جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مگر "بشارت" جهت دادن پاداش نیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72

    مگر "بشارت" جهت دادن پاداش نیست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    خداوند در آیه 24 سوره انشقاق می فرماید "فَبَشِّرهُم بعَذابٍ ألیم"

    مگر می شود به کسی بشارت عذاب داد؟
    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلستان قرآن نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    خداوند در آیه 24 سوره انشقاق می فرماید "فَبَشِّرهُم بعَذابٍ ألیم"

    مگر می شود به کسی بشارت عذاب داد؟
    تعبير به " بشارت" كه معمولا در خبرهاى خوش به كار می رود در اينجا نوعى طعن و سرزنش است، اين در حالى است كه مؤمنان را حقيقتا بشارت به نعمتهاى گسترده بهشتى مى‏دهد، تا تكذيب كنندگان دوزخى در حسرت و اندوه فرو روند.

    ********************
    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 319

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۰۴ در ساعت ۲۲:۰۹

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلستان قرآن نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    خداوند در آیه 24 سوره انشقاق می فرماید "فَبَشِّرهُم بعَذابٍ ألیم"

    مگر می شود به کسی بشارت عذاب داد؟
    سلام علیکم

    با تشکر از پاسخ خانم فاطمه ایمانی گرامی ،

    دو نکته دیگر در مورد بشارت به عذاب :

    علامه طباطبایی (ره) می فرمایند: " فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ" در اين جمله (و در موارد بسيار ديگر) خداى تعالى تهديد به عذاب را تعبير فرموده به مژده به عذاب، و اين از باب تهكم و استهزاء است.------------> اکثر مفسرین این قول را قبول دارند که بشارت عذاب از باب تهکم و استهزاء است.

    همچنین در تفسیر آسان آمده است که " چون اثر خبرى كه انسان مي شنود در بشره و صورتش ظاهر ميشود لذا به آن گفته ميشود بشارت.
    بعضى از مفسرين گفته ‏اند: لفظ بشارت كه كلمه (فبشر) از آن مشتق شده فقط در مورد خبر خوش و خير بكار ميرود.
    ولى از اين آيه بخوبى استفاده مي شود كه واژه بشارت براى خبر ناخوش آيند هم بكار مي رود.
    (تفسير آسان، ج‏18، ص: 227)






  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5



    بشارت، آگاه نمودن، روى آوردن خوشى يا نماياندن مقدمات آن است، در مورد عذاب از روى سرزنش و كنايه گفته مى‏شود. همچنین بشارت در مقام انذار براى سرزنش و توبيخ و استهزاء است.
    ویرایش توسط ساحل آبی : ۱۳۸۹/۰۳/۰۴ در ساعت ۲۳:۵۱

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    استعمال بشارت خود نشانه تأثیر بیشتر و عمومی تر آن در نفوس انسانها برای پرهیز از اعمال و صفات بد، و آراستگی به مکارم اخلاقی محسوب می شود زیرا بسیاری از افراد ممکن است لذتهای آنی دنیا را با همه پستی و حقارت آن، بر نعمتهای بهشتی با همه عظمت و بقاء آن ترجیح داده و برگزینند و به خیال اینکه این نقد است و آن نسیه، از لذتهای ناب و دایم بهشتی به سود هوسرانیهای حقیر و فانی این جهانی، چشم پوشی کنند، ولی اگر همین کسان عذاب دردناک الهی و انتقام او را در نظر بگیرند و به سختیهای بی پایان عالم برزخ و قیامت و در نهایت جهنم سوزان خداوند که برای بدکاران و ظالمان مقرر شده است ـ و بنا بر فرمایش امیرالمؤمنین(ع) آسمان و زمین تاب و تحمل آن را ندارند ـ به درستی توجه کنند، اگر از کمترین درجه عقل و اندیشه وری برخوردار باشند نیز، حداقل خود را از غرق شدن و فانی شدن در پیروی از هوی و لذتهای حرام و شیطانی نگه داری کرده و گاهی هم به آخرت می اندیشند.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    با عرض سلام به همه بزرگواران
    یک تعبیر دیگر هم هست
    انسان آن هنگام که در این دنیا زندگی می کند روحشان در 3 مکان حضور داردو بشکل موقت سیر می نماید.
    1- در جنات الهی
    این مختص کسانیست که مومنین و پیامبران و بزرگان دیگر.
    2- برزخ
    اگر مردم روحشان در آنجاست کسانیکه اعمال نیک و بدشان با هم دارند و بنوعی یکسان است.
    3- حهنمیان.
    مشرکین ظالمان
    از احوال هر کدام به سادگی می توان پی بردکه روحشان چه حالاتی دارد.
    اینطور هم تعبیر می شود که چون عذاب برای گناهکاران در حقیقت رحمت است برای بیداریشان و نجات آنها از این احوالی که دارند این رحمت را خداوند بشارت فرموده به اینان.
    این عذاب نوش داروئیست برای بعضی ها که مگر تا زمانیکه این اختیار را دارند توبه کنند و به صراط حق باز گردند.
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلستان قرآن نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    خداوند در آیه 24 سوره انشقاق می فرماید "فَبَشِّرهُم بعَذابٍ ألیم"

    مگر می شود به کسی بشارت عذاب داد؟

    به غير از اين آيه در آيات ديگري هم بشارت به عذاب داده شده از جمله:
    خدای متعال می‎فرماید: «كسانی را كه نسبت به آیات خدا كفر می‎ورزند، پیامبران را به ناحق كشند و مردمی را كه امر به معروف می‎كنند، به قتل رسانند به كیفر دردناك بشارت ده[1]
    آیت الله مكارم شیرازی در تفسیر این آیه می‎نویسند: به كار بردن كلمه بشارت در مورد عذاب الهی در این آیه و برخی دیگر از آیات در واقع یك نوع هشدار و پوچ دانستن افكار گنه‎كاران است و این شبیه سخنی است كه در میان عامه مردم متداول است كه اگر كسی كار بدی را انجام دهد در مقام تهدید و استهزاء به او می‎گوییم: «مُزد و پاداشت ترا خواهیم داد[2]

    باز در قرآن كریم منافقان مورد عتاب قرار گرفته و به پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ‌دستور می‎رسد كه:
    به منافقان بشارت ده كه مجازات دردناك در انتظار آنهاست.[3]
    در تفسیر این آیه می‎خوانیم بشارت در لغت چیزی است كه اثر آن در صورت پیدا شود از خوش‎حالی یا غم، البته در غم به عنوان مجازی استعمال می‎شود چنان كه عرب برای هشدار به كسی می‎گوید: سلام و درودی كه بر تو باید فرست، زدن است و سرزنش كردنت شمشیر.[4]

    [1] . آل عمران / 21.
    [2] . مكارم شیرازی، ناصر؛ نمونه، تهران،‌دارالكتب الاسلامیه، بی‎تا، ج 2،‌ص 354.
    [3] . نساء / 138.
    [4] . ابوالفتوح رازی، حسین؛ روض الجنان و روح الجنان، مشهد، آستان قدس، 1408 هـ ق، ج 6،‌ص 156.


    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۹/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۱:۵۱


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود