صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدایى را که نمى‌بینم، نمى‌پرستم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    خدایى را که نمى‌بینم، نمى‌پرستم




    سلام
    منظور حضرت علی از این که فرمودند: «خدایى را که نمى بینم نمى پرستم، چیست»؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,097
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حتما معنی باطنی داره دیگه .. حالا باطنشو کی میدونه معلوم نیست
    monthly quotes :
    حقیقت نیازمند نقد است ، نه ستایش. فردریش نیچه

    Energy is everything and everything is energy

    I dont understand why there is so much hate between Human Races and Religions

    Become Übermensch

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم...
    متاسفانه "دیدن خدا" برای ما تعریف نشده.
    ما نمیدونیم منظور حضرت علی از "دیدن" چیه ولی هرچی هست مشاهده ی جسم یا روح با چشم مادی نیست...

    حتما این شعر رو شنیدید:
    به صحـرا بنگرم صحـرا تو بینم *** به دریــا بنگرم دریــا تو بینم* بهرجا بنگرم کوه و در و دشت***نشان از قامت رعنا تو بینم
    یعنی منظور شاعر اینه که معشوقش در صحرا و توی دریا و کوه و در و دشت و اینها بوده؟؟
    البته که نه.منظور علاقه است که باعث میشه همه چیز رو از خدا ببینه و به هرجا نگاه کنه الطاف خدا رو ببینه و کارش به جایی برسه که به غیر از (نشان یا الطاف)خدا چیزی نبینه...
    منظور از دیدن خدا درک خدا با تمام وجود جالب اینه که ختم به پیامبران و ائمه هم نمیشه !!!!!!!!!
    هرکس به اندازه ی زحمتی که در راه "دیدن خدا" کشیده میتونه خدا رو ببینه...
    و من الله التوفیق و الله الموفق
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت علی(ع) دریکی ازخطبه هایش درمسجدکوفه درسال 36 هجزی بعدازجنک جمل داشت سخنرانی می کردکه طبق معمول جمله سلونی قبل ان تفقدونی(ازمن بپرسیدپیش ازآنکه مرانیابید)رافرمودوشخصی به نام ذعلب یمانی پرسید:ای امیرمومنان!آیاپروردگارت رادیده ای؟ امام جواب داد:آیاچیزی راکه نبینم می پرستم؟گفت:چگونه اورامی بینی؟ حضرت علی(ع)پاسخ داد:
    دیده هاهرگزاوراآشکارانمی بینندامادل هااوراباایمان درست درمی یابندخدابه همه چیزنزدیک است نه آن که به اشیا چسبیده باشدوازهمه چیزدوراست نه آنکه ازآن هابیگانه باشدگوینده است نه بااندیشه وفکر اراده کننده است نه ازروی خواهش وآرزو سازنده است نه بادست وپا لطافت داردنه آنکه پوشیده ومخفی باشد بزرگ است نه باستمکاری بیناست نه باحواس ظاهری مهربان است نه بانازک دلی سرهاوچهره هادربرابرعظمت اوبه خاک افتاده ودل هاازترس اوبی قرارند(نهج البلاغه خطبه 179 ترجمه مرحوم دشتی)
    ویرایش توسط in search of truth : ۱۳۸۹/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۶:۵۷
    هيچ كس خود را آنگونه كه براستي هست نمي نماياند بلكه نقاب خود را بر چهره مي زند و نقش خود را بازي مي كند. در حقيقت مراتب اجتماعي ما چيزي بيش از يك كمدي بي سر و ته نيست.آرتور شوپنهاور


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    منظور حضرت علی از این که فرمودند: «خدایى را که نمى بینم نمى پرستم، چیست»؟
    با سلام و عرض ادب خدمت سروران ارجمند

    فلاسفه و حكماي اسلامي مي فرمايند « الوجود ظاهر و مظهر لغيره» يعني وجود علاوه بر اينكه خودش ظاهر است غير خود را نيز ظاهر مي كند .
    بالاتر از اين وجود واجب متعال ( خداوند = واجب الوجود ) اظهر و اشد از هر موجودي است ، فلذا كسي كه بتواند از عالم طبيعت رها شده و به عالم برزخ و بعد به عالم عقل و ملكوت راه پيدا كند خواهد يافت كه چيزي ظاهر تر از وجود نيست .
    صدرالمتأهلين(ملاصدرا) با ارائه نظريه تشكيك وجود و اثبات آن ادعا كرد كه وجود حقيقتي يگانه و داراي مراتب است. در نظريه فلاسفه مشاء وجود ممكنات مباين و جدا از وجود واجب الوجود تصور مي شد؛ اما ملاصدرا اثبات كرد كه حقيقت وجود يكي بيش نيست؛ لكن اين وجود يگانه در ذات خود داراي مراتب است. بالاترين مرتبه اين حقيقت يگانه كه شدت آن بي نهايت است واجب الوجود و پايين ترين مرتبه آن كه در مرز عدم واقع شده، ماده اولي است ( توضيح مفصل اين مطلب بايد در جاي خود طرح شود)
    علي (ع) با توجه به سعه وجودي خويش حقيقت وجود را لمس مي كرد ، فلذا مي فرمود « خدايي را كه نمي بينم نمي پرستم» زيرا حقيقتا خدا را مي ديد اما نه چشم مادي بلكه مرتبه وجودي علي (ع) در اعلاترين مراتب وجود است و به يقين چنين شخصي خدا را مي بيند .





  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اخلاقی نمایش پست
    در نظريه فلاسفه مشاء وجود ممكنات مباين و جدا از وجود واجب الوجود تصور مي شد؛
    فلاسفه مشاء فکر کنم این ایه رو یادشون رفته بود که خداوند از رگ گردن به مخلوقش (انسان) نزدیکتر است.

    رضوانه گرامی سلام دوستان بزرگوار سلام.
    من در اینجا راه لمس خداوند رو شرح می دم تا اندازه ای که می دونم
    خداوند به تمام احوال انسان آگاه است مابا اعمالمان مقدرات خود را رقم می زنیم
    اگر خداوند بخواد بنده جاهل رو رها کنه مقدرات بنده خیلی ناجور رقم می خوره
    لذا صفات کامله الهی که اخلاق خداوندی را تشکیل می دهند نمی تواند تنها شاهدی بر این ماوقع بماند.
    لذا مانع می گردد دفع می کند حکیمانه ضرر می رساند و کریمانه نفع.
    و همه اینها به این خاطر است که بنده متوجه نفع و ضرر خود گردد.
    او در هر جائی حاضر است آن هنگام که بنده به خیال خود تنهاست و کسی از احوال او باخبر نیست و نمی داند خداوند در آن ملاء حاضر و شنوا و بیناست.
    ناگهان آنچراکه آرزوی نهفته اش بود حاصل می گردد.
    این کیست که او را شاهد است.
    کم کم متوجه خداوند می شود (البته این مراتب بعد از یقین ابتدائی است)
    و بعد از مراحلی انگار که او را می بیند و با او سخن می گوید و ...
    یــــــــــــاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام من وقتی به اطرافم نگاه می کنم وجود خدا رو حس می کنم وقتی به یه هسته خرما می نگرم ازاینکه چی بوده و چی شده وجود خدا رو حس می کنم خلق این دنیای بزرگ با این همه نظم این همه انسانهای جور وا جور این آسمان این خورشید و ماه مطمئنم وجود خدایی بزرگ رو اثبات می کنه و هیچ شکی ندارم . همیشه هم از خداوند می خوام که وقتی رفتم اون دنیا اگه تو بهشت بودم بالاترین درجه بهشت که فردوس است رو درخواست کنم/ بالاترین نعمت بهشت که دیدار خداوندا ست رو درخواست کنم/ و بالاترین مقام بهشت که مقام رضا و خرسندی است رو داشته باشم .خیلی دوست دارم ببیننم اون آدمی رو که در وجود خدا شک داره
    یا علی :salavat10:

  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    با سلام و عرض ادب خدمت سروران ارجمند

    فلاسفه و حكماي اسلامي مي فرمايند « الوجود ظاهر و مظهر لغيره» يعني وجود علاوه بر اينكه خودش ظاهر است غير خود را نيز ظاهر مي كند .
    بالاتر از اين وجود واجب متعال ( خداوند = واجب الوجود ) اظهر و اشد از هر موجودي است ، فلذا كسي كه بتواند از عالم طبيعت رها شده و به عالم برزخ و بعد به عالم عقل و ملكوت راه پيدا كند خواهد يافت كه چيزي ظاهر تر از وجود نيست .
    صدرالمتأهلين(ملاصدرا) با ارائه نظريه تشكيك وجود و اثبات آن ادعا كرد كه وجود حقيقتي يگانه و داراي مراتب است. در نظريه فلاسفه مشاء وجود ممكنات مباين و جدا از وجود واجب الوجود تصور مي شد؛ اما ملاصدرا اثبات كرد كه حقيقت وجود يكي بيش نيست؛ لكن اين وجود يگانه در ذات خود داراي مراتب است. بالاترين مرتبه اين حقيقت يگانه كه شدت آن بي نهايت است واجب الوجود و پايين ترين مرتبه آن كه در مرز عدم واقع شده، ماده اولي است ( توضيح مفصل اين مطلب بايد در جاي خود طرح شود)
    علي (ع) با توجه به سعه وجودي خويش حقيقت وجود را لمس مي كرد ، فلذا مي فرمود « خدايي را كه نمي بينم نمي پرستم» زيرا حقيقتا خدا را مي ديد اما نه چشم مادي بلكه مرتبه وجودي علي (ع) در اعلاترين مراتب وجود است و به يقين چنين شخصي خدا را مي بيند .


    سلام
    میشه واضح تر بگین..
    من برخی جمله ها رو متوجه نمیشم


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام منظور حضرت علی از این که فرمودند: «خدایى را که نمى بینم نمى پرستم، چیست»؟
    حضرت علی : من در هیچ چیز نمی نگرم ، مگر آنکه پیش از آن ، با آن و پس از آن ، او را می بینم . چه کسی این سخن علی را می فهمد ؟من آن را هم اکنون میابم.درباره خدا می گوید. چه زیباست سخن گفتن علی درباره خدا!چه کسی او را چون علی می شناسد ؟علی سراپا مملو از خداست !سوخته آتش اوست !گرم هوای اوست !غرق یاد اوست !من در هیچ چیز نمی نگرم مگر آنکه پیش از آن ، با آن و پس از آن اورا می بینم . آه ! چقدر راست می گوید ! چقدر همین طور است ! گاه او را می بینم ! گاه اورا می شنوم،گاه او را می بویم ، گاه او را می چشم ، گاه او را می سنجم ، وزن می کنم ، گاه او را حس می کنم ، گاه او را احساس می کنم ، گاه او را درک می کنم ، گاه او را لمس می کنم ، گاه او را در میابم که مرا مملو خویش کرده است ، گاه خود را صراحی یی می بینم که که از او پر شرابم ! گاه دلم را چسمه ساری میابم که او در آن می جوشد ، گاه خود را قندیلی که او در من می سوزد ، می گدازد ، داغم می کند ، بی طاقتم می کند ، بر فغانم می آورد ، همچون سپند بر آتش از جا می پراندم ، ، از خانه می راندم ، به خیابان ها و میدان های خلوت می کشاندم ، و دریغا که نمی دانم چه بگویم ؟ دریغا که نمی دانند چه می گویم؟



    دکتر شریعتی

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    منظور حضرت علی از این که فرمودند: «خدایى را که نمى بینم نمى پرستم، چیست»؟

    سلام علیکم
    اگر شما و من هم خدا را کمی بیشتر بشناسیم او را میبینیم.
    نه تنها او را میبینیم با او سخن هم می گوئیم/

    در زمین و اسمان نشانه های او ثبت شده و انسان نیکو و سالک و عاشق نشانه های معشوقش را بخوبی میشناسد و معشوق با نشانه هائی سخن می گوید.
    پس چون با او سخن می گوید و او را می شناسد و نشان او را در اطراف خود میبیند پس او را هم میبیند.

    یاحق


    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  16. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود