جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شكافته شدن آسمان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شكافته شدن آسمان




    مقدمه: ‌یكی از اوصاف قرآن كریم عدم اختلاف و عدم تناقض در آیات است كه خود بدان تصریح كرده و فرموده است: اگر غیر خدا برای شما قرآن را تدوین می كرد، اختلاف زیادی در آن یافت می شد.[1]

    همه‎ی آیات قرآن با هم مرتبط‎اند و بعضی از آن بعضی دیگر را تفسیر می كنند. هم‎چنین دارای عام و خاص، مطلق و مقید، حقیقت و مجاز است كه باید از هم جدا شوند و برای فهم آن از احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و معصومین ـ علیهم السّلام ـ ( كه مفسر قرآن هستند) استفاده شود؛ و برای درك معانی قرآن یا باید متخصص بود و یا به اهل فن قرآن مراجعه كرد. در این میان برخی با ذكر مطالبی در باب آیات قرآن خواسته‎اند القا كنند كه بین آیات قرآن تناقض وجود دارد و لذا گزاره‎های قرآنی مشتمل بر پارادوكس و تناقض است[2] نمونه‎ای از مطالب یاد شده را ذكر و مورد بررسی قرار می‎دهیم:
    قرآن در آیه 19 سوره نبأ می نویسد: «آسمان ها شكافته می‌شوند». آیه دلالت دارد كه آسمان دارای سقفی است كه ریخته می‌شود؛ در حالی كه این بیان توجیه عقلی و علمی ندارد.»
    این اشكال از چند جهت قابل نقد و بررسی است كه ذیلاً تقدیم می گردد.

    خداوند در آیه 19 سوره نباء می فرماید: «و فتحت السماء فكانت ابواباً؛ آسمان گشوده می شود و به صورت درهای متعددی در می آید.»

    و همچنین در آیه 1 سوره انفطار می فرماید: «اذ السماء انفطرت؛ زمانی كه آسمان بشكافد»
    آیات فوق به گشوده شدن آسمان و درب های متعدد آن اشاره دارد. در تفسیر این آیات احتمالات مختلفی داده‌اند.

    ‌بعضی گفته اند: منظور آن است كه در آستانه‌ی قیامت درهای عالم غیب به عالم شهود گشوده می شود، حجاب ها كنار می رود و عالم فرشتگان به عالم انسان راه می یابند.[3]

    تفسیر دیگر این است كه: منظور از «سماء»، كرات آسمانی[4] است كه بر اثر انفجارات پی‌‌درپی از هم متلاشی می‌شوند و ابری كه حاصل از این انفجارات است، صفحه آسمان‌ها را فرا می‌گیرد. آیات بسیاری از قرآن كریم، بیانگر این حقیقت است كه در آستانه قیامت، دگرگونی‌های عظیم و انقلاب و تحولی عجیب سرتاسر عالم هستی را فرا می‌گیرد، كوه‌ها متلاشی و همچون غبار در فضا پخش می‌گردند، خورشید بی‌نور، و ستارگان بی‌فروغ می‌شوند، حتی فاصله‌ی ماه و خورشید از بین می‌رود و لرزه و زلزله عجیبی سراسر زمین را فرا می‌گیرد. آری، در چنان روزی، متلاشی شدن آسمان، یعنی كرات آسمانی و پوشیده شدن صفحه آسمان از یك ابر غلیظ امری طبیعی خواهد بود؛ زیرا با دگرگونی‌ها و انفجارات كواكب و سیارات، آسمان از ابری غلیظ پوشیده می‌شود؛ و آسمانی كه در حال عادی با چشم دیده می‌شود، به وسیله این ابر‌های عظیم انفجاری از هم شكافته می‌شود.
    ادامه دارد
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    سلام و درود بر فالق گرامی

    هنگام سپیده دم خروس سحری ************** دانی که چرا همی کند نوحه گری ؟

    یعنی که نمودند در "" آئینه صبح *********** کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری

    پرده ای است بین مخلوق و خالق .

    اسرار ازل را نه تو دانی و نه من ************ وین حرف معما نه تو خوانی و نه من
    هست در پس پرده گفتگوی من و تو ******** چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من

    این پرده را که خداوند قرار داده تا محرمها تنها بتوانند آنطرف که محبوبشان است ببینند ودیگران که بججز عالم مادی چیز دیگر را نمی توانند ببیند منظور اشارات آیه نخست است

    ولی آیه دوم در ارتباط با زمان وقوع قیامت است و در آن لحظه دنیای معنا ظاهر می گردد و همه را خوف فرا می گیرد بجز مومنین.

    در آیه ای از این سقف در مورد دیدن پیامبر سخن می گوید
    وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ(التکوير/23)
    او (جبرئيل) را در افق روشن ديده است!

    در افق مبین یا دربی که از درون آن می توان عالم معنی را دید همان دربی است که شما ذکر فرمودید.

    و چون هرکسی نمی تواند آنطرف را ببیند انگار که سقفی بر سرش خداوند برای پوشاندن نهاده. سقفی مانند آسمان نه خود آسمان مثال در اینجا مثالی تمثیلی است همینطور افق مبین نیز افق نیست تمثیل است.

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    ابن عربی یکی از کسانی بود که به این مرتبت رسید حال این شعر را به نقل از استاد حسین الهی قمشه ای ذکر می کنم در این شعر می توان فهمید چچنین اشخاصی به چه علمی دست می یابند و چه چیزهائی را به اذن خدا می فهمیند

    دانلود این شعر با صدای استاد و توضیحات مبسوط از اینجا
    http://www.4shared.com/file/19800436.../__online.html

    محی الدین ابن عربی

    من سکوت اختران آسمان دانم که چیست
    من سکوت عمق بحر بیکران دانم که چیست

    من سکوت دختر محجوب پر احساس را
    درحضور مرد محبوب جوان دانم که چیست

    من سکوتی را که تنها با نوای ساز و چنگ
    درمیان انجمن گردد بیان دانم که چیست

    هم سکوت جنگل خاموش را پیش از بهار
    هم سکوت مرگبار مردگان دانم که چیست

    داستان ماه را در بدر و تربیع و هلال
    ماجرای شمس را با اختران دانم که چیست

    اعتراضات ملائک آنچه گفتند آشکار
    وآنچه را کردند در خاطر نهان دانم که چیست

    آنچه حق آموخت آدم را زاسماء جمال
    وآنچه آدم خواند بر لب تشنگان دانم که چیست

    سر آن خاک مبارک پی که در طوفان نوح
    شد رهائی بخش نوح و نوحیان دانم که چیست

    آنچه آتش را گلستان کرد بر جان خلیل
    وآنچه گلشن را کند آتشفشان دانم که چیست

    یونس اندر بطن ماهی با خدا دانم چه گفت
    رمز آن زندان بی نام و نشان دانم که چیست

    عطسه آدم که روح القدس درمریم دمید
    وآنچه برد اورا به اوج آسمان دانم که چیست

    گفت محی الدین که حیوان شو اگر خواهی کمال
    می نگویم هیچ و حشر مردمان دانم که چیست

    گفت رومی من ز بسیاری گفتارم خمش
    گفته و ناگفته ای دانای جان دانم که چیست

    قصه نرگس که شد مخمور چشم مست خویش
    غصه هاتف ز عشق آن جوان دانم که چیست

    آنچه را آموخت حافظ از خط زیبای یار
    وآنچه گفت از جوهر لعل بتان دانم که چیست

    هفت خطم گرچه خطی می نهانم غیر عشق
    خط زیبا بر جمال شاهدان دانم که چیست

    گرچه طفلم در طریق عشق و ابجد خوان علم
    مبداء و پایان کار عارفان دانم که چیست

    طفل عشقا دعوی باطل نکن خاموش باش
    من سکوت طفل عشق بی زبان دانم که چیست

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ادامه پست شماره 1
    تفسیر‌های دوگانه فوق منافاتی با هم ندارد؛ زیرا ممكن است از یكسو پرده‌های جهان ماده از مقابل چشم انسان كنار برود و او عالم ماورای طبیعت را مشاهده كند و از سوی دیگر كرات آسمانی متلاشی شوند و ابر‌های انفجاری آشكار گردند و در لابه‌لای آنها شكاف‌هایی نمایان باشد. آن روز، روز پایان این جهان و آغاز رستاخیز و روز بسیار دردناكی برای مجرمان و ستمكاران لجوج است.[5]
    با توجه به تفاسیر و هم‌چنین مشخص نبودن معنای آسمان در آیه می توان گفت:
    منظور از آسمان، همین آسمان كه در افق دید ما قرار دارد نیست تا درباره شكافته شدن آن بحث كنیم، بلكه مراد، كرات و كهكشان است كه در آستانه قیامت متلاشی می شوند.


    [1] . سوره نساء ، آیه 82.
    [2] . سایت سكولاریسم در ایران، تاریخ 12/9/84.
    [3] . سید محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان ترجمه‌ی همدانی، بنیاد فكری و علمی علامه، ج 20،‌ص 265.
    [4] . طبق آیه‌ی 12 سوره‌ی فصلت واژه‌ی سماء به معنای كرات آسمانی آمده است.
    [5] . ناصر مكارم شیرازی و همكاران، تفسیر نمونه، ج 15، ص 64.
    حسن رضا رضایی - سایت اندیشه قم

    منبع:http://www.cloob.com/club/article/li...h/wrapper/true
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,097
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    میشه یه تعریفی از آسمان داشته باشید تا به شکافته شدن اون برسیم ؟ آسمان به نظر شما چیست ؟
    monthly quotes :
    حقیقت نیازمند نقد است ، نه ستایش. فردریش نیچه

    Energy is everything and everything is energy

    I dont understand why there is so much hate between Human Races and Religions

    Become Übermensch

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فالق الاصباح نمایش پست
    مقدمه: ‌یكی از اوصاف قرآن كریم عدم اختلاف و عدم تناقض در آیات است كه خود بدان تصریح كرده و فرموده است: اگر غیر خدا برای شما قرآن را تدوین می كرد، اختلاف زیادی در آن یافت می شد.[1]

    همه‎ی آیات قرآن با هم مرتبط‎اند و بعضی از آن بعضی دیگر را تفسیر می كنند. هم‎چنین دارای عام و خاص، مطلق و مقید، حقیقت و مجاز است كه باید از هم جدا شوند و برای فهم آن از احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و معصومین ـ علیهم السّلام ـ ( كه مفسر قرآن هستند) استفاده شود؛ و برای درك معانی قرآن یا باید متخصص بود و یا به اهل فن قرآن مراجعه كرد. در این میان برخی با ذكر مطالبی در باب آیات قرآن خواسته‎اند القا كنند كه بین آیات قرآن تناقض وجود دارد و لذا گزاره‎های قرآنی مشتمل بر پارادوكس و تناقض است[2] نمونه‎ای از مطالب یاد شده را ذكر و مورد بررسی قرار می‎دهیم:
    قرآن در آیه 19 سوره نبأ می نویسد: «آسمان ها شكافته می‌شوند». آیه دلالت دارد كه آسمان دارای سقفی است كه ریخته می‌شود؛ در حالی كه این بیان توجیه عقلی و علمی ندارد.»
    این اشكال از چند جهت قابل نقد و بررسی است كه ذیلاً تقدیم می گردد.

    خداوند در آیه 19 سوره نباء می فرماید: «و فتحت السماء فكانت ابواباً؛ آسمان گشوده می شود و به صورت درهای متعددی در می آید.»

    و همچنین در آیه 1 سوره انفطار می فرماید: «اذ السماء انفطرت؛ زمانی كه آسمان بشكافد»
    آیات فوق به گشوده شدن آسمان و درب های متعدد آن اشاره دارد. در تفسیر این آیات احتمالات مختلفی داده‌اند.

    بعضی گفته اند: منظور آن است كه در آستانه‌ی قیامت درهای عالم غیب به عالم شهود گشوده می شود، حجاب ها كنار می رود و عالم فرشتگان به عالم انسان راه می یابند.[3]

    تفسیر دیگر این است كه: منظور از «سماء»، كرات آسمانی[4] است كه بر اثر انفجارات پی‌‌درپی از هم متلاشی می‌شوند و ابری كه حاصل از این انفجارات است، صفحه آسمان‌ها را فرا می‌گیرد. آیات بسیاری از قرآن كریم، بیانگر این حقیقت است كه در آستانه قیامت، دگرگونی‌های عظیم و انقلاب و تحولی عجیب سرتاسر عالم هستی را فرا می‌گیرد، كوه‌ها متلاشی و همچون غبار در فضا پخش می‌گردند، خورشید بی‌نور، و ستارگان بی‌فروغ می‌شوند، حتی فاصله‌ی ماه و خورشید از بین می‌رود و لرزه و زلزله عجیبی سراسر زمین را فرا می‌گیرد. آری، در چنان روزی، متلاشی شدن آسمان، یعنی كرات آسمانی و پوشیده شدن صفحه آسمان از یك ابر غلیظ امری طبیعی خواهد بود؛ زیرا با دگرگونی‌ها و انفجارات كواكب و سیارات، آسمان از ابری غلیظ پوشیده می‌شود؛ و آسمانی كه در حال عادی با چشم دیده می‌شود، به وسیله این ابر‌های عظیم انفجاری از هم شكافته می‌شود.
    ادامه دارد
    با درود.
    در مورد بخشهای قرمزبه ترتیب از بالا به پایین:
    1-در اینجا اختلاف قران با علم است نه اختلاف درونی!
    2-پس لطف کنید توضیح دهید این ایه که بیان میکند أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ را چگونه میتوان توجیه علمی کرد؟؟!
    مفسران میگویند منظور از شکافت اسمان انفجار کرات سماویست به این ترتیب اگر بخواهیم این تفسیر را با این ایه ارتباط بدیم نتیجه میگیریم ایه میگه ای مردم به اسمان نگاه کنید که انفجارهایی ندارد!!
    کدام عقل سلیمی میپذیرد که کسی برای تفهیم انفجار در چیزی از کلمه سوراخ استفاده کند؟؟!
    ایا اگر مثلا در اسمان ستاره ای منفجر شود به نظر میرسد اسمان شکافته شده ؟؟
    اگر اینگونه است پس این ایه که میگه در اسمان سوراخی نیست اشتباه کرده چون همین الان هم میلیونها ستاره منفجر میشوند!!!
    از نظر قران اسمان یک شی مستقل باید باشد چون همیشه میگه در اسمان ستاره قرار دادیم ...یا میگه اگر تکه ای از اسمان را بر سرشان بیاندازیم میگویند تکه ابر متراکم بود یعنی اسمان مثل ابر متراکم است!!
    در ضمن هر اسمان مرز دارد و انتهای مرز اسمان یا همان سقف اغاز اسمان دیگریست چون میگه اسمان طبقه طبقه روی هم قرار دارند!!
    3- پس لطف کنید احادیث امامان و پیامبر رو بگذارید!
    4-اسمان و هفت اسمان و سقف نمیتواند ربطی به عالم فرشته داشته باشد!!
    چون مدام میگه اسمان مثل فلز گداخته سرخ میشود یا چون جلد کتاب انرا مچاله میکنیم یا ستارگان پراکنده میشوند خب اینها چه ربطی به عالم ملکوت دارد!!
    5-مورد اخر هم توضیح دادم که منطقی نیست!!
    به نظر من اسمان قرانی یک شی مستقل است که قابل شکافتن و سوراخ شدن است!!


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مدافعان علمی بودن قران هیچ دفاعی نداشتند؟؟!

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با نام الله




    شكافته شدن آسمان


    کارشناس بحث: عمار



  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و ادب
    بحث شق القمر قبلا در این لینک مطرح شده و اشکالات متعددی مثل موارد بالا مطرح و پاسخ داده شده، شما لطف کنید این تاپیک رو مفصل مطالعه کنید.
    پاسخی بر شبهه وارده بر معجزه شق القمر
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ در ساعت ۰۸:۴۴
    شكافته شدن آسمان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود