جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلایل قرآنی انتصابی بودن امامت از جانب خداوند

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلایل قرآنی انتصابی بودن امامت از جانب خداوند




    دلایل قرآنی انتصابی بودن امامت از جانب خداوند
    پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌ الله مکارم‌شیرازی دلایل قرآنی انتصابی بودن امامت از جانب خداوند را در پاسخ به سئوال یکی از مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌ ایشان منتشر کرد.
    متن سئوال و پاسخ آن تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود.

    سؤال: چه آیاتى از قرآن کریم بر مسأله انتصابى بودن امام دلالت دارد؟

    جواب: بامراجعه و تدبر در آیات قران پى مى بریم که امامت و حکومت به امر خداوند است و به هر کس که صلاح بداند واگذار مى کند، در این جا به بررسى برخى از آیات در این باره مى پردازیم: آیه اوّل:

    خداوند متعال مى فرماید: { وَإِذِ ابْتَلى إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمات فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمِینَ};(1) «به یادآور آن هنگامى را که خداوند ابراهیم را به امورى چند امتحان فرمود و همه را به جاى آورد. خدا به او فرمود: من تو را به پیشوایى خلق برگزیدم. ابراهیم عرض کرد: و از نسلم [نیز به این سمت برگزین؟] خداوند فرمود: عهد من [امامت] به ستمکاران نمى رسد.»

    از چند جاى این آیه استفاده مى شود که امامت منصبى الهى است و لذا امامت هر شخصى باید به اذن و اراده خداوند باشد:

    الف) در جمله { إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِمام} جعل و نصب امام را به خود نسبت داده است. پس باید امام از جانب خدا منصوب شود.

    ب) در ذیل آیه از امامت به { عَهْدِی} تعبیر شده است که دلالت دارد بر این که «امامت» عهدى الهى است که بین خداوند و شخصى معصوم ازطرف او بسته مى شود.

    آیه دوم

    حضرت موسى(علیه السلام) از خداوند متعال مى خواهد تا برادرش هارون را وزیر و جانشین او قرار دهد. خداوند از قول حضرت موسى(علیه السلام) مى فرماید: { قالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی * وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی * وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی * یَفْقَهُوا قَوْلِی * وَاجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أَهْلِی * هارُونَ أَخِی...};(2) «موسى عرض کرد: پروردگارا! شرح صدر به من عطا فرما و کار مرا آسان گردان. عقده زبانم را برایم بگشا تا مردم سخنم را به خوبى بفهمند و نیز از اهلم یکى را وزیر و معاون من قرار ده، برادرم هارون را....»

    خداوند متعال در جواب حضرت موسى(علیه السلام) نفرمود: به آراى مردم رجوع کن، تا وزیرت را انتخاب کنند، بلکه فرمود: { قَدْ أُوتِیتَ سُؤْلَکَ یا مُوسى};(3) «اى موسى آنچه از ما خواستى به تو عطا شد.»

    آیه سوم

    خداوند متعال خطاب به حضرت داوود(علیه السلام) مى فرماید: { یا داوُدُ إِنّا جَعَلْناکَ خَلِیفَةً فِی الاَْرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ};(4) «اى داوود! ما تو را در روى زمین مقام خلافت دادیم تا در میان خلق خدا به حقّ حکم کنى.»

    در این آیه نیز خداوند جعل منصب خلافت را به خود نسبت داده و متفرّع بر این جعل، او را امر مى کند که بین مردم به حقّ حکم نماید.

    آیه چهارم

    و نیز مى فرماید: { وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِن};(5) «و آنان را پیشواى مردم قرار دادیم تا خلق را به امر ما هدایت کنند.»

    در این آیه نیز نصب و جعل امامت را خداوند به خود نسبت داده است.

    اگر کسى اشکال کند که همین تعبیر درباره ائمه ضلالت نیز به کار رفته است آنجا که خداوند مى فرماید: { وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النّارِ};(6) «و ما آنان را امامانى قرار دادیم که به دوزخ دعوت مى کنند.»

    در پاسخ مى گوییم:

    اوّلا: در جاى خود به اثبات رسانده ایم که جبر باطل است و هرگز خداوند متعال کسى را از طرف خود براى ضلالت مردم نصب و جعل نکرده است، بلکه این مردمند که برخى از آنان به اختیار خود فاسد شده و سبب فساد دیگران مى گردند.

    ثانیاً: این آیه از متشابهات است و لذا باید با ارجاع آن به محکمات قرآنى تفسیر نمود. و همان معنایى را که براى آیه { یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشاءُ} مى کنیم براى آیه مورد سؤال نیز مى توان کرد. به این معنا که خداوند عده اى را به جهت طغیان و سرکشى به حال خود رها مى کند، و لذا به نهایت ظلالت و گمراهى رسیده و دیگران را نیز به دوزخ دعوت مى کنند.

    ثالثاً: ممکن است تعبیر به «جعل» در ائمه ظلالت از باب مقابله باشد، همان گونه که در آیه { وَمَکَرُوا مَکْراً وَمَکَرْنا مَکْراً }خداوند مکر را از باب مقابله به خود نسبت داده است.

    رابعاً: در مورد امامت به حقّ، خداوند تعبیر به هدایت کرده است: { یَهْدُونَ}، ولى در مورد امامان به ضلالت تعبیر به دعوت کرده است: { یَدْعُونَ إِلَى النّارِ} و بین این دو تعبیر فرق واضحى است.

    خامساً: در مورد امامان هدایت، هدایشان به امر خدا است و لذا در آیه آمده است: { یَهْدُونَ بِأَمْرِن}، ولى در مورد امامان ظلالت این گونه تعبیرنیامده است.(7)

    1- سوره بقره، آیه 124.

    2- سوره طه، آیات 25 ـ 30.

    3-سوره طه، آیه 36.

    4- سوره ص، آیه 26

    5- سوره انبیا، آیه 73.

    6- سوره قصص، آیه 41.

    7- على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات (1)، ص75.

    برگرفته از شیعه نیوز

    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت هارون از پیامبران الهی هستند و الله آنها را امام نیز قرار داده اند ولی امامان معصوم که پیامبر نبودند.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط lastsoldier نمایش پست
    دلایل قرآنی انتصابی بودن امامت از جانب خداوند
    پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌ الله مکارم‌شیرازی دلایل قرآنی انتصابی بودن امامت از جانب خداوند را در پاسخ به سئوال یکی از مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌ ایشان منتشر کرد.
    اگر امامت مانند رسالت از جانب خدا انتصابی است پس چرا خدا امامان شیعه ی منصوب خود را در برابر مردم محافظت نکرد که همگی کشته نشوند یا مسموم نگردند ؟؟؟

    اگر انتصاب خدا بودند مانند خطاب به پیامبر در آیه ی زیر آنها را از گزند مردم نگهداری می کرد تا آسیب ندیده و امامت خود را با نیروی تمام انجام دهند نه اینکه از ترس مردم تقیه کنند یا قایم شوند


    وَاللَّهُ يعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ......(المائدة/67)

    (اي پيامبر)خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مي‏دارد

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۳۰ در ساعت ۱۱:۴۵

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    اگر امامت مانند رسالت از جانب خدا انتصابی است پس چرا خدا امامان شیعه ی منصوب خود را در برابر مردم محافظت نکرد که همگی کشته نشوند یا مسموم نگردند ؟؟؟

    اگر انتصاب خدا بودند مانند خطاب به پیامبر در آیه ی زیر آنها را از گزند مردم نگهداری می کرد تا آسیب ندیده و امامت خود را با نیروی تمام انجام دهند نه اینکه از ترس مردم تقیه کنند یا قایم شوند


    وَاللَّهُ يعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ......(المائدة/67)

    (اي پيامبر)خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مي‏دارد

    در ابتدا در مورد این آیه (مائده/567) که به عنوان شاهد مثال به آن اشاره کردید توضیحی داده شود که منظور از این قسمت از آیه که مشخص کرده اید چیست.



    يَأَيهَا الرَّسولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْك مِن رَّبِّك وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْت رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُك مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يهْدِى الْقَوْمَ الْكَفِرِينَ (67)

    اى فرستاده ما آنچه را از ناحيه پروردگار بتو نازل شده برسان و اگر نكنى (نرسانى ) اصلا پيغام پروردگار را نرساندى و خدا تو را از (شر) مردم نگه مى دارد زيرا خدا كافران را هدايت نمى فرمايد(به مقاصدشان نمى رساند) .

    خداى تعالى در این آیه به رسول الله دستور داده است (البته دستور اكيدى كه پشت سرش فشار و تهديد است ) به اينكه پيغام تازه اى را به بشرابلاغ كند.


    از جمله
    ((و الله يعصمك من الناس )) بر مى آيد حكمى كه اين آيه در صدد بيان آنست و رسول الله مامور به تبليغ آن شده ، امر مهمى است كه در تبليغ آن بيم خطر هست يا بر جان رسول الله و يا بر پيشرفت دينيش.بعلاوه اين موضوع مخالفان سرسختى داشته كه پيامبر از مخالفت آنها كه ممكن بوده است مشكلاتى براى اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تاءمين ميدهد که ((و الله يعصمك من الناس )) .

    جاى ترديد نيست كه وحشت و نگرانى پيامبر براى شخص خود و جان خود نبوده است
       


    زيرا آن جناب از اينكه جان شريف خود را در راه رضاى خدا قربان كند دريغ نداشت ، آرى او اجل از اين است كه حتى براى كوچكترين اوامر الهى از خون خود بخل ورزد، ترس او از جان خود مطلبى است كه سيره خود آن جناب و مظاهر زندگى شريفش آنرا تكذيب مى كند، علاوه بر اين ، خداى تعالى ، خود در كلام كريمش بر طهارت دامن انبياء از اين گونه ترس ها شهادت داده و فرموده :
    ((ما كان على النبى من حرج فيما فرض الله له سنه الله فى الذين خلوا من قبل و كان امر الله قدرا مقدورا الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه و لا يخشون احدا الا الله و كفى بالله حسيبا))
    و درباره نظائر اين فريضه فرموده :

    ((فلا تخافوهم و خافون ان كنتم مؤ منين ))
    و نيز عده اى از كه با اينكه دشمن آنان را تهديد كرده مع ذلك جز از خدا از احدى باك ندارند و مى فرمايد:
    ((الذين قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوكيل ))

    و اين حرف هم از غلطهاى واضح است كه كسى (العياذ بالله ) بگويد رسول خدا براى اينكه مبادا چشم زخمى به وى برسد انجام امر خدا را به تعويق بيندازد، زيرا برگشت اين توهم و خيال لابد به اين است كه اگر رسول الله امر خدا را امروز انجام دهد او را خواهند كشت و در نتيجه كار خدا زمين خواهد ماند، و اين حرف خود غلط فاحشى است ، زيرا به فرض اينكه رسول الله هم چشم زخمى مى ديد خدا كارش زمين نمى ماند، و با اينكه سبب ساز در عالم او است و با اينكه در قرآن كريم از رسول الله سلب استقلال در تاءثير را كرده و فرموده :
    ((ليس لك من الامر شى ء)) آيا از پيش بردن كار خود به وسائل مختلف ديگر عاجز است ؟! پس نمى شود خطر محتمل ، خطر جانى رسول الله باشد .

    ترجمه تفسير الميزان،ج 6 ،ص -6463



    بلكه نگرانی پیامبر براى كارشكنيها و مخالفتهاى احتمالى منافقان بوده كه نتيجه آن براى مسلمانان خطرات يا زيانهائى به بار مى آورد که موجب اضمحلال و از بین رفتن دین می شود.

    پس پیامبر نگرانی نابودی دین بوده اند نه جانشان و خداوند به ایشان وعده دادند که او را از خطرات احتمالی که متوجه او است نگهداری کند.

    ر.ک: تفسیر المیزان و تفسیر نمونه ذیل آیه 67 سوره مائده.


  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست


    اگر انتصاب خدا بودند مانند خطاب به پیامبر در آیه ی زیر آنها را از گزند مردم نگهداری می کرد تا آسیب ندیده و امامت خود را با نیروی تمام انجام دهند نه اینکه از ترس مردم تقیه کنند یا قایم شوند

    تقیه امامان معصوم برای حفظ جانشان نبوده است.بلکه برای حفظ دین و ارزش های اسلام تقیه می کردند.

    تقیه با قایم وپنهان شدن بسیار تفاوت دارد.

    تقيّه معنايش اين است: در يك شكل مخفيانه‎اي، در يك حالت استتاري از خود دفاع كردن و به عبارت ديگر سپر به كار بردن، هرچه بيشتر زدن و هرچه كمتر خوردن؛ نه دست از مبارزه برداشتن، حاشا و كَلّا.

    روي اين حساب است كه ما مي‎بينيم همه ائمه اطهار اين افتخار را دارند كه در زمان خودشان با هيچ خليفه جُوري سازش نكردند و هميشه در حال مبارزه بودند.حتی زمانی که تقیه می کردند.


    مجموعه آثار شهيد مطهري ج18ـ سيري در سيره ائمه اطهار(ع)،شهيد مطهري

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    اگر امامت مانند رسالت از جانب خدا انتصابی است پس چرا خدا امامان شیعه ی منصوب خود را در برابر مردم محافظت نکرد که همگی کشته نشوند یا مسموم نگردند ؟؟؟


    انتصابی بودن ائمه یا پیامبران هیچ رابطه ای با شهید شدن این بزرگواران ندارد.

    همه پیامبران الهی که به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند.بلکه از آیات قرآن مجید استفاده می‌شود که برخی از پیامبران توسط دشمنانشان به شهادت رسیده‌اند; چنان که درباره بنی‌اسرائیل می‌خوانیم‌:

    "کَانُواْ یَکْفُرُون‌َبِئَايَتِ اللَّه‌ِ وَ یَقْتُلُون‌َ النَّبِیِّین‌َ بِغَیْرِ الْحَق‌ِّ" (بقره‌، 61)

    آنان نسبت به آیات الهی‌، کفر می‌ورزیدند; و پیامبران را به ناحق می‌کشتند"

    اما درباره تعداد پیامبران شهید، مطلبی در قرآن کریم وجود ندارد‌، ولی در روایتی از پیامبراکرم‌ نقل شده است که بنی‌اسرائیل در یک روز 43 پیامبر را کشتند.
    (الدر المنثور، سیوطی‌، ج 2، ص 169، دارالفکر / جامع البیان‌، طبری‌، ج 3، ص 294، دارالفکر.)

    همچنین در تفسیر "التحریر" نام شش پیامبر آمده است که به شهادت رسیده‌اند: زکریا، یحیی‌، ارمیأ، حزقیال (حزقیل‌) و اشعیا که توسط بنی اسرائیل شهید شده‌اند.
    (ر.ک‌: التحریر و التنویر، ابن عاشور، ج 3، ص 206، ذیل آیه 21 آل عمران‌.)

    و حنظلة بن صفوان که توسط "اهل الرس از عرب‌" به شهادت رسیده است‌.
    (ر.ک‌: التحریر و التنویر، همان‌، ج 4، ص 117، ذیل آیة 146 آل عمران‌.)

  10. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود