صفحه 1 از 47 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد سوم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم zeynab که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.

    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۳:۵۶

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 2 / [سوره آل‏عمران (3): آيه 92]




    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 2
    [جلد سوم‏]

    [ادامه سوره آل عمران‏]

    [سوره آل‏عمران (3): آيه 92]

    لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (92)

    ترجمه:
    92- هرگز به (حقيقت) نيكو كارى نمى‏رسيد مگر اينكه از آنچه دوست مى‏داريد (در راه خدا) انفاق كنيد، و آنچه انفاق مى‏كنيد خداوند از آن با خبر است.

    تفسير:يك نشانه ايمان‏

    لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ واژه" بر" در اصل به معنى وسعت است، و لذا صحراهاى وسيع را" بر" (بفتح ب) مى‏گويند، و به همين جهت به كارهاى نيك كه نتيجه آن گسترده است و به- ديگران می رسد" بر" (بكسر ب) گفته مى ‏شود، و تفاوت ميان" بر" و" خير" از نظر لغت عرب اين است كه" بر" نيكوكارى توأم با توجه و از روى قصد و اختيار است، ولى" خير" به هر نوع نيكى كه به ديگرى بشود اگر چه بدون توجه باشد، اطلاق مى‏ گردد.
    آيه فوق مى ‏گويد:" شما هرگز بحقيقت" بر" و نيكى نمى‏رسيد مگر اينكه از آنچه دوست مى‏داريد در راه خدا انفاق كنيد".

    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )
    ادامه در صفحه ی بعد

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۴۹ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 3




    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 3

    در اين كه مقصود در اينجا از كلمه" بر" چيست؟ مفسران گفتگوى بسيار دارند، بعضى آن را به معنى بهشت، و بعضى به معنى پرهيز كارى و تقوى، و بعضى به معنى پاداش نيك گرفته‏اند، ولى آنچه از آيات قرآن استفاده مى‏شود اين است كه" بر" معنى وسيعى دارد و به تمام نيكيها اعم از ايمان و اعمال پاك گفته مى‏شود، چنان كه از آيه 177 سوره بقره استفاده مى‏شود كه" ايمان به خدا، و روز جزا، و پيامبران، و كمك به نيازمندان، و نماز و روزه، و وفاى به عهد، و استقامت در برابر مشكلات و حوادث" همه از شعب" بر" محسوب مى‏شوند.
    بنا بر اين رسيدن به مقام نيكوكاران واقعى، شرايط زيادى دارد كه يكى از آنها انفاق كردن از اموالى است كه مورد علاقه انسان است، زيرا عشق و علاقه واقعى به خدا، و احترام به اصول انسانيت و اخلاق، آن گاه روشن مى‏شود كه انسان بر سر دو راهى قرار گيرد، در يك طرف مال و ثروت يا مقام و منصبى قرار داشته باشد كه مورد علاقه شديد او است، و در طرف مقابل خدا و حقيقت و عواطف انسانيت و نيكو كارى، اگر از اولى بخاطر دومى صرف نظر كرد معلوم مى‏شود كه در عشق و علاقه خود صادق است، و اگر تنها در اين راه از موضوعات جزئى حاضر بود صرف نظر كند، معلوم مى‏شود عشق و علاقه معنوى او نيز بهمان پايه است و اين مقياسى است براى سنجش ايمان و شخصيت.

    نفوذ آيات قرآن در دلهاى مسلمانان‏

    نفوذ آيات قرآن در دلهاى مسلمانان بقدرى سريع و عميق بود كه بلافاصله بعد از نزول آيات اثر آن ظاهر مى‏گشت، بعنوان نمونه در مورد آيه فوق در تواريخ و تفاسير اسلامى چنين مى‏خوانيم:
    يكى از ياران پيامبر ص بنام ابو طلحه انصارى در مدينه نخلستان و باغى داشت بسيار مصفا و زيبا، كه همه در مدينه از آن سخن مى‏گفتند، در آن چشمه آب صافى بود كه هر موقع پيامبر ص به آن باغ مى‏رفت از آن آب ميل مى‏كرد و وضو مى‏ساخت، و علاوه بر همه اينها آن باغ درآمد خوبى براى" ابو طلحه"

    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )
    ادامه در صفحه ی بعد


    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۴۹ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 4




    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 4

    داشت، پس از نزول آيه فوق به خدمت پيامبر ص آمد و عرض كرد: مى‏دانى كه محبوب‏ترين اموال من همين باغ است، و من مى‏خواهم آن را در راه خدا انفاق كنم تا ذخيره‏اى براى رستاخيز من باشد، پيامبر ص فرمود:
    بخ بخ ذلك مال رابح لك‏:
    آفرين بر تو، آفرين بر تو، اين ثروتى است كه براى تو سودمند خواهد بود،

    سپس فرمود:
    من صلاح مى‏دانم كه آن را به خويشاوندان نيازمند خود بدهى، ابو طلحه دستور پيامبر ص را عمل كرد و آن را در ميان بستگان خود تقسيم كرد «1».
    2- روزى مهمانى بر ابو ذر وارد شد، او كه زندگى ساده‏اى داشت از مهمان معذرت خواست كه من بر اثر گرفتارى نمى‏توانم شخصا از تو پذيرايى كنم، من چند شتر در فلان نقطه دارم، قبول زحمت كن بهترين آنها را بياور (تا براى تو قربانى كنم) ميهمان رفت و شتر لاغرى با خود آورد، ابو ذر به او گفت به من خيانت كردى، چرا چنين شترى آوردى؟ او در جواب گفت: من فكر كردم روزى به شترهاى ديگر نيازمند خواهى شد، ابو ذر گفت: روز نياز من زمانى است كه از اين جهان چشم مى‏بندم (چه بهتر كه براى آن روز ذخيره كنم) خداوند مى‏فرمايد:
    لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ «2».
    3- زبيده همسر هارون الرشيد قرآنى بسيار گران‏قيمت داشت كه آن را با زر و زيور و جواهرات تزيين كرده بود و علاقه فراوانى به آن داشت، يك روز هنگامى كه از همان قرآن تلاوت مى‏كرد به آيه لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ رسيد، با خواندن آيه در فكر فرو رفت و با خود گفت هيچ چيز مثل اين قرآن نزد من محبوب نيست و بايد آن را در راه خدا انفاق كنم، كسى را به دنبال جواهرفروشان فرستاد و تزيينات و جواهرات آن را بفروخت و بهاى آن را در بيابانهاى حجاز براى تهيه آب مورد نياز باديه‏نشينان مصرف كرد كه مى‏گويند: امروز هم بقاياى آن چاهها وجود دارد و به نام او ناميده مى‏شود.
    __________________________________________________
    1- مجمع البيان و صحيح مسلم و بخارى‏
    2- مجمع البيان ج 2 ص 474
    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )
    ادامه در صفحه ی بعد



    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۰ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 5 / [سوره آل‏عمران (3): آيات 93 تا 95]




    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 5

    وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
    در پايان آيه براى جلب توجه انفاق كنندگان مى‏فرمايد: آنچه در راه خدا انفاق مى‏كنيد كم يا زياد از اموال مورد علاقه يا غير مورد علاقه، خداوند از همه آنها آگاه است و بنا بر اين هرگز گم نخواهد شد و نيز چگونگى آن بر او مخفى نخواهد ماند.

    [سوره آل‏عمران (3): آيات 93 تا 95]

    كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلاًّ لِبَنِي إِسْرائِيلَ إِلاَّ ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى‏ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ (93) فَمَنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (94) قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (95)

    ترجمه:

    93- همه غذاها (ى پاك) بر بنى اسرائيل حلال بود جز آنچه اسرائيل (يعقوب) پيش از نزول تورات بر خود تحريم كرده بود (مانند گوشت شتر كه براى او ضرر داشت) بگو اگر راست مى‏گوئيد تورات را بياوريد و بخوانيد (اين نسبتهايى كه به- پيامبران پيشين ميدهيد حتى در تورات تحريف شده شما نيست).
    94- بنا بر اين آنها كه بعد از اين به خدا دروغ مى‏بندند ستمگرند (و از روى علم و عمد چنين مى‏كنند).
    95- بگو خدا راست گفته (و اينها در آئين پاك ابراهيم نبوده) بنا بر اين از آئين ابراهيم پيروى كنيد كه به حق گرايش داشت و از مشركان نبود.

    شأن نزول:

    از روايات و نقل مفسران استفاده مى‏شود كه يهود، دو ايراد ديگر در گفتگوهاى خود به پيامبر ص كردند، نخست اين كه چگونه پيامبر اسلام گوشت و شير شتر را حلال مى‏داند با اين كه در آئين ابراهيم ع حرام بوده، و به همين دليل يهود هم به پيروى از ابراهيم آنها را بر خود حرام مى‏دانند، نه تنها ابراهيم بلكه نوح هم

    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )
    ادامه در صفحه ی بعد



    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۰ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 6




    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 6

    اينها را تحريم كرده بود با اين حال چگونه كسى كه آنها را حرام نمى‏داند دم از آئين ابراهيم مى‏زند؟! ديگر اين كه چگونه پيامبر اسلام خود را وفادار به آئين پيامبران بزرگ خدا مخصوصا ابراهيم ع مى‏داند در حالى كه تمام پيامبرانى كه از دودمان اسحاق فرزند ابراهيم بودند" بيت المقدس" را محترم مى‏شمردند، و بسوى آن نماز مى- خواندند، ولى پيامبر اسلام از آن قبله روى گردانده و كعبه را قبله‏گاه خود انتخاب كرده است؟! آيات فوق به ايراد اول پاسخ گفته و دروغ آنها را روشن مى‏سازد، و آيات آينده به ايراد دوم پاسخ مى‏گويد.

    تفسير:

    كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرائِيلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى‏ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ:
    اين آيه با صراحت تمام تهمتهاى يهود را در مورد تحريم پاره‏اى از غذاهاى پاك (مانند شير و گوشت شتر) رد مى‏كند و مى‏گويد: در آغاز، تمام اين غذاها براى بنى اسرائيل حلال بود، مگر آنچه اسرائيل (اسرائيل نام ديگر يعقوب است) بر خود تحريم كرده بود.
    در باره اين كه يعقوب چه نوع غذايى را بر خود تحريم كرده بود؟ و علت آن تحريم چه بود؟ توضيحى در آيه ذكر نشده است، ولى از روايات اسلامى برمى‏آيد كه هنگامى كه يعقوب گوشت شتر مى‏خورد بيمارى عرق النسا «1» بر او شدت مى‏گرفت.
    و لذا تصميم گرفت كه از خوردن آن براى هميشه خوددارى كند، پيروان‏
    __________________________________________________
    1-" عرق النسا" يك نوع بيمارى عصبى است كه امروز به آن" سياتيك" مى‏گويند و بر اثر آن اعصاب كمر و پاها به شدت ناراحت مى‏شود بطورى كه گاهى قدرت حركت از انسان سلب مى‏شود.
    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )
    ادامه در صفحه ی بعد



    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۰ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 7




    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 7

    او هم در اين قسمت به او اقتدا كردند، و تدريجا امر بر بعضى مشتبه شد، و تصور كردند اين يك تحريم الهى است، و آن را بعنوان يك دستور دينى بخدا نسبت دادند. قرآن در آيه بالا علت اشتباه آنها را تشريح مى‏ كند و روشن مى‏ سازد كه نسبت دادن اين موضوع بخدا يك تهمت است.
    بنا بر اين قبل از نزول تورات هيچ يك از غذاهاى پاكيزه بر بنى اسرائيل حرام نبوده كه با جمله" مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ" در آيه فوق به آن اشاره شده است، اگر چه بعد از نزول تورات و آمدن موسى بن عمران بر اثر ظلم و ستم يهود پاره‏اى از غذاهاى پاكيزه به عنوان مجازات، بر آنها تحريم شد.
    قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ خداوند در اين جمله به پيامبرش دستور مى‏دهد كه از يهود دعوت كند همان تورات موجود نزد آنها را بياورند و آن را بخواند تا معلوم شود كه ادعاى آنها در مورد تحريم غذاها نادرست است، ولى آنها حاضر به انجام اين كار نشدند چون مى‏دانستند در تورات چنين چيزى وجود ندارد.
    فَمَنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ‏
    اكنون كه آنها حاضر به آوردن تورات نشدند و افترا بستن آنها بر خدا مسلم شد بايد بدانند كسانى كه بر خدا دروغ مى‏بندند ستمگرند، هم بر خود ستم مى‏كنند كه خويش را گرفتار مجازات و كيفر الهى مى‏سازند، و هم به ديگران كه آنها را با دروغ و نيرنگ از راه راست منحرف مى ‏سازند.

    تورات كنونى و تحريم پاره‏اى از گوشتها:

    در تورات كنونى در سفر" لاويان" فصل يازدهم ضمن بيان گوشتهاى حرام و حلال چنين مى‏خوانيم:" از نوشخوار كنندگان و سم چاكان اينها را نخوريد، شتر را با وجودى كه نوشخوار مى ‏كند اما تمام سم چاك نيست آن براى شما ناپاك است".
    از جمله‏ هاى فوق استفاده مى‏ شود كه يهود گوشت شتر و ساير سم چاكان را

    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )

    ادامه در صفحه ی بعد


    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۱ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 8




    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 8

    حرام مى‏دانستند، ولى هيچگونه دلالتى بر تحريم آنها در آئين ابراهيم و نوح ندارد ممكن است اين قسمت از آنها باشد كه بعنوان مجازات بر يهود تحريم شده بود.
    قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
    اكنون كه مى‏بينيد من در دعوت خود صادق و راستگويم، پس از آئين من كه همان آئين پاك و بى آلايش ابراهيم است پيروى نمائيد زيرا او" حنيف" بود يعنى از اديان باطل متمايل بحق شده بود و در دستورات او حتى در مورد غذاهاى پاك يك حكم انحرافى و تحريم بى دليل وجود نداشت. او هرگز از مشركان نبود و اين كه مشركان عرب خود را بر آئين او مى‏دانند كاملا بى معنى است،" بت‏ پرست" كجا و" بت‏شكن" كجا؟
    قابل توجه اين كه در قرآن كرارا روى اين جمله تكيه شده است كه ابراهيم از مشركان نبود. «1»
    زيرا همانطور كه قبلا هم اشاره كرديم بت پرستان جاهليت مدعى بودند كه بر آئين ابراهيم هستند و آن قدر در اين ادعا پيش رفته بودند كه ديگران، آنها را" حنفا" (پيروان ابراهيم)! معرفى مى‏كردند، لذا قرآن مكرر اين موضوع را نفى مى ‏كند.
    __________________________________________________
    (1) تعبير وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ در سوره آل عمران 67- 95 و انعام 161 و نحل 124 و بقره 135 ديده مى‏شود. [.....]


    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )

    ادامه در صفحه ی بعد


    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۱ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 9 / [سوره آل‏ عمران (3): آيات 96 تا 97]




    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 9
    [سوره آل‏ عمران (3): آيات 96 تا 97]

    إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ (96) فِيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ (97)
    ترجمه:

    96- نخستين خانه‏اى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد در سرزمين مكه است كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است.
    97- در آن نشانه‏هاى روشن است (از جمله) مقام ابراهيم، و هر كس داخل آن شود در امان خواهد بود و براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايى رفتن به سوى آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانيده) خداوند از همه جهانيان بى نياز است.

    تفسير: نخستين خانه مردم

    إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً همانطور كه در ذيل آيات سابق گفتيم يهود به پيامبر اسلام دو ايراد داشتند كه پاسخ نخستين ايرادشان در آيات سابق آمد، و پاسخ دومين ايراد كه در باره فضيلت بيت المقدس و برترى آن بر كعبه بود در اين آيات آمده است.
    در آيه فوق قرآن مى‏گويد اگر كعبه بعنوان قبله مسلمانان انتخاب شده است، جاى تعجب نيست، زيرا اين نخستين خانه توحيد است، و باسابقه‏ترين معبدى است كه در روى زمين وجود دارد، هيچ مركزى پيش از آن مركز نيايش و پرستش پروردگار نبوده، خانه‏اى است كه براى مردم و بسود جامعه بشريت در نقطه‏اى كه مركز اجتماع و محلى پربركت است ساخته شده است.
    تاريخ و منابع اسلامى هم به ما مى‏گويد كه خانه كعبه بدست آدم ع ساخته



    تفسیر نمونه ـ جلد سوم ( مدیریت: zeynab )

    ادامه در صفحه ی بعد


    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۱ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



صفحه 1 از 47 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

كجا صغيره تبديل به كبيره مى‏شود ؟, منظور از عدالت در باره همسران چيست ؟, مهریه پشتوانه اجتماعى زن, محرم اسرار, معروف و منكر چيست ؟, وظيفه بزرگ دانشمندان, گناه سرچشمه گناه ديگر است, گناهان كبيره و صغيره, آيا امر به معروف يك وظيفه عقلى است يا تعبدى ؟, آيا امر به معروف توليد هرج و مرج نمى ‏كند ؟, آيا بهشت و دوزخ الان موجودند؟, آیا اهل كتاب همه يكسان هستند؟, آیت الله ناصر مکارم شیرازی, امانت و عدالت در اسلام, امتيازات قانون ارث اسلامى, امتیازات خانه کعبه, امر به معروف و سلب آزادى, انفاقهاى ريائى و الهى, اهميت مشاوره در اسلام, اهميت امانت و عدالت در اسلام, اهمیت امر به معروف و نهى از منکر, اولوا الامر چه كسانى هستند ؟!, ارث, ارث يك حق طبيعى است, ارزش معنوى مرد و زن, از خود راضى ‏ها, ازدواج فرزندان آدم, ازدواج موقت يك ضرورت اجتماعى, ازدواج موقت در اسلام, بهشت و دوزخ در كجا هستند ؟, با چه اشخاصى مشورت كنيم؟, بزرگترين نعمت خداوند, تفسیر نمونه جلد سوم, تفسیر اجتماعی و اجتهادی, تورات كنونى و تحريم پاره ‏اى از گوشتها, تحريم ازدواج با محارم, تحريم رباخوارى, تساوى مرد و زن در کسب, ثروت و فرزند, حسدها ، در جنايات, خیانت در اموال یتیمان ممنوع, ذره چيست ؟, روشنترين راه خداشناسى, راسل و ازدواج موقت, سفيه كيست ؟, سوره نساء آیه 69 - 70, سوره آل ‏عمران آيه 92, سيماى پرهيزگاران, شاهدى بر بقاى روح, غزوه حمراء الاسد

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود