جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالات خود را در خصوص کتابهاي .:بخش فـــرهنگی:. در اينجا مطرح نمایید

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب سوالات خود را در خصوص کتابهاي .:بخش فـــرهنگی:. در اينجا مطرح نمایید




    با سلام خدمت دوستان گرامی
    همانطور که اطلاع دارید گروه جهاد گران مجازی در بخش فرهنگی در حال انتقال کتب متناسب با این بخش می باشند. با توجه به اینکه در تاپیک های مربوطه تنها متن کتاب قرار می گیرد و دوستان دیگر نمی توانند مطلبی بنویسند ، در صورتی که سوال و مطلبی در خصوص متن کتاب های قرار داده شده در بخش های مختلف انجمن فرهنگی دارید، در این تاپیک مطرح نمایید.
    با سپاس



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    1-در نامه امام زمان(ع)خطاب به علی بن محمد سمری آمده: ظهور من پس از گذشت مدتي طولاني و قساوت دلها و پر شدن زمين از ستم خواهد بود. در اين دوران عده‎اي از شيعيانم ادعاي مشاهده (يعني ارتباط با من بعنوان نائب خاص) خواهند داشت، آگاه باشيد كه هر كس ادعاي مشاهده كند پيش از خروج سفياني و وقوع صيحه آسماني دروغ گفته و افتراء زده است. و هيچ حركت و نيروئي جز براي خداوند بزرگ و بزرگوار نيست.
    بحارالانوار، جلد 51. ص 361، غيبت شيخ طوسي، ص 242، كشف الغمه، جلد 3، ص 320.
    چرا حضرت فرموده اند عده ای از شیعیانم ادعای مشاهده من را خواهند داشت؟

    2-در نامه حضرت خطاب به شیخ مفید:اگر شيعيان ما كه خداوند آنها را به طاعت خود موفق بدارد، دلهايشان در وفا كردن به پيمان قديم يكي شود، هرگز سعادت ديدار ما از آنها به تأخير نمي‎افتد و سعادت حمايت و پشتيباني ما از آنها در هدايتشان به متن واقع و حق معرفت به تعجيل مي‎افتد.
    ارشاد شيخ مفيد، ص 10، مقدمه، بحارالانوار، ج 53، ص 177، الزام الناصب، ص 136.
    منظور از پیمان قدیم چیست؟


    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۰۳/۱۸ در ساعت ۱۶:۳۱
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    لطفا در این مورد توضیحی بفرمایین.
    2. انتخاب مرجع منحصراً بر اساس تشخيص اولويتها از طرف اهل خبره است و هرگز به عزل و نصب رژيم‎هاي حاكم مربوط نمي‎شود و اصولاً غير معصوم نمي‎تواند كسي را به اين مقام نصب كند يا اين مقام را از كسي سلب نمايد.
    پست18آدرس زیر:
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=21536&page=2
    باتشکر
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم حیات نمایش پست
    سلام
    1-در نامه امام زمان(ع)خطاب به علی بن محمد سمری آمده: ظهور من پس از گذشت مدتي طولاني و قساوت دلها و پر شدن زمين از ستم خواهد بود. در اين دوران عده‎اي از شيعيانم ادعاي مشاهده (يعني ارتباط با من بعنوان نائب خاص) خواهند داشت، آگاه باشيد كه هر كس ادعاي مشاهده كند پيش از خروج سفياني و وقوع صيحه آسماني دروغ گفته و افتراء زده است. و هيچ حركت و نيروئي جز براي خداوند بزرگ و بزرگوار نيست.
    بحارالانوار، جلد 51. ص 361، غيبت شيخ طوسي، ص 242، كشف الغمه، جلد 3، ص 320.
    چرا حضرت فرموده اند عده ای از شیعیانم ادعای مشاهده من را خواهند داشت؟
    سلام

    گويا حضرت با دادن اين توقيع راه را بر مدعيان دروغين ادعاي نيابت بسته‏اند. تا انسان های سودجو به اسم ارتباط با امام زمان(علیه السلام) و با عنوان این که نائب ایشان هستند ، نتوانند از عقاید و علاقه مردم به اهل بیت سوء استفاده کنند.


    نکته :
    اين جمله كه مدعي مشاهده دروغ‏گو است به اين معني نيست كه در غيبت كبري ديگر كسي حضرت را نخواهد ديد. بسياري از صالحين و بزرگان شيعه در طول تاريخ غيبت حضرت را ديده‏اند و قطعا اكثريت آنها اهل دروغ نبوده‏اند و حداقل يك مورد آن هم كه راست باشد بايد حديث به گونه‏اي دقيق معنا شود.

    مسأله ادبي روايت:

    امام(علیه السلام) در اين حديث به دو نكته اشاره مي‏كنند.

    يكي اخبار از آينده كه پس از من عده‏اي پيدا مي‏شوند و مشاهده و ارتباط با من را ادعا مي‏كنند

    و دوم مسأله دروغ‏گو بودن مدعي است.

    امام(علیه السلام) در حديث دو تعبير دارد:
    1- ادعا،
    2- مشاهده.

    كسي را كه ادعاي مشاهده نمايد كاذب معرفي كرده است.

    مشاهده به معناي ديدن امام(علیه السلام) و ارتباط با او است و ادعا به معناي اعلان و انتشار آن و با خبر كردن مردم از مسأله است.

    ممكن است كسي با امام(علیه السلام) ملاقات داشته باشد همان‏گونه كه براي برخي علماء و غير آنان نقل مي‏كنند ولي آن را ميان مردم بازگو نكرده و در سينه خودپنهان كرده باشد و اطرافيان از قراين و يا در زمان‏هاي بعد متوجه ارتباط او با امام زمان(عج) شوند. چنين كساني مشمول حديث نخواهد بود چون او مدعي نيست.





  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم حیات نمایش پست
    سلام


    2-در نامه حضرت خطاب به شیخ مفید:اگر شيعيان ما كه خداوند آنها را به طاعت خود موفق بدارد، دلهايشان در وفا كردن به پيمان قديم يكي شود، هرگز سعادت ديدار ما از آنها به تأخير نمي‎افتد و سعادت حمايت و پشتيباني ما از آنها در هدايتشان به متن واقع و حق معرفت به تعجيل مي‎افتد.
    ارشاد شيخ مفيد، ص 10، مقدمه، بحارالانوار، ج 53، ص 177، الزام الناصب، ص 136.
    منظور از پیمان قدیم چیست؟

    به نظر می آید منظور از پیمان قدیم همان عهدی باشد که خداوند از تمامی انسان ها گرفت که او را عبادت و پرستش کنند و همه آن را قبول کردند و گفتند " بلی" ( ر.ک : سوره اعراف، آیه172)

    انسان ها با فراموش کردن این عهد و پیمان به گناه و عصیان مشغولند . حضرت می فرمایند که اگر به آن عهد وفادار باشند ، سعادت دیدار ما از آن ها به تأخیر نمی افتد . یعنی ظهور بسیار نزدیک می شود.



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم حیات نمایش پست
    سلام
    سلام

    در ابتدا لازم می دانم که خسته نباشید و خدا قوت به سرکار خانم نسیم حیات بگویم. اجرکم عندالله

    اما در توضیح متنی که به آن اشاره کردید


    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم حیات نمایش پست
    لطفا در این مورد توضیحی بفرمایین.
    2. انتخاب مرجع منحصراً بر اساس تشخيص اولويتها از طرف اهل خبره است

    برای مرجع تقلید یکسری شرایط وجود دارد که هر کس دارای این شرایط باشد می تواند مرجع شود.

    این شرایط عبارتند از :
    مرد باشد، عاقل باشد، شيعه دوازده امامى باشد، حلال زاده باشد، آزاد باشد، زنده باشد، عادل باشد، و از مجتهدان ديگر اعلم باشد .
    مجتهد اعلم كسى است كه در استخراج احكام (از منابع آن ) از مجتهدان ديگر استادتر باشد.


    تشخیص این که چه کسی این شرایط را دارد به خصوص در قسمت اعلمیت ، به عهده اهل خبره است. یعنی کسانی که به مسائل فقهی و احکام تبحر دارند می توانند تشخیص دهند که این شرایط در شخصی وجود دارد یا نه.
    البته اگر خود انسان از اهل خبره باشد نیز می تواند به تشخیص خودش عمل کند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم حیات نمایش پست
    لطفا در این مورد توضیحی بفرمایین.
    و هرگز به عزل و نصب رژيم‎هاي حاكم مربوط نمي‎شود
    مرجعیت عزل و نصب بردار نیست. یعنی هیچ کسی (چه حاکم و چه غیر حاکم) نمی تواند کسی را برای مرجعیت مردم نصب کند یا مرجعی را از مقام مرجعیت عزل کند. بلکه اهل خبره و کارشناسان تنها می تواند بگویند که فلان شخص شرایط مرجعیت را دارد یا ندارد. به عبارت دیگر اجتهاد و مرجعیت شخصی را تأیید کنند. و این با نصب خیلی تفاوت دارد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم حیات نمایش پست
    و اصولاً غير معصوم نمي‎تواند كسي را به اين مقام نصب كند يا اين مقام را از كسي سلب نمايد.
    اولا در زمان حضور معصوم ، مرجعیت معنا ندارد زیرا حکم تمامی احکام از طرف معصوم بیان می شود و هیچ گونه شبهه و اختلافی وجود ندارد و همه موظف به اطاعت و پیروی از امام معصوم هستند. مرجعیت فقط در زمان غیبت معنا پیدا می کند.

    البته این منافاتی با این ندارد که معصوم شخصی را به عنوان نماینده نصب کند که آن شخص نماینده امام در فلان منطقه باشد و مردم سوالات شرعی و فقهی خود را از او بپرسند. همچنین اگر امام دیدند که این شخصی که نصب کرده اند شرایط را از دست داده است او را از این مقام عزل کنند. ( البته این ها نمایندگان امام می شوند نه مرجع تقلید)



    ثانیا این جمله می تواند تاکیدی برای جمله قبل باشد .( تاکید می کند که هیچ کس حق ندارد کسی را به مقام مرجعیت نصب کند یا از این مقام سلب کند غیر از معصوم و مسلم است که حاکم در زمان غیبت ، معصوم نیست.)





    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۸:۳۶


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    21
    گالری
    0



    سلام علیکم
    در این چند ماه اخیر کانون اقدام به انتشار کتابهایی با عناوین مختلف کرده .سوالی دارم و اینکه آیا در انتشار این کتابهااجازه مولف وناشر اخذ شده یا نه ؟
    یا حسین
    شادی بما نه همین محرم حرام کرد
    هـر مه بـه یاد تـو بـر ما محـرم است
    گویند در بهشت بـرین جـای گـریه نیست
    گـر نیست گریه بر تو مرا جای ماتم است
    هر جـا که ماتمت بود آنجا بهشت ماست
    جایی که نیست ماتمت آنجا جهنم است

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    با سلام و عرض ادب
    ضمن تشکر از شما دوست گرامی
    کتابهایی که در انجمن ها قرار می گیرد از نسخه html استفاده شده است که برای استفاده عموم می باشد.
       
    ضمن اینکه کتابها از سایتهایی گرفته شده که اجازه استفاده از کتب را برای عموم می دهد. جهت عموم و عدم استفاده تجاری از کتابها رعایت شده است و لینک سایتها هم در آن موجود می باشد.

    در مورد حکم کتب اکترونیکی می توانید در اینجا مطالعه نمایید.


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام در قسمت عصمت انبيا و رسولان عليهم السلام ( مدیریت : سوگند ) توضیحات کامل در مورد تمام شبهات امده به غیر از مورد موسى - عليه السلام - كشتن آن مرد قطبى بود كه داستان آن در آيات سوره قصص امده ایا کشتن مرد قطبی به واسطه انکه کافر بوده جزء گناه محسوب نمیشد اگر چنین است چرا موسی خود را مقصر میدانست
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام در قسمت عصمت انبيا و رسولان عليهم السلام ( مدیریت : سوگند ) توضیحات کامل در مورد تمام شبهات امده به غیر از مورد موسى - عليه السلام - كشتن آن مرد قطبى بود كه داستان آن در آيات سوره قصص امده ایا کشتن مرد قطبی به واسطه انکه کافر بوده جزء گناه محسوب نمیشد اگر چنین است چرا موسی خود را مقصر میدانست
    با سلام

    کشتن مرد قطبی توسط حضرت موسی علیه السلام گناه نبوده است بلکه در واقع ترک اولی بوده است. در این مورد در این تاپیک توضیح داده شده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    اگر چنین است چرا موسی خود را مقصر میدانست
    اگر منظورتان از این که حضرت موسی علیه السلام خودش را مقصر می دانست این جمله است :

    قَالَ رَب إِنى ظلَمْت نَفْسى فَاغْفِرْ لى فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
    (قصص/16)
    عرض كرد پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم ، مرا ببخش ، خدا او را بخشيد كه او غفور و رحيم است .


    علامه طباطبایی (ره) می فرمایند: فاغفرلى معنايش مغفرت مصطلح ، و آمرزش گناه نيست ، بلكه مراد از آن اين است كه : خدايا اثر اين عمل را خنثى كن ، و مرا از عواقب وخيم آن خلاص گردان ، و از شر فرعون و درباريانش نجات بده ، و اين معنا از آيه و قتلت نفسا فنجيناك من الغم به خوبى استفاده مى شود
    و اين اعتراف به ظلم ، و درخواست مغفرت ، نظير همان طلب مغفرتى است كه قرآن كريم از آدم و همسرش حكايت كرده . و فرموده :
    قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنكونن من الخاسرين




    سوالات خود را در خصوص کتابهاي .:بخش فـــرهنگی:. در اينجا مطرح نمایید

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی آیا این روایت های در تایید تحریف قرآن معتبر است ؟
    توسط ساحل نجات در انجمن دلایل عدم تحریف قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۷, ۱۸:۰۸
  2. بگویید روضه حضرت قاسم(ع) نخوانند (مرحمت)
    توسط مقاومت در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳, ۱۵:۳۶
  3. فرهنگ اموی را بیان فرمایید چه بود و اصلاحات علوی چگونه صورت گرفت؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۹, ۲۳:۳۸
  4. *¸ღ¸ღ¸* بیایید از کودکان بیاموزیم *¸ღ¸ღ¸*
    توسط ╫❀نیایش❀╫ در انجمن کودک و خانواده
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۱۰:۴۸
  5. آیا آموختن هنر قرآن از نظر پیامبر و ائمه تایید شده است؟
    توسط رضوانه در انجمن آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۴, ۲۱:۴۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود