صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )




    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )

    سلام علیکم

    یکی از سوره های زیبا و پر محتوای قرآن سوره مزمل می باشد که خواهر خوبمون خانم صدفی قصد دارند در این تاپیک به مدیریت تفسیر این سوره بپردازند. از ایشون به خاطر پذیرفتن این بحث تفسیری تشکر میکنم و براشون آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری دارم.

    کاربران محترم توجه داشته باشید که در این تاپیک نکات تفسیری آیه به آیه سوره مزمل توسط خانم صدفی ارائه میشه و در انتهای تفسیر هر آیه اگه مطلب جدیدی درباره آیه داشتید میتونید قرار بدید و همینطور اگر سؤالی در حین ارائه تفسیر براتون ایجاد شد در همین تاپیک مطرح کنید.


    اجرکم عند الله




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281




    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )
    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )



    سوره مزمل : هفتاد و سومین سوره



    ترتیب نزول : 3

    محل نزول : مکه مکرمه

    تعداد آیات : 20

    تعداد کلمات : 300

    تعداد حروف : 853

    تعداد لفظ . الله : 8

    معانی سوره: مزمل ار واژه زمل ریشه گرفته . یعنی کنار کسی ونزد کسی نشستن.



    ویژگی سوره :

    حاوی دستورات مهم برای مومنان از جمله : تلاوت قرآن – اقامه نماز – پرداخت زکات و حقوق واجبه الهی – قرض دادن – استغقار و طلب آمرزش و ذخیره اندوزی برای روز جزا.

    موضوعات کلی سوره :

    قیام شبانه نماز شب – خبر از نزول قرآن – امر به صبر و استقامت – مساله معاد و رستاخیز – داستان عصیان و طغیان – توصیف و تمجید مسلمان و یارن رسول خدا (ص).

    فضیلت قرائت این سوره :

    – پیامبر اکرم (ص) : هرکه این سوره را بخواند در دنیا و آخرت سختی از او برداشته میشود.

    – امام صادق (ع): هرکس این سوره را در نماز خفتن ویا در نماز شب بخواند شب و روز و آن سوره (هرسه) شاهد و گواه اودر قیامت باشند . و خداوند اورا با زندگانی نیکو زنده دارد و به مردن نیکو بمیراند.

    – اگر کسی تنگ روزی باشد . تا چهل روز روزی یکبار این سوره را بخواند. وسعت رزق یابد. انشاءالله.



    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=5129&page=8



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    بر اساس تفسیر نور (حجة الاسلام ولمسلمین قرائتی)


    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )








    سوره‌ي مُزَّمِل (سَريك) در مكه و پيش از هجرت نازل شده و داراي

    20 آيه است








    سَريك: خوابيده‌. اين‌ واژه‌ از دو بخش‌ ساخته‌ شده‌؛ واژه‌ي‌ اوستايي «سر» به‌ معني‌ خوابيدن‌
    + پسوند مفعولي‌ «يك‌» كه‌ از زبان پهلوي‌ گرفته‌ شده‌ است‌.






    این سوره در اول بعثت، وقتی مشرکان در دار الندوة‏ دعوتش را نپذیرفتند، در مکه نازل شده‌است.







    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )

    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۱۲ در ساعت ۰۹:۳۶


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    اما.... بر اساس تفسیر نمونه:



    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )






    لحن آيات سوره به خوبى نشان مى‏دهد كه با سوره‏هاى مكى هماهنگ است ، و به اين ترتيب احتمال نزول آن در مدينه ، چنانكه بعضى گفته‏اند ، بعيد به نظر مى‏رسد ،


    ولى تفاوت لحن آغاز و انجام آيه نشان مى‏دهد كه در ميان اين آيات فاصله زمانى قابل ملاحظه‏اى بوده است كه بعضى از مفسران آن را هشت ماه و بعضى يكسال و بعضى حتى ده سال نوشته‏اند .



    بسيارى از آيات اين سوره نشان مى‏دهد هنگامى نازل شده كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) دعوت علنى خود را شروع كرده بود ، و مخالفان در برابر او به مخالفت و تكذيب برخاسته بودند ، و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) دستور پيدا مى‏كند در اين مرحله با آنها مدارا نمايد .




    لذا اين احتمال كه تمام سوره در آغاز دعوت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) نازل شده باشد بسيار بعيد به نظر مى‏رسد ،




    ممكن است آيات نخستين آن چنين باشد ، ولى مسلما همه آيات آن چنين نيست ،



    چرا كه تعبيراتش نشانه گسترش اسلام ، لااقل در سطح مكه ، و قيام مخالفين به مخالفت و مبارزه است ، و مى‏دانيم چنين چيزى در سه سال آغاز دعوت وجود نداشت.









    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )

    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۱:۰۶


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    شـــأن نــــزول


    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )






    شان نزولى كه براى سوره يا قسمتى از آيات آن در روايات آمده نيز متفاوت است.






    در بعضى از روايات آمدهاست كه وقتى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) اولين پيام الهى و وحى را دريافت كرد وحشت زده نزد خديجه آمد ( احساس ناراحتى جسمانى داشت و به استراحت پرداخت ) و فرمود : مرا در جامعه‏اى بپيچيد .





    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )
    اينجا بود كه جبرئيل نازل شد ، و يا ايها المزمل را براى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل ‏) آورد.





    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )




    در حالى كه در روايات ديگرى آمده است كه:


    اين ماجرا زمانى بود كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) دعوت خود را آشكار كرده بود ، و قريش در دار الندوة جمع شدند تا در كار پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) بينديشند ، و براى مقابله با او نام و شعارى انتخاب كنند ،


    بعضى گفتند او كاهن است ،

    ولى گروهى با اين پيشنهاد مخالفت كردند ،


    بعضى ديگر گفتند او مجنون است ،


    اما باز گروهى مخالفت كردند


    بعضى عنوان ساحر را ترجيح دادند ،


    آن را نيز نپذيرفتند .




    سرانجام گفتند هر چه هست او ميان دوستان جدائى مى‏اندازد ( بنابر اين ساحر است ) سپس مشركان پراكنده شدند.



    اين سخن به پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل ‏) رسيد ، خود را در لباسهايش پيچيد ( و به استراحت پرداخت )





    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )در اين هنگام جبرئيل آمد و يا ايها المزمل و يا ايها المدثر را بر آن حضرت خواند.






    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )





    نتيجه اينكه همانطور كه قبلا اشاره كرديم ظاهرا اين سوره در مكه نازل شده ،





    و قطعا قسمتى از آن بعد از ظهور علنى اسلام ، و نفوذ نسبى آن در مكه بوده است ،





    هر چند احتمال دارد ، آياتى از آغاز سوره در اول بعثت نازل شده باشد .



    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )

    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۱:۳۹


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    در مورد تفسیر ایات سوره مزمل نکاتی به نظرم رسید که مخالف تفاسیر موجود است
    ایات ابتدای سوره مزمل به پیامبر راهی را پیشنهاد می کند که اجرای ان توسط پیامبر لازم است پیشنهاد این است که پیامبر در طول شب باید از خواب بیدار شده و از جامه ای که در ان خواب بوده جدا شده و مقدارش متغیر است منتهی نباید پیامبر در تمام طول شب خواب باشد حتی اگر شده کمی از شب از خواب بیدار شده از رختخواب بیرون امده و به سمت قران برود و قران را باز کند و به ارامی ایات قران را تلاوت کند
    موردی که خدا پیشنهاد کرده است نمی تواند قبل از خوابیدن باشد مثلا اگر پیامبر تا ساعت 2 بامداد بیدار باشد و قران را مطالعه کند جزو این پیشنهاد نیست خاصیت این پیشنهاد در بیدار شدن است یعنی پیامبر پس از خواب رفتن می تواند ساعت را روی زنگ بگذارد تا حتما بیدار شود پس از بیداری می تواند حدود نیم ساعت قران را مطالعه کند تا از حالت خواب کاملا به حالت بیداری برسد
    پیامبر می تواند نصف شب بیدار بماند یا به ان اضافه کند منتهی حتما این رفتار باید در عمق خواب باشد مثلا نمی تواند پس از بیداری باشد حتما باید وسط خواب باشد یعنی در عمق خواب باشد
    خواص این نوع بیدار شدن زیاد است که در جای خود قابل بحث است
    ویرایش توسط الکتاب : ۱۳۸۹/۰۴/۱۷ در ساعت ۰۰:۵۴



    ولو نزلناه علی بعض الاعجمین




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اینکه گفته شده است که پیامبر پس از تکذیب مردم دچار لرز شده و خود را در جامه پیچید در مورد مزمل درست نیست اما در مورد مدثر درست است زیرا مزمل پیشنهاد خاصی است که در ادامه اورده است می گوید ای مزمل شب بر خیز مگر کمی که این بر خواستن نمی تواند بلند شدن در بیداری باشد چون خاصیتش در این نوع بیدار شدن و بلند شدن است که این خاصیت در بلند شدن در وقت بیداری تفاوت دارد
    منظورش از قم بر خیز بر خواستن از خواب است نه بر خواستن از جامه
    چرا چون خبر می دهد که خدا می خواهد کلام سنگینی را بر تو القا کند که این القا فقط در این شرط ممکن است اگر پیامبر روز ها قران را مطالعه کند این خاصیت را ندارد که کلام سنگینی از قران به او القا شود
    پس مزمل باید بعد از به خواب رفتن در حالی که در عمق خواب است از رختخواب بیرون اید و بر خیزد این حالت سخت است دو نوع بیداری وجود دارد یکی بیدار شدن و بلند شدن است یعنی شخص بیدار میشود و بلند می شود حالت دوم حالتی است که شخص در عمق خواب باشد بوسیله صدایی بیدار شود مانند صدا زده شدن یا صدای زنگ
    در این حالت شخص نمی خواهد از خواب جدا شود و منظور خدا این نوع بیدار شدن است یعنی در حالی که می خواهی بخوابی بلند شو و این بیدار شدن را از کم تا بیشتر از نصف ادامه بده مقدارش بستگب به تشخیص خودت داره کم یا قلیل مقداری است که کاملا خواب از سرت برود وقتی دوباره به رختخواب رفتی پس از عبور زمان دوباره بخواب بروی
    این روش برای در مان اختلالات خواب نوعی اعجاز است اگر کسی پس از چند ساعت خواب بیدار می شود و خسته در رختخواب منتظر صبح است با این روش اختلال خوابش از بین میرود مثلا با تکرار این پیشنهاد تا چند ماه کاملا در مان می شود هم خواب عمیق و طولانی دارد و هم پس از بیدار شدن خسته نیست
    پیامبر میتواند مثلا یک شب نیم ساعت قران را بخواند و یک شب از نیمه بیشتر قران را مطالعه کن
    حال شما در نظر بگیر پیامبر بلند شود و قرانی نباشد تا ان را بخواند ایه ناموزون می شود
    از طرفی وقتی می گه ورتل قران ترتیلا منظورش از قران همین قران است یعنی کل قران یا همان کتاب در حالی که تفاسیر می گویند خدا می گه پیامبر از تکذیب رفته داخل جامه خوابیده
    این مورد اشتباه است هم با کلمه ترتیل و هم با کلمه قران هم با کلمه شب هم با کلمه قم
    زیرا اگر پیامبر از تکذیب اندوهناک شده و سرمایش می شده است این اتفاق در روز می افتاده نه در شب دوم این یک برنامه پیشنهادی است که باید هر شب اجرا شود چه تکذیب باشد چه نباشد سوم کلمه قران را با ترتیل مطالعه کردن وقتی مفهوم دارد که یک کتاب کامل باشد و اگر بگوییم در اول بعثت که چند ایه ای بیشتر نازل نشده خدا از پیامبر بخواهد شب برخیز و قران را مطالعه کن غلط می شود
    از طرفی در اخر همین سوره می گوید خدا میداند که بسیاری از شما قران را می خونید که باز هم وقتی مفهوم منطقی دارد که مومنین شب برخیزند و قران بخوانند نه اینکه مومن شب برخیزد و کتابی نباشد تا بخواند چون قران هنوز نوشته نشده بود چون هنوز نازل نشده بود
    مفهوم درست این است ای مزمل شب برخیز از خواب کمی یا نصف یا کمی کمتر از نصف یا بیشتر و کتاب قران را به ارامی مطالعه کن زیرا خدا می خواهد از قران کلام سنگینی را به تو القا کند رمزش این است یا راهش این است که شب بعد از خواب در حالتی که در عمق خواب هستی بلند شوی و قران را بخوانی
    در غیر این صورت مثلا اگر روز به ارامی قران را مطالعه کنی این اتفاق نمی تواند بیفتد
    که این مورد در صدر اسلام نبوده است پس از نگارش کامل قران مفهوم دارد مانند امروز
    ویرایش توسط الکتاب : ۱۳۸۹/۰۴/۱۷ در ساعت ۰۰:۵۶



    ولو نزلناه علی بعض الاعجمین




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط الکتاب نمایش پست
    سلام
    در مورد تفسیر ایات سوره مزمل نکاتی به نظرم رسید که مخالف تفاسیر موجود است
    ایات ابتدای سوره مزمل به پیامبر راهی را پیشنهاد می کند که اجرای ان توسط پیامبر لازم است پیشنهاد این است که پیامبر در طول شب باید از خواب بیدار شده و از جامه ای که در ان خواب بوده جدا شده و مقدارش متغیر است منتهی نباید پیامبر در تمام طول شب خواب باشد حتی اگر شده کمی از شب از خواب بیدار شده از رختخواب بیرون امده و به سمت قران برود و قران را باز کند و به ارامی ایات قران را تلاوت کند
    موردی که خدا پیشنهاد کرده است نمی تواند قبل از خوابیدن باشد مثلا اگر پیامبر تا ساعت 2 بامداد بیدار باشد و قران را مطالعه کند جزو این پیشنهاد نیست خاصیت این پیشنهاد در بیدار شدن است یعنی پیامبر پس از خواب رفتن می تواند ساعت را روی زنگ بگذارد تا حتما بیدار شود پس از بیداری می تواند حدود نیم ساعت قران را مطالعه کند تا از حالت خواب کاملا به حالت بیداری برسد
    پیامبر می تواند نصف شب بیدار بماند یا به ان اضافه کند منتهی حتما این رفتار باید در عمق خواب باشد مثلا نمی تواند پس از بیداری باشد حتما باید وسط خواب باشد یعنی در عمق خواب باشد
    خواص این نوع بیدار شدن زیاد است که در جای خود قابل بحث است
    جناب الکتاب با سلام و عرض ادب

    با توجه به معنی لغوی مزمل و سیاق آیات نکاتی که حضرت عالی بیان فرمودید بعید به نظر می رسد ، كلمه « مزمل» در اصل «متزمل» بوده، اسم فاعل از باب تفعل (تزمل) است، و معنايش لفافه به خود پيچيده است. كسى كه جامه يا چيزى به خود مى‏پيچد تا بخوابد يا مثلا سرما را دفع كند، آن را" مزمل" مى‏گويند، و از ظاهر اين جمله بر مى‏آيد در آن ساعتى كه اين سوره نازل مى‏شده آن جناب جامه‏اى را به خود پيچيده بوده، از اين جهت به" مزمل" مورد خطاب قرار گرفته.

    از سياق آيات استفاده می شود كه گويا آن جناب در مقابل دعوتش مورد استهزا و اذيت قرار گرفته، و براى خاطر خدا اندوهناك شده، و براى دفع غم و اندوه خود جامه‏اى به خود پيچيده تا لحظه‏اى استراحت كند، در اين هنگام خطاب شده كه اى جامه به خود پيچيده بر خيز، نماز شب بخوان و در برابر آنچه به تو مى‏گويند صبر كن، همانطور كه به عموم مسلمانان سفارش كرده براى مقاوم شدن در برابر ناملايمات از صبر و نماز كمك بخواهند،" اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ" « بقره، آيه 153» با اين دستور به آن جناب فهمانده كه بايد خود را در مقابل اندوه‏هاى بزرگتر و مصائب تلخ به وسيله نماز و صبر مقاوم سازد، نه به وسيله پيچيدن جامه و خوابيدن.
    بنابراین اینکه شما فرمودید :« حتما این رفتار باید در عمق خواب باشد مثلا نمی تواند پس از بیداری باشد حتما باید وسط خواب باشد یعنی در عمق خواب باشد» به عقیده این حقیر بعید است چنین معنایی از آیه برداشت شود زیرا همانطور که عرض شد آیه در هنگامی نازل شد که حضرت خود را در لفافه ای پیچیده بودند ( نه برای خواب )

    و نیز از ظاهر سياق بر مى‏آيد كه جمله" نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا أَوْ زِدْ عَلَيْهِ"، بدل باشد از جمله" اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا"، كه متعلق تكليف" قم" است، و دو ضمير" منه" و" عليه" به كلمه" نصف"، و ضمير در" نصفه" به كلمه" ليل" بر مى‏گردد، و معناى آيه اين است كه نيمى از شب را بپا خيز، و يا كمى از نصف كم كن، و يا اندكى بر نصف بيفزا، و اين ترديد بين سه امر ترديد تخيير است، مى‏خواهد بفرمايد: مخيرى بين اينكه درست نيمى از شب را زنده بدارى، و يا كمى كمتر از نصف، و يا كمى بيشتر از آن را.
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۳:۱۸


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    مفاد خطاب يا َأَيهَا الْمُزَّمِّلُ



    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )



    كلمه ((مزمل )) - با تشديد زاء و تشديد ميم - در اصل ((متزمل )) بوده ،





    اسم فاعل از باب تفعل (تزمل ) است ،









    و معنايش لفافه به خود پيچيده است .




    كسى كه جامه يا چيزى به خود مى پيچد تا بخوابد يا مثلا سرما را دفع كند، آن را ((مزمل )) مى گويند،











    و از ظاهر اين جمله بر مى آيد در آن ساعتى كه اين سوره نازل مى شده پیامبر اکرم(ص) جامه اى را به خود پيچيده بوده ،




    از اين جهت به ((مزمل )) مورد خطاب قرار گرفته .











    اين را بدان جهت گفتيم كه كسانى خيال نكنند اين خطاب جنبه توبيخ و يا تحسين دارد،











    بله ممكن است از سياق آيات استفاده شود كه گويا آن جناب در مقابل دعوتش مورد استهزا و اذيت قرار گرفته




    ، و براى خاطر خدا اندوهناك شده ،




    و براى دفع غم و اندوه خود جامه اى به خود پيچيده تا لحظه اى استراحت كند،










    در اين هنگام خطاب شده كه اى جامه به خود پيچيده بر خيز،




    نماز شب بخوان و در برابر آنچه به تو مى گويند صبر كن ،




    همانطور كه به عموم مسلمانان سفارش كرده براى مقاوم شدن در برابر ناملايمات از صبر و نماز كمك بخواهند،









    ((استعينوا بالصبر و الصلوه ))










    با اين دستور به آن جناب فهمانده كه بايد خود را در مقابل اندوه هاى بزرگتر و مصائب تلخ به وسيله نماز و صبر مقاوم سازد،










    نه به وسيله پيچيدن جامه و خوابيدن .







    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )


    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۵:۴۱


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    بعضى آيه را چنين معنا كرده اند:

    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )





    اى كسى كه با مشقت و دشوارى نبوت متزمل شده اى ، يعنى متحمل دشواريهاى اين مقام گشته اى .



    و ليكن از جهت لفظ هيچ دليلى در آيه بر اين معنا نيست .



    تفسیر سوره مبارکه مزمل ( مدیریت بحث: صدفی )



صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود