جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تکبر نسبت به شخص گناهکار و فاسق و کافر جایز است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,145
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 15 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    32
    آپلود
    0
    گالری
    18

    آیا تکبر نسبت به شخص گناهکار و فاسق و کافر جایز است ؟




    ممنوعیت مطلق تکبر جالب است بدانیم که تکبر حتی نسبت به این افراد مذکور جایز نیست. در حقیقت دو سوال مطرح است: ۱- آیا رواست که مثلا عالم پرهیزکاری نهایت ذلت و انکسار را مثلا برای فاسقی انجام دهد با اینکه او را آشکارا در حال فسق و فجور می بیند و به تقوی و ورع خود یقین دارد ؟ ۲- آیا جایز است که مرد متدین، کافر یا فاسقی را دوست بدارد با آنکه خدا او را دشمن دارد.
    جواب سوال اول: تواضع این نیست که نهایت ذلت و انکسار را در مقابل این افراد انجام دهیم و این نیست که خود را در هیچ موردی بهتر از دیگران نبینیم، چون ممکن است که دانای به علمی خود را در این علم برتر از جاهل ببیند. بلکه حقیقت تواضع آن است که انسان خود را فی الواقع بهتر و خوبتر و نزد خدا مقربتر از آن شخص دیگر نبیند و همچنین فکر نکند که به خودی خود مستحق برتری بر دیگری است، زیرا ملاک در خوب یا بد بودن افراد، خاتمه و قرب انسان در آخرت به خداوند است. پس آن اعمالی که در دنیا از ما ظاهر میشود دلالت بر خوب یا بد بودن نمیکند و چون ما از عاقبت و آخرت خویش خبر نداریم، واقعا نمیتوانیم خود را برتر ببینیم، شاید کافر هفتاد ساله با ایمان از دنیا برود و عابد صد ساله عاقبت به خیر نشود.
    جواب سوال دوم: به این مثال زیبا توجه کنید: " فرض کنید شخصی یک فرزند دارد و یک غلام، و آن شخص غلام را وکیل بر فرزند خود کند تا به او ادب بیاموزد و در موارد لازم، او را تادیب کند و بزند. پس هر وقت از آن فرزند خلافی سر بزند، آن غلام باید به جهت اطاعت از آقا و مولای خود، بر آن فرزند غضب کند و او را بزند. ولی چون آن فرزند، فرزند مولای اوست باید او را دوست داشته باشد و تکبر و برتری بر او نکند، و قدر خود را در پیش آن مولا، بالاتر از قدر آن فرزند نزد پدرش نداند."
    پس در مورد بحث نیز، خشم و غضب در راه خدا بر یکی از بندگان (به جهت معصیت) منافات ندارد با تکبر نکردن بر او، زیرا خشم تو برای خداست نه برای خود. و خدا به تو امر کرده که هنگام ملاحظه معاصی غضب کن، و تواضع و تکبر نکردن نسبت به خود توست، یعنی : خود را اهل سعادت و او را اهل شقاوت ندانی، بلکه ترس تو بر خود (به جهت گناهان پنهانی که از تو صادر شده) بیش از ترس بر آن شخص باشد (از این گناهانی که از او ظاهر گشته).
    ولله الحمد
    برگرفته شده از کتاب شریف معراج السعاده با تصرف
    منبع
    ویرایش توسط seyed yasin : ۱۳۹۰/۱۲/۱۹ در ساعت ۱۵:۴۹
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. تشکرها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود