صفحه 1 از 44 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد بیست و پنجم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم صدفیکه مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد. در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.



    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۰:۴۳

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )
    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )




    ( 70 ) سوره معارج



    اين سوره در مكه نازل شده و داراى 44 آيه است.





    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )



    تفسير نمونه ج : 25ص :1



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسير نمونه ج : 25ص :2


    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )








    در تفسیر نمونه، در این صفحه مطلبی درج نگردیده است.












































    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )

    ادامه در صفحه بعد



    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۱:۰۳


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسير نمونه ج : 25ص :3



    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )




    محتواى سوره معارج



    معروف در ميان مفسران اين است كه سوره معارج از سوره‏هاى مكى است ، و بر اساس فهرست ابن نديم و كتاب نظم الدرر ، و تناسق الايات و السور مطابق نقل تاريخ القرآن ابو عبد الله زنجانى اين سوره هفتاد و هفتمين سوره‏اى است كه در مكه نازل شده است.





    ولى اين مانع از آن نخواهد بود كه بعضى از آيات آن در مدينه نازل شده باشد ، و اين منحصر به سوره معارج نيست ، در بسيارى از سوره‏هاى قرآن كه مكى است آيه يا آياتى وجود دارد كه در مدينه نازل شده ، و به عكس بعضى از سوره‏هاى مدنى آيات مكى دارد.




    نمونه‏هاى زيادى از اين موضوع را علامه امينى در الغدير آورده است.




    دليل بر اينكه آيات آغاز اين سوره در مدينه نازل شده روايات زيادى است كه در تفسير اين آيات به خواست خدا خواهد آمد.




    به هر حال ويژگيهاى سوره‏هاى مكى مانند بحث پيرامون اصول دين مخصوصا معاد و انذار مشركان و مخالفان در اين سوره كاملا نمايان است ،


    و روي هم رفته اين سوره داراى چهار بخش است :

    بخش اول از عذاب سريع كسى سخن مى‏گويد كه بعضى از گفته‏هاى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏ و سلم) را انكار كرد ، و گفت اگر اين سخن حق است عذابى بر من نازل






    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )


    ادامه در صفحه بعد



    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۱:۱۴


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسير نمونه ج : 25ص :4



    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )


    شود و نازل شد ( آيه 1 تا 3 )

    بخش دوم بسيارى از خصوصيات قيامت و مقدمات آن و حالات كفار در آن روز آمده است.


    (آيات 4 تا 18).


    بخش سوم اين سوره بيانگر قسمتهائى از صفات انسانهاى نيك و بد است كه او را بهشتى يا دوزخى مى‏كند ( آيات 19 تا 34.


    بخش چهارم شامل انذارهائى است نسبت به مشركان و منكران ، و بار ديگر به مساله رستاخيز بر مى‏گردد و سوره را پايان مى‏دهد.


    فضيلت تلاوت اين سوره


    در حديثى از پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏و سلم‏) مى‏خوانيم :


    من قرأ سال سائل اعطاه الله ثواب الذين هم لاماناتهم و عهدهم راعون و الذين هم على صلواتهم يحافظون : كسى كه سوره سال سائل را بخواند خداوند ثواب كسانى را به او مى‏دهد كه امانات و عهد و پيمان خود را حفظ مى‏كنند و كسانى كه مواظب و مراقب نمازهاى خويشند .



    حديث ديگرى از امام باقر (عليه‏السلام‏) آمده است :


    من أدمن قرائة سال سائل لم يساله الله يوم القيامة عن ذنب عمله و اسكنه جنته مع محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏و سلم) : كسى كه پيوسته سوره سال سائل را بخواند خداوند در قيامت او را







    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )


    ادامه در صفحه بعد

    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۱:۲۴


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسير نمونه ج : 25ص :5




    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )

    از گناهانش بازپرسى نمى‏كند ، و او را در بهشتش با محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏و سلم) سكونت مى‏دهد.


    همين مضمون از امام صادق (عليه‏السلام‏) نقل شده است.


    بديهى است آنچه انسان را مشمول اينهمه ثواب عظيم مى‏كند تلاوتى است كه با عقيده و ايمان ، و سپس با عمل همراه باشد ، نه اينكه آيات و سوره را بخواند و هيچ انعكاسى در روح و فكر و عملش نداشته باشد.








    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )



    ادامه در صفحه بعد


    ویرایش توسط iranproud : ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۵:۱۵ دلیل: ویرایش فونت متن


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسير نمونه ج : 25ص :6

    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )





    آیات 1 تا 3 ، سورة المعارج‏


    بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    سأَلَ سائلُ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ‏(1)

    لِّلْكَفِرِينَ لَيْس لَهُ دَافِعٌ‏(2)

    مِّنَ اللَّهِ ذِى الْمَعَارِج‏(3)

    ترجمه:

    به نام خداوند بخشنده بخشايشگر

    1 -تقاضا كننده‏اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد!

    2 -اين عذاب مخصوص كافران است ، و هيچكس نمى‏تواند آن را دفع كند.

    3 -از سوى خداوند ذى المعارج است ( خداوندى كه فرشتگانش بر آسمانها صعود مى‏كند).

    شان نزول:

    بسيارى از مفسران و ارباب حديث شان نزولى براى اين آيات نقل كرده‏اند كه حاصل آن چنين است:











    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )




    ادامه در صفحه بعد


    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۲۶ در ساعت ۰۹:۲۴


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسير نمونه ج : 25ص :7

    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )


    هنگامى كه رسول خدا (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏و سلم‏) على (عليه‏السلام‏) را در روز غدير خم به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت :

    من كنت مولاه فعلى مولاه هر كس من مولى و ولى او هستم على مولى و ولى او است

    چيزى نگذشت كه اين مساله در بلاد و شهرها منتشر شد نعمان بن حارث فهرى خدمت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏و سلم‏) آمد و عرض كرد تو به ما دستور دادى شهادت به يگانگى خدا و اينكه تو فرستاده او هستى دهيم ما هم شهادت داديم ،

    سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادى ما همه اينها را نيز پذيرفتيم ، اما با اينها راضى نشدى تا اينكه اين جوان ( اشاره به على (عليه‏السلام‏) است ) را به جانشينى خود منصوب كردى ،

    و گفتى : من كنت مولاه فعلى مولاه ، آيا اين سخنى است كه از ناحيه خودت يا از سوى خدا ؟ !

    پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏و سلم) فرمود : قسم به خدائى كه معبودى جز او نيست اين از ناحيه خدا است .

    نعمان روى بر گرداند در حالى كه مى‏گفت اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء : خداوندا ! اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو ، سنگى از آسمان بر ما بباران !

    اينجا بود كه سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را كشت ، همينجا آيه سال سائل بعذاب واقع للكافرين ليس له دافع نازل گشت.

    آنچه را در بالا گفتيم مضمونعبارتى است كه در مجمع البيان از ابو القاسم حسكانى با سلسله سندش از امام صادق (عليه‏السلام‏) نقل شده است.

    همين مضمون را بسيارى از مفسران اهل سنت ، و روات حديث با مختصرى تفاوت نقل كرده‏اند.

    مرحوم علامه امينى در الغدير آن را از سى نفر از علماى معروف




    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )




    ادامه در صفحه بعد


    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۲۶ در ساعت ۰۹:۱۸


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسير نمونه ج : 25ص :8


    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )


    اهل سنت نقل مى‏كند ( با ذكر مدرك و نقل عين عبارت ) از جمله : تفسير غريب القرآن حافظ ابو عبيد هروى.


    تفسير شفاء الصدور ابو بكر نقاش موصلى.


    تفسير الكشف و البيان ابو اسحاق ثعالبى.


    تفسير ابو بكر يحيى القرطبى.


    تذكره ابو اسحاق ثعالبى .


    كتاب فرائد السمطين حموينى.


    كتاب درر السمطين شيخ محمد زرندى.


    تفسير سراج المنير شمس الذين شافعى.


    كتاب سيره حلبى.


    كتاب نور الابصار سيد مؤمن شبلنجى.


    و كتاب شرح جامع الصغير سيوطى از شمس الدين الشافعى.


    و غير اينها.





    در بسيارى از اين كتب تصريح شده كه آيات فوق در همين رابطه نازل شده است ، البته درباره اينكه اين شخص حارث بن نعمان بوده يا جابر بن نذر يا نعمان بن حارث فهرى اختلاف است ، و مى‏دانيم اين امر تاثيرى در اصل مطلب ندارد.




    البته بعضى از مفسران يا محدثانى كه فضائل على (عليه‏السلام‏) را با ناخشنودى مى‏پذيرند ايرادهاى مختلفى بر اين شان نزول گرفته‏اند كه در پايان بحث تفسيرى به خواست خدا به آن اشاره خواهد شد .







    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و پنجم ( مدیریت : صدفی )



    ادامه در صفحه بعد



    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۲۶ در ساعت ۰۹:۱۶


صفحه 1 از 44 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فضيلت نماز شب, قیامت, لحظه دردناك مرگ, منظور از استراق سمع جنیان چيست ؟, محكمه وجدان يا قيامت صغرى, محتواى سوگندها در سوره مرسلات, معنى ترتيل, چه رابطه ای بین روز قیامت و وجدان ملامتگر وجود دارد؟, چهره ‏ها در صحنه قيامت, نامهاى قيامت در قرآن, نخستين پيام نوح چه بود؟, چرا در قران گاه مشرق و مغرب به صورت مفرد آمده است؟, چرا در قران گاه مشرق و مغرب به صورت تثنیه آمده است؟, چرا در قران گاه مشرق و مغرب به صورت جمع آمده است؟, نظام جنسيت در جهان بشريت, ويژگيهاى بهشتيان, پنج دستور مهم براى موفقيت در اجراى حكم خدا, پاداش دنيوى ايمان, پاداش عظيم ابرار, آفرينش جن چگونه بود؟, آیا جن مومن وجود دارد؟, آزمایش انسان با نعمت ها, اوصاف انسانهاى شايسته, اين عدد ماموران دوزخ براى چيست ؟, بهترين حسنات سیر کردن گرسنه, تفسیر نمونه جلد 25, تلاوت قرآن همراه با تفكر, تلاش براى معاش هم رديف جهاد, تاثير نيايش بر انسان در دل شب, تحقيق گسترده‏اى پيرامون علم غيب, جمع و حفظ قرآن به عهده چه کسانی است؟, دلیل ضرورت آمادگى عقيدتى و فرهنگى, راه و رسم تبليغ, سندى بزرگ بر فضيلت اهل بيت پيامبر, سوره قیامت, سوره مدثر, سوره مرسلات, سوره مزمل, سوره معارج, سوره نوح, سوره انسان, سوره جن, شفيعان روز جزا, شیطان چگونه از آسمانها استراق سمع میکرده؟, صداقت رهبران الهى, علم غيب, عالم پر غوغاى جنين, عالم الغيب کیست؟, عدد نوزده ، عدد فرشتگان عذاب, غدیر خم در قرآن, غریزه جنسی سرچشمه گناهان, غرائز سركش انسان

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود