صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند عادل است

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    68
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خداوند عادل است




    گفتم دلایل خودم رو هم ارائه کنم ببینم بدردتون میخوره:
    خداوند عادل است.
    اول یه اصلو اثبات می کنم و بعد با توجه به اون عدالت خدا رو توجیه می کنم.
    "هیچ خیرو شری وجود ندارد. انسان صاحب احساس است و این احساس بعضی چیز ها را دوست می دارد و بعضی چیز ها را نه.چیز های دوست داشتنی را(البته با توجه به عقلش)خوب و چیز های غیر دوست داشتنی(با توجه به عقلش)بد می داند.البته گاهی در بعضی چیز ها دچار دو گانگی می شود.مثلآ دوست دارد کسی را بزند تا اعصابش راحت شود.اما احساس دیگر به او می گوید که این کار بد است.این جاست که وجدان بوجود می آید.
    پس اگه خوب و بد وجود نداشته باشد چه چیز وجود دارد؟علم و جود دارد و می گوید فلان کار اشتباه است و فلان کار درست . بعد کار درست تبدیل به ارزش و احساس می شود و در نتیجه نتیجه بهتری می دهد"
    حالا میریم سر اصل مطلب!
    "آیا خداوند بی عدالت است؟
    در مورد آفریقایی ها کودکان سرطانی و ....
    من قبلآ هم گفتم که هیچ نیروی خیر و شری وجود ندارد.بلکه علم وجود دارد.انسان ها به خاطر اختلافات علمی و ایده اولوژی با یکدیگر می جنگند.بازنده هر بلایی و شاید هم بدترین بلاها سرش می آید.هم چنین ممکن است بعضی بچه ها از بدو تولد سرطانی باشند.خب.
    این پدیده ی وحشتناک برای این است که علم سریعتر رشد کند و انسان ها بیشتر به فکر باشند.یعنی سیاست های بحران خدا!"


    http://mjnagreen.blogfa.com/

    کسی کتاب grand design از stephen hawking رو نداره؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مفهوم عدل خداوند




    [QUOTE=mj na;292840]گفتم دلایل خودم رو هم ارائه کنم ببینم بدردتون میخوره:
    خداوند عادل است.

    با سلام
    عدل به معاني ای از قبيل: قصد، ميانه در امور، وضع و قرار دادن هر چيزي در جايگاهش، موزون بودن و تساوي به كار مي رود كه در هيچ يك از اين معاني در مقابلش ظلم نيست. معناي ديگر عدل عبارت است از رعايت حقوق افراد و عطا كردن به هر ذي حقی،حق او را اين معناي از عدل گرچه در مقابل ظلم قرار مي گيرد و ظلم در مقابلش عبارت از پايمال كردن حقوق و تجاوز و تصرف در حقوق ديگران است، لكن اين معناي از عدل هم به خداوند متعال اطلاق نمي شود و عنوان «عدل الهي» به خود نمي گيرد. استاد مطهري در اين زمينه مي فرمايد:اين معني از عدل و ظلم به حكم اين كه از يك طرف براساس اولويت ها است و از طرف ديگر از يك خصوصيت ذاتي بشر ناشي مي شود كه ناچار است يك سلسله انديشه هاي اعتباري استخدام نمايد و بايدها و نبايدها بسازد و حسن و قبح انتزاع كند از مختصات بشري است و در ساحت كبريايي راه ندارد زيرا او در هر چه هرگونه تصرف كند در چيزي تصرف كرد كه به تمام هستي بر او تعلق دارد و ملك طلق اوست.
    اما براي عدل به معنايي كه بر خداوند متعال اطلاق مي شود «عدل الهي» معاني متعددي ذكر كرده اند:
    1. عدل در خداوند يعني دوري آفريدگار از انجام هر عملي كه برخلاف مصلحت و حكمت است.
    2. عدل در خداوند يعني همه انسانها در پيشگاه خداوند از هر جهت يكسان و برابرند و هيچ انساني نزد او بر ديگري برتري ندارد مگر به تقوا.
    3. قضاوت و يا دانش به حسن؛ يعني خداوند هيچ عملي را هر چند خيلي ناچيز و كوچك باشد از هيچ كس ضايع نمي كند.
    4. يعني اين كه خداوند هر پديده و مخلوقي را در جاي خود آفريده و مواد تركيبي هر موجودي را به اندازه لازم آن معين كرده و تعادل و تناسب در تمام پديده هاي جهان آفرينش وجود دارد.
    5. عمل بر مبناي هدف؛ يعني تمام آفرينش در جهان هستي بر مبناي هدف است و هيچ چيز بيهوده و بي هدف نيست و براي هر يك از اين معاني به آياتي تمسك جسته اند{اصول اعتقادات، اصغر قائمي، ص 46- 44}. لكن همه اين موارد در حقيقت بيان بعضي مصاديق عدل الهي است و جامع ترين تعرف در اين زمينه كه شامل همه موارد فوق مي شود تعريف استاد مطهري است كه مي فرمايند: «عدل الهي به معناي رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه و رحمت به آنچه امكان وجود يا كمال دارد» و در توضيح اين تعريف مي فرمايند : هر موجودي در هر مرتبه اي كه هست از نظر قابليت استفاضه استحقاقي خاص به خود دارد ذات مقدس حق كه كمال مطلق و خير مطلق و فياض علي الاطلاق است به هر موجودي آنچه را كه براي او ممكن است از وجود و كمال وجودعطا مي كند و امساك نمي نمايد. عدل الهي در نظام تكوين طبق اين نظريه يعني هر موجودي هر درجه از وجود كمال وجود كه استحقاق و امكان آن را دارد دريافت مي كند. از نظر حكماي الهي صفت عدل آنچنان كه لايق ذات پروردگار است و به عنوان يك صفت كمال براي ذات احديت اثبات مي شود به اين معناست. حكما معتقدند كه هيچ موجودي بر خدا حقي پيدا نمي كند كه دادن آن حق انجام وظيفه و اداء دين شمرده شود و خداوند از آن جهت عادل شمرده شود كه به دقت تمام وظايف خود را در برابر ديگران انجام مي دهد. عدل خداوند عين فضل و عين جود اوست يعني عدل خداوند عبارت است از اين كه خداوند فضلش را از هيچ موجودي در حدي كه امكان تفضل به آن موجود باشد دريغ نمي دارد{مجموعه آثار شهيد مطهري، ج 1، صص 82 - 81}.
    براي دقيق تر بودن تعريف با توجه به حوزه هاي اصلي عدالت خداوند مي توان عدل الهي را به اقسام كلي زير تقسيم كرد:
    1. عدل تكويني: خداوند به هر موجودي به اندازه شايستگي هاي او از مواهب و نعمت ها عطا مي كند. به بيان ديگر خداوند متعال به هر يك از بندگان خويش به اندازه ظرفيت وجودي و به قدر قابليتشان از كمالات بهرمند مي سازد.
    2. عدل تشريعي: خداوند از يك سو در وضع تكاليف و جعل قوانيني كه سعادت انسان در گروه آن است فروگذاري نمي كند و از سوي ديگر هيچ انساني را به عملي كه بيش از طاقت و استطاعت اوست مكلف نمي سازد.
    3. عدل جزائي : خداوند در مقام پاداش و كيفر بندگان خود جزاي هر انساني را متناسب با اعمالش مقرر مي كند.
    نكته اي كه در آخر تذكرش لازم است اين كه عدل مانند علم و قدرت يكي از اوصاف خداوند متعال است ولي به دليل اهميت وصف ناپذير آن جايگاه ويژه اي در مباحث اعتقادي و كلامي دارد تا آنجا كه از عدل به عنوان يكي از اصول پنجگانه دين يا مذهب ياد مي شود و اين اولا به خاطر نقش اساسي اين اصل در جهان بيني ما. ثانيا، به خاطر اين كه از همان سده هاي نخست محل بحث بوده و ثالثا، به خاطر شبهات زيادي كه در رابطه يا اين اصل شده و مباحث مفصل درباره اين اصل مطرح شده كه جاي تفصيل نيست.
    در رابطه با اين موضوع منابع زيادي موجود است كه مناسبتر از همه كتب ذيل مي باشد:
    - عدل الهي، استاد مطهري
    - آموزش كلام اسلامي، محمد سعيدي مهر



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دلایل عقلی بر عدل الهی
    دانشمندان اسلامي عمدتاً اين مسأله را از بُعد عقلي، شاخه ‏اي از مسأله «حسن و قبح» دانسته‏اند، و به همين دليل بايد در اينجا به سراغ آن مسأله رويم، و عصاره‏اي از آن را در اينجا بياوريم:
    «اشاعره» (پيروان ابوالحسن اشعري) حسن و قبح عقلي را به كلي منكر بودند، و مي‏گفتند عقل ما به خودي خود قادر بر درك خوبي و بدي و حسن و قبح اشياء نيست، و معيار در شناخت آنها شرع است، آنچه را شرع، نيكو بداند نيك است، و آنچه زشت بشمرد زشت است حتي اموري را كه امروز ما قبيح يا حسن مي‏دانيم اگر شرع مقدس بر خلاف آن مي‏گفت همان را مي‏گفتيم، حتي اگر از آنها سؤال شود كه آيا خوبي عدالت و احسان، و زشتي ظلم و بخل و كشتن افراد بي‏گناه را عقل درك مي‏كند؟ مي‏گويند نه!، فقط بايد از رهنمود رهبران الهي و پيامبران استفاده كرد.
    در برابر اين گروه، جماعت «معتزله» و «شيعه» قرار دارند كه عقل را در درك حسن و قبح مستقل مي‏دانند، مثلاً حسن احسان و قبح ظلم را از بديهيات حكم عقل مي‏شمرند. البته آنها هرگز نمي‏گويند عقل قادر به درك تمام خوبيها و بديها است، چرا كه به هر حال درك عقل محدود است، بلكه مي‏گويند بخشي از آنها را كه بسيار روشن و آشكار است، عقل درك مي‏كند، و آن را مستقّلات عقليّه مي‏شمرد.
    بنابراين در تعريف «حسن و قبح» مي‏توان گفت: افعال حسن، افعالي است كه فرد يا جامعة انساني را به كمال مطلوب نزديك مي‏كند، يا صفات كماليه را در او پرورش مي‏دهد و او را به اهداف تكاملي نزديك مي‏سازد، و طبعاً چنين اعمالي داراي مصلحت و در پيشگاه خداوند حكيم شايسته مدح و ثواب است. و افعال قبيح بر ضد آن مي‏باشد.
    حال كه تعريف حسن و قبح و نظرات مختلف درباره عقلي بودن و نبودن آن را دانستيم ببينيم حق با كدام گروه است.
    بدون شك كسي كه ذهنش خالي از تبليغات و پيشداوريهاي اين و آن باشد حسن و قبح را اجمالاً عقلي مي‏داند، و به نظر مي‏رسد كه منكران تحت تأثير مسائل ديگري بوده ‏اند كه به اينجا كشيده شده‏اند ؛ دليل بر اثبات اين موضوع عمدتا دو امر است :
    1 ـ هنگامي كه به وجدان خود مراجعه مي‏كنيم مي‏بينيم حتي اگر هيچ پيامبري از سوي خدا نمي‏آمد باز ظلم و ستم و ريختن خون بيگناهان و غارت و چپاول اموال، و به آتش كشيدن خانه و زندگي مردم بيگناه، و شكستن پيمانها، و پاداش نيكي را به بدي دادن قبيح و زشت است، و به عكس نيكوكاري، ايثار و فداكاري، سخاوت، كمك به ضعيفان، و حمايت از مظلومان،خوب و باارزش است.
    2 ـ ما اگر مسأله حسن و قبح را انكار كنيم پايه تمام اديان و شرايع آسماني متزلزل مي‏شود، و هيچ دين و مذهبي قابل اثبات نيست، زيرا كسي كه منكر حسن و قبح، قبل از ورود شريعت باشد بايد اين احتمال را بپذيرد كه وعده‏هاي الهي كه در تمام شرايع از سوي خدا داده شده همه دروغ است، و اگر خدا فرموده است جاي نيكان، بهشت، و جاي بدان دوزخ است، چه مانعي دارد عكس آن باشد؟! و خداوند (العياذ بالله) همه اينها را به دروغ بيان كرده، و دروغ گفتن قبيح نيست!
    بنابراين نه اعتمادي بر معجزات باقي مي‏ماند، نه بر محتواي وحي آسماني، مگر اينكه قبول كنيم كه اين امور به حكم عقل قبيح است، و خداوند كار قبيح نمي‏كند، و به اين وسيله پايه‏هاي شرع مستحكم، و معجزه دليلي بر نبوت، و وحي دليلي بر بيان واقعيتها خواهد بود.
    با روشن شدن مسأله حسن و قبح به اصل سخن يعني دلائل عقلي عدل الهي بازمي‏گرديم در اينجا عمدتا دو دليل جلب توجه مي‏كند كه ادله ديگر را مي‏توان به آن بازگرداند.
    دليل اول از همان مسأله حسن و قبح سرچشمه مي‏گيرد «ظلم» قبيح است، و خداوند حكيم هرگز كار قبيح و ناشايست انجام نمي‏دهد، «ظالم» در خور ملامت و سرزنش است، و مسلم است يك وجود كامل هرگز كاري نمي‏كند كه در خور ملامت باشد. به عكس «عدالت» نشانه كمال وجود و حكمت است، و وجودي كه از هر نظر كامل و بي‏عيب و نقص است چنين چيزي را فروگذار نخواهد كرد.
    اين دليل به قدري روشن است كه نياز به شرح بيشتري ندارد، آيا هيچكس احتمال مي‏دهد خداوند همه انبياء و نيكان و صالحان را به دوزخ برد، و تمام اشقياء و ظالمان و ناپاكان جهان را به بهشت فرستد؟ مگر افراد بيمار گونه‏اي كه منكر هر حقيقتي هستند، يا كساني كه در تنگناي مسائل ديگري واقع شده و نتوانسته‏اند مشكل آن را حل كنند ناچار به انكار اينگونه مسائل پردازند.
    دليل دوم آن است كه در يك تحليل روشن سرچشمه ‏هاي ظلم را در چند امر مي‏توان خلاصه كرد :
    گاه ظلم ناشي از «نيازهاي انسان» است، و فرد ظالم بجاي اينكه با تلاش و كوشش صحيح به مطلوب خود برسد و رفع نياز كند، سعي دارد نيازهاي خود را از طريق غصب حقوق ديگران تأمين نمايد.
    و گاهي ناشي از «جهل» و ناداني و بيخبري است كه ظالم به راستي نمي‏داند چه مي‏كند؟ و چه كار خلافي انجام مي‏دهد؟
    گاه ظلم از «هواپرستي» و «خودخواهي» سرچشمه مي‏گيرد، و ظالم مي‏خواهد از طريق غصب حقوق ديگران هوي و هوس خويش را اشباع كند، و به غرور و خودخواهي خويش پاسخ دهد.
    گاه سرچشمه ظلم «ضعف» و ناتواني است، چون ظالم نمي‏تواند به مقصود خود برسد و در برابر فقدان چيزي خويشتن‏دار نيست، دست به ظلم مي‏برد.
    گاهي ظلم از حس «انتقامجوئي» و كينه‏توزي سرچشمه مي‏گيرد، و انسان در برابر ستمي كه به او شده، چندين برابر تلافي مي‏كند.
    و گاهي نيز از «حسد» مايه مي‏گيرد، شخص حسود كه داراي كمبودهائي است و نمي‏تواند ديگري را غرق نعمتي ‏ببيند به مبارزه با او برمي‏خيزد، تا با ظلم و ستم نعمت را از او سلب كند.
    و امثال اين عوامل و انگيزه‏ها كه همه از نوعي نقصان و كمبود و انحطاط حكايت مي‏كند.
    با اين حال چگونه ممكن است ظلم و ستم از وجودي كه كمال مطلق است سر بزند، در حالي كه نه نياز در او راه دارد، و نه جهل و ناداني، نه خودخواهي و غرور در او مفهوم دارد، نه كينه‏توزي و انتقامجوئي، نه ديگري از او در كمال برتر است كه به او رشك برد، و نه كسي كمالي را از او مي‏تواند سلب كند كه در مقام انتقام برآيد.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    402
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان ممنون از ایجاد همچین بحث جالبی !
    میشه چند نمونه از عدالت خداوند را روی زمین به صورت قابل لمس بفرمایید ؟!
    ممنون میشم !
    کوروش بزرگ :
    دردا بر حاکمانی که نازایی و نفرت را رقم می زنند دردا بر شهریارانی که تازیانه و تجاوز را رقم می زنند دردا بر کیشبانانی که به مردم دروغ می گویند دردا بر خردمندانی که از دلیری بویی نبرده اند دردا بر دلیرانی که از خرد بویی نبرده اند .
    منشور پاسارگاد

  7. تشکرها 3


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    402
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان عزیز
    پاسخی نداشتید ؟!
    چند نمونه از عدالت خداوند در روی زمین ؟!
    چون به وجود آفریننده اعتقاد دارید و از صفات افریننده عدالت است می گویید خدا عادل است یا اینکه عدالات او را در روی زمین یافته اید و از ان طریق می گویید خدا عادل است ؟!
    پاسخ ها روشن شفاف و کوتاه !
    می خوام نظرتون را داشته باشم نه کپی ، پیست کتاب و تفسیر و ...
    کوروش بزرگ :
    دردا بر حاکمانی که نازایی و نفرت را رقم می زنند دردا بر شهریارانی که تازیانه و تجاوز را رقم می زنند دردا بر کیشبانانی که به مردم دروغ می گویند دردا بر خردمندانی که از دلیری بویی نبرده اند دردا بر دلیرانی که از خرد بویی نبرده اند .
    منشور پاسارگاد

  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    21
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    cyrus59 عزیز
    منظورتون از "عدالت خداوند روی زمین به صورت قابل لمس" رو بفرمایید
    من نظرمو می گم.


  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    402
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود
    خوشحالم که باز هم فرصت شد تا در جمع دوستان باشم

    وقتی ما می گوییم فلانی شخصی عادل است بر اساس عدلی که از او دیده ایم می گوییم او عادل است !
    پرسش است شما عدل خدا را در دنیا مشاهده کرده اید که می گویید او عادل است یا اینکه عدالت مطلق باید از صفات آفریدگار باشد ؟! اگر دیده اید نمونه های این عدالت را بیان کنید !
    سوال خیلی روشن است !

    خداوند عادل است

    کوروش بزرگ :
    دردا بر حاکمانی که نازایی و نفرت را رقم می زنند دردا بر شهریارانی که تازیانه و تجاوز را رقم می زنند دردا بر کیشبانانی که به مردم دروغ می گویند دردا بر خردمندانی که از دلیری بویی نبرده اند دردا بر دلیرانی که از خرد بویی نبرده اند .
    منشور پاسارگاد

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    557
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 17 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    34



    سلام وعرض ادب خدمت دوستان گرامی
    همانطور که کاربر گرامی ghazal-1 عنوان کردند
    نقل قول نوشته اصلی توسط ghazal-1 نمایش پست
    هیچ خیرو شری وجود ندارد
    بنده اعتقاد دارم هیچ شری وجود ندارد
    چرا به خیری که به کرکس میرسد فکر نمیکنید
    چرا به ناهار خود فکر نمیکنید که از لاشه چند موجود زنده اعم از گیاه و حیوان تشکیل شده
    جرا به میکروبهایی که در هنگام استحمام میکشید فکر نمی کنید
    چرا به گرم شدن زمین با روشن ماندن زیادی کامپیوترتان فکر نمیکنید
    چرا از پس اندازتان برای سیر کردن گرسنگان جهان استفاده نمیکنید
    همانطور که کاربر گرامی ghazal-1فرمودند این قضاوتها همه نسبی است
    متشکرم
    ویرایش توسط متحیر : ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ در ساعت ۱۸:۲۹

  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    402
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این طور که پیداست عدالت نیست فقط باید افریدگار که شما قبول دارید باید دارای صفت عدالت باشد که می گویید عادل است !
    سپاس پاسخ خودم را گرفتم !

    کوروش بزرگ :
    دردا بر حاکمانی که نازایی و نفرت را رقم می زنند دردا بر شهریارانی که تازیانه و تجاوز را رقم می زنند دردا بر کیشبانانی که به مردم دروغ می گویند دردا بر خردمندانی که از دلیری بویی نبرده اند دردا بر دلیرانی که از خرد بویی نبرده اند .
    منشور پاسارگاد

  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    384
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    4
    گالری
    0



    به چگونگی استدلال این فیلسوف دقت کنید:

    رنه دكارت فرانسوی براي رسيدن به معرفت يقيني در هر معرفتي كه صددرصد يقيني نيست، شك كرد. او واقعيت عالم خارج و حتي صحت احكام منطقي و رياضي را نيز مورد ترديد قرار داد و يقيني ندانست، چرا كه گفت شايد ديو پليدي، با احاطه وجودي‌اي كه بر ما دارد، ما را فريب داده و ما پنداشته‌ايم كه مثلا هميشه حاصلضرب دو بر دو، چهار مي‌شود. دكارت نهايتا به دو علم يقيني دست مي‌يابد (و به وسيله‌ اين دو علم يقيني، شك خود را ابطال مي‌كند): يك وجود خودش (من فكر مي‌كنم، پس هستم) و دو، وجود خدا، چرا كه خدا يعني كامل‌ترين موجود و كامل‌ترين موجود حتما وجود دارد وگرنه او كامل‌ترين موجود نبود (يعني در مفهوم كامل‌ترين موجود، تناقض دروني رخ مي‌داد)
    و از آنجا كه خداوند كامل‌ترين موجود است، كامل‌ترين صفات اخلاقي نيز دارد، پس خداوند عادل نيز است (به همین سادگی!) و اگر ما يك عمر كامل فكر كنيم جهان واقعيت دارد، ولي جهان واقعيت نداشته باشد، فريب بزرگي خورده‌ايم كه با عدالت خداوند سازگار نيست، پس خداوند ضامن اين است كه ما دچار چنين فريب‌هاي بزرگي نشويم.

    دلا ملوث عقلی مخـوان عـزائم عشـق
    جُنُب روا نبود سوره‌های قرآن خواند

    ******
    ***
    *

  18. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود