صفحه 1 از 47 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد بیست و چهارم ( مدیریت: محمود سبط الشيخ انصاري )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و چهارم ( مدیریت: محمود سبط الشيخ انصاري )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد بیست و چهارم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از جناب محمود سبط الشيخ انصاري که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.



    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۴:۰۴

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر نمونه[جلد بيست و چهارم‏]
    تفسير نمونه، ج‏24، ص:1
    سفید می باشد
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    تفسير نمونه، ج‏24، ص:2
    سفید می باشد
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 3

    (60) سوره ممتحنه اين سوره در مدينه نازل شده و داراى 13 آيه است
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 4
    سفید می باشد
    ویرایش توسط محمودسبطالشيخ انصاري : ۱۳۸۹/۰۳/۲۲ در ساعت ۲۳:۴۶ دلیل: تکمیل


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 5



    محتواى سوره ممتحنه‏
    اين سوره در حقيقت از دو بخش تشكيل مى‏گردد:
    بخش اول: از مساله" حب فى اللَّه" و" بغض فى اللَّه" و نهى از طرح دوستى با مشركان سخن مى‏گويد، و مسلمانان را به الهام گرفتن از پيامبر بزرگ خدا ابراهيم ع دعوت مى‏كند، و خصوصيات ديگرى را در اين زمينه بر مى‏شمرد.
    اين معنى همانگونه كه در آغاز سوره آمده است در پايان سوره نيز تكرار و تاكيد شده.
    بخش دوم: پيرامون زنان مهاجر و آزمايش امتحان آنها و احكام ديگرى در اين رابطه بحث مى‏كند، و انتخاب نام" ممتحنه" براى اين سوره نيز به خاطر همين مساله امتحان است كه در آيه 10 آمده است «1».
    نام ديگرى براى سوره ذكر شده و آن سوره مودت است به خاطر نهى از مودت مشركان در نخستين آيه سوره.
    فضيلت تلاوت سوره ممتحنه‏
    در حديثى از رسول خدا ص مى‏خوانيم:"
    من قرء سورة الممتحنة كان المؤمنون و المؤمنات له شفعاء يوم القيامة
    ":" هر كس سوره ممتحنه را
    __________________________________________________
    (1) بعضى آن را" ممتحنه" (به فتح حاء) خوانده‏اند، به اعتبار زنان مهاجرى كه مورد امتحان قرار مى‏گرفتند، و بعضى ممتحنه (به كسر حاء) خوانده‏اند به خاطر اين كه خود سوره كه وسيله امتحان است.

    ویرایش توسط محمودسبطالشيخ انصاري : ۱۳۸۹/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۰:۱۶


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 6



    قرائت كند تمام مؤمنين و مؤمنات، شفيعان او در روز قيامت خواهند بود" «1».
    در حديث ديگرى از امام على بن الحسين ع آمده است:"
    من قرء سورة الممتحنة فى فرائضه و نوافله امتحن اللَّه قلبه للايمان، و نور له بصره، و لا يصيبه فقر ابدا، و لا جنون فى بدنه، و لا فى ولده:
    " كسى كه سوره ممتحنه را در نمازهاى واجب و نافله بخواند، خداوند قلبش را براى ايمان، خالص و آماده مى‏كند، نور بصيرت به او مى‏بخشد، و هرگز فقر دامان او را نمى‏گيرد، و خود و فرزندانش به جنون گرفتار نمى‏شوند" «2».
    ناگفته پيدا است اينهمه فضيلت و افتخار از آن كسانى است كه آيات اين سوره را در زمينه" حب فى اللَّه" و" بغض فى اللَّه" و" جهاد در راه خدا" و به كار بستن محتواى آن، مورد توجه قرار مى‏دهند، و تنها به تلاوت بى‏روح و فاقد علم و عمل قناعت نكنند.
    __________________________________________________
    (1)" مجمع البيان" جلد 9 صفحه 267.
    (2)" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 299.
    ویرایش توسط محمودسبطالشيخ انصاري : ۱۳۸۹/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۰:۲۰


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 7






    [سوره الممتحنة (60): آيات 1 تا 3]


    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ

    تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِي سَبِيلِي وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ

    يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ (1) إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْداءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ (2)

    لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحامُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَفْصِلُ بَيْنَكُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (3)
    ویرایش توسط محمودسبطالشيخ انصاري : ۱۳۸۹/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۰:۵۷


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 8



    ترجمه:
    بنام خداوند بخشنده بخشايشگر 1- اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد دشمن من و دشمن خويش را دوست خود قرار ندهيد، شما نسبت به آنها اظهار محبت مى‏كنيد، در حالى كه به آنچه از حق براى شما آمده كافر شده‏اند، و رسول خدا و شما را به خاطر ايمان به خداوندى كه پروردگار همه شما است از شهر و ديارتان بيرون مى‏رانند، اگر شما براى جهاد در راه من و جلب خشنوديم هجرت كرده‏ايد پيوند دوستى با آنها برقرار نسازيد، شما مخفيانه با آنها رابطه دوستى برقرار مى‏كنيد در حالى كه من آنچه را پنهان يا آشكار مى‏كنيد از همه بهتر مى‏دانم، و هر كس از شما چنين كارى كند از راه راست گمراه شده.
    2- اگر آنها بر شما مسلط شوند دشمنتان خواهند بود، و دست و زبان خود را به بدى بر شما مى‏گشايند و دوست دارند شما به كفر باز گرديد.
    3- هرگز بستگان و اولاد شما سودى به حالتان نخواهند داشت، و در قيامت ميان شما جدايى مى‏افكند، و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بينا است.
    شان نزول:
    غالب مفسران تصريح كرده‏اند كه اين آيات (يا آيه اول) در باره" حاطب ابن ابى بلتعه"، نازل شده است (البته با تفاوتهاى مختصرى) و ما ذيلا آنچه را مرحوم طبرسى در مجمع البيان آورده است، ذكر مى‏كنيم: جريان چنين بود كه زنى بنام" ساره" كه وابسته به يكى از قبائل مكه بود از مكه به مدينه


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 9



    خدمت رسول خدا ص آمد، پيامبر ص به او فرمود: آيا مسلمان شده‏اى و به اينجا آمده‏اى؟ عرض كرد نه، فرمود: به عنوان مهاجرت آمده‏اى؟
    گفت: نه.
    فرمود: پس چرا آمدى؟ عرض كرد: شما اصل و عشيره ما بوديد، و سرپرستان من همه رفتند، و من شديدا، محتاج شدم نزد شما آمده‏ام تا عطائى به من كنيد و لباس و مركبى ببخشيد.
    فرمود: پس جوانان مكه چه شدند؟ (اشاره به اينكه آن زن خواننده بود و براى جوانان خوانندگى مى‏كرد).
    گفت: بعد از واقعه بدر، هيچكس از من تقاضاى خوانندگى نكرد، (و اين نشان مى‏دهد ضربه جنگ بدر تا چه حد در مشركان مكه سنگين بود).
    حضرت ص به فرزندان عبد المطلب، دستور داد، لباس و مركب و خرج راهى به او دادند، و اين در حالى بود كه پيامبر ص آماده فتح مكه مى‏شد.
    در اين موقع" حاطب بن ابى بلتعه" (يكى از مسلمانان معروف كه در جنگ بدر و بيعت رضوان شركت كرده بود) نزد" ساره" آمد و نامه‏اى نوشت و گفت: آن را به اهل مكه بده و ده دينار و بقولى ده درهم نيز به او داد، و پارچه بردى نيز به او بخشيد.
    " حاطب" در نامه به اهل مكه چنين نوشته بود رسول خدا ص قصد دارد به سوى شما آيد، آماده دفاع از خويش باشيد!" ساره" نامه را برداشت و از مدينه به سوى مكه حركت كرد.
    جبرئيل اين ماجرا را به اطلاع پيامبر ص رسانيد، رسول خدا، على ع و عمار و عمر و زبير و طلحه و مقداد و ابو مرثد را دستور داد كه سوار بر مركب شوند و به سوى مكه حركت كنند و فرمود در يكى از منزلگاههاى وسط راه به زنى مى‏رسيد كه حامل نامه‏اى از" حاطب" به مشركين مكه است، نامه را از او بگيريد.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 10

    آنها حركت كردند و در همان مكان كه رسول خدا ص فرموده بود به او رسيدند، او سوگند ياد كرد كه هيچ نامه‏اى نزد او نيست، اثاث سفر او را تفتيش كردند و چيزى نيافتند، همگى تصميم بر بازگشت گرفتند، ولى على ع فرمود: نه پيامبر ص به ما دروغ گفته، و نه ما دروغ مى‏گوئيم، شمشير را كشيد و فرمود نامه را بيرون بياور، و الا به خدا سوگند گردنت را مى‏زنم!" ساره" هنگامى كه مساله را جدى يافت نامه را كه در ميان گيسوانش پنهان كرده بود بيرون آورد، آنها نامه را خدمت پيامبر ص آوردند.
    حضرت ص به سراغ" حاطب" فرستاد، فرمود اين نامه را مى‏شناسى؟! عرض كرد: بلى، فرمود: چه چيز موجب شد به اين كار اقدام كنى؟! عرض كرد اى رسول خدا! به خدا سوگند از آن روز كه اسلام را پذيرفته‏ام لحظه‏اى كافر نشده‏ام، و هرگز به تو خيانت ننموده‏ام، و هيچگاه دعوت مشركان را از آن زمان كه از آنها جدا شدم اجابت نكردم، ولى مساله اين است كه تمام مهاجران كسانى را در مكه دارند كه از خانواده آنها در برابر مشركان حمايت مى‏كند، ولى من در ميان آنها غريبم و خانواده من در چنگال آنها گرفتارند، خواستم از اين طريق حقى به گردن آنها داشته باشم تا مزاحم خانواده من نشوند، در حالى كه مى‏دانستم خداوند سرانجام آنها را گرفتار شكست مى‏كند، و نامه من براى آنها سودى ندارد.
    پيامبر ص عذرش را پذيرفت، ولى عمر برخاست و گفت: اى رسول خدا! اجازه بده گردن اين منافق را بزنم! پيامبر ص فرمود: از جنگجويان بدر است، و خداوند نظر لطف خاصى به آنها دارد (اينجا بود كه آيات فوق نازل شد و درسهاى مهمى در زمينه


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير نمونه، ج‏24، ص: 11



    ترك هر گونه دوستى نسبت به مشركان و دشمنان خدا به مسلمانان داد) «1».
    تفسير سرانجام طرح دوستى با دشمن خدا
    چنان كه در شان نزول دانستيم حركتى از ناحيه يكى از مسلمانان صادر شد كه هر چند به قصد جاسوسى نبود ولى اظهار محبتى به دشمنان اسلام محسوب مى‏شد، لذا آيات فوق نازل شد و به مسلمانان هشدار داد كه از تكرار اينگونه كارها در آينده بپرهيزند.
    نخست مى‏فرمايد: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! دشمن من و خود را دوست خويش قرار ندهيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ) يعنى آنها فقط دشمنان خدا هستند كه با شما نيز عداوت و دشمنى دارند، با اين حال چگونه دست دوستى به سوى آنها دراز مى‏كنيد؟! سپس مى‏افزايد:" شما نسبت به آنها اظهار محبت مى‏كنيد در حالى كه آنها نسبت به آنچه از حق براى شما آمده (اسلام و قرآن) كافر شده‏اند، و رسول خدا و شما را به خاطر ايمان به خداوندى كه پروردگار همه شما است از شهر و ديارتان بيرون مى‏رانند" (تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ) «2».
    __________________________________________________
    (1)" مجمع البيان" جلد 9 صفحه 269 (با كمى تلخيص) اين شان نزول را بخارى در صحيح خود (جلد 6 صفحه 185 و 186) و" فخر رازى" در تفسير خود، و همچنين در تفسير" روح المعانى" و" روح البيان" و" فى ظلال" و" قرطبى" و" مراغى" و غير اينها با تفاوتهايى نقل كرده‏اند.
    (2) جمله" تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ" را حال از ضمير" لا تَتَّخِذُوا" يا جمله استينافيه دانسته‏اند (كشاف جلد 4 صفحه 512) و" باء" در" بِالْمَوَدَّةِ" يا زائده و براى تاكيد است، مانند" وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ" يا" سببيه" است با حذف مفعول، و در تقدير چنين است" تلقوا اليهم اخبار رسول اللَّه بسبب المودة التي بينكم و بينهم" (همان مدرك).
    ویرایش توسط محمودسبطالشيخ انصاري : ۱۳۸۹/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۰:۴۵


صفحه 1 از 47 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه نماز عبادى سياسى جمعه, فلسفه نگهداشتن عده, فارقليطا, فتح قريب كدام است ؟, كذب مخبرى به چه معناست؟, كذب خبرى به چه معناست؟, منافقان چند گروه هستند؟, منظور از صالح المؤمنين كيست ؟, ماجراى بيعت هند همسر ابو سفيان, محتواى خطبه ‏ها ی نماز جمعه, مساكن طيبه چيست ؟, مشکلات طلاق, نفاق اعتقادى چه معنایی دارد؟, نفاق عملى چه معنایی دارد؟, نقش قلم در حيات انسانها, نقص در جهان هستى, نمونه‏اى از اخلاق پيامبر, چه عواملی باعث طلاق بین مرد و زن میشود؟, نجات خانواده از آتش دوزخ, نخستين نماز جمعه در اسلام, چرا از مرگ بترسم ؟, نشانه‏ هاى منافقان, هدف بعثت پيامبر اسلام, آيا چشم زدن واقعيت دارد ؟, آيا خالق جهان ، از اسرار جهان آگاه نيست ؟, آداب نماز جمعه, آغاز حركت‏ گذارى حروف قرآن, الگوهاى جاويدان, اهميت نماز جمعه, اهميت نظام خانواده, اوصاف همسر شايسته, احكام زنان مطلقه, احكام طلاق, احكام طلاق رجعى, ارزش والاى عقل و خرد, اصل اساسى بغض فى الله, اصل اساسى حب فى الله, بزرگترين اجتماع عبادى سياسى ،نماز جمعه, تفسير كلمه عرش, تفسیر نمونه جلد 24, تناسب ميان گناه و كيفر, توبه نصوح چه شرایطی دارد؟, تسبيح عمومى موجودات, حقوق زنان مطلقه, حواريون كيانند ؟, خصوصيات طلاق, خطرات منافقان, ده نشانه منافق درسوره منافقون, داستان اصحاب الجنة, روح توكل, راه غلبه بر نگرانيها در قرآن, رابطه بيعت زنان با شخصيت اسلامى, رابطه بشارت و تكامل دين, رذائل اخلاقى, سوره قلم, سوره ملك, سوره ممتحنه, سوره ممتحنه،سوره مودت, سوره منافقون, سوره منجية, سوره واقية يا مانعة, سوره تحریم, سوره تغابن, سوره جمعه, سوره حاقه, سوره صف, سوره طلاق, سرچشمه نفاق در اسلام, سرانجام طرح دوستى با دشمن خدا, شرايط بيعت زنان, شرايط طلاق و جدائى, شرائط وجوب نماز جمعه, صدق مخبری به چه معناست؟, صدق و كذب, صدق خبری به چه معناست؟, ضرورت وحدت, عدالت حتى در باره دشمنان, عذاب قوم فرعون و قوم, عذاب قوم نوح طغا الماء, عذاب قوم ثمود طاغية, عذاب قوم عاد عاتية, عذاب لوط رابية

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود