صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جاذبه و دافعه حضرت علي عليه السلام ( مديريت : .:ثنا:. )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    جاذبه و دافعه حضرت علي عليه السلام ( مديريت : .:ثنا:. )




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب جاذبه و دافعه حضرت علي عليه السلام نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    ازسرکار خانم .:ثنا:. که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد . لطفا سوالات خود را در باره اين کتاب اينجا مطرح بفرمائيد


    التماس دعا



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    جاذبه و دافعه حضرت علي عليه السلام ( مديريت : .:ثنا:.  )

    جاذبه و دافعه علی عليه ‏السلام
    متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
    چاپ نهم : تابستان 1368
    ناشر : انتشارات صدرا

    ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهيد )





    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25
    ویرایش توسط مینیاتور : ۱۳۸۹/۰۳/۱۶ در ساعت ۲۳:۱۲


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  5. #4


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    بخش دوم : نيروی دافعه علی عليه السلام ( 107 - 178 )

    ناكثين و قاسطين و مارقين 111
    پيدايش خوارج 114
    اصول عقايد خوارج 124
    عقيده خوارج در باب خلافت 126
    عقيده خوارج درباره خلفا 127
    انقراض خوارج 128
    شعار يا روح ؟ 130
    مذاهبی كه شعارشان مرده و روحشان زنده است 130
    مذاهبی كه روحشان مرده و شعارشان زنده است 131
    روح تشيع در صدر اسلام 132
    " حقيقت " پرستان و " شخص " پرستان 133
    تشيع ، راهی در تشخيص حقيقت و تعقيب آن 137
    روح مذهب خارجی در روزگار ما 138
    دموكراسی علی 139
    قيام و طغيان خوارج 142
    مميزات خوارج 145
    1- روحيه‏های مبارزه گر 145
    2- عبادت پيشگان متنسك 146
    فوق العادگی پيكار علی با خوارج 148
    عدم جرأت غير علی بر اين كار 150
    3- كج فهمی خوارج 151
    ناآشنائی غير مهاجر و انصار با روح فرهنگ اسلامی 153
    توصيف علی از روحيه خوارج 153
    آلت قرار گرفتن مقدسان احمق و سخن علی در اين باره 155
    4- تنگ نظری خوارج 157
    خوارج امروز 158
    محكوميت كوته بينی از نظر علی 160
    ضربه‏های روحی خوارج 162
    تفقه در دين و رمز جاودانگی اسلام162
    جهات گوناگون داستان تحكيم 163
    تفاوت حكومت قرآن و حكومت افراد 164
    سازگاری داستان تحكيم با اصول تشيع 165
    تأثير فوق اسلامی در يكديگر 165
    جلوه‏گاه انديشه خارجی در مكتبها 166
    سياست " قرآن بر نيزه كردن " 169
    لزوم پيكار با نفاق 174
    علی امام و پيشوای راستين177



    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    پيشگفتار

    شخصيت عظيم و گسترده اميرالمؤمنين علی عليه السلام وسيعتر و متنوعتر از اينست كه يك فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن‏ انديشه را به جولان آورد . برای يك فرد حداكثری كه ميسر است اينست كه‏
    يك يا چند ناحيه معين و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب كند و به‏ همان قناعت ورزد .
    يكی از جوانب و نواحی وجود اين شخصيت عظيم ، ناحيه تأثير او بر روی‏ انسانها به شكل مثبت يا منفی است و به عبارت ديگر " جاذبه و دافعه " نيرومند او است كه هنوز هم نقش فعال خود را ايفا می‏نمايد و در اين‏ كتاب درباره اش گفتگو شده است .
    شخصيت افراد از نظر عكس العمل سازی در روحها و جانها يكسان نيست . به هر نسبت كه شخصيت حقيرتر است كمتر خاطرها را به خود مشغول می‏دارد و در دلها هيجان و موج ايجاد می‏كند و هر چه عظيمتر و پرنيروتر است خاطره‏
    انگيزتر و عكس العمل سازتر است ، خواه عكس العمل موافق يا مخالف .


    7



    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    شخصيتهای خاطره انگيز و عكس العمل ساز ، زياد بر سر زبانها می‏افتند ، موضوع مشاجره‏ها و مجادله‏ها قرار می‏گيرند ، سوژه شعر و نقاشی و هنرهای‏ ديگر واقع می‏شوند ، قهرمان داستانها و نوشته‏ها می‏گردند . اينها همه‏
    چيزهائی است كه در مورد علی عليه السلام به حد اعلی وجود دارد و او در اين جهت بی رقيب و يا بسيار كم رقيب است . گويند محمد بن شهرآشوب‏ مازندرانی كه از اكابر علمای اماميه در قرن هفتم است ، هنگامی كه كتاب‏ معروف " مناقب " را تأليف می‏كرد ، هزار كتاب به نام مناقب كه همه‏ درباره علی عليه السلام نوشته شده بود در كتابخانه خويش داشت . اين يك‏ نمونه می‏رساند كه شخصيت والای مولی در طول تاريخ چه قدر خاطرها را مشغول‏
    می‏داشته است .
    امتياز اساسی علی عليه السلام و ساير مردانی كه از پرتو حق روشن بوده‏اند
    اينست كه علاوه بر مشغول داشتن خاطرها و سرگرم كردن انديشه‏ها ، به دلها و روحها نور و حرارت و عشق و نشاط و ايمان و استحكام می‏بخشند .
    فيلسوفانی مانند سقراط و افلاطون و ارسطو و بوعلی و دكارت نيز قهرمان‏ تسخير انديشه‏ها و سرگرم كردن خاطرها هستند . رهبران انقلابهای اجتماعی ، مخصوصا در دو قرن اخير ، علاوه بر اين ، نوعی تعصب در پيروان خود به وجود
    آوردند . مشايخ عرفان پيروان خويش را احيانا آنچنان وارد مرحله " تسليم‏ " می‏كنند كه اگر پير مغان اشارت كند سجاده به می‏رنگين می‏نمايند . اما در هيچكدام از آنها گرمی و حرارت توأم با نرمی و لطافت و صفا و رقتی كه‏
    در پيروان علی ، تاريخ نشان می‏دهد نمی بينيم . اگر صفويه از دراويش‏ لشكری جرار و مجاهدانی كارآمد ساختند با نام علی كردند نه با نام خودشان‏ .
    حسن و زيبائی معنوی كه محبت و خلوص ايجاد می‏كند از يك مقوله است و سيادت و منفعت و مصلحت زندگی كه كالای رهبران

    8



    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    اجتماعی ، و يا عقل و فلسفه كه كالای فيلسوف است ، و يا اثبات سلطه و
    اقتدار كه كالای عارف است از مقوله های ديگر .
    معروف است كه يكی از شاگردان بوعلی سينا به استاد می‏گفت اگر تو با
    اين فهم و هوش خارق العاده مدعی نبوت شوی مردم به تو می‏گروند و بوعلی‏
    سكوت كرد . تا در سفری در فصل زمستان كه باهم بودند سحرگاه بوعلی از
    خواب بيدار شد و شاگرد را بيدار كرد و گفت تشنه‏ام قدری آب بياور .
    شاگرد تعلل كرد و شروع كرد به عذر تراشيدن . هر چه بوعلی اصرار كرد شاگرد
    حاضر نشد در آن زمستان سرد بستر گرم را ترك كند . در همين وقت فرياد
    مؤذن از بالای مأذنه بلند شد كه الله اكبر ، اشهد ان لا اله الا الله ، اشهد
    ان محمدا رسول الله . بوعلی فرصت را مناسب ديد كه جواب شاگرد را بدهد
    . گفت تو كه مدعی بودی اگر من ادعای پيغمبری كنم مردم ايمان خواهند آورد
    اكنون ببين فرمان حضوری من به تو كه سالها شاگرد من بوده‏ای و از درس من‏
    بهره برده‏ای آنقدر نفوذ ندارد كه لحظه‏ای بستر گرم را ترك كنی و آبی به‏
    من بدهی . اما اين مرد مؤذن پس از چهارصد سال فرمان پيغمبر را اطاعت‏
    كرده از بستر گرم خارج شده و رفته بر روی اين بلندی و به وحدانيت خدا و
    رسالت او گواهی می‏دهد . ببين تفاوت ره از كجا است تا به كجا .
    آری فيلسوفان شاگرد می‏سازند نه پيرو ، رهبران اجتماعی پيروان متعصب‏
    می‏سازند نه انسانهای مهذب ، اقطاب و مشايخ عرفان ارباب تسليم می‏سازند
    نه مؤمن مجاهد فعال .
    در علی هم خاصيت فيلسوف است و هم خاصيت رهبر انقلابی و هم خاصيت‏
    پير طريقت و هم خاصيتی از نوع خاصيت پيامبران . مكتب او هم مكتب عقل‏
    و انديشه است و هم مكتب ثوره و انقلاب و هم مكتب تسليم و انضباط و هم‏
    مكتب حسن و زيبائی و جذبه و حركت .


    9

    ویرایش توسط مینیاتور : ۱۳۸۹/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۳:۴۳


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    علی عليه السلام پيش از آنكه امام عادل برای ديگران باشد و درباره‏
    ديگران به عدل رفتار كند ، خود شخصا موجودی متعادل و متوازن بود . كمالات‏
    انسانيت را باهم جمع كرده بود . هم انديشه‏ای عميق و دور رس داشت و هم‏
    عواطفی رقيق و سرشار . كمال جسم و كمال روح را توأم داشت . شب ، هنگام‏
    عبادت از ماسوی می‏بريد و روز ، در متن اجتماع فعاليت می‏كرد . روزها چشم‏
    انسانها مواسات و از خود گذشتگيهای او را می‏ديد و گوشهايشان پند و
    اندرزها و گفتارهای حكيمانه اش را می‏شنيد و شب چشم ستارگان اشكهای‏
    عابدانه‏اش را می‏ديد و گوش آسمان مناجاتهای عاشقانه‏اش را می‏شنيد . هم‏
    مفتی بود و هم حكيم . هم عارف بود و هم رهبر اجتماعی . هم زاهد بود و هم‏
    سرباز . هم قاضی بود و هم كارگر . هم خطيب بود و هم نويسنده . بالاخره به‏
    تمام معنی يك انسان كامل بود با همه زيبائيهايش .
    كتاب حاضر مجموعه‏ای است از چهار سخنرانی كه در روزهای 18 تا 21 ماه‏
    مبارك رمضان سال 1388 در حسينيه ارشاد ايراد شده است . اين كتاب مشتمل‏
    است بر يك مقدمه و دو بخش . در مقدمه كلياتی درباره جذب و دفع به طور
    عموم و جاذبه و دافعه انسانها به طور خصوص بحث شده است . در بخش اول‏
    جاذبه علی عليه السلام كه همواره دلهائی را به سوی خود كشيده و می‏كشد و
    فلسفه آن و فائده و اثر آن ، موضوع بحث قرار گرفته است . در بخش دوم‏
    دافعه نيرومند آن حضرت كه چگونه عناصری را به سختی طرد می‏كرد و دور
    می‏انداخت توضيح و تشريح شده است . ثابت شده كه علی عليه السلام دو
    نيروئی بوده است و هر كس كه بخواهد در مكتب او پرورش يابد بايد دو
    نيروئی باشد .
    نظر به اينكه دو نيروئی بودن به تنهائی كافی نيست كه معرف مكتب علی‏
    باشد . در اين كتاب كوشش شده تا حد امكان نشان داده شود كه جاذبه‏

    10



    ویرایش توسط مینیاتور : ۱۳۸۹/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۳:۴۵


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    علی افرادی از چه طراز را جذب می‏كرد و دافعه او چه سنخ افرادی را طرد
    می‏نمود ؟ ای بسا برخی از ما كه مدعی پيروی مكتب او هستيم آنان را كه علی‏
    جذب می‏كند دفع كنيم و آنان را كه او دفع می‏كرد جذب كنيم . در قسمت‏
    دافعه علی به بحث درباره خوارج اكتفا شده است و حال آنكه طبقات ديگری‏
    نيز هستند كه مشمول دافعه علی می‏باشند . شايد در وقت ديگر ، و لااقل چاپ‏
    ديگر اين كتاب ، اين نقص مانند ساير نواقص كتاب جبران شود .
    زحمات اصلاح و تكميل سخنرانيها را فاضل بلند قدر جناب آقای فتح الله‏
    اميدی متحمل شده‏اند . نيمی از كتاب به قلم معظم له است كه پس از
    استخراج از نوارهای ضبط صوت ، از نو به قلم خود نوشته و احيانا اصلاح و
    يا تكميل كرده‏اند . نيم ديگر آن تقرير لفظی خود اينجانب است و يا
    احيانا بعد از اصلاح معظم له به قلم خود چيزهائی اضافه كرده‏ام . اميدوارم‏
    مجموعا اثر مفيد و آموزنده‏ای باشد . از خداوند متعال مسئلت داريم كه ما
    را از متابعان واقعی علی عليه السلام قرار دهد .
    تهران - يازدهم اسفند 1349 شمسی
    مطابق با چهارم محرم الحرام 1391 قمری
    مرتضی مطهری

    11



    ویرایش توسط مینیاتور : ۱۳۸۹/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۳:۴۶


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود