-
۱۳۸۷/۰۲/۰۱, ۰۸:۳۲ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
بهشت برزخ وآخرت؟؟
امسال نمايشگاه قران برخي از سولات مراجعه كنندگان آنقدر تكرار وشبيه بهم بودند كه تصميم گرفتم تا در فرصتي مناسب و دقيق آن موضوعات را مطرح كرده و بررسي كنم.موضوع زير از آن موضوعاتي است كه خيلي ها اومدند ومجهولات ذهني خودشان را در اين زمينه پرسيدند .
آيا تابحال به اين موضوع فكر كرديم كه فرق بهشت برزخ وآخرت چيست؟ آيا اصلا تفاوتي با هم دارند يا خير؟
برخى تفاوت ها ي اساسي بين بهشت برزخ وآخرت::
1. بهشت برزخ موقت، ولى بهشت آخرت دائمى است. (...قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَــلَيْتَ قَوْمِى يَعْلَمُون...)(1)سرانجام او را شهيد کردند و[ به او گفته شد: «وارد بهشت شو!» گفت: «اى کاش قوم من مى دانستند.»
اين بهشت و بهشتى که در آيه 169آل عمران، شهيدان بعد از شهادت در آن وارد مى شوند بهشت برزخ است و اين بهشت موقت خواهد بود، چون از آيات و روايات اينطور فهميده مى شود که بهشت جاويدان در قيامت، نصيب مؤمنان خواهد شد. (إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِى مَقَام أَمِين * فِى جَنَّـت وَ عُيُون....لاَ يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلاَّ الْمَوْتَةَ الاُْولَى...)(2)پرهيزکاران در جايگاه امن و امانى هستند. در ميان باغ ها و چشمه ها...هرگز جز همان مرگ اول که در دنيا چشيده اندنخواهد چشيد.
2. بهشت برزخ نمونه کوچکى از بهشت آخرت است.
امام على(ع) مى فرمايد: القبر اما روضة من رياض الجنه او حفرة من حفر النيران(3) قبر، يا باغى از باغ هاى بهشت، يا حفره اى از حفره هاى دوزخ است.
3. نعمت هاى بهشت برزخى به بدنى از غير بدن عنصرى (بدن مادى دنيايى) تعلق مى گيرد; بدنى که متناسب با حيات برزخى است که به اصطلاح متکلمان به آن، بدن يا قالب «مثالى» گويندفقط آرايش و رنگ ماده را دارد ولى نعمت ها در بهشت آخرت، شامل بدن و روح هر دو مى شود .آيات بسيارى از جمله آيات سوره شريفه الرحمن بر اين مطلب دلالت دارد.(4)
**********
[1]. يس، آيه 26.
[2]. دخان، آيه 51ـ56.
[3]. بحارالانوار، ج 6، ص 218.
[4]. تفسير نمونه، ج 18، ص 354 و ج 22، ص 498
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۴, ۱۱:۰۷ #2
سلام
خسته نباشيد
مطلبي راجع به برزخ چند وقت پيش مطالعه كردم كه خيلي جالب بود، دلم نيومد اينجا كه بحث از معاده اونو مطرح نكنم .ممنون ميشم مطالعه بفرماييد.
حضرت موسى بن جعفر (عليه السلام ) به مردى فرمودند: أتحب البقاء فى الدنيا؛ آيا بقاى در دنيا را دوست مى دارى ؟آن شخص كه ازتربيت شدگان مكتب امامت بود، عرض كرد: آرى آن حضرت پرسيدند: چرا؟عرض كرد:براى آن كه به قرائت سوره محبوب خود، (قل هو الله اءحد) بپردازم جامع احاديث الشيعه ج15ص15 امام كاظم (عليه السلام ) پس از لحظه اى سكوت فرمودند: ياحفص !من مات من أوليائنا و شيعتنا و لم يحسنالقرآن علم فى قبره ليرفع الله به من درجته فان درجات الجنة على قدر آيات القرآني قال له : اقراء وارق . فيقراءثم يرقى؛ اگر از شيعيان ما، كسى قرآن را به خوبى فرا نگرفته باشد (چون به حقيقت آن ايمان دارد) در جهان برزخ ، قرآن به اوتعليم داده مى شود تا خداى سبحان با معرفت قرآن بر درجات او بيفزايد؛ زيرا درجات قرآن به اندازه آيات قرآن است . به قارى گفته مى شود: بخوان و بالا برو . او نيز ميخواند و بالا مى رود .
در جهان برزخ زمينه اى براى تكامل عملى نيست ، تا انسان با انجام كارى واجب يا مستحب به كمال برتر عملى برسد، ولى راه تكامل علمى باز است ؛نظير آنچه در رويا براى روح معلوم مى شود و براى آگاهى به آن حركت فراگيرى از قبيل كوششهاى بدنى در زمان بيدارى راه ندارد و بسيارى از علوم و معارف دين در آن جا براي انسانها روشن و مشهود خواهد شد و چون عدد درجات بهشت به عدد آيات نورانى قرآن كريم است ، براى ترفيع درجات شيعيان ، ابتدا از تعليم قرآن بهره مند خواهند شد و سپس بافرمان اقراء وارق مى خوانند و در درجات بهشت صعود ميكنند .
صعود در درجات بهشت پاداش قرائت در عالم آخرت نيست ؛ زيرا در عالم برزخ ،تكليف و عمل مكلفانه كه جزا را به همراه داشته باشد نيست ، بلكه صعود بهشتيان در درجات بهشت ، همان ظهور انس با قرآن در دنياست .
برگرفته از تسنيم، آيت الله جوادي آملي، ص 245و246و247
ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۷/۰۲/۲۸ در ساعت ۲۱:۴۶ دلیل: تغییر فونت و تغییر رنگ بخشی از پست به دلیل ناخوانا بودن
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۳۰, ۱۹:۳۱ #3
من یه سوالی داشتم
یک نفر گناهکار است و می رود جهنم ، یک نفر درستکار است و می رود بهشت ، این دو تا کی در جهنم و بهشت باقی می مانند ؟ آخرش کجا می رن ؟
لطفا واضح جواب بدین ، ممنون
-
۱۳۸۷/۰۲/۳۰, ۲۱:۱۰ #4
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 492
- مورد تشکر
- 569 پست
- حضور
- 1 روز 14 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 10
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
سلام علیکم،
جناب مشکات این سخنتان قدری گنگ است و بنده متوجه فرمایش شما نشدم.از سخن شما به نظر میرسد که فرموده اید که پاداش بهشت برزخی به جسم مثالی میرسد ولی به روح نمیرسد. آیا منظور شما همین است؟
در عین حال،
ممنون میشوم اگر دلایلی از قرآن، را بیان کنید که بهشت برزخی همان بهشت آخرت نیست(البته میدانیم بهشت آخرت مربوط به پس از قیامت است و نمیتواند برزخی باشد ولی منظورم دلایلی از قرآن است که نشان دهد دو بهشت و دو پاداش جداگانه بعد از مرگ نمطرح شده باشد.)
به امید ظهور
سلام علیکم.البته کسی نمیتونه برای خدا تعیین تکلیف کنه، ولی اونطور که حضرتش در قرآن میفرماید و روایات نشان میدهند، بهشت ابدیست و جهنم نیز برای گروهی ابدی و برای گروهی غیر ابدی است.(گروه دوم بعد از پس دادن مجازات اعمال خود از جهنم خلاص میشوند و به بهشت میروند) البته بهشت و جهنم دارای درجاتی هستند.
در مورد بهشت ابدی بودنش در قرآن تصریح شده است:
وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَـذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره آیۀ 25)
در مورد جهنم نیز برای کفار، گناهکارانی که گناهانشان احاطه اشان کرده اند، کسانی که به حال ارتداد بمیرند، رباخواران و ... وعدۀ ابدی بودن عذاب امده است:
وَالَّذِينَ كَفَرواْ وَكَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا أُولَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره آیۀ 39)
بَلَى مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيـئَتُهُ فَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره 81)
وَمَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَـئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره آیۀ 217)
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(بقره 275)
ویرایش توسط andishmand : ۱۳۸۷/۱۱/۲۲ در ساعت ۱۴:۲۶
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۳۱, ۱۳:۱۷ #5
من نمی فهمم ابد یعنی چی ؟یه پایانی باید داشته باشه یا نه ، لطفا یه جوری جواب بدید تو مخم بره
-
۱۳۸۷/۰۳/۰۱, ۰۲:۵۰ #6
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
ابدی یعنی بیمنتها یعنی هیچگاه تمام نخواهد شد، و به سمت نابودی نخواهد رفت. ما برای همیشه خواهیم بود و زندگی خواهیم کرد . مرگ هم مرگ جسم ماست و به معنای انتقال ما از این دنیا به سرای دیگر است.
یادمه جایی خوندم از آقا امیرالمؤمنین (ع) که می فرمایند: (قریب به این مضمون):
تو برای آخرت خلق شدهای پس برای آخرت خود عمل نما
جای دیگری هم می فرمایند: (قریب به این مضمون):
شما برای بقا و جاودانگی خلق شدهاید نه برای فنا و نابودی
لذا تقریبا میتونیم اینطور نتیجه بگیریم که: آخرت=بقا و جاودانگی
--------------------------------------------------------------------------
مطلب زیر رو هم یادم نیست از کجا گرفتم، ولی خوب توضیح داده:
--------------------------------------------------------------------------
براي اينکه معلوم شود آخر زندگي انسان و کمال نهايي او چه مي شود، بايد دانست که اولِ زندگي او چه بوده است.
خداوند مي فرمايد: « ... كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ...» (اعراف/29و30)؛
( ... همان گونه که شما را در آغاز آفريد باز مي گرديد، جمعي را هدايت کرده و جمعي گمراهي بر آنها مسلم شده است ...»
و فرمود: « وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم » ٍ(حجر/21)؛
( و هيچ چيزي نيست مگر اينکه خزائن آن نزد ماست و ما آن را ناز نمي کنيم مگر به اندازه معلوم و معين»
و فرمود: « ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللّهِ باقٍ ...» (نحل/96)؛
( آنچه نزد شماست فاني مي شود اما آنچه نزد خداست باقي است ...) .
از اين آيات شريفه استفاده مي شود که:
اولاً همه اشياء و از جمله انسان حقيقتي در نزد خدا دارند
ثانياً اين حقيقت ثابت و زوال ناپذيرو جاودانه است ـــ بر خلاف امور دنيوي که زوال پذيرند ـــ
ثالثاً مسير بازگشت مطابق مسيري است که انسان از خدا تا عالم ماده طي کرده است.
بنابراين ما از جانب خدا آمده ايم و به سوي او بازمي گرديم .
«أَلا إِلَى اللّهِ تَصيرُ اْلأُمُورُ » (شوري/53)؛
( آگاه باشيد که همه امور به سوي خدا بازمي گردند.)
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۳/۰۱, ۰۲:۵۳ #7
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
مطالب زیر هم جهت فهم بیشتر مطلب مفید هست:
----------------------------------------------------------
مکان برزخی
مکان عالم برزخ کجاست؟ آیا در زمین است یا آسمان؟
در پاسخ میگوییم عالم برزخ در ملکوت همین دنیاست یعنی حقیقت و باطن دنیاست. زیرا این عالم دو روی دارد یک طرف برونی و دیگر طرف درونی همانطوری که بدن انسان نیز دو رو و جنبه دارد یکی جنبه ظاهری که هیکل آدمی است و دیگری جنبه باطنی که همان بدن مثالی و روح حیوانی است وقتی چشم و گوش ظاهری انسان بسته شد از طریق چشم و گوش باطنی میتواند حقایق عالم برزخ را مشاهده نماید مثل موقعی که شخص خواب است با این که حواس او از کار افتاده اما باز هم میبیند و میشنود.
اما در روایات زیادی وارد شده که ارواح مومنین در وادی السلام جمع میشوند که سرزمینی است در نجف اشرف که وادی ولایت است در پشت کوفه چون قبل از دفن جسد مطهر علی (ع) در نجف اشرف شهری نبوده است بلکه بیابانی بوده یک فرسنگ از کوفه دورتر لذا نجف را ظَهر کوفه میگویند.
حبه میگوید: من با امیر المومنین (ع) به سوی ظَهر کوفه از کوفه خارج شدیم حضرت در قبرستان وادی السلام توقف نمود همانند کسی که در مقابل مردمی برای مکالمه ایستاده است من نیز با قیام آن حضرت ایستادم تا خسته شدم ناچار نشستم مدتی گذشت و دوباره بپا خاستم و آنقدر ایستادم که مثل بار اول دچار خستگی شدم مجدداً نشستم پس از مدتی برخاستم عبا را از دوش گرفتم و به علی (ع) عرض کردم من از این هم سر پا ایستادن بر شما میترسم ساعتی استراحت کنید و عبای خود را گستردم تا حضرت بنشیند حضرت فرمود: ای حبه این قیام و توقف من چیزی جز تکلم و انس با مومن نبود عرض کردم: آیا مردگان هم با یکدیگر تکلم و انس و الفت دارند؟ فرمود بلی اگر پرده در جلو دیدگان تو برداشته شود آنها را میبینی که حلقه حلقه نشسته و با عمامه خود یا چیز دیگری پشت و ساقههای پای خود را به هم بسته و بدین طریق نشسته و گفتگو دارند عرض کردم آیا آنها اجسامی هستند یا ارواحی؟ حضرت فرمود: بلکه ارواح هستند و هیچ مومنی در سرزمینی نمیمیرد مگر آنکه به روح او گفته میشود که به وادی السلام ملحق شود و وادی السلام بقعهای از بهشت عدن است.
چنین برداشت میشود که هر چیزی حتی ساختمانها و انسانها و حیوانها یک صورت ظاهری و مادی دارند و یک صورت باطنی و ملکوتی مکهای که انسان زیارت میکند صورت برزخی کعبه است که مادی نیست ولی صورتش عین مکه است.
و در بعضی روایات آمده است که در وادی ”برهوت“ روح هر کافری قرار دارد حتی در بعضی از روایات دارد که روح بعضی از مردگان به وادی السلام منتقل میشود وقتی سوال از آشنایی میکنند وی میگوید قبل از من مرده است معلوم میشود به برهوت بردهاند.
در حدیثی هنگامی که از ارواح مومنین از حضرت صادق (ع) سوال شد امام فرمودند: آنها در حجرههایی از بهشت برزخی از طعام و شراب آن متنعم میشوند و میگویند پروردگارا قیامت را برای ما بر پا کن و وعدههایی را که به ما دادهای وفا نما. چون نعمتهای برزخی محدود و اصولاً حیات برزخی شایسته اقامت دائمی نمیباشد. بدیهی است که مومنین در وادی السلام در التذاذ و مسرت بسر میبرند و در انتظار فرا رسیدن روز قیامت هستند اما کفار که دستشان از علم و معرفت کوتاه است در خشکزار برهوت اجتماع دارند و گذشت زمان برای آنها سخت و ناگوار است و از قیام قیامت هراساناند.
از این جهت در روایات میخوانیم که گناهکاران همین که عذاب برزخ را مشاهده میکنند میگویند ربنا لا تقم لنا الساعه خدایا قیامت را برای ما بر پا مکن. چون میدانند این عذاب موقت و گاه و بیگاه به مراتب آسانتر است از عذاب دائمی و سوزان جهنم.
و از برخی آیات استفاده میشود که مکان بهشت و جهنم برزخی در روی همین زمین است مثلاً در آیهای آمده است که: النّارْ یْعًرُضُونُ عُلَیًها غُدْواً وُ عُشِیاً عذاب ناراحت کننده آتش هر بامداد و شامگاه بر فرعونیان عرضه میشود.
انسان در عالم خواب صورت دارد وزن و سنگینی ندارد و عالمی که در آن حرکت میکند از این سنخ است لذا از بالای بلندی سقوط میکند به زمین نمیخورد و یا گاهی مانند فرشته سبکبال در فضا پرواز میکند اوج و حضیض دارد به دورترین نقاط سفر میکند در تفسیر آیه فوق امام صادق (ع) میفرماید: این در دنیا قبل از روز قیامت است زیرا آتش قیامت صبح و شام ندارد سپس فرمود: اگر آنها در قیامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در میان این دو باید سعادتمند باشند چنین نیست این مربوط به برزخ است پیش از روز قیامت و شب و روز و صبح و عصر آنها به مناسب صبح و شام دنیاست.
در مورد نعمت هم میفرماید: و لهم رزقهم فیها بکره و عشیا روزی آنها بدون هیچ گونه رنجی شب و روز به آنها میرسد.
از بامداد و شامگاه فهمیده میشود که برزخ در روی زمین است بنابراین زندگی برزخی به تناسب روح و جسم برزخی ظهور پیدا میکند مادامی که انسان در قالب جسم مادی است زندگی او در دنیاست به مجرد این که جسم را از دست داد زندگی برزخی او شروع میشود.
دلیل عقلی بر وجود برزخ
از جمله دلایل عقلبی بر وجود برزخ قاعده تکامل است که عالم همواره رو به کمال میرود و این مسیر را تا ابد ادامه خواهد داد و این قانون مطابق حکمت و مشیت الهی است.
بعد از عالم دنیا عالمی است که به مراتب کاملتر از این عالم است ولی نسبت به آخرت از کمال کمتری برخوردار است.
به عبارت دیگر نکته اصلی این است که تا انسان دوران تکامل برزخ را سپری نکند ورود به عالم دیگر برای او میسر نیست در برزخ باید ساخته و پرداخته شود تا آمادگی حضور در قیامت را پیدا کند.
جنین اگر در رحم مادر آمادگی جسمی و روحی پیدا نکند نمیتواند وارد صحنه طبیعت شود انسان هم برای نیل به بهشت و جهنم ابدی باید شرایط برزخی را بگذراند تا در سایه تکامل ذاتی جسم و روح مناسب با ابدیت را احراز نماید.
-------------------------------------------------------
(منبع)
-----------------------------------------------------------------------
بهشت و جهنم كجاست؟
انسان در جهان ماده زندگی میكند و بسیاری از داوریها و انتظارات او هم رنگ مادی دارد. او برای هر چیز، جا و مكان مادی تصور میكند. حال اگر از او پرسیده شود كه جای مسئله 2+2=4 كجاست یا جای معادله 9 = ایكس+4 كجاست؛ در پاسخ خواهد گفت: این مسئلهای ریاضی یا معادلهای جبری است و نمیتواند جایی داشته باشد و امری است كه جنبه متافیزیكی دارد و خارج از محدوده تاریخ و مكان است؛ بلكه اساساً علوم و دانشهای بشری ذاتاً مجرد از ماده است و زمان و مكان ندارد و از جان انسان بیرون نیست. از این رو با رفتن روح از بدن، علوم هم همراه او میشوند.
بهشت و جهنم نیز از محدوده تاریخ دنیایی و زمان و مكان خارج است و قبل، بعد، كی و كجای دنیوی بر نمیدارند و چنانچه ما بخواهیم آنها را تصور كنیم، باید به تعبیرهای قرآن و احادیث معصومین علیهمالسلام رو آورده، بگوییم: بهشت نزد سدره المنتهی است.
در احادیث فراوانی «سدر المنتهی»، «جنه المأوی»، «عرش»، «كرسی»، «معراج» و «ملكوت» همه كنار هم قرار گرفته است؛ یعنی همه در آسمانها قرار گرفته است.
بسیاری از احادیث اسلامی تأیید و تأكید میكنند كه بهشت و دوزخ هم اكنون مخلوقند. یكی از اصحاب از امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام پرسید: كه آیا بهشت و دوزخ هم اكنون مخلوقند؟
امام علیهالسلام فرمود: «آری آفریده شدهاند و پیامبر صلیاللهعلیهوآله به هنگام معراج، وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده كرد»(1)
در بسیاری از روایات مربوط به معراج پیامبر صلیاللهعلیهوآله، به مسئله بهشت و دوزخ و وجود آنها اشاره شده و قرآن در سوره نجم در جریان معراج پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز به این موضوع اشاره كرده است.
روایات متعددی كه در منابع شیعه و اهل سنت درباره تولد بانوی اسلام، فاطمه زهرا سلام الله علیها آمده، نیز گواه بر این معنی است كه میگوید:
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله در شب معراج وارد بهشت شد و از میوه درختان بهشتی تناول فرمود و از همان میوه، نطفه فاطمه زهرا سلاماللهعلیها منعقد شد و لذا پیامبر صلیاللهعلیهوآله او را میبوسید و میگفت:
«از او بوی بهشت میشنوم»(2)
در حدیث دیگری از پیغمبر اكرم صلیاللهعلیهوآله تعبیر لطیفتری در این زمینه دیده میشود و آن این كه میفرماید: هنگامی كه به معراج رفتم، وارد بهشت شدم؛ در آنجا فرشتگانی را دیدم كه قصرهایی میسازند و گاه توقف میكنند، از علت این امر سؤال كردم، گفتند: ما منتظر مصالح هستیم! گفتم مصالح شما چیست؟ گفتند: ذكر «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر» كه مؤمن میگوید؛ هنگامی كه ذكر میكند، بنا میكنیم و هنگامی كه خودداری میكند، دست نگه میداریم.(3)
برای اطلاعات بیشتر به كتابهای تفسیر موضوعی قرآن و معاد درقرآن از آیت الله جوادی آملی و پیام قرآن از آیت الله مكارم شیرازی مراجعه كنید.
پی نوشت:
1. مجلسی، بحار النوار، ج 8، ص 119.
2. ذخایر العقبی، ص 36؛ مستدرك الصحیحین، ج 6، ص 156.
3. بحار النوار، ج 18، ص 375.
منبع: نشریه پرسمان، شماره 20 - اردیبهشت 1383
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
۱۳۸۷/۰۳/۰۱, ۱۶:۰۰ #8
خیلی ممنون از جوابایی که دادین ولی من سوالم اینه که : این که می گن در جهنم و بهشت جاودانه هستیم به چه معنیه ؟ این جمله رو نمی تونم درک کنم ، تااااا کی ی ی ی
بحث خلود رو لطفا برای من باز کنید
-
۱۳۸۷/۰۳/۰۱, ۱۷:۵۷ #9
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 492
- مورد تشکر
- 569 پست
- حضور
- 1 روز 14 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 10
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
ابدی یعنی چه؟
نیکان عزیز، چرا میگویید که نمیتونید درک کنید؟ این مثل اینستکه بپرسید اعداد طبیعی تا کجا ادامه دارند؟
توجه کنید که نظام مرگ و حیات مربوط به این دنیاست و نظام آخرت حیات مطلق است.
آیا کسی که تمام دنیایش به ستم گذشته لیاقت تندارد که تمام آخرتش به مجازات بگذرد؟ آیا عیبی دارد که کسی که تمام حیاتش در بندگی و عبادت گذشته است تمام آخرتش را در نعمت باشد؟
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۳/۰۱, ۱۹:۱۶ #10
ولی من شنیدم امثالی مثل من که گناه می کنن ، می رن توی جهنم و هر وقت کفاره گناهشون رو دادن می رن توی بهشت ، حالا شما می گی کسی که گناه می کنه باید تا آخر توی جهنم باشه ، فکر کنم معاندین فقط تا آخر توی جهنم می مونن
ولی بازم از درکش عاجزم که تا کی ادامه داره
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
توسط neginsabz در انجمن اخلاقپاسخ: 7آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۳:۰۸ -
جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
توسط taslim در انجمن قیامتپاسخ: 41آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۷:۱۹ -
سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکامپاسخ: 3آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۶:۵۱ -
در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآنپاسخ: 15آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۱:۰۷ -
چرا افضل اعمال ؟؟
توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآنپاسخ: 3آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۰:۰۷
اشتراک گذاری