جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق جاهل قاصر و مقصر در احکام چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    63

    مطلب فرق جاهل قاصر و مقصر در احکام چیست؟




    فرق جاهل قاصر و مقصر در احکام چیست؟

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذریه الزهرا نمایش پست
    فرق جاهل قاصر و مقصر در احکام چیست؟
    «جاهل قاصر» كسى است كه در تحصيل علم كوتاهى نكرده است يعنى، در شرايطى بوده است كه امكان دسترسى به حكم خدا براى او وجود نداشته و يا خود را جاهل نمى‏داند و احتمال بطلان اعمالش را نمى‏دهد.

    «جاهل مقصر» كسى است كه در تحصيل كوتاهى كرده است يعنى، امكان آموختن و ياد گرفتن احكام الهى را داشته ولى آنها را ياد نگرفته است.

    جاهل قاصر در برخى موارد، مورد عقاب و عذاب خداوند قرار نمى‏گيرد ولى جاهل مقصر سزاوار آن است.(1)


    پى‏نوشت:‏
    (1) فرائد الاصول، ج 2، صص 379- 374 التنقيح فى شرح العروة الوثقى) كتاب الاجتهاد و التقليد (مسأله 16، صص 195- 202.

    ویرایش توسط ساحل آبی : ۱۳۸۹/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۶:۳۹


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5



    مردمى كه به دين اسلام ايمان نياورده‏اند، دو گروه هستند:

    1- گروهى كه اصطلاحاً به جاهل قاصر معروفند. يعنى يا اسلام و پيام آن به آنها نرسيده است يا بسيار ناقص و غيرواقعى به آنها عرضه شده است به قسمى كه اسلام را در رديف اديان هند و چين و حداكثر يهوديت و مسيحيت مى‏پندارند.

    2- گروهى كه اصطلاحاً به جاهل مقصر معروفند. يعنى اسلام به آنها رسيده است و آنها به حقانيت آن پى‏برده‏اند اما با لجاجت و سركشى حاضر به پذيرش حق نيستند.
    روشن است كه گروه اول- چه در مناطق دور افتاده زمين زندگى كنند و چه در قاره‏هاى اروپا و امريكا در مهد تمدن زندگى بگذرانند چون در عدم ايمان خود مقصر نيستند، به عذاب جهنم گرفتار نمى‏شوند. زيرا عذاب، گرفتارى گناهكاران تقصيركار است و كسانى كه پيام اسلام و حقانيت آن به آنها نرسيده است يا غيرواقعى رسيده است، علم به حقانيت دين اسلام ندارند و در عدم پذيرش خود تقصير كار نيستند تا گناهكار محسوب شوند. اين افراد اگر در دين و آئين خود- آنچه مبتنى بر فطرت است‏صادق باشند، مثلًا از دروغ بپرهيزند و به كارهاى خلاف انسانيت تن در ندهند، به رحمت الهى اميداور هستند. اين بحث درباره دانشمندان موحد و خداشناس كه اسلام به آنها درست معرفى نشده است و اهل‏سنت كه شيعه درست براى آنها تبيين نشده است، نيز صادق است.

    براى اطلاع بيشتر به كتاب عدل الهى استاد مطهرى، بخش هشتم، ص 319- 409- مخصوصاً صفحات 393- 404، انتشارات اسلامى، چاپ نهم، مراجعه شود.




    ویرایش توسط ساحل آبی : ۱۳۸۹/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۶:۳۸


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود