صفحه 1 از 50 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد بیست و یکم ( مدیریت: نسیم حیات )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و یکم ( مدیریت: نسیم حیات )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد بیست و یکم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم نسیم حیات که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد.
    در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.

    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۴:۰۰

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏





    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 2


    [جلد بيست و يكم‏]


    (43) سوره زخرف، اين سوره در مكه نازل شده و 89 آيه است‏.

    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۶:۱۳
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 3

    محتواى سوره زخرف:

    سوره زخرف از سوره‏هاى مكى است تنها در مورد آيه 45 اين سوره جمعى از مفسران گفتگو كرده، آن را مدنى دانسته‏اند، شايد به اين دليل كه بحث آن بيشتر مربوط به اهل كتاب است، و يا مربوط به داستان معراج، و هر كدام از اين دو باشد متناسب با" مدينه" است، و به خواست خدا در تفسير اين آيه مطلب را روشن خواهيم كرد.
    به هر حال طبيعت سوره‏هاى مكى كه بيشتر بر محور اعتقادات اساسى اسلامى دور مى‏زند و از مبدء و معاد و نبوت و قرآن و انذار و بشارت بحث مى‏كند در آن منعكس است.

    مباحث اين سوره را به طور فشرده مى‏توان در هفت بخش خلاصه كرد:
    بخش اول: سرآغاز سوره است كه از اهميت قرآن مجيد و نبوت پيامبر اسلام ص و برخورد نامطلوب افراد نادان در برابر اين كتاب آسمانى سخن مى‏گويد.

    بخش دوم: قسمتى از دلائل توحيد را در" آفاق" و نعمتهاى گوناگون خداوند را بر انسانها برمى‏شمرد.

    بخش سوم: همين حقيقت را از طريق مبارزه با شرك و نفى نسبتهاى ناروا به خداوند و مبارزه با تقليدهاى كوركورانه، و خرافاتى همچون تنفر از دختران يا ملائكه را دختران خدا پنداشتند تكميل مى‏كند.

    در بخش چهارم: براى مجسم ساختن اين حقايق قسمتى از سرگذشت انبياى پيشين و اقوام آنها را نقل مى‏كند، و مخصوصا روى زندگى ابراهيم ع
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۶:۱۳
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 4

    و موسى ع و عيسى ع تكيه مى‏كند.

    در بخش پنجم: مساله معاد و پاداش مؤمنان و سرنوشت شوم كفار مطرح شده و با تهديدها و انذارهاى قوى مجرمان را هشدار مى‏دهد.

    بخش ششم: اين سوره كه از مهمترين بخشهاى آن است ناظر به ارزشهاى باطلى است كه حاكم بر افكار افراد بى‏ايمان بوده و هست كه به خاطر اين ارزشهاى بى اساس در ارزيابى خود در باره مسائل مهم زندگى گرفتار انواع اشتباه مى‏شوند، تا آنجا كه انتظار دارند قرآن مجيد نيز بر يك مرد ثروتمند نازل شده باشد، چرا كه شخصيت را در ثروت مى‏شمردند، قرآن مجيد در آيات متعددى از اين سوره اين تفكر احمقانه را درهم مى‏كوبد، و ارزشهاى والاى اسلامى و انسانى را مشخص مى‏كند.

    بخش هفتم: كه در غالب سوره‏ها وجود دارد بخشى است از مواعظ و اندرزهاى مؤثر و پر بار براى تكميل كردن بخشهاى ديگر، تا مجموع آيات سوره را به صورت معجون شفا بخش كامل در آورد و نيرومندترين تاثير را در شنونده بگذارد.

    نام سوره از آيه 35 سوره گرفته شده كه از ارزشهاى مادى و" زخرف" (طلا و مانند آن) سخن مى‏گويد.

    فضيلت تلاوت سوره‏

    در احاديث اسلامى در كتب مختلف تفسير و حديث فضيلت بسيارى براى تلاوت اين سوره ذكر شده، از جمله: در حديثى از پيامبر اسلام مى‏خوانيم:
    من قرء سورة الزخرف كان ممن يقال له يوم القيامة يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ ادخلوا الجنة بغير حساب:
    " كسى كه سوره زخرف را تلاوت كند از كسانى است كه روز قيامت به اين خطاب مخاطب مى‏شود،
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۶:۱۴
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 5

    اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شما است، و نه غمى، بدون حساب وارد بهشت شويد"(1).

    البته خطاب يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ همان چيزى است كه در آيه 68 اين سوره آمده، و جمله" ادخلوا الجنة" از آيه 70 گرفته شده، و جمله" بغير حساب" از لوازم كلام و آيات ديگر قرآن است.

    در هر صورت اين بشارت بزرگ و فضيلت بى حساب تنها با تلاوت خالى از انديشه و ايمان و عمل حاصل نمى‏شود، چرا كه تلاوت مقدمه‏اى است براى انديشه، و" ايمان" و" عمل" ثمره‏اى از آن است.

    __________________________________________________
    (1)" مجمع البيان" آغاز سوره زخرف.
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۵:۵۲
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 6

    [سوره الزخرف (43): آيات 1 تا 8]

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

    حم (1) وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ (2) إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (3) وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ

    حَكِيمٌ (4)أَ فَنَضْرِبُ عَنْكُمُ الذِّكْرَ صَفْحاً أَنْ كُنْتُمْ قَوْماً مُسْرِفِينَ (5) وَ كَمْ أَرْسَلْنا مِنْ نَبِيٍّ فِي الْأَوَّلِينَ (6) وَ

    ما يَأْتِيهِمْ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ (7) فَأَهْلَكْنا أَشَدَّ مِنْهُمْ بَطْشاً وَ مَضى‏ مَثَلُ الْأَوَّلِينَ (8)
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۳ در ساعت ۱۱:۵۲
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 7

    ترجمه:

    بنام خداوند بخشنده بخشايشگر
    1- حم.
    2- سوگند به اين كتابى كه حقايقش آشكار است.
    3- كه ما آن را قرآنى فصيح و عربى قرار داديم تا شما آن را درك كنيد.
    4- و آن در كتاب اصلى (لوح محفوظ) نزد ما است كه بلند پايه و حكمت آموز است.
    5- آيا اين ذكر (قرآن) را از شما بازگيريم به خاطر اينكه قومى اسرافكاريد؟
    6- چه بسيار از پيامبران را كه (براى هدايت) در اقوام پيشين فرستاديم.
    7- ولى هيچ پيامبرى به سراغشان نمى‏آمد مگر اينكه او را استهزا مى‏كردند.
    8- ما كسانى را كه نيرومندتر از اينها بودند هلاك كرديم، و داستان پيشينيان قبلا گذشت.

    تفسير:

    گناه شما مانع رحمت ما نيست!

    در آغاز اين سوره باز با" حروف مقطعه" (حم) روبرو مى‏شويم، اين چهارمين سوره‏اى است كه با" حم" آغاز شده، سه سوره ديگر نيز با همين دو حرف شروع مى‏شود كه مجموعا اين هفت سوره" خانواده حم" را تشكيل مى‏دهد كه به ترتيب مؤمن- فصلت- شورى- زخرف- دخان- جاثيه، و احقاف است.
    در باره" حروف مقطعه" قبلا بطور مشروح بحث كرده‏ايم (به جلد اول آغاز سوره بقره، جلد دوم اول آل عمران، جلد ششم اول اعراف و جلد بيستم آغاز سوره فصلت در مورد حم مراجعه فرمائيد).
    در دومين آيه به قرآن مجيد سوگند ياد كرده مى‏فرمايد:" قسم به اين كتاب آشكار" (وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ).
    سوگند به اين كتابى كه حقايقش آشكار، و مفاهيمش روشن، و دلائل
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۵:۵۴
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 8

    صدقش نمايان، و راههاى هدايتش واضح و مبين است.
    كه" ما آن را قرآنى عربى قرار داديم تا شما آن را درك كنيد" (إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ) (1).
    عربى بودن قرآن يا به معنى نزول آن به زبان عرب است كه از گسترده‏ترين زبانهاى جهان براى بيان حقايق مى‏باشد، و به خوبى مى‏تواند ريزه‏كاريهاى مطالب را با ظرافت تمام منعكس سازد.
    و يا به معنى" فصاحت" آن است (چرا كه يكى از معانى عربى همان" فصيح" است) اشاره به اين كه آن را در نهايت فصاحت قرار داديم تا حقايق خوبى از لابلاى كلمات و جمله‏هايش ظاهر گردد، و همگان آن را به خوبى درك كنند.
    جالب اينكه در اينجا قسم و جواب قسم هر دو يك چيز است، به قرآن سوگند ياد مى‏كند كه اين كتاب عربى قرار داده شده تا همگان به محتوايش پى برند شايد اشاره به اين است كه چيزى والاتر از قرآن نبود كه به آن سوگند ياد شود، والاتر از قرآن خود قرآن است چرا كه كلام خدا است و كلام خدا بيانگر ذات پاك او است.
    تعبير به" لعل" (شايد، و به اين اميد ...) نه بخاطر اين است كه خداوند در تاثير قرآن ترديدى داشته، يا سخن از اميد و آرزويى در ميان باشد كه رسيدن به آن مشكل است، نه، اين تعبير اشاره به تفاوت زمينه‏هاى فكرى و اخلاقى شنوندگان آيات قرآن است و اشاره به اين است كه نفوذ قرآن شرايطى دارد كه با كلمه" لعل" اجمالا به آن اشاره شده (شرح بيشتر اين معنى را در جلد سوم‏

    __________________________________________________
    (1) واو در" و الكتاب المبين" براى قسم است، و جواب اين قسم جمله" إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا" مى‏باشد.
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۵:۵۶
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 9

    ذيل آيه 200 آل عمران گفته‏ايم).
    سپس به بيان اوصاف سه‏گانه ديگرى در باره اين كتاب آسمانى پرداخته مى‏گويد:" و آن در كتاب اصلى، در لوح محفوظ نزد ما است كه بلند پايه و والا مقام و حكمت آموز است" (وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ).
    در نخستين توصيف اشاره به اين مى‏كند كه قرآن مجيد در" ام الكتاب" در نزد پروردگار ثبت و ضبط است، چنان كه در آيه 22 سوره" بروج" نيز مى‏خوانيم: بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ:" آن قرآن مجيد است كه در لوح محفوظ قرار دارد".
    اكنون ببينيم منظور از" ام الكتاب" يا" لوح محفوظ" چيست؟
    واژه" ام" در لغت به معنى اصل و اساس هر چيزى است و اينكه عرب به مادر" ام" مى‏گويد بخاطر آن است كه ريشه خانواده و پناهگاه فرزندان است، بنا بر اين" ام الكتاب" (كتاب مادر) به معنى كتابى است كه اصل و اساس همه كتب آسمانى مى‏باشد، و همان لوحى است كه نزد خداوند از هر گونه تغيير و تبديل و تحريفى محفوظ است، اين همان كتاب" علم پروردگار" است كه نزد او است و همه حقايق عالم و همه حوادث آينده و گذشته و همه كتب آسمانى در آن درج است و هيچكس به آن راه ندارد جز آنچه را كه خدا بخواهد افشا كند.
    اين توصيف بزرگى است براى قرآن كه از علم بى پايان حق سرچشمه گرفته و اصل و اساسش نزد او است.
    و به همين دليل در توصيف دوم مى‏گويد:" اين كتابى است والا مقام" (لعلى).
    و در توصيف سوم مى‏فرمايد:" حكمت آموز و مستحكم و متين و حساب شده است" (حكيم).
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۵:۵۹
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


صفحه 1 از 50 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

قوم پيامبر كيانند ؟, قوم تبع چه كسانى بودند ؟, كيفرهاى جسمانى, مقام والاى شهيدان, منظور از دخان مبين چيست ؟, مؤثرترين راه نفوذ شيطان چیست؟, مرگ نخستين چيست ؟, نهرهاى چهارگانه بهشتى, نزول تدريجى قرآن, نزول دفعى قرآن, هوی پرستى انسان را تا چه مرحله پیش میبرد؟, هوی پرستی, يوم الفصل, کیفرهای روحانى, گمراهترين مردم چه کسانی هستند؟, گروه دهريين, پيامبران اولوا العزم چه كسانى بودند ؟, آیا گناه انسان ها مانع رحمت خداوند میشود؟, اهداف جنگ در اسلام, اوصاف پايمال كنندگان حقوق پدر و مادر, احكام اسراى جنگى, اسلام و ارزشهای غلط, اشراط الساعة چيست ؟, بهترين دليل عظمت قرآن چیست؟, بردگى در اسلام, بردگى در دنيا امروز, تفسیر نمونه جلد 21, درخت زقوم, رابطه قرآن با شب قدر, زهد, سوره محمد, سوره احقاف, سوره جاثيه, سوره دخان, سوره زخرف, سرنوشت دردناك بردگان در گذشته, شراب طهور بهشتی, طرح اسلام براى آزادى بردگان, عقيده مشركان در باره معاد, عقايد گروه دهريين, عواقب هوی پرستى, عوامل نابودى ثواب عمل چیست؟

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود