صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان و سرنوشت (شهیدمطهری)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    انسان و سرنوشت (شهیدمطهری)




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب انسان و سرنوشت نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    ازسرکار خانم اسراء که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد . لطفا سوالات خود را در خصوص اين کتاب اينجا مطرح نمائيد

    التماس دعا



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    انسان و سرنوشت (شهیدمطهری)

    انسان و سرنوشت (شهیدمطهری)

    انسان و سرنوشت
    مقدمه : عظمت و انحطاط مسلمين
    متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
    چاپ دوازدهم : پاييز 1372
    ناشر : انتشارات صدرا
    كليه حقوق چاپ و نشر برای ناشر محفوظ است .

    انسان و سرنوشت (شهیدمطهری)

    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فهرست مطالب

    عنوان صفحه
    مقدمه : عظمت و انحطاط مسلمين 7
    رديف اصلی مسأله سرنوشت 7
    مسأله سرنوشت در اين كتاب جزء بحثهايی از علل انحطاط مسلمين قرارگرفته است 8
    نويسنده از چه زمانی متوجه اين سلسله بحثها شد ؟ 8
    تمدن عظيم اسلامی 10
    مايه گرفتن تمدن جديد اروپايی از تمدن اسلامی 10
    سخنان گوستاولوبون و سخنان ويل دورانت 10
    چرا مسلمانان به قهقرا برگشتند ؟ 12
    آنچه لازم است مقدمه اين سلسله مباحث قرار گيرد 13
    طبيعت زمان از نظر فلسفه تاريخ 14
    علل انحطاط مسلمين در سه بخش 15
    پاره‏ای از عقايد و افكار اسلامی كه متهم و مسؤول شناخته شده‏اند 16
    عناصری از اخلاق اسلامی كه انحطاط آور خوانده شده‏اند 17
    برخی مقررات اسلامی از اين نظر 17
    آيا خصائص و مميزات روحی ملل اسلامی عامل انحطاط مسلمين بوده است ؟ 18
    دو طبقه متنفذ و مسؤوليتهای آنها از اين نظر 18
    عوامل بيگانه 19
    مجموع موضوعات و مباحثی كه لازم است بررسی شود 19
    درخواست نويسنده از فضلا و نويسندگان 21
    سخنان واشنگتن ارونگ آمريكايی درباره تأثير اعتقاد به قضا و قدر در انحطاط مسلمين 22
    انتقاد سخنان واشنگتن ارونگ 23
    چرا در اين رساله از تعرض بعضی شاخه‏ها و فروع خودداری شده است ؟ 26
    انسان و سرنوشت 29
    رعب و هراسی كه از شنيدن نام قضا و قدر و سرنوشت پيدا می‏شود 29
    سه فرض در باب سرنوشت 30
    مسأله سرنوشت از زمان پيغمبر در ميان مسلمانان مطرح شده است 31
    جنبه عملی و عمومی اين مسأله 31
    آيات قرآن در زمينه سرنوشت 33
    آيات قرآن در زمينه اختيار و اراده 36
    آيا ميان اين دو دسته از آيات تعارض است ؟ 38
    معتزله طرفدار اختيار و اشاعره طرفدار جبر می‏شوند 38
    اصطلاح " قدری " 39
    دو نوع تعارض 40
    در قرآن تعارض وجود ندارد 42
    آثار سوء عقيده جبر 43
    استفاده سياسی از عقيده جبر در زمان بنی‏اميه 44
    معبد جهنی و غيلان دمشقی با عقيده جبر مبارزه می‏كنند 44
    سخنان شبلی نعمان 44
    مأمون و معتصم به حمايت معتزله ، و متوكل به حمايت اشاعره برمی‏خيزند 45
    مسيحيان اروپايی به استناد عقايد اشاعره ، اسلام را مذهب جبری و عامل‏ انحطاط مسلمين می‏خوانند 46
    دفاع سيد جمال الدين اسدآبادی از عقيده قضا و قدر اسلام و تفكيك آن از عقيده جبر 46
    مسأله سرنوشت همواره به صورت يك عقده فكری مورد توجه بشر بوده است‏ 48
    فلسفه مادی و سرنوشت 48
    جبر و توحيد ، اختيار و تنزيه 49
    مباحثه غيلان دمشقی و ربيعه‏الرای 50
    مباحثه ابواسحاق اسفراينی و قاضی عبدالجبار معتزلی 50
    لغت قضا و قدر 52
    سه نظر درباره ارتباط حوادث با گذشته 53
    اعتقاد به قضا و قدر مستلزم جبر نيست 56
    توجيه آزادی و اختيار در عين حكومت قضا و قدر 58
    قضا و قدرهای حتمی و غير حتمی 60
    قانون عليت عمومی 60
    فرضيه غلط درباره تغيير سرنوشت 63
    فرضيه صحيح درباره تغيير سرنوشت 64
    آيا ممكن است اراده و عمل انسان موجب تغييراتی در الواح ملكوتی بشود؟ 64
    موجوداتی كه امكان بيش از يك نوع از وجود دارند و موجوداتی كه امكان‏ بيش از يك نوع از وجود ندارند 66
    سرنوشتهای گوناگون و امكان جانشين شدن آنها بجای يكديگر 67
    امتياز بشر و برخورداری او از نوعی آزادی كه خاص خود او است 71
    سؤال از رسول اكرم درباره دوا و حرز از نظر قضا و قدر 73
    علی ( ع ) از سايه ديوار كج حركت می‏كند و به كسی كه از نظر قضا و قدر اعتراض می‏كند پاسخ می‏گويد 73
    طرز تفكر مسلمانان صدر اول اسلام 74
    اعتراض ابوعبيده جراح به عمر درباره فرار از طاعون و پاسخ عمر 75
    سرچشمه اين تعليمات خود قرآن است 76
    تغيير ناپذيری در طبيعت 77
    نظامات لايتغير از نظر قرآن 78
    تفسيرهای ديگر درباره قضا و قدر حتمی و غير حتمی 81
    تأثير عوامل معنوی 85
    چون قضا آيد نماند فهم و رأی 89
    تفسير احاديثی كه می‏گويد : چون قضای الهی بيايد همه اسباب و علل ازكار می‏افتد 92
    ريشه قرآنی اين احاديث 93
    تفاوت حساس ميان عقيده قضا و قدر الهی و جبر مادی 95
    اعتقاد به قضا و قدر الهی آنطور كه اسلام تعليم می‏دهد اراده و همت را مضاعف می‏كند 97
    منطقی كه در تمام جهان از مختصات قرآن است 99
    پاسخ عجيب و عميق اميرالمؤمنين در جواب كسی كه از استطاعت سؤال كرد 104
    سطح عالی منطق اسلام در معارف الهی 106
    اسلام با منطق عالی خود ، اكابر متكلمين را پشت سر می‏گذارد 107
    ناتوانی احمد امين مصری از درك منطق اسلام 108
    نظر گوستاولوبون و انتقاد آن 109
    نظر ويل دورانت و دومينيك سوردل و انتقاد آنها 110
    مستشرقين ، معتزله را تمجيد می‏كنند 111
    چه چيز سبب شد كه مسلمين درباره قضا و قدر و جبر و اختيار بحث كنند ؟ 113
    مستشرقين سرچشمه عقيده جبر را اسلام ، و سرچشمه عقيده آزادی و اختيار راجهان مسيحی می‏دانند 113
    انتقاد از نظر مستشرقين 114
    اشتباه عجيب " دوزی " مستشرق معروف هلندی 115
    بحثی حديثی 118
    حديثی از اهل سنت و حديثی از شيعه در تفسير دستور پيغمبر درباره فرار از طاعون و وبا 118
    تفسير حديثی از كافی كه می‏گويد اميرالمؤمنين به تذكر كسی كه گفت از پای ديوار خراب برخيز اعتنا نكرد 121
    121
    شبهه جبريون درباره اينكه لازمه علم ازلی الهی اين است كه همه حوادث‏جبرا صورت گيرد و شعر منسوب به خيام كه " گر می‏نخورم علم خدا جهل بود" 124

    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۴ در ساعت ۰۸:۳۶
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقدمه

    عظمت و انحطاط مسلمين

    مسأله سرنوشت و قضا و قدر كه در اين رساله فحص و تحقيقی درباره آن‏
    صورت گرفته است ، جزء مسائل فلسفی است و اگر بنا باشد در رديف واقعی‏
    خود قرار گيرد ، بايد آن را در فلسفه در ميان مسائل فلسفی جستجو كرد ،
    ولی در اين رساله از رديف اصلی خود خارج شده و در رديف يك سلسله مسائل‏
    ديگر قرار گرفته است .
    مسائل علمی و فلسفی هر كدام در رديف خاصی دارند كه از طريق موضوعات‏
    آنها و يا از طريق هدف و نتيجه‏ای كه از ياد گرفتن آنها حاصل می‏شود ،
    تعيين می‏گردد .
    علت اينكه مسائل فلسفی در رديفی و مسائل رياضی در رديف ديگر و مسائل‏
    طبيعی در رديف جداگانه قرار می‏گيرند ، وابستگی و ارتباط خاصی است كه‏
    ميان موضوعات هر دسته همرديف وجود دارد و يا لااقل به واسطه هدف نظری‏
    يا عملی مشتركی است كه ياد گرفتن هر دسته از آنها برای يادگيرنده تأمين‏
    می‏كند .


    7

    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۵ در ساعت ۰۸:۰۱
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مسأله سرنوشت و قضا و قدر ، چه از نظر موضوعی و چه از نظر هدف‏
    تعليماتی ، در رديف مسائل فلسفی است ، ولی در اين رساله در رديف‏
    مسائلی قرار گرفته كه نه از لحاظ موضوع با آنها مرتبط است و نه از لحاظ
    نتيجه و هدف تعليماتی .
    اين مسأله در اين رساله جزء يك سلسله بحثها تحت عنوان " بحثهايی از
    علل انحطاط مسلمين " واقع شده است كه شامل موضوعات و جريانات و مسائل‏
    گوناگون است . موضوعاتی كه تحت اين عنوان قابل بحث است ، بعضی تاريخی‏
    و بعضی روانی يا اخلاقی يا اجتماعی و يا صرفا دينی و احيانا فلسفی است .
    بنابراين مباحثی گوناگون كه در رديفهای متعدد قرار دارند ، جزء اين سلسله‏
    مباحث واقع می‏شوند .
    آنچه اين مباحث گوناگون را به يكديگر پيوند می‏دهد ، تحقيق در اثرات‏
    مثبت و منفی اين امور در ترقی و انحطاط اجتماع اسلامی است .
    عليهذا منظور از طرح اين مسأله در اين رساله اولا تحقيق در اين جهت‏
    است كه آيا اعتقاد به سرنوشت ، آن طور كه قواعد برهانی فلسفی ايجاب‏
    می‏كند ، از نوع عقايد و افكاری است كه معتقدين خود را به سستی و تنبلی‏
    می‏كشاند و مردمی كه به اين عقيده می‏گرايند خواه ناخواه به انحطاط كشيده‏
    خواهند شد ، يا اين عقيده اگر درست تعليم داده شود ، چنين تأثير سوئی‏
    ندارد ؟ ثانيا اينكه اسلام اين مسأله را چگونه و به چه طرزی تعليم داده‏
    است و تعليم اسلامی در اين زمينه چه تأثيری در روحيه پيروان اسلام داشته‏
    است و می‏تواند داشته باشد ؟ و چون منظور اين جهت بوده ، از تعرض فروع‏
    و شاخه‏هايی كه با منظور نامبرده ارتباط ندارد خودداری شده است .
    اينجانب درست به ياد ندارد كه از چه وقت با مسأله علل انحطاط

    8



    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۵ در ساعت ۰۸:۰۲
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مسلمين آشنا شده است و از چه زمانی شخصا به بحث و تحقيق در اين مسأله‏
    علاقمند گرديده و درباره آن فكر می‏كرده است ، ولی می‏تواند به طور يقين‏
    ادعا كند كه متجاوز از بيست سال است كه اين مسأله نظر او را جلب كرده‏
    و كم و بيش در اطراف آن فكر می‏كرده و يا نوشته‏های ديگران را در اين‏
    زمينه می‏خوانده است .
    از آن زمان تاكنون هر وقت به گفته يا نوشته‏ای در اين موضوع برمی‏خوردم‏
    ، با علاقه می‏خواندم و يا گوش می‏كردم ، و خيلی مايل بودم رأی و نظر
    گوينده يا نويسنده را دريابم ، تا آنكه در چند سال پيش ، ضمن بحثی نيمه‏
    درس و نيمه سخنرانی كه در اطراف يكی از احاديث نبوی ( 1 ) ايراد
    می‏كردم ، دامنه سخن به اين مطلب كشيد . اگر چه آنچه در اين زمينه تا آن‏
    وقت خوانده يا شنيده بودم احيانا مفيد بود ، اما مرا اقناع نكرده بود و
    چون در خود و مستمعين علاقه شديدی به فهميدن اين مطلب احساس می‏كردم‏
    تصميم گرفتم تا آنجا كه ممكن است غور و دقت كنم و اين مسأله را بررسی‏
    نمايم ، زيرا يافتن راه اصلاح اوضاع حاضر جهان اسلامی بستگی زيادی دارد به‏
    پيدا كردن علل و موجبات انحطاط آنها كه در گذشته وجود داشته است و يا
    اكنون نيز موجود است . برای اين كار لازم شد كه اولا نظر ديگران را ، اعم‏
    از مسلمان و غير مسلمان ، تا آنجا كه دسترسی دارم بررسی كنم ، و ثانيا
    موضوعاتی كه از اين نظر قابل طرح و گفتگو است ، هر چند تاكنون از اين‏
    نظر طرح نشده است ، بدون اغماض و پرده‏پوشی طرح كنم .
    اينجا بود كه به گستردگی و دامنه وسيع اين مبحث پی‏بردم . فهميدم كه‏
    اگر بنا شود تحقيقی كافی و عالمانه در اين مطلب بشود ، بايد موضوعات‏
    فراوانی مورد بحث و تحقيق قرار گيرد ، و بررسی همه
    پاورقی :
    . 1 حديث معروف نبوی : " الاسلام يعلو و لا يعلی عليه » " . اين‏
    حديث مورد اعتماد و استناد فريقين ، يعنی شيعه و سنی است .

    9

    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۷/۰۶ در ساعت ۱۲:۱۰
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    r> شكوه اسلامی مايه گرفته است .
    گوستاولوبون می‏گويد :
    " بعضيها [ از اروپاييان ] عار دارند كه اقرار كنند كه يك قوم كافر و


    10


    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ملحدی [ يعنی مسلمانان ] سبب شده اروپای مسيحی از حال توحش و جهالت‏
    خارج گردد ، و لذا آن را مكتوم نگاه می‏دارند ، ولی اين نظريه درجه‏ای‏
    بی‏اساس و تأسف‏آور است كه به آسانی می‏توان آن را رد نمود . . . نفوذ
    اخلاقی همين اعراب زاييده اسلام ، آن اقوام وحشی اروپا را كه سلطنت روم‏
    را زير و زبر نمودند ، داخل در طريق آدميت نمود و نيز نفوذ عقلانی آنان‏
    دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن بكلی بی‏خبر بودند به روی آنها
    باز كرد و تا ششصد سال استاد ما اروپاييان بودند " ( 1 ) .
    ويل دورانت در تاريخ تمدن می‏گويد :
    " پيدايش و اضمحلال تمدن اسلام از حوادث بزرگ تاريخ است . اسلام طی‏
    پنج قرن ، از سال 81 هجری تا 597 هجری ، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو
    و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانی و قوانين منصفانه انسانی و تساهل دينی [
    احترام به عقايد و افكار ديگران ] و ادبيات و تحقيق علمی و علوم و طب و
    فلسفه پيشاهنگ جهان بود " ( 2 ) .
    هم او می‏گويد :
    " دنيای اسلام در جهان مسيحی نفوذهای گونه‏گون داشت . اروپا از ديار
    اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهای خانوادگی ، سليقه‏
    و ذوق هنری ، ابزار و رسوم صنعت و تجارت ، قوانين و رسوم دريانوردی را
    فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد . . . علمای‏
    عرب ( مسلمان ) رياضيات و طبيعيات و شيمی و هيأت و طب يونان را حفظ
    كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنی‏تر شده بود ، به‏
    اروپا انتقال دادند . . . فيلسوفان عرب ( مسلمان ) مؤلفات ارسطو را
    برای اروپای مسيحی حفظ و ضمنا تحريف كردند . ابن سينا و ابن رشد از مشرق‏
    بر فلاسفه مدرسی اروپا پرتو افكندند و


    پاورقی :
    . 1 تمدن اسلام و عرب ( چاپ چهارم ) ، ص . 751
    . 2 تاريخ تمدن ، ج / 11 ص . 317


    11



    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صلاحيتشان چون يونانيان مورد اعتماد بود . . . اين نفوذ [ اسلامی ] از راه‏
    بازرگانی و جنگهای صليبی و ترجمه هزاران كتاب از عربی به لاتين و
    مسافرتهای دانشورانی از قبيل گربرت و مايكل اسكات و ادلارد باثی به‏
    اندلس اسلامی انجام گرفت " ( 1 ) .
    و هم او می‏گويد :
    " تنها به دورانهای طلايی تاريخ ، يك جامعه می‏توانسته است در مدتی‏
    كوتاه اين همه مردان معروف در زمينه سياست و تعليم و ادبيات و لغت و
    جغرافيا و تاريخ و رياضيات و هيأت و شيمی و فلسفه و طب و مانند آنها
    كه در چهار قرن اسلام ، از هارون الرشيد تا ابن رشد بوده‏اند ، به وجود
    آورد . قسمتی از اين فعاليت درخشان از ميراث يونان مايه گرفت ، اما
    قسمت اعظم آن ، بخصوص در سياست و شعر و هنر ، ابتكارات گرانبها بود
    " ( 2 ) .
    قدر مسلم اين است كه پديده‏ای درخشان و چراغی نورافشان به نام تمدن‏
    اسلامی قرنها در جهان وجود داشته و سپس اين پديده نابود و اين چراغ‏
    خاموش شده است ، و امروز مسلمانان با مقايسه با بسياری از ملل جهان و
    مقايسه با گذشته پرافتخار خودشان در حال انحطاط و تأخر رقت‏باری بسر
    می‏برند .
    طبعا اين پرسش پيش می‏آيد كه چطور شد مسلمانان پس از آن همه پيشروی و
    ترقی در علوم و معارف و صنايع و نظامات ، به قهقرا برگشتند ؟ مسؤول اين‏
    انحطاط و سير قهقرايی چيست و كيست ؟ آيا افراد يا اقوام يا جريانات‏
    خاصی سبب شدند كه مسلمين از مسير اصلی خود كه به سوی ترقی و تكامل بود ،
    منحرف شوند ، و يا عامل خاصی كه مسلمين را برخلاف انتظار از مسير خود
    منحرف كند رخ نداده است


    پاورقی :
    . 1 همان كتاب ، ص 319 و . 320
    . 2 همان كتاب ، ص . 322

    12

    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بلكه مقتضای طبيعت زمان اين است كه هر قومی فقط دوره محدود و معينی از
    ترقی و تعالی را طی كنند و سپس راه فنا و زوال و انحطاط را بپيمايند ؟
    اگر عامل خاصی سبب انحراف و انحطاط مسلمين شده است ، آن عامل چيست‏
    ؟ آيا خود اسلام را بايد مسؤول انحطاط مسلمين شناخت - آنچنانكه بسياری از
    غربيان ( نه همه كه احيانا گرفتار تعصب مسيحی هستند و يا بالاتر ،
    مأموريت استعماری دارند ، ادعا می‏كنند - يا اسلام از اين مسؤوليت‏
    مبراست ، و مسلمانان خود مسؤول اين انحطاط می‏باشند ، و يا نه به اسلام‏
    مربوط است و نه به مسلمانان ، علت اين انحطاط ، ملل و اقوام غير
    مسلمان‏اند كه در طول تاريخ چهارده قرنی اسلام ، به انحای مختلف ، با
    مسلمانان سروكار داشته‏اند ؟ پاسخ به اين پرسش ، كار ساده‏ای نيست ، يك‏
    رشته مباحث‏نسبتا طولانی بايد پيش كشيده شود و در هر يك از آنها با
    اسلوب علمی تحقيق كافی به عمل آيد .
    در اين سلسله مباحث آنچه به عنوان مقدمه لازم است طرح شود ، نموداری‏
    از عظمت و انحطاط مسلمانان است و طبعا مشتمل خواهد بود بر مطالب ذيل :
    . 1 پايه عظمت و رفعت تمدن اسلامی .
    . 2 علل و موجبات و مايه‏های تمدن اسلامی .
    . 3 تأثير اسلام در اعتلای مسلمين .
    . 4 اقتباس و مايه‏گيری تمدن جديد اروپايی از تمدن اسلامی .
    . 5 وضع حاضر جهان اسلامی از نظر مظاهر انحطاط و تأخر .
    . 6 با آنكه تمدن اسلامی نابود شده ، اسلام به صورت نيرويی زنده و فعال‏
    و گسترش يابنده باقی مانده است و با نيرومندترين نيروهای نو اجتماعی و
    انقلابی رقابت می‏كند .
    13

    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۷/۱۰ در ساعت ۰۹:۱۷
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا



صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود