صفحه 1 از 54 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد سیزدهم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.


    از سرکار خانم .:تسنیم:. که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.

    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۴:۰۰

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏







    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )


    تفسير نمونه، ج‏13، ص: 1

    [جلد سيزدهم‏]

    (19) از آغاز سوره مريم- جزء 16 قرآن مجيد اين سوره در مكه نازل شده و 98 آيه است‏
    آغاز شروع جلد 13.
    13: 10: 1360.
    7: ع 1: 1402






    .



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )


    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. ) تفسير نمونه، ج‏13، ص: 3

    سوره مريم‏
    محتواى سوره‏
    اين سوره از نظر محتوا داراى چندين بخش مهم است:
    1- مهمترين بخش اين سوره را قسمتى از سرگذشت زكريا و مريم و حضرت مسيح ع و يحيى و ابراهيم قهرمان توحيد و فرزندش اسماعيل و ادريس و بعضى ديگر از پيامبران بزرگ الهى، تشكيل مى‏دهد كه داراى نكات تربيتى خاصى است.
    2- قسمت ديگرى از اين سوره كه بعد از بخش نخست مهمترين بخش را تشكيل مى‏دهد مسائل مربوط به قيامت و چگونگى رستاخيز و سرنوشت مجرمان و پاداش پرهيزكاران و مانند آنست.
    3- بخش ديگر مواعظ و نصائحى است كه در واقع مكمل بخشهاى گذشته مى‏باشد.
    4- بالآخره آخرين بخش، اشارات مربوط به قرآن و نفى فرزند از خداوند و مساله شفاعت است كه مجموعا برنامه تربيتى مؤثرى را براى سوق نفوس انسانى به ايمان و پاكى و تقوا تشكيل مى‏دهد.
    فضيلت سوره‏
    از پيامبر اكرم ص چنين نقل شده است كه هر كس اين سوره را بخواند به تعداد كسانى كه زكريا را تصديق يا تكذيب كردند و همچنين يحيى و مريم و عيسى و موسى و هارون و ابراهيم و اسحاق و يعقوب و اسماعيل، آرى به تعداد هر يك از آنها خداوند ده حسنه به او مى‏دهد، همچنين به تعداد كسانى كه (به دروغ‏

    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )

    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. ) تفسير نمونه، ج‏13، ص: 4


    و تهمت) براى خدا فرزندى قائل شدند و نيز به تعداد كسانى كه فرزند قائل نشدند. «1»
    در حقيقت اين حديث دعوت به تلاش و كوشش در دو خط مختلف ميكند:
    خط حمايت از پيامبران و پاكان و نيكان، و خط مبارزه با مشركان و منحرفان و آلودگان، زيرا مى‏دانيم اين ثوابهاى بزرگ را به كسانى نمى‏دهند كه تنها الفاظ را بخوانند و عملى بر طبق آن انجام ندهند، بلكه اين الفاظ مقدس مقدمه‏اى است براى عمل.
    در حديث ديگرى از امام صادق ع مى‏خوانيم هر كس مداومت بخواندن اين سوره كند از دنيا نخواهد رفت مگر اينكه خدا به بركت اين سوره او را از نظر جان و مال و فرزند بى‏نياز مى‏كند. «2»
    اين غنا و بى‏نيازى مسلما بازتابى است از پياده شدن محتواى سوره در درون جان انسان و انعكاسش در خلال اعمال و رفتار و گفتار او.
    __________________________________________________
    (1) مجمع البيان ذيل آيه.
    (2) مدرك سابق.
    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0





    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )

    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )تفسير نمونه، ج‏13، ص: 5


    [سوره مريم (19): آيات 1 تا 6]
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏
    كهيعص (1) ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا (2) إِذْ نادى‏ رَبَّهُ نِداءً خَفِيًّا (3) قالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِيًّا (4)
    وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِيَ مِنْ وَرائِي وَ كانَتِ امْرَأَتِي عاقِراً فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا (5) يَرِثُنِي وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا (6)




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )


    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )تفسير نمونه، ج‏13، ص: 6



    ترجمه:
    بنام خداوند بخشنده بخشايشگر 1- كهيعص 2- اين يادى است از رحمت پروردگار تو نسبت به بنده‏اش زكريا.
    3- در آن هنگام كه پروردگارش را در خلوتگاه (عبادت) خواند.
    4- گفت پروردگارا! استخوانم سست شده و شعله پيرى تمام سرم را فرا گرفته و من هرگز در دعاى تو از اجابت محروم نمى‏شدم.
    5- و من از بستگانم بعد از خودم بيمناكم (كه حق پاسدارى از آئين تو را نگاه ندارند) و همسرم نازا است، تو به قدرتت جانشينى به من ببخش.
    6- كه وارث من و آل يعقوب باشد و او را مورد رضايتت قرار ده.

    تفسير:
    دعاى گيراى زكريا بار ديگر به حروف مقطعه در آغاز اين سوره برخورد مى‏كنيم (كهيعص).
    و از آنجا كه تفسير اين حروف مقطعه را به طور مشروح در آغاز سه سوره مختلف قرآن در گذشته (سوره بقره و آل عمران و اعراف) بطور مشروح بحث كرده‏ايم در اينجا نيازى به تكرار نمى‏بينيم. «1»
    آنچه لازم است در اينجا اضافه كنيم اين است كه در خصوص حروف مقطعه اين سوره دو دسته از روايات در منابع اسلامى ديده مى‏شود:
    نخست رواياتى است كه هر يك از اين حروف را اشاره به يكى از اسماء
    __________________________________________________
    (1) به جلد اول آغاز سوره بقره و جلد دوم آغاز سوره آل عمران و جلد ششم آغاز سوره اعراف (تفسير نمونه) مراجعه فرمائيد.



    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )

    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )تفسير نمونه، ج‏13، ص: 7


    بزرگ خداوند (اسماء الحسنى) مى‏داند" كاف" اشاره به" كافى" كه از اسماء بزرگ خداوند است، و" ه" اشاره به" هادى"، و" ياء" اشاره به" ولى"، و" عين" اشاره به" عالم" و" ص" اشاره به" صادق الوعد" (كسى كه در وعده خود صادق است). «1»
    دوم رواياتى است كه اين حروف مقطعه را به داستان قيام امام حسين ع در كربلا تفسير كرده است:" كاف" اشاره به" كربلا"" هاء" اشاره به" هلاك خاندان پيامبر" ص و" ياء" به" يزيد" و" عين" به مسئله" عطش" و" صاد" به" صبر و استقامت" حسين و ياران جانبازش. «2»
    البته همانگونه كه گفته‏ايم آيات قرآن تاب معانى مختلفى را دارد و گاه مفاهيمى را از گذشته و آينده بيان مى‏كند كه در عين تنوع منافاتى هم با هم ندارند در حالى كه اگر معنى را منحصر به يك تفسير كنيم ممكن است از نظر وضع نزول آيه و زمان آن گرفتار اشكالاتى بشويم.
    بعد از ذكر حروف مقطعه، نخستين سخن از داستان زكريا ع شروع مى‏شود و مى‏فرمايد:" اين يادى است از رحمت پروردگار تو نسبت به بنده‏اش زكريا" (ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا). «3»
    در آن هنگام كه از نداشتن فرزندى، سخت ناراحت و غمناك بود، رو به درگاه خدا آورد" آن گاه در خلوتگاه و آنجا كه صدايش را ديگرى نمى‏شنيد، پروردگارش را خواند" (إِذْ نادى‏ رَبَّهُ نِداءً خَفِيًّا).
    __________________________________________________
    (1) و (2) نور الثقلين جلد 3 صفحه 320
    (3) در حقيقت كلمه" ذكر" خبر است از براى مبتداى محذوف و در تقدير چنين بوده" هذا ذكر رحمة ربك".


    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )

    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. ) تفسير نمونه، ج‏13، ص: 8


    " گفت: پروردگارا! استخوانهاى من كه ستون پيكر من و محكمترين اعضاى تن من است سستى گرفته" (قالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي).
    " و شعله‏هاى پيرى تمام موهاى سر مرا فرا گرفته است" (وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً).
    تشبيه آثار پيرى به شعله‏اى كه تمام سر را فرا مى‏گيرد، تشبيه جالبى است زيرا از يك سو خاصيت شعله آتش اين است كه زود گسترده مى‏شود و هر چه در اطراف آنست فرا مى‏گيرد، و از سوى ديگر شعله‏هاى آتش درخشندگى خاصى دارد و از دور جلب توجه مى‏كند، و از سوى سوم هنگامى كه آتش محلى را فرا گرفت چيزى كه از آن باقى مى‏ماند همان خاكسترها است.
    " زكريا" فراگيرى پيرى و سفيدى تمام موى سرش را، به شعله‏ور شدن آتش و درخشندگى آن، و خاكستر سفيدى را كه بر جاى مى‏گذارد، تشبيه كرده است و اين تشبيهى است بسيار رسا و زيبا.
    سپس مى‏افزايد:" پروردگارا من هرگز در دعاهايى كه كرده‏ام از درگاه تو محروم باز نگشتم" (وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِيًّا).
    تو همواره در گذشته مرا به اجابت دعاهايم عادت دادى و هيچگاه محرومم نساخته‏اى، اكنون كه پير و ناتوان شده‏ام سزاوارترم كه دعايم را اجابت فرمايى و نوميد بازنگردانى.
    در حقيقت" شقاوت" در اينجا به معنى تعب و رنج است، يعنى من هرگز درخواسته‏هايم از تو به زحمت و مشقت نمى‏افتادم چرا كه به سرعت مورد قبول تو واقع مى‏گشت.
    سپس حاجت خود را چنين شرح مى‏دهد:" پروردگارا! من از بستگانم‏




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )


    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )تفسير نمونه، ج‏13، ص: 9

    بعد از خودم بيمناكم (ممكن است دست به فساد بيالايند) و همسرم نازا است، از نزد خودت ولى و جانشينى به من ببخش" (وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِيَ مِنْ وَرائِي وَ كانَتِ امْرَأَتِي عاقِراً فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا).
    " جانشينى كه از من ارث ببرد، و همچنين وارث آل يعقوب باشد، پروردگارا اين جانشين مرا مورد رضايت خود قرار ده" (يَرِثُنِي وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا).
    نكته‏ها:
    1- منظور از ارث در اينجا چيست؟
    مفسران اسلامى بحث فراوانى پيرامون پاسخ سؤال فوق كرده‏اند، گروهى معتقدند" ارث" در اينجا ارث در اموال است، و گروهى آن را اشاره به مقام نبوت دانسته‏اند.
    بعضى نيز اين احتمال را داده‏اند كه منظور معنى جامعى است كه هر دو را شامل مى‏شود.
    بسيارى از دانشمندان شيعه معنى اول را انتخاب كرده‏اند در حالى كه جمعى از علماى تسنن معنى دوم را، و بعضى مانند" سيد قطب" در" فى ظلال" و" آلوسى" در" روح المعانى" معنى سوم را.
    كسانى كه آن را منحصر به ارث مال دانسته‏اند به ظهور كلمه" ارث" در اين معنى استناد كرده‏اند، زيرا اين كلمه هنگامى كه مجرد از قرائن ديگر بوده باشد به معنى ارث مال است، و اگر مى‏بينيم در پاره‏اى از آيات قرآن در امور معنوى به كار رفته مانند آيه 32 سوره فاطر ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا




    تفسیر نمونه ـ جلد سیزدهم ( مدیریت: .:تسنیم:. )



صفحه 1 از 54 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود