صفحه 1 از 41 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )






    سلام

    در این تاپیک متن جلد هشتم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم ریحانه که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.



    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت ۰۶:۳۶

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏







    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    بسمه تعالی

    انگيزه نگارش اين تفسير

    با گسترش بيدارى و آگاهى در همه سطوح، با بيدار شدن حسّ كنجكاوى براى درك مسائل اسلامى در همه طبقات، و با احساس نياز شديد به فهم حقايق تعليمات اسلامى كه امروز به دلائل مختلف صورت گرفته، اين بحث در ميان عموم طبقات مخصوصاً نسل جوان پيدا شده است: اگر بخواهيم اسلام را بهتر و عميق تر بشناسيم، و از سرچشمه تعليمات آن سيراب شويم، چه بايد كرد؟!

    در پاسخ اين سؤال به آنها، اين جواب داده مى شود: اصيل ترين منابع اسلامى، «قرآن» است، كه به صورت دست نخورده، و بدون هيچ كم و كاست، از پيامبر(صلى الله عليه وآله)به دست ما رسيده، و زبان گوياى وحى در آن منعكس است، قبل از هر چيز آن را بخوانيد، و در آن بينديشيد.
    فوراً سؤال مى كنند: براى فارسى زبانان مطالعه كدام تفسير بهتر است؟
    بدون شك، تفاسير ارزنده اى در زبان فارسى، از ديروز و امروز، داريم. ولى عدم آشنائى به نثر آنها، و يا سنگين بودن مطالبشان، سبب شده كه براى گروهى قابل هضم نباشند (به جز كمى از تفاسير كه اين اشكالات را توانسته اند حلّ كنند).

    اين موضوع، سبب شد: با همكارى و دستيارى «جمعى از آقايان فضلاء» آستين را بالا زنيم، و تفسيرى روان، دور از اصطلاحات پيچيده علمى، دور از شرح اختلافات مفسران، و در عين حال پرمغز، و بر اساس نيازها و دريافت هاى روز، تهيه و در اختيار عموم گذاريم.

    از سوى ديگر، براى اين كه: «خواص» و «فضلاء» نيز، بتوانند از آن بهره گيرند، حداكثرِ كوشش براى منعكس ساختن بحث هاى گوناگون علمى (گاهى در متن و گاهى در پاورقى ها) به عمل آمد، تا براى هر دو گروه مفيد و سودمند باشد.

    و براى اين كه: قرآن و آيات پرمغزش، در متن زندگى همه مسلمانان قرار گيرد، سعى شده در اين تفسير، به تمام پرسش ها و گفتگوهائى كه شرائط زندگى امروز، در مسائل اسلامى برانگيخته است، پاسخ گفته شود، و در همه جا مباحث از شكل كلى و ذهنى، به صورت «علمى»، و منطبق بر نيازهاى زندگى مطرح گردد.

    بحمد اللّه مجموعه اين تلاش ها، به حد كافى مؤثر واقع شد، و بيش از آنچه ما انتظار داشتيم، از اين تفسير در همه جا استقبال گرديد، حتى به عنوان يك كتاب درسى، در جلسات دينى از آن بهره گيرى مى شود.
    اين استقبال به قدرى گرم بود كه اگر تعجب نكنيد، تا كنون كه اين سطور را مى نويسم، جلد اول آن ده بار چاپ شده (و به همين نسبت مجلدات ديگر!).
    لذا، ما تلاش و كوشش خود را بيشتر كرديم، و براى اين كه بحث ها «هماهنگ تر» گردد، بنا را بر اين گذاشتيم: عبارات همه از اينجانب باشد و آقايان فضلاء، در جمع آورى مطالب، همكارى و كمك كنند، كه بايد اعتراف كرد تلاشى پيگير و پرثمر دارند.

    مطالعه اين تفسير نشان مى دهد: علاوه بر استفاده از افكار بزرگان، مفسران پيشين و معاصر، در بيشتر موارد، نوآورى ها و مطالب بكر و تازه دارد.

    مخصوصاً اين جلد، از اين جهت مزيت دارد كه: تمام آن، در دوران تبعيد به «مهاباد» و «انارك» يك جا نوشته شد، و دوستان به تناوب برنامه همكارى را در اين نقاط، انجام مى دادند، و با فرصت و مجال بيشتر، و در شرائط فكرى آماده تر، نگاشته مى شد.
    به هر حال اميدواريم از اين طريق، بتوانيم پيوند خود و جامعه خود، مخصوصاً نسل جوان را با قرآن محكم تر سازيم، و با «آگاهى و بينش» عميق تر و روشن تر، در راه شناخت قرآن و اسلام گام برداريم.

    قم حوزه علميه ـ ناصر مكارم شيرازى
    22 / ذيقعده / 1398
    3 / 8 / 1357

    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۸:۱۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    تفسیر نمونه جلد هشتم صفحه 4

    إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في سَبيلِ اللّهِ وَ ابْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَليمٌ حَكيمٌ ( 60/ توبه )
    ترجمه:

    60 ـ زكات ها مخصوص فقراء و مساكين و كاركنانى است كه براى (جمع آورى) آن زحمت مى كشند، و كسانى كه براى جلب محبتشان اقدام مى شود، و براى (آزادى) بردگان، و (اداى دِين) بدهكاران، و در راه (تقويت آئين) خدا، و واماندگان در راه; اين، يك فريضه (مهم) الهى است; و خداوند دانا و حكيم است!

    تفسير:

    مصارف زكات و ريزه كارى هاى آن

    در تاريخ اسلام، دو دوران مشخص ديده مى شود، دوران «مكّه»، كه همّت پيامبر(صلى الله عليه وآله)و مسلمانان در آن، مصروف تعليم و تربيت نفرات و آموزش و تبليغ مى شد، و دوران «مدينه»، كه پيامبر(صلى الله عليه وآله)در آن، دست به تشكيل «حكومت اسلامى»، و پياده كردن و اجراى تعليمات اسلام، از طريق اين حكومت صالح زد.

    بدون شك، يكى از ابتدائى و ضرورى ترين مسائل، به هنگام تشكيل حكومت، تشكيل «بيت المال» است، كه به وسيله آن نيازهاى اقتصادى حكومت بر آورده شود، نيازهائى كه در هر حكومتى بدون استثناء وجود دارد.
    به همين دليل، يكى از نخستين كارهائى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله)در «مدينه» انجام داد، تشكيل بيت المال بود، كه يكى از منابع آن را «زكات» تشكيل مى داد، و طبق مشهور، اين حكم در سال دوم هجرت پيامبر(صلى الله عليه وآله)تشريع شد.

    اين آيه به روشنى مصارف واقعى زكات را بيان كرده، و به تمام توقعات بى جا پايان مى دهد،

    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )

    و آن را در هشت مصرف خلاصه مى كند:

    1 ـ «فقراء»، نخست مى گويد: «صدقات و زكات براى فقيران است» (إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ).

    2 ـ «و براى مساكين» (وَ الْمَساكينِ).
    در اين كه «فقير» و «مسكين» با هم چه تفاوتى دارند، بحثى است كه در پايان تفسير آيه خواهد آمد.

    3 ـ «و براى عاملان» و جمع آورى كنندگان زكات (وَ الْعامِلينَ عَلَيْها).
    اين گروه در حقيقت، كارمندان و كاركنانى هستند كه، براى جمع آورى...

    ادامه در صفحه بعدی ...
    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۴:۳۶


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    تفسیر نمونه جلد هشتم صفحه 5

    زكات و اداره بيت المال اسلام، تلاش و كوشش مى كنند، و آنچه به آنها داده مى شود، در حقيقت، به منزله مزد و اجرت آنها است، و لذا فقر در اين گروه به هيچ وجه شرط نيست.

    4 ـ «مؤلفة قلوبهم»، يعنى كسانى كه انگيزه معنوى نيرومندى براى پيشبرد اهداف اسلامى ندارند، و با تشويق مالى، مى توان تأليف قلب، و جلب محبت آنان را نمود، لذا مى فرمايد: «و براى كسانى كه قلب هاى آنها الفت مى پذيرد و محبتشان جلب مى شود» (وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ).
    توضيح بيشتر درباره اين گروه بعداً خواهد آمد.


    5 ـ «و براى آزاد ساختن بردگان» (وَ فِي الرِّقابِ).

    يعنى سهمى از زكات، تخصيص به مبارزه با بردگى، و پايان دادن به اين موضوع ضد انسانى، داده مى شود، و همان گونه كه در جاى خود گفته ايم، برنامه اسلام در مورد بردگان، برنامه «آزادى تدريجى» است كه نتيجه نهائى اش آزاد ساختن همه بردگان بدون روبرو شدن با واكنش هاى نامطلوب اجتماعى آن مى باشد، و تخصيص سهمى از زكات، به اين موضوع، گوشه اى از اين برنامه را تشكيل مى دهد.


    6 ـ «براى اداء دين بدهكاران» و آنها كه بدون جرم و تقصير، زير بار بدهكارى مانده و از اداى آن عاجز شده اند (وَ الْغارِمينَ).

    7 ـ «و مصرف در راه خدا» (وَ في سَبيلِ اللّهِ).

    همان گونه كه اشاره خواهيم كرد، منظور از آن، تمام راه هائى است كه به گسترش و تقويت آئين الهى منتهى شود، اعم از مسأله جهاد و تبليغ و مانند آن.

    8 ـ «و كمك به واماندگان در راه» (وَ ابْنِ السَّبيلِ).

    يعنى مسافرانى كه بر اثر علتى در راه مانده، و زاد، توشه و مركب كافى براى رسيدن به مقصد ندارند، هر چند افراد فقير و بى بضاعتى نيستند، ولى بر اثر..........

    ادامه در صفحه بعدی ...
    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۴:۳۸


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331





    تفسير نمونه جلد 8 صفحه 6

    دزد زدگى ، يا بيمارى ، يا گم كردن اموال خود، و يا علل ديگر، به چنين وضعى افتاده اند، اينگونه اشخاص را بايد از طريق زكات به مقدارى كه براى رسيدن به مقصد لازم است بى نياز ساخت .
    در پايان آيه به عنوان تاءكيد روى مصارف گذشته مى فرمايد: ((اين فريضه الهى است )) (فريضة من الله ).

    و بدون شك اين فريضه ، حساب شده ، و كاملا دقيق ، و جامع مصلحت فرد و اجتماع است ، زيرا ((خداوند دانا و حكيم است )) (و الله عليم حكيم ).
    در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:

    نكته ها

    1- فرق ميان ((فقير)) و ((مسكين ))

    در ميان مفسران گفتگو است كه آيا فقير و مسكين ، مفهوم واحدى دارند و به عنوان تاءكيد در آيه فوق ذكر شده اند؟ و بنابراين مصارف زكات ، هفت مصرف مى شود، و يا اينكه دو مفهوم مخالف دارند؟

    غالب مفسران و فقها احتمال دوم را پذيرفتهاند، ولى در ميان طرفداران اين عقيده ، نيز در تفسير اين دو كلمه ، گفتگوهاى زيادى است ، اما آنچه نزديكتر به نظر مى رسد اين است كه ((فقير)) به معنى كسى است كه در زندگى خود كمبود مالى دارد، هر چند مشغول كسب و كارى باشد و هرگز از كسى سؤ ال نكند، اما ((مسكين )) كسى است كه نيازش شديدتر است و دستش از كار كوتاه است ، و به همين جهت از اين و آن سؤ ال مى كند.
    شاهد اين موضوع ، نخست ريشه لغت مسكين است كه از ماده ((سكون )) گرفته شده ، گويا چنين كسى بر اثر شدت فقر، ساكن و زمينگير شده است .

    ديگر اينكه ملاحظه موارد استعمال اين دو كلمه در قرآن معنى فوق را تاءييد...

    ادامه در صفحه بعدی ..



    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۴:۴۲


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    تفسير نمونه جلد 8 صفحه 7

    مى كند، از جمله در آيه 16 سوره بلد ميخوانيم : او مسكينا ذا متربة : يا مسكين خاك نشينى را اطعام كند و در آيه 8 سوره نساء ميخوانيم : و اذا حضر القسمة اولوا القربى و اليتامى و المساكين فارزقوهم : هر گاه خويشاوندان و يتيمان و مسكينان ، در موقع تقسيم ارث ، حضور يابند، چيزى از آن به آنها ببخشيد از اين تعبير استفاده مى شود كه منظور از مساكين سائلانى است كه گاه در اين مواقع حضور مى يابند.

    و در آيه 24 سوره قلم ميخوانيم ان لا يدخلنها اليوم عليكم مسكين : امروز هيچ مسكينى نبايد در محوطه زراعت شما حضور يابد! كه اشاره به - سائلان است .

    همچنين تعبير به اطعام مسكين يا طعام مسكين در آيات متعددى از قرآن نشان ميدهد كه مساكين افراد گرسنهاى هستند كه حتى نياز به يك وعده غذا دارند.

    در حالى كه از پارهاى از موارد استعمال كلمه ((فقير)) در قرآن به خوبى استفاده مى شود كه افراد آبرومندى كه هرگز روى سؤ ال ندارند اما گرفتار كمبود مالى هستند، در مفهوم اين كلمه واردند، مانند آنچه در آيه 273 سوره بقره ديده مى شود للفقراء الذين احصروا فى سبيل الله لا يستطيعون ضربا فى الارض يحسبهم الجاهل اغنياء من التعفف : ((انفاق براى فقيرانى است كه در راه خدا گرفتار شده اند، و آنچنان ظاهر خويش را حفظ مى كنند كه جاهل از شدت عفت نفس آنان ، چنين مى پندارد كه غنى و بى نيازند)).


    از همه اينها گذشته در روايتى كه محمد بن مسلم از امام صادق (عليهالسلام ) يا امام باقر (عليهالسلام ) نقل كرده مى خوانيم كه از آن حضرت درباره ((فقير)) و ((مسكين )) سؤ ال كردند، فرمود: الفقير الذى لا يسئل و المسكين الذى هو اجهد منه الذى يسئل : ((فقير كسى است كه سؤ ال نمى كند، و مسكين حالش از او سخت تر است ،


    ادامه در صفحه بعدی ..


    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )


    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۴:۴۳


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    تفسير نمونه جلد 8 صفحه 8


    و كسى است كه از مردم سؤ ال و تقاضا مى كند)) (1).

    همين مضمون در حديث ديگرى از ابو بصير از امام صادق (عليهالسلام ) نقل شده است ، و هر دو صراحت در مفهوم فوق دارد.

    البته پارهاى از قرائن گواهى بر خلاف آنچه در بالا گفتيم مى دهد، ولى هر گاه مجموع قرائن موجود را در نظر بگيريم ، روشن مى شود كه حق همان است كه در بالا گفته شد
    .
    2- آيا لازم است زكات به هشت قسمت مساوى تقسيم شود؟

    بعضى از مفسران يا فقهاء عقيده دارند كه ظاهر آيه فوق اين است كه بايد زكات مال به هشت سهم مساوى تقسيم گردد، و هر كدام در مصرف خود صرف شود، مگر اينكه مقدار زكات بقدرى ناچيز باشد كه نتوان آنرا به هشت سهم قابل ملاحظه تقسيم كرد.

    ولى اكثريت قاطع فقها براينند كه اصناف هشتگانه فوق مواردى است كه صرف زكات در آنها مجاز است ، و تقسيم كردن در آن واجب نيست .

    سيره قطعى پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و امامان اهلبيت (عليهمالسلام ) و ياران آنها نيز اين معنى را تاءييد مى كند، به علاوه با توجه به اينكه زكات يك ماليات اسلامى است و حكومت اسلامى موظف است آنرا از مردم وصول كند، و هدف از تشريع آن رفع نيازمنديهاى گوناگون جامعه اسلامى مى باشد، طبعا چگونگى مصرف آن در اين مصارف هشتگانه بستگى به ضرورتهاى اجتماعى از يكسو، و نظر حكومت اسلامى از سوى ديگر دارد.



    ادامه در صفحه بعدی ...

    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۴:۴۴


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    تفسير نمونه جلد 8 صفحه 9


    3- در چه زمانى زكات واجب شد؟

    از آيات مختلف قرآن از جمله آيه 156 سوره اعراف ، و آيه 3 سوره نمل ، و آيه 4 سوره لقمان ، و آيه 7 سوره فصلت كه همه از سورههاى مكى هستند، چنين استفاده مى شود كه حكم وجوب زكات در مكه نازل شده است ، و مسلمانان موظف به انجام اين وظيفه اسلامى بوده اند، ولى به هنگامى كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به مدينه آمد و پايه حكومت اسلامى را گذارد و طبعا نياز به تشكيل بيت المال پيدا كرد، از طرف خداوند ماموريت يافت كه زكات را از مردم شخصا بگيرد (نه اينكه خودشان به ميل و نظر خود در مصارف آن صرف كنند).

    آيه شريفه خذ من اموالهم صدقة ... (سوره توبه 103) در اين هنگام نازل ، شد، و مشهور اين است كه اين در سال دوم هجرت بود، سپس مصارف زكات به طور دقيق در آيه مورد بحث كه آيه 60 سوره توبه است بيان گرديد، و جاى تعجب نيست كه تشريع اخذ زكات در آيه 103 باشد و ذكر مصارف آن كه مى گويند در سال نهم هجرت نازل شده در آيه 60، زيرا مى دانيم آيات قرآن بر طبق تاريخ نزول جمع آورى نشده ، بلكه به فرمان پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) هر كدام در مورد مناسب قرار داده شده است .

    4-- منظور از مؤ لفة قلوبهم چه اشخاصى هستند؟

    آنچه از تعبير مؤ لفة قلوبهم فهميده مى شود آن است كه يكى از مصارف زكات كسانى هستند كه به خاطر ايجاد الفت و محبت به آنها زكات داده مى شود، ولى آيا منظور از آن كفار و غير مسلمانانى است كه به خاطر استفاده از همكارى آنها در جهاد از طريق كمك مالى تشويق مى شوند ؟ يا مسلمانان ضعيف الايمان را نيز شامل ميگردد ؟


    ادامه در صفحه بعدی .
    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    تفسير نمونه جلد 8 صفحه 10
    همانگونه كه در مباحث فقهى گفته ايم مفهوم آيه ، و همچنين پارهاى از روايات كه در اين زمينه وارد شده مفهوم وسيعى دارد، و تمام كسانى را كه با تشويق مالى ، از آنها به نفع اسلام و مسلمين جلب محبت مى شود، در بر مى گيرد، و دليلى بر تخصيص آن به كفار نيست .

    5- نقش زكات در اسلام

    با توجه به اينكه اسلام به صورت يك مكتب صرفا اخلاقى ، و يا فلسفى و اعتقادى ، ظهور نكرد، بلكه به عنوان يك ((آئين جامع )) كه تمام نيازمنديهاى مادى و معنوى در آن پيشبينى شده ، پا به عرصه ظهور گذاشت ، و نيز با توجه به اينكه اسلام ، از همان عصر پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم )، با تاءسيس حكومت همراه بود، و همچنين با توجه به اينكه اسلام توجه خاصى به حمايت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتى دارد، روشن مى شود كه نقش بيت المال ، و زكات كه يكى از منابع درآمد بيت المال است ، از مهمترين نقشها است .
    شك نيست كه هر جامعهاى داراى افرادى از كار افتاده ، بيمار، يتيمان بى سرپرست ، معلولين ، و امثال آنها مى باشد كه بايد مورد حمايت قرار گيرند. و نيز براى حفظ موجوديت خود در برابر هجوم دشمن ، نياز به سربازان مجاهدى دارد كه هزينه آنها از طرف حكومت پرداخته مى شود،
    همچنين كارمندان حكومت اسلامى ، دادرسان و قضات ، و نيز وسائل تبليغاتى و مراكز دينى ، هر كدام نيازمند به صرف هزينهاى است كه بدون يك پشتوانه مالى منظم ، و مطمئن ، سامان نمى پذيرد.
    به همين دليل در اسلام مساءله زكات كه در حقيقت يكنوع ((ماليات بر - درآمد و توليد و ((ماليات بر ثروت راكد)) محسوب مى شود، از اهميت خاصى برخوردار است ، تا آنجا كه در رديف مهمترين عبادات قرار گرفته ، و در بسيارى


    ادامه در صفحه بعدی .

    تفسیر نمونه ـ جلد هشتم ( مدیریت: ریحانه )








صفحه 1 از 41 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود