صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دروغ (مديريت : neginsabz )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    دروغ (مديريت : neginsabz )




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب دروغ)نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    ازآي دي محترم neginsabz که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد .لطفا سوالات خود را در خصوص اين کتاب اينجا مطرح بفرمائيد


    التماس دعا


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    دروغ

    مؤلف : سيد رضا صدر


    فهرست مطالب
    پيشگفتار
    مقدمه
    دروغ
    دروغ و دورويى
    علامت هاى منافق
    ريشه دروغ
    دروغ و ايمان
    دروغ گناه كبيره است
    دروغ كليد گناهان است
    بالاتر از دروغ گناهى نيست
    كذّاب
    دروغ در راه خود نمايى
    دروغ هاى گوناگون
    باز هم دروغ هاى گوناگون
    دروغ در دين دارى
    دروغ بر خدا و رسول (ص) و امامان عليهم السلام
    تهمت و افترا
    دو چهره و دو زبان داشتن
    تظاهر و رياكارى
    نمونه هايى از خلاف حقيقت
    زيان هاى اجتماعى دروغ
    زيان هاى اقتصادى دروغ
    زيان هاى روانى دروغ
    دروغ هاى روا
    راست هايى كه دروغ پنداشته مى شود
    داستان نويسى و افسانه سرايى


    دروغ (مديريت : neginsabz  )

    ویرایش توسط neginsabz : ۱۳۸۹/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۲:۱۳
    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    فهرست مطالب
    پيشگفتار
    سرآغاز
    مقدمه
    دينِ راستى و درستى
    دروغ
    بزرگ ترين گناهان
    دروغ چيست ؟
    دروغ و دروغ گويى
    در زبان عربى
    نظريه اى از قرن سوم
    نظرى به اين نظريه
    معماى طاورس
    منافقان
    دسته هاى منافقان
    منافقان مدينه
    منافقان مكى
    ارتباط منافقان با كفار
    دروغ و دورويى
    واژه دروغ
    در زبان عرب
    سخن رسول خدا (ص)
    دروغ گوى بى شرم
    دو رويى با خدا و رسول (ص)
    عزيزتر و ذليل تر
    شاهكار نظامى پيغمبر (ص)
    اشتباه دروغ !
    علامت هاى منافق
    آيه اى از قرآن
    سخنى از رسول خدا (ص)
    امانت چيست ؟
    امانتدار كيست ؟
    امانتدارى و نادرستى
    قاضى خيانتكار
    خُلف وعده
    اقسام منافق
    نقشه خطرناك منافقان
    نقشه ديگر
    فرمان خلافت
    هارون موسى
    نكته اى چند
    ريشه دروغ
    پستى روح
    قدرتمندانِ دروغ !
    رباخوارى و دروغ گويى
    نظريه يك زن سياه پوست
    ضمانت رسول خدا (ص)
    ابن حنبل و ابن معين
    كار اهل جهنم
    نخستين مرحله دروغ گويى
    عذاب دروغ !
    كمتر از حيوان
    سوگند دروغ
    سرانجام سوگند دروغ
    دروغ و ايمان
    از كتاب
    از سنت
    از عترت
    از اهل بيت
    دروغ گوى بى ايمان
    سخنى ديگر از رسول خدا (ص)
    ارزش ايمان
    دزد دروغ !
    دروغ و عقل
    دعاى داريوش كبير
    دروغ گناه كبيره است
    گناه و فطرت
    هماهنگى عقل با فطرت
    دين
    دروغ گناه است
    گناه كبيره
    دروغ گناه كبيره است
    قرآن اين دروغ گو را رسوا كرد
    دروغ در دروغ
    بوى گند دروغ
    دروغ به زن و فرزند
    دوست عزيز
    دروغ پدر و مادر
    دروغ كليد گناهان است
    كليد
    دربسته
    كليد گناهان
    طرز فكر دروغ
    راه بدبختى
    دروغ گو احمق و بى شرم است
    پيمان با پيغمبر اسلام
    بهترين روش در پرورش
    اگر مسلمانان امروز
    راه پاك شدن از گناه
    كليد همه سعادت ها
    صَعصَعه چه گفت ؟
    بالاتر از دروغ گناهى نيست
    سخنى از على (ع)
    چرا؟
    سخنى ديگر از على (ع)
    دنباله هاى دروغ
    دام شيطان
    رسوايى و افتضاح
    سه سال
    مطلب پنجم
    داستانى از تاريخ
    دروغ تاريخ
    عثمان بن مَظعون
    كذّاب
    از نظر لفظ
    كذّاب چه كسى است ؟
    كاذب و كذّاب
    فراموشى كذاب
    نخستين كذاب در اسلام
    كذّاب ديگر
    مدعيان پيغمبرى
    هلاكت كذاب
    روش پيغمبران دروغين
    رنگ هاى ديگر كذاب
    جعفر كذاب
    مدعيان مهدويت
    نشانه كذّاب
    دروغ در راه خود نمايى
    تقليد ناپسند
    امتياز فقه اماميه
    دليل هاى دروغين
    در عقايد دينى
    در دوستى و دشمنى
    روش صحيح
    محقق نماها
    رحله ابن يشهب
    تكرار تاريخ
    اربعين آخوند ملاصدرا
    محمد بن مكارمى بلخى
    همه چيزنما
    اديب نما
    خودنمايى
    نمى دانم
    دروغ هاى گوناگون
    ليسيدنى ابليس
    گوناگونى دروغ
    دروغ لافى
    دروغ در فقر
    دروغ در كسب و كار
    دروغ در سياست
    دروغ در عشق
    دروغ هاى تعصبى
    دروغ هاى ملى
    دروغ در شهادت
    به دروغ خدا را گواه گرفتن
    دروغ در نقل وقايع
    دروغ ننگين
    باز هم دروغ هاى گوناگون
    سخنى از امام سجاد (ع)
    دروغ بزرگ و كوچك
    دروغ شاخدار و دروغ بى شاخ
    دروغ روزنامه اى
    دروغ در كتاب
    گزارش دروغ
    دروغ براى خنده
    دروغ براى گريه
    نظريه غلط
    گواه بر اين سخن
    دروغ مجانى
    تحريف نيز از اقسام دروغ است
    تكذيب راست نيز دروغ است
    انكار حق ، از مصاديق دروغ است
    دروغ در دين دارى
    دروغ در فضايل اخلاقى
    دروغ در ايمان
    دروغ با خدا
    دروغ در بيم و اميد
    در شيعه بودن
    معرفى رسول خدا (ص) از شيعه
    معرفى امام مجتبى (ع)
    معرفى امام حسين (ع)
    رافضى يعنى چه ؟
    امام رضا (ع) تنبيه مى كند
    معرفى امام يازدهم
    دروغ در انتظار ظهور
    دروغ در ساختن مسجد
    دروغ در زيارت

    دروغ (مديريت : neginsabz  )

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    ادامه فهرست مطالب
    دروغ بر خدا و رسول (ص) و امامان عليهم السلام
    دروغ بر خدا

    دروغ بر پيغمبر و امام
    آغاز دروغ سازى بر پيغمبر اسلام (ص)
    دروغ ساز ملعون است
    روزه را باطل مى كند
    نظريه يك حجة الاسلام
    سلب فطرت
    نمونه از دروغ بر رسول خدا (ص)
    عمروعاص و ابوهريره
    عُروَة بن زُبَير
    دروغ هاى بر امامان
    در حضور امام صادق (ع)
    تهمت و افترا
    دروغ زشت
    سخن پيغمبر اسلام
    از حكيمى سخنى
    گناه ناجوانمردانه
    افترا بر يوسف پيغمبر (ص)
    تهمت بر مريم
    تهمت به فلاسفه
    تهمت به فخرالمحقّقين
    تهمت بر شهيد اول
    دو چهره و دو زبان داشتن
    سخنى چند از محمد و آل محمد (ص)

    زيركى پندارى
    روز قيامت
    پيروان رسول الله (ص)
    در مصر
    دو چهرگى براى پول
    امام باقر (ع) معرفى مى كند
    نكته تعبير
    هُمَزَة لُمَزَة
    سخنى از امام صادق (ع)
    تظاهر و رياكارى
    كردار دروغ
    كردار نيك
    عوام فريبى
    تظاهرها
    توضيح لازم
    يكى از دام ها رياكار
    علامت هاى رياكار
    رياكار در قيامت
    كارهاى خوب را نابود مى كند
    شرك رياكار
    ريشه تظاهر و ريا
    نمونه هايى از خلاف حقيقت
    تصوف ملامتى
    شيخ تارك الصلاة
    راه كج
    تدليس
    نَجش
    كم فروشى
    غش
    خلاف قرارداد
    تظاهرهاى ادارى
    خودنمايى دروغين
    تبليغات
    ديكتاتورهاى سياه و سرخ
    زيان هاى اجتماعى دروغ
    سخنى از على (ع)
    زيبايى هاى ادبى
    زيان ها
    رسوايى
    تهتاه شاه
    عَمرو بن مَعدى كَرَب
    بى آبرويى
    حجّه الالهيّه
    بى ارزشى سخن
    امير حسين ابيوردى
    در اين زمان
    سلب اعتماد
    بدبينى مردم
    قاضى خائن
    ذلت و خوارى
    سخريه و استهزا
    عمر، و ابوهريره
    روسياهى
    زيان هاى اقتصادى دروغ
    ثروت
    دروغ فقر مى آورد
    اعتبار
    پايه اعتبار
    نتيجه سخن
    تنهايى
    پزشك دروغ !
    نماز شب ، روزى را مى افزايد
    دروغ روزى را مى برد
    زيان هاى روانى دروغ
    ناراحتى درونى
    فراموشى
    نوميدى
    پرده درى و بى شرمى
    دروغ ، دروغ مى زايد
    سوءظن
    كنيزك طولون
    چاپلوسى
    وكيل الرعايا گول نخورد
    توضيح لازم
    تغيير فطرت
    دروغ هاى روا
    گناه در اسلام
    ناروايى دروغ
    راست گوى دروغ !
    راست ناروا
    دروغ گوى راست !
    دروغ هاى روا
    دفع شر ظالم
    قاعده كلى
    راست هايى كه دروغ پنداشته مى شود
    توريه
    توريه در قرآن
    حِزقيل
    شوخى هاى پيامبر
    مبالغه در تعبيرها
    مبالغه نما
    تشبيه و استعاره
    كنايه
    زبان حال
    داستان نويسى و افسانه سرايى
    خبر
    گواهى از قرآن
    گواهى ديگر
    شرط در دروغ
    مثل
    تصور نه تصديق
    تغيير لباس
    سلامان و ابسال
    منظور اصلى داستان
    دروغ (مديريت : neginsabz  )


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    نام كتاب : دروغ
    نام نويسنده : آية الله سيد رضا صدر

    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    پيشگفتار
    حضرت آية الله حاج سيد رضا صدر (قدس سره ) (1300 - 1373) فقيهى عالى مقام ، حكيمى توانا، بقية السلف دودمانى عريق و مشهور به علم و تقوا و فقاهت ، در مشهد مقدس متولد شد. پس از فراگرفتن دروس مقدماتى در حوزه علميه مشهد، همراه پدر بزرگوارش حضرت آية الله العظمى سيد صدرالدين صدر (قدس سره ) - كه از مراجع آن زمان بود - به قم مهاجرت كرد. دروس سطح و همچنين دروس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان را از محضر اساتيد بزرگ حوزه علميه قم از جمله مرحوم والدشان و مرحوم آية الله العظمى حجت و مرحوم آية الله امام خمينى (قدس سره ) بهره برده و در مدتى كوتاه در سايه تلاش و نبوغ خويش ، در رديف برجستگان حوزه در آمد و به خاطر جامعيت منحصر به فرد خويش بين اقران مشار بالبنان گرديد.
    آن بزرگوار، در عين دارا بودن مراتب عالى اجتهاد در حد مرجعيت و تدريس علوم حوزوى ، بيانى شيوا و قلمى محكم و نثرى روان داشت و به علت اين آمادگى علمى و قلمى ، توانست آثارى بس گرانبها در علوم مختلف از خود به جا گذارد؛ آثارى كه مى تواند الگوى بسيار مناسبى در ارائه علوم اسلامى در سطوح مختلف باشد.
    تواءم بودن اتقان مطلب با تقواى صاحب قلم ، اگر همراه با ژرف انديشى و امانت دارى در ارائه مطلب باشد، مى تواند اثرهاى بس گرانقدرى بيافريند و تشنگان حقيقت را از چشمه سار زلال معرفت سيراب گرداند، و ما در آثار باقى مانده علمى مرحوم آية الله صدر، اين چنين مشخصاتى را به وضوح مشاهده مى كنيم .
    از خداوند متعال مساءلت داريم كه توفيق عنايت فرمايد تا بتوانيم تمام آثار آن مرحوم را به نحو شايسته در اختيار حوزه هاى علميه و امت اسلامى قرار دهيم .
    زندگى نامه مشروح آية الله صدر در اولين شماره از سلسله آثار ايشان يعنى ((تفسير سوره حجرات )) آمده است .
    در پايان از مسئولان محترم مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم كه امكان انتشار اين آثار را فراهم مى كنند، تشكر مى كنم .
    سيد باقر خسروشاهى
    سرآغاز
    اينك جلد سوم كتاب ((شب پنج شنبه )) به دوستان عزيز تقديم مى شود.
    موضوع جلد يكم ، استقامت بود كه از بهترين صفات است و به وسيله آن مى توان خود را به صفت هاى پسنديده آراست .
    موضوع جلد دوم ، حسد بود كه از بدترين صفات است و صفت هاى زشت را نيز به ارمغان مى آورد.
    بحث از حسد كه پايان يافت ، يكى از دوستان پيش نهاد كرد كه موضوع سخن را وجود مقدس حضرت ولى عصر (ع) قرار دهيم . اين پيش نهاد به تصويب رسيد و افتخار آن كه يك سال ، موضوع سخن ما در شب هاى پنج شنبه درباره آن حضرت باشد، نصيب ما گرديد؛ اميدوارم كه روزى يادداشت هاى آن ، منتشر شود و تقديم دوستان گردد.
    پس از اتمام آن بحث ، به خاطر رسيد كه درباره يكى از گناهان سخن گفته شود. دروغ ، براى اين كار در نظر گرفته شد.
    دروغ ، گناهى است بزرگ و كليد گناهان مى باشد و از نظر ارتكاب ، آسان ترين گناه است و همه كس در خطر آن ، قرار دارد.
    بسيارى از گناهان را هر كسى نمى تواند مرتكب شود، ارتكابش شرايطى لازم دارد، ولى دروغ را ناتوان ترين اشخاص و بى شعورترين آن ها در بيش تر اوضاع و احوال مى تواند مرتكب گردد؛ از اين رو شايستگى دارد كه بيش از گناهان ديگر، مورد بحث قرار گيرد، چون خطر ارتكابش بيش از گناهان ديگر مى باشد.
    آيا مى شود با اين گناه شوم ، مبارزه كرد؟ آيا مى توان ، اين ميكرب خطرناك را، تا اندازه اى ، از پيكر جامعه دور كرد؟ بايستى توفيق اين كار از خداى بزرگ خواسته شود.
    هفته اى چند، درباره دروغ بحث شد، ولى به عللى نوشته نشد، ليكن خوشبختانه توفيقى حاصل شد كه دروغ بار ديگر مورد بحث قرار گيرد؛ اينك نوشته هاى آن تقديم مى گردد.

    سيد رضا صدر
    9 محرم 1382 / 21 خرداد 1341


    دروغ (مديريت : neginsabz  )

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    مقدمه
    دروغ (مديريت : neginsabz  )

    دينِ راستى و درستى
    بحث ما درباره دروغ از نظر مكتب اخلاقى و اجتماعى اسلام است .
    اسلام ، هم از نظر سلبى با دروغ مبارزه كرده است و هم از نظر ايجابى و ترغيب به راستى . از نظر سلبى ، راهنمايى هايى براى ريشه كن كردن اين ماده فساد نموده كه در اين كتاب به طور تفصيل به نظر خوانندگان ارجمند، خواهد رسيد.
    اكنون به طور مختصر و كوتاه به مبارزه اسلام با دروغ ، از نظر ايجابى و ترغيب به سوى راستى و درستى اشاره مى شود:
    آرى ، اسلام دينى است كه براى دعوت به راستى و درستى آمده است و بس .
    در قرآن ، آيه هاى بسيارى درباره راستى و راست گويان ، وجود دارد، براى نمونه :
    1. هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصادِقِينَ صِدْقُهُمْ لهَُمْ جَنَّاتٌ تجْرِى مِن تحْتِهَا الاَنْهارُ خالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضىَ اللَّهُ عَنهُمْ وَ رَضوا عَنْهُ ذَلِك الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
    (1)
    قرآن در اين آيه بهترين ارزش ها و بالاترين پاداش ها را براى راست گويان بيان مى كند.
    2. يَا أَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصادِقِينَ
    (2)
    و در اين آيه مسلمانان را به تقوا و به هم قدم بودن با راست گويان ، امر مى كند.
    3. وَ قُل رَّب أَدْخِلْنى مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنى مخْرَجَ صِدْقٍ
    (3)
    و در اين آيه به پيغمبر خود فرمان مى دهد كه راستى را در آغاز و انجام بخواهد.
    پيغمبر اسلام ، ملاك مسلمانى را راستى و درستى اعلام فرموده ؛ امام رضا (ع) به وسيله پدرانش ، سخن جد بزرگوارش رسول خدا (ص) را چنين روايت مى كند:
    ((نگاه نكنيد به نماز بسيار خواندن و روزه بى شمار گرفتن و حجِ فراوان رفتن و نيكى چندان كردن و شب را به ذكر زنده داشتن ، ولى نگاه كنيد به راستى در گفتار و درستى در امانت دارى ))
    (4)
    از سخن امام جعفر صادق (ع)، كه تفسير فرمايش رسول است ، استفاده مى شود كه عبادت بسيار، گواه ايمان كامل نيست ، زيرا ممكن است بر اثر عادت باشد كه اگر ترك عبادت كند ناراحت گردد:
    فان ذلك شى ء قد اعتاده ؛ فلو تركه استوحش لذلك .
    (5)
    پس نشانه ايمان كامل ، همان راست گويى و درست كارى است .
    باز هم امام صادق (ع) مى فرمايد: فريب نماز خواندن و روزه گرفتنشان را نخوريد: لا تغتروا بصلاتهم و لا بصيامهم فان الرجل ربما لهج بالصلاة و الصوم حتى لو تركه استوحش . ولى آن ها را در راست گويى و امانت دارى آزمايش كنيد: ولكن اختبروا عند صدق الحديث و اءداء الامانة (6)
    باز هم امام جعفر صادق (ع) مى فرمايد:
    ((خدا پيامبرى نفرستاد، مگر براى دعوت به راست گفتن و در امانت خيانت نكردن
    (7)))
    مردى براى كسب فضيلت به حضور امام پنجم ، محمد باقر (ع) شرفياب مى شود. حضرتش ، اين سخن را نخستين درس قرار مى دهد:
    ((راستى را پيش از سخن گويى بياموزيد.))
    (8)
    امام صادق (ع) براى يكى از دوستانش چنين پيام مى فرستد:
    ((در نظر بگير كه على ، نزد رسول خدا، بر اثر چه به اين قرب و منزلت رسيد؟ على به اين مقام نرسيد، مگر بر اثر راستى و درستى .))
    (9)
    از حديث ديگر چنين استنباط مى شود كه درستى در كردار، معلول راستى در گفتار است ؛ يعنى كسى كه راست گو باشد، درست كار مى باشد.

    دروغ (مديريت : neginsabz  )

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    امام ششم مى فرمايد:
    ((من صدق لسانه زكى عمله ؛(10)
    كسى كه زبانش راست بگويد، رفتارش پاكيزه خواهد بود - يا پاكيزه خواهد شد.))
    راستى كليد نيكى و خوبى هاست . كسى كه بدين صفت عالى آراسته باشد و بتواند آن را نگه دارى كند كه شيطان از كفش نربايد، به او مژده بايد داد كه به كردارهاى نيك ، آراسته مى باشد و يا آراسته خواهد شد و راستى ، وى را به سر منزل نيكان خواهد رسانيد. گفتار پاك از دل پاك ريشه مى گيرد و به رفتار پاك بارور مى شود.
    پس حقيقت سه كلمه اى را كه مى گويند از زردشت به جاى مانده (گفتار نيك ، رفتار نيك ، انديشه نيك ) به يكى تحقق پيدا مى كند و آن ، همان گفتار نيك است ؛ زيرا گفتار نيك از انديشه نيك بر مى خيزد؛ تا انديشه نيك و پاكى دل نباشد، گفتار نيك پيدا نخواهد شد. گفتار نيك ، رفتار نيك را ثمر مى دهد، بلكه دل را هم نيك مى كند. گفتار نيك كه دگران را نيك مى كند، رفتار گوينده را هم نيك خواهد كرد و چگونه مى شود در خود گوينده تاءثير نكند؟!
    راست گويى از عظمت روحى ريشه مى گيرد، راست گو، نماياندن حقيقت خويش را بر خود عيب نمى داند و همان كه هست خود را نشان مى دهد. پاكى ، درستى ، بزرگوارى ، نقطه سياهى نيست كه آشكار شدنش ايجاد ناراحتى كند. او با كمال سربلندى مى گويد: نمى دانم و در پى يادگرفتن مى رود. راست گو، داراى شخصيتى است كه دروغ گو فاقد آن مى باشد. راست گو، شجاعت و عظمت روحى دارد و از حقيقت بيمى ندارد.
    عظمت روح ، عظمت موقعيت مى آورد. راست گو، مورد اعتماد همه مى باشد؛ اين خود بالاترين عظمت هاست . اميرالمؤمنين (ع) مى فرمايد:
    (( الا فاصدقوا فان الله مع الصادقين ؛(11)
    راست بگوييد، چون خدا با راست گويان است .))
    اين سخن ، بالاترين مژده ها براى راست گويان مى باشد، كه خدا با آن ها است ؛ خدايى كه بزرگ است ، بى نياز است ، قدرتش بالاترين قدرت هاست ، كرمش نامتناهى و نعمش بى پايان است . هر ناتوانى چنين قدرتى با او باشد، تواناترين فرد خواهد بود. نيازمندى كه خداى بى نياز و كريم با او باشد، بى نياز و توانگر خواهد بود. كسى كه خدا با او باشد، چه غم دارد ، زيرا چه كم دارد... على (ع) بدين وسيله ساده و آسان ، راه خدا را با خود يار كردن نشان مى دهد. خدا هم در قرآنش فرموده :
    (( كونوا مع الصادقين ؛
    (12)
    با راست گويان باشيد.))
    على (ع) خودش برترين فرد راست گويان است . هر كس خود را پيرو قرآن مى داند، بايد با على (ع) باشد.
    اگر راستى و درستى در جهان حكومت كند و هدف رهبران بشر، يعنى فرستادگان خدا، جامه عمل بپوشد، جهان ، بهشت برين خواهد شد و آسايش همگانى سرتاسر گيتى را فرا خواهد گرفت . اكنون اين آرزويى بيش ‍ نيست ، ولى آرزو بر جوانان عيب نيست .
    دروغ (مديريت : neginsabz  )

    سيد رضا صدر
    شب جمعه 10 شعبان 1383 / 6 دى 1342
    شب پنج شنبه
    (13)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    دروغ
    بزرگ ترين گناهان
    اميرالمؤمنين (ع) مى فرمايد:
    ((ان اعظم الخطايا عند الله اللسان الكذوب ؛(14)
    بزرگ ترين گناهان نزد خدا، زبان بسيار دروغ گو است .))
    زبان دروغ گو داشتن ، يعنى دروغ گو بودن . دروغ به وسيله زبان ، وجود پيدا مى كند و زبان يكى از علل وجودى دروغ است . اگر كسى دروغى بگويد، اين كار با زبانش انجام مى گيرد. اگر زبانى بسيار دروغ گو باشد، دارنده آن زبان ، بسيار دروغ خواهد گفت .
    هر گناهى با عضوى از اعضاى انسان در خارج رخ مى دهد و گناه را مى توان به آن عضو نسب داد؛ چون گناه كار گناه را به وسيله آن عضو انجام داده است . دست خيانت كار داشتن ، يعنى دزد و خائن به مال بودن . چشم ناپاك داشتن ، يعنى خائن به ناموس بودن . زبان دروغ گو داشتن ، يعنى دروغ گو بودن .
    سر آن كه زبان پر دروغ ، بزرگ ترين گناه است ، در آينده روشن خواهد شد؛ اكنون بايد معناى دروغ روشن شود.
    دروغ چيست ؟
    دروغ ، سخن بر خلاف حقيقت است و دروغ گو كسى است كه بر خلاف حقيقت ، خبرى مى دهد.
    شما اگر گرسنه باشيد و به منزل دوست خود برويد، او براى شما غذا بياورد، شما بگوييد من سير هستم ، اين سخن دروغ است ، چون بر خلاف حقيقت خبر داده ايد.
    كم را بيش گفتن يا بيش را كم گفتن ، دروغ است و گوينده اش دروغ گو مى باشد، چنان كه بود را نبود و يا نبود را بود خبر دادن دروغ گويى مى باشد و نيز بد را خوب و خوب را بد يا كوچك را بزرگ و بزرگ را كوچك خواندن ، دروغ خواهد بود.
    دروغ و دروغ گويى
    دروغ از صفات سخن است و دروغ گويى از صفات سخن گو و اين دو هميشه با هم يار نيستند. مى شود سخنى دروغ باشد، ولى گوينده اش دروغ گو نباشد، چنان كه ممكن است كسى دروغ بگويد، ولى سخنش دروغ نباشد ، بلكه راست و مطابق حقيقت باشد.
    شما اگر به وقوع حادثه اى اطمينان پيدا كرديد، در صورتى كه آن حادثه رخ نداده باشد، هنگامى كه از وقوع آن خبر مى دهيد، شما دروغ گو نيستيد، ولى خبر شما دروغ است . دروغ گو اگر سخن راستى بگويد كه به نظرش بر خلاف حقيقت باشد، خبر او راست است ، چون مطابق با واقع است ، ولى خودش دروغ گفته ، زيرا به نظر خودش بر خلاف حقيقت ، سخن گفته است .
    در زبان عربى
    در زبان عربى ، دروغ را كذب گويند و خبر دروغ را خبر كاذب مى خوانند، چنان كه خود دروغ گو را نيز كاذب مى خوانند.
    پس در اين زبان ، كاذب بودن ، هم صفت سخن مى باشد، و هم صفت سخن گو و اين اشتراك ، ممكن است گاهى موجب اشتباه بشود و به گمان برسد كه هر جا كه خبر كاذب پيدا شود، خبر دهنده هم بايد كاذب باشد، يعنى صفت گفته را به گوينده سرايت بدهند.
    نظريه اى از قرن سوم
    نظّام ، دانشمند نامى قرن سوم در دروغ نظريه اى دارد؛ او مى گويد:
    ((دروغ ، سخن بر خلاف عقيده است ، نه بر خلاف واقع .))
    نظام براى اثبات صحت نظريه اش به اين آيه شريفه استدلال مى كند:
    (( والله يشهد ان المنافقين لكاذبون ؛
    (15)
    خدا گواهى مى دهد كه منافقان ، دروغ گويند.))
    دروغ (مديريت : neginsabz  )


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    منافقان ، شرفياب حضور رسول خدا (ص) مى شدند و عرضه مى داشتند كه ما گواهى مى دهيم كه تو رسول خدا (ص) هستى .
    خدا در اين سوره مباركه با پيغمبر خود سخن مى گويد و منافقان را به او مى شناساند. خدا مى فرمايد: وقتى كه منافقان نزد تو آمدند و گفتند كه ما شهادت مى دهيم كه تو رسول خدا هستى ، با آن كه خدا مى داند تو رسول او هستى وليكن بدان كه منافقان دروغ مى گويند.
    بيان استدلال : سخن منافقان كه شهادت به رسالت بود، سخنى بود مطابق حقيقت ، ولى خدا آنان را دروغ گو خوانده است .
    دروغ گو بودن منافقان از اين نظر است كه آن ها اين سخن را از روى ايمان نگفتند، بلكه در دل بر خلاف آن ، عقيده داشتند؛ از اين پى مى بريم كه دروغ ، سخن بر خلاف عقيده است ، نه بر خلاف حقيقت .
    نظرى به اين نظريه
    گويا دو چيز، موجب اشتباه اين مرد دانا شده كه دروغ را سخن بر خلاف عقيده پنداشته ، نه بر خلاف حقيقت :
    1.غفلت از اين كه كاذب هم صفت خبر قرار مى گيرد و هم صفت مخبر؛ او پنداشته كه كاذب ، تنها صفت مخبر خواهد بود و بس .
    2.گمان آن كه ميان خبر دروغ و دروغ گو ملازمه مى باشد و اين صورت به خاطرش نرسيده كه ممكن است خبردهنده ، دروغ گو باشد، ولى خبرش ‍ دروغ نباشد، لذا نتيجه گرفته كه دروغ ، سخن بر خلاف اعتقاد است ، نه بر خلاف واقع .
    ولى آيه شريفه اگر دليل بر سخن ما نباشد، سخن نظّام را اثبات نمى كند، زيرا سخن منافقان ، راست و عين حقيقت بود، ولى خود آن ها در اين حقيقت گويى دروغ گو بودند، چون كلامشان را بر خلاف واقع مى پنداشتند.
    علماى بيان ، استدلال نظّام را چنين ابطال كرده اند كه منافقان ، دروغ گوى در شهادت دادن بوده اند.
    معماى طاورس
    طاووس يمنى كه از بزرگان برادران اهل سنت مى باشد و براى خويش مقام شامخى در دانش قائل بوده ، به پندار خود معمايى درست كرده بود، آن را از حضرت امام باقر (ع) بپرسيد:
    كدام مردمى بودند كه شهادت به حق دادند، ولى در عين حال دروغ گو بودند؟
    امام فرمود: آنان منافقان بودند، در موقعى كه به رسول خدا (ص) عرض ‍ كردند ما شهادت مى دهيم كه تو رسول خدايى با آن كه گفته آن ها راست بود، ولى خود آن ها دروغ گو بودند.
    (16)
    منافقان
    منافقان كسانى بوده اند كه در زبان ، اظهار اسلام مى كردند و خود را پيرو رسول خدا (ص) مى خواندند، ولى در دل دشمن آن حضرت بودند و پيامبرى حضرتش را انكار مى كردند. قرآن آنان را چنين معرفى مى كند:
    ((برخى از مردم مى گويند كه ما به خدا و روز قيامت ايمان آورده ايم ، ولى آن ها مؤمن نيستند و مى خواهند خدا و مسلمانان را گول بزنند؛ آن ها خودشان را گول مى زنند و بس ، ولى نمى فهمند.))
    (17)
    ((وقتى كه مسلمانان را مى بينند، مى گويند ما ايمان آورده ايم ، وقتى كه با همكيشان پليد خود مى نشينند، مى گويند ما با شماييم و مسلمانان را مسخره مى كنيم ؛ خدا هم آن ها را مسخره مى كند و آنان را رها مى كند تا در اين گمراهى همچنان سرگردان بمانند؛ اين ها كسانى هستند كه هدايت و رستگارى را داده ، ضلالت و گمراهى را خريده اند و تجارتشان سود نكرده است .))(18)
    دسته هاى منافقان
    منافقان چهار دسته بوده اند:
    دسته اى از روى طمع و براى رسيدن به مال و مقام در اسلام داخل شدند. در ميان اين دسته ، كسانى بودند كه خبر ظهور پيغمبر اسلام از كاهنان عرب به آن ها رسيده بود، آن ها از موقعيت آن حضرت در آينده اطلاع داشتند، اينان مردم هشيارى بودند و با نقشه كامل در اسلام داخل شدند.
    دسته دوم كه زيركى دسته اول را نداشتند، هنگامى كه فتوحات اسلام را ديدند، اسلام آوردند؛ پيدايش اين دسته ، پس از غزوه بدر بود.
    دسته سوم ، بر اثر فشار محيط و عدم مساعدت اوضاع با ماندن آن ها در كفر به اسلام رو كردند؛ اين دسته بيش تر از اهل مدينه بودند.
    دسته چهارم ، كسانى بودند كه پس از ايمان آوردن ، سست عقيده شده و بى دين و لامذهب گرديده بودند ولى طمع يا وضع محيط به آن ها اجازه نمى داد كه كفر باطنى خود را آشكار كنند و به طور علنى با پيغمبر اسلام به مخالفت برخيزند.
    دروغ (مديريت : neginsabz  )


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    دروغ (مديريت : neginsabz  )
    منافقان مدينه
    منافقان را در ميان پيروان رسول خدا (ص) بايد ستون پنجم كفر ناميد. آن ها در ميان مسلمانان ايجاد اختلاف مى كردند و روحيه سربازان اسلام را ضعيف مى كردند، در زير پرده با كفار روابط داشتند.
    وقتى كه رسول خدا (ص) به قصد دفاع كفار از مدينه براى غزوه احد خارج شد، ((عبدالله بن اُبى )) سر دسته منافقان مدينه با حضرتش مخالفت كرد و پيش نهاد كرد كه در مدينه بمانيد و دفاع كنيد. در اين پيش نهاد به قدرى اصرار ورزيد كه كارشان با سعد بن معاذ، رئيس عشيره اوس به مشاجره كشيد.
    آيا منظور عبدالله از اين پيش نهاد، تخطئه رسول خدا (ص) و سبك كردن اوامر آن حضرت ، پيش مسلمانان بود؟ آيا منظورش ايجاد شكاف و اختلاف ميان مسلمانان بود؟ آيا مى خواست وقت حمله كفار به مدينه ، دروازه ها را بگشايد و سپاه دشمن را وارد شهر كند؟
    وقتى كه نقشه اش نقش بر آب گشت و پيغمبر اسلام با سپاه هزار نفرى اش از مدينه خارج شد، عبدالله نقشه ديگرى كشيد و خود را در زمره لشكر اسلام قرار داد. در ميان راه يك بار با سيصد نفر از همكيشانش از سپاه دين جدا شده و به مدينه بازگشت .(19)
    بايستى بزرگى اين خيانت را در نظر آورد كه بازگشت يا فرار يك سوم سپاه ، آن هم به سرعت ، چگونه روحيه سربازان را متزلزل مى كند، آن هم سربازانى كه از فرمانده خود هيچ گونه بيمى نداشته باشند.
    منافقان مكى
    غزوه احد شروع شد. در آغاز، بر اثر رشادت و فداكارى اميرالمؤمنين (ع) فتح نصيب مسلمانان گرديد و كفار فرار كردند، ولى همين كه مسلمانان به جمع كردن غنيمت هاى جنگ مشغول شدند، كفار قريش ، نيروى پراكنده خود را گرد آورده و ناگهان از پشت سر بر مسلمانان تاختند. مردمانى كه سلاح را كنار گذاشته بودند و به جمع آورى غنايم مشغول بودند، از اين غافل گيرى پريشان شدند و پا به فرار گذاشتند. از سپاه هفتصد نفرى به جز شصت هفتاد نفر استقامت نكردند و از اين گروه به جز دو تن ، همگى شهيد شدند؛ آن دو يكى على (ع) بود و ديگرى ابو دُجانه انصارى .
    علاوه بر بازگشت عبدالله ، كه خود روحيه سربازان اسلام را ضعيف كرده بود، غافل گيرى كفار نيز موجب تضعيف بيشتر روحيه آنان گرديد، در نتيجه ، رسول خدا (ص) در پيش دشمن تنها ماند و بزرگ ترين خطر، متوجه هستى اسلام گرديد.
    ارتباط منافقان با كفار
    طبرى مى نويسد: عده اى از فراريان ، تصميم گرفتند كه به وسيله عبدالله بن اُبَّى از ابوسفيان رئيس كفار امان بگيرند!
    از اين مطلب چند نكته دقيق تاريخى استفاده مى شود:
    يكى آن كه عبدالله بن ابى با ابوسفيان ، روابط صميمانه داشتند و گر نه چنين توقعى از وى صحيح نبود.
    ديگر آن كه در ميان كسانى كه با رسول خدا (ص) ماندند و قبل از شروع جنگ باز نگشتند، منافقانى موجود بوده اند كه با عبدالله روابط صميمانه داشته اند، چه اگر صميميتى در كار نبود، انتظار ميانجى گرى از او بى جا بود.
    سوم آن كه ، اين ها از منافقان مدينه نبودند، بلكه منافقانى از مردم مكه بودند كه از ابوسفيان بر خويش بيم داشتند، چون منطقه نفوذ ابوسفيان تنها مكه بود.
    احتمال ديگرى كه در كار هست ، اين است كه اينان با عبدالله هم پيمان بوده اند كه از ميدان نبرد فرار كنند و رسول خدا را به كشتن دهند.
    نكته ديگرى كه استفاده مى شود اين است كه نفاق اينان ، از نفاق منافقان مدينه پنهان تر بوده ، چون آشكارا با آن ها هم كارى نمى كردند، بلكه در سرّ با آنان بودند.
    (( و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انا معكم ؛(20)
    وقتى كه شيطانهاى خود را در نهان مى بينند، مى گويند ما با شما هستيم .))
    مطلبى كه جلب نظر مى كند، روابط صميمى عبدالله با ابوسفيان بوده ، به طورى كه ابوسفيان ، شفاعت او را درباره مكه اى ها مى پذيرفته و امان مى داده .
    آيا اين روابط صميمانه ، برخاسته از چه بوده ؟ چون تاريخ نمى گويد كه اين دو قبل از اسلام روابطى داشته اند؛ اضافه بر اين ، قبل از اسلام ، ابوسفيان شخصيتى نداشته است .
    آيا عبدالله بعد از اسلام به ابوسفيان خدماتى كرده ؟ آيا به گردن او حقوقى داشته كه ابوسفيان نمى توانسته تقاضاى عبدالله را نپذيرد؟


    دروغ (مديريت : neginsabz  )

    ویرایش توسط neginsabz : ۱۳۸۹/۰۴/۰۸ در ساعت ۱۴:۲۳
    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. خاطرات و حكايتها - جلد سوم ( مدیریت : neginsabz )
    توسط سوگند در انجمن حکایت، داستان و درس هایی از قرآن
    پاسخ: 66
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۲, ۱۸:۱۷
  2. خاطرات و حكايتها - جلد پنجم ( مدیریت : neginsabz )
    توسط سوگند در انجمن حکایت، داستان و درس هایی از قرآن
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۲, ۱۸:۱۵
  3. خاطرات و حكايتها - جلد هشتم ( مدیریت : neginsabz )
    توسط سوگند در انجمن حکایت، داستان و درس هایی از قرآن
    پاسخ: 92
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۲, ۱۸:۱۳
  4. بحرالمعارف - جلد اول ( مديريت : neginsabz )
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 212
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۶, ۲۰:۱۰
  5. انوار هدايت - جلد 1 (مديريت : neginsabz)
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اخلاق
    پاسخ: 124
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۸, ۰۹:۰۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود