صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک حدیث وچندسوال ازپاسخگویان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یک حدیث وچندسوال ازپاسخگویان




    ابتداداستان زیررابخوانید:

    امیرالمومنین علی (ع) می فرماید : « روزی با فاطمه (س) محضر پیامبر خدا (ص) رسیدیم ٬ دیدیم حضرت به شدت گریه می کند .
    گفتم : پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله ! چرا گریه می کنی ؟
    فرمود : یا علی ! آن شب که مرا به معراج بردند ٬ گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم . ( و اکنون گریه ام برای ایشان است . )
    زنی را دیدم که از موی سر آویزان است و مغز سرش از شدت حرارت می جوشد.
    زنی را دیدم که از زبانش آویزان کرده اند و از آب سوزان جهنم به گلوی او می ریزند.
    زنی را دیدم که از پستانش آویزان کرده اند.
    زنی را دیدم که دست و پایش را بسته اند و مارها و عقربها بر او مسلط هستند .
    زنی را دیدم که کر و کور و لال بود و در تابوتی از آتش قرار داشت که مغز سرش از سوراخ های بینی اش بیرون می آمد و بدنش از شدت جذام و برص قطعه قطعه شده بود.
    زنی را دیدم که ٬ که از پاهایش در تنور آتشین جهنم آویران است.
    زنی را دیدم که گوشت بدنش را با قیچی های آتشین ریز ریز می کنند .
    زنی را دیدم که صورت و دستهایش در آتش می سوزد و امعا و احشای داخلی اش را می خورد.
    زنی را دیدم که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ بود و به هزاران نوع عذاب گرفتار بود.
    و زنی را به صورت سگ دیدم و آتش از نشیمنگاه او داخل می شود و از دهانش بیرون می آید و فرشتگان عذاب عمودهای آتشین بر سر و بدن او می کوبند.
    حضرت فاطمه (س) عرض کرد : پدر جان ! این زنان در دنیا چه کرده بودند که خداوند آنان را چنین عذاب می کند؟!
    رسول خدا (ص) فرمود :
    دخترم ! زنی که از موی سرش آویخته شده بود ٬ موی سر خود را از نامحرم نمی پوشاند.
    زنی که از پستانش آویزان بود ٬ زنی است که از حق شوهرش امتناع می ورزیده.
    و زنی که از زبانش آویزان بود ٬ شوهرش را با زبان اذیت می کرد ...
    و زنی که گوشت بدن خود را می خورد ٬ خود را برای دیگران زینت می کرد و از نامحرمان پرهیز نداشت.
    و زنی که دست و پایش بسته بود و مارها و عقربها بر او مسلط شده بودند ٬ به وضو و طهارت لباس و غسل جنابت و حیض اهمیت نمی داد و نظافت و پاکیزگی را مراعات نمی کرد ٬ و نماز را سبک می شمرد و مورد اهانت قرار می داد.
    و زنی که کر و کور و لال بود ٬ زنی است که از راه زنا بچه به دنیا می آورد و به شوهرش می گوید بچه تو است.
    و زنی که گوشت بدن او را با قیچی می بریدند ٬ خود را در اختیار مردان اجنبی می گذاشت.
    و زنی که صورت و دستانش می سوخت و او او امعا و احشای داخلی خودش را می خورد ٬ زنی است که واسطه کارهای نامشروع و خلاف عفت و عصمت قرار می گرفت .
    و زنی که سرش مانند خوک و بدنش مانند الاغ بود ٬ او زنی سخن چین و دروغگو بود.
    و اما زنی که در قیافه سگ بود و آتش از نشیمنگاه او وارد و از دهانش خارج می شد ٬ زنی خواننده و حسود بود.
    سپس فرمودند: وای بر زنی که همسرش از او راضی نباشد و خوشا به حال آن که همسرش از او راضی باشد. »۱

    ۱) داستانهای بحارالانوار ٬ ج۵ ٬ص۶۹ - زبده القصص ٬ ص۲۰۲



    وحالا سوالاتی که دوستان درسایتی مطرح کردندومن آنهارااینجا نقل می کنم:

    ببنیم شما یک حدیث بیار که با آن بتونی معاد جسمانی رو اثبات کنی ؟ میتونی ؟؟ هر حدیثی بیاری برگرفته از سخنان قرآن !!
    اما اینکه در اینجا آورده خود قرآن رو نقض میکنه!!
    در قران آمده در جهان آخرت به تمامی اعمال انسان ریزو درشتش رسیدگی می شه!اما اینجا میگه اگه زن موی سرش پیدا باشه فلان بلا سرش میاد!! ا در نظر بگیرید شخصی مسمان با غیر مسلمان تمام زندگیش رو صرف خدمت به بشریت کنه به سرف پیدا بودن موی سر باید چنین بلایی سرش بیاد؟؟ پس تکلیف بقیه اعمال چی می شه؟
    یکی همه این گناهان رو مرتکب شده باشه چه جوری میخواد این همه بلا یدفعه سرش بیاد؟ یا شاید میخواد یکی یکی این مجازات ها رو بکشه؟ شما می تونیدبر اساس این حدیث پاسخی به این سوال بدید؟

    در کتاب بحارانوار آمده بر اساس چه مستنداتی از کجا آمده؟ چه کسی ین سخنان رو از حضرت علی نقل کرده؟ در دورانی که اکثرا مردم بی سواد بودن و امکان نوشتن نبود چه کسی همچین حدیثی رو نقل کرده و زبان به زبان رسیده تا در جایی مکتوب شده؟ شما بخواین حدیثی را اثبات کنید میگین برو به کتاب بحارانوار رجوع کن؟؟
    کتابی که درچند پست قبل خودتون اشاره کردین که احادیث جعلی هم امکان داره توش باشه!! پس این چه کتاب معتبری است؟ این که اعتبارش رفت زیر سوال!!! از کجا می شه تشخیص داد که این احدادیث جعلی است یا خیر؟ پس بنظر من این کتاب هیچ اعتباری نداره چون احادیث جعلی هم در آن پیدا میشه
    مشکل اینجا است که این آقا احتملا زن رو مظهر فساد میدونن چون زیبایش باعث فساد جامعه می شه یعنی باعث بانی و منشا فساد در جامعه زن پس زن عامل فساد آفریده شده اینجا یه سوال پیش میاد که چرا خداوند همچین موجودی را آفرید؟در حالی که زن مظهر زیبایی است , جلوگاه قدرت و زیبایی خالقش هم هست . پس این کجا و منشا فساد بودن کجا؟ این همان تناقضهایی است که بهش اشاره کردم.
    از نظر من منشا فسادنوع طرز فکر و عملکرد و انتخابی است که میکنیم نه موجودیت مخلوقات


    منتظرجواب پاسخگویان گرامی به این حرفهاهستم مرسی
    هيچ كس خود را آنگونه كه براستي هست نمي نماياند بلكه نقاب خود را بر چهره مي زند و نقش خود را بازي مي كند. در حقيقت مراتب اجتماعي ما چيزي بيش از يك كمدي بي سر و ته نيست.آرتور شوپنهاور


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط in search of truth نمایش پست
    وحالا سوالاتی که دوستان درسایتی مطرح کردندومن آنهارااینجا نقل می کنم:

    ببنیم شما یک حدیث بیار که با آن بتونی معاد جسمانی رو اثبات کنی ؟ میتونی ؟؟ هر حدیثی بیاری برگرفته از سخنان قرآن !!
    منتظرجواب پاسخگویان گرامی به این حرفهاهستم مرسی

    با سلام خدمت دوستان عزیز،
    این مطلب شامل چندین سوال است،که باید تک تک مورد بررسی قرار بگیرند.
    دلیل معاد جسمانی از قرآن:
    در قرآن کریم ایات فراوانی داریم که دلالت بر این مطلب دارد که معاد جسمانی است،در اینجا به برخی از این آیات اشاره می کنم:
    1 ـ «اَلْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَي اَفْواهِهِمْ وَتُكَلّمُنا اَيْديهِمْ وَتَشْهَدُ اَرْجُلَهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ».{ يس/65}

    2 ـ «حَتّي اِذا ما جَائُوها شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَاَبْصارُهمْ وَجُلُوُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»{ فصلت/20}

    3 ـ «وَقالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا قالُوا اَنْطَقَنَا اللهُ الَّذي اَنْطَقَ كُلَّ شَيءٍ».{ فصلت/21}

    4 ـ «فَاَمَّا مَنْ اُوتِيَ كِتابَهُ بَيَمينِهِ فَيَقُولُ هاؤُمُ اقْرَءُوا كِتابِيَه ... وَاَمّا مَنْ اُوتِيَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَيَقُوْلُ يا لَيْتَني لَمْ اَوْتَ كِتابِيَه». {حاقه/19 و 25}

    5 ـ «وُجُوْهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرةٌ ـ ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ ـ وَ وُجُوْهٌ يومئذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ تَرْهَقُها قَتَرَهٌ». {عبس/38 ـ 41}
    در نخستين آيه گفتگو از مهر نهادن در دهانها و از كار افتادن موقّت زبان، و به سخن درآمدن دستها و پاها و شهادت آنها بر اعمالي است كه انسان انجام مي داده است.
    مسلماً اين مسأله تنها با معاد جسماني سازگار است، وگرنه در معاد روحاني نه دست و پائي در كار است و نه زبان و دهان، و نه سخن گفتن.
    در آيه دوم و سوم، سخن از گواهي دادن گوش و چشم، و حتي پوست تن در آن دادگاه عظيم است، شهادت بر اعمالي كه انجام مي دادند.
    البته اين شهادت و گواهي ممكن است از اين طريق باشد كه خداوند قدرت تكلّم به آنها مي دهد، و يا از طريق زبان حال، چرا كه گوش و چشم و دست و پا و پوست بدن، آثار اعمال را، در خود ضبط و حفظ مي كنند، و آن روز كه «يوم البروز» است اين آثار آشكار مي گردد.
    در چهارمين آيه، سخن از كساني است كه نامه اعمالشان (به نشانه موفقيت و پيروزي و پاكي) به دست راستشان داده مي شود، و با سربلندي اهل محشر را دعوت به مطالعه آن مي كنند!، و كساني كه به نشانه سوء اعمال نامه اعمالشان به دست چپ آنها داده مي شود، و فرياد از آنها بر مي خيزد كه اي كاش نامه اعمال ما را به ما نمي دادند!

    در اينجا نه تنها روي اعضاي مختلف بدن تكيه شده، بلكه به دست چپ و راست نيز اشاره گرديده است.
    در پنجمين آيه، سخن از صورتهاي درخشنده صالحان و صورتهاي سياه و تاريك و غبارآلود صالحان و بدكاران است كه آن نيز تأكيدي است بر جسماني بودن معاد.
    علاوه بر آنچه در بالا ـ به عنوان نمونه ـ گفته شد آيات فراوان ديگري نيز در قرآن وجود دارد كه سخن از غل و زنجيرهائي مي گويد كه در گردن يا دست و پاي آنها است{ ابراهيم/43 و انسان/4}
    و آياتي كه حتي از بعضي از عوارض جسماني سخن مي گويد، مانند خنديدن مؤمنان از وضع كفار در قيامت «فَالْيَوْمَ الَّذينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفّارِ يَضْحَكُونَ».{ مطففين/34}
    آياتي كه روز قيامت را روزي مي شمرد كه از شدت ترس و وحشت، چشمها از حركت باز مي ايستد، گردنها برافراشته، سرها به آسمان بلند كرده، و حتي پلك چشمها از شدت رعب و ترس باز و بسته نمي شود «اِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فيهِ الْاَبْصارُ ـ مُهْطِعينَ مُقْنِعِي رُؤُسِهِمْ لا يَرتَدُّ اِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ».{ ابراهيم/42 و 43}
    سخن از روزي است كه ظالمان دستهاي خويش را از شدت حسرت به دندان مي گزند «وَيَوْمَ يَعَضَّ الظّالِمُ عَلَي يَدَيْهِ».{ فرقان/27}
    و امثال اينها.
    آيا مي توان اين همه آيات را بدون هيچگونه دليل روشني حمل بر كنايه و مجاز كنيم و قواعد مسلّم باب الفاظ را ناديده بگيريم؟!


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط in search of truth نمایش پست
    وحالا سوالاتی که دوستان درسایتی مطرح کردندومن آنهارااینجا نقل می کنم:

    مشکل اینجا است که این آقا احتملا زن رو مظهر فساد میدونن چون زیبایش باعث فساد جامعه می شه یعنی باعث بانی و منشا فساد در جامعه زن پس زن عامل فساد آفریده شده اینجا یه سوال پیش میاد که چرا خداوند همچین موجودی را آفرید؟در حالی که زن مظهر زیبایی است , جلوگاه قدرت و زیبایی خالقش هم هست . پس این کجا و منشا فساد بودن کجا؟ این همان تناقضهایی است که بهش اشاره کردم.
    از نظر من منشا فسادنوع طرز فکر و عملکرد و انتخابی است که میکنیم نه موجودیت مخلوقات

    منتظرجواب پاسخگویان گرامی به این حرفهاهستم مرسی
    پاسخ:
    چرا در این حدیث که مربوط به بیان حوادث و مشاهدات پیامبر(ص) در شب معراج بیشتر عذاب زنان در قیامت مطرح شده است:
    این روایت دلیل بر این نیست که خدایی نکرده زن کاملاً مظهر فساد وفحشاست و در این حدیث خواسته اند این مطلب را بیان کنند؛بلکه آنچه در این روایات آمده این است که پیامبر (ص) وقتی جهنم را دیدار می کند، اقشار مختلفی از مردم را در آتش جهنم مشاهده می کند. مثلا رباخواران، مال یتیم خورندگان، شراب خواران و... و از جمله، عده ای از زنان که کارهای ناشایست انجام می دادند.[ تفسیر قمی، ج 1، ص 133 و ج 2، ص 4]البته توضیحات پیامبر (ص) در این قسمت یعنی مربوط به زنان معذب در جهنم بیشتر است. شاید علت اینکه پیامبر (ص) این قسمت را بیشتر توضیح داده اند این باشد که : الف: مخاطب برخی از این روایات حضرت فاطمه زهرا (س) هستند. یعنی پیامبر (ص) این حادثه را برای ایشان نقل فرمودند{ بحار، ج 18، ص 351.} لذا پیامبر (ص) مناسب دیده اند که این قسمت را برای ایشان توضیح دهند.
    ب- زنها بخاطر عاطفی و احساسی بودن و علاقه بیشتر به زیور و زیبایی ظاهری دنیایی شاید زودتر فریب شیطان را بخورند و وسوسه های شیطان بیشتر در آنها نفوذ کند و از طرفی چون نقش زن ها در مسائل تربیتی و اخلاقی جامعه بیشتر از مردهاست و جامعه ای عفیف است که زنهای آن جامعه عفیف باشند، رکن اصلی مصونیت جامعه از مفاسد اخلاقی و تربیتی نیز بر عهده زنهاست، لذا پیامبر (ص) برای هشدار خانم ها به این مسئولیت سنگین و خطر بزرگی که متوجه آنهاست، توضیحات بیشتری درباره آنها داده است.
    و این حدیث هم مخالف قرآن نیست، چون قرآن وقتی می خواهد مثال نمونه برای مومنین و کافرین معرفی کند، از میان زنها انتخاب می­کند[سوره تحریم، آیات 10 تا 12.]و این نشان دهنده نقش بزرگ زنان در جامعه است که در صلاح و فساد جامعه دارای نقش موثری هستند.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا کتاب بحارالانوار معتبراست؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط in search of truth نمایش پست
    وحالا سوالاتی که دوستان درسایتی مطرح کردندومن آنهارااینجا نقل می کنم:

    کتابی که درچند پست قبل خودتون اشاره کردین که احادیث جعلی هم امکان داره توش باشه!! پس این چه کتاب معتبری است؟ این که اعتبارش رفت زیر سوال!!! از کجا می شه تشخیص داد که این احدادیث جعلی است یا خیر؟ پس بنظر من این کتاب هیچ اعتباری نداره چون احادیث جعلی هم در آن پیدا میشه

    منتظرجواب پاسخگویان گرامی به این حرفهاهستم مرسی

    پاسخ:
    در مورد کتاب بحارالانوار باید عرض کنم:
    كتاب «بحار الانوار» توسط علامه مجلسي (متوفي 1110 قمري) در سال (1070 هـ .ق) به مدت 40 سال به رشته تحرير در آمد. نخستين چاپ جلد اول و دوم كتاب در كشور هندوستان در سال 1248 هـ .ق بوده و در سال 1270 هـ .ق در ايران تا 10 جلد به چاپ رسيده است و چاپ‌هاي گوناگوني در طي اين ساليان صورت گرفته و بهترين چاپ اخير بحار، در 110 جلد توسط مؤسسه الوفا، دار احياء التراث العربي، بيروت مي‌باشد.
    مهمترين ويژگي اين كتاب اين است كه: 1. به تمامي موضوعات دين پرداخته و آنها را پرورش داده است؛ 2. به جمع آوري احاديث از نسخه‌هاي خطي همت داشته است؛ 3. مطالبي كه در بحار از بعضي از كتابها نقل شده بعدها آن كتابها از بين رفته است؛ 4. علامه مجلسي در نقل احاديث دقت بسياري به خرج مي‌داد و اگر نسخه معتبر و خطي نداشت آن را تذكر مي‌داد و هر حديثي را صحيح مي‌دانست مي‌آورد. امّا بعضي ها قايل هستند كه علامه احاديث درست و نادرست را جمع آوري كرده تا از تلف شدن در امان باشند، و انتخاب را به آيندگان سپرده است.
    كتاب بحار، همانند هر كتاب ديگري داراي روايات صحيح و معتبر و نيز روايات ضعيف السند مي‌باشد. شايد غير از قرآن كريم، هيچ كتاب ديگري را نتوان ادعا نمود تمام محتواي آن صددرصد صحيح و قطعي مي‌باشند.{ . ر.ك: آشنايي با بحار الانوار، احمد عابدي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، چ 1، تهران، 1378، ص 78 ـ 278.}
    در مورد راه تشخیص روایات جعلی از روایات صحیح باید عرض کنم:
    كتاب هايي كه در مورد علم رجال، علم درايه و علم فقه الحديث نوشته شده و به طور كلي كتاب‏هايي كه در رشته علم الحديث به رشته تحرير در آمده‏اند، منابعي هستند كه با مراجعه به آن‏ها مي‏توان جعلي بودن حديث را شناخت.
    علم الحديث، دانشي است كه به واسطه قوانين آن، حالات سند و متن حديث از جهت درستي و نادرستي شناخته مي‏شود، بدين جهت داراي سه قسم مي‏باشد:
    1- رجال الحديث (علم رجال): دانش مربوط به شناخت راويات حديث از نظر و ثاقت و اطمينان به راستگويي و عدم و ثاقت.
    2- علم الدراية يا مصطلح الحديث: دانش مربوط به شناخت حالات سند و متن حديث كه از آن تعبير به "اصول الحديث" نيز شده است.
    3- فقه الحديث كه از چگونگي معني و مفاد متن حديث گفتگو مي‏كند و آن را دراية الحديث نيز ناميده‏اند، زيرا كلمه درايه به معناي فهم عميق است كه هر گاه با پسوند حديث همراه شود، فهم دقيق متن حديث را دلالت دارد.(1)
    كتاب‏هاي الغدير، ج 5 علامه اميني، اخبار الدخيل علامه شوشتري، الموضوعات ابن جوزي، الموضاعات في الآثار، معروف حسني، براي شناخت راويان جعل كننده و كذّاب و حديث‏هاي جعلي و دروغين بسيار مفيد مي‏باشند.
    پي نوشت‏ها:
    1. سيد رضا مؤدّب، علم الدراية، ص 10.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTE=in search of truth;293693]

    وحالا سوالاتی که دوستان درسایتی مطرح کردندومن آنهارااینجا نقل می کنم:


    اما اینکه در اینجا آورده خود قرآن رو نقض میکنه!!
    در قران آمده در جهان آخرت به تمامی اعمال انسان ریزو درشتش رسیدگی می شه!اما اینجا میگه اگه زن موی سرش پیدا باشه فلان بلا سرش میاد!! ا در نظر بگیرید شخصی مسمان با غیر مسلمان تمام زندگیش رو صرف خدمت به بشریت کنه به سرف پیدا بودن موی سر باید چنین بلایی سرش بیاد؟؟ پس تکلیف بقیه اعمال چی می شه؟

    پاسخ:
    در رابطه با این مطلب باید عرض کنم،همانگونه که اشاره کرده اید در جهان آخرت تمام اعمال انسانها ریز ودرشت مورد بازخواست و بررسی قرار خواهد گرفت،و آیات فراوانی از قرآن کریم به این مطلب اشاره می کند،مانند این آیات:
    1- وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيوْمِ الْقِيامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيئًا وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَينَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِينَ(الأنبياء/47)
    ما ترازوهاي عدل را در روز قيامت برپا مي‌کنيم؛ پس به هيچ کس کمترين ستمي نمي‌شود؛ و اگر بمقدار سنگيني يک دانه خردل (کار نيک و بدي) باشد، ما آن را حاضر مي‌کنيم؛ و کافي است که ما حساب‌کننده باشيم!

    2- فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ(الحجر/92)
    به پروردگارت سوگند، (در قيامت) از همه آنها سؤال خواهيم کرد...

    3- يا بُنَي إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ(لقمان/16)
    پسرم! اگر به اندازه سنگيني دانه خردلي (کار نيک يا بد) باشد، و در دل سنگي يا در (گوشه‌اي از) آسمانها و زمين قرار گيرد، خداوند آن را (در قيامت براي حساب) مي‌آورد؛ خداوند دقيق و آگاه است!

    4- فَمَنْ يعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيرًا يرَهُ(الزلزلة/7)
    پس هر کس هموزن ذره‌اي کار خير انجام دهد آن را مي‌بيند!
    وَمَنْ يعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يرَهُ(الزلزلة/8)
    و هر کس هموزن ذره‌اي کار بد کرده آن را مي‌بيند!
    بنابراین طبق صریح آیات قرآن کریم تمام اعمال انسانها مورد بررسی و محاسبه قرار خواهد گرفت.امّا این روایت مخالف این آیات نیست،چرا که در این روایت فقط به عذابی که بیرون گذاشتن موی سر برای زنان بدنبال دارد اشاره شده است،و دلیل بر این نیست که اعمال خوبی که داشته مورد بی توجهی قرار گرفته است،برعکس این روایت تأیید آیات فوق است که همین کار بظاهر ساده هم عذاب خودش را دارد.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    با عرض سلام و سپای از مطرح کننده این مطلب و پاسخگوی گرامی.
    با توجه به اینکه عالمان علم حدیث کم نیستند و کسانیکه به علم درایه واقفند هم همینطور
    چرا در مورد بحارالانوار و اصول کافی تا کنون اقدام به جدا کردن حدیث صحیح از ضعیف السند نکردند.( نخواستم بگویم جعلی )
    ببینید من در تاپیک انسان معصوم نداریم مطالبی رو از جناب روشنی شنیدن که عقاید ایشان را تشکیل می داد.
    ایشان ائمه را جایگزین کتات خدا می دانستند
    ( من هیچ شکی ندارم که شیعه این نیست که ایشان می فرمایند چراکه شیعه به کتاب سنت و ائمه معتقد است اطیعوالله (کلام خدا ) اطیعوالرسول (سنت پیامبر) و اولوالامر منکم ( ائمه علیم السلام) )

    حال با توجه به اینطور عقاید آیا لازم و ضروری نیست که این کتابها مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا کسانیکه مانند جناب روشنی فکر می کنند هم استفاده بیشتری بتوانند ببرند؟
    باسپاس
    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    با عرض سلام و سپای از مطرح کننده این مطلب و پاسخگوی گرامی.
    با توجه به اینکه عالمان علم حدیث کم نیستند و کسانیکه به علم درایه واقفند هم همینطور
    چرا در مورد بحارالانوار و اصول کافی تا کنون اقدام به جدا کردن حدیث صحیح از ضعیف السند نکردند.( نخواستم بگویم جعلی )
    آیا لازم و ضروری نیست که این کتابها مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا کسانیکه مانند جناب روشنی فکر می کنند هم استفاده بیشتری بتوانند ببرند؟

    با اجازه همکار ارجمند (پاسخگوی تاریخی)،
    جناب بینا، سلام

    تشخیص روایات صحیح از ضعیف، امری اجتهادی است. اینطور نیست که مثلا کتاب رجال نجاشی را باز کنیم و بعد ببینیم که درباره کدام راوی چه گفته، اگر مدح راوی شده، پس سند را صحیح بدانیم و اگر ذم او شده، پس سند را ضعیف بدانیم.
    سند شناسی و تشخیص صحت صدور روایات از معصومین یک فن کاملا تخصصی و اجتهادی است که با تعلیم علم رجال و بدست آوردن مبانی، و ممارست در شناخت روات بدست می آید.

    لذا درباره روات مختلف، ممکن است نظر یک حدیث پژوه متبحر، با حدیث پژوه همتای خود متفاوت باشد و یکی بنابر ادله رجالی و مبانی خود در این علم، رواتی را قبول نماید که از نظر دیگری مورد پذیرش نیست.

    بله، روات بسیاری هم داریم که تکلیفشان مشخص است و تقریبا نظر همه درباره آنها یکی است اما موارد اختلافی هم متعددد داریم.

    مطلب دیگر اینکه، برای تشخیص صحیح یا ضعیف بودن یک حدیث فقط علم رجال و سند شناسی کافی نیست؛ باید دلالت حدیث را هم بررسی نمود. ممکن است حدیثی ضعیف السند باشد اما مواردی چون شهرت فتوایی ضعف سند آن را جبران کند و چنین حدیثی مقبول واقع شود، و بالعکس ممکن است حدیثی صحیح السند باشد، اما به دلیل اعراض مشهور از آن، مقبول واقع نگردد.




    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۳:۴۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    آیا لازم و ضروری نیست که این کتابها مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا کسانیکه مانند جناب روشنی فکر می کنند هم استفاده بیشتری بتوانند ببرند؟
    قطعا لازم است و بارها هم احادیث کتب روایی نقد شده و اصلا چند سال بعد از تألیف کافی، این کتاب شهره اهل علم و مرجع مطالعاتی علمای بزرگ شد و بزرگانی چون شیخ صدوق (مؤلف من لایحضره الفقیه) و شیخ طوسی (مؤلف تهذیب و استبصار) در کتابهایشان به شرح و نقد احادیث کافی پرداختند.
    علامه مجلسی با همه ارادتی که به روایات دارد، در کتاب بزرگ مرآة العقول خود در 26 جلد احادیث کافی را شرح و نقد نموده است.

    اجمالا کتابهای بسیار در شرح و نقد روایات منابع حدیثی تألیف شده و این به دلیل همان طرز تفکر صحیح در این باب است که شیعه باب اجتهاد و تفکر و نظر و تحقیق در منابع اصیل حدیثی را باز می داند، بخلاف اهل سنت که کتاب بخاری و مسلم را صحیح می نامند و از آنها با نام صحیح بخاری و صحیح مسلم یاد می کنند با اینکه به تصریح علمای اهل سنت، در این دو کتاب احادیث ضعیف و جعلی متعددی وجود دارد و از روات ضعیف احادیث متعددی نقل شده اما در عین حال، ایندو جامع روایی را صحیح می نامند و برخی از علمای اهل سنت بر صحت تمام احادیث صحیح بخاری اصرار دارند. نیز از منابع روایی ششگانه خود، گاه با نام صحاح سته یاد می کنند.

    اما علمای بزرگ شیعه منابع مهم حدیثی خود را با وجود روایات صحیحه فراوان، صحاح شیعه نخواندند و باب نقد و بررسی احادیث از حیث سند و دلالت همیشه باز است و این یک معنای اجتهاد و فقه پویای شیعه است.



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۳:۴۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. تشکرها 3


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    یک مقایسه!!!




    بد نیست در اینجا آراء علمای شیعه در مورد مهمترین کتاب روایی شان (یعنی کافی) را با آراء علمای اهل سنت در مورد مهمترین کتب روایی شان (یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم) مقایسه ای نماییم:

    1) در مورد صحت احادیث کافی هیچگونه اجماعی از سوی شیعه صورت نگرفته است، ولی در مورد صحت احادیث صحیح بخاری و صحیح مسلم، از سوی اهل سنت ادعای اجماع شده است! (1)

    2) هیچ فقیهی در مورد کافی فتوایی همانند فتوای امام الحرمین اهل سنت در مورد صحیح بخاری و مسلم نداده، این عالم سنی در مورد این دو کتاب روایی اهل سنت چنین فتوایی صادر کرده است: «اگر کسی بگوید من قسم می خورم که زنم را طلاق دهم، اگر هر آنچه که در صحیح بخاری و مسلم آمده سخن پیامبر باشد [یعنی از ایشان صادر شده باشد]، چنین کسی دیگر به طلاق نیازی ندارد [چون شرط مذکور صحیح است و زنش مطلقه محسوب می شود] و قسمش هم کفاره ندارد [چون حقیقت گفته و همه صحیحین از پیامبر صادر شده است]!!! (2)

    3) هیچ عالم شیعی سراغ نداریم که در مورد کتاب شریف کافی خوابی نقل کرده باشد اما فربری در مورد صحیحین خوابهای عجیب و مضحکی نقل می کند! (3)

    4) کسی از علمای شیعه ادعا نکرده که تمام رواتی که کلینی از آنها نقل حدیث می کند، ثقه و بی شبهه اند اما ابوالحسن مقدسی (عالم سنی) می گوید: هر کس که بخاری از او نقل حدیث می کند، دیگر به ضعف آن راوی توجهی نمی شود [و حدیثش مقبول است]!!! ابوالفتح القشیری (عالم سنی) هم این گفتار وی را تأیید نموده است!!! (4)
    این در حالی است که بخاری بعضی احادیثش را از افرادی که بدترین روات شناخته شده اند، نقل می کند؛ رواتی همچون عمران بن حطان، عکرمه، اسماعیل بن ابی اویس، عاصم بن علی، عمرو بن مرزوق، سوید بن سعید و ...

    5) هیچیک از شعرای بزرگ شیعی در وصف کافی شعری نسروده اند، آنگونه که برهان قیراطی در قصیده اش در وصف بخاری غلو می کند و چنین می سراید:
    کأنَّ البُخاری فِی جَمعِهِ
    تَلقّی مِنَ المُصطَفی ما اکتَتَبَ
    گویی بخاری در جمع کردن صحیحش، هر آنچه که نوشته را از پیامبر (ص) دریافت کرده است [یعنی گویی حضرت املاء می کرده و جناب بخاری می نوشته!] (5)



    پی نوشت:
    ----------------------------------
    1- فیض الباری علی صحیح البخاری، ج1/ص57
    2- صحیح مسلم بشرح النووی، ج 1/ص19
    3- فتح الباری بشرح صحیح البخاری، ج1/ص 490
    4- همان/ص 381
    5- إرشاد المساری، ج1/ص 30

    به نقل از
    الکافی، ج1/المدخل/90(چاپ دارالحدیث1387ش)




    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۳:۴۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  12. تشکرها 3


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث قرآنی نمایش پست
    شهرت فتوایی
    و

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث قرآنی نمایش پست
    اعراض مشهور
    با عرض سلام و سپاس
    شما با این فرمایشات تائید فرمودید که احادیث شرطی شده اند درست است؟
    مهمترین عاما شرطی شدن این احادیث چیست؟
    آیا این نیست که هیچ کس خود را در حدی ندانسته که از اول روایات صحیح را از (ضعیف السند) فکیک نماید بعد کسانی آمده اند رو ی آمها فتوی صادر کرده اند؟
    و این حالت می خواهد الی یوم القیامه ادامه یابد؟
    چطور هنگامیکه روی آن اسناد فتوی صادر شد اعراض مشهور و شهرت فتوائی را اعلام نمودند ولی قبل از آن از تببین و تصفیه روایات سرباز زدند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث قرآنی نمایش پست
    مطلب دیگر اینکه، برای تشخیص صحیح یا ضعیف بودن یک حدیث فقط علم رجال و سند شناسی کافی نیست؛ باید دلالت حدیث را هم بررسی نمود. ممکن است حدیثی ضعیف السند باشد اما مواردی چون شهرت فتوایی ضعف سند آن را برطرف کند و چنین حدیثی مقبول واقع شود، و بالعکس ممکن است حدیثی صحیح السند باشد، اما به دلیل اعراض مشهور از آن، مقبول واقع نگردد.
    اگر علم حدیث و درایه کافی نبود مجتهد جامع الشرایط هم کم نبود.
    اینکه فرقه ای تمام ناز و اعتبارش به این اسناد باشد و نهایتا یکی این شود و آن یکی آن؟

    فکر کنم وامدار ائمه بودن و اینهمه شیعه سخت باشد.
    خدا قوت

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود