صفحه 1 از 27 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب ادب حضور (ترجمه فلاح السائل) نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    از آي دي محترم حکمتي فرد که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد . لطفا سوالات خود را در خصوص اين کتاب اينجا مطرح بفرمائيد .

    التماس دعا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    » فهرست مطالب
    » سيّد بن طاووس کيست؟
    » شرح حال كوتاه مؤلّف
    » فلاح السائل
    » مقدّمه‏ى مؤلّف‏
    » فصل اوّل: عظمت نماز و پيامدهاى سبك شمردن آن‏
    » فصل دوّم: شرايط نمازى كه انسان را از كردار و گفتار زشت باز مى‏دارد
    » فصل سوّم: فضيلت و آثار دعا از ديدگاه قرآن‏
    » فصل چهارم : فضيلت و آثار دعا از ديدگاه روايات‏
    » فصل پنجم : برترى دعا و مناجات از تلاوت قرآن‏
    » فصل ششم : شرايط اجابت دعا از ديدگاه عقل‏
    » فصل هفتم : شرايط اجابت دعا از ديدگاه روايات‏
    » فصل هشتم : فوايد مناجات بسيار و فضيلت دعا در غياب مؤمنين و...
    » فصل نهم : احكام و آداب مقدّمات طهارت و ادعيه آن‏
    » فصل دهم : آداب معنوى طهارت از ديدگاه عقل‏
    » فصل يازدهم : احكام و آداب و ادعيه‏ى وضو
    » فصل دوازدهم : احكام و آداب تيمّم بدل از وضو
    » فصل سيزدهم : احكام و آداب غسل از ديدگاه عقل و نقل‏
    » فصل چهاردهم: احكام و آداب تيمّم بدل از غسل،...
    » فصل پانزدهم: تعيين نخستين نماز واجب و ...
    » فصل شانزدهم: اعمال وقت زوال آفتاب و ظهر
    » فصل هفدهم: اسرار نماز و ذكر نافله‏هاى ظهر
    » فصل هيجدهم: آداب و اسرار اذان و اقامه از ديدگاه روايات‏
    » فصل نوزدهم: آداب و اسرار نماز ظهر و تعقيبات آن‏
    » فصل بيستم: آداب و اسرار و تعقيبات نافله‏هاى نماز عصر
    » فصل بيست و يكم: آداب و اسرار نماز عصر و تعقيبات آن‏
    » فصل بيست و دوّم: محاسبه و اصلاح نامه‏ى عمل و ادعيه‏ى هنگام غروب آفتاب‏
    » فصل بيست و سوّم: كيفيّت ملاقات با دو فرشته‏ى نگاهبان بر اعمال و...
    » فصل بيست و چهارم: آداب اسرار و ادعيه و نافله‏هاى مغرب و ادامه‏ى تعقيبات نماز مغرب‏
    » فصل بيست و پنجم: نمازهاى مستحبّى بين نافله‏هاى نماز مغرب، و نماز عشا و فضيلت آنها
    » فصل بيست و ششم: آداب و اسرار و تعقيباتِ مخصوص نماز عشا
    » فصل بيست و هفتم: كيفيّت خواندن نماز فرج بعد از نماز عشا
    » فصل بيست و هشتم: نمازهاى ديگر بعد از نماز عشا
    » فصل بيست و نهم: آداب و تعقيبات نماز وُتَيْره و نافله‏ى عشا
    » فصل سى‏ام: نمونه‏اى از حالات معصومين (عليهم‏السلام) در شب و اعمال و آداب پيش از خواب‏


    ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    ----- فهرست مطالب -----


    » سيّد بن طاووس کيست؟
    » شرح حال كوتاه مؤلّف
    » سيّد بن طاووس از ديدگاه بزرگان
    » سيّد بن طاووس از ديدگاه عالمان ربّانى معاصر
    » فلاح السائل
    » ادب حضور، ترجمه‏ى فلاح السائل
    » مقدّمه‏ى مؤلّف‏
    » سبب تأليف كتاب‏
    » دفع يك شبهه‏
    » جلالت و توثيق ابن سنان‏
    » اسناد روايات اين كتاب‏
    » روش تأليف اين كتاب‏
    » فهرست جزء اوّل و دوّم كتاب‏
    » فصل اوّل: عظمت نماز و پيامدهاى سبك شمردن آن‏
    » فصل دوّم: شرايط نمازى كه انسان را از كردار و......
    » كيفيّت نيّت در عبادات‏
    » فصل سوّم: فضيلت و آثار دعا از ديدگاه قرآن‏
    » فصل چهارم : فضيلت و آثار دعا از ديدگاه روايات‏
    » فصل پنجم : برترى دعا و مناجات از تلاوت قرآن‏
    » افضل بودن دعا از ديدگاه روايات‏
    » افضل بودن دعا از ديدگاه عقل‏
    » فصل ششم : شرايط اجابت دعا از ديدگاه عقل‏
    » احساس ذلّت در پيشگاه حضرت حقّ‏
    » مقدّم داشتن مقصود حضرت حقّ و اشتغال به ياد او
    » عواقب سوء غفلت در حال دعا
    » فصل هفتم : شرايط اجابت دعا از ديدگاه روايات‏
    » فصل هشتم : فوايد مناجات بسيار و فضيلت دعا......
    » فوايد محافظت بر مناجات از راه عقل‏
    » فوائد مواظبت بر مناجات از راه نقل‏
    » ذكر فضيلت دعا در غياب برادران دينى از ديدگاه روايات‏
    » فضيلت دعا كردن براى حضرت حجّت عجّل اللَّه......
    » فصل نهم : احكام و آداب مقدّمات طهارت و ادعيه آن‏
    » آداب معنوى هنگام رفتن به توالت‏
    » احكام و آداب هنگام رفتن به توالت‏
    » آداب و ادعيه‏ى هنگام رفتن به توالت‏
    » شرايط آب‏
    » فصل دهم : آداب معنوى طهارت از ديدگاه عقل‏

    ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )

    ویرایش توسط حکمتی فرد : ۱۳۸۹/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۵:۴۷

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    » فصل يازدهم : احكام و آداب و ادعيه‏ى وضو
    » كيفيّت وضو گرفتن‏
    » احكام و آداب وضوء
    » مُبطلات وضوء
    » فصل دوازدهم : احكام و آداب تيمّم بدل از وضو
    » احكام تيمّم‏
    » عذرهايى كه موجب تيمّم مى‏شود
    » كيفيّت تيمّم‏
    » فصل سيزدهم : احكام و آداب غسل از ديدگاه عقل و نقل‏
    » آداب معنوى غسل‏
    » اقسام غسلها
    » احكام واجب بر جنب‏
    » كيفيّت غسل‏
    » احكام غسلهاى مخصوص زنان‏
    » تفصيل احكام حيض‏
    » غسلهاى مستحبّى‏
    » غسل ميّت و امور قبل و بعد از آن‏
    » كيفيّت نماز ميّت‏
    » كيفيّت انجام نماز ميّت‏
    » تسليت و اندوه گسارى‏
    » كيفيّت دفن اموات‏
    » نمازى كه بعد از دفن ميّت در كنار قبر خوانده مى‏شود
    » كيفيّت زيارت قبور اموات‏
    » فرستادن غذا براى افراد خانواده ميّت و......
    » ذكر عملى كه پيش از شب اوّل دفن انجام مى‏شود
    » با وفا بودن نسبت به اموات‏
    » نمازى هديه به اموات‏
    » فصل چهاردهم: احكام و آداب تيمّم بدل از غسل،......
    » احكام و آداب تيمّم‏
    » شرايط لباس و مكان نماز
    » صدق در پوشيدن لباس و مقصود از آن‏
    » ديگر احكام لباس نمازگزار
    » اخلاص و حضور قلب در انتخاب مكان نماز
    » صدق در انتخاب مكان نماز و مقصود از آن‏
    » بهترين مكان براى نماز
    » ذكر فضيلت بعضى از مساجد و تفاوت نماز خواندن در آنها
    » كيفيّت دخول در مسجد
    » بهترين مكان براى خواندن نماز واجب و مستحبّ‏
    » فصل پانزدهم: تعيين نخستين نماز واجب و اينكه آن......
    » نماز ظهر نخستين نماز واجب‏
    » نماز ظهر، همان صَلوة وُسْطى است‏
    » معناى وُسْطى‏
    » فصل شانزدهم: اعمال وقت زوال آفتاب و ظهر
    » دعا و تضرّع و زارى‏
    » ذكر دعاهايى كه جهت استجابت دعا پيش از آن......
    » فصل هفدهم: اسرار نماز و ذكر نافله‏هاى ظهر
    » اسرار نماز
    » مقدّمات ورود در نماز



    ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )

    ویرایش توسط حکمتی فرد : ۱۳۸۹/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۵:۴۷

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    » فصل هيجدهم: آداب و اسرار اذان و اقامه از ديدگاه روايات‏
    » اسرار اذان و اقامه از ديدگاه روايات‏
    » فصل نوزدهم: آداب و اسرار نماز ظهر و تعقيبات آن‏
    » نماز، فرونشاننده‏ى آتشهاى وجودى انسان‏
    » توجّه به اينكه اين نماز، آخرين نماز اوست‏
    » نكوهش وارد شدن در نماز با حالت كراهت‏
    » نكوهش عجله در خروج از نماز
    » ثمره‏ى نماز با حضور قلب‏
    » حالات معصومين (عليهم‏السلام) در شروع نماز
    » [كيفيّت] انجام نماز ظهر
    » بهترين سوره‏هايى كه در نماز واجب خوانده مى‏شود
    » تشهّد مستحبّى نماز
    » نحوه‏ى سلام گفتن در نماز فُرادى و جماعت‏
    » تعقيبات مشترك نمازهاى واجب‏
    » علّت گفتن سه تكبير در تعقيب نماز:
    » ثمره‏ى تعقيب با نشاط
    » سجده‏ى شكر
    » روايتى پيرامون سجده و دعا بعد از سلام نماز اهل بيت‏
    » فضيلت تسبيح فاطمه‏ى زهراء(عليهاالسلام)
    » فضيلت تسبيحات اربعه در تعقيبات نماز
    » دعايى جهت محفوظ ماندن از خطرات‏
    » قرائت سوره‏ى قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد و دعاى اميرالمؤمنين......
    » دعايى جهت آمرزش گناهان‏
    » دعا براى طول عمر
    » دعا جهت حفظ
    » دعا جهت برآورده شدن حوايج‏
    » دعاى امام صادق (عليه السلام) در تعقيب نمازها
    » دعا براى حضرت مهدى (عليه السلام)
    » دعاى رسول خدا(صلى الله على و آله و سلم) در......
    » دعاى اميرالمؤمنين (عليه السلام) در تعقيب نمازظهر
    » دعاى حضرت فاطمه زهراء(عليهاالسلام) در......
    » دعاهاى امام صادق (عليه السلام) در تعقيب......
    » دعاى امام صادق (عليه السلام) در تعقيب نمازظهر
    » دعاى حضرت مهدى (عليه السلام) در تعقيب......
    » دعا براى جبران غفلتها و گناهان قلبى در نماز
    » آخرين دعا در تعقيب نماز
    » سجده‏ى شكر، و آداب ظاهرى و معنوى آن‏
    » سجده‏ى شكر امام كاظم (عليه السلام) بعد از نماز
    » اعمال بعد از سجده‏ى شكر
    » فضيلت نماز واقعى از ديدگاه روايت‏
    » توضيح نكاتى چند درباره‏ى حديث گذشته‏
    » فصل بيستم: آداب و اسرار و تعقيبات نافله‏هاى نماز عصر
    » اهميّت دعاهاى وارده در تعقيب نافله‏هاى عصر
    » كيفيّت انجام نوافل عصر
    » دعاى بعد از سلام دو ركعت دوّم‏
    » دعاى بعد از سلام دو ركعت سوّم‏
    » دعاهاى مختلف حضرت يوسف (عليه السلام)
    » علّت اختلاف دعاهاى حضرت يوسف (عليه السلام)
    » دعاى بعد از سلام دو ركعت چهارم‏
    » فصل بيست و يكم: آداب و اسرار نماز عصر و تعقيبات آن‏
    » كيفيّت انجام نماز عصر
    » تعقيبات مخصوص نماز عصر

    ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )

    ویرایش توسط حکمتی فرد : ۱۳۸۹/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۵:۴۶

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    » فصل بيست و دوّم: محاسبه و اصلاح نامه‏ى عمل و......
    » لزوم محاسبه و توبه از گناهان‏
    » كيفيّت محاسبه و مناجات با پروردگار
    » اعمال وقت طلوع و غروب آفتاب‏
    » دعاى عشرات‏
    » دعاى اميرالمؤمنين (عليه السلام) در لَيْلَةُ الْمَبيت‏
    » توضيح برخى از عبارات دعاى گذشته‏
    » مجموعه دعاهاى سرّ
    » پايان بردن روز با استغفار
    » حالت توجّه و توسّل در پايان روز
    » خداحافظى از دو فرشته روز
    » فصل بيست و سوّم: كيفيّت ملاقات با دو فرشته‏ى......
    » اهميّت استقبال از دو فرشته‏ى نگاهبان اعمال‏
    » كيفيّت ملاقات و سلام به دو فرشته‏ى نگاهبان بر اعمال‏
    » نحوه‏ى سپردن اعمال قضا شده به فرشتگان‏
    » دعاى وقت شنيدن اذان صبح و مغرب‏
    » دعاى بعد از فراغت از اذان‏
    » كيفيّت اقامه و نماز مغرب‏
    » تعقيبات مخصوص نماز مغرب‏
    » فاصله بين نماز مغرب و عشا، وقت مخصوص......
    » فصل بيست و چهارم: آداب اسرار و ادعيه و نافله‏هاى......
    » سوره‏هاى مخصوص نافله‏هاى مغرب‏
    » دعاى مخصوص آخرين سجده‏ى نافله‏هاى مغرب‏
    » كيفيّت دو ركعت نخست نافله‏هاى نماز مغرب‏
    » كيفيّت انجام دو ركعت ديگر نافله‏هاى مغرب‏
    » ادامه‏ى تعقيبات مخصوص نماز مغرب‏
    » وقت انجام سجده‏ى شكر
    » كيفيّت انجام دو سجده‏ى شكر
    » فصل بيست و پنجم: نمازهاى مستحبّى بين نافله‏هاى......
    » فضيلت نماز مستحبّى بين نماز مغرب و عشاء
    » نمازهاى مستحبّى بين نماز مغرب و عشا
    » آخرين تعقيب نماز مغرب
    » فصل بيست و ششم: آداب و اسرار و تعقيباتِ......
    » بهترين وقت نماز عشا
    » كيفيّت انجام نماز عشاء
    » تعقيبات مختص به نماز عشا
    » كيفيّت انجام سجده‏ى شكر بعد از نماز عشا
    » فصل بيست و هفتم: كيفيّت خواندن نماز فرج بعد از......
    » فصل بيست و هشتم: نمازهاى ديگر بعد از نماز عشا
    » نماز جهت درخواست روزى‏
    » نماز ديگر بعد از نماز عشا
    » فصل بيست و نهم: آداب و تعقيبات نماز وُتَيْره و......
    » سوره‏هايى كه در نماز و تيره قرائت مى‏شود
    » كيفيّت نماز وُتَيره
    » فصل سى‏ام: نمونه‏اى از حالات معصومين......
    » پرهيز از گناه در شب‏
    » نمونه‏اى از حالات معصومين (عليهم‏السلام) در شب‏
    » نمونه‏اى از حالات امام حسن (عليه السلام)
    » كثرت عبادت امام حسين و امام‏......
    » حالت امام صادق (عليه السلام) در حال لَبَّيْك گفتن‏
    » كمترين عمل در شب‏
    » امتحان نفس‏
    » علّت خواب ماندن از نماز شب‏
    » توجّهات معنوى و توبه در هنگام خوابيدن
    » آداب و اعمال پيش از خواب‏

    ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )

    ویرایش توسط حکمتی فرد : ۱۳۸۹/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۵:۴۸

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    » توجّهات و حالات و اعمال مؤلّف در هنگام خوابيدن‏
    » فضيلت و آثار و فوائد اعمال وقت خواب‏
    » فضيلت تسبيح حضرت زهرا(عليهاالسلام)
    » فضيلت قرائت سوره‏ى إنّا أَنْزَلْناه
    » فضيلت قرائت سوره‏ى أَلْهكُمُ التَّكاثُر
    » فضيلت قرائت آيه‏ى إِنّ اللَّه يُمْسِكُ...
    » فضيلت قرائت آيةُ الكرسّى و معوذّتين‏
    » فضيلت قرائت آخر سوره‏ى بنى اسرائيل و كهف:
    » ترس از ايمنى از احتلام‏
    » ايمنى از دزد
    » در اَمان ماندن از كشته شدن [يا: سرقت‏]
    » اعمالى جهت دفع بى‏خوابى‏
    » دعايى جهت در امان ماندن از گزند حيوانات سمّى‏
    » ذكر عملى جهت خواب ديدن رسول خدا(صلى الله.....
    » ذكر عملى جهت ابلاغ سلام به خدمت رسول اكرم.....
    » دعايى جهت خواب ديدن اميرالمؤمنين (عليه السلام)
    » ذكر عملى جهت به خواب ديدن اموات فاميل‏
    » اعمالى جهت بيدار شدن براى دعا و استغفار و نماز.....
    » اعمال هنگام پهلو به پهلو شدن در رختخواب‏
    » ذكر عملى هنگام ديدن رؤياى ناخوشايند


    ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    سيّد بن طاووس کيست؟
    سخن گفتن از شخصيّت عظيمى كه با چشم باطن فرشتگان درگاه ربوبى را مشاهده مى‏نموده(1)، و بدون استهلال و رجوع به تقويم از اوّل ماه و هلال آن باخبر بوده(2) تصريح به درك شب قدر مى‏نموده‏(3) بلكه بالاتر از آن، از درك مقام نورانيّت خبر مى‏دهد، و قلم فرسايى درباره‏ى عارف برجسته‏اى كه ره يافتگان به كوى دوست گواهى به نيل او به معرفت كامل حقّ سبحانه مى‏دهند، بلكه از نادر عارفان متمكّن در توحيد به شمارش مى‏آورند و بالأخره شخصيّت گرانسنگى كه در دنيا دَرِملاقات ميان او و حضرت حجّت بن الحسن العسكرى - عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف - باز بوده، و در برزخ روح مافوقِ ملكوتش هماره همدم جدّ بزرگوارش امير المؤمنين - صلوات اللّه عليه - است و حتّى يك لحظه از آن بزرگوار جدا نمى‏گردد، يعنى: جمال سالكان، سيّد مراقبان، نور عارفان، عالم ربّانى، صاحب كرامات باهره، ذُوالْحَسَبَيْنِ،(4) رضىّ الدّين، ابوالقاسم، علىّ بن موسى طاووس‏(5) از افق انديشه‏ى قاصر نگارنده‏ى اين سطور بسى بلندتر است، لذا نخست زندگينامه‏ى شناسنامه‏اى آن بزرگوار را به اختصار ذكر نموده، سپس خامه را به دست دانشمندان برجسته و به ويژه شخصيتهاى گرانسنگى كه كه هر كدام اوحدىّ دوران خويش به شمار مى‏روند مى‏سپاريم، و از اشارات آنان در رابطه با مقامات اخلاقى، عرفانى و توحيدى سيّد اهل مراقبه، سيّد بن طاووس قدّس سرّه بهره مى‏گيريم:

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    شرح حال كوتاه مؤلّف

    مؤلّف بزرگوار در ظهر روز پنجشنبه‏ى نيمه‏ى محرّم الحرام سال 589 هجرى قمرى، در حلّه عراق ديده به جهان گشود، و دوران كودكى و نوجوانى و بخشى از جوانى خود را در آن سامان گذرانيد، و نزد اساتيد بسيار، به ويژه دو شخصيّت بزرگوار: يكى پدرش سعد الدّين موسى و ديگرى جدّش عارف و زاهد نامى ورّام بن ابى فراس نخعى شاگردى نمود. و بنا به فرموده‏ى خود، اين دو بزرگوار در تربيت و آموختنِ تقوى و تواضع به وى از همه بيشتر نقش داشته‏اند.

    تا اينكه رخت سفر بر بسته و به سوى مشهد امام كاظم (عليه السلام) و شهر بغداد هجرت نموده، و طىّ اقامت در آنجا پس از استخاره و مشورت با حضت حقّ سبحانه با زهرا خاتون دختر ناصر بن مهدى وزير پيوند ازدواج بر قرار مى‏كرده، و حدود پانزده سال در زمان حكومت عبّاسيان در بغداد اقامت مى‏گزيند.

    وى در طول اين مدّت مورد احترام و تعظيم رجال حكومتى آن دوران بوده، و عهده‏دار شدن مناصب سياسى از نقابت طالبين و سفارت در نزد حاكم مغول گرفته تا حتّى سپردن وزارت به وى پيشنهاد شد، ولى به ثمر ننشست.
    مؤلف؛ اواخر عهد حكومت مستنصر - متوفّى به سال 640 ه ق - و يا اندكى بعد از وفات وى در سال 641 ه ق به حلّه بازگشت و مدّت زمانى در آنجا اقامت نمود، ولى دل بى قرار او آرام نگرفت، و دوباره در سال 645 به نجف اشرف رهسپار گرديد، و به صورت متناوب سه سال در آنجا، و سه سال ديگر در كربلاى معلّى، و سه سال ديگر در كاظمين اقامت نمود، و سرانجام در سال 652 عزم سفر به سوى سامرّاء و اقامت سه ساله در آنجا را داشت، ليكن هنگام عبور از بغداد، باز به مصلحت وقت كه مقارن با حمله‏ى مغول بود، در دارالخلافه‏ى بغداد اقامت گزيد، و هنگام سقوط بغداد به دست مغولان، يعنى 18 محرّم الحرام سال 656 ه ق - در بغداد بوده است.


    جريان فتواى او به عنوان يك مسأله جالب تاريخى - سياسى معروف است، زيرا هنگامى كه هولاگر بغداد را فتح كرد، دانشمندان را در مستنصريه گرد آورد، و از آنان درباره‏ى اين مسأله كه سلطانِ كافرِ عادل افضل است، يا سلطانِ مسلمان ستمگر؟ استفتا نمود، پس از سلوك همه، سيّد قدّس سرّه مبادرت به پاسخ نمود و از روى تقيّه و حفظ جان مسلمين نگاشت: كافرِ عادل از مسلمانِ جائر افضل است و ديگران نيز به پيروى از وى فتواى او تأييد كردند.
    تاريخ زندگى وى گوياى آن است كه در دهم صفر الخير سال 656، هلاگو وى را به حضور مى‏طلبد و به او اَمان مى‏دهد و سيّد قدّس سرّه دوباره به حلّه مراجعت مى‏نمايد، و سرانجام قلم قضاى الهى چنين رقم مى‏زند كه آن بزرگوار در نهم محرّم الحرام سال 658 در نجف اشرف، و در چهاردهم ربيع الاوّل سال 658 در بغداد باشد، و در سال 656 از سوى هلاگو به عنوان نقيب بغداد، و در سال 661 به نقابت تمام طالبين گمارده شود، و روح ملكوتى او در صبح روز دوشنبه پنجم ذى القعده‏ى سال 664 در بغداد به ملكوت اعلى پيوست، و طبق آرزوى ديرينه‏ى خود در جوار مزار جدّش مولى الموحّدين امير المؤمنين (عليه السلام) به خاك سپرده شد.

    مؤلف بزرگوار كتابخانه‏ى بسيار بزرگى داشته كه از كتابخانه‏هاى مهمّ تاريخ به شمار مى‏رود، و نيز فرزندان فاضل و بزرگوار او از باقيات صالحات و آثار ماندگار او محسوب مى‏شوند. از همه بالاتر تأليفات بسيارى از او به يادگار مانده كه همگى بيانگر اوج مقام علمى و معنوى او، و نشان دهنده‏ى اُنس و توجّه و عمل وى به كلمات معصومين (عليهم السلام) مى‏باشد. حدود پنجاه كتاب و رساله از او نام برده شده است كه معروفترين آثار وى عبارتند از:

    1 - اللهوف يا الملهوف على قتلى الطفوف.
    2 - الاقبال بالاعمال الحسنة.
    3 - كشف المحجّة لثمره المهجة.
    4 - محاسبة النفس.
    5 - جمال الاُسبوع بكمال العمل المشروع.
    6 - مهجّ الدعوات و منهج العنايات.
    7 - فلاح السائل و نجاح المسائل. كه كتاب حاضر ترجمه‏ى آن است.
    اين بود گوشه‏اى از زندگينامه‏ى مؤلف كه در كتابهاى شرح حال از آن سخن به ميان آمده است؛(6) ولى مگر زندگى مردان الهى و وارستگان از عالم مادّه، و پيوستگان به ملكوت اعلى كه بنابر تعبير امير المؤمنين - صلوات اللّه عليه - با تن خويش با دنيا مصاحبت دارند، ولى روحشان به محلّ اعلى آويخته است.(7) در اين چند سطر خلاصه مى‏شود؟
    آرى، در پشت اين همه تكاپو، دلدادگى و شيفتگى و اسرارى ديگر نهفته است كه پاره‏اى از آن در كلام و نوشتار بزرگان و برجستگان نمايان است:


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    سيّد بن طاووس از ديدگاه بزرگان

    1 - علّامه‏ى حلّى در كتاب منهاج الصلاة در مبحث استخاره مى‏نگارد: سيّد سند سعيد، رضىّ الدين علىّ بن موسى بن طاووس عابدترين شخصيّت اهل روزگار خويش بوده است.(8)

    2 - شيخ حرّ عاملى، صاحب وسائل الشّيعه در تذكرة المتبحّرين مى‏نويسد: علّامه‏ى حلّى فرموده است: رضىّ الدين علىّ، صاحب كرامات بوده است، كه برخى از آنها را خود وى، و پاره‏اى ديگر را پدرم براى من نقل كرده است.(9)


    و نيز در جاى ديگر گفته است: سيّد رضىّ الدين، زاهدترين شخصيت روزگار خود بوده است.(10)


    3 - هم او در امل الآمل مى‏نگارد: حال وى در علم، فضل، زهد، عبادت، وثاقت، فقه، بزرگوارى، و پرهيزگارى مشهورتر از آن است كه ذكر شود. نيز وى شاعر اديب،. سراينده‏ى بليغى بوده است.(11)


    4 - علّامه‏ى مجلسى در حقّ وى چنن تعبير مى‏كند: سيّد نقيب مورد اعتماد و زاهد، جمال عارفان....(12)


    5 - محدّث نورى درباره‏ى وى نگاشته است: سيّد اجلّ اكمل اسعد اورع ازهد، صاحب كرامات باهره، رضىّ الدين ابوالقاسم و ابوالحسن، علىّ بن سعد الدين موسى بن جعفر، طاووسِ آلِ طاووس، هم او كه اصحاب ما اماميّه (با اختلاف مشارب و طريقه‏شان) در صدور كرامات درباره‏ى هيچ كس ديگر غير از او از متقدّمين از او گرفته تا متأخّرين از او، متّفن الكلمه نيستند....(13) سپس به ذكر برخى از كرامات او تبرّك جُسته است.

    6 - هم او مى‏نويسد: سيّد رحمه اللّه از عُظماى تعظيم كنندگان از شعائر الهى بوده، به گونه‏اى كه در هيچ يك از تصنيفاتش اسم مبارك جلاله اللّه را بدون آوردن لفظ جلّ جلاله در پى آن ذكر نمى‏كند.(14)

    7 - نيز وى مى‏نويسد: از جاى جاى كتابهاى او خصوصاً كتاب كشف المحجّة ظاهر مى‏شود كه دَرِ ملاقات با حضرت حجّت - صلوات اللّه عليه - براى او باز بوده است.(15)

    8 - سيّد محسن عاملى مى‏فرمايد: رضىّ الدين به گواه تأليف و آثارش بهره‏ى وافرى از دانش و فضل و معرفت داشته است ... تا اينكه سرانجام برخى از بزرگان معاصر وى به خاطر اعتماد بر فقه ژرف و پرهيزگارى ترديد ناپذير او، از وى خواستند كه منصب افتاء و قضاوت شرعى را عهده‏دار شود.(
    16)

    9 - تسترى در كتاب مقابس از او چنين تعبير مى‏كند: سيّد سند بزرگوار و مورد اعتماد، عالم عابد زاهد، طيّب و طاهر، مالكازمّه‏ى مناقب و مفاخر، صاحب دعاها و مقامات و مكاشفات و كرامات، مظهر فيض سنىّ و لطف خفىّ و جلىّ حضرت حقّ ....(17)

    10 - ماحوزى در كتاب بُلغه درباره‏ى وى مى‏نويسد: صاحب كرامات و مقامات، كه در ميان اصحاب ما اماميّه كسى عابدتر و پرهيزگارتر از او وجود ندارد.(18)

    11 - شيخ عبّاس قمى درباره‏ى او مى‏نگارد: رضىّ الدين ابى القاسم، علىّ بن موسى بن جعفر بن طاووس حسنى حسينى، سيّد اجلّ و اورع و ازهد، مقتداى عارفان ..... وى رحمه اللّه مجمع كمالات ساميه حتّى شعر، ادب و انشاء بوده است، و اين تفضّلى است كه خداوند به هر كس كه بخواهد عنايت مى‏فرمايد.(19)

    12 - هم او چنين تعبير مى‏كند: سيّد رضىّ الدين ابوالقاسم، اجلّ و اورع و ازهد و اسعد، مقتداى عارفان و مصباح متهجّدان، صاحب كرامات باهره، و مناقب فاخره، طاووسِ آل طاووس - قدِس سرّه و رفع فى الملأ الأعلى ذكره - ...(20)

    اينكه گوش جان مى‏سپاريم به سخنان گوهر شناسان بزرگ معاصر، و اظهارات ايشان ا درباره‏ى سيّد اهل مراقبه مى‏گيريم:



    ادب حضور (ترجمه فلاح السائل)(مديريت : حکمتي فرد )


صفحه 1 از 27 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود