صفحه 1 از 46 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد هفتم ( مدیریت : .:طهورا:. )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد هفتم ( مدیریت : .:طهورا:. )






    سلام

    در این تاپیک متن جلد هفتم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم .:طهورا:. که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.



    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۴:۱۶

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏







    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    68
    آپلود
    1
    گالری
    66



    تفسير نمونه، ج‏7، ص: 3

    سوره اعراف‏

    [سوره الأعراف (7): آيات 172 تا 174]


    وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ (172)


    أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ (173)


    وَ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (174)


    ترجمه:

    172- به خاطر بياور زمانى را كه پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خويشتن ساخت (و فرمود آيا من پروردگار شما نيستم؟! گفتند آرى، گواهى مى‏دهيم (چرا چنين كرد؟) براى اينكه در روز رستاخيز نگوئيد ما از اين غافل بوديم (و از پيمان فطرى توحيد و خداشناسى بى‏خبر).


    173- يا نگوئيد پدران ما قبل از ما بت پرستى را اختيار كردند و ما هم فرزندانى بعد از آنها بوديم (و چاره‏اى جز پيروى از آنان نداشتيم) آيا ما را به آنچه باطل‏گرايان انجام دادند مجازات مى‏كنى.


    174- و اينچنين آيات را توضيح مى‏دهيم و شايد به سوى حق باز گردند (و بدانند نداى توحيد در درون جانشان از روز نخست بوده است).

    ویرایش توسط .:طهورا:. : ۱۳۸۹/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۴:۵۵
    «و فدت علی الکریم بغیر زادٍ
    من الحسنات والقلب السلیم
    و حمل الزاد اقبح کل شیٍ
    اذا کان الوفود علی الکریم.»

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    68
    آپلود
    1
    گالری
    66



    تفسير نمونه، ج‏7، ص: 4
    تفسير:
    پيمان نخستين و عالم ذر
    آيات فوق در حقيقت اشاره‏اى به" توحيد فطرى" و وجود ايمان به خدا در اعماق روح آدمى است و به همين جهت بحثهايى را كه در آيات گذشته اين سوره در زمينه" توحيد استدلالى" بوده است تكميل مى‏كند.

    گرچه در تفسير اين آيه بحثها و گفتگوهاى فراوان و داغى در ميان مفسران به راه افتاده و احاديث گوناگونى در اين باره وارد شده ولى ما سعى مى‏كنيم نخست تفسير اجمالى آيه و بعد مهمترين بحثهاى مفسران و سپس انتخاب خودمان را به طور فشرده و مستدل در اينجا بياوريم.

    خداوند روى سخن را در اين آيه به پيامبر كرده، نخست چنين مى‏گويد:

    " به خاطر بياور موقعى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنها را بر گرفت و آشكار ساخت و آنها را گواه بر خويشتن نمود و از آنها پرسيد: آيا من پروردگار شما نيستم؟ آنها همگى گفتند آرى گواهى مى‏دهيم". (وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا).

    " ذرية" چنان كه دانشمندان لغت گفته‏اند در اصل به معنى" فرزندان كوچك و كم سن و سال" است، ولى غالبا به همه فرزندان گفته مى‏شود، گاهى به معنى مفرد و گاهى به معنى جمع استعمال مى‏گردد اما در اصل معنى جمعى دارد.

    در باره ريشه اصلى اين لغت احتمالات متعددى داده شده است بعضى آن را از" ذرء" (بر وزن زرع) به معنى آفرينش مى‏دانند بنا بر اين مفهوم اصلى" ذريه" با مفهوم مخلوق و آفريده شده برابر است.

    و بعضى آن را از" ذر" (بر وزن شر) كه به معنى موجودات بسيار كوچك
    «و فدت علی الکریم بغیر زادٍ
    من الحسنات والقلب السلیم
    و حمل الزاد اقبح کل شیٍ
    اذا کان الوفود علی الکریم.»

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    68
    آپلود
    1
    گالری
    66



    تفسير نمونه، ج‏7، ص: 5
    همانند ذرات غبار و مورچه‏هاى بسيار ريز مى‏باشد دانسته‏اند، از اين نظر كه فرزندان انسان نيز در ابتداء از نطفه بسيار كوچكى آغاز حيات مى‏كنند.

    سومين احتمال كه در باره آن داده شده اين است كه از ماده" ذرو" (بر وزن مرو) به معنى پراكنده ساختن گرفته شده و اينكه فرزندان انسان را ذريه گفته‏اند به خاطر آن است كه آنها پس از تكثير مثل به هر سو در روى زمين پراكنده مى‏شوند.

    سپس اشاره به هدف نهايى اين سؤال و جواب و گرفتن پيمان از فرزندان آدم در مسئله توحيد نموده مى‏فرمايد:" اين كار را خداوند به اين جهت انجام داد كه در روز قيامت نگوئيد ما از اين موضوع (توحيد و شناسايى خدا) غافل بوديم" (أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ) در آيه بعد اشاره به هدف ديگر اين پيمان كرده، و مى‏گويد:" اين پيمان را به خاطر آن گرفتيم كه نگوئيد: پدران ما پيش از ما بت‏پرست بودند و ما هم فرزندانى بعد از آنها بوديم و چاره‏اى جز تبعيت از آنها نداشتيم آيا ما را به گناه افراد بيهوده كار مجازات مى‏كنى" (أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ).

    آرى" اينگونه ما آيات را توضيح مى‏دهيم و روشن مى‏سازيم تا بدانند نور توحيد از آغاز در روح آنها بوده شايد با توجه به اين حقايق به سوى حق باز گردند" (وَ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ).


    توضيح و داورى در باره عالم ذر

    همان گونه كه ديديم آيات فوق سخن از پيمانى به ميان مى‏آورد كه به طور سربسته از فرزندان آدم گرفته شده، اما اينكه اين پيمان چگونه بوده است
    «و فدت علی الکریم بغیر زادٍ
    من الحسنات والقلب السلیم
    و حمل الزاد اقبح کل شیٍ
    اذا کان الوفود علی الکریم.»

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    68
    آپلود
    1
    گالری
    66



    تفسير نمونه، ج‏7، ص: 6

    توضيحى در باره جزئيات آن در متن آيه نيامده، ولى مفسران به اتكاء روايات فراوان و گوناگونى كه در ذيل اين آيات در منابع اسلامى نقل شده است نظراتى دارند كه از همه مهمتر دو نظر زير است:

    1- هنگامى كه آدم آفريده شد فرزندان آينده او تا آخرين فرد بشر از پشت او به صورت ذراتى بيرون آمدند (و طبق بعضى از روايات اين ذرات از گل آدم بيرون آمدند) آنها داراى عقل و شعور كافى براى شنيدن سخن و پاسخ گفتن بودند، در اين هنگام از طرف خداوند به آنها خطاب شد" أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ":" آيا پروردگار شما نيستم"؟! همگى در پاسخ گفتند:" بَلى‏ شَهِدْنا" آرى بر اين حقيقت همگى گواهيم.

    سپس همه اين ذرات به صلب آدم (يا به گل آدم) باز گشتند و به همين جهت اين عالم را" عالم ذر" و اين پيمان را" پيمان الست" مى‏نامند.
    بنا بر اين پيمان مزبور يك" پيمان تشريعى" و قرارداد خود آگاه در ميان انسانها و پروردگارشان بوده است.

    2- منظور از اين عالم و اين پيمان همان" عالم استعدادها" و" پيمان فطرت" و تكوين و آفرينش است، به اين ترتيب كه به هنگام خروج فرزندان آدم به صورت" نطفه" از صلب پدران به رحم مادران كه در آن هنگام ذراتى بيش نيستند خداوند استعداد و آمادگى براى حقيقت توحيد به آنها داده است، هم در نهاد و فطرتشان اين سر الهى به صورت يك حس درون ذاتى به وديعه گذارده شده است و هم در عقل و خردشان به صورت يك حقيقت خودآگاه!.

    بنا بر اين همه افراد بشر داراى روح توحيدند و سؤالى كه خداوند از آنها كرده به زبان تكوين و آفرينش است و پاسخى كه آنها داده‏اند نيز به همين زبان است.
    «و فدت علی الکریم بغیر زادٍ
    من الحسنات والقلب السلیم
    و حمل الزاد اقبح کل شیٍ
    اذا کان الوفود علی الکریم.»

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    68
    آپلود
    1
    گالری
    66



    تفسير نمونه، ج‏7، ص: 7

    اينگونه تعبيرها در گفتگوهاى روزانه نيز كم نيست مثلا مى‏گوئيم:" رنگ رخساره خبر مى‏دهد از سر درون" يا مى‏گوئيم:" چشمان به هم ريخته او مى‏گويد ديشب به خواب نرفته است"، از يكى از ادبا و خطباى عرب نقل مى‏كنند كه در سخنان خود چنين مى‏گفته است:" سل الارض من شق انهارك و غرس اشجارك و اينع ثمارك فان لم تجبك حوارا اجابتك اعتبارا":" از اين زمين بپرس چه كسى راه نهرهاى تو را گشوده؟ و درختانت را غرس كرده و ميوه‏هايت را رسانيده؟ اگر زمين با زبان معمولى به تو پاسخ نگويد به زبان حال جواب خواهد گفت".

    در قرآن مجيد نيز تعبير سخن گفتن در زمينه زبان حال در بعضى از آيات آمده است، مانند" فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ" (فصلت- 11):" خداوند به آسمان و زمين فرمود:" با ميل يا از روى اجبار بيائيد و سر بر فرمان نهيد آنها گفتند: ما از روى ميل آمديم و سر بر فرمان نهاديم".
    اين بود خلاصه دو نظر معروف در تفسير آيات فوق.

    ولى تفسير اول داراى اشكالاتى است كه ذيلا بيان مى‏شود:

    1- در متن آيات سخن از خارج شدن ذرات از پشت فرزندان آدم است نه خود آدم (مِنْ بَنِي آدَمَ- مِنْ ظُهُورِهِمْ- ذُرِّيَّتَهُمْ) در حالى كه تفسير اول از خود آدم يا از گل آدم سخن مى‏گويد.

    2- اگر اين پيمان با خود آگاهى كافى و عقل و شعور گرفته شده چگونه همگان آن را فراموش كرده‏اند و هيچكس آن را به خاطر نمى‏آورد؟ در حالى كه فاصله آن نسبت به زمان ما بيش از فاصله اين جهان با جهان ديگر و رستاخيز نيست با اينكه در آيات متعددى از قرآن مى‏خوانيم كه افراد انسان (اعم از بهشتيان و دوزخيان) در قيامت سرگذشتهاى دنيا را فراموش نكرده و به خوبى ياد دارند،

    ویرایش توسط .:طهورا:. : ۱۳۸۹/۰۳/۱۰ در ساعت ۱۵:۰۹
    «و فدت علی الکریم بغیر زادٍ
    من الحسنات والقلب السلیم
    و حمل الزاد اقبح کل شیٍ
    اذا کان الوفود علی الکریم.»

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    68
    آپلود
    1
    گالری
    66



    تفسير نمونه، ج‏7، ص: 8

    اين نسيان عمومى در مورد عالم ذر به هيچوجه قابل توجيه نيست.

    3- هدف از چنين پيمانى چه بوده است؟ اگر هدف اين بوده كه پيمان با يادآورى چنين پيمانى در راه حق گام نهند و جز راه خداشناسى نپويند بايد گفت چنين هدفى به هيچوجه از اين پيمان به دست نمى‏آيد زيرا همه آن را فراموش كرده و به اصطلاح به بستر" لا" خفته‏اند.
    و بدون چنين هدفى اين پيمان لغو و بيهوده به نظر مى‏رسد.

    4- اعتقاد به وجود چنين جهانى در واقع مستلزم قبول يك نوع تناسخ است زيرا مطابق اين تفسير بايد پذيرفت كه روح انسان قبل از تولد فعلى او يك بار ديگر در اين جهان گام گذارده است. و پس از طى دورانى كوتاه يا طولانى از اين جهان باز گشته است، و به اين ترتيب بسيارى از اشكالات تناسخ متوجه آن خواهد شد.

    ولى اگر تفسير دوم را بپذيريم هيچيك از اين ايرادها متوجه نخواهد شد زيرا سؤال و جواب و پيمان مزبور يك پيمان فطرى بوده است كه الان هم هر كس در درون جان خود آثار آن را مى‏يابد و حتى طبق تحقيقات روانشناسان اخير" حس مذهبى" يكى از احساسات اصيل روان ناخودآگاه انسانى است، و همين حس است كه بشر را در طول تاريخ به سوى خداشناسى رهنمون بوده و با وجود اين فطرت هيچگاه نمى‏تواند به اين عذر كه پدران ما بت‏پرست بودند توسل جويد فطرة اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها (روم- 30) تنها ايراد مهمى كه به تفسير دوم متوجه مى‏شود اين است كه سؤال و جواب در آن جنبه كنايى به خود مى‏گيرد، ولى با توجه به آنچه در بالا اشاره كرديم كه اين گونه تعبيرات در زبان عرب و همه زبانها وجود دارد، ايراد ديگرى متوجه آن نمى‏شود از همه تفاسير نزديكتر به نظر مى‏رسد.
    «و فدت علی الکریم بغیر زادٍ
    من الحسنات والقلب السلیم
    و حمل الزاد اقبح کل شیٍ
    اذا کان الوفود علی الکریم.»

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    68
    آپلود
    1
    گالری
    66



    تفسير نمونه، ج‏7، ص: 9

    عالم ذر در روايات اسلامى‏

    روايات فراوانى در منابع مختلف اسلامى در كتب شيعه و اهل تسنن در زمينه عالم ذر نقل شده است كه در بدو نظر به صورت يك روايت متواتر تصور مى‏شود مثلا در تفسير برهان 37 روايت و در تفسير نور الثقلين 30 روايت در ذيل آيات فوق نقل شده كه قسمتى از آن مشترك و قسمتى از آن متفاوت است و با توجه به تفاوت آنها شايد مجموعا از 40 روايت نيز متجاوز باشد.

    ولى اگر درست روايات را گروه‏بندى و تجزيه و تحليل كنيم و اسناد و محتواى آنها را بررسى نمائيم خواهيم ديد كه نمى‏توان روى آنها به عنوان يك روايت معتبر تا چه رسد به عنوان يك روايت متواتر تكيه كرد. (دقت كنيد!) بسيارى از اين روايات از" زراره" و تعدادى از" صالح بن سهل" و تعدادى از" ابو بصير" و تعدادى از" جابر" و تعدادى از" عبد اللَّه سنان" مى‏باشد روشن است كه هر گاه شخص واحد روايات متعددى به يك مضمون نقل كند همه در حكم يك روايت محسوب مى‏شود با توجه به اين موضوع تعداد روايات فوق از آن عدد كثيرى كه در ابتدا به نظر مى‏رسد تنزل مى‏نمايد و از 10 الى 20 روايت شايد تجاوز نمى‏كند. اين از نظر سند.

    اما از نظر مضمون و دلالت مفاهيم آنها كاملا با هم مختلف است بعضى موافق تفسير اول و بعضى موافق تفسير دوم است و بعضى با هيچكدام سازگار نيست مثلا رواياتى را كه" زرارة" نقل كرده است و تحت شماره 3 و 4 و 8 و 11 و 28 و 29 در تفسير برهان ذيل آيات مورد بحث نقل شده موافق تفسير اول است و آنچه در روايات" عبد اللَّه بن سنان" كه تحت شماره 7 و 12 در همان تفسير برهان ذكر شده اشاره به تفسير دوم مى‏كند.

    بعضى از اين روايات مبهم و پاره‏اى از آنها تعبيراتى دارد كه جز به صورت كنايه و به اصطلاح در شكل سمبوليك مفهوم نيست مانند روايت 18 و 23 كه
    «و فدت علی الکریم بغیر زادٍ
    من الحسنات والقلب السلیم
    و حمل الزاد اقبح کل شیٍ
    اذا کان الوفود علی الکریم.»

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    68
    آپلود
    1
    گالری
    66



    تفسير نمونه، ج‏7، ص: 10


    از" ابو سعيد خدرى" و" عبد اللَّه كلبى" در همان تفسير نقل شده است:
    در پاره‏اى از روايات مزبور تنها اشاره به ارواح بنى آدم شده (مانند روايت مفضل كه تحت شماره 20 ذكر شده است).
    به علاوه روايات فوق بعضى داراى سند معتبر و بعضى فاقد سند مى‏باشند.

    بنا بر اين و با توجه به متعارض بودن روايات فوق نمى‏توانيم روى آنها به عنوان يك مدرك معتبر تكيه كنيم و يا لا اقل همانگونه كه بزرگان علماء در اين قبيل موارد مى‏گويند علم و فهم اين روايات را بايد به صاحبان آنها واگذاريم و از هر گونه قضاوت پيرامون آنها خوددارى كنيم.

    در اينصورت ما مى‏مانيم و متن آياتى كه در قرآن آمده است و همانگونه كه گفتيم تفسير دوم با آيات سازگارتر است.
    و اگر روش بحث تفسيرى ما اجازه مى‏داد همه گروه‏هاى اين روايات را بطور مشروح ذكر و مورد بررسى قرار مى‏داديم تا آنچه در بالا ذكر كرديم آشكارتر گردد ولى علاقمندان مى‏توانند به تفسير" نور الثقلين" و" برهان" و" بحار الانوار" مراجعه كرده و بر اساس بحث فوق به گروه‏بندى و بررسى اسناد و محتواى آنها بپردازند.

    «و فدت علی الکریم بغیر زادٍ
    من الحسنات والقلب السلیم
    و حمل الزاد اقبح کل شیٍ
    اذا کان الوفود علی الکریم.»

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


صفحه 1 از 46 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه ماههاى حرام, فلسفه خودسازى فردى, قرآن و قيام مهدى (عليه‏السلام‏), كى قيامت بر پا مى ‏شود ؟, كيفر ثروت‏ اندوزان!, كيفر ثروت‏اندوزان!, مقدرات و كوششهاى ما, منظور از فتنه و فساد كبير چيست ؟, منظور از هدايت و دين حق چيست ؟, منظور از ذى القربى چيست ؟, ماجرای تبعید ابوذر چیست؟, چرا اين سوره توبه بسم الله ندارد ؟, نشانه ‏هاى دوزخيان!, هدف نهايى تهيه سلاح, هدف از افزايش قدرت جنگى, هدف جهاد, وظيفه ما در برابر اهل كتاب, يك واقعيت تاريخى كه بعضى سعى دارند آنرا بپوشانند, پنج صفت ويژه مؤمنان, آيا فرشتگان در غزوه بدر جنگيدند؟, آيا گرفتن فداء منطقى و عادلانه است ؟, آيا شيطان از طريق وسوسه ظاهر میشود ؟, افزايش قدرت جنگى و هدف آن, انفال چيست؟, انتظار يعنى آماده باش كامل, ايمان و آرامش, ابو ذر و اشتراكيت, احكام اسراى جنگى, ارث در نظام قوانين اسلام, اسم أعظم خدا, اسماء حسنى چيست ؟, بلعم باعورا, تفسیر نمونه جلد هفتم, جامعترين آيه اخلاقى, جزيه چيست؟, خمس يك دستور مهم اسلامى, خودياري هاى اجتماعى‏, خودسازى فردى‏, خيانت و سرچشمه آن, داستان يار غار پیامبراکرم ص, روايات اسلامى پيرامون ظهور مهدى (ع), سوره الأعراف, سوره توبه, شش دستور در زمينه جهاد!, صفات هميشگى منافقان, عالم ذر, عزير كيست ؟

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود