صفحه 1 از 45 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد ششم ( مدیریت : Moamma )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد ششم ( مدیریت : Moamma )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد ششم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم Moamma که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.

    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۳:۵۰

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏







    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب


    تفسير نمونه، ج‏6، ص: 2

    [جلد ششم‏]
    [ادامه سوره أنعام‏]

    [سوره الأنعام (6): آيه 141]
    وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (141)


    ترجمه:
    141- او است كه باغهاى معروش (باغهايى كه درختانش روى داربستها قرار مى‏گيرند) و باغهاى غير معروش (درختانى كه نياز به داربست ندارند) آفريد، و همچنين نخل و انواع زراعت را كه از نظر ميوه و طعم با هم متفاوتند و (نيز) درخت زيتون و انار را كه از جهتى با هم شبيه و از جهتى تفاوت دارند (برگ و ساختمان ظاهريشان شبيه يكديگر است در حالى كه طعم ميوه آنها فوق العاده متفاوت) از ميوه آن به هنگامى كه به ثمر مى‏نشيند بخوريد و حق آن را به هنگام درو بپردازيد، اسراف نكنيد كه خداوند مسرفين را دوست نمى‏دارد.


    تفسير: يك درس بزرگ توحيد

    در اين آيه به چند موضوع اشاره شده است كه هر كدام در حقيقت نتيجه ديگرى است.
    نخست مى‏گويد:" خداوند همان كسى است كه انواع باغها و زراعتها با درختان گوناگون آفريده است كه بعضى روى داربستها قرار گرفته، و با منظره

    ادامه در صفحه بعد ...


    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب

    تفسير نمونه، ج‏6، ص: 3

    ...بديع و دل‏انگيز خود چشمها را متوجه خويش مى‏سازند، و با ميوه‏هاى لذيذ و پر- بركت كام انسان را شيرين مى‏كنند، و بعضى بدون احتياج به داربست بر سر پا ايستاده و سايه بر سر آدميان گسترده، و با ميوه‏هاى گوناگون به تغذيه انسان خدمت مى‏كنند"
    (وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ).


    مفسران در تفسير كلمه" معروش" و" غير معروش" سه احتمال داده‏اند:

    1- همان كه در بالا به آن اشاره شد، يعنى درختانى كه روى پاى خود نمى‏ايستند و نياز به داربست دارند، و درختانى كه بدون نياز به داربست روى پاى خود مى‏ايستند. (زيرا" عرش" در لغت به معنى برافراشتن و هر موجود برافراشته است و به همين جهت به سقف و يا تخت پايه بلند، عرش گفته مى‏شود).

    2- منظور از معروش درخت اهلى است كه به وسيله ديوار و امثال آن در باغها حفاظت مى‏شود و" غير معروش" درختان بيابانى و جنگلى و كوهستانى است.

    3-" معروش" درختى است كه بر سر پا ايستاده و يا به روى زمين بلند شده اما" غير معروش" درختى است كه به روى زمين مى‏خوابد و پهن مى‏شود.

    ولى معنى اول مناسبتر به نظر مى‏رسد، و شايد ذكر" معروشات" در آغاز سخن به خاطر ساختمان عجيب و شگفت‏انگيز اين گونه درختان است، يك نگاه كوتاه به درخت انگور و ساقه و شاخه پر پيچ و خم آن، كه با قلابهاى مخصوصى مجهز است، و خود را به اشياء اطراف مى‏چسباند تا كمر راست كند، شاهد اين اين مدعا است.

    سپس اشاره به دو قسمت از باغها و جنات كرده مى‏گويد:" و همچنين درختان نخل و زراعت را آفريد" (وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ).
    ذكر اين دو بالخصوص به خاطر آن است كه از اهميت ويژه‏اى در زندگانى بشر و تغذيه او برخوردارند (توجه داشته باشيد كه" جنت" هم به باغ و هم


    ادامه در صفحه بعد ...

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۳:۲۶

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب

    تفسير نمونه، ج‏6، ص: 4
    ..به زمينهاى پوشيده از زراعت گفته مى‏شود).

    بعد اضافه مى‏كند كه" اين درختان از نظر ميوه و طعم با هم متفاوتند يعنى با اينكه از زمين واحدى مى‏رويند هر كدام طعم و عطر و خاصيتى مخصوص به خود دارند، كه در ديگرى ديده نمى‏شود" (مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ) «1».

    سپس اشاره به دو قسمت ديگر از ميوه‏هايى مى‏كند كه فوق العاده مفيد و داراى ارزش حياتى هستند، و مى‏گويد:" همچنين زيتون و انار" (وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ) انتخاب اين دو، ظاهرا به خاطر آن است كه اين دو درخت در عين اينكه از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر ميوه و خاصيت غذايى بسيار با هم متفاوتند لذا بلافاصله مى‏فرمايد" هم با يكديگر شبيهند و هم غير شبيه" (مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ) «2»

    پس از ذكر اين همه نعمتهاى گوناگون، پروردگار مى‏گويد:" از ميوه آنها به هنگامى كه به ثمر نشست، بخوريد ولى فراموش نكنيد كه به هنگام چيدن، حق آن را بايد ادا كنيد" (كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ).

    و در پايان، فرمان مى‏دهد كه" اسراف نكنيد، زيرا خداوند مسرفان را دوست نمى‏دارد" (وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ).


    " اسراف" به معنى تجاوز از حد اعتدال است، و اين جمله مى‏تواند اشاره به عدم اسراف در خوردن و يا عدم اسراف در بخشش بوده باشد، زيرا پاره‏اى از اشخاص به قدرى دست و دل‏بازند كه هر چه دارند به اين و آن مى‏دهند و خود و فرزندانشان معطل مى‏مانند.

    __________________________________________________

    (1) اكل (با ضم الف و سكون يا ضم كاف) به معنى چيزى است كه خورده مى‏شود (از ماده اكل به معنى خوردن)
    (2) در اين باره ذيل آيه 99 همين سوره نيز در جلد پنجم توضيحى گذشت.

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب
    تفسير نمونه، ج‏6، ص: 5


    در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:


    1- پيوند آيه با آيات قبل- در آيات گذشته از اين سوره، سخن از احكام خرافى بت پرستان در ميان بود، كه از زراعت و چهارپايان نصيبى براى خدا قرار مى‏دادند، و عقيده داشتند كه اين سهام بايد به شكل مخصوصى مصرف گردد، و سوار شدن بر پشت بعضى از چهارپايان را تحريم مى‏كردند و بچه‏هاى خود را براى بعضى از بتها قربانى مى‏نمودند.
    آيه فوق و آيه‏اى كه بعد از اين مى‏آيد در حقيقت پاسخى به تمام اين احكام خرافى است، زيرا صريحا مى‏گويد:
    خالق تمام اين نعمتها خدا است، او است كه همه اين درختان و چهارپايان و زراعتها را آفريده است و هم او است كه دستور داده از آنها بهره گيريد و اسراف نكنيد، بنا بر اين غير او نه حق" تحريم" دارد و نه حق" تحليل".


    2- در اينكه جمله اذا اثمر (هنگامى كه ميوه دهد) با ذكر كلمه" ثمره" قبل از آن چه منظورى را تعقيب مى‏كند، در ميان مفسران گفتگو است، ولى ظاهرا هدف از اين جمله اين است كه به مجرد اينكه ميوه بر درختان، و خوشه و دانه در زراعت آشكار شود، بهره گرفتن از آنها مباح و جائز است، اگر چه حق مستمندان هنوز پرداخته نشده است و اين حق را تنها در موقع چيدن ميوه و در درو كردن (يوم الحصاد) بايد پرداخت (دقت كنيد).


    3- منظور از اين حق كه به هنگام درو بايد پرداخت چيست؟ بعضى معتقدند همان زكات واجب، يعنى يك دهم و يك بيستم است، ولى با توجه به اينكه اين سوره در مكه نازل شده و حكم زكات در سال دوم هجرت و يا بعد از آن در مدينه...

    ادامه در صفحه بعد ...

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۳/۱۰ در ساعت ۰۸:۴۴

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب


    تفسير نمونه، ج‏6، ص: 6

    ...نازل گرديده است، چنين احتمالى بسيار بعيد به نظر مى‏رسد.

    در روايات فراوانى كه از اهل بيت (ع) به ما رسيده و همچنين در بسيارى از روايات اهل تسنن اين حق، غير از زكات معرفى شده و منظور از آن چيزى است كه بهنگام حضور مستمند در موقع چيدن ميوه و يا درو كردن زراعت به او داده مى‏شود، و حد معين و ثابتى ندارد «1».

    و در اين صورت آيا اين حكم واجب است يا مستحبّ، بعضى معتقدند كه يك حكم وجوبى است كه قبل از تشريع حكم زكات بر مسلمانان لازم بوده ولى بعد از نزول آيه زكات، اين حكم منسوخ شد، و حكم زكات با حد و حدود معينش به جاى آن نشست.

    ولى از روايات اهل بيت (ع) استفاده مى‏شود كه اين حكم نسخ نشده و به عنوان يك حكم استحبابى هم اكنون به قوت خود باقى است.

    4- تعبير به كلمه" يوم" ممكن است اشاره به اين باشد كه چيدن ميوه‏ها و درو كردن زراعتها بهتر است در روز انجام گيرد، اگر چه مستمندان حاضر شوند و قسمتى به آنها داده شود، نه اينكه بعضى از افراد بخيل، شبانه اين كار را بكنند، تا كسى با خبر نشود، در رواياتى كه از طرق اهل بيت ع به ما رسيده نيز روى اين موضوع تاكيد شده است «2».
    __________________________________________________
    (1) روايات مربوط به اين موضوع را صاحب وسائل در كتاب زكات ابواب زكات غلات در باب 13 و بيهقى در كتاب سنن جلد 4 صفحه 132 آورده است.
    (2) در اين باره به كتاب وسائل الشيعه كتاب الزكاة ابواب زكاة الغلات باب كراهة الحصاد و الجذاذ ... بالليل مراجعه شود. (ج 6 صفحه 136)
    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۶:۱۴ دلیل: اصلاح فونت

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب
    تفسير نمونه، ج‏6، ص: 7


    [سوره الأنعام (6): آيات 142 تا 144]

    وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (142)
    ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَيَيْنِ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ (143)
    وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَيَيْنِ أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهذا فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (144)

    ترجمه:
    142- (و او كسى است كه) از چهارپايان براى شما حيوانات باربر و حيوانات كوچك آفريد، از آنچه او به شما روزى داده است بخوريد و از گامهاى شيطان پيروى ننمائيد كه او دشمن آشكار شما است.

    143- هشت جفت از چهارپايان (براى شما آفريد) از ميش دو جفت و از بز دو جفت بگو آيا خداوند نرهاى آنها را حرام كرده يا ماده‏ها را؟ يا آنچه رحم ماده‏هاى آنها در برگرفته؟ اگر راست مى‏گوئيد (و بر تحريم آنها دليلى داريد) به من خبر دهيد.

    144- و از شتر دو زوج، و از گاو هم دو زوج، (براى شما آفريد) بگو كداميك از اينها را خدا حرام كرده است؟ نرها را يا ماده‏ها را؟ و يا آنچه رحم ماده‏ها را در برگرفته؟ و آيا شما گواه (اين تحريم) بوديد، هنگامى كه خدا به اين موضوع توصيه كرد؟ بنا بر اين چه كسى ستمكارتر است از آنها كه بر خدا دروغ مى‏بندند، تا مردم را از روى جهل گمراه سازند، خداوند هيچگاه ستمگران را هدايت نخواهد كرد!.

    ادامه در صفحه بعد ...


    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب
    تفسير نمونه، ج‏6، ص: 8
    تفسير:
    اين آيات همانطور كه اشاره شد در پى نفى احكام خرافى مشركان در زمينه زراعت و چهارپايان است، در آيه قبل سخن از انواع زراعتها و ميوه‏هاى خداداد در ميان بود، و در اين آيات درباره حيوانات حلال گوشت و خدمات آنها سخن مى‏گويد.

    نخست مى‏گويد:" خداوند كسى است كه از چهارپايان براى شما حيوانات بزرگ و باربر و حيوانات كوچك آفريد" (وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً) «1».

    " حمولة" به معنى جمع است، و چنان كه علماى لغت گفته‏اند، مفرد از جنس خود ندارد، و به معنى حيوانات بزرگ باربر مانند شتر و اسب و نظاير آنها است.

    " فرش" به همان معنى معروف است، ولى در اينجا به معنى گوسفند و نظير آن از حيوانات كوچك تفسير شده است و ظاهرا نكته‏اش اين است كه اينگونه حيوانات بسيار به زمين نزديك هستند، و در برابر حيوانات بزرگ باربر همانند فرشى محسوب مى‏شوند، هر گاه به بيابانى كه گوسفندانى در آن مشغول چرا هستند از دور بنگريم درست به فرشى مى‏مانند كه روى زمين گسترده شده است، در حالى كه گله شتران هيچگاه از دور چنين منظره‏اى ندارد.

    تقابل" حمولة" با" فرش" نيز اين معنى را تاييد مى‏كند.

    اين احتمال را نيز بعضى از مفسران داده‏اند كه منظور از اين كلمه، فرشهايى است كه مردم از حيوانات درست مى‏كنند، يعنى بسيارى از حيوانات هم براى باربرى مورد استفاده قرار مى‏گيرند و هم براى تهيه فرش، ولى احتمال اول نزديكتر به معنى آيه است.
    __________________________________________________
    (1)" واو" در آغاز اين آيه، واو عاطفه است ما بعد آن به" جنات" كه در آيه قبل است عطف شده است. [.....]

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب

    تفسير نمونه، ج‏6، ص:9

    سپس چنين نتيجه مى‏گيرد، اكنون كه همه اينها مخلوق خدا است و حكم آن به دست اوست، به شما فرمان مى‏دهد كه" از آنچه او به شما روزى داده است بخوريد"
    (كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ).


    اينكه نمى‏گويد از اين حيوانات بخوريد، بلكه مى‏گويد از آنچه به شما داده است تناول كنيد، به خاطر آن است كه حيوانات حلال گوشت منحصر به چهارپايان نيستند، بلكه حيوانات ديگرى نيز حلال‏گوشتند كه در جمله فوق از آنها ذكرى نشده است.

    و براى تاكيد اين سخن و ابطال احكام خرافى مشركان، مى‏فرمايد:" از گامهاى شيطان پيروى نكنيد، كه او دشمن آشكار شما است" (دشمنى كه از آغاز خلقت آدم با شما اعلان جنگ داده است) (وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ).

    اشاره به اينكه اينگونه احكام و مقررات بى‏دليل كه صرفا از پندارهاى خام و هوى و هوسها و جهل و نادانى سرچشمه گرفته، يك سلسله وسوسه‏هاى شيطانى بيش نيست، كه شما را گام به گام از حق دور كرده و در بيراهه‏ها سرگردان مى‏سازد.

    در ذيل آيه 168 سوره بقره درباره اين جمله توضيح جالبى داده شد.

    در آيه بعد به عنوان توضيح، قسمتى از حيوانات حلال گوشت و قسمتى از حيواناتى را كه هم باربرند و هم براى تغذيه انسان قابل استفاده‏اند، شرح مى‏دهد و مى‏گويد:" خداوند هشت جفت از چهارپايان را براى شما آفريد، از گوسفند و ميش يك جفت (نر و ماده) و از بز يك جفت (نر و ماده)" (ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ «1» مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ).

    __________________________________________________
    (1)" ازواج" جمع" زوج" در لغت به معنى جفت است، ولى بايد توجه داشت كه گاهى به مجموع دو حيوان نر و ماده گفته مى‏شود، و گاهى به هر يك از دو زوج نيز گفته مى‏شود، و لذا به مجموع آنها زوجين مى‏گويند، و اينكه در آيه فوق اشاره به هشت زوج شده منظور از آن چهار نوع حيوان نر و چهار نوع حيوان ماده است، اين احتمال نيز در آيه داده شده است كه منظور از آن جفتهاى حيوانات اهلى و وحشى بوده باشد، يعنى نر و ماده گوسفند اهلى و وحشى و همچنين.

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





صفحه 1 از 45 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تفسیر سوره مبارکه نور (مدیر بحث :Moamma)
    توسط askari110 در انجمن سوره ها
    پاسخ: 703
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۳/۰۹, ۲۲:۳۱

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود