صفحه 1 از 48 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )




    سلام

    در این تاپیک متن جلد بیست و هفتم تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی قرار داده می شود. به این صورت که در هر پست یک صفحه از این کتاب به ترتیب قرار می گیرد تا در دسترس دوستان قرآنی قرار گیرد.

    از سرکار خانم majhul که مدیریت این تاپیک را پذیرفتند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    از کاربران گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد.
    در صورتی که پیشنهاد یا سؤالی در این رابطه دارید اینجا قرار دهید.

    اجرکم عند الله


    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نام كتاب: تفسير نمونه‏

    نويسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

    موضوع: اجتماعى و اجتهادى‏




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,063
    صلوات
    300
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    127



    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )
    بسم الله الرحمن الرحیم

    ------------------------------------------------------------------

    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 3
    ......................................

    سوره بلد اين سوره در مكه نازل شده و داراى بيست آيه است.


    حالا که رفته ای
    این روزها دلتنگم
    دلتنگم که رفته اند
    آن روزها
    یادت بــــــــــــــــــــخیر





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,063
    صلوات
    300
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    127



    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 4
    ........................................
    محتوى و فضيلت سوره" بلد"
    اين سوره در عين كوتاهى حقايق بزرگى را در بردارد.

    1- در قسمت اول اين سوره بعد از ذكر سوگندهاى پرمعنايى اشاره به اين حقيقت شده كه زندگى انسان در عالم دنيا همواره توأم با مشكلات و رنج است، تا از يك سو خود را براى رفتن به جنگ مشكلات آماده سازد، و از سوى ديگر انتظار آرامش و آسودگى مطلق را در اين جهان از سر بيرون كند، آرامش مطلق تنها در زندگى آخرت امكان‏پذير است و بس.

    2- در بخش ديگرى از اين سوره قسمتى از مهمترين نعمتهاى الهى را بر انسان مى‏شمرد، و سپس به ناسپاسى او در مقابل اين نعمتها اشاره مى‏كند.

    3- در آخرين بخش اين سوره مردم را به دو گروه:" اصحاب الميمنة" و" اصحاب المشئمة" تقسيم كرده، و گوشه‏اى از صفات اعمال گروه اول (مؤمنان صالح) و سپس سرنوشت آنها را بيان مى‏كند، و بعد به نقطه مقابل آنها يعنى كافران و مجرمان و سرنوشت آنها مى‏پردازد.
    تعبير آيات سوره بسيار قاطع و كوبنده، جمله‏بنديها كوتاه و پرطنين، و الفاظ بسيار مؤثر و گويا است، و شكل آيات و محتوا نشان مى‏دهد كه اين سوره از سوره‏هاى" مكى" است.
    در فضيلت تلاوت اين سوره از پيغمبر اكرم ص نقل شده كه فرمود:
    من قرأها اعطاه اللَّه الامن من غضبه يوم القيامة:
    " كسى كه سوره بلد را بخواند خداوند او را از خشم خود در قيامت در امان مى‏دارد" «1».
    __________________________________________________
    (1)" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 490.


    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )

    حالا که رفته ای
    این روزها دلتنگم
    دلتنگم که رفته اند
    آن روزها
    یادت بــــــــــــــــــــخیر





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,063
    صلوات
    300
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    127



    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 5
    ........................................

    و در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم:" كسى كه در نماز واجب سوره" لا اقسم بهذا البلد" را بخواند، در دنيا از صالحان شناخته خواهد شد، و در آخرت از كسانى شناخته مى‏شود كه در درگاه خداوند مقام و منزلتى دارد، و از دوستان پيامبران و شهدا و صالحين خواهد بود" «1».
    __________________________________________________
    (1)" ثواب الاعمال" طبق نقل" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 578.


    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )

    ویرایش توسط yekta : ۱۳۸۹/۰۴/۰۹ در ساعت ۰۲:۱۸
    حالا که رفته ای
    این روزها دلتنگم
    دلتنگم که رفته اند
    آن روزها
    یادت بــــــــــــــــــــخیر





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,063
    صلوات
    300
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    127



    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 6
    .....................................

    [سوره البلد (90): آيات 1 تا 7]

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

    لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ (1)

    وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ (2)

    وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ (3)

    لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ (4)

    أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ (5)

    يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالاً لُبَداً (6)

    أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ (7)

    ترجمه:
    بنام خداوند بخشنده بخشايشگر
    1- قسم به اين شهر مقدس (مكه).
    2- شهرى كه تو ساكن آن هستى!



    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )
    ادامه در صفحه بعد




    ویرایش توسط yekta : ۱۳۸۹/۰۴/۰۹ در ساعت ۰۲:۲۳
    حالا که رفته ای
    این روزها دلتنگم
    دلتنگم که رفته اند
    آن روزها
    یادت بــــــــــــــــــــخیر





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,063
    صلوات
    300
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    127



    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 7
    ......................................
    3- و قسم به پدر و فرزندش (ابراهيم خليل و اسماعيل ذبيح).
    4- كه ما انسان را در رنج آفريديم (و زندگى او مملو از رنجها است).
    5- آيا او گمان مى‏كند كه هيچكس قادر نيست بر او دست يابد؟!
    6- مى‏گويد: مال زيادى را (در كارهاى خير) تلف كرده‏ام!
    7- آيا گمان مى‏كند هيچكس او را نديده (و نمى‏بيند)؟

    تفسير: سوگند به اين شهر مقدس‏
    سنت قرآن در بسيارى از موارد بر اين است كه بيان حقايق بسيار مهم را با سوگند شروع مى‏كند، سوگندهايى كه خود نيز سبب حركت انديشه و فكر و عقل انسان است، سوگندهايى كه ارتباط خاصى با همان مطلب مورد نظر دارد.
    در اينجا نيز براى بيان اين واقعيت كه زندگى انسان در دنيا توأم با درد و رنج است از سوگند تازه‏اى شروع مى‏كند و مى‏فرمايد:" قسم به اين شهر مقدس شهر مكه" (لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ)»
    .
    " شهرى كه تو ساكن آن هستى" (وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ).
    گرچه در اين آيات نام" مكه" صريحا نيامده است، ولى با توجه به مكى بودن سوره از يك سو، و اهميت فوق العاده اين شهر مقدس از سوى ديگر، پيدا است كه منظور همان مكه است، و اجماع مفسران نيز بر همين است.
    البته شرافت و عظمت سرزمين مكه ايجاب مى‏كند خداوند به آن سوگند
    __________________________________________________
    (1)" لا" در اينجا" زائده" است و براى تاكيد آمده، البته طبق تفسير ديگرى احتمال دارد" لا" نافيه باشد (در اين زمينه توضيح بيشترى در آغاز سوره قيامت نيز داده شده است).


    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )
    ادامه در صفحه بعد







    حالا که رفته ای
    این روزها دلتنگم
    دلتنگم که رفته اند
    آن روزها
    یادت بــــــــــــــــــــخیر





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,063
    صلوات
    300
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    127



    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 8
    ........................................

    ياد نمايد، چرا كه نخستين مركز توحيد و عبادت پروردگار در اينجا ساخته شده، و انبياى بزرگ گرد اين خانه طواف كرده‏اند، ولى جمله" وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ" مطلب تازه‏اى در بر دارد، مى‏گويد اين شهر به خاطر وجود پر فيض و پر بركت تو چنان عظمتى به خود گرفته كه شايسته اين سوگند شده است.
    و حقيقت همين است كه ارزش سرزمينها به ارزش انسانهاى مقيم در آن است، مبادا كفار مكه تصور كنند اگر قرآن به اين سرزمين قسم ياد مى‏كند براى وطن آنها و يا كانون بتهايشان اهميت قائل شده است، نه چنين نيست، تنها ارزش اين شهر (گذشته از سوابق تاريخى خاص آن) به خاطر وجود ذيجود بنده خاص خدا محمد ص است.

    اى كعبه را ز يمن قدوم تو صد شرف // وى مرده را از مقدم پاك تو صد صفا


    بطحا ز نور طلعت تو يافته فروغ // يثرب ز خاك تو با رونق و نوا

    در اينجا تفسير ديگرى نيز وجود دارد و آن اينكه" من به اين شهر مقدس سوگند ياد نمى‏كنم در حالى كه احترام تو را هتك كرده‏اند، و جان و مال و عرضت را حلال و مباح شمرده‏اند".
    و اين توبيخ و سرزنش شديدى است نسبت به كفار قريش كه آنها خود را خادمان، و حافظان حرم مكه مى‏پنداشتند، و براى اين سرزمين آن چنان احترامى قائل بودند كه حتى اگر قاتل پدرشان در آنجا ديده مى‏شد در امان بود، حتى مى‏گويند كسانى كه از پوست درختان مكه بر مى‏گرفتند و به خود مى‏بستند به خاطر آن در امان بودند. ولى با اين حال چرا تمام اين آداب و سنن در مورد پيغمبر اكرم ص زير پا گذارده شد؟! چرا هر گونه اذيت و آزار نسبت به او و يارانش روا مى‏داشتند، و حتى خونشان را مباح مى‏شمردند؟!



    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )
    ادامه در صفحه بعد




    ویرایش توسط yekta : ۱۳۸۹/۰۴/۰۹ در ساعت ۰۲:۳۴
    حالا که رفته ای
    این روزها دلتنگم
    دلتنگم که رفته اند
    آن روزها
    یادت بــــــــــــــــــــخیر





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,063
    صلوات
    300
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    127



    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 9
    .........................................

    اين تفسير در حديثى از امام صادق ع نيز نقل شده است «1».
    سپس مى‏افزايد:" و قسم به پدر و فرزندش" (وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ).
    در اينكه منظور از اين" پدر" و" فرزند" كيست؟ تفسيرهاى متعددى ذكر كرده‏اند:
    نخست اينكه: منظور از" والد" ابراهيم خليل و از" ولد" اسماعيل ذبيح است و با توجه به اينكه در آيه قبل به شهر" مكه" سوگند ياد شده و مى‏دانيم ابراهيم و فرزندش بنيانگذار كعبه و شهر مكه بودند اين تفسير بسيار مناسب به نظر مى‏رسد بخصوص اينكه عرب جاهلى نيز براى حضرت ابراهيم و فرزندش اهميت فوق العاده‏اى قائل بود، و به آنها افتخار مى‏كرد و بسيارى از آنها نسب خود را به آن دو مى‏رساندند.
    ديگر اينكه: منظور آدم و فرزندانش مى‏باشد.
    سوم اينكه: منظور آدم و پيامبرانى هستند كه از دودمان او برخاسته‏اند.
    و چهارم اينكه: منظور سوگند به هر پدر و فرزندى است، چرا كه مساله تولد و بقاء نسل انسانى در طول ادوار مختلف، از شگفت‏انگيزترين بدايع خلقت است، و خداوند مخصوصا به آن سوگند ياد كرده است.
    جمع ميان اين چهار تفسير نيز بعيد نيست هر چند تفسير اول از همه مناسبتر به نظر مى‏رسد.
    سپس به چيزى مى‏پردازد كه هدف نهايى اين سوگندها است، مى‏فرمايد" مسلما ما انسان را در رنج آفريديم" (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ).
    __________________________________________________
    (1)" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 493.


    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )
    ادامه در صفحه بعد





    ویرایش توسط yekta : ۱۳۸۹/۰۴/۰۹ در ساعت ۰۲:۳۳
    حالا که رفته ای
    این روزها دلتنگم
    دلتنگم که رفته اند
    آن روزها
    یادت بــــــــــــــــــــخیر





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,063
    صلوات
    300
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    127



    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 10
    ......................................

    " كبد" به گفته طبرسى در مجمع البيان در اصل به معنى" شدت" است، و لذا هنگامى كه شير غليظ شود" تكبد اللبن" مى‏گويند.
    ولى به گفته" راغب" در" مفردات"" كبد" (بر وزن حسد) به معنى دردى است كه عارض" كبد" انسان (جگر سياه) مى‏شود و سپس به هر گونه مشقت و رنج اطلاق شده است.
    ريشه اين لغت هر چه باشد مفهوم فعلى آن همان رنج و ناراحتى است.
    آرى انسان از آغاز زندگى حتى از آن لحظه‏اى كه نطفه او در قرارگاه رحم واقع مى‏شود، مراحل زيادى از مشكلات و درد و رنجها را طى مى‏كند تا متولد شود، و بعد از تولد در دوران طفوليت، و سپس جوانى، و از همه مشكلتر دوران پيرى، مواجه به انواع مشقتها و رنجها است، و اين است طبيعت زندگى دنيا، و انتظار غير آن داشتن اشتباه است اشتباه، و به گفته شاعر عرب:

    طبعت على كدر و انت تريدها // صفوا عن الاكدار و الاقذار؟

    و مكلف الايام ضد طباعها // متطلب فى الماء جدوة نار!

    " طبيعت جهان بر كدورت است و تو مى‏خواهى از هر گونه كدورت و ناپاكى پاك باشد"؟
    " هر كس دوران جهان را بر ضد طبيعتش بطلبد همچون كسى است كه در ميان امواج آب شعله آتش جستجو مى‏كند"! نگاهى به زندگى انبياء و اولياء اللَّه نيز نشان مى‏دهد كه زندگى اين گلهاى سرسبد آفرينش نيز با انواع ناملائمات و درد و رنجها قرين بود، هنگامى كه دنيا براى آنها چنين باشد، وضع براى ديگران روشن است.
    و اگر افراد يا جوامعى را مى‏بينيم كه به ظاهر درد و رنجى ندارند يا بر- اثر مطالعات سطحى ما است، و لذا وقتى نزديكتر مى‏شويم به عمق درد و رنجهاى


    تفسیر نمونه ـ جلد بیست و هفتم ( مدیریت : majhul )
    ادامه در صفحه بعد


    حالا که رفته ای
    این روزها دلتنگم
    دلتنگم که رفته اند
    آن روزها
    یادت بــــــــــــــــــــخیر





صفحه 1 از 48 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه انقطاع وحى, فضيلت انفاق فى سبيل الله, لزوم اخلاص نيت در عبادت, مهمترين منابع شر و فساد, نقش خورشيد در عالم حيات, چه امورى در شب قدر مقدر مى‏شود ؟, چگونه شب قدر برتر از هزار ماه است ؟, چرا قرآن در شب قدر نازل شد ؟, چرا به خدا پناه مى ‏بريم ؟, چرا سوره کافرون با فرمان قل شروع شده ؟, چرا شب قدر مخفى است ؟, نعمت چشم و زبان, همه دوزخ را مشاهده مى‏كنند؟, يقين و مراحل آن, آيا شب قدر در امتهاى پيشين نيز بوده است ؟, آيا طبيعت انسان ناسپاسى و بخل است ؟, آئين جاويدان, آغاز وحى, انفاق و دورى از آتش دوزخ, اهداف داستان اصحاب الفيل, اثرات شوم انكار معاد, ارتباط سوگندهاى قرآن با نتيجه آن, بلاى تكاثر و تفاخر, برهان تمانع, برهان علمى, تفسیر نمونه جلد 27, تقوا و امدادهاى الهى, تهذيب نفس, جامعترين آيات قرآن, حكم سحر از نظر اسلام, دلائل توحيد, داستان اصحاب الفيل, در قيامت از چه نعمتهائى سؤال مى‏شود ؟, سوره فلق, سوره فیل, سوره قارعه, سوره قدر, سوره قریش, سوره كوثر, سوره كافرون, سوره لیل, سوره ماعون, سوره مسد, سوره ناس, سوره نصر, سوره همزه, سوره و العاديات, سوره و العصر, سوره انشراح, سوره اخلاص, سوره بلد, سوره بینه, سوره تكاثر, سوره توديع, سوره تين, سوره زلزله, سوره شمس, سوره ضحی, سوره علق, سرچشمه تفاخر و فخرفروشى, شگفتيهاى چشم, شگفتيهاى زبان, شاخه ‏هاى توحيد افعالى, شر حسودان, صمد به چه معناست؟, ضمير جمع در باره خدا براى چيست ؟, عيبجويان و غيبت كنندگان, عظمت جهاد

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود