جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: محلّ دفن سر مبارک امام حسين(ع)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266

    محلّ دفن سر مبارک امام حسين(ع)






    السلام علیک یا ابا عبدالله

    درباره محلّ دفن سر مبارک امام حسين(ع) به خصوص و سرهاي ديگر شهداي کربلا به صورت عموم، در کتاب‏هاي تاريخي شيعه و اهل سنّت و نيز منابع روايي شيعه اختلاف فراواني مشاهده مي‏شود. البته اقوال نقل شده نياز به بررسي دارد؛ اما هم اکنون مشهورترين قول - که مورد قبول جامعه شيعي قرار گرفته - آن است که سر مبارک پس از چندي به بدن ملحق شد و در سرزمين کربلا مدفون گرديد.
    براي آگاهي بيشتر به بيان اين اقوال مي‏پردازيم:
    1. کربلا
    اين نظر ديدگاه مشهور بين علماي شيعه است و علامه مجلسي(ره) به اين شهرت اشاره کرده است.{بحارالانوار، ج 45، ص 145.}
    شيخ صدوق(ره) با نقل روايتي، الحاق سر به بدن در کربلا را از قول فاطمه دختر علي(ع) و خواهر امام حسين(ع) نقل کرده است.{همان، ج 45، ص 140 }(به نقل از: امالي صدوق، ص 231). اما درباره کيفيت و چگونگي الحاق ديدگاه‏هاي مختلفي ابراز شده است.
    برخي همانند سيدبن طاووس آن را امري الهي مي‏داند که خداوند با قدرت خود و به صورت معجزه انجام داده است. وي از چون و چرا درباره آن نهي کرده است.{سيدبن طاووس، اقبال الاعمال، ص 588.}
    برخي ديگر چنين گفته‏اند: امام سجاد(ع) در بازگشت ازشام در روز اربعين‏ سرمبارک را درکناربدن مطهر سيدالشهداء دفن کردند.{شهيد قاضي طباطبايي، تحقيق درباره اولين اربعين حضرت سيدالشهداء، ج 3، ص 304.} يا روزي غير از آن، سر را در کربلا در کنار بدن دفن کرد.{لهوف، ص 232.} البته با صراحت نام امام سجاد(ع) را نمي‏آورد. اما اينکه آيا دقيقاً سر به بدن ملحق شد و يا در کنار ضريح و در نزديکي بدن دفن شد، عبارت روشني در دست نيست و در اينجا نيز سيد بن طاووس چون و چرا را نهي کرده است.{اقبال الاعمال، ص 588.}

    عده‏اي گفته‏اند: پس از آنکه سر را در زمان يزيد سه روز به دروازه دمشق آويزان کردند، پايين آورده و آن را در گنجينه‏اي از گنجينه‏هاي حکومتي گذاشتند و تا زمان سليمان بن عبدالملک در آنجا بود. سپس وي آن را بيرون آورده و پس از تکفين، آن را در گورستان مسلمانان در دمشق دفن کرد. پس از آن جانشين وي عمر بن عبدالعزيز (حکومت 99 تا 101 ق) آن را از گورستان درآورده و معلوم نشد که با آن چه کرد! اما با توجه به تقيد او به ظواهر شريعت، به احتمال فراوان آن را به کربلا فرستاده است.{اميني، محمدامين، مع الرکب الحسيني، ج 6، ص 324؛ به نقل از: مقتل الخوارزمي، ج 2، ص 75.}

    در پايان متذکّر مي‏شويم که برخي از دانشمندان اهل سنّت مانند شبراوي، شبلنجي و سبط ابن حويزي نيز اجمالاً پذيرفته‏اند که سر در کربلا دفن شده است.{همان، ص 324 و 325.}

    2. نجف اشرف در کنار قبر حضرت علي(ع)
    از عبارت علّامه مجلسي(ره) و نيز با پژوهش در روايات چنين به دست مي‏آيد که رأس مبارک در نجف اشرف و در کنار قبر حضرت علي(ع) دفن شده است.{بحارالانوار، ج 45، ص 145.} رواياتي همانند سلام دادن امام صادق(ع) به همراه فرزندش اسماعيل، بر امام حسين(ع) - پس از نماز خواندن بر جدشان حضرت علي(ع) در نجف - به صراحت و روشني وجود سر را در نجف تا زمان امام صادق(ع) ثابت مي‏داند.{همان، ج 45، ص 178؛ به نقل از: کامل الزيارات، ص 34 و کافي، ج 4، ص 571.}

    روايات ديگري نيز همين مطلب را تأييد مي‏کند؛ به گونه‏اي که حتي در کتاب‏هاي شيعه، زيارتي براي سر امام(ع) در نزد قبر امام علي(ع) نقل شده است.{همان، ص 178 و ر.ک: مع الرکب الحسيني، ج 6، ص 325-328.}

    درباره کيفيت انتقال سر به اين مکان، از قول امام صادق(ع) چنين نقل شده است: يکي از دوستداران اهل بيت(ع) در شام آن را سرقت کرد و به کنار قبر حضرت علي(ع) آورد.{بحارالانوار، ج 45، ص 145.} البته اشکال اين ديدگاه آن است که قبر حضرت علي(ع) تا زمان امام صادق(ع) براي همگان شناخته شده نبود.
    در روايتي ديگر آمده است: پس از آنکه سر مدّتي در دمشق بود، به کوفه نزد ابن زياد برگردانده شد و او از ترس شورش مردم، دستور داد که آن را از کوفه خارج کرده و در نزد قبر حضرت علي(ع) دفن کنند.{همان، ص 178.} اشکال ديدگاه قبلي به اين ديدگاه نيز وارد است.
    3. کوفه‏
    سبط ابن جوزي اين ديدگاه را ابراز کرده و گفته است: عمرو بن حريث مخزومي آن را از ابن زياد گرفت و پس از غسل، تکفين و خوشبو کردن، سر را در خانه خود دفن کرد.{تذکرة الخواص، ص 259؛ به نقل از: مع الرکب الحسيني، ص 329.}
    4. مدينه‏
    ابن سعد صاحب طبقات الکبري اين ديدگاه را پذيرفته و چنين بيان کرده است: يزيد سر را براي عمرو بن سعيد حاکم مدينه فرستاد و او پس از تکفين، آن را در قبرستان بقيع در کنار قبر مادرش فاطمه(س) دفن کرد.{ابن سعد، طبقات، ج 5، ص 112.}
    اين ديدگاه به وسيله تعدادي ديگر از دانشمندان اهل سنّت (مانند خوارزمي، در مقتل الحسين(ع) و ابن عماد حنبلي در شذرات الذهب) پذيرفته شده است.{مع الرکب الحسيني، ج 6، ص 330 و 331.}

    اشکال مهم اين ديدگاه آن است که قبر حضرت فاطمه(س) معلوم نبوده تا در کنار آن دفن شود.
    5. شام‏
    شايد بتوان گفت: بيشترين گزارش‏هاي اهل سنّت، حکايت از دفن سر در شام مي‏کند که معتقدان به اين ديدگاه نيز در ميان خود اختلاف داشته و اقوال مختلفي ابراز کرده‏اند؛ همچون:
    الف. در کنار دروازه فراديس که بعدها مسجد الرأس در آن ساخته شد؛
    ب. در باغي در کنار مسجد جامع اموي؛
    ج. در دارالاماره؛
    د. در گورستاني در دمشق؛
    ه . در کنار دروازه توما.{مع الرکب الحسيني، ج 6، ص 331-335.}
    6. رقّة
    رقّه شهري در کنار فرات بوده که گفته شده است: يزيد سر امام(ع) را براي آل ابي محيط - خويشان عثمان که در آن زمان در اين شهر ساکن بودند - فرستاد و آنها، آن را در خانه‏اي دفن کردند که بعدها آن خانه به مسجد تبديل شد.{همان، ص 334؛ به نقل از: تذکرة الخواص، ص 265.}

    7. مصر (قاهره)
    نقل شده است: خلفاي فاطمي - که از آغاز نيمه دوم قرن چهارم تا آغاز نيمه دوم قرن هفتم در مصر حکم مي‏راندند و پيرو مذهب شيعي اسماعيلي بودند - سر مبارک امام حسين(ع) را از دروازه فراديس شام، به عسقلان و سپس به قاهره منتقل کردند و بر آن مقبره معروف به تاج الحسين(ع) را پس از سال 500 بنا کردند.{البداية و النهاية، ج 8، ص 205.}
    مقريزي سال دقيق انتقال سر از عسقلان به قاهره را سال 548 دانسته و گفته است: هنگام بيرون آوردن سر از عسقلان چنين مشاهده شد که خون آن هنوز تازه و نخشکيده است و بويي همچون مشک از آن به مشام مي‏رسد.{مع الرکب الحسيني، ج 6، ص 337}. علامه سيدمحسن امين عاملي (از دانشمندان معاصر شيعه) پس از نقل انتقال سر از عسقلان به مصر مي‏گويد: «در محلّ دفن سر بارگاه بزرگي ساختند و در کنار آن نيز مسجدي بزرگ بنا کردند. من در سال 1321 ق آنجا را زيارت کرده و مردان و زنان زيادي را در حال زيارت و تضرع در آن مکان ديدم. سپس مي‏گويد: شکي در انتقال سري از عسقلان به مصر وجود ندارد؛ اما اينکه آن سر از آن امام(ع) يا شخص ديگري بوده، جاي شک است!{امين عاملي، سيدمحسن، لو اعج الاشجان في مقتل الحسين(ع)، ص 250.}
    علامه مجلسي(ره) نيز به نقل از گروهي از مصريان، به وجود بارگاهي عظيم در مصر با نام «مشهد الکريم» اشاره مي‏کند.{بحارالانوار، ج 45، ص 144.}
    منبع



    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)
    السلام علیک یا عباس بن علی (ع)

    اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266



    محلّ دفن سر مبارک امام حسين(ع)

    این عکسی بود که همراه مطلب بالا قرار داشت..حالا نمی دونم چه ربطی داره یا موضوع....اگر از دوستان پاسخگو یا بقیه عزیزان کسی از این عکس اطلاعاتی داره....در اختیار دوستان قرار بده


    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)
    السلام علیک یا عباس بن علی (ع)

    اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود