صفحه 1 از 56 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد بیست و سوم ( مدیریت: z_j_14 )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و سوم ( مدیریت: z_j_14 )






    سلام

    در این تاپیک متن جلد بیست و سوم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم z_j_14 که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد.



    اجرکم عند الله


    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    نام كتاب:
    تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    677
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 3
    (54) سوره قمر اين سوره در" مكه" نازل شده و داراى 55 آيه است.
    (توجه:صفحه 4 سفید است.)

    ویرایش توسط z_j_14 : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۲۲:۱۷ دلیل: فونت بد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    677
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 5
    محتواى سوره" قمر"
    اين سوره ويژگى سوره‏هاى مكى كه بحثهاى داغ از مبدء و معاد است در بر دارد، و مخصوصا بيانگر كيفرهاى گروهى از اقوام پيشين است كه بر اثر لجاجت و عناد و پيمودن راه كفر و ظلم و فساد يكى، پس از ديگر، به عذابهاى كوبنده الهى گرفتار و هلاك شدند.
    و به دنبال هر يك از اين سرگذشتها جمله" وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ" ما قرآن را براى تذكر سهل و آسان ساختيم آيا كسى هست كه پند گيرد" تكرار مى‏كند تا درسى باشد براى مسلمين و كفار.
    رويهمرفته محتواى اين سوره را در چند بخش مى‏توان خلاصه كرد:
    1- آغاز سوره است كه از مساله نزديكى قيامت و موضوع" شق القمر" و اصرار مخالفان در انكار آيات الهى سخن مى‏گويد.
    2- در بخش ديگر از نخستين قوم سركش و متمرد و لجوج يعنى" قوم نوح" و مساله طوفان به صورت فشرده‏اى بحث مى‏كند.
    3- بخش ديگر داستان قوم" عاد" و عذاب دردناك آنها را شرح مى‏دهد.
    4- در چهارمين بخش سخن از قوم" ثمود" و مخالفت آنها با پيامبرشان" صالح" است، و همچنين" معجزه ناقه" و بالآخره مجازات آنها با" صيحه آسمانى" است.
    5- سپس به سراغ قوم" لوط" مى‏رود، و ضمن اشاره گويا و فشرده‏اى




    ویرایش توسط z_j_14 : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۲۲:۳۹


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    677
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 6


    به كفر و انحراف اخلاقى آنها، به قسمتى از عذاب دردناكشان اشاره مى‏كند.
    6- در بخش ديگر سخن بسيار كوتاهى از" آل فرعون" و مجازات آنها آمده.
    7- و در آخرين بخش مقايسه‏اى ميان اين اقوام و مشركان مكه و مخالفان پيامبر اسلام ص كرده، آينده خطرناكى را كه در صورت ادامه اين راه در پيش دارند بازگو مى‏كند، و سوره را با شرح قسمتى از مجازات مجرمان در قيامت و پاداشهاى عظيم پرهيزگاران پايان مى‏دهد.
    آيات سوره غالبا كوتاه و بسيار داغ و تكان دهنده است.
    نامگذارى سوره به نام" قمر" به مناسبت نخستين آيه اين سوره است كه از" شق القمر" بحث مى‏كند.
    فضيلت تلاوت اين سوره
    در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام مى‏خوانيم:
    من قرأ سورة اقتربت الساعة فى كل غب بعث يوم القيامة و وجهه على صورة القمر ليلة البدر، و من قرأها كل ليلة كان افضل، و جاء يوم القيامة و وجهه مسفر على وجوه الخلائق:
    " هر كس سوره اقتربت را يك روز در ميان بخواند روز قيامت در حالى برانگيخته مى‏شود كه صورتش همچون ماه در شب بدر است، و هر كس آن را هر شب بخواند افضل است، و در قيامت نور و روشنايى صورتش بر ساير خلايق برترى دارد" «1».
    مسلما اين درخشندگى صورت در صحنه قيامت نشانه ايمان قوى و راستينى است كه در سايه تلاوت اين سوره و تفكر و سپس عمل به آن حاصل شده است نه تلاوت خالى از انديشه و عمل.
    __________________________________________________
    (1)" مجمع البيان" جلد 9 آغاز سوره" قمر".




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    677
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب




    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 7
    [سوره القمر (54): آيات 1 تا 3]
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
    اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ (1) وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (2) وَ كَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ (3)
    ترجمه:
    بنام خداوند بخشنده بخشايشگر 1- قيامت نزديك شد و ماه از هم شكافت.
    2- و هر گاه نشانه و معجزه‏اى را ببينند اعراض كرده مى‏گويند: اين سحرى است مستمر! 3- آنها (آيات خدا را) تكذيب كردند و از هواى نفسشان پيروى نمودند و هر امرى قرارگاهى دارد.
    تفسير: ماه شكافته شد!
    در آيه نخست از دو حادثه مهم سخن به ميان آمده: يكى نزديك شدن قيامت است كه عظيمترين دگرگونى را در عالم آفرينش همراه دارد و سرآغازى
    ویرایش توسط z_j_14 : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۲۳:۰۷


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    677
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 8


    است براى زندگى نوين در جهان ديگر، جهانى كه عظمت و گستردگى آن براى ما زندانيان عالم دنيا قابل درك و توصيف نيست.
    و حادثه ديگر معجزه بزرگ شق القمر است كه هم دليلى است بر قدرت خداوند بزرگ بر هر چيز و هم نشانه‏اى است از صدق دعوت پيغمبر گراميش.
    مى‏فرمايد:" قيامت نزديك شد و ماه از هم شكافت"! (اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ).
    قابل توجه اينكه سوره گذشته (سوره نجم) با جمله‏هايى پيرامون نزديكى قيامت پايان گرفت" ازفت الازفة" و اين سوره با همين معنى آغاز مى‏شود و اين تاكيدى است بر اين موضوع كه قيامت نزديك است گرچه در مقياس عمر دنيا ممكن است هزاران سال طول بكشد، اما با توجه به مجموع عمر اين جهان از يك سو، و با توجه به اينكه تمام عمر دنيا در برابر قيامت لحظه زودگذرى بيش نيست منظور از اين تعبير روشن مى‏شود.
    ذكر اين دو حادثه با هم، همانگونه كه جمعى از مفسران گفته‏اند، به خاطر آن است كه اصولا ظهور پيامبر اسلام ص كه آخرين پيامبران الهى است خود از نشانه‏هاى نزديكى قيامت است، لذا در حديثى از خود پيامبر ص مى‏خوانيم كه فرمود:
    بعثت انا و الساعة كهاتين‏
    " مبعوث شدن من و قيامت همچون اين دو است «1» (اشاره به دو انگشت مباركش كه در كنار هم قرار گرفته).
    از سوى ديگر شكافتن ماه خود دليلى است بر امكان به هم ريختن نظام كواكب و نمونه كوچكى است از حوادث عظيمى كه در آستانه رستاخيز در اين جهان رخ مى‏دهد، چرا كه تمامى كواكب و ستارگان و زمين در هم مى‏ريزند و عالمى نو به جاى آنها ايجاد مى‏شود.
    طبق روايات مشهور كه بعضى ادعاى تواتر آن نيز كرده‏اند مشركان نزد
    __________________________________________________
    (1) تفسير" فخر رازى" جلد 29 ص 29.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    677
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 9


    رسول خدا ص آمدند و گفتند: اگر راست مى‏گويى و تو پيامبر خدايى ماه را براى ما دو پاره كن! فرمود: اگر اين كار را كنم ايمان مى‏آوريد؟ عرض كردند آرى- و آن شب، شب چهاردهم ماه بود- پيامبر ص از پيشگاه پروردگار تقاضا كرد آنچه را خواسته‏اند به او بدهد ناگهان ماه به دو پاره شد، و رسول اللَّه آنها را يك يك صدا مى‏زد و مى‏فرمود: ببينيد"! «1».
    در اينكه چگونه ممكن است اين كره عظيم آسمانى شكافته شود، و وجود چنين حادثه‏اى چه تاثيراتى بر كره زمين و منظومه شمسى مى‏گذارد؟ و چگونگى جذب دو نيمه ماه بعد از شكافتن، و اينكه چگونه ممكن است چنين حادثه‏اى رخ داده باشد و تواريخ جهان ذكرى از آن به ميان نياورند؟ و سؤالات ديگرى در اين زمينه به خواست خدا در بحث نكات مشروحا از آن سخن خواهيم گفت.
    نكته‏اى كه ذكر آن در اينجا لازم است اينكه بعضى از مفسران كه تحت تاثير پاره‏اى از القائات سوء قرار گرفته‏اند، و هر گونه انجام عمل خارق عادتى را (جز قرآن) براى پيامبر اسلام ص منكر شده‏اند، با توجه به وضوح آيه فوق و كثرت رواياتى كه در اين زمينه در كتب علماى اسلام نقل شده به زحمت افتاده‏اند كه چگونه اين خارق عادت را توجيه كنند و طورى از كنار آن بگذرند كه جنبه اعجاز آن نفى شود.
    ولى حق اين است كه مساله" شق القمر" به صورت اعجاز انجام گرفته، و آيات بعد شواهد روشنى بر اين امر در بر دارد، چه خوب بود آنها در آن اعتقاد نادرست تجديد نظر مى‏كردند تا بدانند كه پيامبر اسلام ص نيز معجزات و خارق عادتى داشته، و اگر آياتى از قرآن آن را نفى مى‏كند اشاره به" معجزات اقتراحى" است كه گروهى بهانه‏جو مطرح مى‏كردند، نه قصد پذيرش حق‏
    __________________________________________________
    (1)" مجمع البيان" و كتب تفسير ديگر ذيل آيه مورد بحث.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    677
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 10


    داشتند، و نه بعد از انجام آن تسليم حق مى‏شدند، ولى معجزاتى كه براى تحقيق حقيقت مطالبه مى‏شد از سوى پيغمبر ص انجام مى‏گرفت، و شواهد فراوانى بر اين امر در تاريخ زندگى آن حضرت وجود دارد.
    سپس قرآن مى‏افزايد:" مخالفان لجوج هنگامى كه نشان و معجزه‏اى را بر صدق دعوت تو مى‏بينند اعراض كرده، مى‏گويند اين سحرى است مستمر"! (وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ).
    تعبير به" مستمر" اشاره به اين است كه آنها معجزات مكررى از پيامبر اسلام ص ديده بودند كه شق القمر ادامه آن بود، آنها همه را بر تداوم سحر حمل مى‏كردند، و آن را" سحرى مستمر" مى‏پنداشتند، هر چند اين تهمت بهانه‏اى بود براى عدم تسليم در مقابل حق.
    بعضى از مفسران" مستمر" را به معنى" قوتمند" تفسير كرده‏اند (چنان كه مى‏گويند" حبل مرير" يعنى طناب محكم) و بعضى آن را به معنى" گذرا و ناپايدار" تفسير نموده ولى ظاهر همان تفسير اول است.
    در آيه بعد به نكته مخالفت آنها، و همچنين به نتيجه شوم اين مخالفت، اشاره كرده، مى‏افزايد:" آنها تكذيب كردند، و از هواى نفسشان پيروى نمودند، و هر امرى قرارگاهى دارد" (وَ كَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ).
    سرچشمه مخالفت آنها و تكذيب پيامبر اسلام ص يا تكذيب معجزات و دلائل او، و همچنين تكذيب رستاخيز و قيامت، پيروى از هواى نفس بود، تعصبها و لجاجتها و خودخواهيها به آنها اجازه نمى‏داد كه در برابر حق تسليم شوند،

    ویرایش توسط z_j_14 : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۲۲:۳۷


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    677
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 11


    و از سوى ديگر علاقه به بى بند و بارى براى كامجويى از لذات بدون هيچ قيد و شرط، و آلودگى به هر گناه و ستم، مانع از اين بود كه دعوت حق را پذيرا شوند، چرا كه قبول اين دعوت مسئوليت آفرين بود.
    آرى هميشه چنين بوده، و همواره چنان خواهد بود كه مانع بزرگ در مسير حق" هواپرستى" است.
    منظور از جمله" وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ":" هر چيز قرارگاهى دارد" اين است كه هر كس به سزاى عمل خويش مى‏رسد، قرارگاه نيكى نيكانند، و قرارگاه شر بدانند.
    اين تعبير احتمالا اشاره به اين حقيقت است كه هيچ چيز در اين عالم از ميان نمى‏رود، و هر كار نيك و بدى ثابت و باقى مى‏ماند تا انسان جزاى آن را ببيند.
    اين احتمال نيز در تفسير آيه فوق داده شده است كه تكذيبها و اتهامات نمى‏تواند براى هميشه چهره حق را بپوشاند، بلكه همه چيز به سوى قرارگاه خويش پيش مى‏روند، و چيزى نمى‏گذرد كه چهره زيباى حق آشكار، و چهره زشت و منفور باطل نيز ظاهر مى‏گردد، و اين يك سنت الهى در عالم هستى است.
    اين تفسيرها منافاتى با يكديگر ندارد، و ممكن است همه آنها در مفهوم آيه جمع باشد.






صفحه 1 از 56 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

قلمرو منطق, قرآن و طهارت, قسمتى از احكام ظهار, كيفرهاى دردناك اصحاب شمال, لشكرهاى نامرئى خدا, مفاسد اجتماعى ناشى از رهبانيت, مفاسد اخلاقى ناشى از رهبانيت, مقام مقربين, مقام صديقين و شهداء, مقام علماء و دانشمندان, منطق زور, ماجراى قوم نوح, متاع غرور, مدت حكم و مقدار صدقه, مسابقه بزرگ معنوى, معجزه ناقه, نقش منافقان در فتنه ‏هاى يهود, چگونگى آفرينش انس و جن, نجوى از شيطان است ؟, چرا قيامت روز بسيار سختى است ؟, چرا وجوب صدقه قبل از نجوى كردن با پيامبر ص تشريع شد؟, نشانه اصلى حزب الله, نشانه اصلى حزب شيطان, نظم و حساب در زندگى, هفت دليل بر مساله معاد, هدف اصلى بعثت انبياء, ويژگيهاى قرآن مجيد, پيدايش منظومه شمسى, پيشگامان در جهاد, پيشگامان درانفاق, پيشگامان درايمان, آيا جان دادن تدريجى است ؟, آب و آتش از كيست ؟, آداب مجلس, انواع نجوى و سخنان در گوشى, انگيزه ‏هاى انفاق, انجيل يا اناجيل, ايمان و انفاق دو سرمايه بزرگ نجات و خوشبختى, ایا ظهار از گناهان كبيره است؟, اسلام و رهبانيت, اصحاب اليمين, اصحاب الشمال, تفسیر نمونه جلد 23, تنها عمل كننده به آيه صدقه و نجوى چی کسی بود؟, تاريخ وقوع شق القمر, تحيت الهى كدام است ؟, جمع اضداد در صفات خدا, حقيقت فنا چيست ؟, حكم غنائمى كه بدون جنگ به دست مى‏آيد, حركت جوهرى, حزب شيطان, داستان غم ‏انگيز فدك, دريا كانون نعمتهاى الهى, رابطه تقوى و روشن بينى, رابطه تقدير الهى و آزادى اراده انسان, سوره قمر, سوره مجادله, سوره واقعه, سوره حديد, سوره حشر, سوره رحمن, سرنوشت قوم عاد, سرچشمه تاريخى رهبانيت, سرانجام قوم ثمود, سرانجام نيكوكاران, سرانجام بدكاران, شق القمر, شق القمر يك معجزه بزرگ پيامبر اسلام, شق القمر از نظر تاريخى, شق القمر از نظر علوم روز, شناخت نعمتها نردبان معرفت الله, شرايط انفاق در راه خدا, صحابه در ميزان قرآن, صحابه در تاريخ, عالم برزخ, عظمت آيات آخر سوره حشر

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود