جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: به چه دلیل کلمه خلیفه بجای کلمه ولی برای سرپرستی استفاده شد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0

    به چه دلیل کلمه خلیفه بجای کلمه ولی برای سرپرستی استفاده شد؟




    با عرض سلام خدمت همه عزیزان

    ما در 2 آیه کلمه خلیفه را در قرآن مشاهده می کنیم که خطاب به انبیاء الهی است.


    وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يفْسِدُ فِيهَا وَيسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ(البقرة/30)
    (به خاطر بياور) هنگامي را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روي زمين، جانشيني [= نماينده‌اي‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آيا کسي را در آن قرار مي‌دهي که فساد و خونريزي کند؟! (زيرا موجودات زميني ديگر، که قبل از اين آدم وجود داشتند نيز، به فساد و خونريزي آلوده شدند. اگر هدف از آفرينش اين انسان، عبادت است،) ما تسبيح و حمد تو را بجا مي‌آوريم، و تو را تقديس مي‌کنيم.» پروردگار فرمود: «من حقايقي را مي‌دانم که شما نمي‌دانيد.»

    و
    يا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَينَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يوْمَ الْحِسَابِ(ص/26)
    اي داوود! ما تو را خليفه و (نماينده خود) در زمين قرار داديم؛ پس در ميان مردم بحق داوري کن، و از هواي نفس پيروي مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد؛ کساني که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شديدي بخاطر فراموش کردن روز حساب دارند!

    چرا در صدر اسلام با وجود اینکه در قرآن کلمه اولیاء در جمع و ولی در فرد را توصیه گردیده بود از کلمه خلیفه استفاده شد؟

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    آیا مسئله سوء استفاده از این کلمه نبوده ؟
    جون در قرآن می فرماید و پیامبر هم فرمود من مانند شما بشر هستم ولی به من وحی می شود اعتماد به نفسی کاذب آنها را فرا گرفت که جانشین او خود را لقب بدهند؟
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    حضرت موسی ع برای مدت 40 روزی که بعدا 3 ماه شد برای اخذ 10 فرمان هارون را جانشین (خلیفه) خود انتخاب نمود ولی ما در روایات این کلمه رو نداریم.
    تنها در مورد حضرت علی در مورد واقعه غدیر خم پیامبر ولی و مولی را به علی ع تفویض نمودند!
    آیا تنها دلیل بیعت نکردن علی با ابوبکر و عمر و عثمان به این دلیل نبوده ؟
    آیا خلیفه کلمه ناروائی نیست؟
    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    با عرض سلام خدمت همه عزیزان

    ما در 2 آیه کلمه خلیفه را در قرآن مشاهده می کنیم که خطاب به انبیاء الهی است.


    وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يفْسِدُ فِيهَا وَيسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ(البقرة/30)
    (به خاطر بياور) هنگامي را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روي زمين، جانشيني [= نماينده‌اي‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آيا کسي را در آن قرار مي‌دهي که فساد و خونريزي کند؟! (زيرا موجودات زميني ديگر، که قبل از اين آدم وجود داشتند نيز، به فساد و خونريزي آلوده شدند. اگر هدف از آفرينش اين انسان، عبادت است،) ما تسبيح و حمد تو را بجا مي‌آوريم، و تو را تقديس مي‌کنيم.» پروردگار فرمود: «من حقايقي را مي‌دانم که شما نمي‌دانيد.»

    و
    يا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَينَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يوْمَ الْحِسَابِ(ص/26)
    اي داوود! ما تو را خليفه و (نماينده خود) در زمين قرار داديم؛ پس در ميان مردم بحق داوري کن، و از هواي نفس پيروي مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد؛ کساني که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شديدي بخاطر فراموش کردن روز حساب دارند!

    چرا در صدر اسلام با وجود اینکه در قرآن کلمه اولیاء در جمع و ولی در فرد را توصیه گردیده بود از کلمه خلیفه استفاده شد؟

    یاحق
    سلام

    «خليفه» كسي است كه جانشين ديگري مي‏گردد.

    در صدر اسلام نيز به كساني كه پس از پيامبر، زمامدار امور شدند، «خليفه» گفته مي‏شد.





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    حضرت موسی ع برای مدت 40 روزی که بعدا 3 ماه شد برای اخذ 10 فرمان هارون را جانشین (خلیفه) خود انتخاب نمود ولی ما در روایات این کلمه رو نداریم.
    تنها در مورد حضرت علی در مورد واقعه غدیر خم پیامبر ولی و مولی را به علی ع تفویض نمودند!
    آیا تنها دلیل بیعت نکردن علی با ابوبکر و عمر و عثمان به این دلیل نبوده ؟
    آیا خلیفه کلمه ناروائی نیست؟
    یاحق

    همان گونه که در پست قبل بیان شد خلیفه در لغت به معنای "جانشین" است.

    به کسانی که بعد از رحلت رسول الله جانشین ایشان شدند " خلیفه" گفته می شود.

    تفاوت و اختلاف شیعه و سنی در نحوه انتخاب جانشین و خلیفه پیامبر می باشد.

    شیعه بر اساس آیات و تصریحات رسول خدا معتقد است که امامت و خلافت رسول الله مسأله‏ای است که باید از ناحیه‏ی خداوند مشخص شود. بر خلاف اهل سنت.




    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    آیا خلیفه کلمه ناروائی نیست؟
    با توضیحات بالا مشخص می شود که " خلیفه" اصلا کلمه ناروایی نیست.




  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست
    شیعه بر اساس آیات و تصریحات رسول خدا معتقد است که امامت و خلافت رسول الله مسأله‏ای است که باید از ناحیه‏ی خداوند مشخص شود. بر خلاف اهل سنت.
    با عرض سلام
    استاد گرامی امامت ( بمعنی ولایت ) با خلافت (بمعنی جانشینی) هم از لحاظ معنی و تعریف فرق می کنند و هم از لحاظ حدود اختیاراتی که از آن استخراج می گردند.
    ولایت کلمه ای است که در قرآن به سرپرستی که بعد از پیامبر و یا در زمان عدم حضور وی است اتلاق گردیده و این بی دلیل نیست.
    نمونه آن قتل عمر بن خطاب رضی الله عنه در مورد رای ناصحیح دادن بدون رجوع به آیات و رویات سنت رسول است که باعث قتلش شد.
    در مورد علی بن ابی طالب علیه السلام همین انحراف انتخاب خلیفه بجای ولی برایش مشکل ایجاد کرد چنانچه وقتی ایشان شرایط را طبق آنچه آیات الهی و سنت رسول مدون کرده خواستند اجرا نمایند دسته دسته جیره خوران خلیفه گری به ایشان هجوم آوردند .
    ازنماز با دو ستون روز دوم ولایت علی و خطبه شقشقیه گرفته تا جنگ جمل.
    اصولا خلیفه رسول الله برای خود مجوز صادر می کند که احکام خود را مانند سنت رسول اعلام نماید و بنوعی خود را رسول بعدی معرفی نماید که چنین چیزی روا نیست.

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست
    سلام «خليفه» كسي است كه جانشين ديگري مي‏گردد. در صدر اسلام نيز به كساني كه پس از پيامبر، زمامدار امور شدند، «خليفه» گفته مي‏شد.
    با عرض سلام
    خب استاد این که خلیفه گفته شد هیچ مشکلی نداشت بنظر شما ؟

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    برای خلیفه دو معنا می توان در نظر گرفت:


    معنای عام: جانشینی پیامبر در همه امور و مسؤولیت ها و وظایف اعم از حکومتداری، فرمانروایی، رهبری سیاسی مردم و پیشوایی دینی و معنوی آنان است.
    به بیان دیگر ، خلافت هم به معنای فرمانروایی و زمامداری امور مسلمانان است و هم به معنای امامت و رهبری دینی مردم.

    در این صورت، خلافت و امامت به یک معنا خواهد بود.

    شیعه ، خلافت را به این معنا گرفته است.

    *******************

    معنای خاص: زعامت و رهبری جامعه اسلامی .
    به عبارت دیگر ؛ خلافت یعنی حکومت.

    اهل سنت خلافت را به این معنا ( به معنای حکومت) گرفته اند. اما از ديدگاه شيعه حكومت شاخه اى كوچك از امامت و خلافت مى باشد.

    طبق این معنا بین امامت و خلافت تفاوت های بسیاری وجود دارد.




  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    پس با این تعریف می توان به سادگی برای برادران اهل تسنن این مسئله رو تشریح کرد.استفاده از این کلمه که شکلی دوگانه دارد در تفسیر می توانست وجه اختلاف اصلی بین علی بن ابی طالب و طالبان خلیفه گری دانست.
    این کلمه ناخودآگاه انسان را یاد گوساله سامری می اندازد که تنها در نبود 40 روزه حضرت موسی سامری آنرا ساخت و در زمان صدر اسلام درست پس از رحلت پیامبر منیت و طمع شد گوساله سامری.

    علی مع الحق و الحق مع علی

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود