صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سپیده امیـد " کاووشی در مهدویت" ( مدیریت : سوگند )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب سپیده امیـد " کاووشی در مهدویت" ( مدیریت : سوگند )




    با سلام خدمت دوستان گرامی

    در این تاپیک متن کتاب سپیده امیــــد نگارش می شود. به این صورت که در هر پست بخشی از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد.

    از دوستان گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد.




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سپیده امیـد " کاووشی در مهدویت" ( مدیریت : سوگند )سپیده امیـد " کاووشی در مهدویت" ( مدیریت : سوگند )سپیده امیـد " کاووشی در مهدویت" ( مدیریت : سوگند )

    نام‏كتاب: سپيده اميد
    تهيه: مركز پژوهش‏هاى اسلامى صدا و سيما
    نام نويسنده: سيد حسين اسحاقى‏



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    تقديم به او كه:


    جهان با وجود او بر مدار مى‏چرخد؛
    خورشيد به يمن درخشش نورش ارض و سما را نورباران مى‏سازد؛ از فيض نگاهش، قلب منتظران چشم به راهش به تپش در مى‏آيد؛
    و با آمدنش قدم بر چشمان ما مى‏نهد.
    يا بن الحسن روحى فداك متى ترانا و نراك؛ اى امام زمان! جانم فدايت، كه مى‏رسد آن هنگام كه شما ما را و ما شما را ببينيم؟!


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    ديباچه‏

    سلام بر انتظار، سلام بر منتظران، سلام بر آنان كه تبلور باران نورند؛ سلام بر آنان كه اشتياق را با انتظار در آميخته و از آن عشق مقدس ساخته‏اند؛ سلام بر منتظران هميشه بيدار شيعه كه انتظار را وسيله شتافتن به حق و تاختن به ناحق مى‏دانند؛ سلام بر مفسران هيهات منا الذله كه تا صبح ظفر مى‏سوزند و هرگز نمى‏سازد؛ و سلام بر سردار بزرگ در پنهان سراپرده غيب كه به انتظار يارى بندگان فتاده در سيلاب حيرت است.
    آن موعود كه منتظران چشم به راه، به ياد او، چشم به افق‏هاى دور دوخته‏اند تا با آمدنش شكوفايى گل‏هاى اميد را به انتظار نشينند.

    اى پادشه خوبان داد از غم تنهايى

    دل بى تو به جان آمد وقت است كه بازآيى

    آن چه در پى مى‏آيد قطره‏اى از دريايى بيكران معرفت به قبله خوبان، مهر تابان، موعود آخر الزمان است، اميد كه بذر محبت را بيش از پيش در قلوبمان بيفشاند و اطاعت از محبوب را در اعمالمان به بار نشاند و زيارت و شفاعت نوررويان را ارمغانمان سازد.
    از جانب حجت الاسلام سيد حسين اسحاقى كه دست يارى به ما داده‏اند تا با نام محبوب، خانه دل منتظران را آذين بنديم و برادران بزرگوار در بوستان كتاب قم (مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى) كه زمينه چاپ و انتشار اين اثر را فراهم كرده‏اند سپاس گذاريم و پنجره چشمانمان را به سوى نسيم رهنمودهاى سودمند مى‏گشاييم.

    مديريت پژوهشى مركز پژوهش‏هاى اسلامى صدا و سيما
    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۹/۰۳/۲۷ در ساعت ۱۸:۴۹


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32




    مقدمه مؤلف‏

    سلام بر تواى طلوع تمامت زبيايى! اى بلند شكوهمند تمنايى! اى بلنداى شكوهمند تمنايى! اى هميشه مهربان و اى هميشه بيدار! سلام بر تواى بقيه گرانقدر الهى! درود بر تو اى ذخيره بى همتاى پيامبران! اى باب الله و اى حجت خدا! درود بر تواى وجه الله! اى نور خدا! اى حريم دار كبريابى و اى صراط مستقيم! اى ميثاق خداوندى! اى وعده ازلى و اى پناه سرمدى! سلام بر تو اى كشتى نجات! اى ينبوع حيات! اى حجت معبود و اى وارث موعود! درود بر تو اى درهم كوبنده ستمگران! اى بر افرازنده پرچم ايمان و اى منتقم خون شهيدان! سلام بر تو اى حجت خدا در زمين! اى صاحب اختيار! اى ولى دلسوز و اى رهنما به اراده الهى! سلام بر تو اى بهار مردم و اى خوش ايام! اى مهدى امت و اى قائم منتظر و اى عدل مشتهر! سلام بر تو و بر نياكان پاك زادت! سلام بر تو و بر دوستداران پاك نهادت كه پيشانى شان آشناى سجده گاه نياز است و در نيايش خويش، خواهش تو در سر دارند.
    كى مى‏آيى، اى صميميت پنهان! اى مدار زيبايى‏ها و بيدارى‏ها! اى عزيز زمين و زمان! اى آشناترين حديث دلدادگى! اى قديمى‏ترين آرزوى دل‏هاى شيفته و پريش! دير زمانى است است كه سينه‏هاى سوزان و چشم‏هاى گريان منتظران بر جاده فرج! در انتظار طلوعت نسته‏اند.
    دير هنگامى است كه دست‏هاى خسته و لرزان مريدان و غلامان در گاهت بر آستانه ظهور آسمانى و حضور لايتناهى تو، به اشتياق نشسته است.
    اى غايب از نظر! هر چند فراق تو را اميد وصالى است؛ هنوز هجر تو در باورم نمى‏گنجيد.
    بيا و آيينه دل آرزومندان را به نور جمال كبريايى‏ات روشن گردان و زنگار دل مردگى و خمودى را از صفحه جان‏ها بزداى.
    بيا و تشنگان به انتظار نشسته را، از زلال ظهور و صافى حضورت بنوشان.
    بيا و خلعت قيام بر قامت قائمانه خويش تا قيام قيامت بر افراشته‏دار و سينه افروخته شيعيان را به هم فرج، التيام بخش.
    اى ديدار تو را هزار جان رايگان! چه زمان! باد از طره مشكوبى تو نافه گشايى مى‏كند.
    بيا كه با تو هر روز، امروزند و بى تو هر روز، ديروز؛ با تو من مى‏خندم، مى‏گريم، مى‏بالم، مى‏شورم، مى‏نازم، مى‏تازم، ومى مانم؛ بى تو، من ماندن را نيز از ياد برده‏ام، با تو هر رمز و رازى گشوده است و بى تو هر واژه، رمزى است.
    آرى، با تو باران پيام بر طراوت است و بى تو باران هق هق گريه، آمدنت را بارها در زير سايبان كميل گرسته‏ايم و در روشنايى آفتاب ندبه نام تو آواز داده‏ايم، هر سپيده دم، ير عهد خود تازه نموديم و با آل ياسين تو را سلام داديم، اى موعود! بوى آمدنت كى مى‏آيد! اى مهربان دور از نظر! سلام بر حضور غايبانه‏ات، بر ما بسيار سخت است كه همه را ببينيم و تو را نبينيم.
    بر ما سخت است كه جز تو همه پاسخمان دهند! بر ما سخت است مولايمان در كنارمان نباشد.
    اى اميد دل‏هايى كه در دوازده قرن غيبت! چشم انتظار ماندند و با قلبى سوخته شكستند و رفتند.
    عاشقان تو مى‏دانند كه دوازده ستوده خداوندى را تو تمامى، رهايى بندگان را تو توانى و تاريكى دل‏هاى منتظران را تو شهابى.
    در انتظار آمدنت مى‏مانم و تو، همين روزها مى‏آيى، مى‏دانم زيرا دشت‏ها بى تو خسته‏اند، آسمان خاكسترى است و فصل‏ها سر در گريبان، چشمه‏ها تشنه‏اند، آفتاب غمگين، كوچه‏هاى غريب، لحظه‏ها سنگين، نگاه‏ها منتظر و زمين بى پناه.
    وقتى بيايى ناگهان ويرانه‏ها آيينه مى‏شوند و دل‏هاى نجيب در زير سايبان دست‏هاى تو پناه مى‏گيرند.
    وقتى بيايى ما را با ارابه آفتاب تا مهتابى دريا مى‏برى و تمام قسطهاى دلتنگى ما را مى‏پردازى.
    آرى، مى‏آيى و بر ظلم‏هاى كهنه تاريخ مرهم عدل مى‏نهى و بر سلسله گل، عطر و عود مى‏پراكنى.
    اين هميشه سبز! چشم به راه آمدنت، در جاده‏هاى سرد انتظار ره مى‏پيماييم.
    چه بگوييم كه از عشق سرودن تو، آبشار به تپش مى‏افتد و از شوق بودن تو، آسمان شب، ستاره مى‏زايد.
    در هنگام رستن و فصل شكفتن، آن گاه كه خاك ترك برمى‏دارد و باغ در باغ شكوفه زار در شكوفه زار، برهوت جان، هم رنگ بهشت روشن خدا نور باران مى‏شود و طلوع موعود را در دامن دشت و شفق مى‏پراكند، هم چون بلبلان، واگويه‏اى از درد اشتياق مى‏سراييم و تحفه منتظران خورشيد مى‏سازيم.
    اين حديث انتظار در نه بخش تقديم مهدى جويان شده است. در مطلع آن نگاهى كذار به دميدن روح در بهار ورزش نسيم سعادت در كالبد جان جهان تا شامگاه غيبت شده و در دگر بخش، اعتقاد به مهدويت در ساير اديان و ملل مورد بررسى قرار گرفته است.
    در تكاپويى ديگر چهره نور در نورالانوار، كلام وحى به تصوير در آمده، آن گاه امام (عجل الله تعالى فرجه الشريف) و جامعه مطلوب و موعود روشنان راهمان گرديده و سپس وظايف منتظران وصل به طليعه سحرى و سپيده اميدوارى را بر شمرديم و پرسش و پاسخ‏هاى درباره حضرتش را بررسيديم.
    و در گامى ديگر جرعه‏اى از چشمه سار عرفان و ادب تحفه مهدى دوستان نموديم، آن گاه توشه فرهنگ سازان فراهم ساختيم و نوشتار را به اميد شيرازه بستن كتاب گسسته عشق به آخر رسانديم و دفتر زندگى را به حضور او از سر گشوديم و دل در تمناى وصال او سرخوش نموديم و پنجره ديدگانمان را هماره به سوى نسيم سودمند محبت ياران گشوديم.
    و به اميد هنگامه وصل لحظه شمارى مى‏كنيم و با امام راحلمان هم آوا مى‏شويم:

    غم مخور ايام هجران رو به پايان مى‏رود اين خمارى از سرمامى گساران مى‏رود
    پرده را از روى ماه خويش بالا مى‏زند غمزه را سر مى‏دهد غم از دل و جان مى‏رود
    بلبل اندر شاخسار گل هويدا مى‏شود زاغ با صد شرمسارى از گلستان مى‏رود
    محفل از نور رخ او نور افشان مى‏شود هر چه غير از ذكر يار از ياد رندان مى‏رود
    ابرها از نور خورشيد رخش پنهان شوند پرده از رخسار آن سرو خرامان مى‏رود
    وعده ديدار نزديك است ياران مژده باد روز وصلش مى‏رسد ايام هجران مى‏رود




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    بخش اول: از تولد تا غيبت‏
    ميلاد مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف)
    اسامى و القاب امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف)
    دروان زندگانى حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف)
    غيبت امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشريف)
    1. آزمايش مردم‏
    2. محفوظ ماندن آن حضرت از كشته شدن‏
    3. نبودن بيعت هيچ كس بر او
    سفيران امام (عليه السلام) در عصر غيبت صغرى‏
    غيبت كبرى‏
    نيابت عامه‏
    غيبت از نگاه معصمومان عليهم السلام‏
    امام على (عليه السلام)
    امام حسن (عليه السلام)
    امام حسين (عليه السلام)
    امام زين العابدين (عليه السلام)
    امام محمد باقر (عليه السلام)
    امام صادق (عليه السلام)
    امام كاظم (عليه السلام)
    امام رضا (عليه السلام)
    امام جواد (عليه السلام)
    امام هادى (عليه السلام)
    امام حسن عسگرى (عليه السلام)
    امام مهدى(عجل الله تعالى فرجه الشريف)
    ديدار در زمان غيبت‏
    وظايف شيعيان در عصر غيبت‏


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32




    ميلاد مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف)

    هنگام تولد امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف)، حدود 35 سال از ساختن شهر سامرا مى‏گذشت؛ شهرى كه در كنار ويرانه‏هاى شهر قديمى بنا شده بود و با اين كه اين شهر به عنوان پايتخت دوم خلافت بغداد به حساب مى‏آمد، از همان آغاز مقر خليفه عباسى شد.
    معتصم عباسى، هشتمين خليفه بنى عباس در سال 218، يعنى آغاز خلافت خود، امر به ساختن اين شهر كرد و سپس بدان جا رفت و بدين گونه سامرا مركز خلافت عباسيان شد.
    امام دهم، بيست سال و امام يازدهم چندين سال در آن جا تحت نظر و زندانى بودند.
    هنگامى كه ولادت حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف) نزديك شد و خطر وجود ايشان در نزد جباران قوت گرفت، در صدد بر آمدند تا از به دنيا آمدن اين نوزاد جلوگيرى كنند و اگر هم به دنيا آمده، او را از بين ببرند.
    بدين علت، چگونگى احوال امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف) در دوران حمل و سپس تولد آن حضرت از مردم مخفى نگه داشته شد و جز چند تن از نزديكان، شاگردان و اصحاب خاص امام عسكرى (عليه السلام) كسى او را نمى‏ديد، حتى آنان نيز گاهى حضرت را مى‏ديدند، نه پيوسته و به صورت عادى.
    علت مخفى داشتن ولادت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف) اين بود كه خلفاى عباسى، چون از طريق روايات پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) و ائمه طاهرين (عليه السلام) پى برده بودند كه دوازدهمين امام، همان مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف) است و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد، دژهاى گمراهى و فساد را درهم مى‏كوبد و دولت جباران را سرنگون مى‏سازد، طاغوتيان را به قتل مى‏رساند و خود امير مشرق و مغرب جهان مى‏شود، در صدد بر آمدند تا اين نور را خاموش كرده و آن حضرت را به قتل برسانند.
    از اين رو، جاسوسان و مراقبانى، حتى در ميان قابله‏ها مامور كردند تا داخل خانه امام عسكرى (عليه السلام) را زير نظر بگيرند، ليكن چون خداوند در هر حال، نور هدايت را پاينده خواهد داشت، اراده‏اش بر اين تعلق گرفت كه حتى دوران باردارى مادر حضرت نيز پنهان بماند.
    در روز جمعه نيمه شعبان 255 در شهر سامرا، از شهرهاى عراق از پدرى چون حضرت امام حسن عسكرى (عليه السلام) و مادرى نيك سيرت به نام مليكه نواده قيصر روم كه به او حكيمه، سبيكه، نرجس، سوسن، مريم، ريحانه و صيقل هم مى‏گفتند، آفتاب وجود دوازدهمين ستاره تابناك ولايت طلوع كرد و جهان را به نور وجود خويش منور گردانيد.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    اسامى و القاب امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف)

    محمد، مهدى، صاحب الزمان، قائم (قيام كننده)، احمد، حجه الله، ولى‏الله، بقيه‏الله، عين‏الله، نور الله، عبدالله، نصرالله، طاهر (پاك)، عادل، شاهد، طالب، حافظ، جابر، وارث، هادى، نقى (پاكيزه)، تقى (پرهيزگار)، زكى (آراسته)، رضى (خشنود)، كريم (بزرگوار)، امير (فرمانروا)، منصور (يارى شونده)، طيب (پاكيزه)، مرشد (ارشاد كننده)، محى الدين (زنده كننده دين)، منتظر، خلف (جانشين)، فرج (گشايش)، سيد (سرور)، ناصح (خيرخواه)، مطهر (پاكيزه)، شمس طالع (مهر تابان)، قمر منير (ماه فروزان)، كوكب درى (اختر تابناك)، طاووس اهل الجنه (طاووس بهشتيان). عبدالرحيم موگهى، جان جانان، ص 124 - 125.
    نام‏هاى حضرت آيينه انوار وجودى او هستند.
    هرنامى نكته‏اى تازه و معنايى جديد با خود به همراه دارد.
    با بررسى زيارت حضرت صاحب الامر و دعاى ندبه، اسامى حضرت و معانى آنها به دست مى‏آيد.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    دوران زندگانى حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف)

    1. از تولد آن حضرت تا شهادت پدر بزرگوارشان پنج سال طول كشيد.
    (از سال 255 تا 260 ه - ق)
    2. دوره غيبت صغرى از سال 260 ه - ق، يعنى از پنج سالگى آن حضرت آغاز و تا سال 329 ه - ق ادامه داشت.
    در طول اين مدت حضرت با واسطه چهارتن از نواب خاص خود با مردم در ارتباط بود.
    3. دوران غيبت كبرى از سال 329 ه - ق آغاز و تا ظهور حضرت ادامه مى‏يابد؛ يعنى روزى كه فرمان خداوند صادر شود و آن حضرت مامور به ظهور و برقرارى عدالت اجتماعى شوند، جهانى را كه از ظلم، تباهى و فساد پرشده، پر از عدل و داد خواهند ساخت.
    اكنون كه در سال 1422 ه - ق هستيم حدود 1167 سال از عمر شريف آن حضرت مى‏گذرد.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32




    غيبت امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشريف)

    پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم) و ائمه اطهار (عليه السلام) مساله غيبت امام دوازدهم را همواره بهمردم گوشزد مى‏فرمودند. خبر غيبت امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف) قبل از تولد ايشان آن قدر بازگوشده بود هركس كه به وجود آن حضرت معتقد بود، به غيبت طولانى آن حضرت نيز عقيده‏مند مى‏شد.
    پيامبر گرامى (صلى الله عليه و آله و سلم) اسلام فرمود:
    قائم از فرزندان من به موجب عهدى كه از من به وى مى‏رسد پنهان مى‏شود، آن چنان كه بيشتر مردم مى‏گويند خدا به آل محمد احتياجى ندارد و برخى در ولادتش ترديد مى‏كنند؛ پس هركس زمانش را درك كند، بايد به دين خود عمل نمايد و نبايد با دو دلى شيطان را بر خود راه دهد، مبادا كه او را از ملت و دين من خارج سازد.(1)
    حضرت على (عليه السلام) نيز فرمود:
    قائم ما غيبتى دارد كه مدت آن طولانى خواهد بود.
    آگاه باشيد! هركس بر دينش ثابت بماند و با طولانى شدن غيبت آن حضرت دلش قساوت پيدا نكند روز رستاخيز، در رتبه من و با من خواهد بود.(2)
    سپس فرمود:
    قائم ما، چون قيام كند، بيعت هيچ كس به گردن او نيست و به همين جه، ولادتش مخفى و خودش نايب مى‏شود.(3)
    از آن جا كه وجود امام (عليه السلام) و جانشين پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) از جهالت فراوان از جمله رفع اختلاف، تفسير قوانين الهى، هدايت معنوى و باطنى و... ضرورى است.
    خداوند مهربان پس از پيامبر اسلام، اميرالمومنين و پس از وى يازده فرزندش را يكى پس از ديگرى به عنوان امام تعيين فرمود تا مردم از فوايد وجود آنها برخوردار شوند، اما اين سوال مطرح مى‏شود كه چرا از همان ابتدا امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف) از نظرها غايب شدند؟
    اساساً با اعتقاد به حكمت خداوند، بديهى است كه اين غيبت مصلحت‏هاى متعددى دارد، هرچند انسان نتواند به آنها پى ببرد.
    از برخى روايات استفاده مى‏شود كه علت اصلى و اساسى غيبت، پس از ظهور آن بزرگوار آشكار مى‏گردد.
    عبدالله فضل هاشمى گويد:
    از امام صادق (عليه السلام) شنيدم كه فرمود: ناگزير براى صاحب الامر غيبتى خواهد بود كه اهل باطل در آن به شك خواهند افتاد.
    عرض كردم: چرا؟ فرمود: به جهتى كه اجازه نداريم بازگوييم.
    عرض كردم: حكمتش چسيت؟ فرمود: همان حكمتى كه در غيبت‏هاى حجت‏هاى گذشته وجود داشت و آشكار نمى‏گردد، مگر بعد از ظهور او، چنان كه حكمت كارهاى حضرت خضر (اشاره به سوراخ كردن كشتى، كشتن جوان و تعمير ديوار در داستان خضر و موسى) شناخته نشد، مگر هنگامى كه موسى و خضر مى‏خواستند از هم جدا شوند.
    اى پسر فضل، موضوع غيبت، امر الهى و سرى از اسرار خداست و چون خدا را حكيم مى‏دانيم، تصديق مى‏كنيم كه تمام كارهايش به دانايى و حكمت انجام مى‏گيرد، گرچه تفصيل آنها براى ما معلوم نگردد.(4)
    البته فوايدى را مى‏توان براى غيبت آن حضرت برشمرد كه در برخى اخبار نيز به آن اشاره شده است كه عبارتند از:


صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود