جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سیدالشهدا(سلام الله علیه) در قرآن و روایات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سیدالشهدا(سلام الله علیه) در قرآن و روایات




    سیدالشهدا(سلام الله علیه) در قرآن و روایات
    از امام باقر(سلام الله علیه) روایت شده که مراد از مظلوم آیه مذکور، حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(سلام الله علیه) است که او را به ظلم شهید کردند، «ولیّ» او نیز حضرت ولیعصر‌(عجل الله فرجه) است.
    به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از خبر آنلاین، فصلنامه، قرآنی بینات در شماره اخیر خود به صورت ویژه‌نامه با عنوان «قرآن و امام حسین‌ (سلام الله علیه) » به تبیین شخصیت قرآنی آن حضرت پرداخته است.
    در بخشی از یک مقاله این ویژه نامه آمده است: حضرت اباعبدالله‌(سلام الله علیه) از شخصیت‌ها و اسوه‌های مشهور در طول تاریخ بشریت است که با برپایی حماسه عاشورا چگونه زیستن را به انسان آموخت، طهارت تکوینی و ویژگی‌های منحصر به فرد و شرافت از آن حضرت، شخصیتی عزتمند و نمونه در بین برگزیدگان الهی رقم زده است.درباره فضایل امام حسن‌(سلام الله علیه) و امام حسین(سلام الله علیه) از رسول خدا‌(صلی الله علیه و اله) روایات بسیاری نقل شده، که حکایت از علاقه وافر آن حضرت به این دو برادر دارد که به طور عملی محبت خویش را نسبت به آنان ابراز می‌فرمود. افزون بر آن در روایات وارده خصایص و ویژگی‌هایی برای حضرت اباعبدالله‌(سلام الله علیه) بیان شده است.

    از جمله آیاتی که درباره اهل‌بیت(سلام الله علیهم) نازل شده و ناظر بر امام حسین‌(سلام الله علیه) نیز می‌باشد آیات مشهور زیر است: آیه تطهیر، مباهله، ذوی‌القربی، اولوالامر، سوره‌انسان، آیه نور، آیات 19تا21 الرحمن و آیه 24و 25 سوره ابراهیم، آیاتی نیز بر اساس کتب روایی، اختصاص به مقام امام حسین(سلام الله علیه) دارد که به آن حضرت تأویل گشته است: از آن جمله آیه 13 سوره احقاف در بیان ولادت اباعبدالله(سلام الله علیه) ، آیه 40 سوره حج در بیان خروج آن حضرت از مدینه، آیه 77 سوره‌نساء در بیان کمی یارانش، ابتدای سوره قصص در بیان شهادت ایشان، آیه 33 اسرا در بیان انتقام از قاتلان حضرت توسط حضرت ولی‌عصر‌(عجل الله فرجه) و ...

    نگارنده در بیان آیاتی که اختصاص به امام حسین(سلام الله علیه) دارد آورده است: دسته دوم آیاتی است که در مرثیه اباعبدالله‌(سلام الله علیه) بیان گشته مانند آیه 33 سوره اسراء ... و من قُتِلَ مَظلوماً فقد جَعَلْنا لِولیّهِ سُلطاناً فلا یُسْرِف فیِ القَتل اِنَّه کان مَنْصوراً؛ «و هرکس مظلوم کشته شود به سرپرست وی قدرتی داده‌ایم، پس نباید زیاده‌روی کند چرا که او مورد حمایت است».

    از امام باقر(سلام الله علیه) روایت شده که مراد از مظلوم آیه مذکور، حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(سلام الله علیه) است که او را به ظلم شهید کردند، «ولیّ» او نیز حضرت ولیعصر‌(عجل الله فرجه) است.

    و آیات 39 و 40 سوره حج نیز در این خصوص است و امام صادق(سلام الله علیه) می‌فرماید: این آیه در شأن علی‌(سلام الله علیه) جعفر و حمزه نازل گردید و در شان حسین‌بن‌علی‌(سلام الله علیه) جاری شد. اقدامات امام حسین‌(سلام الله علیه) در زمینه تفسیر قرآن، سوره فجر، هدف خلقت، اقتباسات قرآنی از دعای عرفه، مدیریت عزتمند امام حسین‌(سلام الله علیه) در پرتو آیات قرآنی، و بررسی شیوه مناظرات و گفتگو‌های انبیاء و امام حسین(سلام الله علیه) با مخاطبانشان از دیگر عناوین چهارمین شماره سال شانزدهم فصلنامه قرآنی بینات می‌باشد.

    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    358
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    lمريد پير مغانم ز من مرنج اي شيخ




    می‌گویند دو ادیب فاضل که عمر خود را در بحث و درس و مطالعه و مکاشفه سپری کرده بودند، روزی اندر مقصود حضرت حافظ از این بیت:

    مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
    چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد


    با یکدیگر گفتگو می‌کردند و در نهایت برداشت آنها از این بیت آن شد که منظور خواجه شیراز از پیر مغان همانا حضرت مولا علی (ع) بوده و منظور از شیخ همانا حضرت آدم ابوالبشر. بدین ترتیب حضرت حافظ خواسته است به آدم ابوالبشر بگوید که از آن‌رو مرید مولا علی است که آدم در بهشت وعده داد که به سراغ میوه ممنوعه (گندم) نرود ولی رفت اما مولا علی در تمام عمر خود هیچگاه از نان گندم تناول نکرد و همواره نان جوین می‌خورد.
    القصه چندی بگذشت و یکی از آن دو ادیب رخ در نقاب خاک کشید. مدتی بعد شبی به خواب دوستش آمد و گفت که در عالم برزخ حضرت حافظ را ملاقات کرده و منظورش از بیت مذکور را جویا شده است. و لسان‌الغیب در پاسخ گفته که تفسیر آنان از این بیت ناصواب بوده است و سپس به بیان مقصود خود پرداخته بود که:
    مراد از پیر مغان همانا سیدالشهدا امام حسین (ع) است و شیخ همانا حضرت ابراهیم خلیل. چرا که ابراهیم به خداوند وعده داد که اسماعیلش را قربانی کند و امام حسین نه‌ تنها فرزندانش را به قربانگاه برد، که خود را نیز قربانی نمود.


    چه حالي داره اي خدا سينه زدن تو كربلا
    غسل زيارت از فرات ،نگاه به گنبد طلا
    الهي كه يه شب بياد تو حرم اعتكاف كنيم
    با پرچم هيئتمون دور ضريح طواف كنيم
    دم دماي سحر كه شد از توي بين الحرمين
    بريم تو صحن حرم عباس علمدار حسين
    با ذكر يا ام البنين پا توي صحنش ميذاريم
    ار بارگاه با صفاش سوغاتي تربت مياريم
    غصه كربلات آقام عقده توي گلوم شده
    يه عمريه زيارت حرمت آرزوم شده





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    358
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چـــه مستی است نـــــدانم کــه رو بمـــــا آورد
    کــه بــود ساقـــی و این بـــاده از کجـــــا آورد
    تــو نیــز باده بچنگ آر و راه صحـــرا گیــــــر
    کــه مـــرغ نغمــه سرا ساز خـــوش نــوا آورد
    دلا چــو غنچــه شکایت ز کـــار بستــه مـکـــن
    کــه بــــاد صبــح نسیـــم گــــــــره گشـــا آورد
    رسیـــدن گـــل نسریـــن بخیـــــر و خــوبی باد
    بنفشه شاد و کش آمــــــد سمــن صفــــــا آورد
    صبـــا بخــوش خبــری هــد هـــد سلیمــانـسـت
    کــه مــژده طــرب از گلــشــــن سبـــــــا آورد
    علاج ضعف دل مــــــــا کـــرشمـــه ساقیـسـت
    بــر آر سـر کــه طبیب آمــــــــــــد و دوا آورد
    مــریــد پیــر مغــان زمـــن مــرنــج ای شیـــخ
    چــراکه وعـــأه تو کـــردی و او بجـــــــا آورد
    بتنــگ چشمـــی آن تــرک لـشـگــــــری نــازم
    کــه جملــه بر مــن درویـش یــک قبــــــا آورد
    فلک غـــلامــی حافظ کنــــون بطلــوع کنـــــــد
    کـــه التجــــــــا بـــدر دولــت شمـــــــــــا آورد


    چه حالي داره اي خدا سينه زدن تو كربلا
    غسل زيارت از فرات ،نگاه به گنبد طلا
    الهي كه يه شب بياد تو حرم اعتكاف كنيم
    با پرچم هيئتمون دور ضريح طواف كنيم
    دم دماي سحر كه شد از توي بين الحرمين
    بريم تو صحن حرم عباس علمدار حسين
    با ذكر يا ام البنين پا توي صحنش ميذاريم
    ار بارگاه با صفاش سوغاتي تربت مياريم
    غصه كربلات آقام عقده توي گلوم شده
    يه عمريه زيارت حرمت آرزوم شده





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود