جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راه رسیدن به تواضع

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    راه رسیدن به تواضع




    بسمه تعالی

    راه رسیدن به تواضع

    تواضع حقیقی؛ نه ظاهری و تصنعی، امری نیست كه با پا شدن و خم شدن و مؤدبانه و سنگین و ملایم حرف زدن به دست آید. بسیارند كسانی كه این گونه حركات را برای صید دیگران و رسیدن به مقامات اجتماعی بیشتر پیشه خود ساخته اند؛ غافل از اینكه هرگز به آنچه می خواهند، دست نمی یابند. هر چند ممكن است چند صباحی همچون سراب باعث جذب و تمایل دلهای دیگران بشوند، ولی یقیناً این جذب ماندگار و پایدار نخواهد بود. فروتنی ریشه دار كه رنگ خدایی دارد، به چند امر حاصل می شود:

    1. درك عمیق عظمت خداوند

    آنكه شناخت و فهمید كه در هستی جز خدا بزرگی وجود ندارد و بزرگی نیز جز در پرتو بندگی او میسر نیست، یقیناً جز فروتنی راهی را بر نخواهد گزید.....
    علی علیه السلام فرمود: "لَا یَنْبَغِی لِمَنْ عَرَفَ عَظَمَةَ اللَّهِ أَنْ یَتَعَظَّمَ فَإِنَّ رِفْعَةَ الَّذِینَ یَعْلَمُونَ مَا عَظَمَتُهُ أَنْ یَتَوَاضَعُوا لَهُ؛(33) سزاوار نیست برای كسی كه عظمت خدا را شناخته، بزرگی كند [و خود را برتر بداند]، پس بلند مرتبگی كسانی كه عظمت او را می دانند، آن است كه در برابر او فروتنی كنند."


    2. دانش حقیقی

    علم و دانش واقعی نوری است كه در قلبهای آماده و با لیاقت جای می گیرد و بارزترین ثمره آن فروتنی است. آری، درخت پر بار سر به زیر و چنار بی ثمر سر به فلك دارد. علی علیه السلام فرمود: "اَلتَّواضُعُ ثَمَرَةُ الْعِلْمِ؛(34) فروتنی میوه دانش است."

    و تجربه تاریخی نیز این را تأیید می كند. پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله كه علم اولین و آخرین را داشت، برترین فروتنی را از خود نشان داد. علی علیه السلام درباره او چنین می فرماید: "وَ لَقَدْ كَانَ صلی الله علیه وآله یَأْكُلُ عَلَی الْأَرْضِ وَ یَجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ وَ یَخْصِفُ بِیَدِهِ نَعْلَهُ ... وَ یَرْكَبُ الْحِمَارَ الْعَارِیَ وَ یُرْدِفُ خَلْفَهُ؛(35) و [پیامبرصلی الله علیه وآله ]روی زمین [بدون فرش می نشست و غذا می خورد و با تواضع همچون بردگان جلوس می كرد و با دست خود كفش خویش را وصله می كرد ... و بر مركب برهنه سوار می شد و [حتی ]كسی را پشت سر خویش سوار می كرد."

    و علی علیه السلام نیز كه باب علم نبی صلی الله علیه وآله است و هزار باب علم را از او فرا گرفته، افتخارش این است كه "ابو تراب" و خاكنشین است.

    3. توحید و بندگی

    عامل دیگر برای رسیدن به تواضع، رسیدن به توحید الهی به معنای واقعی كلمه، از جمله توحید در عبادت و بندگی است. امام صادق علیه السلام فرمود: "وَ لَا یَعْرِفُ مَا فِی مَعْنَی حَقِیقَةِ التَّوَاضُعِ إِلَّا الْمُقَرَّبُونَ [مِنْ عِبَادِهِ ]الْمُسْتَقِلِّینَ بِوَحْدَانِیَّتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً...؛(36) و حقیقت تواضع را جز مقربانی كه مستقل در وحدانیت خداوندند، درك نمی كنند. خداوند عز و جل می فرماید: بندگان خداوند رحمان كسانی هستند كه در زمین با آرامش [و بی تكبر] راه می روند... ."


    پاورقــــــــــــــــــــ ی ..........................
    1) پیام قرآن، ص 77.
    2) معراج السعادة، ص 300.
    3) بحار الانوار، ج 75، ص 176.
    4) الكافی، ج 2، ص 124، ح 13؛ منتخب میزان الحكمة، ص 536.
    5) الكافی، ج 2، ص 124: "مَا حَدُّ التَّوَاضُعِ الَّذِی إِذَا فَعَلَهُ الْعَبْدُ كَانَ مُتَوَاضِعاً فَقَالَ التَّوَاضُعُ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ یَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَیُنْزِلَهَا مَنْزِلَتَهَا بِقَلْبٍ سَلِیمٍ لَا یُحِبُّ أَنْ یَأْتِیَ إِلَی أَحَدٍ إِلَّا مِثْلَ مَا یُؤْتَی إِلَیْهِ إِنْ رَأَی سَیئَةً دَرَأَهَا بِالْحَسَنَةِ كَاظِمُ الْغَیْظِ عَافٍ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ."
    6) المحجة البیضاء، ج 6، ص 271، با تلخیص.
    7) شعراء / 215.
    8) ]. فرقان/63.
    9) منتخب میزان الحكمة، ص 536، ح 6536؛ محجة البیضاء، ج 6، ص 222.
    10) بحار الانوار، ج 72، ص 119، ح 5.
    11) نهج البلاغة، حكمت 113.
    12) تحف العقول، ص 363.
    13) مكارم الاخلاق، ص 51.
    14) كنز العمال، متقی هندی، ح 8506.
    15) بحار الانوار، ج 75، ص 118، ح 3.
    16) نهج البلاغة، حكمت 228.
    17) مائده/54.
    18) مكارم الاخلاق، ص 51.
    19) منتخب میزان الحكمة، ص 536.
    20) بحارالانوار، ج 72، ص 121.
    21) همان.
    22) فهرست موضوعی غرر الحكم، دانشگاه تهران، ج 7، ص 405.
    23) الكافی، ج 2، ص 121.
    24) منتخب میزان الحكمة، ص 537؛ تحف العقول، ص 399.
    25) منتخب میزان الحكمة، ص 536، ح 6551؛ كنز العمال، ح 5737.
    26) بحار الانوار، ج 75، ص 120، ح 11.
    27) همان، ج 2، ص 62.
    28) عیون اخبار الرضاعلیه السلام، ج 2، ص 28، ح 24.
    29) بحار الانوار، ج 77، ص 287، ح 1؛ منتخب میزان الحكمة، ص 537.
    30) منتخب میزان الحكمة، ص 537؛ غرر الحكم، ح 4302.
    31) همان، ح 4613؛ منتخب میزان الحكمة، ص 536.
    32) منتخب میزان الحكمة، ص 537، ح 6554.
    33) نهج البلاغة، خ 147.
    34) منتخب میزان الحكمة، ص 537؛ غرر الحكم، ح 301.
    35) ]. نهج البلاغة، خ 160.
    36) بحار الانوار، ج 72، ص 121.

    راه رسیدن به تواضع



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی
    با سلام
    یکی از فضایل اخلاقی که در آموزه های دینی بر آن تأکید شده و در سازندگی انسان تأثیر بسزایی دارد، تواضع است. امام علی علیه السلام می فرماید: «ضادوا الکبر بالتواضع؛[1]؛« به وسیله تواضع با تکبر مبارزه کنید.»

    حق تعالی درقرآن مجید می فرماید: «بندگان خدای رحمان کسانی اند که روی زمین به نرمی گام بر می دارند و آن گاه که نادان ها ایشان را خطاب کنند، به ملایمت پاسخ می دهند و بر آنان سلام می کنند.»[2]

    امیر المؤمنین علیه السلام می فرماید: «بر تو باد به تواضع که از برترین عبادات است.»[3]؛ امام كاظم علیه السلام مي­ فرمايند: «خداوند تواضع را ابزار كار عقل قرار داده و تكبّر را ابزار جهل»[4]

    حضرت امام باقر(ع) فرموده‏ اند: «دو ملك در آسمان هستند كه موكّل بندگانند؛ هر كه تواضع كند، او را بلند مرتبه كنند و هر كه تكبّر نماید، اورا پست مرتبه سازند»، [5]


    عوامل ایجاد تواضع


    توجه به ضعف انسان: اگر آدمی ضعف ها و کاستی ها و ناتوانی های خود را بشناسد هیچ گاه در برابر خدا و مردم تکبر نمی ورزد. امام علی علیه السلام می فرماید: «در شگفتم از متکبری که دیروز نطفه و فردا مردار است [و با وجود این باز، تکبر می ورزد].»[6]

    شناخت آثار تواضع و تکبر: آگاهی از زشتی تکبر و فرجام بد آن، ما را از آلوده شدن به آن باز می دارد و در مقابل، توجه به آثار مثبت تواضع، ما را به انجام آن ترغیب می کند.

    عبادت و انجام فرایض دینی، باعث کسب روحیه تواضع و فروتنی می شود. امام علی علیه السلام یکی از فلسفه های عبادت را ساییدن پیشانی بر خاک برای تواضع می داند.[7] و درباره حج می فرماید: «خداوند حج را نشانه تواضع در برابر عظمت، و اعتراف به عزت خود قرار داد.»[8]


    سختی ها: . امام علی علیه السلام می فرماید: «خداوند بندگانش را به انواع سختی ها می آزماید تا تکبر را از دل هایشان خارج سازد و فروتنی را در دل آنان جای گزین نماید.»[9]


    پی نوشت:
    [1].غررالحکم و دررالکلم، ج 4، ص 232
    [2].فرقان، 63
    [3]. بحارالانوار، ج 72، ص 119
    [4].مستدرك الوسائل‏، ج11، ص 299
    [5].كافى، ج 2، ص 122
    [6].نهج البلاغه، کلمات قصار
    [7].همان، خطبه 234
    [8].همان خطبه 1
    [9]. نهج البلاغه، خطبه 234.


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۵:۲۴


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,327
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,240 پست
    حضور
    122 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درسهایی از پیامبر (ص) " هیچ عقلی مانند تدبیر نیست و هیچ تقوایی مانند خویشتن داری نیست .و هیچ شرفی مانند خوش اخلاقی نیست. "
    هیچ فقری بدتر از نادانی نیست و هیچ ثروتی سودمند تر از عقل نیست.
    هیچ تنهایی ترسناک تر از خود پسندی نیست و شرفی مانند خوش اخلاقینیست و هیچ عبادتی مانند تفکر نیست. "
    " برتو باد خوش اخلاقی و خاموشی طولانی . قسم به خدایی که جان من در دست او است مردم زینتی مانند این دو ندارند. "


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود