صفحه 1 از 47 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد بیست و ششم ( مدیریت: !Deli )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و ششم ( مدیریت: !Deli )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد بیست و ششم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم
    !Deli که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد.
    در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.

    اجرکم عند الله

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۳/۱۷ در ساعت ۰۰:۱۴

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    1,346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    42



    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 1
    (78) سوره نبا اين سوره مكى است و داراى 40 آيه است‏
    جلد 26 تفسير نمونه تاريخ شروع:
    12: ربيع الثانى: 1407





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    1,346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    42



    ( صفحه 2 خالی است. )
    ....
    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 3

    محتواى سوره" نبا"
    اصولا اكثريت قريب به اتفاق سوره‏هاى جزء آخر قرآن در" مكه" نازل شده، و بيش از همه چيز روى مساله مبدء و معاد، و بشارت و انذار، كه طبيعت سوره‏هاى مكى است تكيه مى‏كند، غالبا لحنى كوبنده و تكان‏دهنده و بيدار كننده دارد، آيه‏ها همگى جز در موارد معدودى كوتاه، و مملو از اشارات است، و به همين دليل تاثير بسيار عميقى روى هر فرد آگاه مى‏گذارد، ناآگاهان را نيز بيدار مى‏كند، و به كالبدهاى بى‏روح جان مى‏دهد، به افراد بى‏تفاوت احساس و تعهد و مسئوليت مى‏بخشد، و براى خود عالمى دارد، عالمى پرغوغا و پر از شور و نوا! سوره" نبا" نيز از اين اصل كلى مستثنا نيست، با سؤالى بيدارگر شروع مى‏شود، و با جمله‏اى پر از عبرت پايان مى‏يابد.
    محتواى اين سوره را مى‏توان در چند بخش خلاصه كرد.
    1- سؤالى كه در آغاز سوره از حادثه بزرگ (نبا عظيم) يعنى روز قيامت مطرح شده است.
    2- سپس به بيان نمونه‏هايى از مظاهر قدرت خداوند در آسمان و زمين و زندگى انسانها و مواهب آن- به عنوان دليلى بر امكان معاد و رستاخيز- مى‏پردازد.
    3- در بخش ديگرى قسمتى از نشانه‏هاى آغاز رستاخيز را بيان مى‏دارد.
    4- در بخش ديگرى گوشه‏اى از عذابهاى دردناك طغيانگران را.
    5- به دنبال آن قسمتى از نعمتها و مواهب شوق‏انگيز بهشتى را شرح مى‏دهد.





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    1,346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    42



    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 4
    6- سرانجام با انذار شديدى از عذاب قريب، و سپس ذكر سرنوشت غم‏انگيز كافران سوره پايان مى‏گيرد.
    ضمنا نامگذارى اين سوره به خاطر تعبيرى است كه در آيه دوم آن آمده است، و گاه از آن به عنوان سوره" عم" به تناسب آيه نخستين آن تعبير مى‏شود.
    فضيلت تلاوت سوره نبا
    در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص آمده است:
    من قرأ سورة عم يتساءلون سقاه اللَّه برد الشراب يوم القيامة:
    " كسى كه سوره عم يتساءلون را بخواند خداوند از نوشيدنى خنك و گواراى بهشتى در قيامت سيرابش مى‏كند" «1».
    و در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم:
    من قرأ عم يتساءلون لم يخرج سنته اذا كان يدمنها فى كل يوم حتى يزور البيت الحرام!:
    " كسى كه همه روز سوره عم يتساءلون را ادامه دهد سال تمام نمى‏شود مگر اينكه خانه خدا را زيارت مى‏كند"! «2».
    و نيز در حديث ديگرى از رسول خدا ص نقل شده كه فرمود:
    من قرأها و حفظها كان حسابه يوم القيامة بمقدار صلاة واحدة:
    " كسى كه آن را بخواند و حفظ كند حساب او در روز قيامت (چنان سريع انجام مى‏گيرد كه) به مقدار خواندن يك نماز خواهد بود" «3».
    __________________________________________________
    (1 و 2)" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 420.
    (3)" تفسير برهان" جلد 4 صفحه 419.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    1,346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    42



    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 5
    [سوره النبإ (78): آيات 1 تا 5]
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏
    عَمَّ يَتَساءَلُونَ (1) عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ (2) الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ (3) كَلاَّ سَيَعْلَمُونَ (4)
    ثُمَّ كَلاَّ سَيَعْلَمُونَ (5)
    ترجمه:
    بنام خداوند بخشنده بخشايشگر 1- آنها از چه چيز از يكديگر سؤال مى‏كنند؟! 2- از خبر بزرگ و پر اهميت (رستاخيز).
    3- همان خبرى كه پيوسته در آن اختلاف دارند.
    4- چنين نيست كه آنها فكر مى‏كنند، و به زودى مى‏فهمند.
    5- باز هم چنين نيست كه آنها مى‏پندارند، و به زودى مى‏فهمند.
    تفسير: خبر مهم!
    در نخستين آيه سوره به عنوان يك استفهام آميخته با تعجب مى‏فرمايد:



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    1,346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    42



    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 6
    " آنها از چه چيز از يكديگر سؤال مى‏كنند"؟ (عَمَّ يَتَساءَلُونَ) «1».
    سپس بى آنكه در انتظار پاسخ آنها باشد خود به پاسخگويى پرداخته مى‏افزايد:" آنها از خبر بزرگ و پر اهميت سؤال مى‏كنند" (عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ).
    " همان خبرى كه پيوسته در آن اختلاف دارند" (الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ).
    در اينكه منظور از اين خبر بزرگ (نبا عظيم) چيست؟ مفسران پاسخهاى متعددى گفته‏اند: گروهى آن را اشاره به روز رستاخيز، و بعضى اشاره به نزول قرآن مجيد، و بعضى به همه اصول دين از توحيد گرفته تا معاد، و در رواياتى نيز تفسير به مساله ولايت و امامت شده است كه در نكته‏هاى آينده به آن اشاره خواهد شد دقت در مجموع آيات اين سوره مخصوصا تعبيراتى كه در آيات بعد آمده و جمله إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً كه بعد از ذكر نشانه‏هاى قدرت خداوند در زمين و آسمان آمده، و توجه به اين حقيقت كه شديدترين مخالفت مشركان در مساله" معاد" بود، رويهمرفته تفسير اول يعنى معاد و رستاخيز را تاييد مى‏كند.
    " نبا" به گفته" راغب" در" مفردات" به معنى خبرى است كه" مهم" باشد و داراى" فايده" و انسان نسبت به آن" علم" يا" ظن غالب" پيدا كند، و اين امور
    __________________________________________________
    (1)" عم" مخفف" عما" و مركب از" عن" و" ما" استفهاميه است.




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    1,346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    42



    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 7
    سه گانه در معنى نبا شرط است «1».
    بنا بر اين توصيف به" عظيم" تاكيد بيشترى را مى‏رساند و رويهمرفته نشان مى‏دهد كه اين خبر كه گروهى در آن ترديد داشتند واقعيتى بوده است شناخته شده، پر اهميت، و با عظمت، و چنان كه گفتيم مناسبتر از همه اين است كه منظور خبر رستاخيز باشد.
    جمله" يتساءلون" (از يكديگر سؤال مى‏كنند) ممكن است تنها اشاره به كفار باشد كه آنها همواره درباره معاد از يكديگر سؤال مى‏كردند، نه سؤال براى تحقيق و درك حقيقت.
    اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از آن سؤال از مؤمنان باشد، و يا سؤال از شخص پيامبر ص «2».
    در اينجا سؤالى مطرح شده كه اگر منظور از" نبا عظيم" رستاخيز است، اين امر ظاهرا مورد انكار همه كفار بوده، چرا مى‏فرمايد:" آنها در آن اختلاف دارند"؟
    در پاسخ مى‏گوئيم: اولا انكار معاد به صورت مطلق حتى در ميان مشركان قطعى نيست، چه اينكه بسيارى از آنها بقاى روح را بعد از بدن و به تعبير ديگرى معاد روحانى را اجمالا قبول داشتند.
    __________________________________________________
    (1)" مفردات راغب" ماده" نبا".
    (2) بايد توجه داشت كه باب" تفاعل" هر چند غالبا به معنى كارى است كه به صورت متقابل انجام مى‏شود ولى در بعضى از موارد معنى" ثلاثى مجرد" و يا معانى ديگرى دارد (بعضى از اهل لغت براى تفاعل 5 معنى ذكر كرده‏اند 1- مشاركت دو نفر يا بيشتر در انجام كارى 2- مطاوعه مانند" تباعد" 3- اظهار چيزى بدون واقعيت مانند" تمارض" 4- وقوع چيزى تدريجا مانند" توارد" 5- معنى فعل ثلاثى مانند" تعالى" كه به معنى" علا" مى‏باشد).



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    1,346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    42



    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 8
    اما در مورد معاد جسمانى بعضى در آن اظهار ترديد و شك مى‏كردند كه لحن آيات قرآن آن را منعكس كرده است (نمل 66) و بعضى شديدا منكر بوده و حتى پيامبر ص را به خاطر ادعاى معاد جسمانى (نعوذ باللَّه) ديوانه، يا مفترى بر خدا، مى‏دانستند (سبا 7 و 8) و به اين ترتيب اختلاف آنها در مساله معاد قابل انكار نيست.
    سپس مى‏افزايد:" اينچنين نيست كه آنها درباره قيامت مى‏گويند و فكر مى‏كنند، و به زودى مى‏فهمند" (كَلَّا سَيَعْلَمُونَ) «1».
    باز هم چنين نيست كه آنها مى‏پندارند، و به زودى آگاه خواهند شد" (ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ).
    " آن روز با خبر مى‏شوند كه فرياد وا حسرتاى آنها بلند است، و از تفريط و كوتاهى خود سخت پشيمان مى‏شوند"" أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ" (زمر- 56).
    آن روز كه امواج عذاب گرداگرد آنها را مى‏گيرد، و تقاضاى بازگشت به دنيا را مى‏كنند" هَلْ إِلى‏ مَرَدٍّ مِنْ سَبِيلٍ":" آيا راهى به بازگشت وجود دارد" (شورى- 44).
    حتى در لحظه مرگ كه حجابها از برابر چشم انسان كنار مى‏رود،
    __________________________________________________
    (1) معروف در ميان علماى ادب عربى و مفسران اين است كه" كلا" حرف ردع است، و معنى آن نفى يا نهى نسبت به مطالب قبل مى‏باشد، ولى بعضى گفته‏اند كه در معانى ديگرى نيز به طور ندرت استعمال مى‏شود كه سه معنى را نام برده‏اند" تاكيد" و" الا" استفتاحيه و" حرف جواب به منزله نعم" كه هر كدام را بعضى برگزيده‏اند (مجمع البحرين و كتب ديگر).



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    1,346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    42



    تفسير نمونه، ج‏26، ص: 9
    و حقايق عالم ديگر در برابر او آشكار مى‏شود، و به برزخ و معاد يقين پيدا مى‏كند در همان لحظه نيز فريادش بلند مى‏شود كه" مرا باز گردانيد تا عمل صالحى انجام دهم"" رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ" (مؤمنون 99- 100).
    تعبير به" سيعلمون" (با" س" كه معمولا براى آينده نزديك مى‏آيد) اشاره به اين است كه قيامت امرى است نزديك، و تمام عمر دنيا در برابر آن ساعتى بيش نيست! در اينكه دو آيه فوق كه به صورت تكرار آمده به منظور تاكيد يك واقعيت (آگاهى آنها در آينده نزديك از قيامت و رستاخيز) است، يا بيان دو مطلب جداگانه (اولى اشاره به اين است كه در آينده نزديك عذاب دنيا را مى‏بينند، و دومى اشاره به اينكه عذاب آخرت را بعد از آن خواهند ديد) مفسران دو احتمال داده‏اند، ولى تفسير اول مناسبتر به نظر مى‏رسد.
    اين احتمال نيز داده شده كه منظور اين است كه با پيشرفت علم و دانش بشر شواهد و دلائل بر وجود رستاخيز آن قدر فراوان مى‏شود كه حتى منكران چاره‏اى جز اعتراف به آن نمى‏بينند.
    ولى اشكال اين تفسير آن است كه چنين آگاهى براى آيندگان از نوع بشر خواهد بود نه براى آن گروهى كه در عصر پيامبر ص مى‏زيستند و در امر قيامت اختلاف داشتند، در حالى كه آيه درباره آنها سخن مى‏گويد.
    نكته‏ها:
    1- مساله" ولايت" و" نبا عظيم":
    چنان كه گفتيم" نبا عظيم" به چند معنى تفسير شده: قيامت، قرآن، تمام اصول عقائد دينى اعم از مبدء و معاد، ولى قرائن موجود در مجموعه آيات اين



صفحه 1 از 47 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود