صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شناخت امام عصر (عج) (مدیریت : نسیم حیات)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب شناخت امام عصر (عج) (مدیریت : نسیم حیات)




    با سلام خدمت دوستان گرامی

    در این تاپیک متن کتاب شناخت امام عصر (عج) نگارش می شود. به این صورت که در هر پست بخشی از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد.
    از سرکار خانم نسیم حیات که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه سپاسگزارم و برایشان آرزوی توفیق روز افزون دارم.


    از دوستان گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیراین صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد.



    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۹/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۶:۲۲

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شناخت امام عصر (عج) (مدیریت : نسیم حیات) بسم الله الرحمن الرحیم شناخت امام عصر (عج) (مدیریت : نسیم حیات)

    شناخت امام عصر (عج) (مدیریت : نسیم حیات)

    شناسنامه کتاب
    نويسنده : محمد جواد مولوي‎نيا
    انتشارات: امام عصر(عجل الله تعالي فرجه الشريف)
    سال نشر: 1380 ه ش
    تعداد صفحات کتاب: 232 ص

    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۱:۲۹
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مهدويّت

    1- عقيدة به مهدويّت
    2- مهدويت در منابع اهل سنّت
    3- مهدي ـ عليه السّلام ـ كيست؟

    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۱:۴۵
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1- عقيدة به مهدويّت


    عقيدة به موضوع مهدويّت و ظهور مهدي ـ عليه السّلام ـ از جملة معتقدات اصولي مذهب شيعة اثني عشري است كه همان پديد آمدن حكومت عدل جهاني در جامعة بشر است و اين اميد و آرزو به برپائي چنين حكومتي عموميّت دارد و اختصاص به مذهب شيعه و مسلمانان ندارد و در واقع همه بشر بدان چشم دوخته‎اند. و تحقّق آنرا مي‎طلبند.
    خصوصاً در اين دوره و عصر كه ظلم و ستم و بيدادگري گسترش پيدا كرده و جامعة بشري را فرا گرفته و دولتها و قدرتمندان زورگو و ستمگر براي سلطه و استيلاي چند روزة خود از هيچ گونه ظلم و ستمي فروگذاري نمي‎كنند.
    آري چنين حكومتي دير يا زود به علل فراواني به وجود خواهد آمد. اما ثبات و پايداري آن وابسته به تحقّق عدل الهي در جامعة بشر است كه بايستي بوسيلة شخصي قدرتمند و الهي كه رابطه مستحكمي با حق دارد صورت پذيرد. و چون اين خواسته جزء سرشت فطري و طبيعي بشر است لذا انسانها هم آنرا مي‎پذيرند و ايمان مي‎آورند و بالاخره اين حكومت در جهان عالمگير مي‎شود و سايه رحمت آن در جهان گسترده خواهد شد.
    «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ»[1] بر اين اساس همانطور كه خداوند متعال در قرآن مي‎فرمايد: عاقبت خوب و سرانجام آن و زمامداري جهاني از آن مردم شايسته و متّقي خواهد بود:
    «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ إِنَّ فِي هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدِينَ».[2]
    باري اين ايمان و عقيده به مهدي ـ عليه السّلام ـ و مصلح الهي جهان اختصاص به مسلمانان و شيعه اثني عشري ندارد. بلكه همه ادياني كه ريشه اصلي آسماني دارند. كم و بيش بدان معتقدند. اگر چه در خصوصيات و مشخصّات آن داراي اختلاف مي‎باشند ولي در اصل آن و تشكيل چنين حكومتي الهي آنهم بوسيله يك شخصيت مقتدر از جانب حق و نجات بشر از زير بار ظلم و ستم ستمكاران اختلافي وجود ندارد. و در آثار و نوشته‎هايشان صريحاً يا به اشاره از آن ياد كرده‎اند و به وقوعش بشارت داده‎اند.
    اما در مكتب تشيّع موضوع مهدويت چهره ويژه‎اي دارد و در منابع روائي شيعه روايات فراواني از رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و هر يك از ائمه شيعه پيرامون حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ و تولّدش و غيبت و طول عمرش و قيام جهاني‎اش و سائر ويژگي‎هايشان مطالبي نقل شده است. و مهمتر اينكه سالها پيش از تولّد آن حضرت: خصوصيات او در اخبار و روايات شيعه آمده است از قبيل اينكه او:
    1. از خاندان پيامبر است. 2. از فرزندان فاطمه است. 3. از نسل حسين ـ عليه السّلام ـ است. 4. و قيام جهاني او زمين را از عدل و داد پر خواهد كرد.
    و تعداد اين پيش گوئيها در منابع شيعي به حدّي است كه دربارة كمتر موضوعي از موضوعات اسلامي اين اندازه حديث وارد شده است.
    و قابل توجه اينكه: با آنكه عصر هر يك از ائمه ـ عليهم السّلام ـ ويژگيهائي داشته و علي القاعده توجه آن بزرگواران به مسائل و موضوعات خاص آن دوره معطوف بوده است اما با اين حال موضوع حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ همواره مورد نظر آنان بوده و به مناسبتهاي گوناگوني بيانات و پيشگوئيهاي فراواني نموده‎اند.
    بعنوان نمونه:

    1. امير مؤمنان مي‎فرمايد:
    پيامبر اسلام فرمود: عمر جهان به پايان نمي‎رسد مگر آنكه مردي از نسل حسين امور امت مرا در دست گيرد. و دنيا را پر از عدل و داد مي‎كند هم چنانكه از ظلم پر شده است.

    2. حسين بن علي ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد:
    اگر از عمر دنيا يك روز باقي مانده باشد خداوند آن روز را طولاني مي‎كند. تا آنكه مردي از نسل من قيام مي‎كند و دنيا را پر از عدل و داد مي‎سازد. چنانكه از ظلم و ستم پر شده است. از رسول خدا شنيدم كه چنين مي‎فرمود:[4]

    3. امام جواد ـ عليه السّلام ـ به عبدالعظيم حسني فرمود:
    قائم ما همان مهدي منتظر است كه در زمان غيبت او بايد در انتظارش بود و در زمان ظهورش بايد اطاعتش كرد.
    او سومين فرزند من خواهد بود. خداوند متعال كار وي را يك شبه اصلاح مي‎كند. چنانكه كار موسي كليم الله را در يك شب اصلاح فرمود. او رفت تا براي همسرش آتش بياورد اما با منصب نبوّت و رسالت برگشت.
    سپس حضرت جواد ـ عليه السّلام ـ فرمود: بهترين اعمال شيعيان ما انتظار ظهور و قيام اوست.[5]

    موضوع مهدويّت و مسئله غيبت در اسلام به قدري مسلّم است كه دربارة آن كتابهائي تأليف شده است كه تاريخ نگارش بعضي از آنها سالها پيش از تولّد حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ بوده است.
    مثلاً: كتاب المشيخه يكصد سال قبل از غيبت كبري نوشته شده و اخبار مربوط به غيبت امام مهدي ـ عليه السّلام ـ در آن آمده است.[6]
    هم چنين برخي از اصحاب و شاگردان ائمه ـ عليه السّلام ـ دربارة حضرت مهدي و قيام او كتاب نوشته‎اند مانند:
    ابراهيم بن صالح انماطي. (از ياران امام باقر)
    حسن بن محمد بن سماعه (از اصحاب موسي بن جعفر ـ عليه السّلام ـ)
    محمد بن حسن بن جمهور. (از اصحاب حضرت رضا ـ عليه السّلام ـ)
    علي بن مهزيار. (از ياران حضرت جواد ـ عليه السّلام ـ)
    و فضل بن شاذان نيشابوري: (از شاگردان امام رضا و حضرت جواد و امام هادي ـ عليه السّلام ـ.)

    [1] . سورة توبه، آية 33.
    [2] . سورة انبياء آية 105 و 106.
    [3] . دلائل الامامه، محمد بن جرير بن رستم طبري.
    [4] . كمال الدين و تمام النعمه، شيخ صدوق.
    [5] . كمال الدين و تمام النعمه، شيخ صدوق.
    [6] . اين كتاب از حسن بن محبوب زراد متوفاي 224 هجري قمري است: از محمدثان و مصنفان موثق شيعه است.
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۶:۲۹
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2- مهدويت در منابع اهل سنّت

    چنانكه قبلاً گفته شد. اعتقاد به مهدي ـ عليه السّلام ـ و ظهور او اختصاص به مذهب تشيّع ندارد بلكه محدّثان بزرگ اهل سنّت نيز احاديث مربوط به آن حضرت را از طريق گروه بسياري از صحابه و تابعين در كتابهاي خويش نقل كرده‎اند.
    و آثار مذاهب اسلامي غير شيعي (اعم از حنفي. شافعي. مالكي. حنبلي) نيز از روايات نبوي پيرامون مهدي ـ عليه السّلام ـ و ظهورش سرشار است.
    مسند احمد حنبل متوفاي 241 هجري و صحيح محمد بن اسماعيل بخاري متوفاي 256. از جمله كتب مشهور اهل سنت است كه قبل از تولّد حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ نوشته شده است از جمله احاديثي كه احمد بن حنبل نقل كرده اين حديث است.
    پيامبر اسلام فرمود: اگر از عمر جهان جز يك روز باقي نماند. خداوند حتماً در آن روز شخصي از ما خاندان را بر مي‎انگيزد و او جهان را پر از عدل و داد مي‎كند. هم چنانكه پر از ظلم شده باشد.[1]

    بر اساس يك بررسي اجمالي، تعداد هفده نفر از دانشمندان بزرگ اهل سنت بر متواتر بودن احاديث حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ در كتابهاي خود تصريح كرده‎اند تا جائي كه علامة شوكاني در خصوص اثبات تواتر اين روايات كتابي به نام (التّوضيح في تَواتِرُ ما جآء في الْمُنْتَظَر وَالدّجالِ وَ الْمَسيح) تأليف كرده است.[2]

    حافظ ابو عبدالله گنجي شافعي متوفاي 658 هجري قمري در كتاب البيان في اخبار صاحب الزمان (باب 11) مي‎گويد:
    احاديث پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ دربارة مهدي. به دليل راويان بسياري كه دارد به حدّ تواتر رسيده است.[3]

    حافظ مشهور (ابن حجر عسقلاني شافعي) متوفاي 852 هجري ق. در كتاب «فتح الباري» كه در شرح صحيح بخاري نوشته است مي‎گويد:
    احاديث متواتري وجود دارد حاكي از اينكه مهدي ـ عليه السّلام ـ از اين امّت است و عيسي ـ عليه السّلام ـ از آسمان فرود آمد و پشت سر وي نماز خواهد گذارد.[4]

    ابن ابي الحديد معتزلي شارح معروف نهج البلاغه كه خود يكي از دانشمندترين علماي اهل سنّت است در اين زمينه مي‎نويسد:
    تمامي فرق اسلامي اتفاق نظر دارند كه عمر دنيا و تكليف بشر به اجراي احكام الهي پايان نمي‎پذيرد مگر پس از ظهور مهدي ـ عليه السّلام ـ.[5]

    و در اين رابطه از همه مهمتر،‌ بيانية رسمي (مجمع رابطة العالم الاسلامي) است كه از بزرگترين مراكز وهابيّت بوده و مقرّ آن در مكّه معظّمه است.
    اين بيانيه مي‎تواند به عنوان يك سند زنده بر اعتقاد عموم مسلمانان جهان به موضوع مهدويت محسوب گردد.
    يكي از جهات اهميت اين بيانيه اين است كه نشان مي‎دهد تندروترين گروه‎ها در ضديّت با شيعه يعني (وهابيت) نيز اين موضوع را پذيرفته است و به طور جدّي از آن دفاع كرده و آن را از عقائد قطعي و مسلّم اسلامي مي‎شمارند و اين به خاطر كثرت دلائل و اسناد اين مسئله مي‎باشد. به علاوه اين مركز به عنوان يك مركز جهاني و رابط بين ملل اسلامي فعّاليت مي‎كند.
    در سال 1976 ميلادي شخصي به نام ابو محمد از كشور (كنيا) سؤالي دربارة ظهور (مهدي منتظر) از اين مركز نموده است دبير كل اين مركز در پاسخي كه براي او فرستاده ضمن يادآوري اين نكته كه (ابن تيميّه) مؤسّس مذهب وهابيت نيز احاديث مربوط به مهدي را پذيرفته متن رساله كوتاهي را كه پنج تن از علماي معروف حجاز در اين زمينه تهيه كرده‎اند براي او ارسال داشته است. در اين رساله پس از ذكر نام حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ و محل ظهور او يعني مكه چنين آمده است:
    به هنگام ظهور فساد در جهان و انتشار كفر و ستم خداوند بوسيله او (مهدي) جهان را پر از عدل و داد مي‎كند. همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است او آخرين خلفاي راشدين دوازدگانه است كه پيامبر در كتب صحاح از آنها خبر داده است.
    احاديث مربوط به مهدي را بسياري از صحابه پيامبر نقل كرده‎اند.:
    از جمله: عثمان بن عفّان، علي بن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ، طلحة بن عبيدالله، عبدالرحمان بن عوف. عبدالله بن عباس، عمار بن ياسر، عبدالله ابن مسعود، ابو سعيد خدري، انس ابن مالك، جابر بن عبدالله، ابو هريره، خذيفة بن يمان، عبدالله بن عمر، عمران بن حصين، امّ سلمه.
    بعد اضافه مي‎كند:
    بعضي از دانشمندان اسلامي كتب خاصي در اين زمينه تأليف كرده‎اند مانند كتاب «اخبار المهدي» از ابونعيم و كتاب «اَلقَولُ الْمُخْتَصر في علاماتِ الْمَهْدِيّ الْمُنْتَظَر» از ابن هجر هيتمي و كتاب« اَلْمَهْدِيّ »از ادريس عراقي مغربي.
    و در پايان بيانيه مي‎نويسد:
    تنها ابن خلدون است كه خواسته احاديث مربوط به مهدي را با حديث بي‎اساس و مجعولي به اين مضمون كه (مهدي جز عيسي نيست)‌ مورد ايراد قرار دهد ولي پيشوايان و دانشمندان بزرگ اسلام، گفتار او را ردّ كرده‎اند به خصوص (ابن عبدالمؤمن) كه در ردّ گفتار او كتاب ويژه‎اي نوشته است.
    بنابراين اعتقاد به ظهور مهدي بر هر مسلماني واجب بوده و جزء‌ عقائد اهل سنت و جماعت است و جز افراد نادان و بي‎خبر يا بدعت گذار آن را انكار نمي‎كنند.
    اين مختصر ترجمه قسمتهائي از اين رساله است كه از نظر خوانندگان گرامي گذشت.[6]

    [1] . مسند احمد حنبل.
    [2] . نويد امن و امان، لطف الله صافي.
    [3] . منتخب الاثر، ص 5.
    [4] . فتح الباري، جلد 6.
    [5] . شرح نهج البلاغه، جلد 10، ص 96.
    [6] . متن كامل عربي اين بيانيه در كتاب (مهدي انقلابي بزرگ) از ص 151 تا 155 نقل شده به اين كتاب مراجعه شود. و هم چنين كتاب سيره پيشوايان ص 703 اجمالي از اين رساله را آورده است.
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۶:۳۷
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- مهدي ـ عليه السّلام ـ كيست؟

    او دوازدهمين پيشواي معصوم شيعيان است در نيمه شعبان سال 255 هجري قمري در شهر سامّراء متولّد گرديد. او همنام پيامبر اسلام و هم كنيه او مي‎باشد[1] ولي پيشوايان معصوم از ذكر نام اصلي او نهي فرموده‎اند.
    القاب آن بزرگوار عبارت است از:
    حجّت، قائم، خلف صالح،‌ صاحب الزّمان، بقيّة الله و مشهورترين آنها مهدي است.
    پدر بزرگوارش پيشواي يازدهم امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ است و مادر والا مقامش بانوي گرامي نرجس خاتون است كه از او به ريحانه و سوسن هم ياد شده است.
    ميزان فضيلت و معنويت نرجس خاتون به حدّيست كه حكيمه خواهر امام هادي ـ عليه السّلام ـ كه خود از بانوان عاليقدر خاندان امامت بود او را سرآمد و سرور خاندان خويش و خود را خدمتگذار وي ناميد.[2]
    آري مهدي ـ عليه السّلام ـ از چنين مادري والامقام در شهر سامراء در خاندان عصمت و طهارت و در دودمان امامت ديده به جهان گشود.
    او چون پدران بزرگوارش پاك و پاكيزه،‌ نظيف، و ختنه شده به دنيا آمد و آنگاه با هفت عضو به سجده افتاد و خداي را سجده نمود.
    و اين لحظة پر شكوه در پگاه روز جمعه پانزدهم شعبان المعظّم 255 هجري قمري اتّفاق افتاد. او پيش از آفتاب ديده به جهان گشود كه هميشه آفتاب را پشت سر نهد.[3]
    جناب حكيمه، عمة امام عسكري ـ عليه السّلام ـ و دختر امام جواد، او را بغل كرد و به پيشگاه پدر بزرگوارش تقديم نمود. در اين هنگام جناب حكيمه مشاهده نمود كه با نور روي بازوي مباركش نوشته شده.
    «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ».[4]
    كه با انقلاب جهاني او كاخهاي ظلم و استبداد ويران شده، حكومت واحد جهاني بر اساس عدالت و آزادي بنيان نهاده خواهد شد.
    و بسيار طبيعي بود كه از نور روي بازوي مقدسش نوشته شود.
    «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً».[5]
    كه وعده‎هاي الهي با تولّد او تحقق يافت و نويدهاي انبياء به دست او انجام خواهد پذيرفت.[6]

    به هنگام تولّد حضرت ولي عصر ـ عليه السّلام ـ منجّمي، يهودي در قم اقامت داشته كه از شهرت فراواني برخوردار بوده است. (احمد بن اسحق قمي) كه از شخصيتهاي معروف قم و وكيل امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ در قم بوده نزد آن منجّم مي‎آيد و مي‎گويد:
    براي ما در فلان روز مولودي به دنيا آمده است. طالع او را براي ما ببين يهودي در جواب مي‎گويد:
    آنچه من از محاسبه‎هاي خود به دست مي‎آورم اين است كه او يا پيامبر خواهد بود يا وصي پيامبر، او شرق و غرب جهان را تحت حكومت و سيطرة خود در خواهد آورد، من چنين در مي‎يابم كه احدي در روي زمين نمي‎ماند جز اينكه در برابر او تسليم مي‎شود.[7]
    آري، تولّد حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ از نظر دوست و دشمن ترديد ناپذير است اگر چه در مورد بقاي حضرتش دشمنان بر اساس اختلاف سخن گفته‎اند.
    و زادگاه او تا به امروز محافظت شده و مردم از چهار گوشة جهان به زيارت آن مكان مقدس مي‎شتابند.
    از اين رهگذر هر كس كه امامت پدر بزرگوارش را پذيرفته. در ولادت، امامت، غيبت و ظهور آن مهر تابان ترديد نكرده است كه هر كس پس از مشاهدة آن آيات بيّنات و معجزات با هرات در حق او ترديد كند. گفتار پيامبر اكرم را تكذيب نموده است.[8]
    آري او به دنيا آمد، و مادرش نرجس خاتون، دختر يشوعا، پسر قيصر امپراطور روم، كه مادرش از اولاد حواريون حضرت عيسي بوده و نسب شريفش به شمعون، وصي حضرت عيسي مي‎رسد، مي‎باشد.
    جناب نرجس خاتون به صورت ناشناس در ميان زنهاي پرستار كه براي پانسمان و معالجه مجروحين همراه سپاه حركت مي‎كردند همراه لشكر پدرش به راه افتاد بود. اين لشكر كه براي جنگ با سپاه اسلام رهسپار جنوب شرقي اروپا بودند با جنگ آوران اسلام روبرو شده.
    شكست خوردند و همه پرستاران به دست مسلمانان اسير شدند.

    ادامه این صفحه در پست بعدی

    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۶:۴۶
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هنگامي كه اين اسيران در معرض فروش قرار گرفتنددختر قيصر خود را به نام (نرجس) معرفي كرد. نرجس از اسامي رايج در بين كنيزان بود. نرجس خاتون كه در كاخ امپراطوري تربيت يافته بود تحت رعايت پدرش چندين زبان ياد گرفته بودكه يكي از آنها عربي بود و چون زبان عربي در اثر فتوحات اسلامي در اروپا ارزش والائي داشت نرجس خاتون آنرا ممارست كرده، خوب ياد گرفته بود و به خوبي مي‎توانست به زبان عربي تكلّم كند.
    رسيدن اسيران به مركز خلافت يعني بغداد در زمان امام هادي ـ عليه السّلام ـ بود. امام هادي كه از داستان او با خبر شد و مطلع شد كه تا به حال هر كس خواسته او را خريداري كند امتناع ورزيده، يكي از ياران نزديكش را به نام:
    بشر بن سليمان از اولاد (ابو ايّوب انصاري) براي خريد او مأمور ساخت با نشانه‎هائي كه امام داده بود، معامله انجام يافت و نرجس خاتون به محضر امام هادي آورده شد.
    هنگامي كه حكيمه خاتون به محضر امام شرفيات شد، امام هادي فرمود:
    «هَاهِيَه، ‌فَخُذيها و عَلَّميها الْفَرائِضَ، فَاِنَّها زَوجةُ‌ اِبني اَبي مُحَمّد و اُمُّ الْقائم».
    خواهر جان: اين همان است، او را به منزل برده، احكام دين و تعاليم عاليه اسلامي را به او بياموز كه او همسر پسرم، ابو محمّد و مادر قائم ـ عليه السّلام ـ مي‎باشد.
    از تعبير امام هادي ـ عليه السّلام ـ دقيقاً معلوم مي‎شود كه مادر حضرت ولي عصر در دودمان امامت به رسم و وصف شناخته شده بوده و آنها در انتظار فرا رسيدن وعدة الهي بوده‎اند.
    از طرف ديگر نرجس خاتون مانند هر اسير ديگر در معرض فروش قرار نمي‎گيرد، در همه جا كنيزان را بر مشتريها عرضه مي‎كنند، و مشتري كنيز دلخواه خود را انتخاب مي‎كند ولي در اين مورد مشتريها را بر او عرضه مي‎كنند تا او مشتري دلخواه خود را انتخاب كند.
    آري اين همان كنيزي است كه رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ داستانش را خبر داده و امامان معصوم يكي پس از ديگري اين داستان را جزء‌ اسرار امامت از امام پيشين به ارث برده‎اند و هنگامي كه تحقق اين وعده نزديك شده همة افراد دودمان امامت از آن آگاه شده و در انتظار فرا رسيدن آن دقيقه شماري مي‎كنند.
    و بدين سان نرجس خاتون به خانه‎اي كه خداوند اذن ترفيع داده بود راه يافت.
    نرجس خاتون اين سعادت را پيدا كرد كه يكتا بازماندة الهي، حجّت پروردگار، حضرت صاحب الزّمان ـ عليه السّلام ـ را به دنيا آورد كه ويرانگر كاخهاي ظلم و استبداد و بنيانگذار حكومت واحد جهاني گردد.[9]


    [1] . نام او (م ح م د) است. حال آيا نهي ائمه از ذكر نام مخصوص آن حضرت آن حضرت يك اقدام سياسي مقطعي و مربوط به دوران غيبت صغري بوده و يا اينكه حرمت ذكر نام او تا هنگام ظهورش و قيامش باقي است. در ميان علماي شيعه مورد اختلاف است (سيره پيشوايان، به نقل از نجم الثاقب طبرسي).
    [2] . سيره پيشوايان، ص 666.
    [3] . يوم الخلاص، بخش ميلاد مهدي ـ عليه السّلام ـ.
    [4] . سورة اسراء،‌آية 81.
    [5] . سورة‌ انعام، آية 115.
    [6] . يوم الخلاص.
    [7] . بحارالانوار، جلد 51، ص 23.
    [8] . يوم الخلاص، بحث ولادت.
    [9] . يوم الخلاص، بحث ولادت.

    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۶:۴۸
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شاهدان ولادت

    علاوه بر حكيمه خاتون كه از نزديك شاهد ولادت مهدي ـ عليه السّلام ـ بوده است و كراراً او را ملاقات مينموده است و از زيارت آن مولود موعود بهره ميگرفته است اشخاص ديگري بر اين ولادت گواهي دادهاند:

    1. عثمان بن سعيد عمروي
    عثمان بن سعيد عمروي،‌ وكيل امام هادي و امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ و نخستين سفير ولي عصر ـ عليه السّلام ـ در غيبت صغري ميباشد.
    هنگامي كه حضرت ولي عصر ـ عليه السّلام ـ ديده به جهان گشود امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ شخصي را به خانه او فرستاد و او را فرا خواند. هنگامي كه به محضر امام رسيد امام فرمود: ده هزار رطل گوشت خريداري كرده بر حسب افراد بني هاشم و به عنوان عقيقه حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ در ميان خانوادههاي بني هاشم تقسيم كن و براي هر يك از اصحاب يك گوسفند ذبح شده فرستاد و يكي از اصحاب را مأمور توزيع صدقات نمود.[1]
    يكي از اصحاب امام عسكري ـ عليه السّلام ـ در خارج از سامّراء بود، حضرت چهار رأس گوسفند براي او فرستاد و نامهاي نوشته همراه گوسفندان براي او ارسال داشت.
    در نامه چنين نوشت:
    عُقَّ هذه عَنْ اِبنَي الْمَهْدي، و كُلْ هَنّأكَ اللهُ و اَطْعِمْ مَن وَجَدْتَ مِنْ شِيعِتنا.
    اين گوسفندان را به عنوان عقيقه پسرم مهدي ـ عليه السّلام ـ ذبح كن و بخور كه بر تو گوارا باد و هر كس را از شيعيان ما پيدا كني بر او اطعام كن.[2]
    آيا اين صدقات و عقيقهها صرفاً براي استحباب عقيقه است يا هدف ديگري مورد نظر است؟ پر واضح است كه امام ميخواهد بشارت ولادت با سعادت حجت خدا در هر خانهاي از خانههاي شيعيان پخش و منتشر شود و تمام اعضاي خانواده از عقيقه او تناول كنند كه هرگز فراموششان نشود.[3]
    لذا هنگامي كه امام عسكري ـ عليه السّلام ـ از تقسيم صدقات بپرداخت براي رفع خستگي نشست و نفس عميقي كشيد و در جمع حاضران كه همگي از شيعيان خالص و مورد اعتماد بودند در حالي كه برق شادي و شعف از ديدگانش ميزد چنين فرمود:
    سپاس خدائي را كه مرا از دنيا بيرون نبرد تا ديدار فرزند و جانشينم را نصيب من گردانيد. خدايش در دوران غيبت نگهدار اوست. آنها گمان ميكردند كه ميتوانند مرا بكشند و اين نسل مبارك را قطع كنند، خداوند گفتارشان را تكذيب كرد، خدا را سپاس اينك اين فرزند من است كه بعد از من پيشواي شما و حجت خدا در ميان شماست.[4]
    و بدين سان ميبينيم كه امام عسكري ـ عليه السّلام ـ با تمام قدرت در پخش و نشر خبر ولادت حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ در ميان همه شيعيان در داخل و خارج سامّرا تلاش نمود و بر همين اساس قابلهاي از غير شيعه دعوت ميكند كه گواه ولادت آن حجّت خدا باشد. تا حجّت بر عدّهاي از صالحان اهل سنت تمام شود كه همين بانوي قابله موجب شيعه شدن تعدادي از افراد خانوادهاش هم شده است.[5]

    2. ابوغانم
    ابوغانم، خادم امام عسكري ـ عليه السّلام ـ است كه يك عمر در اين خانه خدمت كرده است او ميگويد:
    حضرت صاحب الزمان ـ عليه السّلام ـ در گهواره بود كه به محضرش شرفيات شدم، فرمود: مرا ميشناسي؟ گفتم: آري شما مولاي من و فرزند مولاي من ميباشيد. فرمود: اين مطلب را نپرسيدم. گفتم: منظور خود را بيان فرمائيد. فرمود:
    «اَنَا خاتَمُ الاوصياء وَبي يَرفَعُ اللهُ عَنْ اَهْلي و شيعتي
    من خاتم اوصياء هستم، خداوند بوسيله من بلا را از اهل و شيعيانم دفع ميكند.[6]


    ادامه این صفحه در پست بعدی

    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۴
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3. احمد بن اسحاق قمي
    احمد بن اسحق بن سعد بن مالك بن احوص اشعري از شخصيتهاي معروف قم، و وكيل امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ در آن ديار بوده، او ميگويد:
    به محضر امام عسكري رفتم كه از جانشين او و امام بعد از او بپرسم، پيش از آنكه من سؤال كنم امام ـ عليه السّلام ـ فرمود:
    اي احمد بن اسحاق،‌خداي تبارك و تعالي از روزي كه آدم را آفريد تا روزي كه قيامت به پا شود، زمين را خالي از حجّت، نگذاشته و نخواهد گذاشت، بلكه همواره حجّت خدا در روي زمين خواهد بود كه خداوند به وسيله او بلاها را از ساكنان زمين دفع ميكند و به بركت او باران را فرو فرستد و به خاطر او بركات زمين را خارج نمايد.
    گفتم: پس امام بعد از شما كيست؟ چه كسي جانشين شماست؟ امام شتابان از جاي برخاست و داخل خانه شد هنگامي كه بيرون آمد، كودكي را بر دوش خود آورد كه صورتش چون ماه چهارده شنبه بود و تقريباً سه ساله بود آنگاه خطاب به من فرمود:
    اي احمد بن اسحق، اگر نبود منزلت تو در پيش حضرت احديّت و حجتهاي پروردگار، پسرم را به تو نشان نميدادم.
    عرضه داشتم، آيا علامتي هست كه من بيشتر مطمئن شوم و دلم آرامش پذيرد پس ناگهان حجت خدا با زبان فصيح و آشكار فرمود:
    اَنَا بقيّة اللهِ في اَرْضِهِ، وَالمُنْتَقِم مِن اَعدائِه و لا تَطْلُبْ اَثراً بعد عينٍ يا احمَدَ بنَ اسْحاق.
    من تنها بازمانده خدا روي زمين هستم، از دشمنان خدا، من انتقام خواهم گرفت و تو اي احمد بن اسحاق، پس از ديدن، ديگر نشانه نخواه.[7]

    4. ابوالاديان
    اين شخص ميگويد: وارد خانه امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ شديم و با جنازه آن حضرت مواجه شديم. برادر امام عسكري ـ عليه السّلام ـ (جعفر كذّاب) جلو آمد كه بر جنازه امام ـ عليه السّلام ـ و برادر خود نماز بخواند، چون دستها را براي تكبير بالا برد كودكي در صحن خانه ظاهر شد و عباي جعفر را گرفت و كشيد و فرمود:
    اي عمو، برو عقب، براي نماز پدرم من از همه شايستهترم.
    جعفر در حاليكه رنگ صورتش پريده بود، خود را عقب كشيد و آن كودك بر جنازه پدرش نماز گزارد، آنگاه جنازه امام در كنار قبر پدر بزرگوارش امام هادي ـ عليه السّلام ـ دفن گرديد.[8]
    آري حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ خود مباشر نماز و دفن پدر بزرگوارش بود كه طبق روايات، بر امام جز امام نماز نميخواند و جنازه امام را جز امام دفن نميكند.[9]

    كساني كه بر جنازه امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ نماز خوانده و در مراسم تشييع جنازه امام عسكري، چهره نوراني (مهدي موعود ـ عليه السّلام ـ) را ديدهاند 39 تن ميباشند كه بعضي از آنها عبارتند از:
    1. ابراهيم بن محمد تبريزي، 2. احمد بن عبدالله هاشمي، 3. ابوالاديان ـ عليه السّلام ـ 4. ابو سهل، اسماعيل بن علي نوبختي، 5. ابوالحسن ضرّاب اصفهاني، 6. راشد اسدآبادي، 7. ابو راجح حمامي، 8. كامل ابن ابراهيم، ‌9. رشيق صاحب المادراي، 10. و سي نفر ديگر از شيعيان خالص و مورد اعتماد ديگر.[10]

    پس با وجود اين همه شاهدان عيني كه در تاريخ ثبت شده است كه آن مهر تابان را از نزديك ديده و به زيارتش نائل شدهاند و شاهد ولايت آن بزرگوار بودهاند. آيا باز هم در تولّد آن حجت خدا ـ عليه السّلام ـ شك و ترديدي باقي ميماند؟
    آيا باز هم جاي اين سؤال هست كه حجت خدا متولد شده است يا نه؟ بايد بگوئيم، آن حجت خدا، مهدي موعود ـ عليه السّلام ـ، آن هسته مركزي جهان آفرينش،‌ و رمز بقاي آسمان و زمين، امروز بر فراز همين كره خاكي زندگي ميكند و به بركت اوست كه آسمان فرو نميريزد و زمين ساكنانش را در كام خود فرو نميبرد. او در انتظار فرا رسيدن روز موعود است كه به فرمان حق، باطل را از پهنه گيتي نابود سازد و پرچم حق را در سر تا سر كرة خاكي به اهتراز درآورد.

    [1] . بحارالانوار، جلد 51، ص 5 و منتخب الاثر، ص 341.
    [2] . بحارالانوار، جلد 51، ص 22، و غيبت شيخ طوسي، ص 148.
    [3] . يوم الخلاص، بحث ولادت.
    [4] . منتخب الاثر، ص 343.
    [5] . يوم الخلاص، بحث ولادت.
    [6] . كشف الغُمّه:‌جلد 3، ص 289.
    [7] . كشف الغمه، جلد 3، ص 316.
    [8] . بحارالانوار، جلد 52، ص 670. الزام الناصب، ص 108.
    [9] . يوم الخلاص، بحث ولادت.
    [10] . يوم الخلاص، بحث ولادت.

    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۶:۵۵
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  21. تشکر


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود