صفحه 1 از 66 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد دوم ( مدیریت: صدفی )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد دوم ( مدیریت: صدفی )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد دوم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم صدفی که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.

    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۴:۰۰

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏





    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تفسیر نمونه - جلد دوم - صفحه 3





    سوره البقرة (2): آيه 188


    وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188)


    ترجمه:


    و اموال يكديگر را به باطل (و ناحق) در ميان خود نخوريد! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهيد، در حالى كه مى‏دانيد (اين كار، گناه است)!



    تفسير: خطوط اصلى اقتصاد اسلامى‏



    اين آيه اشاره به يك اصل كلى و مهم اسلامى مى‏كند كه در تمام مسائل اقتصادى حاكم است، و به يك معنى مى‏شود تمام ابواب فقه اسلامى را در بخش اقتصاد، زير پوشش آن قرار داد، و به همين دليل فقهاى بزرگ ما در بخشهاى زيادى از فقه اسلامى به اين آيه تمسك مى‏جويند، مى‏فرمايد:" اموال يكديگر را در ميان خود به باطل و ناحق نخوريد" (وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ).

    در اينكه منظور از" باطل" در اينجا چيست، تفسيرهاى مختلفى ذكر كرده‏اند، بعضى آن را به معنى اموالى كه از روى غصب و ظلم به دست مى‏آيد دانسته‏اند.

    و بعضى اشاره به اموالى كه از طريق قمار و مانند آن فراهم مى‏گردد.
    و بعضى آن را اشاره به اموالى مى‏دانند كه از طريق سوگند دروغ (و انواع پرونده‏سازى‏هاى دروغين به دست مى‏آيد).

    ولى ظاهر اين است كه مفهوم آيه عموميت دارد و همه اين مسائل و غير اينها را شامل مى‏شود، زيرا" باطل" كه به معنى زايل و از بين رونده است، همه را در بر مى‏گيرد، و اگر در بعضى از روايات، از امام باقر عليه السلام تفسير به" سوگند دروغ"، و در روايتى از امام صادق عليه السلام تفسير به" قمار" شده است، در واقع از قبيل بيان



    3
    ( ادامه در صفحه بعد )



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تفسیر نمونه - جلد دوم - صفحه 4




    مصداقهاى روشن است.

    بنا بر اين هر گونه تصرف در اموال ديگران از غير طريق صحيح و به ناحق مشمول اين نهى الهى است.

    تمام معاملاتى كه هدف صحيحى را تعقيب نمى‏كند و پايه و اساس عقلايى ندارد مشمول اين آيه است.


    همين معنى در سوره نساء آيه 29 با توضيح بيشترى خطاب به مؤمنان آمده است، مى‏فرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ:" اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اموال يكديگر را به باطل و از طرق نامشروع نخوريد مگر اينكه تجارتى باشد كه با رضايت شما انجام گيرد".

    استثناء تجارت، توأم با تراضى، در واقع بيان يك مصداق روشن از طرق مشروع و حلال است، و هبه و ميراث و هديه، وصيت و مانند آن را نفى نمى‏كند، زيرا آنها نيز از طرق مشروع عقلايى است.

    جالب اينكه بعضى از مفسران گفته‏اند: قرار گرفتن آيه مورد بحث بعد از آيات روزه (آيات 182- 187) نشانه يك نوع همبستگى در ميان اين دو است، در آنجا نهى از خوردن و آشاميدن به خاطر انجام يك عبادت الهى مى‏كند، و در اينجا نهى از خوردن اموال مردم به ناحق كه اين هم نوع ديگرى از روزه و رياضت نفوس است، و در واقع هر دو شاخه‏هايى از تقوا محسوب مى‏شود، همان تقوايى كه به عنوان هدف نهايى روزه معرفى شده است «1».

    ذكر اين نكته نيز لازم است كه تعبير به" اكل" (خوردن) معنى وسيع و گسترده‏اى دارد كه هر گونه تصرفى را شامل مى‏شود، و در واقع اين تعبير كنايه‏اى است از انواع تصرفات، و" اكل" يك مصداق روشن آن است.


    سپس در ذيل آيه، انگشت روى يك نمونه بارز" اكل مال به باطل" (خوردن‏



    4

    (ادامه در صفحه بعد)


    __________________________________________________
    1) اقتباس از تفسير فى ظلال القرآن جلد 1، صفحه 252.
    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۸:۰۶


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تفسیر نمونه - جلد دوم - صفحه 5




    اموال مردم به ناحق) گذاشته كه بعضى از مردم، آن را حق خود مى‏شمرند به گمان اينكه به حكم قاضى، آن را به چنگ آورده‏اند، مى‏فرمايد:" براى خوردن قسمتى از اموال مردم به گناه، بخشى از آن را به قضات ندهيد در حالى كه مى‏دانيد" (وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ) «1».


    " تدلوا" از ماده" ادلاء"، در اصل به معنى فرستادن دلو در چاه براى بيرون آوردن آب است و اين تعبير زيبايى است كه در مواقعى كه انسان تسبيب اسبابى مى‏كند كه به منظور خاصى نايل گردد به كار مى‏رود.



    در تفسير اين جمله دو احتمال وجود دارد:


    نخست اينكه: منظور آن است كه بخشى از مال را به صورت هديه يا رشوه (و هر دو در اينجا يكى است) به قضات دهند كه بقيه را تملك كنند، قرآن مى‏گويد:
    گر چه ظاهرا در اينجا به حكم قاضى مال را به چنگ آورده‏ايد، ولى اين اكل مال به باطل است و گناه.


    دوم اينكه: منظور آن است كه مسائل مالى را براى سوء استفاده به نزد حكام نبريد، مثل اينكه امانتى، يا اموال يتيم بدون شاهد نزد انسان باشد و هنگامى كه طرف مطالبه مى‏كند، او را به نزد قاضى ببرند، و چون دليل و شاهدى ندارد، اموالش را به حكم قاضى تملك كند، اين كار نيز گناه است و اكل مال به باطل.


    مانعى ندارد كه آيه مفهوم گسترده‏اى داشته باشد كه هر دو در جمله لا تدلوا جمع باشد، هر چند هر يك از مفسران در اينجا احتمالى را پذيرفته‏اند.
    جالب اينكه در حديثى از پيامبر اكرم ص مى‏خوانيم كه فرمود: انما انا بشر و انما ياتينى الخصم فلعل بعضكم ان يكون الحن بحجته من بعض فاقضى له فمن قضيت له بحق مسلم، فانما هى قطعة من نار فليحملها او ليذرها.

    " من بشرى مثل شما هستم (و مامورم طبق ظاهر ميان شما داورى كنم) گاه‏




    5

    (ادامه در صفحه بعد)


    __________________________________________________
    1) جمله" تدلوا" عطف بر" تاكلوا" است، بنا بر اين مفهوم آن، لا تدلوا مى‏شود.
    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۸:۰۸


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تفسیر نمونه - جلد دوم - صفحه 6




    نزاعى نزد من طرح مى‏شود، و شايد بعضى در اقامه دليل از ديگرى نيرومندتر باشد و من به مقتضاى ظاهر دليلش به سود او قضاوت مى‏كنم اما بدانيد چنان كه من حق كسى را (بر حسب ظاهر) براى ديگرى قضاوت كنم (و در واقع مال او نباشد فكر نكنيد چون پيامبر ص به نفع او حكومت كرده، براى او حلال است) آن قطعه‏اى از آتش است، اگر آتش را مى‏خواهد، آن را بپذيرد، و گرنه آن را رها سازد" «1»


    نكته: رشوه‏خوارى بلاى بزرگ جامعه‏ها!


    يكى از بلاهاى بزرگى كه از قديم‏ترين زمانها دامنگير بشر شده و امروز با شدت بيشتر ادامه دارد، بلاى رشوه‏خوارى است كه يكى از بزرگترين موانع اجراى عدالت اجتماعى بوده و هست و سبب مى‏شود قوانين كه قاعدتا بايد حافظ منافع طبقات ضعيف باشد به سود مظالم طبقات نيرومند كه بايد قانون آنها را محدود كند به كار بيفتد.

    زيرا زورمندان و اقويا، همواره قادرند كه با نيروى خود، از منافع خويش دفاع كنند، و اين ضعفا هستند كه بايد منافع و حقوق آنها در پناه قانون حفظ شود، بديهى است اگر باب رشوه گشوده شود قوانين درست نتيجه معكوس خواهد داد، زيرا اقويا هستند كه قدرت بر پرداختن رشوه دارند و در نتيجه قوانين بازيچه تازه‏اى در دست آنها براى ادامه ظلم و ستم و تجاوز به حقوق ضعفا خواهد شد.

    به همين دليل در هر اجتماعى، رشوه نفوذ كند، شيرازه زندگى آنها از هم مى‏پاشد و ظلم و فساد و بى‏عدالتى و تبعيض در همه سازمانهاى آنها نفوذ مى‏كند و از قانون عدالت جز نامى باقى نخواهد ماند لذا در اسلام مساله رشوه‏خوارى با



    6

    (ادامه در صفحه بعد)

    __________________________________________________
    1) تفسير فى ظلال القرآن جلد اول صفحه 252.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تفیر نمونه - جلد دوم - صفحه 7




    شدت هر چه تمامتر مورد تقبيح قرار گرفته و محكوم شده است و يكى از گناهان كبيره محسوب مى‏شود.

    ولى قابل توجه اين است كه زشتى رشوه سبب مى‏شود كه اين هدف شوم در لابلاى عبارات و عناوين فريبنده ديگر انجام گيرد و رشوه‏خوار و رشوه دهنده از نامهايى مانند هديه، تعارف، حق و حساب، حق الزحمه و انعام استفاده كنند ولى روشن است اين تغيير نامها به هيچ وجه تغييرى در ماهيت آن نمى‏دهد و در هر صورت پولى كه از اين طريق گرفته مى‏شود حرام و نامشروع است.


    در نهج البلاغه در داستان هديه آوردن" اشعث بن قيس" مى‏خوانيم كه او براى پيروزى بر طرف دعواى خود در محكمه عدل على ع متوسل به رشوه شد و شبانه ظرفى پر از حلواى لذيذ به در خانه على ع آورد و نام آن را هديه گذاشت على ع بر آشفت و فرمود:"


    هبلتك الهبول ا عن دين اللَّه اتيتنى لتخدعنى؟ ... و اللَّه لو اعطيت الاقاليم السبعة بما تحت افلاكها على ان اعصى اللَّه فى نملة اسلبها جلب شعيرة ما فعلته و ان دنياكم عندى لاهون من ورقة فى فم جرادة تقضمها ما لعلى و لنعيم يفنى و لذة لا تبقى‏
    " «1».


    " سوگواران بر عزايت اشك بريزند، آيا با اين عنوان آمده‏اى كه مرا فريب دهى و از آيين حق باز دارى؟ ... به خدا سوگند اگر هفت اقليم را با آنچه در زير آسمانهاى آنها است به من دهند كه پوست جوى را از دهان مورچه‏اى به ظلم بگيرم هرگز نخواهم كرد، دنياى شما از برگ جويده‏اى در دهان ملخ براى من كم‏ارزش‏تر است على را با نعمتهاى فانى و لذتهاى زودگذر چه كار؟ ..."


    اسلام رشوه را در هر شكل و قيافه‏اى محكوم كرده است، در تاريخ زندگى پيغمبر اكرم ص مى‏خوانيم كه: به او خبر دادند يكى از فرماندارانش رشوه‏اى در شكل هديه پذيرفته، حضرت بر آشفت و به او فرمود:
    كيف تاخذ ما ليس لك بحق‏



    7

    (ادامه در صفحه بعد)


    __________________________________________________
    1) نهج البلاغه، خطبه 224.
    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۸:۱۰


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تفسیر نمونه - جلد دوم - صفحه8




    " چرا آنچه حق تو نيست می ‏گيرى" او در پاسخ با معذرت خواهى گفت:"

    لقد كانت هدية يا رسول اللَّه‏

    " آنچه گرفتم هديه بود اى پيامبر خدا.

    پيامبر ص فرمود:
    "ا رأيت لو قعد احدكم فى داره و لم نوله عملا ا كان الناس يهدونه شيئا؟"

    . اگر شما در خانه بنشينيد و از طرف من فرماندار محلى نباشيد آيا مردم به شما هديه‏اى مى‏دهند؟ سپس دستور داد هديه را گرفتند و در بيت المال قرار دادند و وى را از كار بركنار كرد «1».


    اسلام حتى براى اينكه قاضى گرفتار رشوه‏هاى مخفى و ناپيدا نشود، دستور مى‏دهد قاضى نبايد شخصا به بازار برود مبادا تخفيف قيمتها بطور ناخودآگاه روى قاضى اثر بگذارد و در قضاوت جانبدارى تخفيف دهنده را كند، چه خوب است مسلمانان از كتاب آسمانى خود الهام بگيرند و همه چيز خود را در پاى بت رشوه‏خوارى قربانى نكنند.

    مساله رشوه در اسلام به قدرى مهم است كه امام صادق ع در باره آن مى‏فرمايد:
    "و اما الرشا فى الحكم فهو الكفر باللَّه العظيم‏
    "، اما رشوه در قضاوت، كفر به خداوند بزرگ است «2».



    و در حديث معروفى كه از رسول خدا نقل شده چنين مى‏خوانيم:

    "لعن اللَّه الراشى و المرتشى و الماشى بينهما

    "، خداوند گيرنده و دهنده رشوه و آن كس را كه واسطه ميان آن دو است از رحمت خود دور گرداند «3».



    8


    (ادامه در صفحه بعد)


    __________________________________________________
    1) الامام على ع جلد اول صفحه 155- 156.
    2) وسائل الشيعه، جلد 12 حديث 2 باب 5 من ابواب ما يكتسب به.
    3) بحار الانوار، جلد 101 صفحه 274 حديث 11 (باب الرشا فى الحكم).
    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۸:۱۲


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تفسیر نمونه - جلد دوم - صفحه 9




    سوره البقرة (2): آيه 189

    يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (189)

    ترجمه:

    در باره" هلالهاى ماه" از تو سؤال مى‏كنند، بگو:" آنها، بيان اوقات (و تقويم طبيعى) براى (نظام زندگى) مردم و (تعيين وقت) حج است". و (آن چنان كه در جاهليت مرسوم بود كه به هنگام حج، كه جامه احرام مى‏پوشيدند، از در خانه وارد نمى‏شدند، و از نقب پشت خانه وارد مى‏شدند، نكنيد!) كار نيك، آن نيست كه از پشت خانه‏ها وارد شويد، بلكه نيكى اين است كه پرهيزگار باشيد! و از در خانه‏ها وارد شويد و تقوا پيشه كنيد، تا رستگار گرديد!

    شان نزول:

    در حديثى مى‏خوانيم كه معاذ بن جبل خدمت پيغمبر اكرم ص رسيد و گفت بسيار از ما سؤال مى‏كنند كه اين هلال ماه چيست؟ و چه فايده دارد (چرا ماه تدريجا به صورت بدر كامل در مى‏آيد و باز به حالت اول بر مى‏گردد) خداوند آيه فوق را نازل فرمود و به آنان پاسخ گفت.

    در روايت ديگرى آمده است كه جمعى از يهود از رسول خدا ص پرسيدند هلال ماه براى چيست؟ و چه فايده دارد آيه فوق نازل شد و فوايد مادى و معنوى آن را در نظام زندگى انسانها بيان كرد.

    تفسير: تقويم طبيعى‏


    همانطور كه در شان نزول آمده است گروهى در مورد هلال ماه از پيغمبر اسلام ص پرسشهايى داشتند و از علت و نتايجى كه اين موضوع در بر دارد



    9

    (ادامه در صفحه بعد)



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تفسیر نمونه - جلد دوم - صفحه 10




    جويا مى‏شدند كه قرآن سؤال آنها را به اين صورت منعكس كرده است." در باره هلالهاى ماه از تو سؤال مى‏كنند" (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ).

    " اهله" جمع" هلال" به معنى ماه در شب اول و دوم است و بعضى گفته‏اند در سه شب نخستين" هلال" نام دارد و بعدا به آن" قمر" مى‏گويند و بعضى بيش از آن را هلال ناميده‏اند.

    مرحوم" طبرسى" در" مجمع البيان" و بعضى ديگر از مفسران بزرگ معتقدند كه اين واژه در اصل از استهلال صبى يعنى گريه كودك در آغاز تولد گرفته شده سپس براى آغاز ماه به كار رفته و نيز در آنجا كه حاجيان صداى خود را به لبيك بلند مى‏كنند (اهل القوم بالحج) گفته مى‏شود.


    ولى از كلمات" راغب" در" مفردات" عكس اين استفاده مى‏شود كه اصل اين واژه را همان هلال ماه مى‏داند كه" استهلال صبى" (گريه كردن كودك) از آن گرفته شده است.

    بر هر حال از جمله" يسئلونك" كه به صورت فعل مضارع به كار رفته معلوم مى‏شود اين سؤال كرارا از رسول خدا ص شده است.

    سپس مى‏فرمايد:" بگو اينها بيان اوقات (طبيعى) براى مردم و حج است" (قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ).

    هم در زندگى روزانه از آن استفاده مى‏كنند و هم در عبادتهايى كه وقت معينى در سال دارد در حقيقت ماه يك تقويم طبيعى براى افراد بشر محسوب مى‏شود كه مردم اعم از باسواد و بيسواد و در هر نقطه‏اى از جهان باشند مى‏توانند از اين تقويم طبيعى استفاده كنند نه تنها آغاز و وسط و آخر ماه را مى‏توان با آن شناخت بلكه با دقت شبهاى ماه را نيز مى‏توان تشخيص داد و بديهى است نظام زندگى اجتماعى بشر بدون تقويم يعنى يك وسيله دقيق و عمومى براى تعيين تاريخ امكان‏پذير نيست به همين دليل خداوند بزرگ براى نظام زندگى اين تقويم جهانى را در اختيار



    10

    (ادامه در صفحه بعد)



صفحه 1 از 66 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه تحريم ازدواج با مشركان, قمار بزرگ‏ترين عامل هيجان, منظور از مكر الهى چيست ؟, منظور از احسان چيست ؟, منظور از" صلوة وسطى" (نماز ميانه) چيست؟, مشركان چه اشخاصى هستند ؟, چه كسى اين امور مادى را زينت داده ؟, چگونه فرشتگان صندوق عهد را آوردند ؟, وجه الله چه معنى دارد ؟, یکی از مهمترین اهداف دین و مذهب چیست؟, آيا مباهله يك حكم عمومى است ؟, آيا توبه ((مرتد)) پذيرفته مى شود؟, آيا ترك ازدواج فضيلت است ؟, آية اللّه مكارم شيرازى, آیا در ماه های حرام جنگ درست است؟, اقتصاد اسلامى‏, اهميت حج در ميان وظايف اسلامى, اهداف جهاد در اسلام‏, احكام حج, احکام طلاق, از چه چيز بايد انفاق كرد ؟, اعتدال در مساله انفاق, تفسیر نمونه جلد دوم, تفسیر اجتماعى و اجتهادى, تقويم و نظام زندگى, تقويم طبيعى, تقيه يك سپر دفاعى است, تنظيم اسناد تجارى, تعصبهاى مزاحم, جهاد در اسلام, حواريون چه كسانى بودند ؟, خاورميانه مركز پيدايش مذاهب بزرگ, داستان شگفت‏انگيز عزير, راه وصول به وحدت, راسخون در علم چه كسانى هستند ؟, رباخوارى نقطه مقابل انفاق, رشوه‏ خوارى, زنده بودن خداوند, زيانهاى نوشابه‏هاى الكلى, زيانهاى رباخوارى, سوگندهاى بى اعتبار, سوره آل عمران آیه 91, سوره بقره آیه 188, سرنوشت مفسدان در زمين, شهادت خداوند بر يگانگى خويش چگونه است ؟, عده يا حريم ازدواج ؟

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود