صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^





    بسم الله الرحمن الرحیم

    اسلام و كمكهاى مردمى


    اسلام چيست و چه ارمغانى براى بشر آورده است؟ براى چه اسلام را بايد پذيرفت؟ اين كتاب ارائه كننده طرح نسبتاً جامعى از اصول اساسى تعليمات اسلام بوده و در حقيقت عصاره اى از كتابهاى متعددى است كه در رشته هاى عقايد و فقه اسلام نوشته شده است.
    تعداد جلد: 1 جلد
    زبان: فارسى
    تعداد صفحات: 112 صفحه
    قطع: وزيرى
    نوع جلد: شوميز
    نوبت چاپ: دوم



    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38





    دورنمای بحث :

    به نام خداوند جان آفرين

    كمكهاى مردمى در فرهنگ اسلام از اهمّيّت بسيار بالائى برخوردار است.

    نه تنها كمك به نيازمندان، بلكه هرگونه كمك به كارهاى خير و فعّاليّتهاى مثبت اجتماعى اعم از ساختن مدرسه، درمانگاه، جادّه، مراكز فرهنگى، مساجد و مانند آنها، به عنوان «انفاق في سبيل الله» در اين مفهوم درج است، همه از بهترين اعمال محسوب مى شود، و سرچشمه انواع بركات و آثار معنوى و مادّى در دنيا و آخرت است.

    كافى است كه به آيه و روايات زير كه نمونه اى از بسيار است توجّه كنيد :
    1ـ در قرآن كريم آمده است:

    لَنْ تَنَالُواْ ا لْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ(1)

    هرگز به حقيقت نيكوكارى نمى رسيد مگر اين كه از آنچه دوست داريد در راه خدا انفاق كنيد.

    2ـ پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود :

    مِنْ اَفْضَلِ الأَعْمِالِ اِبرادُ الاَكَبْادِ الحارَّةِ وَاِشْبَاعُ البُطُونِ الجائِعَة فَوَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّد بِيَدِهِ مَا آمَنَ بِي عَبْدٌ يَبِيتُ شَبْعانَ وَاخُوهُ أَوْ جَارُهُ المُسلْمِ يَبِيتُ جائِعاً(2)

    از بهترين اعمال، خنك كردن جگرهاى سوزان (سيراب كردن تشنگان) و سير كردن شكمهاى گرسنه است. سوگند به كسى كه جان محمّد در دست قدرت اوست، كسى كه سير بخوابد و همسايه يا برادر مسلمانش گرسنه باشد به من ايمان نياورده است !

    3 ـ از همان حضرت(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه فرمود :

    خَيْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ(3)
    بهترين مردم كسى است كه از همه به حال مردم مفيدتر باشد.

    4 ـ اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى فرمايد :

    سُوسُوا اِيمانَكُم بِالصَّدَقَةِ وَحَصِّنوا اَمْوالَكُم بِالزَّكاةِ وَادْفَعُوا اَمْواجَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ(4)

    ايمانتان را با صدقه حفظ كنيد و اموالتان را با زكاه نگه داريد و امواج بلا را با دعا از خود دور كنيد.

    5 ـ همان بزرگوار در يكى ديگر از كلمات قصارش مى فرمايد :

    الَصَّدَقَةُ دَواءٌ مُنْجِحٌ(5)

    صدقه داروى شفابخشى است !

    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    اسلام اين كمكها را به اشكال مختلف توصيه كرده است; هديه، صدقه، صله رحم، اطعام، وليمه، وقف، وصيّت به ثلث، زكات واجب و مستحب و غير اينها.

    اين فرهنگ پر بار اسلامى سبب شده است كه در جوامع اسلامى كمكهاى مردمى به صورت گسترده اى انجام گيرد، و بسيارى از نيازمندان زيرپوشش اين كمكها قرار گيرند; گاه به نام «جشن نيكوكارى» گاه «هفته اكرام» گاه تحت عنوان «اعياد مذهبى» و «ايّام سوگوارى» گاه به «عنوان افطارى» ، «ستاد رسيدگى به امور ديه و كمك به زندانيان نيازمند» ، «كمك به ازدواج جوانان» و عناوين ديگر.

    اضافه بر اين، هزاران مدرسه و درمانگاه و بيمارستان و مسجد و كتابخانه و خانه هاى ارزان قيمت نيز با همين انگيزه ساخته شده است.

    به يقين، هرگاه اين روحيّه حفظ و بالنده و گسترده شود، محروميّت زدايى از جامعه امكان پذير خواهد بود و جامعه ما مجموعه اى مى شود از بهترين انسانها و سرشارترين عاطفه ها.

    مسأله مهم اين جاست كه كمكهاى مردمى تنها وسيله فقرزدائى يا مبارزه با فاصله طبقاتى نيست، بلكه وسيله بسيار مؤثّرى براى پرورش و ارتقاء روحى و تربيت شخص كمك كننده است; كسى كه قسمتى از بهترين اموال خودرا جدا مى كند و براى كمك به شخص آبرومندى اختصاص مى دهد يا يك مركز خيريّه اجتماعى مى سازد، قبل از هر چيز روح خودرا پاك و قلب خودرا صفا مى بخشد.

    قرآن مجيد تعبير جالبى دارد، به پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) دستور مى دهد و مى گويد :

    خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا(6)

    از اموال آنها صدقه اى بگير كه به وسيله آن آنها را پاك و پاكيزه كنى و آنها را رشد و نمو دهى.

    آرى، كمكهاى مردمى روح انسان را مى روياند، رشد و نمو مى دهد، و از بخل و حسد و دنياپرستى و حرص و آز و انحصارطلبى و خودخواهى پاك مى كند و او را روز به روز به خدا نزديكتر مى سازد.

    بعلاوه، اموال او بركت پيدا مى كند و درهاى روزى به روى او گشوده مى شود، تا آن جا كه اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرمايد :

    إذا مُلِقْتُم فَتاجِرُوا اللهَ بِالصَّدقَةِ(7)

    هنگامى كه زندگى بر شما تنگ شد و آثار فقر نمايان گشت از طريق صدقه دادن با خدا معامله كنيد و زندگى خودرا رونق بخشيد.


    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    در اين راستا يكى از بانوان فاضله، خواهر «ج ـ فرازمند» آيات انفاق را در قرآن مجيد كه بسيار پر بار و پر معنى است به طرز جالبى گردآورى و تنظيم و تبويب كرده اند، آياتى كه هم از اهمّيّت انفاق سخن مى گويد، و هم از آداب و شرايط كمال و موانع قبولى آن، و هم اولويّتهاى موارد انفاق.

    در تفسير آيات از «تفسير نمونه» كمك فراوان گرفته، سپس چندين حديث از احاديث ناب در هر باب آن افزوده، و مجموعه اى شيرين و آموزنده فراهم كرده است.

    اميدواريم نفع آن عام و وسيله اى براى اقبال هر چه بيشتر مردم به اين مسأله مهمّ اجتماعى كه از اصول تعليمات اسلام است، گردد.
    گروه معارف به سهم خود از اين خدمت علمى و دينى تشكّر مى كند و اميدوار است اين كتاب روزى يك كتاب درسى براى قشرهاى مردم گردد.

    تيرماه 1382 ـ جمادى الاولى 1424
    گروه معارف


    1 . سوره آل عمران، آيه 92 .
    2 . بحارالانوار، جلد 71، صفحه 369 .
    3 . نهج الفصاحه .
    4 . نهج البلاغه، كلمات قصار، 146 .
    5 . نهج البلاغه، كلمات قصار، 7.
    6 . توبه : 103.
    7 . نهج البلاغه، كلمات قصار، 258.


    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    زير نظر : گروه معارف و علوم اسلامى
    وابسته به مدرسه امام اميرالمؤمنين(عليه السلام)

    بانو : ج ـ فرازمند

    بخش اوّل: اهمّيّت انفاق در اسلام

    1:انفاق دانه اى است پر بار !

    قرآن مجيد در يك تعبير بسيار جالب مى فرمايد :

    مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَا لَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّة أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنبُلَة مِّاْ ئَةُ حَبَّة وَاللَّهُ يُضَـعِفُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِيمٌ

    كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه يكصد دانه باشد ! و خداوند آن را براى هر كس بخواهد (و شايستگى داشته باشد) دو يا چند برابر مى كند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسيع و (به همه چيز) داناست.
    «سوره بقره، آيه 261»
    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    توضيح:

    انفاق و حلّ مشكلات اجتماعى

    از مشكلات بزرگ اجتماعى كه همواره انسان گرفتار آن بوده و هم اكنون با تمام پيشرفتهاى صنعتى و مادّى كه نصيب او شده نيز با آن دست به گريبان است «مشكل فاصله طبقاتى» است; فقر و بيچارگى و تهيدستى در يكطرف و تراكم ثروت در طرف ديگر.

    عدّه اى آن قدر ثروت دارند كه حساب اموالشان را نمى توانند بكنند، و عدّه ديگرى از فقر و تهيدستى رنج مى برند، به طورى كه تهيّه لوازم ضرورى زندگى از قبيل غذا و مسكن و لباس ساده براى آنان خيلى مشكل است.


    بديهى است جامعه اى كه پايه هاى آن، قسمتى بر غنا و ثروت و بخش مهمّ ديگر آن بر فقر و گرسنگى بنا شود قابل دوام نيست و هرگز به سعادت و آرامش نخواهد رسيد.

    در چنين جامعه اى دلهره و اضطراب و نگرانى و بدبينى، و از همه مهمتر، دشمنى و عداوت اجتناب ناپذير خواهد بود.

    گرچه در گذشته اين اختلاف در بين جوامع انسانى وجود داشت، ولى در زمان ما اين فاصله طبقاتى به مراتب بيشتر و خطرناكتر شده است.

    زيرا از يك سو درهاى كمكهاى انسانى، و تعاون به معنى حقيقى، به روى مردم بسته شده، و درهاى رباخوارى كه يكى از موجبات بزرگ فاصله طبقاتى است با شكلهاى مختلف باز است.

    پيدايش كمونيسم و مانند آن، و خونريزى ها و جنگهاى كوچك و بزرگ و وحشتناك كه در قرن اخير اتفاق افتاد و هنوز هم در گوشه و كنار جهان ادامه دارد عكس العمل همين محروميّت اكثريّت جوامع انسانى است، با اين كه دانشمندان به فكر چاره و حلّ اين مشكل بزرگ اجتماعى بوده اند و هر كدام راهى را انتخاب كرده اند ـ كمونيسم از راه الغاى مالكيّت فردى، و سرمايه دارى از راه گرفتن مالياتهاى سنگين و تشكيل مؤسسات عام المنفعه (كه به تشريفات بيشتر شبيه است تا به حلّ مشكل نيازمندان) به گمان خود به مبارزه با آن برخاسته اند ـ ولى حقيقت اين است كه هيچ كدام نتوانسته اند گام مؤثّرى در اين راه بردارند، زيرا حلّ اين مشكل با روح مادّيگرى كه بر جهان حكومت مى كند ممكن نيست; كمك بلا عوض در تفكر مادّى جايى ندارد !

    با دقّت در آيات قرآن مجيد آشكار مى شود كه يكى از اهداف مهمّ اسلام اين است كه اين اختلافات غير عادلانه اى كه در اثر بيعدالتيهاى اجتماعى در ميان طبقات غنى و ضعيف پيدا مى شود از بين برود و سطح زندگى كسانى كه نمى توانند نيازمنديهاى زندگيشان را بدون كمك ديگران رفع كنند بالا بيايد، و حدّاقل لوازم زندگى را داشته باشند.

    اسلام براى رسيدن به اين هدف برنامه وسيعى در نظر گرفته است :
    تحريم رباخوارى بطور مطلق، و وجوب پرداخت مالياتهاى اسلامى از قبيل زكات و خمس و مانند آنها، تشويق به انفاق، وقف، و قرض الحسنه و كمكهاى مختلف مالى قسمتى از اين برنامه را تشكيل مى دهد، و از همه مهمتر زنده كردن روح ايمان و برادرى و مساوات است.

    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    يك مثال زيبا

    مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَا لَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّة...

    بعضى از مفسّران گفته اند منظور از انفاق در اين آيه انفاق در جهاد است، چرا كه در چند آيه قبل سخنى از جهاد به ميان آمده است; ولى واضح است كه اين مناسبت موجب تخصيص نمى شود; زيرا «سبيل الله» كه به طور مطلق ذكر شده شامل هر مصرف نيكى مى گردد; به علاوه، به گواهى آيات بعد از آن بحث ديگرى غير از بحث جهاد مطرح است زيرا بحث «انفاق» را به طور مستقل دنبال مى كند و در روايات هم طبق نقل تفسير مجمع البيان به عموميّت معنى آيه اشاره شده است.

    به هر حال، در اين آيه كسانى كه در راه خدا انفاق مى كنند به دانه پر بركتى كه در زمين مستعدّى افشانده شود تشبيه شده اند، در حالى كه اين اشخاص نبايد به دانه تشبيه شوند بلكه انفاق آنها بايد تشبيه به دانه شود، و يا خود آنها را به كشاورزى كه دانه مى افشاند تشبيه كنند، و لذا مفسران گفته اند آيه داراى كلمه محذوفى است (يا كلمه «صدقات» قبل از «الذين» يا كلمه «باذر» قبل از «حبّه» در تقدير است).

    ولى هيچ گونه دليلى بر حذف و تقدير در آيه نيست بلكه در اين تشبيه سرّى نهفته است، و تشبيه افراد انفاق كننده به دانه هاى پر بركت تشبيه جالب و عميقى است.

    قرآن مى خواهد بگويد عمل هر انسانى پرتوى از وجود او است، و هر قدر عمل توسعه پيدا كند وجود آن انسان در حقيقت توسعه يافته است.
    وبه عبارت روشن تر، قرآن عمل انسان را از وجود او جدا نمى داند و هر دو را اشكال مختلفى از يك حقيقت معرفى مى كند; بنابراين، بدون هيچ گونه حذف و تقدير آيه قابل تفسير است و اشاره به يك حقيقت عقلى است; يعنى، اين گونه افراد نيكوكار همچون بذرهاى پر ثمرى هستند كه به هر طرف ريشه و شاخه مى گسترانند و همه جا را زير بال و پر خود مى گيرند.

    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    قرآن در جمله «انبتت سبع سنابل» اين دانه پربركت را چنين توصيف مى كند :

    هفت خوشه از آن مى رويد كه در هر خوشه يكصد دانه است و به اين ترتيب (هفتصد برابر) از اصل خود پيشى مى گيرد.

    آيا اين يك تشبيه فرضى است، و چنان دانه اى كه از آن هفتصد دانه برخيزد وجود خارجى ندارد ؟ و يا منظور دانه هايى همچون دانه هاى (ارزن) است كه اين تعداد در آنها ديده مى شود (چون در دانه گندم و مانند آن مى گويند ديده نشده) ولى جالب توجّه اين كه چند سال قبل كه سال پربارانى بود در مطبوعات اين خبر انتشار يافت كه در نواحى يكى از شهرستانهاى جنوب در پاره اى از مزارع بوته هاى گندمى بسيار بلند و پرخوشه ديده شده كه در يك بوته در حدود چهارهزار دانه گندم وجود داشت ! و اين خود مى رساند كه تشبيه قرآن يك تشبيه كاملاً واقعى است.

    سپس مى گويد : «وَاللَّهُ يُضَـعِفُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِيمٌ;
    خدا آن را براى هر كس بخواهد مضاعف مى كند.»


    كلمه «يضاعف» در اصل از ماده «ضعف» (بر وزن شعر) به معنى دو برابر يا چند برابر است.

    بنابراين، مفهوم جمله چنين است: خداوند براى هر كس بخواهد اين بركت را دو يا چند برابر مى گرداند .

    با توجّه به آنچه در بالا اشاره شد دانه هايى يافت مى شود كه چند برابر «هفتصد دانه» محصول مى دهد و بنابراين تشبيه مزبور يك تشبيه حقيقى است.

    در جمله آخر آيه اشاره به وسعت قدرت پروردگار و آگاهى او از همه چيز شده تا انفاق كنندگان بدانند او هم از عمل و نيّات آنها آگاه است و هم قادر است همه گونه بركت به آنها بدهد.

    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    2: نماز و انفاق در كنار هم

    در آيه 3 سوره بقره مى خوانيم :

    الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

    (پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مى آورند، و نماز را بر پا مى دارند و از تمام نعمتها و مواهبى كه به آنها روزى داده ايم انفاق مى كنند.
    * * *
    آرى، مؤمنان علاوه بر ايمان و ارتباط با پروردگار از طريق نماز، رابطه نزديك و مستمرى با خلق خدا نيز دارند; و به همين دليل، سومين ويژگى آنها را در آيه بالا چنين بيان مى كند: «و از تمام مواهبى كه به آنها روزى داده ايم انفاق مى كنند (وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ).»

    قابل توجّه اينكه، قرآن نمى گويد : من اموالهم يُنْفِقُون (از اموالشان انفاق مى كنند) بلكه مى گويد «ممّا رزقناهم» (از آنچه به آنها روزى داديم) و به اين ترتيب مسأله «انفاق» را آنچنان تعميم مى دهد كه تمام مواهب مادّى و معنوى را در بر مى گيرد.

    بنابراين، مردم پرهيزگار آنها هستند كه نه تنها از اموال خود، بلكه از علم و عقل و دانش و نيروهاى جسمانى و مقام و موقعيّت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمايه هاى خويش به آنها كه نياز دارند مى بخشند، بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشند.

    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    نكته ديگر اينكه : انفاق يك قانون عمومى در جهان آفرينش و مخصوصاً در سازمان بدن هر موجود زنده است; قلب انسان تنها براى خود كار نمى كند بلكه از آنچه دارد به تمام سلولها انفاق مى كند، مغز و ريه و ساير دستگاههاى بدن انسان همه از نتيجه كار خود دائماً انفاق مى كنند و اصولاً زندگى دسته جمعى بدون انفاق مفهومى ندارد.

    ارتباط با انسانها در حقيقت نتيجه ارتباط و پيوند با خدا است، انسانى كه به خدا پيوسته و به حكم جمله «ممّا رزقناهم» همه روزيها و مواهب را از خدا مى داند (نه از ناحيه خودش) ، عطاى خداوند بزرگى مى داند كه چند روزى اين امانت را نزد او گذاشته، نه تنها از انفاق و بخشش در راه او ناراحت نمى شود، بلكه خوشحال است; چرا كه مال خدا را به بندگان او داده، اما نتايج و بركات مادّى و معنوى اش را براى خود خريده است.

    اين طرز تفكّر روح انسان را از بخل و حسد پاك مى كند، و جهان (تنازع بقا) را به (دنياى تعاون) تبديل مى سازد; دنيايى كه هر كس در آن خودرا مديون مى داند كه از مواهبى كه دارد در اختيار همه نيازمندان بگذارد، همچون آفتاب نور افشانى كند بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشد.

    جالب اين كه، در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه در تفسير جمله «ممّا رزقناهم ينفقون» فرمود : «انّ معناه وممّا علّمناهم يبثّون» مفهوم آن اين است از علوم و دانشهايى كه به آنها تعليم داده ايم نشر مى دهند و به نيازمندان مى آموزند.

    بديهى است مفهوم اين سخن آن نيست كه انفاق مخصوص به علم است، بلكه چون غالباً نظرها در مسأله انفاق متوجّه انفاق مالى مى شود، امام با ذكر اين نوع انفاق معنوى مى خواهد گستردگى مفهوم انفاق را روشن سازد.
    ضمناً از اين جا بخوبى روشن مى شود كه انفاق در آيه مورد بحث خصوص زكات واجب، يا اعم از زكات واجب و مستحب نيست، بلكه معنى وسيعى دارد كه هرگونه كمك بلا عوضى را در برمى گيرد.

    اسلام و کمکهای مردمی ^ اثر ایت الله مکارم شیرازی ^


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود