صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونگي "نماز" ونحوه ي اقامه آن در اديان ديگر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونگي "نماز" ونحوه ي اقامه آن در اديان ديگر




    در اين تايپيك قصد داريم روش خواندن نماز وبرخي آداب آن را در ديگر اديان بيان نماييم.

    نماز روش همه انبیا الهی
    چگونگي "نماز" ونحوه ي اقامه آن در اديان ديگر
    در کتب روائى و جوامع حديثى که حاصل زحمات بزرگان و علماى دينى است احاديث و روايات بسيارى به چشم مىخورد که معصومين(عليهم السلام) به اين نکته متذکر شدهاند. به چند روايت از باب نمونه اشاره مىشود.
    رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) در حديثى فرمودهاند: الصلاةُ مِنْ شرايع الدين وفيها مَرضاةُ الربّ ـ عزّ وجلّ ـ فَهِىَ منهاجُ الانبياء.
    «نماز از سنتهاى دين و مايه خشنودى پروردگار و راه و روش پيامبران است( جامع احاديث الشيعه، ج4 ص22.).

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــ


    و نيز فرموده اند:

    الصلاةُ منهاج الانبياء. «نماز راه و روش انبياء است»(بحار الانوار، ج82 ص231.)

    در حديثى ديگر خداوند خطاب به حضرت موسى(عليه السلام) چنين مىفرمايد: عليک بالصلاةِ فانَّها بمکان وَلَها عندى عهدٌ وثيقٌ. «بر تو باد به نماز، پس همانا نماز داراى مکان رفيع و پيمان محکمى پيش من مىباشد»( کلمه الله، ص257. )

    از پيامبران و انبياى الهى گذشته روايات و احاديثى منقول است که درباره اهميت و فضائل آن مىباشد. چنانچه از ابراهيم پيامبر(عليه السلام)وقتى که همسر و فرزندش اسماعيل را به سرزمين مکه (حجاز) برد قرآن چنين نقل مىکند.

    ربنا انى اسکنتُ مِنْ ذرّيتى بواد غيرَ ذى زرع عند بيتک المحرَّم ربّنا ليقيموا الصلاةَ.

    «پروردگارا من بعضى فرزندانم را در سرزمين بىآب و علفى در کنار خانهاى که حرم تو است ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند»( سوره مبارکه ابراهيم، آيه 37.).

    و از پندها و نصيحتهاى لقمان حکيم که معاصر با داود پيامبر است قرآن مىفرمايد:

    يابنىّ اقم الصلاةَ وامُر بالمعروف وانه عنِ المنکر واصبر على ما اصابک اِنّ ذلک مِنْ عَزْم الاُمور.



    «پسرم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن و در برابر سختىها و مصائبى که به تو مىرسد با استقامت باش و صبور باش که اين از کارهاى مهم و اساسى است»
    ( سوره مبارکه لقمان، آيه 17.)

    علاوه بر اينکه از اين طريق (طريقه اخبار و احاديث وارده از معصومين(عليهم السلام)) مطلب براى ما ثابت شده است. راه ديگرى براى اثبات موضوع وجوددارد و آن تاريخ اديان است که نحوه عبادت پيروان آن را بيان مىدارد.

    ویرایش توسط درگاه محبوب : ۱۳۸۹/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۰:۰۱
    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0




    چگونگي "نماز" ونحوه ي اقامه آن در اديان ديگر

    شکى نيست که بسيارى از احکام و تعاليم الهى اختصاص به دين اسلام ندارد بلکه مشترک بين همه اديان است. و پيروان اديان و مذاهب گذشته به آن اعتقاد داشته و عمل مىکردند.
    به همين جهت مىتوان احکام و دستورات در اسلام را به دو دسته تقسيم نمود. قسم اوّل احکامى که تاريخى بوده و داراى زمان مشخصى از صدور مىباشند و قسم دوّم احکام فرا تاريخىاند يعنى نمىتوان زمانى را براى صدور آنها تعيين و مشخص نمود.
    و نماز يکى از آن احکام و دستوراتى است که مختص دين اسلام نيست بلکه در ساير شرايع آسمانى و اديان الهى، اين امر عبادى وجود داشته است.
    دليل اين ادعا هم اخبار و روايات معصومين(عليهم السلام) است و هم تاريخ اديان.
    علت طرح فصلى جداگانه بنام «نماز در اديان» براى آگاهى و شناخت نسل جوان است به اين نکته که نماز آنقدر در زندگى و حيات انسان مؤثر است که نه تنها در اسلام اين همه به آن تأکيد شده و جزء واجبات دين به حساب آمده بلکه در همه اديان و مذاهب يکى از مهمترين عمل واجب «نماز» مىباشد. و اگر «نماز» تأثير و نقش بسزايى را در شکل دهى شخصيت انسان ايفا نمىکرد قطعاً جزء واجبات در اديان الهى و غير الهى شمرده نمىشد و صاحبان اديان پيروان خود را به عمل بدان ترغيب و تشويق نمىکردند.
    لذا براى آگاهى و شناخت بيشتر به اين امر مهم، موضوع را مورد بررسى قرار مىدهيم.

    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان



  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز در آیین زرتشت ۱
    مورخين تاريخ ظهور زرتشت را 6500 سال پيش از ميلاد مسيح(عليه السلام)دانستهاند. برخى او را اهل بلخ می دانند و بعضى او را اهل رى و برخى ديگر او را از تبار آذربايجان مىشمارند. در نحوه خلقت او مسائلى را نقل مىنمايند که مشابه خلقت انبياى الهى است امّا اين اقوال چندان محکم و مستحکم نمی باشند.

    در تاريخ منقول است که تعاليم او يکتا پرستى بوده و مردم را به اهورامزداى يکتا دعوت مىنمود. سفارش او اين بود: «حقيقت در جهان يکى است و آن يکتا پرستى است. در آن زمان در ايران دو گروه از مردم زندگى مىکردند دستهاى زندگى شهرى و به پرورش چهارپايان و زراعت مشغول بودند که زرتشت از اين گروه بود و گروه ديگر چادر نشين و صحرا گرد بودند.

    پيروان اين آئين آداب و رسوم دينى خاصى داشتند که مادر مقام بيان آن نيستيم. امّا آنچه که براى ما اهميت دارد وجود عمل عبادى نماز است در اين کيش که نحوه ايستادن به جهت خاص (قبله) و شرايط وضو و نماز بيان شده است.

    قبله در آئين زرتشت

    در کيش زرتشت، هنگام نماز خواندن تأکيد شده است که بايد به جهت و سمت نور باشد از قبيل آفتاب، ماه، چراغ و آتش. زيرا آنان معتقدند که نمىتوان براى خدا حدود وجهتى را معين نمود.

    اين عمل براى آنها يک امر بسيار معقول و منطقى به شمار مىآمد بخاطر اينکه آنان نور را تجلّى حقيقت و روشنايى را نمودارى از معنويت و طراوت روح دانسته که انسان را به تجليات انوار حقه الهى متوجه مىسازد بنابر اين با توجه به اين عقيده قبله زرتشتيان سمت و سوى مشخص و معيّنى نداشت بلکه هر جهتى که نور وجود داشت همان سمت قبله آنان محسوب مىشد.

    نحوه وضو ساختن پيروان زرتشت

    در طريقه وضو گرفتن آنان دستها تا مچ و صورت تا بناگوش و بالاى پيشانى و نيز پاها تا قوزک را سه بار با آب تميز شستشو مىدادند. و در صورت عدم دسترسى به آب يا به خاطر زخم دست و صورت و يا علل ديگر سه بار دست را برروى خاک پاک مىزنند و سپس به پشت دست و صورت مىکشند که آن را تيمم مىگويند.

    ویرایش توسط درگاه محبوب : ۱۳۸۹/۰۴/۲۵ در ساعت ۰۹:۵۶
    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان



  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    346
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بنام اهورامزدا

    برابر با آنچه از مورخان یونا باستان درباره دوران و عصر زندگی زرتشت در دست است جای هیچ اعتباری نیست همچنان که گفته ها و نوشته هاشان بر پایه راستی و درستی استوار نمیباشد. اختلاف میان تاریخ ظهور زرتشت توسط این تاریخ نگاران سبب شده تا چندین زرتشت در تاریخ وجود داشته باشد.اما راستی اینکه 6 تا 7 هزار سال قبل از میلاد ظهور کرده باشد کاملا بی بنیاد است چون نه دست تاریخ با چنان زمانی میرسد و نه کوچکترین سندی پشتوانه چنین زمانه بعیدی است. در سنت و تاریخ های سنتی که بازتاب آن در نوشته های پهلوی چون گزیده های "زات سپرم" آمده و همچنین از قول "ابوریحان بیرونی" زرتشت در 258 سال پیش از حمله اسکندر مقدونی زندگی میکرده. این اشارات زمان پیامبر را به 660 تا 583 سال پیش از میلاد مسیح میرساند

    ******************************

    استاد پور داود معتقد است که خبر "خسانتوس" رقم 6000 سال پیش از حمله "خشایار شاه" یونان (480 پیش از میلاد) نمیباشد بلکه 600 سال بوده که توسط کاتب و نسخه بردار یونانی به اشتباه صفری بر آن اضافه شده است که به اشتباه نقطه در تاریخ معروف است . با این حساب تاریخ زندگی زرتشت 1080 سال پیش از میلاد میشود

    ******************************

    بدان گه که صبح زمان دیمه داد
    زراتشت فرخ ز مادر بزاد
    بخندید چون شد ز مادر جدا
    درخشان شد از خنده او سرا
    عجب ماند در این کار او باب او
    وزان خنده و خوبی و آب او
    به دل گفت این فره ایزدی ست
    جز این هر که از مادر آمد گریست

    ایدون باد

    آرزویی ندارم ... از چیزی نمی ترسم ... من آزادم

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    عبادت نزد يهوديان به صورت ادعيه اي است كه در (كنيسه )مي خوانند. نماز يهوديان فصلي اززبور داوود است كه روزي سه بار مي خوانند.
    يهوديان روزه مي گيرند كه در ايام مختلف سال يهودي برگزار مي شود.
    1- روزه كيپور, كه آغاز آن از ايام نهم و دهم ماه تشرين به مدت 25روز است .
    2- روزه فوريم يا پوريم كه به شكرانه نجات از قتل عام گرفته مي شود.
    3- روزه(كدليا) روز سوم ماه تشرين است و روزه هاي ديگر.(1)

    مسيحيان در روزه هاي يك شنبه در كليسا جمع مي شوند و دعاهايي از كتاب زبور, مزامير و پولس رامي خوانند.

    پيروان همه اديان يك گونه عبادتي دارند, حال به صورت نماز يا دعا يا روزه , ولي به شكلي كه مسلمانان نماز مي خوانند, نيست , گر چه لفظ (صلاة)كه به معناي دعا و نماز مي باشد, درباره پيامبران گذشته آمده است :«فنادته الملائكة و هو قائم يصلّى فى المحراب ;(2)
    ملائكه به حضرت زكريا ـ در حالى كه او در محراب ايستاده بود و دعا (نماز) مي خواند ـ به فرزندي به نام يحيي بشارت دادند».

    وقتي كه حضرت ابراهيم (علیه السلام)فرزندش اسماعيل را به مكه آورد و در بيابان بي آب و درخت گذارد, گفت :«اى خدا: فرزندم را در اين وادى نزد خانه گرامى تو جاى دادم , تا نماز بر پا دارند».(3)

    و وقتي كه حضرت ابراهيم (علیه السلام)در كهن سالي داراي دو فرزند به نام اسماعيل و اسحاق شد, حمد خداي رابه جاي آورد و دعا كرد:«ربّ اجعلنى مقيم الصلوة و من ذريّتى ربّنا و تقبّل دعاء;(4) اى پروردگار من ! مرا و فرزندانم را از بر پا دارندگان نماز قرار بده ! اي خدا! دعاي مرا بپذير»!.

    و هنگامي كه حضرت عيسي در گهواره بود, به طور معجزه آسا به زبان آمد و گفت : «وجعلى مباركاً أيُن ماكنتُ و أوصانى بالصلوة و الزكاة مادمت حيّاً;(5) خداوند مرا موجودى پر بركت قرار داده و مرا به نماز و زكات ـ تاوقتي كه زنده ام سفارش كرد».

    درباره شعيب و لقمان نيز آياتي درباره(صلاة) آمده است .

    بنابراين همه پيامبران نماز داشتند, گرچه به شكل نماز ما نبوده است . عبادات و نمازي كه اكنون مسيحيان و يهوديان انجام مي دهند, معلوم نيست نمازپيامبر خودشان است يا تحريف و تغييري يافته است .


    پي نوشت ها:
    1.عبدالله مبلغي , تاريخ اديان و مذاهب جهان , ج 2 ص 627.
    2.آل عمران (3) آيه 39.
    3.ابراهيم (14) آيه 37.
    4.همان , آيه 40.
    5.مريم (19) آيه 31.


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز در ادیان سابق


    با سلام و درود


    نماز پیش از اسلام، نه به عنوان دعا، بلكه به عنوان عملی عبادی مخصوص مطرح بوده است.


    خداوند در دعای ابراهیم چنین یاد می كند: «رَبّ‏ِ اجْعَلْنىِ مُقِيمَ الصَّلَوةِ وَ مِن ذُرِّيَّتىِ»(ابراهیم،40)

    صلاة در این جا مسلما به معنای دعا نیست؛ زیرا "مقیم الصلوة" یعنی برپا دارنده دعا، معنا نمی دهد؛ پس همان عمل عبادی مخصوص است.


    هم چنین در نیایش های ادیان پیشین عمل ركوع و سجود وجود داشته، و به حكایت قرآن در مسجد الحرام ركوع و سجود انجام می شده است.«وَ عَهِدْنَا إِلىَ إِبْرَاهِمَ وَ إِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتىِ‏َ لِلطَّائفِينَ وَ الْعَاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُود»(بقره، 125)


    هم چنین درباره حضرت مریم آمده كه با نمازگزاران سجود و ركوع انجام ده، و این كار در آن زمان با جماعت و دسته جمع انجام گرفته است.«يَامَرْيَمُ اقْنُتىِ لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِى وَ ارْكَعِى مَعَ الرَّاكِعِين‏»(آلعمران، 43)


    در عهد قدیم كتاب مقدس، در اسناد مختلف مسئله صلاة در اشكال مختلف آن مطرح شده، و حیثیات مختلفی برای آن آمده است.(ر.ك. به عصر النبی، محمد عزة دروزه،ص802)



    در مزامیر داوود بارها از صلاة جماعت سخن گفته شده، و از صلاة جماعت در مقابل صلاة فرادی یاد شده است.(كتاب مقدس، مزمور، باب 44، آیه 74 و 77)

    هم چنین از مكانی یاد شده كه مردم در آن جا به جماعت نماز می خواندند.(همان، باب5، آیه8 ـباب 28، آیه 2و 4 و باب8، آیه10)



    بنابر این، پیش از اسلام، نماز به عنوان عبادتی خاص، و گاه با ركوع و سجود و قیام و با جماعت همراه بوده، انجام می شده است.



    باید دانست كه این عمل حتی در میان مشركان نیز متداول بوده، و آنان برای بت های خود نماز می خوانده اند، تا آن جا كه به هنگام طلوع خورشید یا به هنگام غروب و نصف النهار سجده می كرده اند. از این لحاظ، به هنگام رسیدن دستور نماز در اسلام، در موقعیت های نخستین، این عمل مقارن با اوقات سه گانه نیایش مشركان اتفاق می افتاد، و پیامبر سخت تأكید می نمودند كه مبادا مقارن با نماز آن ها، نماز بجا بیاورید، و نوعی تشابه، تداعی شود!(بلوغ الإرب، ج2، ص215 به نقل از جواد علی، همان، ج6، ص337)


    درباره نماز نزد زردشتیان نیز مطالبی به چشم می خورد. تكلیف به نمازهای پنجگانه در هر روز، از جمله آداب مذهبی آنان در رابطه با نماز است.

    در این باره می توان به این كتاب مراجعه نمود: "زردشتیان: باورها و آداب دینی آن ها"، تألیف مری بویس، ترجمه عسكر بهرامی، تهران: ققنوس.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۴/۲۵ در ساعت ۲۲:۱۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز در آیین زرتشت ۲


    نماز پنجگانه در کيش زرتشت
    در آئين زرتشت براى هر شبانه روز پنج وقت نماز و عبادت درنظر گرفته شد که آن پنج وقت عبارتند از:

    1 ـ هاون گاه (havangah) که از برآمدن خورشيد است تا نيمروز (ظهر).

    2 ـ ريپت وين گاه (repithwingah) از هنگام ظهر است تا سه ساعت بعد از نيمروز.

    3 ـ ازيرينگاه (oziringah) از ساعت سه بعد از ظهر تا اوّل شب و پيدا شدن ستاره.

    4 ـ ايويس روتريم گاه (aiwisruthrimgah) از اوّل شب تا نيمه شب.

    5 ـ اشهين گاه (ushinhingah) از نيمه شب است تا بر آمدن خورشيد.

    هر يک از اين اوقات پنجگانه به اسم يکى از فرشتگان اختصاص دارد که اسامى آنها آمده و لفظگاه در آخر هر يک به معنى وقت مىباشد


    شرايط درستى نماز

    پيروان اين آئين همانند ساير شرايع الهى براى صحت و درستى نماز شرايطى را درنظر گرفته که بدون آن نماز صحيح نمىباشد. آن شرايط عبارتند از:

    1 ـ پاک بودن تن از هرگونه کثافت و نجاست.

    2 ـ پاک بودن لباس از هرگونه پليدى.

    3 ـ پوشيدن پيراهن سفيد و طنابى که از پشم بافته شده و آن را با ترتيبى خاص به کمر مىبندند.

    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان




  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کیفیت نماز در کیشمانی



    مانى را مورخين ايرانى و اهل بابل مىدانند او در نوروز سال 242 جوانى بيست و شش ساله بود که خود را پيامبر قلمداد نمود و دين خود را در دربار شاپور اوّل، پادشاه ساسانى عرضه داشت ولى او مانى را آزاد گذاشت که تبليغات آئين خود را به انجام رساند. او اولين کتاب خود را بنام «شاپورگان» نوشت و ادعا نمود که پيامبرى که حضرت عيسى وعده داد من هستم و آخرين فرستاده الهى مىباشم.

    او تعاليمىرا به پيروان خويش عرضهنمود که يکى از احکام و فرامين او نماز چهارگانه است چهار

    نماز واجب در کيشمانى به اين ترتيب است که:

    اوّل بايد با آب روان يا راکد صورت و دستها و پاهاى خود را مسح نمود سپس روى به آفتاب ايستاد و بعد به سجده رفت و در حال سجده بايد گفت:
    مبارک است راهنماى پيامبر. مبارک است فرشتگان نگهبان او. مسبّحان لشکريان پرتو افشان او. سپس بلند شود و بايستد و دوباره به سجده رود و بگويد به پاکى ياد شده تو اى مانى پر تو افشان و راهنماى ما که ريشه روشنايى و نهال زيستى و شجره بزرگ هستى که تمامش بهبودى بخش است و نيز بلند مىشود و به سجده سوّم مىرود و اذکارى ديگر به زبان مىآورد و بعد از آن سر از سجده سوم برداشته و بلند مىشود و به سجده چهارم مىرود و ذکرهايى شبيه همان ذکرهاى قبلى را بر زبان جارى مىسازد و همينطور تا دوازده سجده بجاى مىآورد. پس از فراغت از اين نمازهاى دهگانه نماز ديگر را شروع مىکند

    و اوقات نمازهاى چهارگانه عبارتند از:

    1 ـ وقت نماز اوّل در هنگام زوال خورشيد است.

    2 ـ وقت نماز دوّم ميان زوال ظهر و غروب آفتاب است.

    3 ـ وقت نماز سوم از غروب آفتاب است تا سه ساعت از شب گذشته.

    4 ـ وقت نماز چهارم سه ساعت از شب گذشته تا نيمه شب.

    و در تمام اين نمازها و سجدهها بايد همان کارى را انجام دهد که در نماز اوّل به نام نماز بشير است بجا مىآورد

    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان



  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عبادت در مکتب سیکها
    سيکهيزم (sikhism) مذهبى است آميخته از دين اسلام و مذهب هندو. که خداى آنها «ويشنو» مىباشد که عده زيادى از هندوان پيرو آن خدا هستند. نکته قابل تذکر اين است که سيکها نه هندو هستند و نه مسلمان. بلکه يک آئين ثالثى است که از اختلاط و جمع نکات مشترک اين دو تشکيل يافت. اين کيش بواسطه مردى بنام «بابانانک» (babananak) تأسيس شد.
    و در قسمتى از شمال غربى هندوستان گسترش يافت و حدود چهارصد سال از تأسيس آن مىگذرد و در اين مدّت در همان ناحيه مانده و به کشورهاى ديگر رسوخ نکرده است.


    تعاليم نانک بصورت ساده و آسان که ترکيبى از اسلام و هندو مىباشد براى پيروان آن مطرح گرديد.

    اساس مکتب او توحيد است. او معتقد است که خدا در سراسر عالم هستى حضور دارد و در دل آدمى جاى دارد. او مىگفت خدا را در خارج از دل جستجو مکن. زيرا او در همه دلها موجود است بوسيله تعليم معلم مىتوان به او دست يافت.


    گوشه اى از عبادات آنها اين است که:
    تو همانى که نشان و رنگ و نژاد و فرقهاى ندارى. راز نامهايت را کسى آگاه نيست. سجده کنم تو را که
    گنجينه جهانى. تو زيبائى. مخلوق ندارى و تو را پايانى نيست و هميشه پايدارى. از کسى هراس ندارى و کسى تو را نترساند. سجده کنم تو را که طلسم کاملى و هميشه جاودان هستى. تمام احکام و فرامين از تو است و از غم و اندوه به دورى و... .

    و مراسم آنها در معبدشان چنين است که همه افراد بايد حتماً کلاهى بر سر نهند و اگر کلاهى نبود لا اقل دستمالى را بر سر گذارند و هر فرد سيک که وارد مسجد و معبد مىشود با گامهاى کوتاه تا يک مترى محل قرارگاه کتاب مقدس آمده تعظيم نمايد و به سجده رود و...

    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان



  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز در شریعت حضرت موسی (علیه السلام)

    چگونگي "نماز" ونحوه ي اقامه آن در اديان ديگر

    پيروان واقعى حضرت موسى که امروزه ما آنان را بعنوان يهود مىشناسيم داراى تعاليم و احکامى مىباشند که از پيامبر خود فراگرفتهاند. آنان که تابع واقعى و حقيقى دين موسى(عليه السلام) باشند به اين فرامين و احکام مقيدند هر چند که امروزه شايد بسيارى از ايشان به آن دستورات پشت پا زده باشند و ليکن تعاليم و دستورات دينى در متون دينىشان موجود و مورخين نيز از پيروان اين دين درگذشته مسائلى را نقل کردهاند. يکى از تعاليم و احکام عبادى آنها، نماز است. در دين يهود وارد شده است که شبانه روز سه نماز بر آنان واجب است که عبارتند از:

    1 ـ وقت نماز صبحگاه قبل از طلوع آفتاب (طلوع فجر) است تا تقريباً هشت يا نه صبح.
    2 ـ وقت نماز نيمروز پاسى از ظهر گذشته است تا غروب آفتاب.
    3 ـ وقت نماز شامگاه از غروب آفتاب است تا ساعت دوازده شب (نيمه شب) و بعضى از شبها از ساعت 3 بعد از نيمه شب تا طلوع آفتاب مناجات مىخوانند.

    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان



  16. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود