جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593

    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^




    چرا در بیشتر موارد، انسان های مؤمن، نمازخوان و خانم های باحجاب، گرفتار می شوند؛ در حالی که خیلی از آدم های لاابالی، بی نماز و بی حجاب، مشکلی برایشان پیش نمی آید و روز به روز، وضعشان بهتر می شود و آیا راهی هست که ما جزء افرادی باشیم که گرفتاری ها کمتر به سراغمان بیایند؟
    برای حل این موضوع که از دغدغه های ذهنی بسیاری از افراد است، باید گفت، که اولاً این طور نیست که تنها انسان های باایمان و باحجاب، گرفتار باشند و افراد دیگر در خوشی و آسایش باشند؛
    بلکه همان گونه که در میان مؤمنان، برخی در سختی و گرفتاری هستند، در میان کافران و دنیاگرایان نیز برخی در سختی و مشکلات هستند؛
    چنان که خداوند متعال می فرماید:
    «اگر به شما آسیبی رسید، آن قوم را نیز آسیبی نظیر آن رسید و ما این روزها
    [ی شکست و پیروزی [را میان مردم به نوبت می گردانیم [تا آنان پند گیرند
    [و خداوند، کسانی را که [واقعاً [ایمان آورده اند، معلوم بدارد و از میان شما گواهانی بگیرد و خداوند، ستمکاران را دوست نمی دارد».
    1 در هنگام مقایسه، باید شرایط و امکانات مساوی را در نظر گرفت؛
    به طور مثال مؤمنانی که از نظر بهره هوشی، امکانات مادی، شرایط جسمی و محیطی، در وضعیتی مشابه با افراد کافر می باشند،
    با یکدیگر مقایسه شوند و نباید افراد باهوش کافر با افراد کم هوش مؤمن مقایسه شوند و ناکامی ها از سوی ایمان تحلیل شود. همچنین که طبیعی است که مقایسه ساکنان کشورهای عقب مانده با مردم کشورهای توسعه یافته، نتیجه کامل نخواهد داد. اگر این موضوع، به خوبی و در شرایط مساوی تحلیل شود، می فهمیم که مؤمنان، از جهت آرامش درونی و حتی آسایش بیرونی، در وضعیت بهتری قرار دارند و این، وعده حتمی خداوند است؛
    «و هر کس از خدا پروا کند، [خدا [برای او، راه بیرون شدنی قرار می دهد».
    بنابر آن چه گفته شد، سختی و گرفتاری، کم و بیش دامن گیر همه انسان ها می شود و اختصاص به گروه خاصی ندارد؛ البته با تدبیر، مشورت و استفاده از عوامل مادی و معنوی، می توان هجوم مشکلات را کم کرد. نباید برخی از مشکلاتی را که به خاطر سستی، بی تدبیری و بی احتیاطی به سراغ ما می آیند، ناشی از ایمان خود بدانیم؛ مگر مواردی که به خاطر حفظ ایمان، از سوی تبهکاران و بدخواهان، ما متحمل زیان می شویم؛ چنان که در قرآن مجید آمده است:
    «و بر آنان عیبی نگرفته بودند؛ جز این که به خدای ارجمند ستوده، ایمان آورده بودند» در این صورت گرفتاری هایی که به خاطر حفظ ارزش ها و ایمان متوجه ما می شوند، موجب پاداش فراوان و بالا رفتن مقام معنوی ما می شوند و حتی گرفتاری هایی که برخی به خاطر کوتاهی ها دامن گیر انسان می شوند، موجب تخفیف گناهان و حتی کسب پاداش هامی شوند. اگر چه باید تدبیر کنیم تا کمتر سختی ها و گرفتاری ها به سراغ ما بیایند، اما در صورت وجود مشکلات، باید آنها را به فال نیک بگیریم و با حفظ ایمان و استقامت خود، در جهت نزدیک تر شدن بیشتر به خداوند، از آنها بهره بگیریم.
    بنابر آن چه گفته شد، یکی از اصول زندگی که باید بپذیریم و از سنت های عام خداوند است، سنت امتحان می باشد. این امتحان، نه به قشری خاص از افراد مربوط است و نه در زمان و مکانی مشخص صورت می پذیرد. باید توجه داشت که خدای متعال، گاهی به ما نعمت می دهد و گاهی سختی و هر دو از وسایل آزمایش الهی می باشند. کسی که نعمت دارد، وظیفه دارد که شاکر نعمت های الهی باشد و آنها را در راه خدا مصرف کند و کسی که دچار سختی شده است، با صبر و بردباری، در این امتحان الهی، پیروز خواهد شد.
    هدف از امتحان الهی، شکوفا کردن استعدادهای بشر و آشکار نمودن باطن و حقیقت آدمی و خالص ساختن وجود انسان و مشخص کردن شایستگی های آنان و جدا کردن افراد نیکوکار از بدکار است. بدون امتحان و آزمایش، افراد مستعد به آن درجه از کمال که باید برسند، نمی رسند و نیروهای درونی و نهفته آنان، به صورت بالقوه می مانند و به فعلیّت نمی رسند. ابزار آزمایش الهی هم چیزهایی هستند که مورد پسند و دل خواه انسان ها می باشند و هم چیزهایی هستند که مردم آنها را نمی پسندند که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:
    الف) گاهی خداوند، بندگانش را با زینت های دنیایی می آزماید؛ (کهف، آیه 87).
    ب) گاهی انسان ها را با تفاوتی که در میان آنها می گذارد، می آزماید؛ (انعام، آیه 165).
    ج) گاهی موءمنان را با سختی ها و شداید، امتحان می کند؛ (بقره، آیه 214).
    د) گاهی آنان را با جهاد می آزماید؛ (آل عمران، آیه 142).
    ه)گاهی بندگانش را با آرزوهایی که از سوی کافران به آنها می رسد، آزمایش می کند؛ (آل عمران، آیه 186). به طور کلی، از مجموع آیات امتحان، فهمیده می شود که سنت آزمایش، هم در امور فردی جریان دارد و هم در شئون اجتماعی و هیچ فردی از آزموده شدن، گریزی ندارد. وسایل آزمایش عبارتند از:
    الف) خوبی ها مانند مال، جان، فرزند و قدرت.
    ب) بدی ها مانند کاهش اموال، نفوس و میوه ها، تنگ دستی، سختی، گرسنگی و ترس.

    1. آل عمران، آیه 140.
    2. طلاق، آیه 2.
    3. بروج، آیه 8.
    4.سايت حوزه

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^
    حضرت امام خمینی(ره) در پانزدهمین حدیث از چهل حدیث خود به بلاها و امتحانات پروردگار نسبت به مؤمنان پرداخته است. این حدیث با بیان روایتی از امام صادق(ع) آغاز می گردد.
    سماعه به نقل از امام صادق(ع) گفت كه آن حضرت از امام علی(ع) فرمود:" همانا در كتاب علی(ع) آمده است كه همانا سخت ترین مردم از لحاظ بلا پیغمبران اند. سپس جانشینان آن ها. پس نیكوكارتران و نیكوكارتران؛ و همانا این گونه است كه مؤمن به اندازه كارهای نیكویش مبتلا می گردد. پس هر كس كه دین او درست و كار او نیكو باشد، بلای او هم سخت خواهد گردید، و این بدان خاطر است كه خداوند متعال دنیا را نه ثوابی از برای مؤمن قرار داده و نه مجازاتی برای كافر؛ و كسی كه دینش اندك و عقلش ضعیف است، بلای او هم اندك خواهد بود، و همانا سرعت بلا به سوی مؤمن پرهیزكار تندتر از باران به سوی آرامگاه زمین است."
    "بلا" آن چیزی است كه خداوند متعال، بندگان خود را با آن ها امتحان می كند، مانند بیماری ها و فقر، و گاه با دادن دولت و جاه و مقام بنده را امتحان می كند.
    این نكته را باید دانست كه نفوس انسان ها در ابتدای ظهور و تعلق به بدن ها بالقوه شامل تمام علوم و كمالات است و به مرور زمان ادراكات ضعیف در او ایجاد می شود مانند لمس كردن و دیگر حواس ظاهری، و سپس ادراكات باطنی در او ایجاد می گردد،
    و اگر تحت تأثیراتی قرار نگیرد، میل به زشتی در آن ایجاد می گردد، تا جایی كه به حیوانی درنده و شیطانی غریب تبدیل خواهد شد!
    برای جلوگیری از این كار خداوند متعال دو مربی
    ( مربی باطنی یعنی عقل، و مربی ظاهری یعنی پیامبران)
    را برای تربیت آنها قرار داده است و این دو مربی بدون كمك به یكدیگر نمی توانند مؤثر واقع شوند. این دو نعمت بزرگ را خداوند متعال اسباب تمیز انسان ها از یكدیگر و اسباب امتحان آنها از هم قرار داده است.
    امام صادق(ع) فرمود:
    " حتمی است برای مردم كه خالص شوند و امتحان گردند و از یكدیگر تمیز داده شوند و غربال گردند و مردمان بسیاری در غربال استخراج شوند."
    بر اساس روایات مختلف روشن می شود كه هر بخشش و توسعه ای و هرمنعی و هر امر و نهی ای برای امتحان است؛ و نیز برانگیخته شدن پیامبران و ارسال كتاب های آسمانی برای جدا شدن بدكاران از نكوكاران و بدبختان از خوشبختان است، تا در این امتحان حجت الهی بر مردم تمام شود، زیرا خداوند به همه چیز آگاه است.

    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^
    مفــــهوم آزمایش
    در آیات قرآن با تعابیر مختلفی همچون:
    ابتلاء، امتحان، تمحیص، اختبار و فتنه، از سنت آزمایش سخن به میان آمده است.
    محص و فتنه دراصل به معنای پاك و خالص كردن طلا می باشد،
    كه طلا را در آتش سوزان قرار می دهند تا مواد زائدش از بین رفته و خالص و ناب گردد.
    واژه های دیگر مانند: ابتلاء، اختبار و امتحان نیز در معنایی نزدیك به معنای یادشده استعمال شده اند. ماده محص و فتنه، پس از استعمال در معنای لغوی یاد شده،
    در امتحان انسان استعمال شده اند؛ بدین معنا كه انسان در بوته آزمایش قرار می گیرد تا خبث باطنی افراد منافق ظاهر شود و فضیلت و صفات پسندیده اشخاص من بروز نماید.
    این معنای اصطلاحی در روایات معصومین(ع) نیز مورد توجه قرار گرفته است.
    از حضرت رضا(ع) در ذیل آیه اول سوره مباركه عنكبوت، نقل شده است كه حضرت فرمودند: امتحان می شوند همان گونه كه طلا در كوره، آزمایش می شود. سپس فرمود:
    خالص و پاك می شوند همچنان كه آتش، ناخالصی های طلا را از بین می برد و آن را خالص و ناب می گرداند.(كافی/۲/۱۹۶)
    ● فلسفه آزمـــایش
    یكی از سؤالاتی كه درباره آزمایش به ذهن آدمی می آید، این است كه آزمایش انسان ها توسط خداوند، چه سودی برای خداوند دارد. مگر خداوند متعال از حال و آینده ما آگاه نیست؟
    مگر نمی داند با قرار گرفتن در بوته آزمایش، راه حق یا باطل، سعادت یا شقاوت را انتخاب می كنیم پس او قادر است كه هركس را بدون امتحان به همان مرتبه ای كه با آزمایش مستحق آن می شود برساند.
    اگر خداوند به همه چیز احاطه دارد و غیب آسمان و زمین را به خوبی می داند،
    چرا بندگان خویش را امتحان می كند مگر چیزی بر او مخفی است
    تا به وسیله امتحان آشكار شود؟!
    در پاسخ به این سؤال مهم باید گفت آزمایش الهی ریشه در پرورش و تربیت آدمی دارد.
    این سنت كلی و دائمی پروردگار، برای شكوفا كردن استعدادهای نهفته و در نتیجه پرورش دادن بندگان می باشد؛
    همان گونه كه فولاد را برای استحكام بیشتر در كوره می گذارند تا آبدیده شود،
    انسان نیز تنها در كوره حوادث و مشكلات است كه از زشتی ها پاك می شود
    و مسیر رشد و كمال را می پیماید.
    قرآن مجید نیز به این حقیقت تصریح نموده و فرموده:
    او آنچه را شما در سینه دارید می آزماید تا دلهای شما كاملاً خالص گردد.(آل عمران/ ۱۵۲) و در جای دیگر فرمود: ?اینها همه به خاطر آن است كه خداوند می خواهد ناپاك را از پاك جدا سازد. (انفال/ ۳۷)
    حضرت علی(ع) در زمینه فلسفه امتحانات الهی می فرماید:
    و ان كان سبحانه اعلم بهم من انفسهم و لكن لتظهر الافعال
    التی بها یستحق الثواب و العقاب؛
    گرچه خداوند به روحیات بندگانش، از خودشان آگاهتر است،
    ولی آنها را امتحان می كند تا كارهای خوب و بد كه معیار پاداش و كیفر است،
    از آنها بروز كرده و ظاهر گردد.(۱)
    به بیان دیگر، صفات درونی انسان به تنهائی نمی تواند معیاری برای ثواب و عقاب گردد،
    مگر آن زمانی كه در لابلای افعال انسان خودنمائی كند. خداوند بندگان را می آزماید تا آنچه در درون دارند در عمل آشكار كنند و استعدادهای خود را به فعلیت برسانند
    و مستحق پاداش و كیفر او گردند.
    امتحان خدا برای آن است كه كارهایی كه معرف روحیات و كمالات اوست و با آنها پاداش یا كیفر داده می شوند، ظاهر شود.

    خوش بود گر محك تجربه آید به میان
    تا سیه روی شود هر كه در او غش باشد

    بعضی از افرادی كه از فلسفه آزمایش بی اطلاع هستند و نتایج مثبت امتحان را درك نمی كنند و می پندارند كه دنیا جای خوشگذرانی و عشرت است،
    و فقط برای فعالیت و تلاش و كسب و كار و ثروت اندوزی آفریده شده اند و نباید گرفتار رنجها و سختی ها بشوند، گمان می كنند كه سنت آزمایش وامتحان الهی،
    نوعی ظلم و ستم در حق بندگان است در حالی كه خداوند عادل مطلق است و در حق كسی ستم روا نمی دارد وبا توجه به آنچه درباره فلسفه آزمایش بیان شد، دانسته می شود كه این عمل، عین عدالت و همسو با هدف خلقت انسان می باشد.

    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^
    عمومیت و همگانی بودن آزمایش
    از آنجا كه نظام حیات در جهان هستی، نظام تكامل و پرورش است و همه موجودات زنده مسیر تكامل را می پیمایند، پس تمامی مردم باید آزمایش شوند تا استعداد خود را شكوفا سازند. از ضعیف ترین انسان ها گرفته تا ستمكارترین و دیكتاتورترین جنایت كاران، از كوچك ترین افراد دلسوز به حال جامعه تا پیامبران واولیاء كه بزرگ ترین مربیان بشریتند، همه و همه باید به تناسب شخصیت خود مورد آزمایش قرار گیرند تا هر كس در روند حركت خویش، به تكامل برسد. آری پیامبران و اولیاء بزرگی چون:
    ابراهیم(ع)، موسی(ع)، محمد(ص)، علی(ع) و حسین(ع)
    در پرتو آزمایشات الهی به تكامل رسیدند. و نمرودها، فرعون ها، یزیدها و حجاج ها نیز از مرتبه انسانیت سقوط كردند و به پست ترین دركات رسیدند.
    قرآن كریم به عمومیت امتحان نسبت به انسان ها اشاره كرده و می فرماید:
    آیا مردم گمان كردند همین اندازه كه اظهار ایمان كنند به حال خود رها می شوند وآزمایش نخواهند شد؟ (عنكبوت /۲) خطاب آیه شریفه و به ویژه كلمه مردم عمومیت امتحان را می رساند؛ بنابراین افراد قوی و ضعیف، توانا وناتوان، حاكم و محكوم، فرمانده و فرمانبردار، ستمگر و ستمكش، فقیر و غنی، مستمند و ثروتمند، عالم و جاهل، عادل و فاسق، همگی در معرض آزمایش قرار می گیرند.
    قرآن كریم در جای دیگر می فرماید: ?
    ما انسان را از نطفه ای آمیخته بیافریدیم تا آنها را امتحان كنیم. (انسان/۲)
    در این آیه نیز مانند آیه سابق كلمه انسان شامل تمام انسان ها می شود و از آن، عمومیت فهمیده می شود و امتحان را مختص گروهی خاص نمی داند.
    علاوه بر آیات ذكر شده، آیات و روایات بسیار دیگری نیز در موضوع آزمایش مردم آمده است كه بیانگر عمومیت این سنت الهی است.
    از جمله امام صادق(ع) فرمودند:
    لابدللناس ان یمحصوا، لابد للناس ان یغربلوا؛ به ناچار تمامی مردم باید امتحان شوند، به ناچار تمام مردم باید غربال شوند.
    ● انواع آزمایش
    سنت آزمایش الهی نسبت به بندگانش یكسان نیست؛ خداوند بعضی را با سختی و تلخی، گرسنگی و تهیدستی، یا بیماری و ناراحتی می آزماید و برخی را با مال و ثروت، قدرت و ریاست، یانعمت و آسایش آزمایش می كند، وعده ای دیگر را نیز با قراردادن در محیط آلوده یا سالم امتحان می نماید. البته دلیل گوناگونی وتنوع در امتحان الهی روشن است.
    زیرا ممكن است افرادی تحمل سیری و آسایش را داشته باشند و عده دیگر این تحمل را نداشته باشند؛ ممكن است افراد تحمل ناز و نعمت را داشته باشند، ولی در مقابل گرسنگی و فقر، در مقام امتحان تحمل خود را از دست بدهند؛ یا اینكه افرادی تا وقتی دارای مقام و پستی نشده اند، متواضع و خوش برخورد باشند و ذره ای غرور و نخوت در آنها مشاهده نشود، اما پس از رسیدن به قدرت و ریاست، در مقام امتحان متكبر و خودخواه شوند. یا اینكه تا زمانی كه در محیط سالم هستند، پای بند به حلال و حرام باشند، ولی با قدم گذاردن در محیط ناسالم به دستورات شرع بی اعتنا شوند وآنها را نادیده بگیرند. از این رو، برای اینكه انسان در ابعاد مختلف راه تعالی را بپیماید و به كمال برسد، لازم است در تمام جهات مورد آزمایش قرار گیرد. قرآن می فرماید: ما آنچه را روی زمین است، زینت آن قرار دادیم، تا آنها را بیازمائیم، كدامینشان بهتر عمل می كنند (كهف/۷)
    از آنجایی كه اراده خداوند متعال بر آزمایش و امتحان انسانها تعلق گرفته است، در این آیه می فرماید جهان را چنان با جاذبه ساخته ایم كه بیشتر مردم فریفته آن می شوند و جز به مسائل زندگی و رسیدن به اهداف دنیوی نمی اندیشند و در این جا است كه میزان اعتقاد و ایمان و پای بندی به انجام مسئولیت اسلامی و انسانی و یا علاقه و جاذبه به مادیات آشكار می گردد.
    قرآن كریم در فرازی دیگر گوناگونی آزمایش را چنین بیان می فرماید: قطعا همه شما را با اموری همچون ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی و كمبود میوه ها، آزمایش می كنیم و بشارت بده به استقامت كنندگان.(بقره/۱۵۵)
    بنابراین لازم نیست همه مردم با همه وسائل آزمایش شوند، بلكه ممكن است امتحان هر گروهی به وسیله چیزی انجام شود. ولی آنچه در نوع آزمایش شرط است وجود تناسب میان امتحان الهی با روحیه ها و وضع فردی و اجتماعی مردم است.
    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^
    ● رمز موفقیت در امتحان
    یكی از سؤالاتی كه درباره امتحان مطرح می شود این است كه اگر همه انسان ها در امتحان فراگیر الهی شركت می كنند، راه پیروزی و رمز موفقیت در این همه امتحان چیست؟
    در پاسخ به این پرسش باید گفت كه یكی از رموز موفقیت در برابر آزمایش های الهی، صبر و پایمردی در برابر مشكلات و حوادث گوناگون است. صبر و استقامت، به آدمی قدرت تحمل شداید و مصائب را می دهد و توان او را در مسیر امتحانات دنیوی فزونی می بخشد.
    همان گونه كه در آیه بالا اشاره شد، قرآن كریم صابران را بشارت داده است.
    توجه به گذرا بودن حوادث این جهان و سختی های آن نیز عامل دیگری برای پیروزی محسوب می شود. ضمن این كه توجه به تاریخ گذشتگان و بررسی موضع آنان در برابر آزمایش های الهی، برای آماده ساختن روح انسان، نسبت به امتحانات پروردگار بسیار مؤثر است. اگر انسان در مسائلی كه برای او پیش می آید احساس تنهائی كند، از نیروی مقاومتش كاسته خواهد شد، اما توجه به این حقیقت كه این مشكلات طاقت فرسا و آزمایش های سخت الهی، برای همه اقوام و ملت ها در طول تاریخ وجود داشته است، سبب افزایش نیروی پایداری در انسان می گردد. به همین دلیل قرآن كریم، به منظور دلداری پیامبر و تقویت روحیه او و مؤمنان، اشاره به تاریخ گذشتگان و حوادث دردناك زندگی آنها می كند و می گوید:
    (اگر تو را تكذیب كنند تعجب نیست)،
    پیامبران پیشین را نیز تكذیب كردند، آنها در برابر تكذیب مخالفان پایداری و شكیبائی به خرج دادند و آزار شدند تا اینكه سرانجام نصرت و یاری ما به سراغشان آمد.(انعام/۳۴)
    یكی دیگر از رموز موفقیت در امتحان بزرگ الهی، توجه به این است كه همه این حوادث دنیا در پیشگاه خداوند رخ می دهد و او به همه چیز آگاه و بینا است؛ به عنوان مثال كسانی كه در یك مسابقه مشكل و طاقت فرسا شركت دارند، همین كه احساس می كنند جمعی از دوستانشان در اطراف میدان مسابقه آنها را می بینند، تحمل مشكلات برای آنها آسان می شود و با شوق و عشق بیشتری كوشش می كنند. پس توجه به این حقیقت كه خداوند مجاهدتهای ما را در صحنه های آزمایش می بیند، باعث می شود كه شوق و اشتیاق بیشتری در ما ایجاد و به راحتی امواج بلایا را به سینه صبر و شكیبایی بسپاریم. چنان كه حضرت سیدالشهدا(ع)، در صحنه كربلا به هنگامی كه بعضی از عزیزانش به فجیع ترین صورت به شهادت رسیدند، فرمود: همین كه می دانم این امور در برابر دیدگان پروردگار انجام می گیرد، تحمل آن بر من آسان است.
    ● آثار سازنده آزمایش
    همانطور كه گذشت فلسفه امتحانات الهی به دلیل وجود آثار تربیتی و نقش سازنده ای است كه به وسیله آنها عاید انسان می شود. این آثار را می توان در چهار مورد ذیل خلاصه كرد:
    ۱) شكوفائی استعدادهای نهفته:
    وقتی انسان به مشكلی برخورد می كند و پیشامد ناگواری برایش رخ می دهد، برای برطرف كردن آن اتفاق یا نجات از آن رویداد فكرش را به كار می اندازد و می اندیشد و در نتیجه استعدادش رشد می كند. چنان كه امیرمؤمنان علی(ع) در این باره می فرماید: دگرگونی احوال است كه جوهر و حقیقت مردان شناخته می شود.
    ۲) به وجود آوردن روحیه مقاومت:
    افرادی كه فراز و نشیب و رنج و سختی را می بینند و آزمایش های گوناگون را پشت سر می گذارند، در برابر مشكلات مقاوم می شوند و قدرت تحملشان نسبت به سختی و فشار بیشتر می گردد. به بیان دیگر افراد بلا دیده و زجر كشیده، مانند سنگ ها و كوه های استواری هستند كه هیچ چیزی قدرت تكان دادن آن ها را ندارد. امام علی(ع) در وصف متقین می فرماید: در سختی وگرفتاری چنانند كه دیگران در آسایش و خوشی. یعنی اهل تقوا به قضای الهی تن داده، به آنچه خدا خواسته راضی و خشنودند و آسایش و گرفتاری برای آنان یكسان است.
    ۳) هشدار و توجه دادن:
    سرگرمی های زندگی باعث می شود كه انسان نسبت به انجام وظایف الهی خویش كوتاهی كرده یا غفلت ورزد. یكی از آثار سازنده آزمایش این است كه انسان غافل را متوجه و بیدار می كند و نسبت به وظایف خویش آگاه می سازد. قرآن كریم دراین مورد می فرماید: ما در هیچ شهر و آبادی، پیامبری نفرستادیم مگر اینكه مردمش را به ناراحتی ها و بلاها گرفتار ساختیم شاید (به خود آیند و به سوی خدا) بازگردند.(اعراف/ ۹۴) خداوند می خواهد انسان آلوده به گناه و غرق در معصیت را متوجه اشتباهش نماید تا شاید از اعمال خویش پشیمان شده، از كج روی ها دست بردارد و راه راست را انتخاب نموده، و به سوی سعادت واقعی گام بردارد.
    - تكامل:
    انسان برای تكامل آفریده شده و یكی از راه های رسیدن انسان به این مرتبه، قرارگرفتن در بوته آزمایش می باشد. همان گونه كه سنگ طلا، تا در كوره آتش قرار نگیرد و ذوب نشود و ناپاكی ها از آن زدوده نگردد، خالص، ناب و شفاف نمی شود و ارزش حقیقی خود را پیدا نمی كند، انسان هم تا گرفتار كوره حوادث نشود، به تكامل نمی رسد و شایسته تاج كرامت بنی آدم نمی گردد.
    زندگی سراسر رنج و مشقت پیامبران بزرگ الهی، گویای این حقیقت است كه آدمی تا دچار ابتلاء نگردد زمینه طی كردن مراحل تكامل را بدست نمی آورد و شایستگی مقام قرب الهی را پیدا نمی كند.
    قرآن كریم درباره ابراهیم(ع) می فرماید:
    هنگامی كه خداوند ابراهیم را به وسیله وسایل و مسائل مختلف آزمود و او به خوبی از عهده آزمایش برآمد، خداوند به او فرمود:
    من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. (بقره/ ۱۲۴)
    مفسران درباره این آیه گفته اند پس از آنكه خداوند حضرت ابراهیم(ع) را به كلمات كه وظایف مشكلی همچون شكستن بت ها و قرارگرفتن در دل آتش،
    مهاجرت از سرزمین بت پرستان، قراردادن زن و فرزند در سرزمین خشك و بی گیاه و سرانجام دستور قربانی كردن فرزند دلبندش اسماعیل(ع) بوده است،
    آزمایش كرد و حضرت به شایستگی از عهده آزمایش برآمد، آنگاه لیاقت پیشوائی جهانیان را پیدا كرد و مورد خطاب انی جاعلك للناس اماماً واقع شد. و حضرت در تمامی مراحل آزمایش پیروز شد، مسیر رشد و تكامل را پیمود و از مرتبه نبوت به مقام شامخ امامت نایل گشت.

    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب خدمت سروران گرامي

    و با تشكر از جناب «خادم بخش دعا و مناجات» كه مطالب خوب و مفيدي در رابطه با آزمايش الهي بيان فرمودند ؛ با توجه به موضوع بحث ، اين حقير مطالبي را پيرامون امتحان الهي و هدف از آن عرض مي كنم :



    غرض اصلی در امتحان الهی این است که استعدادهای وجودی انسان ، به خصوص استعدادهای الهی او رشد کنند ؛ لذا گاه خداوند متعال با امتحانی بنده خود را متوجّه ضعف خود می کند تا خودش آن ضعف را جبران کند ؛ و گاه او را امتحان می کند امّا نه برای متوجّه نمودن او ، بلکه برای اینکه خود آن امتحان باعث رشد وجودی شخص می شود. خداوند متعال می داند که مؤمنین و انبیاء (ع) در برابر امتحانات او اعتراضی نخواهند نمود ولی باز آنها را امتحان می کند ؛ چرا که با این امتحانها درجه وجودی آنها بالا می رود. لذا امتحان خدا همواره از سر لطف است ؛ لکن موضع گیری منفی یک شخص در برابر امتحان الهی ، باعث می شود که آن امتحان ، زمینه سقوط او را فراهم کند. مثل کسی که اگر در امتحان مدرسه شرکت کرده و قبول شود ، به کلاس بالاتر راه پیدا می کند ؛ ولی اگر در امتحان حاضر نشود یا سر جلسه امتحان ، سوالات را عمداً پاسخ ندهد یا آمادگی قبلی برای امتحان را فراهم نکرده باشد ، در آن صورت همان امتحان برای او سبب سقوط خواهد بود.

    اگر کسی ضعفهای معنوی خود را دانسته و خود اقدام به برطرف نمودن آنها کرد ، روشن است که برای برطرف شدن آن ضعفها مورد امتحان قرار نخواهد گرفت ؛ چون ضعفی نیست که برطرف شود ؛ ولی برای تثبیت آن کمال حاصل شده ، ممکن است مورد امتحان قرار گیرد ؛ همچنین خود همان درجه حاصل شده ممکن است محملی برای یک امتحان دیگر شود تا شخص ، به درجه ای بالاتر نیز ترقّی کند. اساساً باید دانست که دنیا دار امتحان است ؛ و امتحان الهی مثل امتحانهای دنیوی سر ترم نیست ؛ لحظه لحظه ی زندگی ، امتحان است ، خوردن انسان ، خوابیدن او ، سخن گفتنش ، بادی که می وزد ، بارانی که می بارد ، خکسالی ها ، ارزانیها ، گرانیها ، سلامتی و مریضی ، خوش قیافه بودن و بدقیافه بودن ، مرد بودن و زن بودن و ... همه ابزار امتحان خدا هستند. لذا آدمی تا زمان وارد شدن به عالم برزخ ، حتّی یک ثانیه هم از امتحان خدا فارغ نیست. لکن برای اینکه انسان اوّلاً بودن خود در جلسه امتحان الهی را فراموش نکند و ثالناً در مسیر تکامل مداوم ، جهشهای تکاملی نیز داشته باشد ، گاه امتحانهای بزرگی نیز از او گرفته می شود.

    بنا بر این ، همان گونه که مرگ عزیزان ، فقر ، مریضی ، نقص عضو و امثال این امور ، امتحان خدا هستند ، زنده بودن عزیزان ، ثروت ، سلامتی ، داشتن اعضای سالم و امثال آنها نیز امتحان الهی اند. و چه بسا کسانی که در امتحانات قسم دوم مردود می شوند تعدادشان بیشتر از کسانی باشد که در امتحانات قسم اوّل مردود می شوند. در امتحانات قسم اوّل بسیاری از افراد متوجّه خدا شده و از او مدد می جویند ولی در قسم دوم کمتر کسی هست که خدا را یاد کرده و شکر نعمت او کند. لذا خداوند متعال می فرماید:

    «
    وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ . ـــ و عدّه کمی از بندگان من شکرگزارند» (سبأ : 13) ؛

    و فرمود: « و او همان كسى است كه شب و روز را جانشين يكديگر قرار داد براى كسى كه بخواهد متذكّر شود يا شكرگزارى كند»( الفرقان : 62)

    واقعاً چند نفر در عالم وجود دارد که خدا را به خاطر آفریدن شب و روز و خورشید و ماه شکر کند؟ یا هر بار که والدین خود را می بیند خدا را یاد کرده و شکر گزار او باشد؟ در حالی که همه اینها نعمت خدا هستند و وظیفه آدمی این است که در برابر نعمت ، شکر گزار باشد.





  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^
    چرا خداوند ما را امتحان می کند
    شبکه ایران صدا: بشنوید سخنان آیت الله قرائتی را در مورد امتحان الهی و اینکه چرا خداوند با اینکه نسبت به بندگانش آگاهی و شناخت دارد آنها را امتحان می کند.
    نوع امتحان را خود ما تعیین می کنیم. لذا قرآن می فرماید:
    « إنَّ اللهَ لایُغَیِّرُ ما بِِقَومٍ حتیّ یُغیِّرُوا ما بِأنفُسِهِم»
    . یعنی: خدا سرنوشت هیچ قومی را عوض نمی کند، مگر اینکه آنها خود سرنوشتشان را عوض کنند. از 2 حالت خارج نیست.
    یا عمل شایسته ما را وارد مرحله ای بالاتر می کند؛
    یا گناه ما را مشمول کفاره می کند.
    به عنوان مثال می توانید در بازیهای کامپیوتری دقت کنید. در این بازیها وقتی برنده می شوید، به عنوان جایزه، مرحله بعدی که مرحله ای سخت تر از مرحله قبل است را به عنوان فرصتی به شما می دهد که موجب پیشرفت و مهارت بیشتر شما در إجرای آن بازی است. لذا اگر در امتحانات آسانتر خدا موفق باشیم،
    مرحله بعدی امتحان خدا، امتحان سخت تری است به عنوان جایزه ما که ما را در مسیر تکامل به درجات بالاتر هدایت می کند و اگر در امتحان قبلی رد شده باشیم، امتحان سخت تر بعدی جبران کننده ردّی ما و به تعبیری کفاره کوتاهیهای قبلی ماست و نیز به تعبیری پاک کننده آلودگی روحی ماست.
    البته هرکسی از زاویه نگاه خودش و ظرفیت خودش در باره امتحان خدا قضاوت می کند و فرق است بین اینکه واقعاً امتحان سخت باشد یا ما تصور کنیم سخت است. گاهی اوقات انسان وقتی داخل امتحان خدا دست و پا می زند، به خاطر فشاری که بر او وارد است، فکر می کند که در سخت ترین شرایط به سر می برد. ولی وقتی که از آن امتحان خدا فارغ می شود و یا مبتلا به نوع دیگری از امتحان می شود، می بیند آنقدرها هم سخت نبود که در آن شرایط تلخ در ذهن خودش تصور می کرد. این هم ناگفته نماند که نوع برخورد ما با امتحان خدا و زاویه نگاه ما به امتحان، در سختی و آسانی امتحان مؤثر است. چرا که ما با نوع برنامه ریزی که برای دست و پنجه نرم کردن با امتحان خدا داریم، می توانیم میزان توکل و یا مقاوت خودمان را بالا و پائین ببریم.
    نکته دیگر اینکه غرق شدن در عاشورا باعث آسان شدن امتحانات می شود. زیرا وقتی غرق در عظیم ترین مصائب بشیم، مصائب خودمان دیگر به چشممان نمی آید. از طرفی هم هیچ عاشقی تأمل در بلاء خودش را به تأمل در بلاء معشوقش ترجیح نمی دهد. این در حالی است که مصیبت عاشورا را به هوای عشق به امام حسین تحمل می کنیم و همین أمر، تحمل مصیبت را برایمان شیرین می کند
    درسی که از این جریان می گیریم این است که:

    اگر عاشق خدا بشویم و هنگام ابتلاء، بلا را برای رضای او تحمل کنیم، دیگر این ابتلاء جز لذت و شیرینی وجه دیگری برای ما ندارد. لذا بحث سختی و آسانی امتحان وقتی مطرح می شود که ما هنگام ابتلاء به خودمان نگاه کنیم. اما اگر در حین امتحان، نگاهمان به خدا باشد، دیگر از بلاء خودمان غافل می شویم و محو در وجود خدا می شویم.

    امتحان یک روی سکه رابطه خدا با ماست و روی دیگرش حرف زدن خدا با ما هست. در هر امتحانی درسی هست که باید دقیق باشیم و با زبان خدا انس بگیریم. اگر در این امتحانات تجربه لازم را بیاموزیم و همچنین از نکات ریز و ظریف آن، درسهای خدا را بیرون بکشیم، چه بسا تحمل این امتحانات برای ما بسی شیرین تر و آسان تر شود.

    خدای متعال در امتحان بندگانش به عدالت رفتار می کند. بین عدالت و مساوات فرق است. مساوات به این معناست که از لحاظ کمیت با همه افراد یکسان رفتار شود. اما عدالت یعنی اینکه: با هرکس به مقتضای حال خودش و به اندازه ظرفیت خودش رفتار شود. مثلاً در پخش غذا، اگر با 2 نفر روبرو هستیم که یکی جثه ریز و کوچکی دارد و دیگری عظیم الجثه است و هیکلی درشت دارد، اگر به این تفاوت دقت نکنیم و به هر دو به یک اندازه غذا بدیم، مساوات برقرار کرده ایم. اما اگر بخوایم عادلانه رفتار کنیم، باید به هر کدام به اندازه ظرفیت معده شان غذا بدیم و در این صورت میزان غذائی که این 2 نفر دربافت می کنن، باهم متفاوت است. خدای متعال هم در امتحان گرفتن از بندگانش با مساوات رفتار نمی کند؛ بلکه به عدالت عمل می کند و در امتحان گرفتن از هر بنده ای، با توجه به ظرفیت، شرایط و اقتضای حال خود آن بنده، او را امتحان می کند.

    اگر از زاویه ای دیگر نیز در این موضوع تأمل کنیم، در روایت داریم که: « الدُّنیا سجنُ المُؤمِنِ» یعنی: دنیا زندان مؤمن هست. در روایت دیگری هم داریم:

    « إذا أرادَ اللهُ لِعَبدٍ خَیراً إبتَلاهُ لِیَسمَعَ تَضَرُعَهُ».
    یعنی: وقتی خدا خیر بنده ای را بخواهد، او را مبتلا می کند تا صدای تضرعش را بشنود.

    ^**^آیا امتحان الهی فقط مخصوص بعضی هاست؟^**^

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب فلسفه امتحان الهي چيست وقتي كه خدا از قبل نتيجه را مي‌داند؟




    خدا به واسطه علمش به سرنوشت همه انسانها آگاه است و مي‌داند كه هر كس چه راهي را انتخاب مي‌كند پس در واقع خدا مانند معلمي است كه از قبل نتيجه امتحان شاگردانش را مي‌داند پس امتحاني كه ممتحن از قبل نتيجه را مي‌داند چه ارزشي براي ممتحن دارد؟

  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط samane-1390 نمایش پست
    خدا به واسطه علمش به سرنوشت همه انسانها آگاه است و مي‌داند كه هر كس چه راهي را انتخاب مي‌كند پس در واقع خدا مانند معلمي است كه از قبل نتيجه امتحان شاگردانش را مي‌داند پس امتحاني كه ممتحن از قبل نتيجه را مي‌داند چه ارزشي براي ممتحن دارد؟


    اولا
    همه خاصیت امتحان گرفتن نتیجه و نمره امتحان نیست، اینطور نیست که ثمره امتحان نمره آخر باشد، یعنی چه بسا اصل امتحان برای انسان مفید باشد، یعنی گرفتار شدن در سختی و آزمایش با خوشیها، اصل قرار گرفتن در این فضاها و یافتن فرصتها می تواند بهترین وسیله برای رشد و تکامل باشد.

    ثانیا
    چرا خاصیت امتحان و نمره را فقط برای امتحان گیرنده (خدا) دانستید، برای خود شخصی که امتحان داده نیز مهم است، اگر استادی به شاگردانش بدون گرفتن امتحان عده ای را قبول و عده ای را مردود اعلان کند (در حالی همه را میشناسد و 9 ماه با آنها برنامه آموزشی داشته است) اما امتحان می گیرد زیرا می داند نمیتواند بدون امتحان گرفتن دهان بچه های مردود و والدین آنها را ببندد، آنها می گویند اگر امتحان می گرفتید نمره قبولی می آوردیم؟!
    شبیه همین قضیه در قرآن آمده است:
    رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللَّهُ عَزيزاً حَكيماً، نساء 165، پيامبرانى كه بشارت‏دهنده و بيم‏دهنده بودند، تا بعد از اين پيامبران، حجتى براى مردم بر خدا باقى نماند، (و بر همه اتمام حجت شود) و خداوند، توانا و حكيم است‏.

    در آیه فوق به یکی از دلائل ارسال پیامبران اشاره شده است، یعنی مردم در روز قیامت مدعی نشوند ما تکلیف را نمیدانستیم، اگر می دانستیم عمل می کردیم.

    خداوند حال و روز و بندگی و عصیان تک تک مردم را می داند اما برای آنها پیامبر می فرستد تا در روز قیامت حجتی (عذر و بهانه) نداشته باشند.

    بنابراین یکی از خواص امتحان گرفتن باقی نگذاشتن عذر و بهانه برای مردم است.

    موفق باشید.


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  15. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود