صفحه 1 از 35 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان کامل ( مديريت : Saadatmanesh1 )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    انسان کامل ( مديريت : Saadatmanesh1 )




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب انسان کامل نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    از آي دي محترم SAADATMANESH1 که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد . لطفا سوالات خود را در خصوص اين کتاب اينجا مطرح نمائيد

    التماس دعا


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    انسان کامل ( مديريت : Saadatmanesh1  )

    انسان كامل
    متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
    چاپ يازدهم : دی ماه 1373
    ناشر : انتشارات صدرا ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار
    استاد شهيد )


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فهرست




    فهرست مطالب
    عنوان صفحه مقدمه 11 جلسه اول : عيوب روحی و روانی انسان 13 راههای شناخت انسان كامل از نظر اسلام 15 فرق " كمال " و " تمام " 17 تاريخچه تعبير " انسان كامل " 20 عيبهای جسمی و روانی 22 آفات روح انسان 26 نمونه‏ای از بيماری حسد 27 انسان مسخ شده 29 رمضان ، ماه انسان سازی 33 جلسه دوم : لزوم هماهنگی در رشد ارزشهای انسانی 38 علت تفاوت كمال در انسان با ساير موجودات 38 لزوم هماهنگی در رشد ارزشها 41 نمونه‏های افراط در رشد يك ارزش خاص
    . 1 عبادت 44 . 2 خدمت به خلق 46 . 3 آزادی 48 . 4 عشق 50 جامعيت نهج‏البلاغه 52 اوصاف علی ( ع ) 54 آخرين روزهای حيات علی ( ع ) 60 جلسه سوم : " درد انسان " از ديدگاههای مختلف 67 معنويات انسان 69 " درد " و فوائد آن 71 شكايت از عقل 74 درد انسان 76 چند تمثيل درباره " درد انسان " 77 " درد انسان " در كلام اميرالمؤمنين 78 تمثيل مولوی 80 درد انسان نسبت به خلق خدا 81 نظر اسلام 82 درد مطلوب 85 جلسه چهارم : درد خداجويی در انسان 89 انفكاك پذيری " انسانيت " از انسان 91 انسان ، طالب كمال مطلق 94 سير انسان كامل از نظر عرفا 97 لزوم همراه بودن گرايشهای برونی و درونی 98 نمونه‏ای از تاريخ اسلام 102 روشنفكری عمری 104 مروت علی ( ع ) 108 مناجات علی ( ع ) 112 علی ( ع ) در ساعات آخر عمر 113 جلسه پنجم : اجمال نظريات مكاتب مختلف درباره انسان كامل 119 مكتب عقل 121 مكتب عشق 124 مكتب قدرت 126 آيا زندگی تنازع بقاست ؟ 128 مكتب ضعف 132 مكتب محبت ( مكتب معرفت ) 137 دو مكتب ديگر 139 مكتب برخورداری 140 طرز مواجهه با مرگ 141 دفن مخفيانه علی ( ع ) 144 جلسه ششم : نقد و بررسی نظريه مكتب عقل 147 خلاصه نظريات عقليون 149 مكاتب ضد مكتب عقل 150 اصالت معرفت عقلی در اسلام 152 دو اشكال وارد بر مكتب عقليون 155 اصالت ايمان 159 شواهدی از قرآن و نهج‏البلاغه 163 جلسه هفتم : تفصيل نظريه مكتب عرفان 169 عشق از نظر عرفا 171 راه رسيدن به كمال 173 علم افاضی 177 صعود و نزول روح 181 سلوك انسان كامل 183 برخی اشكالات مكتب عرفان
    . 1 تحقير عقل 186 . 2 درونگرايی مطلق 187 . 3 نفس كشی 189 جلسه هشتم : نقد و بررسی مكتب عرفان ( 1 ) 191 تحقير عقل توسط برخی عرفا 195 رويگردانی از طبيعت 198 تمثيل مولوی 200 رابطه انسان با طبيعت 204 نظر اسلام 205 تكامل روح در دنيا 209 ترك خودی 213 جلسه نهم : نقد و بررسی مكتب عرفان ( 2 ) 215 درجه اول خودخواهی 218 درجه دوم خودخواهی 219 درجه سوم خودخواهی 220 تسويل 221 عقده‏های روانی مخفی 223 جهاد با نفس در قرآن و حديث 225 روش ملامتی 229 تصوف و " عزت نفس " 231 " من " واقعی انسان 235 محبت 299

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " من " واقعی انسان 235 " عزت نفس " در قرآن و حديث 238 توصيه ای به جوانان 240 جلسه دهم : نقد و بررسی نظريه مكتب قدرت ( 1 ) 245 تاريخچه مكتب قدرت 247 نظريه بيكن و تأثيرات آن 249 استفاده نيچه از اصول داروين 253 خلاصه‏ای از نظريات نيچه 256 منطق اسلام در مسئله قدرت 263 قوت و قدرت در احاديث 266 حق گرفتنی است يا دادنی ؟ 268 قوت روحی و جسمی پيامبر ( ص ) 270 جلسه يازدهم : بررسی مكتب قدرت ( 2 ) - مكتب محبت 273 اشكال اول مكتب قدرت 275 اشكال دوم 276 قدرت روحی 277 عاطفه‏های " بجا " و " نابجا " 280 " قدرت واقعی " در احاديث 284 مكتب محبت 287 دعوت قرآن به احسان و ايثار 289 نمونه‏ای از مهربانی 291 عواطف انسانی در غرب 292 تقدم عدالت بر ايثار 295 نمونه‏ای از ايثار واقعی 298 اشكالات مكتب محبت 299 خدمت به خلق ، مقدمه ايمان 301 جلسه دوازدهم : نقد و بررسی نظريه مكتب سوسياليسم 305 خلاصه نظر مكتب سوسياليسم 307 اشتباه اساسی اين مكتب 310 دنيا از ديد علی ( ع ) 312 اصلاح درون ، راه رهايی از " منيت " 314 عدم انحصار عوامل " من ساز " در مالكيت 316 ايمان ، راه " ما " شدن " من " ها 319 ناقص بودن معنی شعر سعدی 322 داستان شتر و روباه 324 اجمال نظر اگزيستانسياليسم 325 جلسه سيزدهم : نقد و بررسی نظريه مكتب اگزيستانسياليسم 329 " اصالت وجود " در اگزيستانسياليسم 331 نتايج تعلق و وابستگی انسان 333 " اعتقاد به خدا " از ديدگاه اين مكتب 335 كمال ، حركت از " خود " به " خود " 338 اشتباه اگزيستانسياليسم در مورد رابطه انسان با خدا 340 " خودآگاهی " و " خدا آگاهی " 342 پاسخ به چند اشكال ديگر 345 " كمال هدفی " و " كمال وسيله‏ای " 346 " آزادی " در تعبيرات اسلامی 350

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1 عيوب روحی و روانی انسان
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمدلله رب العالمين ، باری الخلائق أجمعين ، والصلوش والسلام علی‏
    عبدالله ورسو له ، و حبيبه وصفيه ، و حافظ سره و مبلغ رسالاته ، سيدنا و
    نبينا و مولانا أبی القاسم محمد و اله الطيبين الطاهرين المعصومين .
    أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
    " « و اذ ابتلی ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال انی جاعلك للناس‏
    اماما قال و من ذريتی قال لا ينال عهدی الظالمين »" ( 1 ) .
    موضوع بحث ، انسان كامل از ديدگاه اسلام است . انسان كامل يعنی انسان‏
    نمونه ، انسان اعلی يا انسان والا . انسان مانند بسياری از چيزهای ديگر ،
    كامل و غيركامل د ارد و بلكه معيوب و سالم دارد و انسان سالم هم دو قسم‏
    است : انسان سالم كامل و انسان سالم غير كامل . شناختن انسان كامل يا
    انسان نمونه از ديدگاه اسلام ، از آن نظر برای ما مسلمين واجب است كه‏
    حكم مدل و الگو و حكم سرمشق را دارد ، يعنی اگر بخواهيم يك مسلمان كامل‏
    باشيم چون اسلام می‏خواهد انسان كامل بسازد و تحت تربيت و تعليم‏
    پاورقی :
    . 1 سوره بقره ، آيه . 124

    14


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اسلامی به كمال انسانی خود برسيم ، بايد بدانيم كه انسان كامل چگونه است‏
    ، چهره انسان كامل چهره روحی و معنوی‏اش را عرض می‏كنم چگونه چهره‏ای است‏
    ، سيمای معنوی انسان كامل چگونه سيمائی است و مشخصات انسان كامل چگونه‏
    مشخصاتی است ، تا بتوانيم خود و جامعه خود را آن گونه بسازيم . اگر ما
    " انسان كامل " اسلام را نشناسيم ، قطعا نمی‏توانيم يك مسلمان تمام و يا
    كامل باشيم و به تعبير ديگر، يك انسان ولو كامل نسبی از نظر اسلام باشيم.
    راههای شناخت انسان كامل از نظر اسلام
    شناخت انسان كامل از نظر اسلام دو راه دارد : يك راه اين است كه‏
    ببينيم قرآن در درجه اول و سنت در درجه دوم انسان كامل را اگر چه در
    قرآن و سنت تعبير " انسان كامل " نيست و تعبير " مسلمان كامل " و
    " مؤمن كامل " است چگونه توصيف كرده‏اند ، ولی به هر حال معلوم است‏
    كه ( مسلمان كامل ) ، يعنی انسانی كه در اسلام به كمال رسيده است ، و "
    مؤمن كامل " يعنی انسانی كه در پرتو ايمان به كمال رسيده است . بايد
    ببينيم قرآن يا سنت ، انسان كامل را با چه مشخصاتی بيان كرده‏اند و چه‏
    خطوطی برای سيمای انسان كامل كشيده‏اند . از قضا در اين زمينه ، چه در
    قرآن و چه در سنت بيانات زيادی آمده است .
    راه دوم شناخت انسان كامل ، از راه بيانها نيست كه ببينيم در قرآن و
    سنت چه آمده است ، بلكه از اين راه است كه افرادی عينی
    15


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    را بشناسيم كه مطمئن هستيم آنها آنچنان كه اسلام و قرآن می‏خواهد ، ساخته‏
    شده‏اند و وجود عينی انسانهای كامل اسلامی هستند ، چون انسان كامل اسلامی‏
    فقط يك انسان ايده‏آلی و خيالی و ذهنی نيست كه هيچوقت در خارج وجود
    پيدا نكرده باشد ، انسان كامل ، هم در حد اعلا و هم در درجات پائينتر ،
    در خارج وجود پيدا كرده است .
    خود پيغمبر اكرم ( ص ) نمونه انسان كامل اسلام است . علی ( ع ) نمونه‏
    ديگری از انسان كامل اسلام است . شناخت علی ، شناخت انسان كامل اسلام‏
    است ، اما ( شناخت علی ) ، نه شناخت شناسنامه‏ای علی . گاهی انسان ،
    علی را شناسنامه‏ای می‏شناسد ، نامش علی ، پسر ابوطالب ، ابوطالب پسر
    عبدالمطلب ، مادرش فاطمه دختر اسدبن عبدالعزی ، شوهر فاطمه ، پدر حسن و
    حسين ، در آن سال متولد شد ، فلان سال از دنيا رفت ، چنان جنگهائی كرد ،
    اينها شناختهای شناسنامه‏ای است ، يعنی اگر بخواهيم برای علی ( ع ) يك‏
    شناسنامه صادر كنيم و به شناسنامه او آگاه باشيم ، شناسنامه‏اش اينهاست‏
    ، اما شناخت شناسنامه‏ای علی ، شناخت علی نيست ، شناخت انسان كامل‏
    نيست ، شناخت علی ، يعنی شناخت شخصيت علی نه شخص علی . در هر حدی كه‏
    شخصيت جامع علی ( ع ) را بشناسيم ، انسان كامل اسلام را شناخته‏ايم و در
    هر حدی كه انسان كامل را عملا نه اسما و لفظا امام و پيشوای خود قرار دهيم‏
    ، راه او را برويم ، تابع و پيرو او باشيم و كوشش كنيم كه خود را بر طبق‏
    اين نمونه بسازيم ، [ در همان حد ] شيعه اين انسان كامل هستيم ،
    16


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چون " الشيعة من شايع عليا " ( 1 ) شهيد [ اول ] در لمعه به مناسبتی‏
    اين حرف را می‏گويد و ديگران هم اين را گفته‏اند : شيعه يعنی كسی كه علی‏
    را مشايعت كند ، يعنی انسان با " لفظ " شيعه نمی‏شود ، با " حرف "
    شيعه نمی‏شود ، با " حب و علاقه فقط " شيعه نمی‏شود ، پس با چه چيز شيعه‏
    می‏شود ؟ با مشايعت ، مشايعت يعنی همراهی . وقتی كسی می‏رود ، شما پشت‏
    سر و همراه او می‏رويد ، اين را " مشايعت " می‏گويند ، شيعه علی يعنی‏
    مشايعت كننده عملی علی .
    پس دو راه شناخت انسان كامل و همچنين فائده بحث از آن را دانستيم .
    بنابراين ، مسئله انسان كامل يك بحث فلسفی و علمی [ محض ] نيست كه [
    فقط ] اثر علمی داشته باشد . اگر انسان كامل اسلام را از راه بيان قرآن [
    و سنت ] و از راه شناخت پرورده‏های كامل قرآن نشناسيم ، نمی‏توانيم راهی‏
    را كه اسلام معين كرده ، برويم و يك مسلمان واقعی و درست باشيم و همچنين‏
    جامعه ما نمی‏تواند يك جامعه اسلامی باشد . پس ضرورت دارد انسان كامل و
    عالی و متعالی اسلام را بشناسيم .
    فرق " كمال " و " تمام "
    اينجا يك سؤال مطرح است كه اصلا معنی ( كامل ) چيست ( 1 ) ؟ انسان‏
    كامل يعنی چه ؟
    پاورقی :
    . 1 متن لمعه ، كتاب الوقف .
    . 1 بعضی چيزها خيلی واضح است ولی وقتی انسان دقت می‏كند ، می‏بيند اين‏
    واضح ، بيشتر از خيلی مشكلها احتياج به توضيح دارد .

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در زبان عربی دو كلمه نزديك به يكديگر نه عين يكديگر داريم و ضد اين‏
    دو كلمه يك كلمه است ، يعنی آن كلمه گاهی در ضد اين به كار می‏رود و
    گاهی در ضد آن . در فارسی حتی خود آن دو كلمه را هم نداريم ، يعنی به جای‏
    آن دو كلمه ، فقط يك كلمه داريم ، آن دو كلمه عربی يكی ( كمال ) است و
    ديگری ( تمام ) . گاهی در عربی " كامل " گفته می‏شود و گاهی ( تام ) و
    در مقابل هر دو ( ناقص ) گفته می‏شود ، [ چنانكه در فارسی اينچنين‏
    می‏گوئيم : ] اين كامل است و آن ناقص ، اين تام است ، تمام است و آن‏
    ديگری ناقص .
    در يك آيه از قرآن هر دو كلمه آمده است : " « اليوم اكملت لكم‏
    دينكم و اتممت عليكم نعمتی »" ( 2 ) [ امروز ] دين شما را برايتان‏
    كامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام كردم . نفرمود : اتممت [ عليكم ]
    دينكم " ، و همچنين نفرمود : ( اكملت لكم نعمتی ) ، می‏گويند اگر چنين‏
    گفته بود از نظر دستور زبان عربی درست نبود . حال فرق اين دو كلمه چيست‏
    ؟ ما اگر فرق اين دو را نگوئيم ، نمی‏توانيم بحثمان را شروع كنيم ، يعنی‏
    شروع بحث ما ، از دانستن معنی اين دو كلمه است .
    " تمام " برای يك شی‏ء در جائی گفته می‏شود كه همه آنچه برای اصل وجود
    آن لازم است ، به وجود آمده باشد ، يعنی اگر بعضی از آن چيزها به وجود
    نيامده باشد ، اين شی‏ء در ماهيت خودش ناقص است ، [ به طوری كه ]
    می‏توان گفت كه وجودش كسر برمی‏دارد :
    پاورقی :
    . 2 سوره مائده ، آيه . 3

    18


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نصفش موجود است ، ثلثش موجود است ، دو ثلثش موجود است ، و از اين‏
    قبيل . مثلا ساختمان يك مسجد كه براساس يك نقشه ساخته می‏شود احتياج به‏
    يك تالار دارد ، تالار هم احتياج به ديوار و سقف و درب و شيشه و [
    ملزومات ديگر ] دارد . وقتی همه آن چيزهايی كه اين ساختمان احتياج دارد
    كه اگر آنها نباشد ، نمی‏توان از ساختمان استفاده كرد فراهم شد ، می‏گويند
    : ساختمان تمام شد . برای نقطه مقابل اين كلمه ، كلمه ناقص را بكار
    می‏بريم . اما كمال در جائی است كه يك شی‏ء بعد از آنكه " تمام " هست‏
    ، باز درجه بالاتری هم می‏تواند داشته باشد و از آن درجه بالاتر ، درجه‏
    بالاتر ديگری هم می‏تواند داشته باشد . اگر اين كمال برای شی‏ء نباشد باز
    خود شی‏ء هست ، ولی [ با داشتن اين كمال ] ، يك پله بالاتر رفته است .
    كمال را در جهت عمودی بيان می‏كنند و تمام را در جهت افقی . وقتی شی‏ء
    در جهت افقی به نهايت وحد آخر خود برسد ، می‏گويند تمام شد ، و زمانی كه‏
    شی‏ء در جهت عمودی [ بالا رود ] ، می‏گويند كمال [ يافت ] . اگر می‏گويند :
    " عقل فلان كس كامل شده است " يعنی قبلا هم عقل داشته ، اما عقلش يك‏
    درجه بالاتر آمده است ، " علم فلان كس كامل شده است " يعنی قبلا هم علم‏
    داشت و از آن استفاده می‏كرد ولی [ اكنون ] علمش يك درجه كمالی را
    پيموده است . پس يك انسان تمام داريم كه در مقابل انسانی است كه از
    نظر افقی ناتمام است ، يعنی اصلا نيمه انسان است ، كسر انسان است ، مثلا
    ثلث يا دو ثلث انسان است و به هر حال ، انسان تمام نيست ، و انسان‏
    ديگری هم داريم كه انسان تمام هست ولی
    19


صفحه 1 از 35 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود