صفحه 1 از 67 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد اول ( مدیریت: Fateme.imani )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد اول ( مدیریت: Fateme.imani )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد اول تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد.

    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۹:۱۱

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏





    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    تفسير نمونه، مقدمه، ص: 19

    [جلد اول‏]



    مقدمه‏


    جلد اول تفسير نمونه - چاپ هيجدهم با تجديد نظر و اضافات فراوان


    بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏
    انگيزه نگارش تفسير نمونه:

    حقيقت و روح تفسير چيست؟- تفسير قرآن از كى شروع شده؟- تفسير به رأى يك اشتباه خطرناك!- نيازها و ضرورتهاى ويژه هر عصر- كدام تفسير را مطالعه كنيم؟- ويژگيها و مزاياى اين تفسير- علت تجديد نظر در جلد اول.


    تفسير چيست؟


    « تفسير » در لغت يعنى برگرفتن نقاب از چهره! مگر قرآن كه «نور» و «كلام مبين» است نقابى بر چهره دارد كه از آن برگيريم؟! نه، نقابى بر چهره قرآن نيست، اين ما هستيم كه بايد نقاب از چهره جان برگيريم و پرده از ديده عقل و هوش خود كنار زنيم تا مفاهيم قرآن را دريابيم روح آن را درك كنيم.



    از سوى ديگر: قرآن تنها يك چهره ندارد، يك چهره عمومى دارد كه ...


    ادامه در صفحه بعد ...‏

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۹:۳۰

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    تفسير نمونه، مقدمه، ص: 20


    براى همه گشاده است، و نور مبين است و رمز هدايت خلق! اما چهره، بلكه چهره‏هاى ديگر دارد كه آن را تنها به انديشمندان، آنها كه تشنه حقند و پوينده راهند و خواهان بيشتر، نشان می ‏دهد، و بهر يك به اندازه پيمانه وجود و كوشش و تلاش آميخته با اخلاصش، سهمى مى‏بخشد.


    اين چهره‏ ها كه در لسان احاديث « بطون » قرآن ناميده شده، بر همه كس تجلى نميكند، و يا صحيحتر، همه چشمها قدرت ديد آن را ندارند، تفسير، به چشمها قدرت مي بخشد و حجابها را كنار ميزند و بما شايستگى ديد آنها را تا آنجا كه براى ما امكان دارد ميدهد.
    قرآن چهره‏ هايى نيز دارد كه گذشت زمان، و پرورش نبوغ ها و استعدادها از آن پرده بر مى گيرد، كه در سخن معروف « ابن عباس » آن شاگرد هوشمند مكتب على عليه السّلام به آن اشاره رفته است: القرآن يفسره الزمان.


    از همه اينها گذشته قرآن به مضمون كلام معروف « القرآن يفسر بعضه بعضا » خودش خود را تفسير ميكند، و آياتش پرده از چهره يكديگر بر مى‏گيرند و اين هرگز با نور و كلام مبين بودنش منافات ندارد كه قرآن «يك واحد بهم پيوسته» و «مجموعه از هم ناگسسته» است، و مجموعا نور است و كلام مبين.


    تفسير قرآن از كى شروع شد؟


    بدون شك تفسير قرآن به معنى واقعى از زمان خود پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و به هنگام نزول نخستين آيات بر قلب پاكش آغاز گشت، ولى به صورت يك « علم مدون » همه مى‏گويند از زمان على عليه السّلام شروع شد و بزرگان اين علم سلسله اسانيد خود را به او كه باب مدينه علم پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بود ميرسانند.


    با اينكه تا كنون صدها كتاب در تفسير قرآن نوشته شده، به زبانهاى مختلف به روشهاى گوناگون، بعضى ادبى، بعضى فلسفى، بعضى اخلاقى، پاره‏اى

    ادامه در صفحه بعد ...






    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۹:۳۱

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    تفسير نمونه، مقدمه، ص: 21




    بر اساس حديث، بعضى بر اساس تاريخ، پاره‏ اى بر اساس علوم جديد، و هر يك قرآن را از زاويه علومى كه در آن تخصص داشته‏اند ديده‏اند!.

    و از اين باغ پر گل: يكى به مناظر دل انگيز و شاعرانه پرداخته. ديگرى مانند يك معلم علوم طبيعى به ساختمان برگها و گلبرگها و ريشه‏ها. سومى به مواد غذايى قابل استفاده از آن.
    چهارمى به خواص دارويى.



    پنجمى به اسرار آفرينش اينهمه شكوفه‏ها و گلهاى رنگارنگ پرداخته.


    ششمى در اين انديشه است كه از كدامين گل مي توان عطرى بهتر تهيه كرد، و هفتمى همچون زنبور عسل تنها در فكر مكيدن شهد گل و فراهم ساختن « انگبين » است! خلاصه، پويندگان راه تفسير هر كدام با آئينه مخصوصى كه بدست داشته‏اند جلوه‏اى از آن همه زيبائيها و اسرار قرآن را منعكس ساخته‏اند.


    ولى روشن است كه اينها همه در عين حال كه تفسير قرآنند، تفسير قرآن نيستند، كه هر يك پرده از چهره‏اى از قرآن برميدارد نه از همه چهره‏ها، و اگر همه را نيز يك جا جمع كنيم باز پرده بردارى از چهره‏هايى از قرآن است نه از همه چهره‏هايش.


    زيرا كه قرآن كلام حق است و تراوشى از علم بى‏انتهاى او، و كلام او رنگ علم او، و علم او رنگ ذات او دارد، و همه نامتناهى هستند.


    بنا بر اين نبايد انتظار داشت، انسانها همه چهره‏هاى قرآن را ببينند كه نميتوان دريايى را در كوزه‏اى جاى داد! ولى اين را نمى‏توان و نبايد انكار كرد كه هر قدر ظرف فكر و انديشه ما بزرگتر باشد مقدار بيشترى از اين اقيانوس بيكران را در خود جاى خواهد داد.


    و بهمين دليل بر همه دانشمندان فرض است كه در هيچ عصر و زمانى از پاى ...


    ادامه در صفحه بعد ...







    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    تفسير نمونه، مقدمه، ص: 22


    ... ننشيند و براى كشف حقايق بيشترى از قرآن مجيد به تلاش و كوشش پى‏گير و مخلصانه‏اى ادامه دهند. از سخنان قدما و پيشينيان، كه درود خدا بر روان پاكشان باد بهره گيرند، اما به آنها قناعت نكنند كه پيغمبر اكرم فرمود: «لا تحصى عجائبه و لا تبلى غرائبه»
    : «شگفتيهاى قرآن هرگز تمام نمى‏شود و نوآوريهاى آن به كهنگى نمى‏گرايد».

    تفسير به رأى يك اشتباه خطرناك‏

    خطرناكترين روش در تفسير قرآن اين است كه به جاى شاگردى در مكتب قرآن، ژست معلمى را در برابر اين كتاب بزرگ آسمانى به خود بگيريم، يعنى بجاى استفاده از قرآن بكوشيم افكار خود را بر قرآن تحميل كنيم، و پيشداوريهايى كه مولود محيط، تخصص علمى، مذهب خاص، و سليقه شخصى ما است، بنام قرآن و به شكل قرآن عرضه كنيم، و در حقيقت قرآن براى ما امام و پيشوا و رهبر نباشد بلكه وسيله‏اى براى به كرسى نشاندن حرفها و موجه جلوه داد افكار و سليقه‏هاى شخصى ما باشد!.

    اين طرز تفسير قرآن- يا صحيحتر تفسير افكار خود به قرآن- گرچه در ميان جمعى رواج يافته اما هر چه هست خطرناك است، و فاجعه، نتيجه آن بجاى هدايت يافتن به راه حق، پرت شدن در بيراهه‏ها و راسختر شدن در اشتباهات است!.

    چرا كه اين طرز بهره بردارى از قرآن تفسير نيست، تحميل است، به داورى طلبيدن نيست، داورى كردن است، هدايت نيست، ضلالت است، و سرانجام دگرگون ساختن همه چيز و تفسير به رأى است، و كوشش ما اين است كه در روش تفسيرى خود بخواست خدا چنين نباشيم و راستى از جان و دل در برابر قرآن
    شاگردى كنيم، و نه غير آن.

    ادامه در پست بعدی ...




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    تفسير نمونه، مقدمه، ص: 23

    نيازها و ضرورتهاى ويژه هر عصر

    هر عصرى ويژگيها، ضرورتها، و تقاضاهايى دارد، كه از دگرگون شدن وضع زمان و پيدا شدن مسائل جديد و مفاهيم تازه در عرصه زندگى سرچشمه مى‏گيرد.

    همچنين هر عصرى مشكلات و پيچيدگيها و گرفتاريهاى مخصوص بخود دارد كه آن نيز از دگرگونى اجتماعات و فرهنگها كه لازمه تحول زندگى و گذشت زمان است مى‏باشد.
    افراد پيروز و موفق آنها هستند، كه هم آن نيازها و تقاضاها را درك مى‏كنند، و هم اين مشكلات و گرفتاريها را كه مجموع آنها را «مسائل عصرى» ميتوان ناميد.

    اما آنها كه اين مسائل را اساسا درك نمى‏كنند، يا درك ميكنند اما چون خودشان زائيده محيط و زمان ديگرى هستند و در آن محيط و زمان، اينها مسئله‏اى نبوده، بى‏تفاوت و خونسرد از برابر اين مسائل مى‏گذرند و آنها را همچون كاغذهاى باطله در سبد فراموشى مى‏ريزند بايد آماده شكستهاى پى در پى باشند.

    اينها دائما از وضع زمان شكايت ميكنند، و به زمين و آسمان بد مى‏گويند و هميشه غرق تأسف و اندوه و حسرت بر گذشته‏هاى طلايى و رويايى هستند، و روز بروز بدبين‏تر و مأيوستر مى‏شوند و سرانجام به «انزواى اجتماعى» كشيده خواهند شد.

    چرا كه نتواسته ‏اند، يا نخواسته‏اند نيازها و تقاضا و گرفتاريهاى زمان را درك كنند.

    آنها در تاريكى عميقى به سر مى‏برند، و چون علل و انگيزه «حوادث» ...

    ادامه در پست بعدی ...



    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    تفسير نمونه، مقدمه، ص: 24

    و نتايج آنها را تشخيص نميدهند در برابر هجوم اين حوادث، دستپاچه، وحشت زده و بى‏دفاع و بدون نقشه خواهند ماند و از آنجا كه سيرشان سير در تاريكى است در هر گامى مواجه با لغزش و زمين خوردنى هستند و چه زيبا فرمود آن پيشواى راستين: «آن كس كه از وضع زمان خود آگاه است مورد هجوم اشتباهات قرار نمى‏گيرد» «1».

    رسالت دانشمندان هر عصر اين است كه با هوشيارى كامل اين مسائل، اين تقاضاها، اين نيازها، و اين خلأ روحى و فكرى و اجتماعى را فورا دريابند و آنها را به شكل صحيحى پر كنند تا با امور ديگرى پر نشود زيرا كه خلأ در محيط زندگى ما ممكن نيست.

    از مسائلى كه- بر خلاف زعم مأيوسان و منفى بافان- ما به سهم خود به روشنى آن را دريافته‏ايم تشنگى و عطش نسل حاضر براى درك مفاهيم اسلام و مسائل مذهبى است، نه تنها درك بلكه چشيدن و لمس كردن و بالاخره «عمل كردن» است.

    اين مسائل بخش مهمى از روح و جان آنها را اشغال كرده، اما طبيعى است كه همه بصورت استفهام است و براى پاسخگويى به اين خواسته‏ها نخستين گام، برگرداندن ميراث علمى و فرهنگى اسلام به زبان روز، و پياده كردن همه آن مفاهيم عالى از طريق زبان عصرى در روح و جان و عقل نسل كنونى است.

    و گام ديگر استنباط نيازها و تقاضاهاى ويژه اين زمان از اصول كلى اسلام مى‏باشد.
    و اين تفسير بر اساس همين دو هدف نگارش يافته است.

    __________________________________________________
    (1) مضمون حديث معروفى كه از امام صادق (ع) نقل شده‏
    «العالم بزمانه لا تهجم عليه اللوابس».



    ادامه در پست بعدی ...




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    تفسير نمونه، مقدمه، ص: 25

    بهتر است كدام تفسير را مطالعه كنيم؟

    اين سؤالى است كه بارها از طرف طبقات مختلف- مخصوصا جوانان پژوهشگر از ما شده است، آنها كه با عطش توأم با اخلاص، جوياى چشمه‏هاى زلال قرآن و سيراب شدن از اين وحى دست نخورده آسمانى هستند.

    بديهى است در سؤال همه آنها اين جمله مستتر بوده و هست، تفسيرى كه بتواند عظمت قرآن را بتحقيق، نه به تقليد، بما نشان دهد و به نيازها و دردها و مشكلات ما در اين عصر پاسخ گويد.

    و در عين حال براى همه طبقات مفيد باشد، اصطلاحات پيچيده علمى، ناهمواريهايى در جاده‏هاى صاف و روشن آن ايجاد نكند.

    حقيقت اين است گرچه در زبان فارسى امروز تفسيرهاى ارزنده متعددى داريم اعم از آنچه ميراث بزرگان قدماى ماست، و يا دانشمندان عصر حاضر نوشته‏اند اما بعضى چندين قرن پيش نگارش يافته و نثر مخصوصش آن را مخصوص طبقه دانشمندان و ادبا ساخته، و بعضى در سطحى قرار دارد كه تنها سهم خواص است، و عموم طبقات نمى‏توانند از آن استفاده كنند، بعضى تنها به گوشه‏اى از قرآن پرداخته و همچون دسته گلى است كه از باغى خرم چيده شود كه نشانه‏اى از باغ را با خود دارد اما باغ نيست، و همچنين ...

    و باين ترتيب براى اين سؤال مكرر، پاسخ قانع كننده‏اى كه و جدان خود را راحت و روح تشنه پژوهندگان را سيراب كند نمى‏يافتيم.

    گفتيم اين سؤال را بايد با عمل پاسخ گفت، كه با سخن ممكن نيست.

    اما با آن همه گرفتاريها و اشتغالات مختلف و روز افزون، و با توجه به اينكه قرآن اقيانوس بيكرانى است كه به اين آسانى و بدون تجهيزات و وقت و فكر كافى نمى‏توان وارد آن شد كه «غرقه گشتند در اين راه بسى قوم دگر».

    لذا با حسرت و اندوه بر ساحل اين دريا به امواج خروشان آن مى‏نگريستيم
    و حسرت مى‏خورديم.

    ادامه در پست بعدی ...



    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    تفسير نمونه، مقدمه، ص: 26

    ناگهان برقى در فكر جستن كرد و روزنه اميد و راه حل مسئله پيدا شد و آن استفاده از سيستم كار دسته جمعى بود، و جمعى از جوانان فاضل و با اخلاص و پژوهشگر و آگاه كه مصداق «عشرة كاملة» بودند رفيق راه شدند و با كوششهاى شبانه روزى آميخته با خلوص آنها در مدت كوتاهى اين نهال به ثمر نشست و بسيار زودتر از آنچه انتظار ميرفت جلد اول به چاپ رسيد.

    و براى اينكه هيچ نقطه مبهمى براى خوانندگان عزيز باقى نماند طرز كار خود را در اينجا اجمالا تشريح ميكنيم:

    نخست آيات قرآن در بخشهاى مختلف ميان اين برادران محترم تقسيم مى‏شد و با راهنماييهاى لازم قبلى تفاسير مختلفى كه منابع اصلى تفسير بود و بقلم محققان بزرگ اين فن اعم از شيعه و سنى نگاشته شده بود مورد بررسى قرار مى‏گرفت.

    مانند: تفسير مجمع البيان تأليف شيخ المفسرين محقق عاليقدر طبرسى.

    و تفسير انوار التنزيل قاضى بيضاوى.
    و تفسير الدر المنثور جلال الدين سيوطى.
    و تفسير برهان نوشته محدث بحرانى.
    و تفسير الميزان نوشته استاد علامه طباطبائى.
    و تفسير المنار تقرير درس دانشمند مصرى محمّد عبده.
    و تفسير فى ظلال اثر نويسنده معروف سيد قطب.
    و تفسير مراغى نوشته احمد مصطفى مراغى.
    و تفسير مفاتيح الغيب از فخر رازى.
    و تفسير روح الجنان از ابو الفتوح رازى.
    و اسباب النزول از واحدى.

    ادامه در صفحه بعد ...




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





صفحه 1 از 67 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه قبله, فلسفه وصيت, فلسفه تحريم گوشتهاى حرام, فرق نبوت و امامت و رسالت, قرآن و مساله شفاعت, قصاص مايه حيات است, قصاص و عفو يك مجموعه عادلانه, كتمان حق در احاديث اسلامى, لقاء الله چيست ؟, لزوم شناخت منافقان در جامعه, لعن چيست؟, مفهوم واقعى شفاعت, مفهوم دقيق يا ايها الذين آمنوا, مقايسه معارف قرآن با تورات, مقصود از قلب در قرآن, مقصود از شيطان در قرآن چيست ؟, منافق به چه معناست؟, منظور از مقام ابراهيم چيست؟, منظور از آيه چيست ؟, ماجراى تغيير قبله, مدارك شفاعت, نژاد پرستى يهود, چگونه فرشته معلم انسان مى‏شود ؟, چگونه چيزى از عدم به وجود مى‏آيد ؟, چرا قرآن امت اسلامى را امت ميانه‏ معرفی کرده است؟, چرا هدايت قرآن ويژه پرهيزكاران است ؟, چرا يهوديان را بنى اسرائيل مى‏گويند ؟, چرا پيامبران به معجزه نياز دارند ؟, چرا جانشينان معصوم پيامبر اسلام ص نبی و رسول نبودند؟, چرا خانه خدا, چرا خدا مردم را آزمايش مى‏كند ؟, چرا صفات ديگر خدا در بسم الله نيامده است ؟, نعمت اسرار آميز حيات, هدف بعثت پيامبران, هدايت چيست ؟, ويژگى نعمتهاى بهشتى, واژه هاروت و ماروت, وصاياى واجب و مستحبّ, آيا قرآن مندرجات تورات و انجيل را تصديق كرده ؟, آيا قصاص بر خلاف عقل و عواطف انسانى است؟, آيا نسخ در احكام جايز است ؟, آيا بسم الله جزء سوره است ؟ !, آيا تنوع‏طلبى جزء طبيعت انسان نيست ؟, آيا تغيير قبله به خاطر خشنودى پيامبر بود؟, آيا سجده براى خدا بود يا آدم ؟, آسمانهاى هفتگانه, الله جامعترين نام خداوند, امام كيست؟, انواع بت پرستی, اهميت مثال در بيان حقايق, اهميت صله رحم در اسلام, اثر اجتماعى روزه, اثر بهداشتى و درمانى روزه, اثرات روزه, احاديث اسلامى و شفاعت, احاطه خطيئه چيست ؟, اسرار تغيير قبله, اسرار سعى صفا و مروه, بهشت آدم كدام بهشت بود ؟, بررسى در زمينه منطق وهابيان در مساله شفاعت, تفسير قرآن به معنى واقعى, تفسیر نمونه جلد اول, تفسیر گويا و دقيق, تفسیر اجتماعى و اجتهادى‏, تفسیر سلیس و روان, تناسخ وعود ارواح, تعليم" مقدم است يا" تربيت"؟, جلب رضايت دشمن ، حسابى دارد, جادوگرى از نظر تورات, حق تلاوت چيست ؟, حقيقت تقوا چيست ؟, حيات و زندگى شهيدان چگونه است ؟, دوازده پيمان خدا با يهود چه بود ؟, ذكر خدا چيست ؟, روح القدس چيست ؟, راه پيروزى بر مشكلات, رحمت خاص خدا., رحمت عام خدا, زندگى برزخى و بقاى روح, زيانكاران واقعى, سوره بقره, سوره حمد, سحر چيست و از چه زمانى پيدا شده ؟, سحر از نظر اسلام, سحر در عصر ما, سرگذشت جالب سلمان فارسى, شفاعت و توحيد, شفاعت در عالم تكوين, شرائط گوناگون شفاعت, صابئان كيانند ؟, صراط مستقيم چيست ؟, ظالم كيست؟, عقيده مسيحيان در باره روح القدس

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود