جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراتب یقین در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مراتب یقین در قرآن




    از دیدگاه قرآن یقین دارای مراتبی است: علم‏الیقین، عین‏الیقین وحق‏الیقین.

    قرآن كریم علم‏الیقین را پلی برای عین‏الیقین قرار داده است.(1) اگر یقین از مرحله معرفت مفهومی و ذهنی به معرفت عینی و خارجی باریابد، انسان آنچه را كه به آن معرفت مفهومی و ذهنی دارد، بالعیان مشاهده خواهد كرد. در آیات سوره تكاثر خداوندمی‏فرمایداگر آدمی به علم‏الیقین برسد می‏تواند جهنم را ببیند؛ یعنی اگر به مرحله علم‏الیقین برسیم ره‏توشه‏ای داریم كه ما را با عین‏الیقین آشنا می‏سازد. بالاتر از آن "حق‏الیقین" است، حق‏الیقین آن است كه انسان نه تنها شاهد حق باشد ، بلكه عین شهود قرار گیرد و فانی از غیر و باقی بالله شود. از خود چیزی نداشته باشد و در معرفت الهی غرق شود. ازدیدگاه قرآن "حق‏الیقین" یعنی یقین حقی كه بالاتر از آن در بخش معرفت نمی‏توان فرض كرد، (2)

    در باب یقین نگاه كنید به کتابهای : مراحل اخلاق در قرآن، آیت‏الله‏عبدالله جوادی آملی، اسراء قم، 1377، ج 11 تفسیر موضوعی، ص 351 - 356.
    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به هر روی باید توجه داشت كه یقین مفهومی و ذهنی و در واقع علم و جزم به ثبوت محمول برای موضوع و جزم به امتناع سلب محمول از موضوع و قابل زوال نبودن این دو جزم غیر ازیقین عینی و شهود حقیقت است.

    من یقین دانم كه عین حكمت استلیك مقصودم عیان و رؤیت است

    آن یقین می‏گویدم خاموش كن حرص رؤیت گویدم نه جوش كن(3)

    - یقین به خداوند اقسامی دارد و برای رسیدن به هر یك، راهی ویژه را باید پیمود:
    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الف) یقین عقلی و نظری (علم الیقین): این مرحله اولین مرتبه یقین و نیل به آن كمال عقل نظری است. برای رسیدن به این مرتبه باید جهاد و خیزش علمی، كلامی و فلسفی نمود و با تحقیقات و كاوش‏های پردامنه، ادله گوناگون مربوط به وجود خدا و مباحث مربوط به صفات و اسما را بررسی و حجاب شبهات را یكی پس از دیگری خرق نمود تا بتوان از پرتو خورشید تابان معرفت بهره گرفت. در این زمینه مطالعه كتاب‏های زیر سودمند است:

    "بهترین راه شناخت خدا" ، محمدی ری شهری ؛ "آفریدگار جهان" ، مكارم شیرازی ؛ "اثبات وجود خدا" ، چهل تن از دانشمندان "خدا در قرآن"، شهید بهشتی ؛ "اصول فلسفه و روش رئالیسم ، ج 5" ، علامه طباطبایی - شهید مطهری ؛ "كلیات فلسفه" ، ترجمه دكتر مجتبوی ؛ "علل گرایش به مادیگری" ، شهید مطهری
    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    رذایل و خبائث؛ از جمله خودبینی و دنیا پرستی كه ام الرذائل است و با آراستن دل به جمیع اوصاف محموده و عبادت و بندگی خالصانه، می‏توان خدا را با تمام وجود یافت. به قول حافظ:

    شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس ورنه هر كو ورقی خواند معانی دانست

    از این رهگذر به آن جا می‏توان رسید كه امیرالمؤمنین(ع) فرمود: "انی لم اعبد ربا لم اره؛ خدایی را كه نبینم بندگی‏اش نمی‏كنم". این كشف شهودی و احساس باطنی نیز مراتبی دارد كه اول آن "عین الیقین" و آخر آن "حق الیقین" است و هر یك از آن دو را نیز درجاتی است بی‏شمار. آن كه به چنین جایگاه رفیعی رسید، دیگر جهان شگفت خلقت را دلیل و مقدمه بر اثبات وجود خدا قرار نمی‏دهد؛ بلكه به كشف لمی با رؤیت جمال و كمال حق، مخلوقات را كه چیزی جز فعل او و درعین ربط و تعلق به او نیستند باز خواهد شناخت. چنان كه ابا عبدالله(ع) در دعای شریف عرفه به محضر حق عرضه داشت: "... كیف یستدل علیك بما هو فی وجوده مفتقر الیك، ایكون لغیرك من الظهور ما لیس لك حتی تكون الاثار هی التی توصل الیك، عمیت عین لاتراك علیها رقیبا ؛ چگونه بر تو به چیزی استدلال شود كه در وجود به تو نیازمند است؟! آیا غیر تو ظهوری افزون بر تو دارد تا آشكار كننده تو باشد؟ راستی كی پنهان گشته‏ای تا نیازمند دلیل برای راهنمایی به سویت باشی؟ و كی دور گشتی تا آثار و نشانه‏ها، رساننده به سویت باشند؟ آه، چه نابیناست چشمی كه تو را مراقب خود نبیند!"
    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرآن مجید راه رسیدن به یقین را عبادت می داند: " واعبد ربّك حتی یأتیك الیقین؛ پروردگارت را عبادت كن تا به یقین برسی".(4) بدون عبادت ممكن نیست كسی به یقین نائل آید. منظور از عبادت،‌ حركات و سكنات ظاهری نیست بلكه حقیقت عبادت و بندگی خدا است كه در آن صورت غیر خدا در انسان جای ندارد. از این رو از رسول خدا(ص) نقل است كه :" اگر نبود شیاطینی كه اطراف دل های بنی آدم را احاطه كرده اند، آن ها حقایق ملكوت آسمان ها و زمین را مشاهده می نمودند(5) یعنی گناه و رذایل اخلاقی مانع رسیدن به مقامات معنوی،‌ از جمله یقین می شود.

    برای مطالعه و خودسازی در این زمینه نگاشته‏های زیر سودمند است: "چهل حدیث" ، امام خمینی(ره) ؛ "آداب الصلوه یا پرواز در ملكوت" ، امام خمینی (ره) ؛ "نامه حضرت امام" به مرحوم سید احمد خمینی و به فاطمه (عروسش) ؛ "اسرار عبادات" ، آیت الله جوادی آملی ؛ "كلیات اخلاق اسلامی" (ترجمه جامع السعادات) ، ترجمه دكتر مجتبوی؛ "نامه‏ها و برنامه‏ها" ، حسن زاده آملی؛ "ترجمه المراقبات"، میرزا جواد ملكی تبریزی.



    پی‌نوشت‌ها:

    1. تكاثر(102) آیه 5

    2. الحاقه(69)آیه 51

    3. مثنوی، دفتر دوم، ابیات 1821 و 1822)

    4. حجر (15) آیه 99.

    5. معراج السعاده، ص 78.
    منبع:http://www.cloob.com/club/article/li...h/wrapper/true
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست عزیز ، فالق الاصباح
    دست مریزاد
    موضوع بجا و زیبایی بود و انتخاب متن هم جای تشکر داشت ممنون
    الحق که رسیدن به یقین مجاهدت میخواهد و بقول ذسعدی :
    اگر بنده آنچنان که به رزق میکوشد برای شناخت رزاق میکوشید آسمانها و زمین را مسخ خود میکرد .(قرین به مضمون )
    خار دل گر بدیدی هر خسی ـــــــــــ دست کی بودی غمان را برکسی ؟

  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    99
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    6



    نقل قول نوشته اصلی توسط فالق الاصباح نمایش پست
    به هر روی باید توجه داشت كه یقین مفهومی و ذهنی و در واقع علم و جزم به ثبوت محمول برای موضوع و جزم به امتناع سلب محمول از موضوع و قابل زوال نبودن این دو جزم غیر ازیقین عینی و شهود حقیقت است.

    من یقین دانم كه عین حكمت استلیك مقصودم عیان و رؤیت است
    سلام خسته نباشید موضوع خیلی جالبه.
    این قسمت از صحبت هاتون را متوجه نشدم.
    امام صادق -علیه السلام- می فرماید :
    ]خداوندا از تو درخواست میکنم بحق محمد و آل محمد در چشمم نور
    و در دینداریم بصیرت و در قلبم یقین و در عملم اخلاص و در نفسم سلامت و در روزیم وسعت و مرا
    شکرگذار خودت قرار بده تا زمانی که زنده هستم.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الهی آمین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود