صفحه 1 از 57 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد چهاردهم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.


    از سرکار خانم a3emoon که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.

    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۴:۰۱

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏







    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏

    تفسیر نمونه جلد 14 صفحه 3

    محتواى سوره حج‏

    اين سوره كه به خاطر بخشى از آياتش كه پيرامون حج سخن مى‏گويد به نام" سوره حج" ناميده شده است از سوره‏هايى است كه در ميان مفسران و نويسندگان تاريخ قرآن در" مكى" يا" مدنى" بودنش گفتگو است، جمعى آن را- جز چند آيه-" مكى" مى‏دانند، در حالى كه جمع ديگرى معتقدند همه آن- جز چند آيه- در" مدينه" نازل شده است، بعضى نيز آن را تركيبى از آيات" مكى" و" مدنى" مى‏دانند.
    اما با توجه به برداشتى كه از سوره‏هاى مكى و مدنى و به تعبير ديگر جو مدينه و مكه و نيازمنديهاى مسلمانان و چگونگى تعليمات پيامبر ص نسبت به آنها در اين دو منطقه داريم آيات اين سوره از جهاتى شبيه سوره‏هاى مدنى است، چرا كه دستور حج آنهم با ذكر قسمتى از جزئيات آن، و همچنين دستور جهاد، تناسب با وضع مسلمانان در مدينه دارد، هر چند تاكيد آيات اين سوره روى مساله مبدء و معاد بى تناسب به سوره‏هاى مكى نيست.
    نويسنده تاريخ القرآن بر اساس تاريخ" فهرست ابن نديم" و" نظم الدرر" مى‏گويد: سوره حج مگر چند آيه در مدينه نازل شده، آن چند آيه نيز در ميان مكه و مدينه نازل گرديده است، وى اضافه مى‏كند اين سوره صد و ششمين سوره‏اى است كه بر پيامبر ص نازل شده و بر حسب ترتيب، بعد از سوره" نور" و قبل از سوره" منافقين" است.

    ادامه در صفحه بعد
    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )

    ویرایش توسط a3emoon : ۱۳۸۹/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۷:۲۲
    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 4

    به هر حال در مجموع،" مدنى" بودن سوره قوى‏تر به نظر مى‏رسد.

    از نظر محتوا مطالب اين سوره را به چند بخش مى‏توان تقسيم كرد:

    1- آيات فراوانى كه در زمينه" معاد" و دلائل منطقى آن، و انذار مردم غافل از صحنه‏هاى قيامت، و مانند آن است كه از آغاز اين سوره شروع مى‏شود و بخش مهمى از آن را در بر مى‏گيرد.
    2- بخش قابل ملاحظه‏اى نيز از مبارزه با شرك و مشركان، سخن مى‏گويد و با توجه دادن به آيات پروردگار در عالم هستى انسانها را متوجه عظمت آفريدگار مى‏سازد.
    3- بخشى از اين سوره نيز مردم را به بررسى سرنوشت عبرت‏انگيز گذشتگان و عذابهاى دردناك الهى كه بر آنها نازل شد دعوت كرده، از جمله سرنوشت قوم نوح و عاد و ثمود، و قوم ابراهيم و لوط، و قوم شعيب و موسى را يادآور مى‏شود.
    4- بخش ديگرى از آن پيرامون مساله حج و سابقه تاريخى آن از زمان ابراهيم ع و سپس مساله قربانى و طواف و مانند آن است.
    5- بخشى از آن هم پيرامون مبارزه در برابر ظالمان و پيكار با دشمنان مهاجم، است.
    6- و سرانجام قسمتى از آن پند و اندرزهايى است در زمينه‏هاى مختلف زندگى و تشويق به نماز و زكات و امر به معروف و نهى از منكر و توكل و توجه به خداوند.

    فضيلت تلاوت سوره حج‏

    در حديثى از پيامبر گرامى اسلام ص مى‏خوانيم:

    من قرء سورة الحج اعطى من الاجر كحجة حجها، و عمرة اعتمرها، بعدد من حج و اعتمر فيما مضى و فيما بقى!:
    " هر كس سوره حج را بخواند پاداش حج و عمره را خدا به او

    ادامه در صفحه بعد
    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )


    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 5

    مى‏دهد به تعداد تمام كسانى كه در گذشته و آينده حج عمره بجا آورده يا خواهند آورد"! «1».

    بدون شك اين ثواب و فضيلت عظيم تنها براى تلاوت لفظى نيست، تلاوتى است انديشه‏ساز، و انديشه‏اى است عمل‏پرور.

    در حقيقت كسى كه اين سوره و محتواى آن را از مبدء و معاد گرفته، تا دستورات عبادى و اخلاقى، و مسائل مربوط به جهاد و مبارزه با ستمگران، در اعماق جان خود قرار دهد و برنامه عملى خود سازد، پيوندى با تمام مؤمنان گذشته و آينده از نظر معنوى و روحانى پيدا مى‏كند، پيوندى كه او را در اعمال آنها شريك، و آنها را نيز در اعمال او شريك و سهيم مى‏سازد، بى آنكه از پاداش آنان چيزى كاسته شود و حلقه اتصالى خواهد بود بين همه افراد با ايمان در تمام قرون و اعصار.

    و با اين اوصاف و شرايط ثواب و پاداشى كه در حديث فوق آمده عجيب به نظر نمى‏رسد.
    __________________________________________________
    (1) مجمع البيان آغاز سوره حج. [.....]

    ادامه در صفحه بعد
    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )


    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2




    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 6

    [سوره الحج (22): آيات 1 تا 2]

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

    يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ (1) يَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى‏ وَ ما هُمْ بِسُكارى‏ وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ (2)

    ترجمه:
    به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
    1- اى مردم از پروردگارتان بترسيد كه زلزله رستاخيز امر عظيمى است.
    2- روزى كه آن را مى‏بينيد (آن چنان وحشت سر تا پاى همه را فرا مى‏گيرد كه) مادران شيرده، كودكان شيرخوارشان را فراموش مى‏كنند، و هر باردارى جنين خود را بر زمين مى‏نهد و مردم را مست مى‏بينى، در حالى كه مست نيستند، ولى عذاب خدا شديد است!

    تفسير: زلزله عظيم رستاخيز

    اين سوره با دو آيه تكان دهنده و هيجان‏انگيز پيرامون رستاخيز و مقدمات آن شروع مى‏شود، آياتى كه بى اختيار انسان را از اين زندگى گذراى مادى بيرون مى‏برد، و به آينده هول‏انگيزى كه در انتظار او است متوجه
    مى‏سازد.

    ادامه در صفحه بعد
    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )


    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 7

    آينده‏اى كه اگر امروز به فكر آن، و آمادگى بر آن نباشد، به راستى وحشتناك است و اگر باشد دل‏انگيز و روح‏افزا است.

    نخست عموم مردم را بدون استثناء مخاطب ساخته و مى‏گويد:" اى مردم از پروردگارتان بترسيد، و پرهيز كارى پيشه كنيد كه زلزله رستاخيز، جريان مهم و عظيمى است" (يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ).

    خطاب" يا أَيُّهَا النَّاسُ"، دليل روشنى است بر اينكه هيچگونه تفاوت و تبعيضى از نظر نژاد و زبان و اعصار و قرون و مكانها و مناطق جغرافيايى و طوائف و قبائل در آن نيست، و مؤمن و كافر، كوچك و بزرگ، پير و جوان، مرد و زن امروز و آينده همه در آن شريكند.

    جمله" اتَّقُوا رَبَّكُمْ" عصاره تمام برنامه‏هاى سعادتبخش است، چرا كه از يك سو" توحيد" را بيان مى‏كند (ربكم) و از سوى ديگر" تقوا" را و به اين ترتيب برنامه‏هاى عقيدتى و عملى در آن جمع است.

    و با ذكر جمله" إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ" حقيقتى را كه در بسيارى از آيات قرآن آمده است به طور سربسته بازگو مى‏كند، و آن اينكه رستاخيز با يك انقلاب و تحول شديد در سازمان عالم هستى بر پا مى‏گردد: كوه‏ها از جا كنده مى‏شوند، درياها به هم مى‏ريزند، زمين و آسمان در هم كوبيده مى‏شوند، و جهانى نو با زندگانى نو آغاز مى‏گردد، مردم در آستانه قيامت در وحشت عظيمى فرو مى‏روند، و سر از پا نمى‏شناسند.

    آيه بعد نمونه‏هايى از بازتاب اين وحشت عظيم را در چند جمله بيان كرده مى‏گويد:" روزى كه زلزله رستاخيز را مشاهده كنيد آن چنان وحشت سر تا پاى همه را فرا مى‏گيرد كه مادران شيرده از كودك شيرخوارشان غافل مى‏شوند" (يَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ‏).

    ادامه در صفحه بعد
    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )

    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2




    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 8

    " و هر باردارى (در آن صحنه باشد) چنين خود را سقط مى‏كند" (وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها).

    سومين بازتاب اينكه" مردم را به صورت مستان مى‏بينى، در حالى كه مست نيستند!" (وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى‏ وَ ما هُمْ بِسُكارى‏).

    " ولى عذاب خدا شديد است" كه اين چنين هول و وحشت به دلها افكنده و انسانها را از خود بى خود ساخته است (وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ).

    نكته‏ها:

    1- در زلزله‏هاى دنيا، و حوادث وحشتناك نيز گاهى اين پديده‏ها به صورت جزئى پيدا مى‏شود، يعنى مادران كودكان خود را فراموش كرده، و بارداران جنين خود را ساقط مى‏كنند، و بعضى همچون افراد مست از خود بى خود مى‏شوند ولى جنبه عمومى و همگانى ندارد اما زلزله رستاخيز چنانست كه از مشاهده آن همه مردم به اين حالات گرفتار مى‏شوند.

    2- اين آيات ممكن است اشاره به پايان جهان كه مقدمه رستاخيز است باشد در اين صورت" زنان باردار، يا كودكان شير خوار" مفهوم اصلى خود را خواهد داشت، ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه اشاره به زلزله روز قيامت باشد (به قرينه جمله لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ) در اين صورت ذكر جمله‏هاى فوق جنبه مثال پيدا مى‏كند، يعنى آن قدر، صحنه وحشتناك است كه اگر زنان باردارى وجود داشته باشند همگى سقط جنين مى‏كنند، و اگر كودكان شيرخوارى باشند مادرها آنها را به كلى فراموش خواهند كرد.


    ادامه در صفحه بعد
    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )

    ویرایش توسط a3emoon : ۱۳۸۹/۰۳/۱۲ در ساعت ۲۰:۰۸
    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 9

    3 - مى‏دانيم معمولا در ادبيات عرب از زنى كه كودك خود را شير مى‏دهد تعبير به" مرضع" مى‏كنند «1» ولى همانگونه كه جمعى از مفسران و بعضى از ارباب لغت نوشته‏اند، گاه اين كلمه به صورت مؤنث (مرضعه) آورده مى‏شود تا اشاره‏اى باشد به همان لحظه شير دادن، و به تعبير ديگر مرضع به زنى مى‏گويند كه مى‏تواند بچه خود را شير دهد، اما مرضعه مخصوص زنى است كه پستان خود را به دهان كودك شيرخوارش نهاده و در حال شير دادن است! «2».

    بنا بر اين تعبير فوق در آيه نكته خاصى دارد زيرا مى‏گويد:
    شدت وحشت زلزله رستاخيز آن قدر زياد است كه حتى اگر مادر پستان در دهان كودك شير خوارش داشته باشد، چنان متوحش مى‏گردد كه بى اختيار، پستان از دهانش بيرون كشيده، فراموشش مى‏كند!

    4- جمله" تَرَى النَّاسَ سُكارى‏" (مردم را به صورت مستان مى‏بينى)
    اشاره به اين است كه پيامبر اسلام ص كه مخاطب به اين جمله مى‏باشد (و احتمالا مؤمنان بسيار قوى الايمان كه قدم جاى قدمهاى او نهاده‏اند) از اين وحشت عظيم در امانند، زيرا مى‏گويد مردم را به اين حالت مى‏بينى، يعنى خودت چنين نيستى.

    5- بسيارى از مفسران و روات حديث در ذيل آيات مورد بحث روايتى از پيامبر گرامى اسلام ص نقل كرده‏اند كه ذكر آن در اينجا به مورد است و آن اينكه: دو آيه آغاز اين سوره در يكى از شبهاى" غزوه بنى المصطلق" «3» نازل‏
    __________________________________________________
    (1) زيرا" علامت تانيث" در مواردى مى‏آورند كه مذكر و مؤنث در آن وجود داشته باشد، اما مثل مساله بار دارى و يا شير دادن كه مخصوص زنان است و در مردان وجود ندارد نياز به تاء تانيث و مانند آن نيست.
    (2) به قاموس اللغة، و تفسير كشاف، و تفسير كبير فخر رازى، و تفسير الميزان، مراجعه شود.
    (3) اين غزوه در شعبان سال ششم هجرى واقع گرديد.

    ادامه در صفحه بعد
    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )


    ویرایش توسط a3emoon : ۱۳۸۹/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۹:۰۰
    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 10

    شد در حالى كه مردم در حال حركت به سوى ميدان جنگ بودند، پيامبر ص مردم را صدا زد، آنها توقف كردند و گرداگرد پيامبر ص حلقه زدند، حضرت اين آيات را بر آنها خواند صداى گريه از مردم بلند شد، و در آن شب مسلمانان بسيار گريستند، هنگام صبح به قدرى نسبت به دنيا و زندگى دنيا بى اعتنا شده بودند كه حتى زين به روى مركبها ننهادند و خيمه‏اى بر پا نساختند، گروهى گريه مى‏كردند و گروهى نشسته در فكر فرو رفته بودند.
    رسول خدا ص فرمود: آيا مى‏دانيد اين چه روزى است عرض كردند: خدا و پيامبرش آگاهتر است، فرمود: روزى است كه از هر هزار نفر 999 نفر به سوى دوزخ روان مى‏شوند و تنها يك نفر به سوى بهشت! اين امر بر مسلمانان سخت آمد و شديدا گريستند؟ و عرض كردند پس چه كسى نجات خواهد يافت؟ پيامبر فرمود:
    گنهكارانى غير از شما هستند كه اكثريت را تشكيل مى‏دهند من اميدوارم شما حد اقل يك چهارم اهل بهشت باشيد (مسلمانان تكبير گفتند) بعد فرمود: اميدوارم يك سوم اهل بهشت باشيد (باز هم تكبير گفتند) بعد اضافه فرمود: اميدوارم دو سوم اهل بهشت از شما باشد، چرا كه اهل بهشت 120 صفند كه 80 صف آنها از امت من هستند ..." «1».
    __________________________________________________
    (1) تفسير مجمع البيان و تفسير نور الثقلين و تفسيرهاى ديگر (با كمى تلخيص).

    ادامه در صفحه بعد
    تفسیر نمونه ـ جلد چهاردهم ( مدیریت: a3emoon )

    ویرایش توسط a3emoon : ۱۳۸۹/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۹:۱۶
    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





صفحه 1 از 57 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

‏ اتهام به زنا, فلسفه استيذان چیست؟, فلسفه تشريع جهاد, فلسفه حج, فلسفه حجاب, قَصْرٍ مَشِيدٍ به چه قصرهای میگویند؟, قبيله" اوس" و" خزرج, قربانى حج براى چيست ؟, لعان, مفهوم رزق كريم چیست؟, منظور از صديق كيست ؟, مکه, مانعان خانه خدا, مجوس كيانند ؟, مجازات, مخبتين ( متواضعان), مستضعفان, معاد جسمانى, معاد در عالم جنين, نا مطلوبترين دورانهاى عمر انسان چه مى ‏باشد ؟, چرا درقرآن عمو و دائى جزء محارم نيامده ‏اند ؟, چرا روز قيامت توصيف به" عقيم" (نازا) شده است؟, همزات شياطين, هدف نهائى از حکومت حضرت مهدی عج چیست؟, گوشتهاى قربانى حج, آيه نور, آيا برزخ براى همه است ؟, آيا سجود فرشتگان تشريعى است ؟, آیا هر امتى عبادتى مخصوص به خود دارد؟, آیا هر شيطان راه و هدفی را دنبال میکند؟, آیا افسانه غرانيق ازالقائات شیطان است؟, آیا شیوه های شیاطین در گمراهی انسان یکی است؟, آیا عبادت همهمردم در مکه یکسان است؟, القائات شيطان چيست‏؟, الحاد به ظلم چيست ؟, انسان در چند مرحله آفریده شد؟, ابعاد حج, اجل چیست و چند گونه است؟, احكام قذف, اداب ورود به اتاق پدر و مادر چیست؟, ارذل العمر چيست ؟, اشاعه فحشاء, بيمارى نفاق, بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ به چه معناست؟, بعد فرهنگى حج, بعد اقتصادى حج, بعد اخلاقى حج, بعد سياسى حج, تفسیر نمونه جلد چهاردهم, جهان برزخ چيست؟, حكم حجاب براى زنان سالخورده چیست؟, حكم حد قذف, حكومت جهانى, حد حجاب, خبيثات و خبيثون كيانند ؟, خداوند به چه كسانى وعده يارى داده است ؟, خداوند به چه طرق انسان بيدار میسازد؟, خشيت به چه معناست؟, داستان افك, در چه مواردی حكم زنا اعدام است‏؟, درسهاى اعتقادى و عملى, ذكر خدا در سرزمين منى, رزق كريم, رزق حسن‏, زلزله رستاخيز, سوره مومنون, سوره نور, سوره حج, سوره عفت, سجده فرشتگان, سجده تکوینی, سجده تشریعی, صفات ويژه پروردگار, صفات برجسته مؤمنان چیست؟, صفات رهبر, صابئان چه كسانى هستند ؟, طواف, طور سيناء چيست؟, عقد مكاتبه, عالم برزخ چه عالمى است؟, عبادت یکسان, غثاء چيست؟

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود