صفحه 1 از 20 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيين بندگى و نيايش * ترجمه ى عدة الداعى "(مديريت : حکمتي فرد )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    آيين بندگى و نيايش * ترجمه ى عدة الداعى "(مديريت : حکمتي فرد )




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب آيين بندگى و نيايش ( ترجمه ى عدة الداعى ) نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    از آي دي محترم حکمتي فرد که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد . لطفا سوالات خود را در باره اين کتاب اينجا مطرح بفرمائيد


    التماس دعا


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    آيين بندگى و نيايش ( ترجمه ى عدة الداعى )
    تاليف : جمال و السالكين شيخ احمد بن فهد حلى (قدس سره الشريف)
    ترجمه : حسين غفارى ساروى


    فهرست مطالب
    جملاتى چند از حضرت استاد آيت الله علامه جوادى آملى مدظله العالى در مورد مولف كتاب
    سخن ناشر
    مقدمه مترجم
    مختصرى از زندگينامه مولف
    وفات و مدفن شريفش
    سپاس و ستايش
    مقدمه : تعريف دعا و ترغيب به آن
    باب اول : تشويق به دعا
    باب دوم : اسباب اجابت
    باب سوم : اوصاف دعا كننده
    باب چهارم : كيفيت دعا
    باب پنجم :ذكر
    باب ششم : تلاوت قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    فهرست مطالب
    جملاتى چند از حضرت استاد آيت الله علامه جوادى آملى مدظله العالى در مورد مولف كتاب
    سخن ناشر
    مقدمه مترجم
    مختصرى از زندگينامه مولف
    وفات و مدفن شريفش
    سپاس و ستايش
    مقدمه : تعريف دعا و ترغيب به آن
    باب اول : تشويق به دعا
    تحريص بر دعا و تشويق عقل بر آن
    تشويق بر دعا در آيات و روايات
    آيات
    اسرار محروميت از اجابت دعا
    تلفظ غلط در دعا
    فواعد دعا
    تنبيه
    نصيحت (اگر دعا اجابت نشد) .
    روايات :
    باب دوم : اسباب اجابت
    سبب اول : زمان دعا
    نصيحت
    فايده
    سبب دوم : مكان دعا
    سبب سوم : دعاهاى مستجاب
    سبب چهارم ، نقش زمان دعا
    سبب پنجم : نقش مكان در دعا
    سبب ششم : رابطه كارهاى نيك با دعا
    صدقه و آداب آن
    اقساط صدقه
    صدقه بر پنج قسم است :
    فضيلت دانش و وظايف دانشمندان
    تنبيه : هماهنگى علم و عمل
    وظايف شاگرد در برابر استاد
    انواع علوم
    آداب كسب و كار
    قسم اول
    اول - خود انسان :
    دوم - خانواده :
    سوم - پدر و مادر:
    حقوق فرزند و والدين در قبال يكديگر
    بركات دختر
    چهارم - خويشاوندان
    حق همسر
    فضيلت توكل و معناى آن

    خواننده محترم !:
    اول - اخلاص
    دوم - عزت :
    سوم - امنيت :
    نكوهش در خواست از ديگران
    نكوهش رد سائل
    گوشه اى از آداب انفاق
    قسم دوم : اضافه ضروريات زندگى
    رهاورد شوم ثروت اندوزى
    ذكر برخى از نعمتهاى بهشتى
    رهاورد مثبت فقر
    شيوه زندگى انبيا و اوليا (ع )
    1 - حضرت موسى (ع )
    2 - حضرت عيسى (ع )
    3 - حضرت نوح (ع )
    4 - حضرت ابراهيم (ع )
    5 - حضرت يحيى بن زكريا (ع )
    6 - حضرت سليمان (ع )
    7 - حضرت محمد (ص )
    8 - حضرت امير المومنين على بن ابى طالب (ع )
    سبب هفتم دعا در حالات مخصوص
    درجات و پاداش مريض
    آداب و اوصاف انگشتر
    باب سوم : اوصاف دعا كننده
    كسانى كه دعايشان مستجاب است
    تنبيه
    نصيحت
    كسانى كه دعايشان مستجاب نيست



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    باب چهارم : كيفيت دعا
    آداب قبل ازدعا
    رجا و اميدوارى به رحمت حق
    خوف و ترس از خدا
    نمونه هايى از خوف اوليا
    آداب همراه دعا
    آمين گفتن در دعا
    تباكى
    نصيحت
    تنبيه
    لزوم محبت بين برادران ايمانى
    بر آوردن حاجات مومن
    خوشحال كردن برادر مومن
    تنبيه
    نكته
    آداب بعد از دعا
    نصيحت
    آثار گناهان
    مباهله
    خاتمه
    ريا
    خطرات ريا
    تنبيه اول
    تنبيه دوم
    ريشه و انگيزه ريا
    سوال :
    جواب :
    درمان عملى دريا
    درمان عملى ريا
    توجه
    عجب
    حقيقت عجب
    درمان عجب
    باب پنجم :ذكر
    ذكر
    تشويق به ذكر
    اما عقل
    اما نقل
    از آيات قرآن :
    از سنت
    فصل : استجباب ذكر در هر وقت
    فصل : استجباب ذكر در هر مجلس
    فصل : تاكيد استجباب ذكر در ميان غافلين
    فصل : بهترين اوقات ذكر
    فصل : استجباب مخفى نمودن ذكر
    فصل : انواع ذكر
    1 - تحميد
    2 - صورت تمجيد
    3 - تهليل و تكبير
    4 - تسبيح
    5 - تسبيح و تحميد
    6 - ذكر ذيل
    7 - كلمات پنجگانه
    8 - تسبيحات اربعه
    9 - استغفار



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    فصل : بهترين اوقات ذكر
    فصل : دعاهاى مختص به اوقات مخصوص
    فصل : شفا خواستن به واسطه دعا و نوشتن آن
    اول - دفع امراض كه خود شامل دعاهايى است :
    دوم - دعاهايى كه به واسطه اندوهها و سختيها دفع مى گردند:
    سوم - پناه بردن (به خدا):
    باب ششم : تلاوت قرآن
    تشويق به خواندن قرآن
    فصل اول : قرائت قرآن قبل از خواب
    فصل دوم : داشتن قرآن در خانه و از روى آن خواندن
    فصل سوم : مداومت بر حفظ قرآن
    فصل چهارم : برخى از فوايد قرآن
    اول - شفا يافتن از دردها و مرضها:
    دوم - طلب كفايت (كار گزارى خواستن ):
    سوم - آياتى كه مربوط به اجابت دعا است
    فصل : خاصيتهاى مختلف
    ارشاد: اهميت تقوا و ترك گناه
    ارشاد
    برترين قسم از اقسام ذكر
    تقوا و آثار آن
    1 - مدح و ثناى تقوا:
    2 - حفظ و حراست از دشمنان :
    3 - تاييد و يارى :
    4 - اصلاح عمل :
    5 - آمرزش گناهان :
    6 - محبت خدا:
    7 - قبول شدن اعمال :
    8 - كرامت و بزرگوارى :
    9 - بشارت هنگام مرگ :
    10 - نجات از آتش :
    11 - باقى ماندن هميشگى در بهشت :
    12 - آسان شدن حساب :
    13 - نجات از سختيها و روزى حلال :
    اهميت ترك گناه
    جهاد با نفس
    خاتمه : اسماى حسناى الهى
    علت ذكر اسماى حسنى
    شرح اسماى حسنى
    علت عدم ذكر ساير اسماء
    توحيد ذات اقدس الهى
    فضيلت دعاى يا من اظهر الجميل ...
    پايان



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    جملاتى چند از حضرت استاد آيت الله علامه جوادى آملى مدظله العالى در مورد مولف كتاب



    اين فهد در بين علماء نظير بحر العلوم نظير سيد بن طاوس از آن علماى طراز اولند يعنى بعد از ائمه - عليهم السلام - وقتى علماء را بررسى مى كنند خيلى فاصله دارد تا نوبت به صاحب جواهر و شيخ مرتضى انصارى ها برسد آنچه كه در صف مقدم ديده مى شود سيد بحر العلوم است اين طاوس است ابن فهد حلى است اينها كسانى هستند كه مدعى اند ما شب قدر را شناخته ايم اينها كسانى اند كه بزرگان فقهاى ما روى عظمت اينها صحه گذاشته اند وقتى شيخ مرتضى انصارى اعلى الله مقامه الشريف درباره عظمت هاى اينگونه از علماء صحه مى گذارند آنگاه نوبت به ديگران كه مى رسد يقينا بايد با خضوع بيشترى سخن بگويند اين چند نفر جزء ستاره هاى صدر اول آسمان فقاهتند سيد بحرالعلوم ، ابن طاوس ، ابن فهد، اينها كه ارتباط تنگاتنگى با ولى عصر ارواحنا فداه دارند، به حضور حضرت مشرف مى شوند سخنان حضرت را مى شوند، پيام حضرت را براى مردم نقل مى كنند، آنها يك راههاى خاص دارند، آنها كسانى اند كه اهل ناله اند، اهل لابه اند، اهل سوزند، اهل دردند، آنها نه تنها عالمند كه عاملند، نه تنها عاملند كه حرفشان پيام علم و عمل را به ديگران منتقل مى كند.

    سخن ناشر
    بسم الله الرحمن الرحيم
    خداى را بر اين نعمت شكر گزاريم كه ما را موفق داشت تا خدمتى ديگر نه كتابخانه و كتابخوانان پارسى زبان مومن و متعهد نموده و نياز فرهنگى عميقى را بر آورده سازيم و براى اولين بار ترجمه كتاب نفيسس و پر ارج اخلاقى و تربيتى (عده الداعى ) را كه نوشته علامه و محقق مشهور ابن فهد حلى يكى از اعاظم علماى شيعه در قرن هشتم هجرى است به چاپ رسانده و منتشر سازيم مترجم آن جناب حجه الا سلام آقاى غفارى سا روى ايده الله نهايت تلاش و كوشش خود را در بيان هر چه بهتر و واضحتر مطالب كتاب و ساده كردن آن نموده است تا خواننده اى كه از اهل علم نيست نيز بتواند از آن استفاده كند. شكر الله مساعيه الجميله .
    ما خواندن و تشويق ديگران به خواندن اين كتاب را به همه طالبان كمال و مشتاقان نيل به اخلاق والاى اسلامى بخصوص طلاب علوم دينى كه خود بايد مجسمه اخلاق حسنه باشند سفارش مى كنيم و اميدواريم كه خواندن آن اكتفا نشود بلكه همگى سعى در به كار بستن دستورات اخلاقى آن داشته باشيم كه همه الهام گرفته از قرآن كريم و احاديث رسول الله - صلى الله عليه و آله و سلم - و سيره و سنت آن حضرت و ائمه معصومين سلام الله عليهم اجمعين است .
    بنياد معارف اسلامى قم




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    مقدمه مترجم

    بسم الله الرحمن الرحيم

    اخلاق به معناى وسيعش ، از ديرباز يكى از لوازم حوزه هاى علميه و به تبع آن ، لازمه جوامع بشرى بوده و هست ، چون انبياى عظيم آلشان بويژه نبى اعظم اسلام - صلى الله عليه و آله - هم بدان آراسته بودند (1) و هم ، ماموريت آراستن جامعه به آن را بر عهده داشته اند (2).
    از ابتداى ورود به حوزه مقدسه علميه قم ، مانند ساير طلاب و فضلاى حوزه ، يكى از بهترين لحظات و ساعات عمرم ، حضور در كلاسهاى اخلاق و زانو زدن در برابر اساتيدى بود كه صفا و نور حاصل بارز يك عمر جهاد با نفس ، از رخسار مباركشان پديدار بوده لذتى كه از آن جلسات مى بردم قابل توصيف نيست و قلم و زبان از بيان آن عاجزند. در همان جلسات بود كه با نام كتاب ارزشمند عده الداعى و نويسنده اش مرحوم ابن فهد حلى آشنا شدم ؛ چون اساتيد اخلاق در اغلب موارد از مطالب و روايات اين كتاب نقل و ياد مى كردند و ما را به خواندن آن سفارش مى نمودند. و حتى برخى از آنان عميقا معتقد بودند كه بايد كتاب عده الدعى جزو كتابهاى درسى حوزه ها قرار گيرد.


    مدتى در بازار دنبال اين كتاب ، جستجو و تفحص نمودم ولى آن را نيافتم تا اينكه در نمايشگاه بين اللملى كتاب ، در غرفه يكى از ناشران بيروتى آنرا يافتم ، خوشحال شدم و فورا نامش را در فرم درخواستى نوشتم ، پس از يك سال و نيم انتظار، سرانجام كتاب به دستم رسيد، در اولين فرصت مناسب ، شروع به خواندن آن كردم ، هر قدر بيشتر مى خواندم ، علاقه ام به آن افزون تر مى گشت ، اكثر اوقات پس از فراغت از مطالعه ، آن را نبوسيده بر زمين نمى گذاشتم . در اتاق مطالعه آن را در محلى قرار دادم كه دائما در معرض ‍ ديدم باشد تا با مشاهده آن ياد مطالبش افتاده از خاطرم محو نشود.
    هر وقت چشمم به جلد آن مى افتاد. شور و شعفى در قلبم ايجاد مى گشت تا جائى كه بعضى از قسمتهايش را مكرر با دقت ، مطالعه و مورد بررسى قرار دادم و هر گاه مطالبش را براى ديگران نقل مى كردم در آنان نيز حالتى نظير من ايجاد مى شد.
    بالاخره پس از گذشت مدتى ، تصميم به ترجمه آن گرفتم تا پارسى زبانانى كه از زبان عربى بهره اى ندارند، از فضايل آن محروم نگردند، لذا با توكل به قدرت لا يزال پروردگار متعال ، اين كار را شروع كردم .
    قبل از آغاز ترجمه ، توجه به نكات ذيل ضرورى به نظر مى رسد:
    1 - براى سهولت رجوع و نقل از اين كتاب ، علاوه بر ترجمه ، متن آيات و روايات نيز آورده شده كه روايات با شماره معين گرديده
    (3) و آدرس آيات هم در پاورقى آمده است .
    2 - جهت استفاده بهتر از ترجمه تحت اللفظى پرهيز گرديد وسعى شد مفاهيم و مطالب كتاب ، در قالب عباراتى گويا و روان ، عرضه گردد.
    3 - ممكن است بعضى از روايات نقل شده ، از نظر سند غير معتبر باشند نظير آنچه از ابو هريره يا كعب الاحبار نقل گرديده است ، ولى عمل به آنها بلا اشكال است ، به خاطر وجود همان مضمون در روايات معتبر يا از باب عمل كردن به روايات من بلغ
    (4).
    4 - از نكات لازم و ضرورى كه حتما بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه مبادا تنها بعضى از ابواب كتاب مورد مطالعه قرار گيرد و از ابواب ديگر صرف نظر گردد چون بسا مفيد نبوده كه هيچ ، بلكه مضر هم باشد؛ مثلا در بخش حسن ظن بندگان به خداوند متعال : نخست روايات رجاء ذكر شده و بعد از آن ، روايات خوف كه قهرا صرف اتكا به روايات دسته اول ، شايد موجب ايجاد جرات بندگان بر ارتكاب معاصى گردد، بنابراين ، زمانى بهره كامل و مورد نظر، نصيب مى گردد كه تمام كتاب با دقت كافى ، مورد مطالعه قرار گيرد.
    5 - پاورقى ها و مطالبى كه در متن ، بين دو پرانتز آمده ، از مترجم است .
    6 - در اين ترجمه ، از نسخه هاى مختلف عده در كتابخانه دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم و كتابخانه حضرت آيت الله العظمى مرحوم مرعشى نجفى و نيز از نقل مرحوم علام مجلسى در بحار الانوار از عده الداعى ، استفاده شده و اغلاط چاپهاى مختلف نيز تصحيح گرديده است .





  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    مختصرى از زندگينامه مولف

    نام شريفش احمد بن محمد بن فهد اسدى حلى ، كينه اش ابوالعباس و لقبش جمال الذين يا جمال السالكين است .

    در سال 757 هجرى قمرى در شهر حله عراق ديده به جهان گشود و در همانجا شروع به تحصيل و كسب مدارج علمى و عملى نمود
    (5) پس از كسب معارف و فضايل ، خود بصورت مرجعى براى علما در آمد و حوزه تدريس را در مدرسه زينبيه حله داير نمود و طلاب از چشمه هاى علوم و انوار و فيوضات معرفتش ، بهره ها بردند.
    شيخ ما علاوه بر تدريس ، به كار تاليف نيز اشغال داشت كه تا كنون 47 كتاب و رساله به نام ايشان در موضوعات مختلف مانند: فقه ، اخلاق ، كلام و تاريخ ، به ثبت رسيده است .
    در احوالاتش آورده اند كه حضرت على - عليه السلام - را در عالم خواب ديد، در حالى كه دست سيد مرتضى على الهدى (ره ) را گرفته ، در صحن مطهر نجف اشرف ، مشغول راه رفتن هستند و لباسى از ابريشم سبز بر تن دارند.
    ابن فهد (ره ) جلو رفت و سلام كرد، آنان جوابش را دادند. آنگاه سيد مرتضى (ره ) رو به وى كرد و گفت : آفرين بر يارى كننده ما اهل بيت ، سپس ‍ از اسامى كتابهايش سوال كرد، وقتى ابن فهد (ره ) نام كتبش را شرح داد، سيد (ره ) به او گفت :
    كتابى بنويس كه حاوى تحرير مسائل و آسان كننده راهها و دلايل باشد و آن كتاب را با اين جملات آغاز كن : بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله المقدس بكماله عن مشابهه لمخلوقات .
    وقتى از خواب بيدار شد شروع به نوشتن كتاب تحرير نموده افتتاحش ‍ راهمان جملات سيد مرتضى (ره ) قرار داد.
    ابن فهد (ره ) و كتاب عده الداعى و نجاح الساعى
    در اين كتاب ، آداب و كيفيت دعا از نظر زمان ، مكان ، شخص دعا كننده و... بررسى شده و يكى از سوالهاى عمده اين باب كه چرا دعاهايمان مستجاب نمى شود و حال آنكه خداوند متعال وعده اجابت داده ؟ به بهترين وجه پاسخ داده شده است . مضافا به اينكه به مناسبت ، مباحثى از جمله : آداب صدقه دادن ، فضيلت كسب علم ، وظيفه علما، وظيفه دانش ‍ پژوهان ، وظايف متقابل فرزند و والدين ، آداب كسب و كار، حق همسر بر شوهر و... نيز در آن آمده است خلاصه كلام اينكه : خواننده محترم در پايان ، قضاوت خواهد كرد كه اين كتاب اگر در نوع خود بى نظير نباشد، لااقل كم نظير است .
    اين كتاب ، داراى يك مقدمه ، شش باب ، يك ارشاد و يك خاتمه به شرح ذيل مى باشد:
    مقدمه : تعريف دعا.
    باب اول : تشويق دعا.
    باب دوم : اسباب اجابت .
    باب سوم : اوصاف دعا كننده .
    باب چهارم : كيفيت دعا.
    باب پنجم : ذكر.
    باب ششم : تلاوت قرآن .
    ارشاد: اهميت تقوا و ترك گناه .
    خاتمه : اسماء حسناى الهى .
    همانگونه كه در پايان كتاب خواهد آمد، مولف محترم در شب دوشنبه شانزدهم جمادى الاولى ، سال 801 هجرى قمرى يعنى در سن 44 سالگى از نوشتن آن فارغ شده اند.




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    وفات و مدفن شريفش

    علامه ابن فهد حلى (ره ) در سال 841 هجرى يعنى در سن 84 سالگى ، آفتاب وجود شريفش در عالم ديگر طلوع كرد. پيكر پاكش در جواد خيمگاه سالارش ، حضرت ابا عبد الله الحسين - عليه السلام - در كربلا به خاك سپرده شد.

    بارگاهش ، زيارتگاه عاشقان است . اخيرا ساختمان آن تجديد بنا شده در كنارش خيابانى به نام او احداث گرديده است .

    سپاس و ستايش


    سپاس و ستايش مخصوص خدائى است كه نداها را مى شنود، بلاها را دفع مى كند، تاريكى را برداشته نور مى بخشد. به دل اميد مى دهد و نعمتهايش ‍ را ناقص نگذاشته كامل مى نمايد. بخشش او بسيار و روزى هايش بى شمار است .
    آسمان را بر افراشت و زمين (براى زندگى بشر) هموار نگاهداشت .
    درود بر خاتم پيامبران محمد مصطفى - صلى الله عليه و آله - كه خداوند او را از ميان ساير انبياء برگزيد و حجت خود در بين اهل آسمان و زمين قرار داد. و بر آل او كه از پدران و مادرانى پاك زائيده شدند و مردم ، به پيروى از ايشان مامور گرديده اند.
    درود بر آنان تا آسمان و زمين برجاست و تا روزى كه قيامت بر پا مى شود.
    مسلما يكى از بزرگترين نعمتها و الطاف ذات اقدس الهى اين است كه نه تنها دعا كردن و سخن گفتن با خودش را به ما آموخت ، بلكه بدان دعوت و تحريك هم نمود. ميل و كشش درونى را در انسان جهت اقدام به اين كار قرار داد. و علاوه بر آن ، اسباب نجات از شيطان درون و برون را در مناجات و كليدهاى بخشش ها و هدايايش را در سوال و در خواست از او، به وديعت نهاد.
    و براى اجابت دعا و پذيرفته شدن خواسته هاى بندگان ، اسباب و عللى همچون دعاهاى مخصوص ، خصوصيات دعا كنندگان ، حالات دعا و مكانها و زمانهايى كه در آن بايد دعا كرد، مقرر نمود.
    اين كتاب را به همين جهت (يعنى تبيين آن اسباب و علل ) در يك مقدمه و شش باب ، نگاشتيم و نامش را عده الداعى و نجاح الساعى
    (6) نهاديم .




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    مقدمه : تعريف دعا و ترغيب به آن

    دعا يك معناى لغوى و يك معناى اصطلاحى دارد.

    در لغت به معناى ندا و صدا زدن است : دعوت فلانى ؛ يعنى : او را صدا زدم . و در اصطلاح بدين معناست كه فرد پست و پايين ، از فرد برتر و بالا، با حالت خضوع و سرافكندگى ، چيزى را طلب كند.

    چون هدف و مقصود از نوشتن كتاب حاضر، اين است كه خواننده محترم نسبت به دعا حديث ، پيرامون همين موضوع ذكر مى كنيم :

    شيخ صدوق (ره ) از ائمه اطهار - عليه السلام - روايت كرده كه فرمودند:

    1 - من بلغه شى ء من الخير فعمل به كان له من الثواب ما بلغه و ان لم يكن الامر كما نقل اليه .
    يعنى : اگر به كسى خبر برسد كه مثلا فلان مقدار ثواب دارد و او آن را انجام بدهد، خداوند متعال همان مقدار ثواب را خواهد داد، اگر چه در واقع اينچنين نباشد.
    و نيز صفوان از امام صادق - عليه السلام - روايت كرده كه حضرت فرموده :

    2 - من بلغه شى ء من الخير فعمل به كان له اجر ذلك و ان كان رسول الله - صلى الله عليه و آله - لم يقله .
    يعنى : اگر به كسى خبر برسد كه فلان كار چه مقدار ثواب دارد و بدان عمل كند؛ پروردگار منان همان ثواب را به او خواهد داد اگر چه پيامبر - صلى الله عليه و آله - آن را نگفته باشد.
    شيخ كلينى (ره ) از حضرت صادق - عليه السلام - اينچنين روايت كرده است :

    3 - سمع شينا من الثواب على شى ء فصنعه ، كان له اجره و ان لم يكن على ما بلغه .
    يعنى : اگر كسى ثوابى را بر چيزى بشنود و آن را انجام دهد ثوابش را خواهد برد، اگر چه در واقع ، خبر مطابق آنچه شنيده نباشد.
    اهل سنت نيز از جابر عبد الله انصارى (ره ) روايت كرده اند كه پيامبر - صلى الله عليه و آله - فرمود:

    4 - من بلغه عن الله فضيله فاخذها و عمل بما فيها ايمانا بالله و رجاء ثوابه ، اعطاه الله تعالى ذلك و ان لم يكن كذلك .

    يعنى : اگر به فردى بگويند فلان عمل نيك نزد خداوند متعال فلان اندازه فضيلت و ثواب دارد و او هم آن را به قصد رسيدن به اين فضيلت ، انجام بدهد، ذات اقدس الهى ، آن ثواب را به او خواهد داد، اگرچه واقع ، امرا ين چنين نباشد.

    بنابر اين ، هم شيعه و هم اهل سنت بر اين مطلب اتفاق نظر دارند
    (7).

    باب اول : تشويق به دعا

    تحريص بر دعا و تشويق عقل بر آن

    عقل هر عاقلى حكم مى كند كه وقتى انسان قدرت دارد، بايد ضرر را از خودش دفع نمايد و از طرف ديگر مى دانيم كه زندگى در اين دنيا براى هيچ انسانى بدون ضرر و زيان و تشويق خاطره نيست چون :

    - يا درد و مرضى در اندرون خود دارد.
    - يا ظالمى از خارج او را مى آزارد.
    - يا در شغل و كارش گرفتارى دارد.
    - يا همسايه به او آزار مى رساند.
    - و يا...
    و اگر فعلا هيچيك از اين گرفتاريها پيش نيامده باشد، باز عقل محال نمى داند كه در آينده گرفتاريهايى برايش پديد آيد، چگونه پديد نيايد و حال آنكه دنيا محل حوادث است و هيچوقت بر يك منوال ، ثابت و برقرار نمى ماند و كسى از سختيها و مصمتهاى آن در امان نيست . منتها سختيهايش ‍ براى بعضيها به فعليت رسيده و محقق شده و براى عده ديگر در آينده محقق خواهد شد، اما عقل حكم به وجوب و لزوم بر طرف نمودن هر دو قسم از مصيبتها و گرفتاريها مى كند، اين از يك سوى .
    از سوى ديگر، دعا وسيله اى است كه مى تواند اين مشكل را بر طرف سازد و آن را براى انسان حل كند، پس عقلا لازم است كه دست به دامان دعا بياويزيم و از آن براى حل مشكلاتمان كمك بگيريم .
    همين معنا در كلام امير المومنين و سيد الوصين - عليه و على اله افضل صلوات المصلين - آمده آنجا كه مى فرمايد:
    5 - ما من احد ابتلى و ان عظمت بلواه با حق بالدعاء من المعافى الذى لا يا من البلاء .
    يعنى : مبادا كسى كه فعلا بلايى به او روى نياورده و در عاقبت زندگى مى كند ولى در آينده از آن در امان نيست ، گمان كند كه انسان گرفتار - هر چند گرفتاريش بزرگ - بيشتر از او به دعا نيازمند است . (بلكه وى نيز براى دفع بلاهاى آتيه به دعا نياز درا.
    از اين حديث ، فهميده مى شود كه هر فردى به دعا نياز دارد، چه آن كسى كه در عاقبت است و چه آن كس كه مبتلاست ، منتها دومى براى بر طرف ساختن بلايى كه هست و اولى براى جلوگيرى از نزول آن .





صفحه 1 از 20 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آيه 50 سوره "شوري"و علم تعيين جنين توسط بشر
    توسط behnam-soft در انجمن اسماء و صفات خدا در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۰۱, ۱۷:۴۸
  2. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  4. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  5. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود