صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جامع ترین آیه ی قرآن در زمینه ی حقوق بشر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شاد جامع ترین آیه ی قرآن در زمینه ی حقوق بشر




    سلام
    به نظر شما جامع ترین آیه ی قرآن کریم در زمینه ی حقوق بشر چه آیه ایست؟؟؟؟



    به نظر من این آیه:یا إیها الناس إنا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوبا" و قبائل لتعارفوا إن أکرمکم عند الله أتقاکم...(سوره ی مبارکه حجرات_آیه13)
    ای مردم ما همه ی شما را از مرد و زنی آفریدیم و آنگاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید.بزرگوارترین شما نزد خدا با تقوا ترین شماست.


    نظر شما چیه؟!
    اسرائیل باید نابود شود.
    I hate Israel


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان منتظریممممممم...........
    ویرایش توسط ممتحنه : ۱۳۸۹/۰۴/۱۷ در ساعت ۲۱:۰۱
    اسرائیل باید نابود شود.
    I hate Israel

  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    جامع ترين ايه قران در زمينه حقوق مردم و من جمله حقوق بشر اين آيه است :
    ولا تبخسوا الناس اشياءهم ( اعراف / 85 )
    گفته مي شود اين ايه عام ترين آيه قران مجيد است و شامل تمامي حقوق انساني از هر نوعي مي شود و طبيعتا حقوق بشر را نيز شامل خواهد شد .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث زنان نمایش پست
    جامع ترين ايه قران در زمينه حقوق مردم و من جمله حقوق بشر اين آيه است :
    ولا تبخسوا الناس اشياءهم ( اعراف / 85 )
    گفته مي شود اين ايه عام ترين آيه قران مجيد است و شامل تمامي حقوق انساني از هر نوعي مي شود و طبيعتا حقوق بشر را نيز شامل خواهد شد .
    جناب ما عرب نیستیم

    لطفا معنی و ترجمه فراموش نشه
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم و منتظرانش

    به نظر بنده یکی از جامع ترین ایه های قران در زمینه ی حقوق بشر و رعایت ان از جانب خداوند بر انسان که به عنوان سرمشقی برای رعایت حقوق انسانی از جانب غیر خدا میتواند باشد این ایه ازسوره ی المومنون است که می فرماید :

    لا نکلف نفسا" الا وسعهاو لدینا کتابُ ینطق بالحق وهم لا یظلمون

    ما هیچ نفسی را بیش از وسع و توانایی تکلیف نمی کنیم و نزد ما کتابی است که ان به حق سخن گوید و هرگز به هیچ کس ستم نخواهد شد.
    ( سوره ی المومنون ایه ی62)
    البته غیر از ایاتی که دوستان وبنده نوشتیم ایاتی جامع در باره یحقوق بشر در قران وجود دارد که در فرصت های مناسب تعدادی دیگر را حتما" بنده و سایر دوستان مرقوم میکنند

    اصولا" قران تمامی شان نزولش احیای حقوق بشر است و یک ایه یا چند ایه در ان منحصر به حقوق بشر نمی شود


    .............................................. حق یارتان ......................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۴:۲۲


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث زنان نمایش پست
    جامع ترين ايه قران در زمينه حقوق مردم و من جمله حقوق بشر اين آيه است :
    ولا تبخسوا الناس اشياءهم ( اعراف / 85 )
    گفته مي شود اين ايه عام ترين آيه قران مجيد است و شامل تمامي حقوق انساني از هر نوعي مي شود و طبيعتا حقوق بشر را نيز شامل خواهد شد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط الله و امیر بهرامی نمایش پست
    جناب ما عرب نیستیم
    لطفا معنی و ترجمه فراموش نشه

    بخس به معنى كم گذاردن حقوق افراد و پایين آمدن از حد است، به گونه‏اى كه موجب ظلم و ستم گردد لذا معنای عبارت وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُم این است: و از حقوق مردم چيزى كم نگذاريد.

    شعیب نبی پس از دعوت قوم خود به توحيد، آنان را از مفاسد اجتماعى و اخلاقى و اقتصادى برحذر داشته و از كم‏ فروشى و تقلب و تزوير در معامله نهی می کند و مى‏ فرماید: حق پيمانه و وزن را ادا كنيد و از حقوق مردم چيزى كم نگذاريد.

    روشن است كه نفوذ هر گونه خيانت و تقلب در امر معاملات، پايه ‏هاى اطمينان و اعتماد عمومى _ كه بزرگترين پشتوانه اقتصادى ملتهاست _ را متزلزل و ويران مى ‏سازد و ضايعات ناگواری براى اقتصاد جامعه و مسائل مرتبط با آن ببار مى ‏آورد لذا در اولین سفرشات شعیب بعد از دعوت به توحید، ترک مفاسد اقتصادی است.



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۴/۱۸ در ساعت ۲۲:۴۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    رساترین آیه در باب حقوق بشر 1




    به نظر بنده آیه ای که پرسشگر و آغازنده تاپیک خود بدان اشاره نموده اند، بهترین جواب است لذا شرحی کوتاه از این آیه کریمه تقدیم می گردد. (البته ایشان تعبیر جامع ترین آیه درباره حقوق بشر را بکار برده اند و بنده تعبیر رساترین آیه را بکار برده ام که نتیجه هر دو یکی است.)

    ---------------------------------

    يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (حجرات/13)
    اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و تيره‏ها و قبيله ‏ها قرار داديم، تا يكديگر را بشناسيد، ولى گرامى ‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست، خداوند دانا و خبير است.

    در آيات قبلى اين سوره روى سخن به مؤمنان بود و خطاب به صورت يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا و برخی از خطراتی كه يك جامعه مؤمن را تهدید می کند، بازگو و از آنها نهى نموده است.


    اما در این آيه، جامعه انسانى را مخاطب قرار داده و یکی از مهمترين اصول الهی انسانی را بازگو می کند یعنی تساوی انسانها و عدم برتری نژادی بر نژاد دیگر را بيان مى‏كند و ميزان واقعى ارزشهاى انسانى را در برابر ارزشهاى كاذب و دروغين مشخص مى ‏سازد و نهایتا معیار برتری را طاعت الهی و تقوا بیان می کند؛ هر که به درگاه الهی مطیع تر، برتر.

    این آیه قلم سرخی بر تمام امتيازات ظاهرى و مادى كشيده، و اصالت و واقعيت را به مسأله تقوا و پرهيزكارى و طاعت الهی داده است و مى‏فرماید: براى تقرب به خدا و نزديكى به ساحت مقدس او هيچ امتيازى جز تقوا مؤثر نيست.


    و از آنجا كه تقوا يك صفت روحانى و باطنى است كه قبل از هر چيز بايد در قلب و جان انسان مستقر شود، و ممكن است مدعيان بسيار داشته باشد و متصفان كم، در آخر آيه مى‏ افزايد: خداوند دانا و آگاه است (إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ).


    پرهيزگاران را به خوبى مى ‏شناسد، و از درجه تقوا و خلوص نيت و پاكى و صفاى آنها آگاه است، آنها را بر طبق علم خود گرامى مى‏ دارد و پاداش مى ‏دهد مدعيان دروغين را نيز مى‏شناسد و كيفر مى ‏دهد.

    ادامه در پست بعد...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۴/۱۸ در ساعت ۲۲:۴۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  12. تشکرها 3


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    رساترین آیه در باب حقوق بشر 2




    ارزشهاى راستين و ارزشهاى دروغین


    بدون شك هر انسانى فطرتا خواهان اين است كه موجود با ارزش و پر افتخارى باشد، و به همين دليل با تمام وجودش براى كسب ارزشها تلاش مى‏ كند ولى شناخت معيار ارزش با تفاوت فرهنگها كاملا متفاوت است و گاه ارزشهاى كاذب، جاى ارزشهاى راستين را مى ‏گيرد.

    گروهى ارزش واقعى خويش را در انتساب به قبيله معروف و معتبرى مى‏ دانند و لذا براى تجليل مقام قبيله و طائفه خود، دائما دست و پا مى‏ زنند تا از طريق بزرگ كردن آن خود را به وسيله انتساب به آن بزرگ جلوه دهند.


    مخصوصا در ميان اقوام جاهلى افتخار به انساب و قبائل رايج ترين افتخار موهوم بود، تا آنجا كه هر قبيله‏اى خود را قبيله برتر و هر نژادى خود را نژاد والاتر مى‏شمرد، كه متاسفانه هنوز هم رسوبات و بقاياى آن در اعماق روح بسيارى از افراد و اقوام وجود دارد.

    گروه ديگرى مساله مال و ثروت و داشتن كاخ و قصر و خدم و حشم و امثال اين امور را نشانه ارزش مى‏ دانند و دائما براى آن تلاش مى‏ كنند، در حالى كه جمع ديگرى مقامات بلند اجتماعى و سياسى را معيار شخصيت مى‏ شمرند و به همين ترتيب هر گروهى در مسيرى که آن را معیار ارزش می داند، گام برمى‏ دارند و برای کسب آن تلاش می کند.


    اما از آنجا كه اين امور همه امورى است متزلزل و برون ذاتى و مادى و زودگذر يك آئين آسمانى و ابدی و جهان شمول همچون اسلام، هرگز نمى‏ تواند با آن موافقت كند لذا خط بطلان بر همه این اوهام كشيده و ارزش واقعى انسان را در صفات ذاتى او مخصوصا تقوا و پرهيزكارى و تعهد و پاكى او اعلام می کند و همه ارزشها را با معیار طاعت الهی می سنجد.


    و عجيب است كه قرآن در محيطى ظهور كرد كه ارزش قبيله از همه ارزشها مهم تر محسوب مى‏شد، اما اين بت ساختگى در هم شكست و انسان را از اسارت خون و قبيله و رنگ و نژاد و مال و مقام و ثروت آزاد ساخت و او را براى يافتن خويش به درون جانش و صفات والايش رهنمون نمود.

    ادامه در پست بعد...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۴/۱۸ در ساعت ۲۲:۴۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    رساترین آیه در باب حقوق بشر 3




    جالب اينكه در شان نزولهايى كه براى اين آيه ذكر شده نكاتى ديده مى‏ شود كه از عمق اين دستور اسلامى حكايت مى‏كند، از جمله اينكه: بعد از فتح مكه پيغمبر اكرم (ص) دستور داد اذان بگويند. بلال بر پشت بام كعبه رفت و اذان گفت.
    عتاب بن اسيد كه از آزاد شدگان بود، گفت: شكر مى‏كنم خدا را كه پدرم از دنيا رفت و چنين روزى را نديد!
    و حارث بن هشام نيز گفت: آيا رسول اللَّه (ص) غير از اين كلاغ سياه! كسى را پيدا نكرد؟!

    آيه فوق نازل شد و معيار ارزش واقعى را بيان كرد (روح البيان/ج9/ص90)


    در كتاب آداب النفوس طبرى آمده كه پيامبر (ص) در اثناء ايام تشريق (= روزهاى 11 و 12 و 13 ذى الحجه است)، در سرزمين منى در حالى كه‏ بر شترى سوار بود، رو به سوى مردم كرد و فرمود:

    يا ايها الناس! الا ان ربكم واحد و ان اباكم واحد، الا لا فضل لعربى على عجمى، و لا لعجمى على عربى، و لا لاسود على احمر، و لا لاحمر على اسود، ألا بالتقوى، ألا هل بلغت؟ قالوا نعم! قال ليبلغ الشاهد الغائب:

    اى مردم بدانيد! خداى شما يكى است و پدرتان يكى، نه عرب بر عجم برترى دارد و نه عجم بر عرب، نه سياهپوست بر گندمگون (1) و نه گندمگون بر سياهپوست مگر به تقوا، آيا من دستور الهى را ابلاغ كردم؟ همه گفتند:
    آرى! فرمود: اين سخن را حاضران به غائبان برسانند.


    و نيز در حديث ديگرى در جمله‏هايى كوتاه و پر معنى از آن حضرت آمده است:
    ان اللَّه لا ينظر الى احسابكم، و لا الى انسابكم، و لا الى اجسامكم، و لا الى اموالكم، و لكن ينظر الى قلوبكم، فمن كان له قلب صالح تحنن اللَّه عليه، و انما انتم بنو آدم و احبكم اليه اتقاكم:

    خداوند نه به وضع خانوادگى و نسب شما نگاه مى‏كند، و نه به اجسام شما و نه به اموالتان، ولى به دلهاى شما مى‏ نگرد. كسى كه قلب صالحى دارد، خدا به او لطف و محبت مى‏كند. شما همگى فرزندان آدم هستيد [و از این جهت برابرید] و محبوبترين شما نزد خدا با تقواترين شما است.

    ولى عجيب است كه با اين تعليمات وسيع و غنى و پربار هنوز در ميان مسلمانان كسانى روى مساله نژاد و خون و زبان تكيه مى‏كنند و حتى وحدت آن را بر اخوت اسلامى و وحدت دينى مقدم مى‏شمرند و عصبيت جاهليت را بار ديگر زنده كرده‏اند، در حالیکه در طول تاریخ از اين رهگذر ضربه‏هاى سختى‏ به پیکره اسلام و مسلمین وارد شده است.



    اسلام با عصبيت جاهليت در هر شكل و صورتی مبارزه كرده است تا مسلمانان جهان را از هر نژاد و قوم و قبيله، زير پرچم واحدى جمع‏آورى كند، نه پرچم قوميت و نژاد و نه پرچم غير آن، چرا كه اسلام هرگز اين ديدگاههاى تنگ و محدود را نمى‏پذيرد و همه را موهوم و بى اساس مى ‏شمرد.

    آرى، تقواى الهى و احساس مسؤوليت درونى و ايستادگى در برابر شهوات و پايبند بودن به راستى و درستى و پاكى و حق و عدالت، اينها معيار عقلانی ارزش انسانهاست که در آیه شریفه با تعبیر تقوی از آن یاد شده است. (2)


    این بحث را با حدیث زیبایی از پیامبر اکرم (ص) به پایان می رسانم:

    وَ مِنْهُ رُوِيَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص دَخَلَ الْبَيْتَ عَامَ الْفَتْحِ وَ مَعَهُ الْفَضْلُ بْنُ عَبَّاسٍ وَ أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ ثُمَّ خَرَجَ فَأَخَذَ بِحَلْقَةِ الْبَابِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَ عَبْدَهُ وَ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ غَلَبَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ إِنَّ اللَّهَ أَذْهَبَ نَخْوَةَ الْعَرَبِ وَ تَكَبُّرَهَا بِآبَائِهَا وَ كُلُّكُمْ مِنْ آدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرَابٍ وَ أَكْرَمُكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ (3) :


    روایت شده که پیامبر اکرم در سال فتح مکه، [برای شکستن بتها و عبادت] وارد خانه خدا شدند و فضل بن عباس و اسامة بن زید هم همراه ایشان بودند. وقتی حضرت از خانه کعبه خارج شدند، حلقه درب کعبه را گرفتند و فرمودند:
    سپاس خداوندی را که به بنده اش [محمد (ص) ] راست گفت و به وعده ای که به او داده بود [=فتح مکه و پیروزی اسلام بر کفر] وفا نمود و بر مشرکین پیروز شد. همانا خداوند غرور عرب [که خود را برترین نژاد می دانستند] را به وسیله پدرانشان از میان برد و همه شما از آدم هستید [و فرزند اویید] و آدم هم از خاک است [و از آن ساخته شده لذا برتری به رنگ و نژاد و مانند آن نیست] و گرامی ترین [و برترین] شما نزد خداوند، باتقواترین شماست.



    پی نوشت

    -----------------------------
    1- تعبير به احمر در اين روايت به معنى سرخپوست نيست بلكه گندمگون است چون غالب افراد در آن محيط چنين بودند؛ اتفاقا واژه احمر در روايات به خود گندم نيز اطلاق شده است.
    2- با استفاده از تفسير نمونه،ج‏22 / ص196 (با تغییر و تصرف)
    3-
    بحارالأنوار/ج67/ص287


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۴/۱۸ در ساعت ۲۳:۰۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم و منتظرانش

    از دیگر از ایاتی که در زمینه ی تذکر بر حقوق بشر است ایات 151 و 152 سوره ی انعام است :

    قل تعالوا اتل ُما حرِِِِّم ربّکم علیکم الّاتشرکوا به شیا" و بالوالدین احسانا" و لا تقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم وایّاهم ولا تقربوا الفواحش ما ظهرمنها و ما بطن ولا تقتلوا نفس التی حرّم الله الا بالحق ذالکم وصّکم به لعلکم تعقلون _

    بگوبیاییدتا ان چه راخدابرشما حرام کرده همه رابیان کنم در مرتبه ی اول شرک به خدا نیاوریدو دیگر در باره ی پدر ومادر احسان کنیدو دیگر اولاد خود را از بیم فقر نکشید ما شما و انها را روزی میدهیم ودیگر به کارهای زشت ؛ اشکارا و پنهان نزدیک نشویدو نفسی را که حرام کرده جز به حق به قنل نرسانیدخداوند شما را به ان سفارش نموده که که در این احکام تعقل نمایید

    و لا تقربوامال الیتیم الّا بالتی هی احسن حتی یبلغ اشدّه و افوا الکیل و المیزانبالقسط لا نکلف نفسا" الّا وسعهاواذا قلتم فاعدلوا و لو کان ذاقربی و بعهد الله افوا ذالکم وصّکم به لعلکم تذّکرون

    و هرکز به مال یتیم نزدیک نشوید جز به ان چه نیکو تر است تا ان که به حد رشد و کمال رسندو به راستی کیل و وزن را تمام بدهید ما هیچ کس را جز به قدر توانایی تکلیف نکرده ایم و هر گاه سخنی گوییدبه عدالت گراییدوهر چند در باره ی خویشاوندان باشد و به عهد خداوفا کنید این است سفارش خدا به شماباشد که متذکر شوید

    دراین ایات خداوندبه 10 مورد از حقوق انسانها بر یکدیگر اشاره فرموده و البته در ابتدا ی ایه به بزرگترین حق خداوند بر انسان که نتیجه ی مستقیم ان به خود انسان باز میگردد و ظلم انسان بر خودش است اشاره فرموده ( به خدا شرک نورزید ) و سپس حقوق انسانی:

    1- حقوق پدر و مادر احسان کردن به انها
    2- حقوق اولاد نکشتن انها ( امروزه در قالب سقط جنین )
    3-حقوق شخصی الوده نکردن جسم و روح
    4-حقوق افراد اجتماع احترام به نفوس و حق حیات مگر مواردی که شرع تعیین نموده
    5-حقوق مشترک فرد و اجتماع و شرع تعقل در حکمت این احکام و استفاده از عقل در امور
    6- حقوق افراد بدون سر پرست یتیم احترام بر حفظ اموال ایشان
    7- حقوق معاملات میان افراد کیل و وزن را تمام دهند
    8- حقوق بندگی (و به تبع حقوق کارگر ) هیچ کسی را بیشتر از حد توان
    تکلیف ندادیم
    9- حقوق مکالمات میان افراد هر گاه سخنی گویید به عدالت گرایید هر چند درباره ی خویشاوندان باشد
    10- حقوق معاهدات به عهد با خدا وفا کنید

    ............................................. حق یارتان ..........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۴/۱۸ در ساعت ۲۳:۲۵

  18. تشکرها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود