صفحه 1 از 46 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )






    سلام

    در این تاپیک متن جلد پنجم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم parvaz که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.



    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۳:۴۹

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏







    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    2,758
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    255

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم-صفحه2...آيه 67...سوره مائده




    صفحه 1 سفید می باشد
    .
    .
    .
    تفسير نمونه، ج‏5، ص: 2


    جلد پنجم‏
    ادامه سوره مائده


    سوره المائدة (5): آيه 67


    يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ (67)


    ترجمه:

    67- اى پيامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است كاملا (به مردم) برسان و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده‏اى و خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم نگاه مى‏دارد، و خداوند جمعيت كافران (لجوج) را هدايت نمى‏كند.


    تفسير: انتخاب جانشين نقطه پايان رسالت


    اين آيه لحن خاصى بخود گرفته كه آن را از آيات قبل و بعد، مشخص مى‏سازد، در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان مى‏كند، با خطاب اى پيامبر (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) شروع شده و با صراحت و تاكيد دستور مى‏دهد، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند. (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ) «1».
    __________________________________________________
    (1) جمله بلغ به طورى كه" راغب" در كتاب" مفردات" مى‏گويد: از جمله" ابلغ" تاكيد بيشترى را مى‏رساند.


    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )
    2

    ادامه در صفحه بعد.....


    ویرایش توسط parvaz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۸ در ساعت ۰۹:۱۹

    http://www.askquran.ir/image...zbknnl8215.gif

    آسمان ذهن کبوتر آبیست


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    2,758
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    255

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم-صفحه3






    تفسير نمونه، ج‏5،ص: 3

    سپس براى تاكيد بيشتر به او اخطار مى‏كند كه اگر از اين كار خوددارى كنى (كه هرگز خوددارى نمى‏كرد) رسالت خدا را تبليغ نكرده‏اى!
    (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ).

    سپس به پيامبر ص كه گويا از واقعه خاصى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تامين مى‏دهد و به او مى‏گويد:
    " از مردم در اداى اين رسالت وحشتى نداشته باش، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت"

    (وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ)
    .

    و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت كفر بورزند، مى‏گويد:
    " خداوند كافران لجوج را هدايت نمى‏كند"
    (إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ).

    جمله‏بندى‏هاى آيه و لحن خاص و تاكيدهاى پى در پى آن و همچنين شروع شدن با خطاب يا أَيُّهَا الرَّسُولُ كه تنها در دو مورد از قرآن مجيد آمده و تهديد پيامبر ص به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهى كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان مى‏دهد كه سخن از حادثه مهمى در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوى بوده است با عدم تبليغ رسالت.
    بعلاوه اين موضوع مخالفان سرسختى داشته كه پيامبر ص از مخالفت آنها كه ممكن بوده است مشكلاتى براى اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تامين ميدهد.
    اكنون اين سؤال پيش مى‏آيد كه با توجه به تاريخ نزول سوره كه مسلما در اواخر عمر پيغمبر ص نازل شده است، چه مطلب مهمى بوده كه خداوند پيامبر ص را با اين تاكيد مامور ابلاغ آن مى‏كند.
    آيا مسائل مربوط به توحيد و شرك و بت‏شكنى بوده كه از سالها قبل براى پيامبر و مسلمانان حل شده بود؟



    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )
    3

    ادامه در صفحه بعد....


    ویرایش توسط parvaz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۴:۴۰

    http://www.askquran.ir/image...zbknnl8215.gif

    آسمان ذهن کبوتر آبیست


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    2,758
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    255

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم-صفحه4







    تفسير نمونه، ج‏5،ص: 4



    آيا مربوط به احكام و قوانين اسلامى بوده با اينكه مهمترين آنها تا آن زمان بيان شده بود؟

    و آيا مربوط به مبارزه با اهل كتاب و يهود و نصارى بوده با اينكه مى‏دانيم مساله اهل كتاب بعد از ماجراى" بنى النضير" و بنى قريظه و بنى قينقاع و خيبر و فدك و نجران مشكلى براى مسلمانان محسوب نمى‏شد.



    و آيا مربوط به منافقان بوده در حالى كه مى‏دانيم پس از فتح مكه و سيطره و نفوذ اسلام در سراسر جزيره عربستان منافقان از صحنه اجتماع طرد شدند، و نيروهاى آنها در هم شكسته شد، و هر چه داشتند در باطن بود.



    راستى چه مساله مهمى در اين آخرين ماههاى عمر پيامبر ص مطرح بوده كه آيه فوق اين چنين در باره آن تاكيد مى‏كند؟! اين نيز جاى ترديد نيست كه وحشت و نگرانى پيامبر ص براى شخص خود و جان خود نبوده بلكه براى كارشكنيها و مخالفتهاى احتمالى منافقان بوده كه نتيجه آن براى مسلمانان خطرات يا زيانهايى به بار مى‏آورد.

    آيا مساله‏اى جز تعيين جانشين براى پيامبر ص و سرنوشت آينده اسلام و مسلمين مى‏تواند واجد اين صفات بوده باشد.



    اكنون به روايات مختلفى كه در كتابهاى متعدد اهل تسنن و شيعه در زمينه آيه فوق وارد شده باز مى‏گرديم تا ببينيم از آنها در زمينه اثبات احتمال فوق چه استفاده مى‏شود؟ سپس اشكالات و ايرادهايى را كه در زمينه اين تفسير از طرف جمعى از مفسران اهل تسنن اظهار شده است مورد بررسى قرار مى‏دهيم:



    شان نزول آيه تبليغ‏

    گرچه متاسفانه پيشداوريها و تعصبهاى مذهبى مانع از آن شده است كه...

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )
    4

    ادامه در صفحه بعد....

    ویرایش توسط parvaz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۸ در ساعت ۰۹:۲۲

    http://www.askquran.ir/image...zbknnl8215.gif

    آسمان ذهن کبوتر آبیست


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    2,758
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    255

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم-صفحه5




    تفسير نمونه، ج‏5،ص: 5

    حقايق مربوط به اين آيه بدون پرده‏پوشى در اختيار همه مسلمين قرار گيرد، ولى در عين حال در كتابهاى مختلفى كه دانشمندان اهل تسنن، اعم از تفسير و حديث و تاريخ نوشته‏اند، روايات زيادى ديده مى‏شود كه با صراحت مى‏گويد: آيه فوق درباره على ع نازل شده است.



    اين روايات را جمع زيادى از صحابه از جمله" زيد بن ارقم" و" ابو سعيد خدرى" و" ابن عباس" و" جابر بن عبد اللَّه انصارى" و" ابو هريره" و" براء بن عازب" و" حذيفه" و" عامر بن ليلى بن ضمره" و" ابن مسعود" نقل كرده‏اند و گفته‏اند كه آيه فوق درباره على ع و داستان روز غدير نازل گرديد.



    بعضى از احاديث فوق مانند حديث زيد بن ارقم به يك طريق.

    و بعضى از احاديث مانند حديث ابو سعيد خدرى به يازده طريق! و بعضى از اين احاديث مانند حديث ابن عباس نيز به يازده طريق! و بعضى ديگر مانند حديث براء بن عازب به سه طريق نقل شده است.



    دانشمندانى كه به اين احاديث در كتب خود تصريح كرده‏اند، عده كثيرى هستند كه به عنوان نمونه از جمعى از آنها نام مى‏بريم:

    حافظ ابو نعيم اصفهانى در كتاب ما نزل من القرآن فى على (بنقل از خصائص صفحه 29).

    و ابو الحسن واحدى نيشابورى در اسباب النزول صفحه 150.

    و حافظ ابو سعيد سجستانى در كتاب الولايه (بنقل از كتاب طرائف).

    و ابن عساكر شافعى (بنا بنقل در المنثور جلد 2 صفحه 298) و فخر رازى در تفسير كبير خود جلد 3 صفحه 636.

    و ابو اسحاق حموينى در فرائد السمطين.

    و ابن صباغ مالكى در فصول المهمة صفحه 27.

    و جلال الدين سيوطى در در المنثور جلد 2 صفحه 298.



    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )
    5

    ادامه در صفحه بعد....

    ویرایش توسط parvaz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۳:۴۳

    http://www.askquran.ir/image...zbknnl8215.gif

    آسمان ذهن کبوتر آبیست


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    2,758
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    255

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم-صفحه6




    تفسير نمونه، ج‏5، ص: 6

    و قاضى شوكانى در فتح القدير جلد سوم صفحه 57.
    و شهاب الدين آلوسى شافعى در روح المعانى جلد 6 صفحه 172.
    و شيخ سليمان قندوزى حنفى در ينابيع المودة صفحه 120.
    و بدر الدين حنفى در عمدة القارى في شرح صحيح البخارى جلد 8 صفحه 584.
    و شيخ محمد عبده مصري در تفسير المنار جلد 6 صفحه 463.
    و حافظ ابن مردويه (متوفاى 416) (بنا به نقل سيوطى در در المنثور) و جمع كثيرى ديگر اين شان نزول را براى آيه فوق نقل كرده‏اند.

    اشتباه نشود منظور اين نيست كه دانشمندان و مفسران فوق نزول اين آيه را درباره على ع پذيرفته ‏اند بلكه منظور اين است كه روايات مربوط به اين مطلب را در كتب خود نقل كرده‏اند، اگر چه پس از نقل اين روايت معروف آنها به خاطر ترس از شرائط خاص محيط خود، و يا به خاطر پيشداوريهاى نادرستى كه جلو قضاوت صحيح را در اينگونه مباحث مى‏گيرد، از پذيرفتن آن خوددارى كرده‏اند، بلكه گاهى كوشيده‏اند تا آنجا كه ممكن است آن را كم رنگ و كم اهميت جلوه دهند، مثلا فخر رازى كه تعصب او در مسائل خاص مذهبى معروف و مشهور است براى كم اهميت دادن اين شان نزول آن را دهمين احتمال آيه قرار داده و 9 احتمال ديگر كه غالبا بسيار سست و واهى و بى ارزش است قبل از آن آورده است!.
    از فخر رازى زياد تعجب نمى‏كنيم، زيرا روش او در همه جا چنين است، تعجب از نويسندگان روشن‏فكرى همچون سيد قطب در تفسير" في ظلال" و محمد رشيد رضا در تفسير" المنار" داريم كه يا اصلا سخني از اين شان نزول كه انواع كتابها را پركرده است به ميان نياورده‏اند، يا بسيار كم اهميت جلوه داده‏اند به طورى كه به هيچ وجه جلب توجه نكند، آيا محيط آنها اجازه بيان حقيقت را نمى‏داده و يا پوششهاى فكرى تعصب‏آميز بيش از آن بوده است كه برق روشنفكرى در اعماق آن نفوذ كند و پرده‏ها را كنار زند؟! نمى‏دانيم.

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )
    6

    ادامه در صفحه بعد....

    ویرایش توسط parvaz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۳:۴۴

    http://www.askquran.ir/image...zbknnl8215.gif

    آسمان ذهن کبوتر آبیست


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    2,758
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    255

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم-صفحه7





    تفسير نمونه، ج‏5، ص: 7


    ولى جمعى ديگر نزول آيه را در مورد علي ع مسلم دانسته‏اند، اما در اينكه دلالت بر مساله ولايت و خلافت دارد ترديد نموده‏اند كه اشكال و پاسخ آنها را بزودى بخواست خدا خواهيم شنيد.

    به هر حال همانطور كه در بالا گفتيم رواياتى كه در اين زمينه در كتب معروف اهل تسنن- تا چه رسد به كتب شيعه- نقل شده، بيش از آن است كه بتوان آنها را انكار كرد، و يا به سادگى از آن گذشت نمي‏دانيم چرا درباره شان نزول ساير آيات قرآن به يك يا دو حديث قناعت مى‏شود اما درباره شان نزول اين آيه اينهمه روايت كافى نيست، آيا اين آيه خصوصيتى دارد كه در ساير آيات نيست؟ و آيا براى اينهمه سختگيرى در مورد اين آيه دليل منطقى مى‏توان يافت؟

    موضوع ديگرى كه در اينجا يادآورى آن ضرورت دارد اين است كه رواياتى كه در بالا ذكر كرديم تنها رواياتى بود كه در زمينه نزول آيه درباره على ع وارد شده است (يعنى رواياتي مربوط به شان نزول آيه بود) و گرنه رواياتى كه درباره جريان غدير خم و خطبه پيامبر ص و معرفى على به عنوان وصى و ولى نقل شده به مراتب بيش از آن است، تا آنجا كه نويسنده محقق علامه امينى در" الغدير" حديث غدير را از 110 نفر از صحابه و ياران پيامبر ص و با اسناد و مدارك و از 84 نفر از تابعين و از 360 دانشمند و كتاب معروف اسلامى نقل كرده است كه نشان مى‏دهد حديث مزبور يكى از قطعى‏ترين روايات متواتر است و اگر كسى در تواتر اين روايت شك و ترديد كند. بايد گفت كه او هيچ روايت متواترى را نمى‏تواند بپذيرد.
    چون بحث درباره همه رواياتي كه در" شان نزول آيه" وارد شده و همچنين درباره تمام رواياتي كه در مورد حديث غدير نقل شده نياز به نوشتن كتاب قطورى دارد و ما را از طرز نوشتن تفسير خارج مى‏سازد بهمين اندازه قناعت كرده، و كسانى را كه مى‏خواهند مطالعه بيشترى در اين زمينه كنند به كتابهاى" الدر المنثور"


    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )
    7

    ادامه در صفحه بعد....

    ویرایش توسط parvaz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۳:۴۴

    http://www.askquran.ir/image...zbknnl8215.gif

    آسمان ذهن کبوتر آبیست


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    2,758
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    255

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم-صفحه8




    تفسير نمونه، ج‏5، ص: 8


    "سيوطى" و" الغدير" علامه اميني و" احقاق الحق" قاضى نور اللَّه شوشترى و" المراجعات" شرف الدين و" دلائل الصدق" محمد حسن مظفر ارجاع مى‏دهيم.
    خلاصه جريان غدير
    در روايات فراوانى كه در اين زمينه نقل شده در عين اينكه همه يك حادثه را تعقيب مى‏كند، تعبيرات گوناگونى وجود دارد، بعضى از روايات بسيار مفصل و طولانى و بعضى مختصر و فشرده است، بعضى از روايات گوشه‏اى از حادثه را نقل مى‏كند و بعضى گوشه ديگر را ولى از مجموع اين روايات و همچنين تواريخ اسلامى و ملاحظه قرائن و شرائط و محيط و محل چنين استفاده مى‏شود كه:
    در آخرين سال عمر پيامبر مراسم حجة الوداع، با شكوه هر چه تمامتر در حضور پيامبر ص به پايان رسيد، قلبها در هاله‏اى از روحانيت فرو رفته بود، و لذت معنوى اين عبادت بزرگ هنوز در ذائقه جانها انعكاس داشت.
    ياران پيامبر ص كه عدد آنها فوق العاده زياد بود، از خوشحالى درك اين فيض و سعادت بزرگ در پوست نمى‏گنجيدند «1».
    نه تنها مردم به مدينه در اين سفر، پيامبر ص را همراهى مى‏كردند بلكه مسلمانان نقاط مختلف جزيره عربستان نيز براى كسب يك افتخار تاريخى بزرگ به همراه پيامبر ص بودند.
    آفتاب حجاز آتش بر كوه‏ها و دره‏ها مى‏پاشيد، اما شيرينى اين سفر روحانى بى‏نظير، همه چيز را آسان مى‏كرد، ظهر نزديك شده بود، كم كم سرزمين جحفه‏...
    __________________________________________________
    (1) تعداد همراهان پيامبر ص را بعضى 90 هزار و بعضى 114 هزار و بعضى 120 هزار و بعضى 124 هزار نوشته‏اند. [.....]


    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )
    8

    ادامه در صفحه بعد....


    ویرایش توسط parvaz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۳:۴۵

    http://www.askquran.ir/image...zbknnl8215.gif

    آسمان ذهن کبوتر آبیست


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    2,758
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    255

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم-صفحه9




    تفسير نمونه، ج‏5، ص: 9


    و سپس بيابانهاى خشك و سوزان" غدير خم" از دور نمايان مى‏شد.
    اينجا در حقيقت چهارراهى است كه مردم سرزمين حجاز را از هم جدا مى‏كند، راهى به سوى مدينه در شمال، و راهى به سوى عراق در شرق، و راهى به سوى غرب و سرزمين مصر و راهى به سوى سرزمين يمن در جنوب پيش مى‏رود و در همين جا بايد آخرين خاطره و مهمترين فصل اين سفر بزرگ انجام پذيرد، و مسلمانان با دريافت آخرين دستور كه در حقيقت نقطه پايانى در ماموريتهاى موفقيت آميز پيامبر ص بود از هم جدا شوند.
    روز پنجشنبه سال دهم هجرت بود، و درست هشت روز از عيد قربان مى‏گذشت، ناگهان دستور توقف از طرف پيامبر ص به همراهان داده شد، مسلمانان با صداى بلند، آنهايى را كه در پيشاپيش قافله در حركت بودند به بازگشت دعوت كردند، و مهلت دادند تا عقب افتادگان نيز برسند، خورشيد از خط نصف النهار گذشت، مؤذن پيامبر ص با صداى اللَّه اكبر مردم را به نماز ظهر دعوت كرد، مردم به سرعت آماده نماز مى‏شدند، اما هوا بقدرى داغ بود كه بعضى مجبور بودند، قسمتى از عباى خود را به زير پا و طرف ديگر آن را به روى سر بيفكنند، در غير اين صورت ريگهاى داغ بيابان و اشعه آفتاب، پا و سر آنها را ناراحت مى‏كرد.
    نه سايبانى در صحرا به چشم مى‏خورد و نه سبزه و گياه و درختى، جز تعدادى درخت لخت و عريان بيابانى كه با گرما، با سرسختى مبارزه مى‏كردند.
    جمعى به همين چند درخت پناه برده بودند، پارچه‏اى بر يكى از اين درختان برهنه افكندند و سايبانى براى پيامبر ص ترتيب دادند، ولى بادهاى داغ به زير اين سايبان مى‏خزيد و گرماى سوزان آفتاب را در زير آن پخش مى‏كرد.
    نماز ظهر تمام شد.
    مسلمانان تصميم داشتند فورا به خيمه‏هاى كوچكى كه با خود حمل مى‏كردند...

    تفسیر نمونه ـ جلد پنجم ( مدیریت: parvaz )
    9

    ادامه در صفحه بعد....


    ویرایش توسط parvaz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۳:۴۵

    http://www.askquran.ir/image...zbknnl8215.gif

    آسمان ذهن کبوتر آبیست


صفحه 1 از 46 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

لطيف ، يعنى چه ؟, مواهب الهى بر مسيح, نخستين مهاجران اسلام, چرا افراد لجوج به راه نمى‏ آيند؟, همواره در راه مصلحان مشكلات بوده, آيه تبليغ, آيا آزر پدر ابراهيم بود ؟, آيا حديث غدیر در همه كتب صحاح نقل شده؟!, آيا دو ولى در يك زمان ممكن است ؟, آيا رستاخيز براى حيوانات هم وجود دارد ؟, آيا ظلمت از مخلوقات است ؟, آيا ظلمت از مخلوقات است؟, انتخاب پيامبر به دست خدا است؟, انتخاب جانشين نقطه پايان رسالت, اهميت فرزندان صالح در معرفى شخصيت انسان, اهميت كعبه, اهميت نماز, اجل مسمى چيست ؟, احكام قطعى درباره شراب, احكام صيد در حال احرام, ارتباط ايمان به قرآن و ايمان به آخرت, اسلام يك آئين جهانى است, بديع يعنى چه ؟, بزرگترين ظلم, تفسیر نمونه جلد پنجم, جهان‌ گردی‌, خلاصه جريان غدير, خاموشی‌ (سکوت‌), دلائل توحيد در آسمانها, دورى از مجالس اهل باطل, داستان نزول مائده بر حواريون, سوگند و كفاره سوگند, سوره مائده آيه 67, سوره انعام, سوره انعام سوره مبارزه, سرانجام زندگى اندرزناپذيران, شرح صدر چيست ؟, عيد چيست ؟, غديردر قرآن

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود