفاً فَلَا بَأْسَ بِهِ وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي فِي الدِّرْعِ وَ الْمِقْنَعَةِ إِذَا كَانَ الدِّرْعُ كَثِيفاً يَعْنِي إِذَا كَانَ سَتِيراً (وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 406)
    در هر دو روایت می فرماید: زن باید در لباسی که او را بپوشاند، نماز بخواند.

    نکته جالب اینکه در روایات سفارش شده که زنان در نماز زینت هایشان را به همراه داشته باشند (و لو با یک گردنبند):

    مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ لَا تُصَلِّي الْمَرْأَةُ عُطُلًا (وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 459): (شایسته است که ) زنان بدون زینت نماز نخوانند.
    مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع‏ : لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُعَطِّلَ نَفْسَهَا وَ لَوْ أَنْ تُعَلِّقَ فِي عُنُقِهَا قِلَادَةً ... (وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 460) : شایسته نیست که زن خود را بدون زینت و لو با یک گردنبند در گردن، رها نماید...


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۷:۳۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی و نتیجه گیری این بحث




    عنوان:«در کدام آيه از قرآن کريم حکم وجوب حجاب زنان در نماز آمده است؟»

    پاسخ:
    (ابتدا سه مقدمه)
    1- منابع شناخت دین در اسلام (از منظر شیعه) سه چیز است: قرآن کریم، سنت (یعنی قول و فعل و تقریر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام)) و عقل. یکی از دلایل رجوع به منابع روایی مانند اصول کافی، دستیابی به روایات صحیح نقل شده از معصومین (برای کشف سنت راستین) است که یکی از منابع شناخت دین اسلام محسوب می شود.

    2- در قرآن مجيد به همه احکام اسلام با جزئیات آنها تصریح نشده است؛ مثلا از کیفیت نمازهای واجب، نماز آيات و برخی دیگر از احکام، ذكرى به ميان نيامده است اما احدی از علمای فریقین نمى گويد: چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر
    (ص) آمده، پس نبايد به آن عمل كرد، و يا اينكه چون در قرآن به بعضى از غسل ها اشاره شده و سخن از ديگر غسل ها به ميان نيامده است بايد از غسلهای مذکور در روایات را مردود شمرد چون همانطور که در مقدمه قبلی ذکر کردم، سنت (روایات صادره از ائمه اطهار (ع) ) از منابع شناخت دین هستند.

    3-
    استعمال واژه «حجاب» در مورد پوشش زن یک اصطلاح جدید است و در اصطلاح فقهاء (که در در کتاب الصلاة و کتاب النکاح در این باره بحث می کنند)، کلمه «ستر» (یعنی پوشش) بکار می رود نه «حجاب».معنای شایع کلمه حجاب، پرده است و اگر در مورد پوشش بکار برده می شود، به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند اسلام خواسته است زن همیشه در پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود؛ مطلبی که در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام اینست که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد.

    با این سه مقدمه عرض می کنم که در قرآن آیه ای که «وجوب حجاب در نماز» را ذکر کند، نداریم و این حکم از روایات معتبر بدست می آید.

    بله، آیات دال بر حکم «وجوب حجاب» (مانند احزاب/31) و حکم «وجوب نماز»
    (نساء/103) داریم؛ اما وجوب «پوشش زن در حال نماز» از روایات معتبر استفاده می شود، مانند روایتی که از امام باقر (ع) نقل نمودم که اشاره دارند به اینکه زن باید در لباسی که او را بپوشاند، نماز بخواند. (وسائل ‏الشيعة/ج4/ص405و406)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۴:۱۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود