صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه کسی امیرالمومنین است؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه کسی امیرالمومنین است؟!




    چه کسی امیرالمومنین است؟!
    :سایت فطرت
    علی امیر المومنین یا عمر امیرالمومنین؟! چه کسی امیر المومنین است؟ شیعه راست می گوید یا اهل سنت؟!
    بررسی می کنیم که کلام شیعه درست است یا سنی.
    الف: عمر بن خطاب امیرالمومنین
    طبق نقل شیعه و سنی اولین کسی که خویش را امیرالمومنین معرفی کرد جناب عمر بن خطاب بود.
    مجمع الزوائد - الهیثمی - ج 5 - ص 199
    فى مناقب عمر أول من سمى أمیر المؤمنین .
    ترجمه: یکی از مناقب عمر بن خطاب این می باشد که او اولین کسی است که (امیرالمومنین) نام گرفت
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    کتاب الأوائل - ابن أبی عاصم - ص 7
    سیدنا عمر بن الخطاب فقد فقد قال العسکری عنه فی أوائله : 1 - هو أول من سمی أمیر المؤمنین
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    الأذکار النوویة - یحیى بن شرف النووی - ص 361
    على نقل الاتفاق على أن أول من سمی أمیر المؤمنین عمر بن الخطاب رضی الله عنه .
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    تاریخ مدینة دمشق - ابن عساکر - ج 44 - ص 9
    أول من سمی أمیر المؤمنین
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    أسد الغابة - ابن الأثیر - ج 4 - ص 78
    هو أول من سمى أمیر المؤمنین
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    تعجیل المنفعة - ابن حجر - ص 217
    هو اول من سمى أمیر المؤمنین
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    إسعاف المبطأ برجال الموطأ - جلال الدین السیوطی - ص 80
    هو أول من سمی أمیر المؤمنین
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    إمتاع الأسماع - المقریزی - ج 1 - ص 78
    أول من سمی أمیر المؤمنین فی الإسلام
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    مجمع الزوائد|الهیثمی|5|807|مصادر حدیث سنى - فقه|||1408 - 1988 م||دار الکتب العلمیة - بیروت - لبنان||طبع بإذن خاص من ورثة حسام الدین القدسی مؤسس مکتبة القدسی بالقاهرة
    کتاب الأوائل|ابن أبی عاصم||287|مصادر حدیث سنى - عام|محمد بن ناصر العجمی||||دار الخلفاء للکتاب الإسلامی - الکویت||
    الأذکار النوویة|یحیى بن شرف النووی||676|مصادر حدیث سنى - عام||جدیدة منقحة ومصححة|1414 - 1994 م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان||
    تاریخ مدینة دمشق|ابن عساکر|44|571|مهمترین مصادر رجال سنى|علی شیری||1415|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان||
    أسد الغابة|ابن الأثیر|4|630|مهمترین مصادر رجال سنى|||||دار الکتاب العربی - بیروت - لبنان||انتشارات إسماعیلیان - طهران
    تعجیل المنفعة|ابن حجر||852|مهمترین مصادر رجال سنى|||||دار الکتاب العربی - بیروت - لبنان||
    إسعاف المبطأ برجال الموطأ|جلال الدین السیوطی||911|مهمترین مصادر رجال سنى|موفق فوزی جبر|الأولى|1410|دار الهجرة للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت|دار الهجرة للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت||
    إمتاع الأسماع|المقریزی|1|845|مصادر تاریخ|تحقیق وتعلیق : محمد عبد الحمید النمیسی|الأولى|1420 - 1999 م||منشورات محمد علی بیضون ، دار الکتب العلمیة - بیروت - لبنان||
    البته دلیل جناب عمر بن خطاب هم جالب بوده است.
    زمانی که مردم برای بیعت با او به نزدش امدند. چنین گفتند. ( خلیفه خلیفه رسول) عمر بن خطاب گفت اگر چنین شود کلام طولانی شود.شما مومنین هستید و من امیرتان پس از این به بعد مرا (امیرالمومنین) بخوانید.
    تاریخ مدینة دمشق - ابن عساکر - ج 30 - ص 297
    فلما کان عمر بن الخطاب أرادوا أن یقولوا خلیفة خلیفة رسول الله ( صلى الله علیه وسلم ) قال عمر هذا یطول قالوا لا ولکنا أمرناک علینا فأنت أمیرنا قال نعم أنتم المؤمنون وأنا أمیرکم فکتب أمیر المؤمنین
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    تاریخ مدینة دمشق|ابن عساکر|30|571|مهمترین مصادر رجال سنى|علی شیری||1415|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان||
    ب: علی امیرالمومنین
    در روایات اهل سنت پیامبر تنها یک نفر را به عنوان امیرالمومنین معرفی کرده است. آن شخص هم کسی نیست جز علی بن ابیطالب. اما روایت مورد نظر:
    انس بن مالک
    شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید - ج 9 - ص 169
    الخبر التاسع : " یا أنس ، أسکب لی وضوءا " ، ثم قام فصلى رکعتین ، ثم قال : " أول من یدخل علیک من هذا الباب إمام المتقین ، وسید المسلمین ، ویعسوب الدین ، وخاتم الوصیین وقائد الغر المحجلین " . قال أنس : فقلت : اللهم اجعله رجلا من الأنصار ، وکتبت دعوتی ، فجاء على ، فقال : صلى الله علیه وسلم : " من جاء یا أنس " ؟ فقلت : على ، فقام إلیه مستبشرا
    خلاصه ترجمه: پیامبر به انس بن مالک فرمود: اولین کسی که داخل شود از این باب اما متقین و سید مسلمین و ...............همانا امد علی بن ابیطالب
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    تاریخ مدینة دمشق - ابن عساکر - ج 42 - ص 386
    قال رسول الله ( صلى الله علیه وسلم ) یا أنس أسکب لی وضوءا ثم قام فصلى رکعتین ثم قال یا أنس أول من یدخل علیک من هذا الباب أمیر المؤمنین وسید المسلمین وقائد الغر المحجلین وخاتم الوصیین قال أنس قلت اللهم أجعله رجلا من الأنصار وکتمته إذ جاء علی فقال من هذا یا أنس فقلت علی فقام مستبشرا فاعتنقه ثم جعل یمسح عن وجهه بوجهه ویسمح عرق علی بوجهه فقال یا رسول الله لقد رأیتک صنعت شیئا ما صنعت بی قبل قال وما یمنعنی وأنت تؤدی عنی وتسمعهم صوتی وتبین لهم ما اختلفوا فیه بعدی
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    الموضوعات - ابن الجوزی - ج 1 - ص 376 - 377
    ثم قال : یا أنس أول من یدخل علیک من هذا الباب أمیر المؤمنین ‹ صفحه 377 › وسید المرسلین وقائد الغز المحجلین وخاتم الوصیین . قال أنس : فقلت اللهم اجعله رجلا من الأنصار ، إذ جاء علی علیه السلام . قال : من هذا یا أنس ؟ فقلت : على ، فقام مستبشرا فاعتنقه "
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    میزان الاعتدال - الذهبی - ج 1 - ص 64
    عن أنس أن النبی صلى الله علیه وسلم قال لی : أول من یدخل علیک من هذا الباب أمیر المؤمنین ، وسید المسلمین ، وقائد الغر المحجلین ، وخاتم الوصیین . . الحدیث بطوله .
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    لسان المیزان - ابن حجر - ج 1 - ص 107
    عن انس رضی الله عنه ان النبی صلى الله على وآله وسلم قال لی أول من یدخل علیک من هذا الباب أمیر المؤمنین وسید المسلمین وقائد الغر المحجلین وخاتم الوصیین الحدیث بطوله رواه عنه أیضا محمد بن عثمان بن أبی شیبة وذکره الأسدی فی الضعفاء وقال إنه منکر الحدیث وذکره ابن حبان فی الثقات
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    المناقب - الموفق الخوارزمی - ص 85
    قال : یا أنس ، أول من یدخل علیک من هذا الباب ، أمیر المؤمنین ، وسید المسلمین ، وقائد الغر المحجلین ، وخاتم الوصیین ، قال قلت : اللهم أجعله رجلا من الأنصار وکتمته ، إذ جاء علی فقال : من هذا یا أنس ؟ فقلت : علی ، فقام مستبشرا
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول (ع) - محمد بن طلحة الشافعی - ص 126 - 127
    قال رسول الله ( ص ) : ( یا أنس أول من یدخل علیک من هذا الباب أمیر المؤمنین وسید المسلمین وقائد الغر المحجلین وخاتم الوصیین ) . قال أنس : قلت : اللهم اجعله رجلا من الأنصار وکتمته إذ جاء علی ( علیه السلام ) . ‹ صفحه 127 › فقال ( ص ) : ( من هذا یا أنس ؟ ) . فقلت : علی . فقام مستبشرا
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    ینابیع المودة لذوی القربى - القندوزی - ج 2 - ص 488
    یا أنس أسکب لی وضوءا ، ثم قام فصلى رکعتین . ثم قال : أول من یدخل علیک من هذا الباب إمام المتقین ، وسید المسلمین ، ویعسوب الدین ، وخاتم الوصیین ، وقائد الغر المحجلین . قال أنس : فقلت : اللهم اجعله رجلا من الأنصار [ وکتبت دعوتی ] ، فجاء علی . فقال صلى الله علیه وآله وسلم : من جاء یا أنس ؟ فقلت : علی . فقام إلیه مستبشرا فاعتنقه
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    شرح نهج البلاغة|ابن أبی الحدید|9|656|مصادر حدیث سنى - عام|محمد أبو الفضل إبراهیم||||مؤسسة إسماعیلیان للطباعة والنشر والتوزیع||
    تاریخ مدینة دمشق|ابن عساکر|42|571|مهمترین مصادر رجال سنى|علی شیری||1415|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان||
    الموضوعات|ابن الجوزی|1|597|مهمترین مصادر رجال سنى|ضبط وتقدیم وتحقیق : عبد الرحمن محمد عثمان|الأولى|1386 - 1966 م||المکتبة السلفیة - المدینة المنورة||
    میزان الاعتدال|الذهبی|1|748|مهمترین مصادر رجال سنى|علی محمد البجاوی|الأولى|1382 - 1963 م||دار المعرفة للطباعة والنشر - بیروت - لبنان||
    لسان المیزان|ابن حجر|1|852|مهمترین مصادر رجال سنى||الثانیة|1390 - 1971 م||مؤسسة الأعلمی للمطبوعات - بیروت - لبنان||الطبعة الأولى بمطبعة مجلس دائرة المعارف النظامیة الکائنة فی الهند بمحروسة حیدر آباد الدکن عمرها الله إلى أقصى الزمن سنة 1329 هجریة
    المناقب|الموفق الخوارزمی||568|مصادر سیره پیامبر وائمه|الشیخ مالک المحمودی - مؤسسة سید الشهداء (ع)|الثانیة|ربیع الثانی 1414|مؤسسة النشر الإسلامی|مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة||
    مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول (ع)|محمد بن طلحة الشافعی||652|مصادر سیره پیامبر وائمه|ماجد ابن أحمد العطیة||||||
    ینابیع المودة لذوی القربى|القندوزی|2|1294|مصادر سیره پیامبر وائمه|سید علی جمال أشرف الحسینی|الأولى|1416|أسوه|دار الأسوة للطباعة والنشر||
    ام المومنین ام سلمه
    المناقب - الموفق الخوارزمی - ص 142
    قال : یا أم سلمة اشهدی واسمعی هذا علی أمیر المؤمنین وسید المسلمین وعیبة علمی ، وبابی الذی اوتى منه ، أخی فی الدنیا ، وخدنی فی الآخرة ، ومعی فی السنام الاعلى
    ترجمه: پیامبر به ام سمه چنین فرمودند: ای ام سلمه بشنو که این علی امیرمومنان و آقای مسلمین هست و دربی است که با او به من میرسی و برادرم هست در دنیا...................
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    المناقب|الموفق الخوارزمی||568|مصادر سیره پیامبر وائمه|الشیخ مالک المحمودی - مؤسسة سید الشهداء (ع)|الثانیة|ربیع الثانی 1414|مؤسسة النشر الإسلامی|مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة||
    حال چند سوال؟
    الف: آیا جناب عمر بن خطاب این روایات را نشنیده بود که تنها کسی که امیرالمومنین هست علی بن ابیطالب می باشد؟
    ب: اگر اینگونه که برادران اهل سنت می گویند که هر کسی که زمامدار امور مسلمین باشد امیرالمومنین هست. پس باید به ملک عبدالله پادشاه عربستان بگویند (امیرالمومنین) ملک عبدالله شخصی است که در محفلی با جناب بوش میگساری کرده است.
    باید به محمد رضا پهلوی بگویند (امیرالمومنین)
    باید به جناب احمدی نژاد بگویند (امیرالمومنین) زیرا امور مسلمین و مومنین زیر نظرش هست.
    البته می توانند توجیه کنند و بگویند منظور از زمامداری که عالم به احکام اسلام باشد.
    خب یک سوال؟
    اگر جناب عمر بن خطاب عالم به دستورات دین بود. چرا امر به رجم زن دیوانه میکرد؟
    چرا امر به رجم زنی میکرد که بعد از 6ماه فرزندش به دنیا آمد؟
    و صدها چرای دیگر..
    حال شما بگویید: شیعه طبق نص کلام رسول به اشخاص لقب میدهد، یا برادران اهل سنت؟

    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود


  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیاتی در شأن امام علی ( سلام الله علیه )

    جماعتی از علمای و مفسران اهل سنت تصریح کرده اند که :
    سیصد آیه در قرآن کریم در شأن امیرالمومنین علی (سلام الله علیه ) نازل شده است .
    سیوطی در تاریخ الخلفا (172/ط السعادة مصر )
    قندوزی در ینابیع المودة ( ص126/ط استانبول )

    مصداق واقعی مومن

    حاکم حسکانی که از محدثین اهل سنت است با سه سند از حذیفه روایت می کند که
    هیچ آیه ای در قرآن با عنوان " یا ایها الذین آمنوا " نازل نشده مگر اینکه علی ( سلام الله علیه )
    فرد شاخص و مصداق واقعی آن است .
    ( شواهد التنزیل /48/1 )

    رهبران اهل ایمان

    انَّمَا وَلِیكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (مائده/55)
    سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند.
    66 نفر از مورخان و مفسران و بزرگان اهل سنت از جمله طبری ، ثعلبی ، قشیری ، خوارزمی ، ابن حجر و ابن کثیر این آیه را درباره ی حضرت علی (سلام الله علیه ) دانسته اند . برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب الغدیر از علامه امینی ، ج 2 ، ص156 مراجعه کنید .

    آیه تبلیغ

    یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ (مائده/67)
    ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.

    این آیه که به آیه تبلیغ ولایت مشهور است در 30 کتاب اهل سنت مندرج است . ( الغدیر / 1 )

    آیه اکمال

    الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا .... ( مائده /3)
    امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم

    این آیه که به آیه اکمال دین مشهور است در روز غدیر بعد از ابلاغ ولایت حضرت علی ( سلام الله علیه ) بر پیامبر اکرم ( صل الله علیه و آله ) نازل شده است و این حقیقت در 16 کتاب اهل سنت نقل شده است . ( الغدیر /230/1 )

    آیه ی ایثار

    وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ (بقره/207)
    از میان مردم کسانى هستند که جان خود را در برابر خشنودى خدا مى فروشند، و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است

    به روایت اهل سنت این آیه آنگاه که پیامبر اکرم ( صل الله علیه و آله ) از بیم حمله مشرکان از مدینه خارج شد و علی ( سلام الله علیه ) به جای آن حضرت در بستر خوابید در وصف مولای متقیان نازل شده است . ( فخرالدین رازی /223/5 )

    آیه ی مباهله

    فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ ( آل عمران / 61 )
    هر گاه بعد از علم و دانش که (درباره مسیح ) براى تو آمده (باز) کسانى با تو در آن به محاجه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت میکنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مینماییم ، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود (کسانى که به منزله جان هستند) دعوت میکنیم ، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله میکنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار میدهیم

    مفسران شیعه و سنی اتفاق کلمه دارند که پیامبر برای مباهله با گروهی از نصارا ؛ حسن و حسین ( سلام الله علیهما ) را به عنوان فرزندان ، فاطمه ( سلام الله علیها ) را به عنوان زنان و علی ( سلام الله علیه ) را به عنوان خویشتن با خود برد و این مطلب در کتب معروف اهل تسنن مانند صحیح مسلم امده است . ( تفسیر فخر رازی 85/8 )



    آیا قلبتان نرم نمی شود ؟

    ویرایش توسط LASTSOLDIER : ۱۳۸۹/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۸:۱۸

    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیه غدیر

    سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ .... ؛ ( معارج /1-3 )
    تقاضاکننده‌ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد! ........
    این آیه در مورد واقعه ی غدیر هنگامی که پیامبر درباره ی علی ( سلام الله علیه ) فرمود : من کنت مولاه فهذا علی مولاه ، مرد عربی گفت : خدایا اگر این مطلب حق است عذابی بر من بفرست ، ناگهان سنگی فرود آمد .... نازل شده است . علمای اهل سنت از جمله حاکم حسکانی در شواهد التزیل راوی این روایت است .

    آیه هدایت

    إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ (رعد / 7 )
    تو فقط بیم دهنده‌ای! و برای هر گروهی هدایت کننده‌ای است

    هنگامی که این ایه نازل شد پیامب (صل الله علیه و آله) فرمود : منذر من هستم و هدایت کننده علی می باشد ، با تو ای علی بندگان هدایت می یابند .
    قنذوری/ینابیع المودة/ص99/ط استانبول

    آیه سبقت به ایمان

    وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ( واقعه / 10 )
    سبقت گیرندگان ، سبقت گیرندگان همانان مقرب درگاه خدایند .

    سبقت گیرندگان به ایمان از امت موسی ( سلام الله علیه ) ، یوشع و از امت عیسی ( سلام الله علیه ) ، یسن و از امت پیامبر خاتم ( صل الله علیه و آله ) علی بن ابی طالب است و این آیه درباره ی آنها نازل شده است .
    مدارک اهل سنت

    آیه ی علم الکتاب

    قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا بَینِی وَبَینَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ ( رعد / 43 )
    بگو خدا و کسی که نزد او علم کتاب است ، میان من و شما به عنوان شاهد کافی است .

    برخی از علمای اهل سنت مانند شهاب الدین شافعی در کتب خود نوشته اند منظور از کسی که علم کتاب نزد اوست
    علی (سلام الله علیه ) است .
    توضیح الدلائل/169 | شواهد التنزیل /407/1

    آیه شاهد در اسلام

    أَفَمَنْ كَانَ عَلَى بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَیتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ ....... ( هود / 17 )
    آیا آن کس که دلیل آشکاری از پروردگار خویش دارد، و بدنبال آن، شاهدی از سوی او می‌باشد .....

    این آیه درباره ی علی ( سلام الله علیه ) نازل شده و مراد از کسی که بینه دارد پیامبر اکرم ( صل الله علیه و آله ) و مراد از شاهدی که به دنبال او می آید امام علی ( سلام الله علیه ) است .
    تفسیر روح المعانی /25/12

    مصداق ساجد در شب ها

    اَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ ..... (زمر / 9 )
    آیا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟ .......

    نوشته اند که این آیه در مورد علی ( سلام الله علیه ) نازل شده است .
    ذخائر العقبی /88
    تفسیر بیضاوی /94/4
    تفسیر قرطبی 247/15

    آیه ی همراهی با صادقین

    اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ ( توبه / 119 )
    از خدا بترسید و با راستگویان همراهی کنید .

    اهل سنت روایت کرده اند که این آیه درباره ی علی ( سلام الله علیه ) نازل شده است .
    تفسیر الدر المنثور /290/3
    ویرایش توسط LASTSOLDIER : ۱۳۸۹/۰۳/۲۶ در ساعت ۱۱:۳۹

    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیه ی نفس مطمئنّه

    یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِیةً مَرْضِیةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی(فجر/27)
    تو ای نفس اطمینان یافته به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است،پس در سلک بندگانم درآی، و در بهشتم وارد شو!

    علمای اهل سنت از جمله حسکانی در شواهد التنزیل روایت کرده که این آیه درباره ی علی (سلام الله علیه ) نازل شده است .

    آیه ی متابعت
    هدایت کننده به حق


    ... أَفَمَنْ یهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یهِدِّی إِلَّا أَنْ یهْدَى فَمَا لَكُمْ كَیفَ تَحْكُمُونَ ( یونس / 35 )
    آیا کسی که هدایت به سوی حق می‌کند برای پیروی شایسته‌تر است، یا آن کس که خود هدایت نمی‌شود مگر هدایتش کنند؟ شما را چه می‌شود، چگونه داوری می‌کنید؟!

    در برخی از کتب اهل سنت از جمله حسکانی در شواهد التنزیل (265/1 ) نزول این آیه را به امام علی (سلام الله علیه ) نسبت داده اند .

    آیه به ارث گذاشتن کتاب الهی

    ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَینَا مِنْ عِبَادِنَا ...... ( فاطر /32 )
    سپس کتاب را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم

    در کتب اهل سنت نوشته شده که مراد از بندگان برگزیده علی ( سلام الله علیه ) است .

    توضیح الدلائل / 165
    مناقب مرتضوی
    المناقب/59

    آیه امامت و وراثت

    وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (قصص/5)
    ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!

    در کتب اهل سنت مانند شواهد التنزیل حسکانی ثبت شده که این آیه درباره ی امامان آل محمد ( سلام الله علیهم ) نازل شده است .

    آیه بیّنه

    أَفَمَنْ كَانَ عَلَى بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ كَمَنْ زُینَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ ( محمد/14)
    آیا کسی که دلیل روشنی از سوی پروردگارش دارد، همانند کسی است که زشتی اعمالش در نظرش آراسته شده و از هوای نفسشان پیروی می‌کنند؟!

    حاکم حسکانی در شواهد التنزیل (175/2) با سند از ابن عباس روایت کرده که قسمتی ازین آیه در شأن پیامبر و علی ( سلام الله علیهما ) نازل شده است و .....

    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    جناب لست سلجر با عرض سلام
    اهل تسنن به خلفای اربعه معتقدند و هر 4 را امیرالمومنین می دانند.
    اما اگر منظور اینست که چه کسی برحق بود که بعد از پیامبر امیرالمومنین گردد آنها نیز این مسئله که علی محق بود را قبول دارند ولی می گویند مسئله خلافت این شکل رخ داده آنها نیز خلیفه ها را یک به یک پذیرفته اند.
    ابوبکر صدیق رضی الله عنه و عمر و عثمان رضی الله عنهم را هم علمایشان به اندازه علی علیه السلام قبول ندارند.
    اینهمه وجه اشتراک بهتر نیست به اتحاد مبدل گردد تا نفاق ؟

    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۸۹/۰۳/۲۶ در ساعت ۱۵:۴۲
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    319
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    bina88 گرامی سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    اینهمه وجه اشتراک بهتر نیست به اتحاد مبدل گردد تا نفاق


    حرفای شما درست، اما این که اونا چی رو قبول دارن و حق، چه چیزی هست، دو مسئله جداست. این که اونا اینطوری قبول دارن که دلیل نمیشه بر حق هم باشن.

    ضمن این که مسئله، مسئله حق و باطله، یعنی اگه اونا بر حق باشن، ما باید مثل اونا بشیم و اگه ما بر حق باشیم، اونا باید مثل ما بشن، نه این که حالا بیاییم یه جوری با سازش عقیدتی، اتحاد بر قرار کنیم.

    علاوه بر اینها، اصلا مسئله بر سر خلافت بلافصل از پیامبر هستش، که یا ابوبکر خلیفه بلافصل هستش یا علی. این دو در برابر هم هستن، نه این که حالا که یکی خلیفه شده، دیگری دست برداره و تن بده به چیزی که اتفاق افتاد. این گونه تن دادن به آنچه اتفاق افتاد رو اتفاقا برخی علمای اهل سنّت در اوردن چون از یه طرف بر حق بودن علی رو میدیدند و از طرفی عقیده ای که خودشون داشتن و این کار رو به جایی رسوند که برخی از علمای بزرگشون قائل شدن که حتی اگه حکومت، حکومت جائری هم بود، وقتی اتفاق افتاد دیگه ما نباید علیه اون قیام کنیم.

    لذا، بحث این نیست که هر یک از این افراد خلیفه چندم باشن، بلکه بحث اینه که ایا خلیفه بلافصل پیامبر، علی هستش یا ابوبکر. اگه به حق ، ثابت بشه که ابوبکر بوده، اونوقت ما هم میگیم باشه و عقیده اونا رو میپذیریم اما اگه از اول حق با ابوبکر نبوده بلکه با علی بوده، دیگه اونا در برابر حق هستن.
    ضمن این که به بهانه ایجاد اتحاد، که نمیشه حق رو نادیده گرفت. بله، اگه بگی در احیای حق نباید جنگ ودعوا و قتل و غارت کرد، درست میگید، اما برای پرهیز از اینا راهش این نیست که ادم از اصل حق بگذره، بلکه باید به شیوه های درست مثل همین همفکری و گفتمان، حق رو پیگیری کنه.
    این حرفای شما بدون توجه به جوانب اصلی مسئله زده شده.


    عشق،چشم بسته ما به روی هرچه غیر معشوق است.

    عشق تنهای عملی است که بی اجازه، رواست.


    دفتر عشق را تنها خداست که ورق می زند.


    خدایا،
    تو آنی که آنی،
    برایم همان باش،
    برای دلم یاوری مهربان باش

  12. تشکرها 2


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    با عرض سلام خدمت جناب روشنی
    نقل قول نوشته اصلی توسط roshani نمایش پست
    ضمن این که مسئله، مسئله حق و باطله، یعنی اگه اونا بر حق باشن، ما باید مثل اونا بشیم و اگه ما بر حق باشیم، اونا باید مثل ما بشن، نه این که حالا بیاییم یه جوری با سازش عقیدتی، اتحاد بر قرار کنیم.
    اشتباه نکنید جناب روشنی این یعنی اهل تسنن شامل هدایت خداوند نیستند چراکه کسیکه بر ناحقه از خداوند دوره که همه ما می دونیم اونها مسلمان و یکتا پرستند
    اما اگر منظورتان اینست که چه کسی در مورد خلافت و خلیفه شدن برحق درست می گه که اونها هم قبولدارن حق با علی هست
    و این حق رو با اون حق یکجا به محکمه نبرید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط roshani نمایش پست
    این گونه تن دادن به آنچه اتفاق افتاد رو اتفاقا برخی علمای اهل سنّت در اوردن چون از یه طرف بر حق بودن علی رو میدیدند و از طرفی عقیده ای که خودشون داشتن و این کار رو به جایی رسوند که برخی از علمای بزرگشون قائل شدن که حتی اگه حکومت، حکومت جائری هم بود، وقتی اتفاق افتاد دیگه ما نباید علیه اون قیام کنیم.
    بله اگر ما باید با یک عقیده مخالفت کنیم این عقیده است یعنی باید به این دسته (البته با کمک آ« گروه از اهل سنت که چنین مطلبی رو قبول ندارند) اثبات کنیم که اشتباه می کنند در ادوار گذشته و حال هم این تفکر کار دستشان داده و خطا را نباید تکرار کرد و را ه تشخیص درست از اشتباه را به آنها بگوئیم بجای آنکه سر حق علی بر خلافت چانه بزنیم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط roshani نمایش پست
    لذا، بحث این نیست که هر یک از این افراد خلیفه چندم باشن، بلکه بحث اینه که ایا خلیفه بلافصل پیامبر، علی هستش یا ابوبکر. اگه به حق ، ثابت بشه که ابوبکر بوده، اونوقت ما هم میگیم باشه و عقیده اونا رو میپذیریم اما اگه از اول حق با ابوبکر نبوده بلکه با علی بوده، دیگه اونا در برابر حق هستن.
    نقل قول نوشته اصلی توسط roshani نمایش پست
    ضمن این که مسئله، مسئله حق و باطله، یعنی اگه اونا بر حق باشن، ما باید مثل اونا بشیم و اگه ما بر حق باشیم، اونا باید مثل ما بشن، نه این که حالا بیاییم یه جوری با سازش عقیدتی، اتحاد بر قرار کنیم.
    نه نیاز هست که شیعه حتما سنی بشه یا سنی شیعه اینگونه مناظرات هم به دخلی نمی ارزه چنانکه جناب قزوینی با یکی از اهل تسنن مناظره می کردند او اطلاعات کمتری داشت پس شیعه بر حقه و مثلا یک جا من با یک عالم سنی مناظره می کنم او می بره پس سنی بر حقه!!!!
    ان اکرمکم عندالله اتقیکم
    هرکسی به خدا نزدیکتره (والبته خدا می دونه کسی حق تعئین نداره) نزد خدا عزیز تره.
    حال بسم الله ما می گیم تشیع هدایتش بهتره پس باید شیعه های بهتری تربیت کرده باشیم و آنها می گویند سنی بهتره پس باید سنی بهتری تربیت کرده باشند.
    معیار رو فراموش نکنیم که خواست خداست نه خواست من و شما و اون سنی

    در ارتباط با خلافت بنده تاپیکی رو مطرح کردم در این آدرس
    http://www.askquran.ir/showthread.ph...989#post301989

    به نظر جناب پاسخگوی معارف دینی و این حقیر مسئله نام گذاری شخص بعد از پیامبر با نام خلیفه ایراد دارد و احتمالا یکی از دلایل عمده دوری حضرت علی از مسئله پذیرش خلافت همین کلمه و حدود اختیاراتیست که این کلمه را شامل می گردد. لذا اگر مسئله حق علی است باید به شرایط علی هم در آن زمان عنایت کرد

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته حرف شما برای ایجاد وحدت صحیح است

    اما فراموش نکنید ولایت الهی غصب شده است
    نباید در این مسئله سکوت کرد
    این که اونها اجماع رو قبول دارند اصلا مهم نیست
    امر، امر خدا و رسول خداست

    به قهقرا رفتن جهان اسلام و جهان و تضعیف شدن اسلام امروزه
    به خاطر همان غصب ولایت الهی است

    باید روشنگری بشود
    باید از ابی بکر ، عمر و عثمان اعلان انزجار کرد

    اینکه حق رو میبینن و روش رو می پیشونن صحیح نیست
    کسی که حق رو تشخیص میده و به سمت اون نمیره فساد بزرگی میکنه

    این رو هم نباید فراموش کرد اگر از فرط عبادت شکم به پشت چسبیده و استخوانها بند بند شود بی ولایت اهل بیت ( سلام الله علیهم )هیچ عبادتی پذیرفته نیست

    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش و پاسخ از علامه طباطبایی

    توحيد بدون اعتراف به امام عليه السّلام درست نيست


    س 135- در بعضى از كتابهايتان مرقوم فرموده ايد: (توحيد بدون اعتراف به امام و ولى عليه السّلام درست نيست )(55) دليل آن چيست ؟
    ج - چون توحيد، اعتراف به ذات صفات حميده مانند عالم و قادر است ، و از جمله آن صفات حميده كه جزو توحيد است ، اين است (خداوندى كه داراى اولياء است ).

    اخذ ميثاق بر ولايت

    س 136- اگر ولايت جزو توحيد است ، بايد از ولايت نيز اخذ ميثاق شده باشد، آيا چنين است ؟
    ج - بله ، رواياتى نيز در اين باره وارد شده است .(56)

    شناخت امام عليه السّلام راه شناخت خدا

    س 138- آيا مى توان بدون شناخت امام عليه السّلام به شناسايى خدا راه پيدا كرد؟
    ج - شناسايى خداوند بدون شناسايى امام صورت نمى گيرد، زيرا امام به منزله مصب ، محل ريزش ، آبشار و جايگاه افاضه فيض از بالا است . پس نخست امام عليه السّلام كه از همه كامل تر است فيض مى گيرد، و بعد، بقيه موجودات از امام فيض ‍ مى گيرند.

    س 139- مگر خود امام عليه السّلام فيض نيست ؟
    ج - خود امام عليه السّلام همگى فيض ، و فيض كامل است ، منتهى فيوضات ديگر هم هست كه از راه او به ديگر موجوات مى رسد، كه از آن جمله معرفه اللّه است .


    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود


  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش و پاسخ از علامه طباطبایی

    اجماع بر خلافت شيخين حجت نيست


    س 621- آيا اجماع بر خلاف كه عامه (اهل تسنن ) ادعا مى كنند، حجت است ؟
    ج - استدلالى است به مذاق آنان ، و گرنه جايى كه خداوند متعال و رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم ، خليفه نصب كرده اند، اجماع چه ارزشى دارد؟!
    اسلام حق را مى خواهد و اتفاق بر خلاف حق فايده ندارد، قرآن نيز به حق نازل شده است ، و حكومت اسلام دمكراسى نيست كه با راءى اكثريت ، احكام امضاء و ثابت شود، هيچ يك از احكام الهى چنين نيست .

    چگونگى اسلام شيخين

    س 622- آيا شيخين ، اسلام داشتند؟
    ج - اسلام ظاهرى بله ، ولى در دو روايت مى فرمايد: (اگر كسى خيال كند كه ان لهما قدما فى الاسلام لن ينال شفاعتنا)آن دو نفر قدمى در اسلام برداشته اند، به شفاعت ما نمى رسند.)

    س 623- آيا اسلام ظاهرى آن دو نفعى براى آنها داشت ؟
    ج - نفعى كه خدا و رسولى باشد خير، ولى از وجود آنها بعضى استفاده ها مى شد مانند اينكه در جنگ بدر (ظاهرا) عده اى از جمله ابوبكر، براى محافظت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم ، آن حضرت را در خيمه اى قرار دادند. يا اينكه در جنگ تبوك ، عثمان از پول خود عده اى را براى جنگ مجهز نمود، اما منفعتى كه خدا و رسول بپسندد، نداشتند، لذا نديده و نشنيده ايم كه در 84 جنگى كه پيش آمد، هر چند براى يك بار، شمشير به كسى زده ، يا كسى را كشته ، يا مجروح كرده باشند.

    پيامدهاى غصب خلافت

    س 624- آيا از آيه سنريهم آياتنا فى الافاق و فى انفسهم ... (فصلت : 53): (به زودى نشانه هاى خود را در اطراف جهان و در درون جانشان ... به آنان خواهيم نمود) استفاده دوام مى شود؟
    ج - دوام رؤ يت را نمى رساند، استقبال از آن استفاده مى شود.

    س 625- بر اساس آيه گذشته ، مسلمانان بعد از رحلت پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم چه آياتى را ديدند؟
    ج - اختلافات و غصب خلافت ، همه آيات الهى بود كه براى آنها روشن شد.


    هزار و اندی سال است که مردی در انتظار 313 مرد است آااااه که چقدر طول می کشد آدم ، مرد شود


  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود