صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انوار هدايت - جلد 1 (مديريت : neginsabz)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    انوار هدايت - جلد 1 (مديريت : neginsabz)




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب انوار هدايت (1) نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    ازسرکار خانم neginsabz که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد . لطفا سوالات خود را در باره اين کتاب اينجا مطرح بفرمائيد


    التماس دعا

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۸۹/۰۳/۱۰ در ساعت ۱۶:۳۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    اين كتاب مجموعه روايات اخلاقى جهت پيشرفت در تهذيب نفس و خودسازى است كه در درس خارج فقه معظّم له مطرح و توسط برخى از فضلا جمع آورى شده است.
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    تعداد جلد: 1 جلد

    زبان: فارسى

    تعداد صفحات: 256

    قطع: وزيرى

    نوع جلد: شوميز

    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    ویرایش توسط neginsabz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۷ در ساعت ۲۱:۳۸
    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    پيشگفتار
    موانع شناخت
    دگرگونيهاى دنيا
    شش برنامه سعادت بخش
    فرصتها را از دست ندهيد
    قرآن، نورافكن شبهاى ظلمانى
    مراتب كمال ايمان
    علامت مسلم، مؤمن و متّقى
    توحيد افعالى و ثمرات اعتقاد به آن
    زبـان
    استفاده از لحظه هاى دنيا
    تربيّت نفوس
    جايگاه انسان در دنيا و آخرت
    پنج صفت نيكو
    پنج درس زندگى و ترك شبهات
    ويژگيهاى بندگان خوب خدا
    راه رهايى از شبهات و شهوات
    فرار از مرگ
    عفو و گذشت
    صفات اولياى الهى
    توجه به تاريخ گذشتگان
    سفر آخرت و ياد مرگ
    هشدار و آمادگى
    پيوند بين دين و دنيا
    دو صفت مذموم پرخورى و چشم چرانى
    تضاد بين عمل و عقيده
    چهار دستور اسلامى و كوتاهى عمر دنيا
    توصيف دنيا و مقايسه اى بين گذشته و آينده آن
    دنيا معدن جواهر است
    مسلمانان سه دسته اند
    مراتب يقين
    كسب روزى
    در تفسير اهدنا الصراط المستقيم
    بيدارى و آمادگى
    راه جلب محبّت خدا و محبّت مردم
    دو ديدگاه درباره دنيا و آخرت
    تقوا
    سفارشهايى به ابوذر ـ مسأله روزى
    آثار روانى دنياپرستى
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    پيشگفتار


    رسالت انبياء، تربيت انسانها بوده است و در اين راه مرارتها و رنجهاى فراوانى برده اند. كاروان سالار اين قافله، پيامبرگرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) نيز هدف بعثت خويش را تكميل مكارم اخلاق دانسته(1) و كتاب آسمانى او نيز، كتاب تربيت، تزكيه; و كتاب انسان سازى است. چرا كه علم بى عمل مخرّب و زيانبار است و بر طبق روايات اسلامى بوى تعفّن و بد عالم بى عمل جهنّميان را نيز عذاب مى دهد لذا بر پيشوايان امّت ـ كه ادامه دهندگان راه انبيا هستند ـ لازم است قبل از تأديب ديگران، نفس خويش را تأديب كنند و الگوى عملى براى ديگران باشند چنانكه انبيا و اوليا بوده اند.
    حوزه هاى علميّه، هميشه اين وظيفه سنگين انبيا را به دوش كشيده اند و در راه پاسدارى آن، از هيچ كوششى دريغ نورزيده اند.

    تاريخ خونبار تشيّع گواه اين مدّعاست كه وارثان انبيا، براى برپايى نظام الهى بسيار كوشيده اند و وظيفه خطير تزكيه و تعليم:
    «... وَ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ;

    و آنها را تزكيه مى كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت مى آموزد.»(2) را هيچ گاه از ياد نبرده اند. اينان براى تحقّق آرمانهاى پاك و خدايى خويش، در عمل به مردم درس خداپرستى و خداخواهى دادند و علم را با عمل آميختند لذا، گفته هايشان بر دل مى نشست و مى نشيند; زيرا: كلامى كه از دل برآيد، لاجرم بر دل نشيند.
    از اين رو، دروس اخلاقى و بحثهايى كه به خودسازى مى انجامد همواره در حوزه هاى علميّه جايگاه ويژه اى داشته و دارد ومشتاقان را به سوى خود مى كشاند. چنين دروسى طلاّب را از قيد وبند عالم مادّى مى رهاند و آنان را به عالم ملكوت و اوج افلاك مى رساند. رفتار و كردار آن عالمان عامل، خود درس بود و چون دانش پژوهان آنان را مى بينند، در راه خود استوارتر شده نيرويى جديد مى يابند.
    مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى
    ـ مدّ ظله العالى ـ نيز از آن دسته عالمانى است كه به اين مهمّ توجّه دارند و در راه تهذيب طالبان علم مى كوشند. معظّم له روزهاى چهارشنبه هر هفته، قبل از شروع درسهاى خارج فقه و اصول، دقايقى چند، به توضيح و تفسير يك حديث مى پردازند و عطش تشنگان معارف الهى را فرو مى نشانند و طلاّب را به تزكيه همراه با تعليم و تعلّم فرا مى خوانند. سخنان ايشان، مزاياى فراوانى دارد كه از جمله مى توان به مبوب بودن،سادگى بيان و همه فهمى آن اشاره كرد به گونه اى كه مردم عادى نيز مى توانند از آن بهره ببرند. بحثهاى كوتاه اخلاقى معظّم له را مى توان نوعى فقه الحديث دانست. اين درسها گنجينه و توشه گرانبهايى است كه بايد از آنها براى تهذيب نفس بهره برد و اهل منبر و وعظ و خطابه مى توانند از مطالب آن، براى پُر بار كردن سخنان خود استفاده كنند.
    از آن جايى كه معصومين(عليهم السلام) مصاديق بارز و اكمل انوار الهى و واسطه هاى فيض او هستند و بالطبع آنچه از زبان مباركشان جارى مى شود نور است، اين كتاب را

    «انوار هدايت»
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    ناميديم باشد كه در پرتو آن راه يابيم و به سر منزل مقصود برسيم كه به قول حافظ:
    طى اين مرحله بى همرهى خضر مكن *

    * ظلمات است بترس از خطر گمراهى
    ما در اين كتاب، مطالب مجمل و سربسته را بسط داده ايم و لذا، براى توضيح آنها از منابع متعدد، به خصوص از تفسير نمونه، كه زير نظر معظم له نوشته شده است و نيز در ترجمه آيات از ترجمه ايشان استفاده كرده ايم. نشان آيات و رواياتى را كه ايشان در ضمن سخنان خود آورده اند به دست داده ايم و منابع كتاب را در پايان ذكر كرده ايم. از خداوند متعال خواهانيم كه به ما توفيق دهد تا مجلدات ديگر را به زيور طبع آراسته و در اختيار مشتاقان قرار دهيم.
    بر خود لازم مى دانم از بزرگوارى و الطاف پدرانه استاد معظّم، حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى ـ دامت بركاته ـ كه با ديده عنايت به اين مجموعه نگريسته اند صميمانه تشكّر كنم.
    توفيق و سلامت معظّم له را در راه خدمت به اسلام و نشر علوم اهل بيت(عليهم السلام)از خداوند متعال خواهانم.
    لازم به يادآورى است اگرچه اين مطالب براى طلاّب و فضلاى حوزه القا شده است; امّا ديگران نيز مى توانند از آن بهره ببرند و كام تشنه را با آب زلال معارف معصومين(عليهم السلام) سيراب سازند.
    برخود لازم مى دانم از برادران بسيار عزيز آقايان بوذر ديلمى معزّى و احمد على بابائى دامت بركاتهما كه در تهيه و تنظيم اين نوشتار همكارى نموده اند و همچنين از برادران عزيز «مؤسسه نوار امانى سازمان تبليغات اسلامى شهرستان قم - بانك نوار» بخصوص برادر گرامى جناب آقاى نجفى -زيد عزه العالى- سپاسگزارى نمايم.
    در خاتمه از برادران مسئول و دست اندر كار در مطبوعاتى هدف بويژه جناب آقاى پيشوائى -زيد عزه العالى- كه قبول زحمت و اقدام به طبع و نشراين اثر نموده اند سپاسگزارى نموده و توفيق روز افزون آنها را در راه نشر علوم اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام از ايزد منان خواستارم.


    و من الله التّوفيق و اليه التكلان

    حاج سيد ميراحمد فقيه نى ريزى

    17 ربيع الاول 1416




    1. قال رسول الله(صلى الله عليه وآله): اِنّى بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ اْلاَخْلاقِ

    2. سوره جمعه (62)، آيه 2.

    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    موانع شناخت



    1 ـ عَنْ اَنَسِ قالَ: خَطَبَنا رَسُولُ اللهِ(صلى الله عليه وآله)عَلى ناقَتِهِ الْعَضباءُ، فَقالَ: اَيُّهَا النّاسُ، كَاَنَّ المَوْتَ فيها عَلى غَيْرِنا كُتِبَ، وَ كَاَنَّ الْحَقَّ عَلى غَيرِنا وَجَبَ، وَ كَاَنَّ مانَسْمَعُ مِنْ الاَْمْواتِ سَفْرٌ عَمّا قَليل اِلَيْنا راجِعُون،نُبَوِّؤُهُمْ اَجْداثَهُمْ، وَ نَاْكُلُ تُراثَهُمْ، كَاَنّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ ...
    (بحارالانوار، ج 77، ص 175)
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    ترجمه:

    از انس بن مالك روايت شده كه حضرت رسول خدا(صلى الله عليه وآله)در حالى كه سوار شترش ـ به نام عَضْباء ـ بود خطاب به آنان فرمود: اى مردم! گويا مرگ فقط براى ديگران نوشته شده (و ما نمى ميريم) و حق (و احكام خدا) فقط بر ديگران واجب است! و گويا مردگان مسافرانى هستند كه به زودى به سوى ما باز مى گردند و ما فقط آنان را به خاك سپرده ايم و ارثشان را مى خوريم، گويا بعد از ايشان، جاودان هستيم.
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    نور هــــــــدايت

    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    پيامبر(صلى الله عليه وآله) در اين حديث شريف به بعضى از موانع شناخت(1)اشاره فرموده كه ما براى فهم بهتر اين موضوع، به ذكر مقدّمه اى مى پردازيم:
    در زندگى ما مسائلى هست كه از آن به «موانع شناخت» تعبير مى كنيم. در قرآن مجيد نيز آيات فراوانى در اين باره وجود دارد ولى، با كمال تأسّف، به سبب عدم انس با قرآن، از آن غافليم. از جمله موانعى كه علماى ما ذكر مى كنند،
    حبّ ذات (= خود دوستى) است.
    حتماً شنيده ايد كه «حُبُّ الشَّىْءِ يُعْمى وَ يُصِمُّ;
    دوستى زياد يك چيز، انسان را كور و كر مى كند.»
    (2) اين دوستى افراطى باعث مى شود كه انسان نتواند حقايق را ببيند
    و به قول قرآن كريم:
    «... لَهُمْ اَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لايَسْمَعُونَ بِها...;
    چشم دارند، اما با آن نمى بينند و گوش دارند، اما با آن نمى شنوند.» (اعراف، 179)
    لذا، همه چيز را براى خود مى خواهد و هرزشتى و بدى را براى ديگران;
    مثلاً، وقتى مى شنود در فلان منطقه، سيلى يا زلزله اى رخ داده، و يا ماشينى به درّه سقوط كرده است، فكر نمى كند ممكن است همين حوادث براى او هم رخ دهد و گمان مى كند تافته جدا بافته اى است.
    از اين رو، چنين وقايعى اثرى در او نمى گذارد و متحوّلش نمى گرداند.
    به همين علّت است كه پيامبر(صلى الله عليه وآله)مى فرمايد:
    اى مردم! شما را چه شده، چرا اين گونه در خواب غفلت فرو رفته ايد؟
    آيا گمان مى كنيد كه مرگ فقط براى همسايه است و اين شتر، بر درِ خانه شما نمى خوابد؟ شايد به خودتان وعده مى دهيد كه به ما مهلت داده اند تا چند وقت ديگر زنده باشيم:
    «كَاَنَّ الْمَوْتَ فيها عَلى غَيْرِنا كُتِبَ»
    همچنين خيال مى كنى كه فقط ديگران بايد حق را رعايت كنند واحكام خدا براى ديگران وضع شده است و تو از اين قاعده مستثنا شده اى:
    «وَ كَاَنَّ الْحَقَّ عَلى غَيْرِنا وَجَبَ»
    شبيه اين كلام والا، در سخنان نورانى حضرت اميرالمؤمنين على(عليه السلام)
    نيز هست;
    روزى حضرت در مراسم تشييع جنازه مسلمانى،فردى را ديد كه قهقهه سر داده است، امام(عليه السلام) به او فرمود:
    براى چه مى خندى؟ خيال كرده اى كه فقط او را به قبرستان مى برند و تو روزى به او ملحق نمى شوى؟ (نهج البلاغه، كلمات قصار، شماره 118)


    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    از جمله مشكلات انسانها، حجابهايى است كه جلو فهم و درك او را مى گيرند.(3)
    و لذا حضرت مى فرمايد:
    حجابهاى خود خواهى، تعصّب بيجا، كبر، شهوت، حبّ و بغض غيرالهى و... را برداريد، تا انسان با كمك حجّت باطنى;
    يعنى، عقل بتواند خوب و بد را تشخيص دهد و وقتى فهميد، راه صحيح را در پيش گيرد.
    بايد باور كنيم كه تمام آنچه براى ديگران واقع مى شود ممكن است براى ما نيز در آينده نزديك رخ دهد. شاعر عرب مى گويد:

    «بَيْنا يُرَى الاِْنْسانُ فيها مُخْبِراً *** حَتّى يُرى خَبَراً مِنَ الاَْخْبارِ

    ;در آن هنگام كه انسان از مرگ كسى خبر مى دهد ناگهان مرگ خود او در صدر اخبار قرار مى گيرد».
    مرگ پير و جوان نمى شناسد،
    با كسى خويشاوندى ندارد و گاه و بيگاه به سراغ آدمى مى آيد.
    در تعبيرها دقّت كنيد كه چقدر حساب شده است:
    مگر قانون مرگ فقط براى ديگران است؟
    چه كسى ضامن شده كه تا لحظه اى ديگر زنده باشيم؟
    اگر ضمانتى در كار نيست، پس چرا اين همه، كارهاى خير را به تأخير مى اندازيم؟
    توبه را به فردا و فرداها وامى گذاريم;
    آن قدر سستى مى كنيم كه وقت مى گذرد
    و ديگر در آن هنگام، افسوس سودى نخواهد داشت.
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    اشتباه انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)ما در اين است كه گمان مى كنيم مرده ها مسافرانى هستند كه همين فردا، پس فردا باز مى گردند و فقط ما آنان را با دستان خود در خاك كرده ايم و ارثشان را مى خوريم و به گونه اى رفتار مى كنيم كه گويا هميشه بعد از آنها زنده ايم;
    مثلا، در رفتار بعضى بنگريد كه گاه با كمال تأسّف بر سر همين ارث چه وقايع زشت و دردناكى،به وجود مى آورند;
    زمانى در تهران به ما خبر دادند كه دو برادر ـ در حدود ده، پانزده سال ـ بر سر تقسيم ارث با هم قهر كرده و به خانه يكديگر نرفته اند.
    بايد به چنين انسانهايى گفت:
    آيا شما مطمئنّيد كه اين ميراث را مى خوريد؟ انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    يقيناً اگر منصفانه بينديشند جواب خواهند داد:
    نه، چون در زندگى، واقعيّتهايى وجود دارد كه انسان از آن غافل است.
    از جمله اين كه; فاصله بين حيات و مرگ، بسيار اندك است و بسيارى از اوقات، انسان تعجّب مى كند كه چرا اين قدر فاصله كم است!انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    گاهى بعضى از افراد مى گويند:
    خدا به ما رحم كرد، نزديك بود به درّه بيفتيم!
    و يا... ، اينها همه درسهاى عبرت آموزى است كه بايد فراگرفت و به كار بست.
    چرا كه، چيزى نزديكتر از مرگ به انسان نيست، و در عين حال، او اين واعظ مهم را فراموش مى كند.
    بزرگترين واعظ براى تهذيب نفوس، مــــرگ است انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)لذا، به ما سفارش كرده اند
    هر از چند گاهى به قبرستان برويد(4).
    زيارت مردگان، تنها براى احترام گذاردن به آنان نيست;
    و اين كه بايد مؤمن را ـ چه در حيات و چه در ممات ـ تجليل كرد و آنان را از خيرات و نيكيهاى خود بهره مند ساخت و برايشان فاتحه خواند،
    بلكه اين فاتحه و ديدار، بيش از آن كه در مردگان مؤثّر افتد در زندگان تأثير دارد; وقتى دستت را بر قبر مى گذارى،
    در مى يابى كه بين تو و او، بيش از يك متر فاصله نيست.انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz) فردا ممكن است تو هم به او بپيوندى.
    وقتى انسان در اين مسائل تامّل مى كند، با ياد مرگ،
    نفس خويش را ذليل مى گرداند:
    «... وَ ذَلِّلْهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ...; با ياد مرگ آن را رام و خوار گردان.»،انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    ديگر حجابهاى غفلت، غرور و...، جلو چشم، گوش و دل او را نمى گيرد.
    مهم اين است كه پرده كنار برود.
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)
    در حديثى از پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم
    «لَوْلا اَنَّ الشَّياطينَ يَحُومُونَ عَلى قَلْبِ بَنى آدَمَ، لَنَظَرُوا اِلى مَلَكُوتِ السَّمواتِ;
    اگر شياطين گِرداگِرد قلب آدميان را احاطه نكرده بودند، مى توانستند
    (چون ابراهيم) ملكوت آسمانها را ببيند».
    (بحار، ج 59، ص 163)
    مانند همان نگاهى كه خداوند به ابراهيم(عليه السلام) عطا كرد.
    در سوره انعام آيه 75 مى خوانيم:
    «وَ كَذلِكَ نُرى اِبْرهيمَ مَلَكُوتَ السَّمواتِ وَ الاَْرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ;
    و اين چنين ملكوت آسمانها و زمين (و حكومت مطلقه خداوند بر آنها)
    را به ابراهيم نشان داديم; (تا به آن استدلال كند) و از صاحبان يقين گردد.»
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)



    1. چهره حقيقت هر قدر آشكار و درخشان باشد، تا در برابر ديده بينا قرار نگيرد درك آن ممكن نيست، به تعبير ديگر براى شناخت حقايق، دو چيز لازم است: آشكار شدن چهره حق و دارا بودن وسيله ديد و درك.
    آيا هرگز نابينا مى تواند قرص خورشيد را ببيند؟
    آيا كران، مى توانند نغمه هاى دلنواز جهان را بشنوند؟
    همين گونه كسانى كه چشم حق بين ندارند از ديدن چهره حقيقت محرومند، و آنها كه گوش حق شنو ندارند از شنيدن آيات حق.
    به همين دليل، نخستين شرط براى رهروان راه حق، تهذيب نفس و تقواست، كه بدون آن انسان در ظلمات وهم، گرفتار و در بيراهه ها سرگردان مى شود و اگر مى بينيم قرآن راه شناخت خود را تقوا مى داند و مى گويد: «هُدًى لِلْمُتَّقينَ; اين آيات الهى مايه هدايت براى پرهيزكاران است» اشاره به همين واقعيّت است. (تفسير نمونه، ج 11، ص 143)


    ویرایش توسط neginsabz : ۱۳۸۹/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۲:۳۵
    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    2. اگر انسان كسى يا چيزى را بطور افراطى دوست بدارد آن دوستى معمولا مانع مى شود كه عيوب و بديهاى او را ببيند يا بشنود;
    و غير از خوبى چيزى در او نمى بيند.
    حكايتى كه در ذيل مى آوريم شاهدى است بر اين مدّعا
    مى گويند: جوانى عاشق دوشيزه اى شده بود،
    پدر و مادر دختر از وصلت امتناع داشتند. جوان وسايط زيادى برانگيخت،
    خرجها و خواهشها كرد و زحمتها كشيد تا كار بر مراد او شد و دختر در حباله
    او درآمد و عاشق دلداده به وصال معشوق رسيد. مدّتها با هم زندگى كردند، كانون خانوادگى گرم و با طراوت بود، اما كم كم لهيب عشق فرو نشست و آتش فروزان شهوت خاموش شد.
    روزى شوهر به صورت زن نگاه كرد و در چشم راست او،
    لكه سفيدى ديد. تعجّب كرد و گفت:
    از كى و چه وقت اين لكه در چشم تو پديدار شده است؟
    گفت: از همين الان.
    شوهر گفت: چه مى گويى؟
    زن لبخندى زد و گفت: در دو سالگى آبله درآوردم، چشمم را آبله رسيد و از آن تاريخ، اين لكه در چشمم مانده است.
    شوهر گفت: عجيب است پس چرا من تاكنون نديده بودم؟
    زن گفت: علّتش واضح است،
    تو عاشق من بودى و عاشق در معشوق جز خوبى و زيبايى چيزى نمى بيند
    (حُبُّ الشَّىْءِ يُعْمى وَ يُصِمّ)
    ولى اكنون كه آتش عشق تو خاموش گشته و ديگر از ديده عشق،
    به من نمى نگرى و زن و شوهرى معمولى هستيم،
    عيب مرا مى بينى و به درستى، تشخيص خوبى و بدى مى دهى.
    (گفتار وعاظ، ج 3،ص 9)
    3. امام سجّاد(ع) در دعاى ابوحمزه ثمالى مى فرمايد:

    «... وَ أَنَّكَ لاتَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ، اِلاّ اَنْ تَحْجُبَهُمُ الاَْعْمالُ [الآمال] دُونَكَ...; تو از بندگانت پنهان نيستى جز اين كه كردارهاى زشت [آرزوها] پرده اى براى ديدن تو كشيده است...»
    و حافظ چه خوش سروده:

    ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست *
    * تو خود حجاب خودى حافظ از ميان برخيز

    4. مستحب است وقتى انسان به قبرستان مى رود، بگويد:
    «اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ الدِّيارِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُسْلِمينَ، اَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ، وَ نَحْنُ ـ اِنْ شاءَاللهُ ـ بِكُمْ لاحِقُونَ;
    سلام بر مؤمنان و مسلمانان خفته در اين ديار، شما زودتر رفتيد و ما نيز ـ اگر خدا بخواهد ـ به شما مى پيونديم.»
    (كليات مفاتيح الجنان، در زيارت قبور مؤمنين)
    در قبرستان، زنگار غفلت را از خود بزداييد و آيينه صافى شويد تا انوار الهى در آن بتابد و راه درست را بيابيد و از روز مرگى و دلمردگى برهيد و به سعادت دو جهانى برسيد:

    دانى چرا آئينه ات غمّاز نيست؟ *
    * چون كه زنگار از رخش ممتاز نيست.

    غمّاز: منعكس كننده
    انوار هدايت - جلد  1 (مديريت : neginsabz)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. عنايات معصوميه (مديريت : neginsabz )
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 95
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۷/۲۳, ۰۰:۰۷
  2. خاطرات و حكايتها - جلد سوم ( مدیریت : neginsabz )
    توسط سوگند در انجمن حکایت، داستان و درس هایی از قرآن
    پاسخ: 66
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۲, ۱۸:۱۷
  3. خاطرات و حكايتها - جلد پنجم ( مدیریت : neginsabz )
    توسط سوگند در انجمن حکایت، داستان و درس هایی از قرآن
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۲, ۱۸:۱۵
  4. خاطرات و حكايتها - جلد هشتم ( مدیریت : neginsabz )
    توسط سوگند در انجمن حکایت، داستان و درس هایی از قرآن
    پاسخ: 92
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۲, ۱۸:۱۳
  5. بحرالمعارف - جلد اول ( مديريت : neginsabz )
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 212
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۶, ۲۰:۱۰

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود